دنیایی که برای آدم هایی با نیازهای ویژه ساخته شده است!

4
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دنیایی به اندازه‌ یک بند انگشت برای آدم‌ هایی با نیازهای ویژه! +تصاویر
11 آذر 1398 10:00
0

غرق شدن در اندازه و مقیاس بناهای پرآوازه جهان یکی از دل‌انگیزترین بخش‌های هر مسافرتی است. فرورفتن در شگفتی مکان‌های بِنامی چون برج بلند ایفل یا تاج‌محل و کاشی‌کاری‌های تزئینی آن و ... و دیدن آن‌ها به چشم خود از بزرگ‌ترین خوشی‌های سفر قلمداد می‌شود. ولی نابینایان و کم‌بینایان چگونه می‌توانند این خوشی را از آن خود کنند؟ روشن‌دلان عزیز چگونه باید چنین شور و هیجانی را در دل خود حس کنند؟ پاسخ آن است که در سرتاسر جهان مدل‌هایی با مقیاس کوچک به‌طور راهبردی آماده شده‌اند و به ناتوانان دیداری کمک می‌کنند تا اندازه و مقیاس معماری این بناها را دریابند.

این مجسمه‌های مینیاتوری که بیشتر از برنز ساخته شده‌اند تا به‌خوبی در برابر سایش و خوردگی پایدار باشند، منبعی مهم برای نابینایان و افراد دچار به‌ دشواری‌های بینایی به شمار می‌آیند و آن‌ها را یاری می‌کنند تا اطلاعاتی پیرامون نما و ساختار یک بنا به دست آورند. این مدل‌های لمسی همچنین اطلاعاتی را به خط مخصوص نابینایان یعنی بریل درباره هر بنای جداگانه یا حتی یک مرکز شهر کامل در برمی‌گیرند تا به افراد بیشتری در این زمینه‌ها آگاهی‌ رسانی شود. یکی از سرشناس‌ترین سازندگان این مدل‌ها مجسمه‌ساز آلمانی اگبِرت برورکن است. برورکِن با روش ریخته‌گری لاست واکس، مدل‌هایی را برای بیش از 120 مرکز شهر و بنای جداگانه از سرتاسر اروپا طی 20 سال گذشته قالب‌گیری و آماده کرده است.

معمولاً هشت تا ده ماه طول می‌کشد تا برورکن پس از عکس‌برداری گسترده و پیش بردن فرایند ریخته‌گری بتواند یک مدل را تکمیل کند. مجسمه‌های برنز طلایی به دست آمده که نزدیک به محل مرتبط با خود نصب می‌شوند، جهان تازه‌ای را به ناتوانان دیداری می‌نمایانند.

برورکن می‌نویسد: «هنگامی‌که روشن‌دلان برای نخستین بار با انگشت شهرشان را لمس می‌کنند، تجربه‌ای کاملاً نو را در خود حس می‌کنند؛ آن‌ها پیش‌ از این نیز می‌توانستند دیوارهای شهر را لمس کنند اما تنها این مدل می‌تواند فرصتی را برای آن‌ها فراهم آورد تا ابعاد شهرشان را دریابند.»

با زنده کردن دوباره معماری‌ها در مقیاسی کوچک، بازدیدکنندگان می‌توانند با انگشت‌هایشان در شهر قدم بزنند و به جزئیات شگفت‌آوری پی ببرند؛ جزئیاتی که در غیر این صورت آن‌ها را از دست می‌دادند. البته تکنولوژی‌های نو مانند چاپ سه‌بعدی مدل‌های کوچک‌مقیاس را بسیار ارزان‌تر کرده‌اند و بنابراین مدل‌های لمسی امروزه پیش از پیش رواج یافته‌اند. خوب است هنگامی‌که دوباره از کنار این مجسمه‌های مینیاتوری خوش‌نما گذر کردید، دمی نقش مهم آن‌ها را در بزرگ‌نمایی و آشکارسازی جزئیات برترین سازه‌های معماری جهان از اندیشه بگذرانید.

با هم چند نمونه از این مدل ها را نماشا می کنیم:

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

مجسمه‌های کوچک‌مقیاس

 

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.