ممکن است تمام رودخانه های جهان از آلودگی پلاستیکی پاک شوند؟

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با این برنامه‌ می‌توان تمام رودخانه‌های جهان را از آلودگی پاک کرد!
07 آذر 1398 11:00
1

در تلاشی دیگر جهت زدودن رودخانه‌ها از پلاستیک، "پاک‌ سازی اقیانوس" حالا پروژه جدیدی را آغاز کرده است. این پروژه که متعلق به بخش خصوصی است، در تلاش برای زدودن پلاستیک اقیانوس در نظر دارد که تا سال 2025 ، 1000 رودخانه آلوده جهان را پاک‌ سازی کند. در تحقیقی مشخص شد که 1% از رودخانه‌ها درواقع مسبب 80% پلاستیکی هستند که به اقیانوس سرازیر می‌شود، پس این پروژه در رهاسازی اقیانوس از زباله‌ها نقش بسزایی خواهد داشت. برای این منظور پاک‌ سازی اقیانوس راه‌حل جدیدی به نام "رهگیر" را جهت پاک‌سازی رودخانه‌ها معرفی کرده است.

رهگیر از سال 2015 مشغول بکار است و هم‌اکنون در حال کار در اندونزی و مالزی است. برنامه‌هایی نیز برای نصب سیستمی در دلتای مکونگ ویتنام و سانتو دومینگو در حال اجراست. بی‌شک این سیستم می‌تواند حدود 110000 پوند پلاستیک را روزانه از رودخانه‌ها خارج کند که در صورت شرایط بهینه این رقم دو برابر خواهد شد. برنامه پاک‌ سازی موفقیت‌آمیز رودخانه‌ها توسط پاک‌ سازی اقیانوس که از بدو کار شروع به پاک‌ سازی زباله‌ها کرده است، در رأس اخبار هیجان‌انگیز جهان قرار گرفته است.

به گفته بویان اسلات، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی پاک‌ سازی اقیانوس: برای پاک کردن صحیح اقیانوس از پلاستیک‌ها، زباله‌های قدیمی را از آب خارج کرده و دریچه ورودی به اقیانوس را می‌بندیم که زباله بیشتری وارد آن نشود. حالا با ترکیب فناوری پاک‌سازی اقیانوس با رهگیر می‌توان از راه‌حل‌های جدید برای حل هر دو طرف معادله استفاده کرد.

خب کارکرد رهگیر چگونه است؟ یک سیستمی خورشیدی در کنار رودخانه قرار داده می‌شود و از جریان طبیعی رودخانه برای جمع‌آوری زباله استفاده می‌کند. برای امنیت بیشتر رهگیر به‌صورت کاملاً خودکار طراحی‌ شده است. این مزیت باعث می‌شود که دستگاه بتواند در جهت عقربه‌های ساعت شروع بکار کند. به لطف جریان آب زباله‌ها بدون نیاز به دسترسی نزدیک به رودخانه به سمت سیستم هدایت می‌شوند. در این حالت بازوها به استفاده از جریان آب ادامه می‌دهند تا زندگی طبیعی موجودات داخل آب با مخاطره مواجه نشود. از دیدگاه فنی برای نظارت بر عملکرد و مصرف انرژی بروی هر سیستم یک کامپیوتر نصب‌ شده است.

وقتی متوجه کارکرد این سیستم شوید، از دستاوردهای آن متعجب خواهید شد. اسلات زمانی که دانشگاه را رها کرد تا آینده خود را بروی ایده‌اش سرمایه‌گذاری کند تنها 18 سال داشت. حالا با داشتن بیش از 80 کارشناس و متخصص، او شاهد به بار نشستن زحماتش است.

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.