پدیده های عجیب طبیعی که در خوراک های روزمره رخ می دهند!

4.6
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پدیده های عجیب طبیعی که در خوراک های روزمره رخ می دهند! +تصاویر
02 اردیبهشت 1399 09:00
3

در هنگام فکر کردن به غذاهای فوق‌العاده، اغلب ذهن‌ها تصاویری از غذاهای مبهم را مجسم می‌کنند و غذاهای با نام‌های غیرقابل تلفظ را دنبال می‌کنند. با این حال، اسرار قابل‌توجهی در غذاهایی که ما به صورت روزانه می‌خوریم با توضیحات علمی جذاب وجود دارد و چیزهایی در پشت آن‌ها نهفته‌ است که بهتر است بدانیم! همراه ما در لست سکند باشید تا با چند مورد از آن‌ها بیشتر آشنا شویم.​

آجیل برزیلی

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​​​​هر کسی که تا به حال ظرف آجیلی را میل کرده باشد حتما متوجه تاثیر عجیب این ماده‌های غذایی بر بدنش شده است، تاثیری که کسی قادر به روشن کردن کامل آن نیست. در آجیل برزیلی مغزهای کوچکتر پایین چیده می‌شوند و مغزهای بزرگتری روی آن‌ها قرار می‌گیرند. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ مگر نه اینکه اجسام بزرگتر باید به قسمت زیرین بروند؟ این موضوع پدیده عجیبی است که هنوز دانشمندان موفق به یافتن پاسخی روشن برای آن نشده‌اند.

زغال اخته

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​معمولا برای کاهش سفتی این میوه کمی آن را حرارت می‌دهند ولی بافت اصلی زغال اخته کمی سفت است. حالا به نظر شما برای جداکردن زغال اخته نرم تر از سف‌تر برای آبگیری چه کارهایی می‌شود انجام داد و چگونه این اتفاق می‌افتد. خب یک راه حل این است که با غلت دادن آن‌ها روی یک قطعه چوب آن‌هایی که سفت‌تر هستند به میزان بیشتری حرکت می‌کنند و زغال اخته‌های آّبدار سریع‌تر متوقف می‌شوند.

ذرت

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​​​​ذرت هزاران سال است که وجود دارد اما تعداد کمی می‌دانند که در مورد هر بخش ذرت موضوع منحصر به فردی دارد. ذرت همیشه چند ردیف دارد، این به این خاطر است که در واقع تخم‌هایی را کنار یکدیگر ردیف کرده است. یک ذرت بطور متوسط حدود 800 دانه دارد که در 16 ردیف کنار هم قرار گرفته‌اند.

پسته

​​​​​​​​پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

پسته شاید مغری بی خطر به نظر برسد، ولی این ماده غذایی اگر به مقدار زیادی انبار شود می‌تواند زیبانبار شود. پسته چربی زیادی دارد و از طرفی آب کمی دارد، پس اگر در محیطی با رطوبت بالا نگهداری شود، رطوبت بر آن غالب می‌شود. غلبه رطوبت بر آن چیزی جز کپک را به همراه ندارد! خطری که می‌تواند جان هر کسی را که برای مواد مفید پسته را مصرف می‌کند به خطر اندازد. اما موضوعی مهمتر نیز وجود دارد، آن هم قابلیت اشتعال پسته است که با کنار هم قرار گرفتن آن‌ها و ایجاد گرما ریسک اشتعالزایی دارد. این موضوع می‌تواند حتی بدون دخالت انسان اتفاق بیافتد.

جوز هندی

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​​​ جوزهندی ادویه‌ای است که معمولا به عنوان چاشنی شیرینی برای نوشیدنی‌ها و یا یک جز تشکیل‌دهنده در دسرها استفاده می‌شود. اما درست مثل پسته، یک راز تاریک پشت این ادویه وجود دارد. علت آن این است که گیاه جوز توهم زا است و قادر به ایجاد عوارض جانبی قوی و نامطلوب است. ترس،و خشکی مداوم دهان تنها برخی از پیامدهای این توهم زا هستند.

قارچ

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​​​اغلب یک تفاوت ظریف بین غذایی که نپخته، بیش از حد پخته و یا پخته شده‌ است وجود دارد. اما یک ماده غذایی که می‌توان به صورت خام نیز مصرف کرد، قارچ است. از طرفی به دلیل ساختار متفاوت آن با گوشت و سبزیجات امکان پخت بیش از حد آن وجود ندارد زیرا دیواره‌های سلولی آن حاوی کیتین است که به حرارت مقاوم است و پختن بیشتر باعث نرمتر شدنش نمی‌شود. به زبان ساده‌تر اگر گوشت را به میزان زیادی حرارت دهیم، گوشت بافت‌هایش جدا می‌شود و نرم‌تر می‌شود ولی قارچ از ابتدا تا انتهای پخت بافتش را حفظ کرده است و همان نیرویی که قبل از پخت برای جوییدنش نیاز بوده است در انتهای پخت نیز نیاز بوده است.

فلفل تند

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

یک چهارم جمعیت جهان روزانه فلفل تند می‌خورند و تندی آن را به جان می‌خرند، ولی اکثرا نمی‌دانند چطور به این سرعت فلفل باعث ایجاد تندی می‌شود. این فلفل حاوی ماده فعال به نام کپسایسین است که پروتئین حسی حرارتی را در مغز ما فعال می‌کند. وقتی پروتئین احساس گرما می‌کند، باعث می‌شود که مغز یک پیام از درد سوزان را بفرستد. این به این معنی است که فلفل، مغز ما را فریب می‌دهد تا احساس سوزش کنیم چون در واقع ما از خوردن فلفل نمی‌سوزیم. دانشمندان مشخص کرده‌اند که فلفل به این روش تکامل یافته‌اند تا شکارچیان را از خوردن میوه خود حفظ کنند. به طور شگفت‌انگیزی، پرندگان هیچ سوختگی را احساس نمی‌کنند.

ریواس

پدیده های عجیب طبیعی در غذاهای روزمره

​​​​​​​​ریواس یک گیاه چند ساله مشابه کرفس است اما عموما به خاطر طعم ترش و میوه‌ای خود به عنوان میوه طبقه‌بندی می‌شود. به نظر می‌رسد ریواس در میان این دو دسته قرار گرفته‌است. اما این میوه یا گیاه تا حدی در جامعه نادیده گرفته شده است. ریواس سرعت رشد بسیار زیادی دارد و هنگام رشد صدایی شبیه به جیر جیر یا غژ غژ ایجاد می‌کند.

منبع: ​ listverse.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی