منطقه گردشگری خائیز تنگستان، طبیعت شگفت انگیز جنوب ایران!

4.9
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
طبیعت شگفت انگیزی که از دل گرمای آتشین جنوب سر برآورده است! +تصاویر
31 اردیبهشت 1399 08:00
2

یکی از مناطق گردشگری محبوب در جنوب ایران، منطقه گردشگری خائیز است که در شهرستان تنگستان واقع شده است. این منطقه گردشگری که جزو مناطق خوش آب و هوای این شهرستان می‌باشد، امروز سوژه بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند شده است. با ما همراه باشید.

 

معرفی منطقه گردشگری خائیز

منطقه گردشگری خائیز یکی از مناطق خوش آب و هوا در شهرستان تنگستان استان بوشهر است که گاهی به عنوان مقصد تور طبیعت گردی انتخاب می‌شود. این منطقه در جنوب شرق شهر اهرام واقع شده و وسعتی بیش از ۴۲ هزار هکتار دارد. منطقه گردشگری خائیز شامل ده روستا است که از این روستاها تنها پنج روستا به نام بنیان، گشی، یخ، مخدان و اشی سکنه دارند و باقی روستاها خالی از سکنه هستند. اغلب مردم در این منطقه شغلشان باغداری و کشاورزی می‌باشد.

khaeez-tourist-area1.jpg

khaeez-tourist-area2.jpg

منطقه خائیز از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر، از جنوب به ارتفاعات بیرمی، از شرق به کوه سرخ و از غرب به تپه ماهورها و کوه‌های کم ارتفاع مشرف به اهرام ختم می‌شود. این منطقه در بخش کوهستانی استان بوشهر قرار دارد و بالاترین ارتفاع منطقه ۱۹۵۰ متر می‌باشد.

khaeez-tourist-area13.jpg

منطقه خائیز در گذشته اصلی‌ترین تامین‌کننده مرکبات و خرمای بوشهر، فارس و خوزستان بوده است. امروزه نیز مرکبات و خرماهای این منطقه بسیار زبان‌زد می‌باشد.

 

نام منطقه گردشگری خائیز

نام منطقه خائیز به گفته مردم بومی لغتی تازی به معنای زیبا است. این نام از گذشته بر روی این منطقه گذارده شده و علت انتخاب نام هم به علت زیبایی منطقه، تنوع رنگ‌ها، طبیعت زیبا و موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد. با دیدن زیبایی‌های این منطقه می‌توان دید که انتخاب نام هوشمندانه بوده و با وجود خشکسالی‌های پی‌درپی همچنان این منطقه در میان استان بوشهر طبیعت زیبای خود را حفظ کرده است.

khaeez-tourist-area3.jpg

khaeez-tourist-area4.jpg

  

مروری کوتاه بر روستاهای منطقه خائیز

همانطور که گفته شد، منطقه خائیز شامل ده روستا است که از این بین پنج روستا سکنه دارد و در حال حاضر مردم روستاها به باغداری و کشاورزی مشغول هستند. قرار گرفتن منطقه حائیز در میان دو کوه بیرمی و کوه سرخ روستاهای این منطقه را بسیار زیبا کرده است. در ادامه به معرفی اجمالی این روستا می‌پردازیم:

روستای بنیان: روستای بنیان در بخش مرکزی شهرستان تنگستان واقع شده است. این روستا به دلیل نخلستان‌های زیبایش در میان گردشگران مشهور می‌باشد. روستا در میان دره‌ای سبز واقع شده که با نخل‌های برافراشته پوشیده شده است.

khaeez-tourist-area5.jpg

روستای گشی: روستای گشی در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرام از توابع شهرستان تنگستان قرار دارد. اطراف روستای گشی با جنگل‌های طبیعی و کوه‌هایی از انتهای رشته کوه زاگرس احاطه شده است. مهم‌ترین محصول روستا در بخش باغداری، خرما، لیمو و نارنگی می‌باشد.

روستای یخ: روستای یخ یکی از روستاهای منطقه گردشگری حائیز است. این روستا در ارتفاعات این منطقه قرار دارد و در نزدیکی آن تنگه بنیون و تنگ یخ واقع شده که از مناطق دیدنی این روستا می‌باشد. مردم در این روستا نیز به باغداری مشغول هستند و اغلب محصولات آنها مرکبات و خرما می‌باشد.

khaeez-tourist-area7.jpg

روستای مخدان: روستای مخدان نیز از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان است. در جنوب روستا تنگ مخدان واقع شده که طول تنگه در حدود ۳ کیلومتر است. کف تنگه رود کوچکی در جریان می‌باشد که سرچشمه آن ارتفاعات اطراف روستا است. تنگ مخدان مملو از نخلستان‌های خرما می‌باشد و همچنین در تنگه آبشارهای کوچک و حوضچه‌هایی از آب قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده است.

khaeez-tourist-area8.jpg

روستای آشی: روستای آشی در ۳۲ کیلومتری جنوب شهر اهرام در کنار کوه بیرمی قرار گرفته است. روستا به مانند دیگر روستاهای این منطقه دارای طبیعتی بکر می‌باشد که با درختانی متنوع پوشیده شده است.

 

پوشش گیاهی منطقه گردشگری خائیز

در منطقه گردشگری خائیز به دلیل تفاوت ارتفاعی که وجود دارد، سه نوع پوشش گیاهی دیده می‌شود.

khaeez-tourist-area9.jpg

پوشش گیاهی اقلیم کوهستانی: این نوع پوشش گیاهی از ارتفاع ۱۰۰۰ متر به بالا دیده می‌شود و به تدریج بوته‌های برگ ریز و درختچه‌ها نمایان می‌شوند. مهم‌ترین پوشش گیاهی اقلیم کوهستانی در این منطقه آویشن شیرازی است که این گیاه در ارتفاعات بالای ۱۰۰۰ متر دیده می‌شود. علاوه بر آن بنه، افرا و بادام کوهی نیز به ندرت در این منطقه وجود دارد. گل‌هایی مانند گل پامچال نیز برحسب زمان به وفور در منطقه خائیز دیده می‌شود.

khaeez-tourist-area10.jpg

پوشش گیاهی در دامنه کوه بیرمی: این منطقه از ارتفاع ۵۰۰ متری شروع و تا ارتفاع ۹۰۰ متری ادامه دارد. در کوه بیرمی هفت تنگه وجود دارد و در میان این تنگه‌ها رودهای فصلی در جریان هستند. وجود آب در این منطقه باعث رشد گونه‌های مختلف گیاهی و ایجاد جنگل‌ها و نیزارهایی شده است. در این قسمت شاهد درختانی متنوع مانند پده، انار، بادام وحشی، مرکبات، نخل، کنار، انجیر و همچنین درختچه‌هایی مانند گز، خرزهره و بوته‌هایی مانند گون و گل گندم هستیم.

khaeez-tourist-area11.jpg

پوشش گیاهی در دشت یا مناطق پست: این مناطق از ارتفاع ۱۵۰ متری در شمال غربی منطقه شروع و تا ارتفاع ۵۰۰ متری (دامنه کوه بیرمی) ادامه دارد. گیاهان این قسمت شامل گیاهان علفی یکساله، گیاهان بوته‌ای یکساله و چندساله مانند خارشتر و قیچ است.

khaeez-tourist-area12.jpg

khaeez-tourist-area14.jpg

 

سخن نهایی

منطقه خائیز دارای آب و هوای مطبوعی است و در این میان ۱۲ چشمه آب شیرین نیز وجود دارد. تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه بسیار مشهود و دیدنی می‌باشد که این تنوع به علت اقلیم معتدل منطقه شکل گرفته است. دیدن این منطقه در فصل پاییز و زمستان می‌تواند باعث شگفتی شما شود پس اگر می‌خواهید با تور داخلی این منطقه همراه شوید، بهترین فصلش را از دست ندهید. اگر در سال‌ها و روزهای پیش از قرنطینه به این منطقه سفری داشته‌اید، تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

 

توجه: تمامی تصاویر از هادی انصاری می‌باشد. 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی