دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی در آمریکا چگونه است؟

3.9
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی در آمریکا چگونه است؟
12 اردیبهشت 1399 08:00
5

برای برخی از بازدیدکنندگان، باغ‌وحش‌های خصوصی فرصتی را فراهم می‌کنند تا رویای خود را در مورد در آغوش گرفتن یک بچه ببر و یا نوازش کردن یک شیر، تحقق بخشند. اما به گفته برخی از فعالین و دانشمندان، این تعاملات با گونه‌های غیر اهلی تهدیدی برای حقوق حیوانات، امنیت عمومی و حتی سلامت جهانی است. ​برخی از معروف‌ترین باغ‌وحش‌های آمریکایی مثل باغ‌وحش فونیکس خصوصی هستند. البته چنین باغ وحشی چندین گواهی نامه نیز کسب کرده‌اند. ولی باغ وحش‌هایی نیز غیر استاندارد هستند، همراه ما در لست سکند باشید تا بیشتر با شرایط آن‌ها آشنا شویم.

باغ‌وحش‌های خصوصی غیر معتبر در ایالات‌متحده

دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی آمریکا

​​​​​​​با وجود اینکه بعضی از باغ وحش‌های خصوصی آمریکایی مجور دارند، ولی اکثر این مراکز بدون مجوز لازم از وزارت کشاورزی و دامداری ایالات‌متحده اداره می‌شوند. تنها حدود 10% از این مرکز مجوز لازم را کسب کرده‌اند و استانداردسازی را اجرا کرده‌اند. معمولا تعاملات انسان‌ها با حیوانات در این باغ وحش‌ها خارج از چارچوب معمول و قانونی است و مثلا ممکن است برای ژست عکاسی یک بچه به کنار یک ببر برود که مشکلی اساسی محسوب می‌شود. این موضوع فوق العاده خطرناک است و از نظر اخلاقی نیز سوء استفاده از حیوانات محسوب می‌شود.

همچنین در بعضی از باغ وحش‌ها از حیواناتی ترکیبی برای جذب مخاطب بهره می‌برند. مثلا شیرِ ببری یکی از این نوع حیوانات است که انجمن حمایت از حیوانات نسبت به آن اعتراض کرده است. فقط برای جذب مخاطب چنین حیواناتی را بوجود می‌آورند. این انجمن اعتقاد دارد باید به شیوه‌های پرورش و زاد و ولد حیوانات در باغ وحش‌های خصوصی نظارت شود.​​​​​​​​

دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی آمریکا

​​​​​​​​در برخی از باغ‌وحش‌ها از بازدیدکنندگان پول‌های گزافی برای بازدید خصوصی از حیوانات خاص دریافت می‌کنند. مثلا در پارک زیبای حیوانات وینوود در اوکلاهاما 12 دقیقه حضور دونفر همزمان در محل نگهداری تمساح‌ها هزینه‌ای در حدود 80 دلار را در بر دارد. همچنین وضعیتی مشابه برای حضور در کنار فرزندان هیبریدی شیرها و ببرها بوجود آمده است.

چگونه آمریکا بر باغ‌وحش‌های خصوصی نظارت می‌کند

​​​​​​​​دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی آمریکا

طبق گفته بسیاری از فعالین حفاظت از حیوانات و فعالین حقوق حیوانات، قوانین ملی برای حفاظت از حیوانات وحشی در اسارت در ایالات‌متحده کافی نیستند. ​قانون رفاه حیوانات که در سال ۱۹۶۶ به تصویب رسید، مهم‌ترین قانون حاکم بر رفتار با حیوانات است. ​کارشناسان می‌گویند، این قانون حداقل استانداردها برای محل نگهداری، کنترل غذا و نیازهای اولیه زندگی برای اغلب حیوانات را تعیین می‌کند ولی این کافی نیست.

با وجود این قانون، گاهی اوقات باغ‌وحش‌های خصوصی درباره حیوانات و در مورد تجهیزات نگهداری آن‌ها موارد متععد نقض حقوق حیوانات را انجام می‌دهند. جالب است بدانید حتی در برخی از ایالت‌های آمریکا داشتن حیوان خانگی مثل ببر غیر قانونی نیست. این عدم وجود قانون فدرال یک‌سان منجر به نقض قوانین و مقررات در سراسر کشور شده‌ است. پنج ایالت به هیچ گونه مجوزی برای مالکیت بسیاری از حیوانات وحشی نیاز ندارند. (‏این مناطق شامل آلاباما، نوادا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی و ویسکانسین هستند.)

خطر پاندمی

دنیای وحشی باغ وحش های خصوصی آمریکا

​​​​​​​​کرونا ویروس جدیدی که به تازگی تمام دنیا را با خطرات بهداشتی و حتی اقتصادی رو به رو کرده است، وضعیت باغ وحش‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. مثلا به تازگی یک ببر در باغ وحشی در نیویورک آزمایش کرونایش مثبت اعلام شد. احتمال می‌دهند این حیوان توسط یک انسان بدون علامت آلوده شده باشد. برخی دانشمندان بر این باورند که پانگولین‌ها ، حیوانی که کمی شبیه آرمادیلو به نظر می‌رسد، ممکن است میزبان میانی باشد که کرونا ویروس جدید را به انسان‌ها منتقل کرده است.

پانگولین‌ها تنها پستاندار دنیا هستند که فلس دارند. این حیوان در بخش‌هایی از آسیا به عنوان غذا و دارو استفاده می‌شود. پس هم حیوان می‌تواند بیماری را به انسان منتقل کند و هم امکان انتقال از طریق انسان به حیوان وجود دارد.

​​​​​​​​​​​​​​​​در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۷ که برای مجله بیماری‌های عفونی، محققان تخمین زدند که ۷۵ % از بیماری‌های عفونی در حال ظهور، مشترک بین انسان و حیوان هستند، که این موضوع به خوبی میزان خطر را نشان می‌دهد.

آیا باغ‌وحش‌های عجیب و غریب آمریکایی تغییر می‌کنند؟

​​​​​​​​احتمالا مجلس نمایندگان ایالات‌متحده قانونی را برای جلوگیری از آزار و اذیت و عکس سلفی با حیوانات تصویب کند. این قانون با ۲۲۷ حامی در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده، قانون ایمنی عمومی گربه سانان بزرگ در برابر تعاملات نزدیک با انسان‌ها است.

در هر صورت به نظر می‌رسد وجود یک قانون یکسان حفاظت از حیوانات می‌تواند علاوه بر حمایت از حیوانات از شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان جلوگیری کند.

منبع: cnn.com​

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی