ماموریتی از آپولو 13 که به خیر گذشت!

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جزییات ماموریتی از آپولو 13 که به خیر گذشت! +تصاویر
11 اردیبهشت 1399 08:00
0

سفر آپولو 13 بخشی از افتخارات ملی آمریکا شده است. زبانی که فضانوردان و مهندسان در آژانس‌هایی مانند آژانس ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (‏ناسا)‏ مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا با زبان روزمره مردم متفاوت است. زمانی که ماموریت آپولو 13 در سال 1970 با مشکلی رو به رو شد و احتمال مرگ سه خدمه آن داده می‌شد، کاپیتان جیمز لاول به مرکز کنترل عملیات گفت: هیوستون ما مشکلی داریم(گفتگویی مشهور از آپولو 13 با مرکز عملیات)​​​​​​​. همراه ما در لست سکند باشید تا ببینیم داستان این مشکل چه بوده است!

1.jpg

50 سال قبل و کمی قبل از پرتاب، یکی از فضانوردان بیمار شد و در نتیجه یک فرد دیگر باید جایگزین وی می‌شد، این مامور جدید طبیعتا آمادگی بسیار کمتری به نسبت فرد اصلی داشته است. پس از بلند شدن فضا پیما نیز 3 موتور این فضاپیما روشن بودند ولی دو روز بعد از آغاز سفر سیمی دچار آتش سوزی شد و ناسا مجبور شد که این ماموریت را متوقف کند و تمرکز خود را بر بازگرداندن سالم فضانوردان به خانه قرار دهد.

یکی از مسئولین این طرح می‌گوید؛ این یکی از آن داستان‌هایی است که توانستند بر همه انواع احتمالات غلبه کنند و داستانی ماجراجویانه و فوق‌العاده است. سخت است باور کنیم که آن‌ها قادر بوده‌اند از ماه برگردند و به طور مداوم همه مشکلات ناشی از آن را حل کنند.

2.jpg

خدمه پرواز بصورت پی در پی با مشکلاتی روبرو بودند و گرفتار شده بودند. پس از اینکه فضای داخلی بوسیله مونوکسید کربن نا امن شده بود، فضانوردان مجبور شدند وسیله‌ای برای کاهش سم بسازند. آن‌ها باید اجازه می‌دادند که دما به حد خاصی کاهش یابد تا اکسیژن کافی برای بازگشت داشته باشند. همچنین هرکدام روزانه مقدار ناچیزی آب در اختیار داشتند. در همین حین به دلیل شرایط اشتهای خود را از دست داده بودند و از طرفی به دلیل کیفیت پایین هوای داخل، حسی خواب آلود به آن‌ها دست می‌داد. همین موضوع باعث شده بود که تقریبا کسی به بازگشت سالم آن‌ها امید نداشته باشد.

3.jpg

آن‌ها در نهایت با هم متحد شدند تا هرطور که شده این بازگشت موفقیت آمیز باشد. از طرفی تماشای مرگ و گوش دادن به صدای خدمه‌ای که هر لحظه امکان مرگ داشتند برای حاضران در ناسا نیز بسیار مشکل بود.

همه تلاش می‌کردند احتمالات را از بین ببرند و کاری بکنند کارستان! در نهایت هر سه خدمه نجات پیدا می‌کنند و سالم و سلامت به زمین باز می‌گردند. این موضوع علاوه بر آمریکایی‌ها برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هیجان خاص خود را داشت و زمانی که آن‌ها در اقیانوس آرام فرود آمدند، همه غرق در شادی شدند.

4.jpg

این رویداد معمولا هر ساله درآمریکا جشن گرفته می‌شود و سنت خاص خود را نیز دارد، ولی امسال طبیعی است که  نمی‌توانند این سالگرد را به شیوه سنتی با رژه و رویدادها و چیزهایی شبیه به آن جشن بگیرند. دلیل آن واضح است، کرونا و شرایط ویژه‌ای که بوجود آورده است دلیل موضوع است.

5.jpg

به دلیل فاصله اجتماعی در سراسر جهان امسال امکان جشن گرفتن وجود ندارد، اما بدون شک این لحظه یک لحظه غرور ملی و بزرگ است، و زمانی را به یاد می‌آورد که کشور آمریکا و شاید جهان نفس جمعی خود را حبس کرد تا منتظر نجات سه مرد شود که قهرمان خواهند شد. آن‌ها را نجات دادند تا همگی به آرامشی عمیق برسند.

منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی