مردم نقاط مختلف جهان چه نوع مرغ سوخاری را ترجیح می دهند؟

4.5
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
انواع پرطرفدار مرغ سوخاری در جهان را بشناسید و در این روزها بپزید! +تصاویر
29 فروردین 1399 07:00
7

مرغ سوخاری جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم دنیا و به خصوص مردم آمریکا دارد. در ایالات جنوبی، مرغ سوخاری درست مانند یک موضوع مذهبی است و افراد برای آن احترام زیادی قائل هستند. رستوران‌های بسیاری در آمریکا این غذا را سرو می‌کنند ولی این باعث نمی‌شود امتیاز انحصاری مرغ سوخاری را به آمریکا بدهیم. مرغ سوخاری از آمریکای جنوبی تا ژاپن غذای محبوبی محسوب می‌شود و هر کشور روش خاصی برای طبخ آن دارد. اگر در این ایام قرنطینه قصد دارید با غذایی لذیذ به نقاط مختلف دنیا سفر کنید و البته طرفدار مرغ سوخاری هم هستید، این مطلب را از دست ندهید!

مرغ سوخاری درست مانند یک بوم نقاشی است که هر کشور امضای خود را برای آن دارد. در آمریکا اغلب با پنیر و سیب‌زمینی سرخ شده سرو می‌شود، اما در ویتنام بال‌های مرغ سوخاری را در سس ماهی قرار می‌دهند. در همین حال در مکزیک ساندویچ مرغ سوخاری با پنیر و فلفل چیلی پر می‌شود.

در ادامه ۹ غذای مرغ سوخاری از ژاپن تا آمریکای جنوبی برای طرفداران این غذا ارائه شده است.

 

چیکن شنیتل (Chicken schnitzel)

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

اصل این غذا متعلق به وین اتریش است، جایی که به آن wiener schnitzel می‌گفتند (کلمه دوم به معنی برش نازک از گوشت است). قبلا شنیتزل با گوشت گوساله درست می‌شد اما با مهاجرت یهودیان آلمان‌زبان به خاورمیانه، تغییراتی در این غذا ایجاد شد. آنها به جای گوشت گوساله از مرغ استفاده کردند. همچنین به جای کره از روغن گیاهی برای سرخ کردن استفاده شد و در هنگام سرو سیب‌زمینی سرخ شده نیز کنار بشقاب قرار می‌دادند. چیکن شنیتزل هنوز هم یک غذای محبوب در میان کودکان مدرسه‌ای این منطقه است.

 

کاراج (Karaage)

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

مرغ سوخاری ژاپنی خیلی ترد نیست برای همین برای اسنک بسیار مناسب است. کاراج احتمالا از دهه ۱۹۲۰ در ژاپن طبخ شد. تکه‌های کوچک مرغ داخل زنجبیل، نوشیدنی و سس سویا خوابانده می‌شوند تا گوشت طعم‌دار گردد. سپس گوشت‌ها را قبل از سرخ شدن در پودر سیب‌زمینی و آرد می‌غلتانند و بعد سرخ می‌کنند.  

کاراج را می‌توانید در غرفه‌های غذاهای خیابانی یا فست‌فودها پیدا کنید اما در ژاپن مردم اغلب در خانه‌هایشان کاراج درست می‌کنند. این یک فینگر فوت محبوب در میان خانواده‌های ژاپنی است و حتی در فروشگاه‌های مواد غذایی به صورت منجمد هم فروخته می‌شود.

 

چیکن کاتسو (Chicken katsu)

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

کاتسو غذای دیگری از ژاپن است که در ظاهر شبیه شنیتزل می‌باشد. تونسکو (Tonkatsu) نمونه سنتی کاتسو است که با گوشت خوک درست می‌شده است. کاتسو از ران مرغ تهیه می‌شود. گوشت مرغ را با نمک، فلفل و کمی نوشیدنی گازدار مخلوط می‌کنند، سپس در پودر سوخاری غلت می‌دهند. در نهایت سرخ شده و بر روی کلم‌های خرد شده سرو می‌گردد.

کاتسو برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ در میان وعده‌ ژاپنی‌ها دیده شد. کاتسو اولین بار در منوی یک رستوران در توکیو که به سبک غربی غذا ارائه می‌داد، معرفی شد. از آن زمان به بعد کاتسو در سراسر کشور پخته و سرو می‌شود.  

 

Yangnyeom dak

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

کره جنوبی روش متفاوت‌تری برای طبخ مرغ سوخاری دارد. در کره مرغ به طور معمول دوبار سرخ می‌شود و مرغ سوخاری در این کشور به نسبت ایالات متحده خوشمزه‌تر است. افتتاح اولین فروشگاه مرغ سوخاری مدرن در کره به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد که این فروشگاه مرغ سوخاری را به کره معرفی کرد.

اما در سال ۱۹۸۲ یک رستوران به نام چیکن پیلیکانا (Pelicana Chicken) گوشت مرغ را در یک سس شیرین و داغ به نام yangnyeom یا seasoned chicken سرخ کرد. به این ترتیب محبوب‌ترین نوع مرغ سوخاری در کشور معرفی شد. جالب است بدایند، در أواخر دهه ۹۰ میلادی یک بحران مالی در کشور ایجاد شد و نتیجه اینکه بسیاری از مردم شغل خود را از دست دادند و در این زمان ارسال مرغ سوخاری افزایش یافت. این غذای محبوب در ۵۰۰۰۰ رستوران کره جنوبی طبخ و سرو می‌شود.

 

بال‌های سوخاری در سس ماهی ویتنامی

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

سس باربیکیو را فراموش کنید. زمانی که اندی ریکر (Andy Ricker) سرآشپر و صاحب رستوران پوک پوک (Pok Pok Restaurants) از سایگون بازدید داشت، متوجه شد که مرغ سوخاری در اینجا اغلب با  سس ماهی شیرین، تند و خوشمزه‌ای طبخ می‌شود، که گویا این یک چاشنی رایج در میان غذاهای ویتنامی است. او دستورالعمل را بر روی یک دستمال نوشت و این بال‌های سرخ شده را در رستوران خود نیز سرو کرد.

برای همین بال‌های سوخاری در سس ماهی را باید به ویتنام نسبت بدهیم نه به رستوران پوک پوک.

 

Cemita poblana

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

این تورتای (torta) مرغ آب‌پز شده، که به نام ساندویچ میلوانزا (milanesa) مشهور است، از پویبلا مکزیک ریشه گرفته است. برای درست کردن مرغ کباب شده و سوخاری در مکزیک معمولا مرغ با پنیر اوکساکان (Oaxacan cheese) یا کوسو بلانکو (queso blanco) (هر دو یک نوع پنیر مکزیکی هستند)، آووکادو و فلفل چیلی پوشانده می‌شود. زمان سرو نیز مرغ سوخاری بر روی نوعی نان که با کنجد پوشیده شده، ارائه می‌شود.

 

مرغ پاپ‌کورن تایوانی

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

مرغ پاپ‌کورن تایوانی که با نام یانسو جی (queso blanco) (مرغ سرخ شده ترد) شناخته می‌شود، طعم خود را از یک دانه سیر، زنجبیل، سس سویا و فلفل سفید می‌گیرد. به طور معمول یانسو جی برخلاف نمونه‌های آمریکایی خود با هیچ نوع سس در کنار آن سرو نمی‌شود. مرغ پاپ‌کورن یک غذای خیابانی محبوب است که در میان برگ‌هایی از ریحان سرو می‌شود.

 

مرغ داغ

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

مرغ داغ احتمالا از شهر نشویل (Nashville) در ایالات تنسی نشات گرفته اما در سال‌های اخیر شهرت آن به سراسر آمریکا رسیده است. حالا دستور پخت مرغ داغ در تمامی ایالات آمریکا پیدا می‌شود. دستورپخت آن ساده اما رضایت‌بخش است. مرغ داغ در باترمیلک خیسانده و بعد کاملا سرخ می‌شود، سپس با ادویه مخصوص پوشانده و سرو می‌گردد.

طبق افسانه‌ها یک شب پرنس thorton به حالت ناهوشیار به خانه برمی‌گردد و زنش برای انتقام از او مرغ را با ادویه‌های مختلف می‌پوشاند تا او را ناراحت کند، اما او از این غذا خوشش می‌اید. وی از همسرش می‌خواهد دستور پخت آن را به آشپز دهد.

در سال ۱۹۳۶ رستورانی به نام BBQ Chicken Shack افتتاح شد که بعدها به مرغ داغ پرنس (Prince’s Hot Chicken) مشهور شد. این رستوران در سال ۱۹۹۶ به عنوان بهترین رستوران در ایالات تنسی معرفی شد. مرغ داغ امروزه یکی از پرطرفدارترین غذاها در این شهر است. از سال ۲۰۰۷ نیز جشنواره‌ شروع شده که در آن همه غذاهای سرخ شده و ادویه‌دار عرضه می‌شود و برای آنها جشن گرفته می‌شد.

 

Prawn paste chicken

​​​​​​​​9 نوع مرغ سوخاری از سراسر جهان

اما مرغ سوخاری در سنگاپور به نام هار چونگ گای (har cheong gai) می‌باشد. چیزی که این مرغ سوخاری را از دیگر مرغ سوخاری‌ها متمایز می‌کند، سس میگوی است که با آن ترکیب می‌شود و مرغ بعد از مدتی که در این سس می‌ماند کاملا سرخ می‌شود. این غذا جزو غذاهای ارزان و خیابانی سنگاپور محسوب می‌شود.

 

منبع: matadornetwork​ ​

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی