رد پای امپراطوری رم در تونس کشف شد!

4.2
از 5 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف رد پای امپراطوری رم در کشوری که ذکر نامش متعجبتان خواهد کرد! +تصاویر
07 بهمن 1398 10:00
4

گردشگران برای بازدید از مکان‌های باستانی مانند آکروپولیس آتن و کولوسئوم رم، تنها به یونان و ایتالیا بسنده می‌کنند. اما این ویرانه‌های باستانی چشمگیر فقط به آن دو کشور محدود نمی‌شوند، امپراتوری عظیم رم قلمرو خود را تا شمال انگلیس، خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش داد و تمام شهرهای پر زرق‌ و برق را مملو از هنر کرد. تونس، نواری از آفریقای شمالی است که بین دریای مدیترانه و صحرا گنجانده‌ شده است. این کشور مملو از ویرانه‌های رومی باارزش باستان‌شناسی است که شاید انتظار نداشته باشید آن‌ها را در آفریقا ببینید. در اینجا هفت مکان باستان‌شناسی رومی که در سفر به تونس می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید آورده شده است.

 

بولا ریجا (Bulla Regia)

بولا ریجا در شمال غربی تونس و در فاصله 100 مایلی آن واقع‌ شده است، خرابه‌های بولا ریجا که در گذشته رونق بسیاری داشته‌اند، متشکل از معابد سابق، یک تالار، حمام‌های عمومی، یک تئاتر و موارد دیگر است که در قرن اول میلادی بعد از تبدیل‌ شدن منطقه به بخشی از امپراتوری روم ساخته‌ شده‌اند. با این‌ وجود چشمگیرترین بخش این سایت خانه‌های مخصوص تابستانی است که رومی‌های نوآور برای فرار از گرمای تابستان به زیرزمین پناه برده و خانه‌هایی زیبا ساخته‌اند.

بازدیدکنندگان راه‌پله‌های باستانی را پشت سر می‌گذارند و به محله‌های زندگی زیرزمینی، جایی که دما کاهش میابد و کاشی‌های تزئینی خیره‌کننده‌ای دارد می‌روند. درحالی‌که موزه ملی باردو نمایی از ترکیب موزاییک رومی و بیزانس تونس را به شما نشان می‌دهد، بولا ریجا تصویر کامل‌تری را ارائه می‌کند. موزاییک‌ها با توجه به اینکه نزدیک به دو هزار سال در معرض عناصر مختلف قرار گرفته‌اند تقریباً بی‌عیب و نقص هستند.

بولا ریجا (Bulla Regia)

 

کارتاژ – بیرسا (Carthage-Byrsa)

کارتاژ اکنون حومه‌ای از شهر پایتخت تونس و یک سایت میراث جهانی یونسکو است که درگذشته قدرت امپراطوری کارتاژی بود تا اینکه در قرن دوم قبل از میلاد به دست رومیان افتاد. این منطقه در بیش از 20 سایت پخش‌ شده است، بنابراین باید چند ساعت را برای بازدید از آن اختصاص دهید. پیشنهاد می‌شود برای بازدید کامل‌تر از این ویرانه‌های پراکنده 80 هکتاری با یک راهنما همراه شوید.

اگر زمان کافی ندارید یا می‌خواهید یک بازدید فشرده از این سایت را داشته باشید با بازدیدی سریع از موزه ملی کارتاژ واقع در تپه بیرسا شروع کنید. مهم‌ترین آثار باستانی (موزاییک، سرامیک، مجسمه و غیره) که در حین حفاری‌های باستان‌شناسی در این سایت یافت شده‌اند در آنجا به نمایش گذارده شده‌ و مقدمه‌ای برای دیگر آثاری است که در کارتاژ مشاهده می‌شود. در مرحله بعد، حتماً در اطراف بیرسا، شهری با دیوار باستانی که در تپه‌ای به همین نام قرار دارد، قدم بزنید زیرا این مکان ستاره این سایت است. ازآنجا، منظره‌ای بسیار چشمگیر و زیبا از خلیج تونس را می‌توان دید.

در امتداد ساحل، حمام‌های آنتونین (Thermes d’Antonin) قرار دارد، که به حمام‌های حرارتی کارتاژ نیز معروف است، یک ساختار بزرگ حمام عمومی است که توسط رومی‌ها در سال 165 میلادی ساخته‌شده و گمان می‌رود بزرگ‌ترین حمام حرارتی ساخته‌شده در روم آفریقا باشد.

کارتاژ – بیرسا (Carthage-Byrsa)

 

دوگا (Dougga)

شهر کوچک باستانی دوگا، که در زمان امپراتوری روم بسیار رونق گرفت، در تپه‌ای در شمال تونس، در فاصله 70 مایلی آن واقع‌شده است. این منطقه باستان‌شناسی 75 هکتاری به‌عنوان بهترین شهر حفظ‌شده در روم آفریقا شناخته می‌شود، و در سال 1997 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سازه‌هایی که هنوز هم در سایت قابل‌مشاهده هستند، گواه تمدن‌هایی هستند که قبل و بعد از به دست گرفتن آن توسط روم در این سرزمین بوده‌اند، مانند تئاتر بزرگ رومی با مناظر دشت‌های وسیع در زیر آن، مقبره لیبیکا-پونیک (Lybica-Punic) و پایتخت روم. به گفته یونسکو، این سایت بیش از 17 قرن قدمت دارد - و می‌توان همه آن را فقط در بازدیدی یک‌روزه مشاهده کرد.

آثار تاریخی شگفت‌انگیز تونس‌ اثبات حضور امپراطوری رم در این کشور می‌باشد

 

ال جم (El Jem)

کلوسئوم ال جم، یکی از بزرگ‌ترین کلوسئوم‌های جهان است، که یک آمفی‌تئاتر با 35000 صندلی است و رقیب کولوسئوم رم است. این مکان میراث جهانی یونسکو که در زمین همواری در میان شهرهای سوسه (Sousse)  و صفاقس (Sfax) واقع‌شده متعلق به قرن سوم بوده و در آفریقا بی‌نظیر است. این آمفی‌تئاتر امروزه هنوز هم برای برنامه‌هایی مانند جشنواره بین‌المللی سمفونیک (International Symphonic Festival) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بهترین راه برای لذت بردن از بیرون این سایت، نشستن دریکی از کافه‌های محلی کنار خیابان این آمفی‌تئاتر است. در داخل آن، نشستن بر روی یکی از صندلی‌های دو ردیف بالای آمفی‌تئاتر برای یک یا دو دقیقه می‌تواند تصاویری از نبردهای سهمگین گلادیاتورها درگذشته که درصحنه زیر اتفاق می‌افتاده را در ذهن تداعی کند.

آثار تاریخی شگفت‌انگیز تونس‌ اثبات حضور امپراطوری رم در این کشور می‌باشد

 

قنات بزرگ زاقوآن  (Zaghouan aqueduct)

قنات زاقوآن در قرن دوم پس از به دست گرفتن منطقه توسط رومیان، به‌منظور تأمین آب شیرین شهر باستانی کارتاژ، ساخته شد. پیش‌ازاین، در کارتاژ از ذخیره آب باران در چاه‌ها و مخازن استفاده می‌کردند، اما رومیان تازه‌وارد و حمام‌های حرارتی‌ای که آن‌ها ساختند نیاز به یک سیستم مطمئن‌تر داشتند.

معبد آب که به خدایان آب اختصاص داده‌شده است، در چشمه‌ای قرار دارد که نقطه شروع قنات 82 مایلی است. معبد آب به‌خوبی حفظ‌شده و قابل بازدید است. امروزه بخش‌های بزرگی از این قنات ازجمله برخی از طاق‌های بلند 66 فوتی آن، هنوز هم دیده می‌شوند.

آثار تاریخی شگفت‌انگیز تونس‌ اثبات حضور امپراطوری رم در این کشور می‌باشد

 

یوتیکا (Utica)

یوتیکا نخستین مستعمره آفریقا که توسط فِنیقیان یا کَنْعَنیان (Phoenicians : از اقوام سامی‌تبار بودند که در حوزه دریای مدیترانه می‌زیستند. فنیقیان پیشه بازرگانی داشتند و مردمی آرام و بافرهنگ بودند.) تأسیس شد و بعداً پایتخت روم آفریقا شد. درحالی‌که موزائیک‌های زیبایی در این مکان وجود دارد، بسیاری از آثار هنری در بیزرت (Bizerte) امروزی (حدود 60 مایل شمال شرقی تونس) موجود نیست. طی کاوش‌های باستان‌شناسی این سایت در قرن نوزدهم قطعات ارزشمندی کشف شد که به موزه‌های فرانسه و انگلیس منتقل شدند. گفته می‌شود، بازدید از موزه باستان‌شناسی یوتیکا ارزش بیشتری نسبت به پارک باستان‌شناسی با خانه‌های ییلاقی روم باستانی خود دارد; این مکان شامل کارتاژی‌های گران‌بها و سرامیک‌های رومی، مجسمه‌ها، جواهرات، و چیزهایی از این قبیل است.

آثار تاریخی شگفت‌انگیز تونس‌ اثبات حضور امپراطوری رم در این کشور می‌باشد

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.