عجیب‌ ترین مومیایی‌ های جهان که همچنان قابل تشخیص هستند!

4.5
از 81 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب ترین مومیایی های جهان که در جایی به غیر از مصر کشف شدند! +تصاویر
21 آذر 1398 08:00
6

مومیایی‌ها در سراسر جهان یکی از قدرتمندترین تصاویر موجود از تاریخ باستانی ما هستند. عمل پیچیدن بدن با پارچه که امروزه نیز در برخی سنت‌ها به چشم می‌خورد، به لطف مصریان، حالا بسیار شناخته‌ شده است. اما سایر فرهنگ‌ها نیز در این زمینه آداب‌ و رسوم مخصوص به خود را دارند. در اینجا به برخی از عجیب‌ترین مومیایی‌های اقصی نقاط جهان اشاره می‌کنیم، پس در لست سکند با ما همراه باشید.

 

بدن‌های باتلاقی

در این روش خبری از تابوت و پارچه نیست. قرن‌ها پیش در ایرلند، اجساد مردگان را داخل باتلاق‌ها رها می‌کردند. شاید آن‌ها فکر می‌کردند که این قبرستان گل‌آلود بتواند اجساد مردگانشان را بپوشاند. اما در حقیقت این وضعیت باعث حفظ اجساد حداقل بر اساس استانداردهای باستان‌شناسی می‌شد.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

سر جسد یک مرد دانمارکی که در باتلاق رها شده است.

زغال‌سنگ چگونه جادو می‌کند؟ نبود اکسیژن باعث از بین رفتن باکتری می‌شود. اما برخی از عوامل ژنتیکی نیز از بین می‌روند، بنابراین این اجساد ازنظر DNA کامل نیستند و محققان تنها می‌توانند بر اساس رژیم غذایی و سبک زندگی جسد یافت شده، حدس و گمان‌هایی درباره آن‌ها داشته باشند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مردی از اهالی گرابال که در باتلاق پیدا شده است.

به نوشته نشنال جئوگرافیک: برخی از دانشمندان بر این باورند که اجساد ایرلندی‌های یافت شده در باتلاق متعلق به پادشاهانی باشد که به خاطر ناتوانی در حفاظت از مردمانشان در برابر بیماری یا قحطی در باتلاق رها شده‌اند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

چهره فردی که به‌عنوان یکی از اهالی گرابال شناخته می‌شود که در سال 1952 در دانمارک کشف شد.

اجساد متعددی که در زغال‌سنگ دفن شده بودند در اسکاندیناوی کشف شدند و توانستند مانند مرد دانمارکی توجه بسیاری را به‌سوی خود جلب کنند.

مومیایی‌های سیاه

مصری‌ها امتیاز انحصاری مومیایی را در دست داشتند اما نمونه‌هایی که هم‌اکنون یافت شده از مومیایی‌های مصری نیز قدیمی‌تر هستند. صحرای آتاکاما در شمال شیلی دارای یک قبرستان قدیمی است که آرامگاه مردمان مرموز چینکورو می‌باشد.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی یک نوزاد چینکورو که در موزه باستان‌شناسی سن میگوئل د آزاپا در شیلی به نمایش گذاشته‌ شده است.

این قوم که حدود 900 سال پیش در حوالی شیلی و پرو زندگی می‌کردند، زندگی خود را از طریق شکار و ماهی گیری می‌گذراندند. آن‌ها مردگان خود را به شکل عجیبی مومیایی می‌کردند که به مومیایی‌های سیاه معروف‌اند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

سر یک مومیایی متعلق به قوم چینکورو که در شمال شیلی کشف‌ شده است.

طبق گزارش نشنال جئوگرافیک: پوست جسد کنده‌ شده بود و مجدداً به بدن چسبانده شده بود، مانند درآوردن و پوشیدن جوراب. سپس قبل از چسباندن مجدد پوست، داخل بدن را با گیاهان مختلف، شن و ماسه و چوب‌ پر می‌کردند و صورتش را با یک ماسک می‌پوشاندند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی چینکورو

قدیمی بودن این مومیایی‌ها (به باور عده‌ای قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان) به معنای عدم تأثیر دنیای امروزی بر روی آن‌ها نیست. تغییر الگوهای آب و هوایی بر روی این مومیایی‌ها تأثیر گذاشته است و رطوبت به نسبت زمان خشکی آن روزگار افزایش‌ یافته است. حالا در موزه شرایطی فراهم‌ شده تا از این مومیایی‌های سیاه حفاظت بهتری به عمل آورد.

مومیایی‌های چین

چین نیز روش خاصی برای حفظ اجساد در اختیار دارد که با باور عموم درباره مومیایی تفاوت دارد. کشف مومیایی‌های مو قرمز نشان می‌دهد که چگونه هزاران سال پیش جمعیت بروی زمین پراکنده شد.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

یافتن مومیایی‌های چینی در سلت در سال 2006 توسط ایندیپندنت انجام شد. به گفته این روزنامه: «موی مردان قهوه‌ای متمایل به قرمز با رگه‌هایی از خاکستری است و دارای گونه‌هایی برجسته، دماغی دراز، با لبانی برجسته و ریش هستند. سه هزار سال پیش این اجساد دارای 6 فوت قد بودند و یک لباس دوتکه و پابندی از جنس پارچه پیچازی به پا داشتند.»

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

این مومیایی‌ها را بانام "چرچن" می‌شناسند و اولین بار در سال 1978 در حوزه رود تارم کشف شدند. این رودخانه هم‌اکنون در صحرای ترکمنستان در غرب چین قرار دارد. چرچن نام رودخانه یک شهر بیابانی است. در این مکان سه زن به همراه یک نوزاد کشف‌ شده‌اند. طبق گزارش نوزاد در داخل یک پارچه قهوه‌ای بسیار زیبا پیچیده شده بود که با یک نوار آبی و قرمز قنداق شده بود و یک سنگ آبی بروی هریک از چشمانش قرار داده بودند.

چیزی که باعث شده این افراد به این مکان غیرمسکونی بیایند هنوز مشخص نیست اما نشانه‌هایی از سفرهای عجیب سلت ها را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد.

مومیایی‌های مصریان

مصریان باستان ایده مومیایی کردن را به جهان معرفی کردند. بر اساس نوشته نشنال جئوگرافیک: «مومیایی کردن مصریان از نظر محققان همچون گشوده شدن پنجره‌ای به سمت گذشته بود.»

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی مصری از دوره بطلیموس

فراعنه‌ای مانند توتانخامون افسانه‌ای  و رامسس دوم برای سفر به زندگی و جهان دوم خود در داخل پارچه‌های رنگی پیچیده شده بودند. یکی از کارهای ترسناکی که برای مومیایی کردن انجام می‌دادند، خارج کردن مغز از داخل حفره‌های بینی بود که برای این کار باید مغز را به حالت مایع درمی‌آوردند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

اما مومیایی کردن تنها مخصوص پادشاهان و افراد بلندمرتبه اجتماع نبود. مثلاً مومیایی پرندگان در مصر برای خشنود کردن خدایان انجام می‌شد. گربه‌ها نیز به خاطر حرمتی که در جامعه داشتند مومیایی می‌شدند.

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی مصریان در موزه بریتیش

 

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی‌های مصری باندپیچی‌شده

طبق گزارش گاردین: «لک‌لک به‌عنوان خدای بصیرت، خدای جادو و قضاوت و با نام توت در نظر گرفته می‌شد. اگر شما رئیسی داشتید که شما را اذیت کرده بود، نزد توت می‌رفتید و از او عدالت و دادخواهی طلب می‌کردید، در عوض باید یک لک‌لک مومیایی‌شده را در جشن سالانه به او تقدیم می‌کردید.»

بهترین مومیایی

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی یک زن ریش‌دار که در یک خیریه در غرب فرانسه به نمایش درآمد.

 

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

مومیایی یک فرد پرویی با موهای سالم

مومیایی‌های جهان

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان 

عجیب‌ترین مومیایی‌های جهان

سر یک مومیایی فراعنه، ستی اول متعلق به سلسله نوزدهم پادشاهی مصر، پسر رامسس اول و سیتره و پدر رامسس دوم

 

به نوشته نشنال جئوگرافیک: «راهبان وقتی که به پایان زندگی خود نزدیک می‌شدند درحالی‌که یک لوله هوا و یک زنگوله به دست داشتند وارد معبد می‌شدند. این راهبان هرروز زنگوله را به صدا درمی‌آورند تا به افراد بیرون از معبد، زنده‌ بودن خود را نشان دهند. وقتی زنگوله دیگر به صدا درنمی‌آمد، لوله هوا قطع می‌شد و معبد مهروموم می‌شد.

آیا شما هم به مومیایی شدن علاقه دارید؟ به نظرتان اگر تمام انسان‌های کره زمین مومیایی می‌شدند، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ حتی تصور این همه جسد سالم هم لرزه به اندام انسان می‌اندازد!

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.