دوره باروک در اروپا را به انحطاط تئاترش میشناسند. به همین دلیل هنرمندان اروپایی در این دوره روندهای هنری دوره رنسانس را از سر گرفتند و آنها را به شکل نقاشیها و مجسمههای نمایشی درآوردند. از هنرمندانی که تاریخدانان هنر احترام خاصی برای آثارشان قائلاند میتوان به مجسمهساز ایتالیایی جان لورنسو بِرنینی اشاره داشت. البته او شاگرد زبردستی به نام جولیانو فینِلی را نیز پرورش داده بود که کمتر او را میشناسند. فینلی در سال 1601 در شهر تورانو دی کارارای کشور ایتالیا چشم به جهان گشود و مجسمهسازی را بهطور رسمی در شهر ناپل آموزش دید. این هنرمند جوان در سال 1622 به رم نقلمکان نمود و دلبستگی بالای او به ساخت مجسمههای زندهنما برنینی مشهور را متقاعد کرد تا او را بهعنوان دستیار خویش برگزیند.
فینلی تحت آموزش و سرپرستی برنینی توانایی هنری و ارتباطات سیاسی خود را نیرو بخشید. ازآنجاییکه برنینی معمولاً از طرف پاپ اوربان هشتم، قدرتمندترین سیاستمدار آن دوره به مأموریت هنری گماشته میشد، فینلی فرصت یافت تا بر روی آثار هنری بسیار مهمی کار کند. یکی از این آثار مجسمه نیمتنه برادرزاده پاپ اوربان هشتم، ماریا دوگلیولی باربرینی بود که در سال 1621 به دلیل شرایط خاص زایمان از دنیا رفته بود.
توجه فینلی به جزئیات در احیای رخسار ماریا دوگلیولی باربرینی و ساخت مجسمه نیمتنه او که دستورش در سال 1626 صادر شد، بهخوبی نمایان است. این مجسمهساز در تراشیدن جزئیات لباس مجسمه آنقدر دقیق عمل کرده است که توری حاشیه چین آن با واقعیت مو نمیزند؛ اگر ببینید در نگاه نخست فکر میکنید واقعاً از پارچه است ولی در اصل همهاش مرمر است. حتی میتوان نخ گردنبند او را بهوضوح دید.
شوربختانه، برنینی نمیخواست دستیارش فینلی را در شهرت با خود شریک کند و به همین دلیل این فرصت را به او نداد که اثرش را به محضر پاپ تقدیم کند. دیگر مشارکتهای فینلی در آثار برنینی نیز زیر سایه شهرت فراوان استاد دیده نشدند و او در سال 1629 تصمیم گرفت کارگاه هنری برنینی را ترک کند. مهارت بسیار ویژه او در به تصویر کشیدن تکتک جزئیات چیزی است که آثار او را از کارهای برنینی متمایز میسازد و زیبایی خاص هنریاش را به رخ میکشد.
مجسمهساز دوره باروک جولیانو فینلی این مجسمه ظریف و واقعنما از بردارزاده پاپ اوربان هشتم، ماریا دوگلیولی باربرینی را آفریده است.
مجسمه نیمتنه ماریا دوگلیولی باربرینی در موزه لوور.
توجه او به جزئیات واقعاً ستایشبرانگیز است. اگر کارش را ببینید فکر میکنید از توری واقعی برای حاشیه لباس مجسمه استفاده کرده است، درحالیکه همهاش مرمر است.
جزئیات حاشیه لباس مجسمه ماریا دوگلیولی باربرینی در موزه لوور.
جزئیات حاشیه لباس مجسمه ماریا دوگلیولی باربرینی در موزه لوور.
ظرافتهای دقیق و زیبای حاشیه لباس مجسمه ماریا دوگلیولی باربرینی.
زبردستی خاص فینلی را میتوان در شمار فراوانی از آثار برنینی مشهور مانند «مجسمه آپولو و دافنه» نیز شاهد بود.
منبع: mymodernmet.com