موزه آینده دبی؛ قیمت بلیط، داخل موزه و نکات بازدید

4.3
از 38 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
با یکی از عجیب‌ترین ساختمان‌های دنیا در خاورمیانه آشنا شوید! + تصاویر
15 بهمن 1401 08:00
3

موزه آینده دبی، یکی 14 موزه زیبای جهان از نظر نشنال جغرافی است. این موزه با ساختمان ساختارشکنانه‌اش در بین برج‌های سربه‌فلک‌کشیده دبی، مانند نگینی در شهر می‌درخشد. موزه آینده دبی (Museum of the Future) در شهر آسمان‌خراش‌ها به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ساختمانی به‌حساب می‌آید. علاوه بر بنای آن، آنچه که در طبقات و داخل موزه آینده دبی به نمایش در آمده است، نشان از دیگر پروژه‌های جاه‌طلبانه شهر دارد، تصویری از آینده با اطلاعات و جزئیات فراوان.

در طبقات این موزه، بخش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام به بیان موضوعی خاص می‌پردازند. در این موزه از شئ تاریخی و باستانی خاصی بازدید نمی‌کنید؛ اما با تحولات پیش رو و روند تغییراتی که در آینده شاهدشان خواهید بود، بیشتر و بهتر آشنا می‌شوید. موضوع فقط به آینده ختم نمی‌شود. در موزه، شما را با خطراتی آشنا می‌کنند که اگر اکنون به آن‌ها فکر نکنید، در آینده جهان را با مشکل روبه‌رو می‌کنند. در این مطلب از بلاگ لست سکند به بررسی موزه آینده دبی از زوایای مختلف می‌پردازیم. به این ترتیب، اگر تصمیم گرفتید که با تور دبی به این شهر بروید، از اطلاعات و جزئیات موزه و در آخر از قیمت بلیط مطلع هستید.

هدف از ساخت موزه آینده دبی

برای معرفی موزه آینده دبی، در سایتش از این جمله استفاده کرده‌اند: «چیزهایی در این دنیا هست که در هیچ دایرة‌المعارفی نیست، به‌خاطر اینکه هنوز وجود ندارند»

جاه‌طلبی طرح‌ها و ایده‌هایی که در شهر دبی می‌بینید، همچنان ادامه دارند و حتی می‌توانید این را در معرفی بخش‌ها و موزه‌های مختلف‌شان هم مشاهده کنید. موزه آینده دبی، شما را به دیدن، لمس کردن و شکل دادن آینده دعوت می‌کند. شما با رفتن به این موزه، به آینده سفر می‌کنید و دانشی از زمان آینده را همراه امید برای خودتان به زمان حال می‌آورید.

museum-of-the-future-1.jpg
مراحل ساخت موزه آینده دبی

قسمت‌های مختلف موزه آینده دبی

در این موزه می‌توانید بین طراحی‌های آینده کاوش کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. تکنولوژی‌های آینده را از رهبران خلاقیت جویا شوید و تا حدودی با چگونگی آن‌ها آشنا شوید. در موزه آینده دبی، محیطی شبیه‌سازی شده از جهان آینده را می‌بینید. علاوه بر شما، کودکان هم می‌توانند با محیطی که مخصوص آن‌ها طراحی شده، خود را به چالش بکشند و روی مهارت‌هایشان تمرکز کنند. در مجموع درک بهتری از آینده و زمان حال پیدا می‌کنید که احتمالاً روی رفتار شما هم تأثیر مثبت می‌گذارد. برگزاری برنامه‌های مختلف، فعالیت‌های گوناگون و ورکشاپ‌ها، از دیگر ویژگی‌های این موزه به شمار می‌روند. افرادی که با تور دبی 7 شب سفر می‌کنند معمولا فرصت کافی دارند که از تمام بخش‌های این موزه بازدید کنند؛ اما اگر قرار است سفر کوتاهی به دبی داشته باشید، می‌توانید به بازدید دو سه بخش مهم آن بسنده کنید.

بخش فردا، امروز موزه آینده (Tomorrow Today)

در بخش «فردا، امروز» اثر مثبت تکنولوژی و قدرت، آن را می‌بینید. نمونه‌هایی از خلاقیت‌هایی که روی آینده اثر می‌گذارند و باعث تغییرش می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های این بخش، نحوه کار و حل مشکلات به‌واسطه طراحان و محققان و شرکت‌های مختلف است. در این قسمت، نحوه پاسخگویی آن‌ها و راه‌حل‌ها ارائه می‌شوند و روند را بهتر در می‌یابید.

museum-of-the-future-15.jpg
بخش‌های مختلف موزه آینده دبی

بخش سفر به آینده موزه آینده (Journey To The Future)

در بخش سفر به آینده، شما به سال 2071 می‌روید تا درک بهتری از جهان آینده و زندگی در آن پیدا کنید. این سفر کمک می‌کند تا الگوهای زندگی خودتان را هم بهبود ببخشید و آن‌ها را ارتقا دهید. در این سفر، شما به یک ایستگاه فضایی در فاصله 600 کیلومتری از سطح زمین می‌روید تا ببینید که ماه چطور می‌تواند به یک منبع انرژی تجدیدشدنی تبدیل شود. اینکه زندگی و کار در جوامع پیش‌رو چگونه است و اینکه مأموریت‌ها و مکاشفات به چه شکلی انجام می‌گیرند، تصویر روشن‌تری را از آینده به شما می‌دهد.

از دیگر فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می‌شود، این است که می‌توانید خودتان را در جنگل آمازون که آمیخته با واقعیت است، غوطه‌ور کنید. جزئیات و تعامل صدها نوع گیاه را ببینید و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در موزه آینده دبی، گنجینه‌ای از صدها گونه متفاوت هست که امکان مشارکت شما برای کاوش در آن‌ها وجود دارد. کشف گونه‌های جدید، از دیگر ویژگی‌هایی است که برای شما در این موزه مهیا است. در این قسمت، می‌توانید برای ترمیم تغییرات آب‌وهوایی هم تلاش و مشارکت کنید.

قسمت دیگر این بخش، مربوط به جایی است که می‌توانید از تکنولوژی دور باشید و در آن از حواس خود بهره بگیرید. در این قسمت از دنیای دیجیتال دور می‌شوید و دوباره به بدن، ذهن و روحتان متصل می‌شوید. در ادامه، می‌توانید تأثیر تحرک، مدیتیشن و آب را ببینید؛ جایی که ریتم طبیعت متعادل می‌شود و بالای سرتان روی گنبد، نور و حرکات آب را می‌بینید که خیلی حس و حال خوبی را به شما منتقل می‌کند.

museum-of-the-future-22.jpg
از بخش‌های آینده موزه

بخش قهرمانان آینده موزه آینده دبی (Future Heroes)

در این بخش، فضایی باز و وسیع برای کودکان هست که ترکیبی از بازی کردن و جستجو دارد. بخش قهرمانان آینده، کودکان را تشویق می‌کند که آینده را توسعه بدهند و بتوانند توانایی‌هایشان را اثبات کنند. سه تا از تجربه‌های اصلی که روی آن‌ها مانور می‌دهند، طراحی، تجسم و ساختن است. کودکان با بازی کردن و انجام دادن فعالیت‌های مشارکتی، خلاقیت خود را به کار میندازند. طی مراحل مختلف با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که برخی از آن‌ها را باید در زمان‌های معینی انجام دهند که این امر ذهن آن‌ها را بیشتر تحریک می‌کند.

بخش قهرمانان آینده، نظارت کارشناسان و راهنمایان را هم دارد. بسیاری از فعالیت‌هایی که بچه‌ها در این بخش باید انجام دهند، با الهام از بازی‌های ویدئویی است که به دنیای واقعی آورده شده‌اند و کودکان هم بازیگران آن‌ها هستند. در مجموع روحیه مشارکت و تفکر بحرانی در این قسمت برای کودکان فعال می‌شود. این بخش مناسب کودکان بین 3 تا 10 سال است.

museum-of-the-future-7.jpg
طراحی بخش‌های مختلف متناسب با سن و سال بازدیدکنندگان

برگزاری ورک‌شاپ در موزه آینده دبی

با توجه به طراحی منحصربه‌فرد موزه آینده دبی و بخش‌هایی که دارد، ورک‌شاپ‌هایی در آن برگزار می‌شود که موضوعاتی مرتبط با موزه را دارند. برای مثال، ورک‌شاپ‌هایی مرتبط با معماری، تکنولوژی، طراحی سه‌بُعدی، از جمله این ورک‌شاپ‌ها هستند. اهداف مختلفی پشت این ورکشاپ‌هاست که بالا بردن سطح آگاهی، فقط یکی از برنامه‌های آن است.

museum-of-the-future-16.jpg
ورکشاپ‌های مختلف در موزه آینده

بخش فروشگاهی موزه آینده

اگر می‌خواهید وسیله‌ای به یادگار تهیه کنید به بخش فروشگاهی موزه سر بزنید. در بخش فروشگاهی، کتاب، دفتر، وسایل تزیینی، تابلو، جاسوییچی، پاذل و...، وجود دارند. بعضی از این وسایل، نمادهایی از آینده دارند و برخی از آن‌ها با توجه به قسمت‌های مختلف موزه طراحی شده‌اند.

museum-of-the-future-9.jpg
امکان خرید از فروشگاه موزه آینده

ساختمان و شکل ظاهری موزه آینده دبی

ظاهر موزه آینده دبی به شکلی است که انگار ترکیبی از گذشته و آینده دارد. فرم دایره‌وار این موزه، نمادی از انسانیت است. تپه سبزی که موزه روی آن قرار گرفته است نماد زمین است و فضای خالی آن نشان از آینده‌ای دارد که ناشناخته است. طراحی بنا توسط کیلا دیزاین (Killa Design) انجام شده است. فرم بنا هم به‌گونه‌ای است که باعث شده به آن، موزه انگشتر دبی هم بگویند. در ادامه باید بگوییم که مهندسی ساختمان را هم بورو هپولد (Buro Happold) بر عهده داشته است.

ساختمان موزه از 1024 قطعه استیل ضد زنگ ساخته شده و روند ساخت آن با کمک ربات طی شده است. موزه، 77 متر ارتفاع دارد، 17600 مترمربع را پوشش می‌دهد و در مجموع 30548 متر مربع را اشغال می‌کند. موزه در هفت طبقه ساخته شده است. داخل موزه آینده دبی، هر طبقه مانند یک فیلم تعاملی گسترده طراحی شده که با کارشناسانِ داستان‌سرا، تکنولوژی‌ها و هنرمندان آماده شده است. اگر قرار بود در نوروز به دبی سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از بنای زیبای این موزه عکس بگیرید.

قیمت تورهای نوروز دبی

Lastsecond.ir-Museum-of-the-future-Dubai-1.jpg
نمایی از گفته‌های شیخ آل مکتوب

نحوه ساخت موزه آینده دبی

ساختن موزه از سال 2016 شروع شد و در نهایت در سال 2022 به سرانجام رسید. به‌دلیل هم‌زمانی شکل نامتعارف و طراحی بیرونی که با خوش‌نویسی خطوط عربی صورت گرفته است. این پروژه یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود که تاکنون بنا شده است. برای ساخت چنین مجموعه‌ای از طراحی پارامتریک استفاده‌ نشده و از مدل (BIM) یا همان استفاده از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان استفاده‌ شده است.

این فناوری مبتنی بر مدل سه‌ بعدی است. در نهایت، با تجهیزاتی میلی‌متری طراحی صورت گرفت و توانست نقاط اتصال، قطر لوله‌های فولادی و حتی وزن کل فولاد مورد استفاده را به‌ صورت بهینه برآورد کند. همچنین در زمان ساخت از اسکن لیزری برای مقایسه سازه ساخته‌ شده با طراحی سه‌بعدی قبل از ساخت استفاده‌ شده است.

موزه آینده؛ ساختمانی که توسط الگوریتم طراحی شده است
اسکلت اولیه موزه آینده

شعر روی موزه آینده دبی

اگر به نمای ساختمان انگشتر دبی توجه کنید، خطوطی عربی را می‌بینید. کسی نیست که این موزه را ببیند و نپرسد که شعر روی موزه آینده دبی چیست. در واقع باید بگوییم که شعر روی موزه آینده، گفته‌هایی از شیخ محمدبن رشید آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی و فرمانروای دبی است. ترجمه این نوشته عبارت است از: «آینده از آن کسانی است که می‌توانند آن را تصور کنند، طراحی کنند و بسازند. نباید منتظر باشید، بلکه باید بسازید.»

یکی از دیدگاه‌هایی که می‌توانیم در ارتباط با شعر روی موزه آینده دبی عنوان کنیم، این است که موزه دبی، جایی برای الهام گرفتن است. شیخ آل مکتوم معتقد است که هر چیز با اعتقاد، تعهد و با هم بودن انجام‌شدنی و امکان‌پذیر است. این موزه با ویژگی‌هایی که از آینده نشان می‌دهد، مانند نوری جلوه می‌کند که در تاریکی نمایان می‌شود. به این ترتیب، از اضطراب و بدبینی به آینده کاسته می‌شود و خطراتی که در زمان حال وجود دارد، ما را آگاه‌تر می‌کند.

Lastsecond.ir-Museum-of-the-future-Dubai-main-3.jpg
نمای زیبای موزه آینده دبی در غروب

آینده‌ای سبز‌تر

از همان ابتدا مشخص بود که موزه آینده دبی قصد دارد جایگاهی قابل‌ قبول را در سیستم رتبه‌بندی ساختمان‌های سبز (LEED) کسب کند. این ساختمان، مجهز به سیستم‌های پیشرفته کنترل ساختمان و سیستم بازیافت آب شیرین است. همچنین نیاز انرژی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند که در بیرون ساختمان تعبیه شده‌اند. بازدیدکنندگان موزه می‌توانند حین بازدید از موزه، وسایل نقلیه برقی خود را هم شارژ کنند. در کل، طراحی به صورتی بوده است که بر پایداری تأکید کند.

در این موزه قرار است به‌جای وسایل، بر داستان انسانِ آینده تمرکز شود و پیچیدگی‌های بزرگی را بررسی کند که انسان در آینده بشریت با آن‌ها روبه‌رو خواهد شد. محیط زیست فقط یکی از این موارد است. برای این کار، طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم برای ایجاد تجربه‌ای حقیقی‌تر در نظر گرفته‌ شده‌اند.

museum-of-the-future-5.jpg
بخش‌های سبز موزه آینده دبی

قیمت بلیط، ساعت بازدید و نحوه دسترسی به موزه آینده 

قیمت بلیط موزه آینده دبی برای افراد بالای 4 سال، 149 درهم امارات (حدود 175 هزار تومان) است. البته توجه کنید که هر درهم امارات برابر با 11 هزار و 600 تومان در بهمن 1401 در نظر گرفته شده است. کودکان زیر 4 سال، می‌توانند بدون پرداخت هزینه از موزه آینده دبی بازدید کنند. اگر آنلاین بلیط موزه را بخرید، می‌توانید ساعت بازدید را خودتان انتخاب کنید؛ اما حضوری هم می‌توانید این کار را انجام دهید، فقط ممکن است که ساعت مورد نظرتان را پیدا نکنید.

ساعت بازدید از موزه آینده دبی هر روز از ساعت 10:00 صبح تا 19:30 عصر است.

نحوه دسترسی به موزه آینده دبی در بهترین حالت، استفاده از خط مترو (خط قرمز رنگ) است. بهترین راه، ایستگاه برج‌های امارات و پلی است که به موزه می‌رسد.

Lastsecond.ir-Museum-of-the-future-Dubai-2.jpg
نمایی دور از موزه آینده دبی

سخن آخر

اگر آن‌قدر کنجکاو هستید که از آینده اطلاعات به‌دست آورید و شمایلی از دنیای 50 سال بعد را بیابید، موزه آینده دبی بهترین گزینه برای ترسیم آینده است. اما کار خوب دیگری که در این موزه انجام می‌شود، این است که شما را با تهدیدهایی آشنا می‌کنند که در حال حاضر در جهان ما وجود دارند.

بخش‌های موضوعی مختلف و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در این موزه، شما را به‌خوبی جذب می‌کنند. در کنار جذابیت‌های بصری و معماری بنا، گردش در موزه حس و حال بهتری را هم به شما القا می‌کند. بازدید از این موزه برای شما، هم آگاهی و اطلاعاتتان را افزایش می‌دهد و هم جزوی از تفریحات دبی به حساب می‌آید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!