معرفی اولین وبلاگ سفر و چگونگی کسب درآمد از آن!

4.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز تحقق رویای سفر رفتن و پول در آوردن جای پول خرج کردن!
25 بهمن 1398 10:00
0

سال‌ها قبل یک مسافر ماجراجو به همراه یک لپ تاپ که وسیله‌ای بسیار نوآورانه محسوب می‌شد، چگونگی به اشتراک‌گذاری داستان سفر در جهان را برای همیشه تغییر داد. او جف گرینوالد (Jeff Greenwald) است، کسی که اولین پست‌های وبلاگی مربوط به سفر را در دنیای اینترنت بارگذاری کرده است. جف، گردشگری اهل اوکلند در کالیفرنیای آمریکاست. با ما در لست سکند همراه باشید تا ببینم چطور او به اولین وبلاگ نویس سفر تبدیل‌ شده است.

اولین وبلاگ سفر چگونه شکل گرفت؟

جف 25 سال قبل که مصادف با طلوع عصر اینترنت بود سفر دور دنیای خود را از اوکلند در کالیفرنیا آغاز کرد و در همین محل نیز سفرش را به پایان برد. او وقتی در سال 1994 از کلمه شبکه جهانی وب استفاده می‌کرد، افراد بسیاری تعجب می‌کردند. جف در سال‌های اخیر سفری به کوبا داشته است و در خاطرات خود وضعیت کوبا را شبیه به زمانی که به‌تازگی اینترنت در حال‌ توسعه بود، شرح داده است. کشوری که فقط 40 درصد مردم، آن‌هم تحت نظارت شدید دولت به اینترنت دسترسی دارند.

اولین وبلاگ سفر چگونه شکل گرفت؟

جف در واقع در سفر خود از طرف یک شرکت مأموریتی نیز داشته است. او از یک ناشر کتاب راهنما بر اساس علوم داده مأموریت داشته است تا طی سفر خود تمام وقایع و داده‌ها را ثبت کند و برای آن‌ها ارسال کند، بنابراین جف برای این کار یکی از اولین کامپیوترهای قابل‌حمل که به‌وسیله باتری‌های AA و AC کار می‌کرد را همراه خود به سفر برده بود. همچنین این لپ تاپ از یک مودم داخلی نیز بهر می‌برد.

اولین وبلاگ سفر چگونه شکل گرفت؟

طبق برنامه‌ریزی، او باید اطلاعات سفر خود را به‌عنوان «دنیای بزرگ»(Big World) در سایتش قرار می‌داد، و موقعیت هر متن و داستان را نیز بر روی نقشه مشخص می‌کرد، به صورتی که بتوان با کلیک بر روی نام کشور داستان آنجا را مطالعه کرد. شاید امروزه چنین کاری خیلی سهل و آسان باشد ولی در سال 1994 کاری بزرگ محسوب می‌شده است. جالب است بدانید مرورگری که آن زمان محبوب بوده است و از آن استفاده می‌کرده‌اند موزائک (Mosaic) نام داشته که کمی قبل از سفر جف راه‌اندازی شده بود.

اولین وبلاگ سفر چگونه شکل گرفت؟

در سال 1994 تعداد کاربران اینترنت به حدی کم بوده است که جف آن را به بیابان تشبیه می‌کند. با حدود 20 دلار سایتی مثل pizza.comn را می‌توانستند بخرند و به‌قدری سایت‌ها تعدادشان کم بود که می‌توانستند آن‌ها را بشمارند (حدود 2738 سایت). جالب است بدانید در حال حاضر این عدد به حدود یک میلیارد و هفت‌صد و پنجاه میلیون وب‌سایت رسیده است. قبل از جف هنوز کسی خاطرات سفرش را در پلتفرمی مبتنی بر اینترنت در دسترس نگذاشته بود؛ بنابراین او اولین وبلاگ سفر را راه‌اندازی کرد. البته کلمه وبلاگ حدوداً 4 سال بعد از آن به وجود آمده است.

اولین وبلاگ سفر چگونه شکل گرفت؟

جف سخت‌ترین قسمت کار خود را در مکان‌های دوردستی مثل داکار (Dakar) و لهاسا (Lhasa) می‌داند، زیرا ارسال اطلاعات از این مکان‌ها بسیار مشکل بوده است. اولین داستان و سفرنامه وی در 6 ژانویه 1994 از اوآخاکا (Oaxaca) در کشور مکزیک در شبکه جهانی وب ارسال‌ شده است. روند انتقال این داستان به شبکه جهانی وب حدود 2 روز به طول می‌انجامد و برای این متن حدوداً 2500 کلمه‌ای، جف بارها به دفتر ارتباطات مرکزی این شهر مراجعه می‌کند. او در نهایت برای حدوداً 20 متن ارسالی خود، سختی‌های بسیار زیادی را تحمل کرده است. البته به نظر جف یکی از حُسن‌های این کار نیز تعامل با افرادی بوده است که در سفرهای عادی احتمالاً با آن‌ها برخورد نمی‌کرده است. در نهایت، در ادامه گسترش دنیای وب جف نیز تولید محتوای خود را کاهش می‌دهد و تا حدود اوایل سال 2000 مطالبی برای مجلات آنلاین ارسال می‌کند و به‌مرور فعالیتش را تا سال 2010 بسیار کاهش میدهد.

به نظر شما بلاگرهای سفر تا چه حد توانسته‌اند بر صنعت سفر و گردشگری تأثیرگذار باشند؟

منبع: bbc.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی