کلاه زن مدفون شده مصری، پرده از رازی چند هزار ساله برداشت!

4.4
از 31 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مصر بازهم شگفتی آفرید: کلاهی که پرده از راز مدفون شده چند هزار ساله برداشت! +تصاویر
03 دی 1398 07:00
1

مدت‌ها پیش، زنان مصر باستان چیزهایی را بر سرشان می‌گذاشتند که باستان‌شناسان نام آن را کلاه مخروطی می‌گذارند. نخست گمان می‌رفت که این‌ها فقط اشیائی خیالی باشند که هنرمندان باستان روی دیوارهای مصر با استفاده از تخیلاتشان می‌کشیده‌اند، اما اکنون‌که بقایای واقعی یک کلاه مخروطی باستانی به دست آمده است، می‌دانیم که آن‌ها واقعیت داشته‌اند و آن‌قدر مهم بوده‌اند که برخی زنان را با آن‌ها به خاک می‌سپرده‌اند.

کلاه مخروطی واقعی‌ای که روی سر زن مصری مدفون یافت شد، یک معمای باستانی را حل کرد

نسخه واقعی این نوع کلاه در یک مقبره در محل کنونی شهر باستانی عمارنه در کشور مصر یافت شد. این اشیا که خیلی هم نمی‌توان با اطمینان آن‌ها را کلاه نامید، در بسیاری از آثار هنری مصر باستان نقاشی شده‌اند، اما هدف به‌کارگیری‌شان هنوز هم برای باستان‌شناسان ناشناخته است و آن‌ها تنها می‌توانند درباره‌اش نظریه‌پردازی کنند. حدود یک دهه پیش، پیدا شدن دو کلاه مخروطی که یکی از آن‌ها روی سر پیکر یک زن بود، کنجکاوی متخصصان در این مورد را برانگیخت. البته گورستان متعلق به طبقه کارگر مصر بوده است و بقایا آن‌طور که انتظار می‌رفت سالم نمانده بودند، اما به‌هرحال یافتن آن‌ها برای دانشمندان هیجان‌انگیز بود. این حفاری به رهبری دانشگاه کمبریج سبب شد تا نظریات بسیاری درباره هدف کلاه‌ها در زندگی زنان مصری به وجود آید.

کلاه مخروطی واقعی‌ای که روی سر زن مصری مدفون یافت شد، یک معمای باستانی را حل کرد

پیش از حفاری گمان می‌رفت که کلاه مخروطی‌ها ارگانیک بوده و چربی‌های معطری باشند که به‌عنوان ژل سر استفاده می‌شده‌اند. اما یافته‌ها در محل عمارنه این نظریه را رد کردند و آشکار شد که جنسشان از موم است. گمان بعدی دانشمندان این بود که آن‌ها ربطی به باروری زنان داشته‌اند، زیرا گویا آثار هنری‌ای که کلاه مخروطی‌ها در آن‌ها کشیده می‌شدند به تولد نوزادها مرتبط بوده‌اند. ولی ازآنجایی‌که کلاه‌ها در گورستان طبقه عادی یافت شدند، این نظریه نیز رد شد. نیکولا هارینگتون یک باستان‌شناس از دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید ممکن است این کلاه‌ها مختص زنان رقصنده‌ای بوده باشند که به خدایان خدمت‌رسانی می‌کرده‌اند. زیرا ستون فقرات اسکلت‌های یافت شده آسیب دیده‌اند.

buried-Egyptian-woman3.jpg

دانشمندان مطمئن نیستند که آیا کلاه مخروطی‌های بیشتری در این محل یا دیگر نواحی مصر خواهند یافت یا خیر. به‌هرحال دلیل وجود و به‌کارگیری آن‌ها هنوز برای باستان‌شناسان و مصرشناسان یک راز است، و تا زمانی که شواهد بیشتری در این زمینه پیدا نگردد، این تردیدها همچنان باقی خواهند ماند.

آیا رازهای مصر باستان، برای شما هم جذاب هستند؟ به نظرتان چرا این منطقه انقدر عجیب بوده است؟

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.