راز 5000 ساله تخم شترمرغ ‌های عظیم نقاشی و کنده کاری شده در نهایت حل شد!

3.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راز شکننده 5000 ساله ای که بالاخره برملا و حل شد! +تصاویر
22 اردیبهشت 1399 08:00
0

نقاشی‌های باستانی بروی تخم شترمرغ‌ها حالا اطلاعاتی درباره تجارت لوکس دوره برونز و آهن در اختیار کارشناسان قرار داده است. این تخم شترمرغ‌های 5 هزارساله که حالا در موزه لندن قرار دارند در ایتالیا کشف ‌شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا این تخم‌ها متعلق به ناحیه مدیترانه است یا متعلق به اروپا. با این‌حال این تخم‌های نقاشی شده که اندازه تخم‌مرغ‌های شکلاتی امروزی هستند، در سراسر جهان داد و ستد می‌شده‌اند. معبد ایسیس که در ولسی قرار دارد، در اوایل سده نوزدهم میلادی کشف شد و مکانی تاریخی است که تخم‌ها در آنجا کشف شدند.

راز 5000 ساله تخم شترمرغ‌های نقاشی شده در نهایت حل شد

دو تخم شترمرغی که در معبد ایسیس پیدا شده است.

تیمی از دانشگاه‌های بریستول و دورهام در انگلیس درصدد کشف ریشه اصلی این تخم‌ها هستند. به گزارش BBC در گذشته تخم‌ها را به شکل‌های مختلفی نقاشی یا کنده کاری می‌کردند و اشیاء ارزشمندی به آن می‌چسباندند یا آن‌ها را با یک پوشش براق فلزی می‌پوشاندند. موزه انگلیس 5 شیء بیضی ‌شکل را که با عکس حیوانات، گل‌ها و الگوهای جغرافیایی و سربازان نقاشی شده بودند را در معرض دید عموم قرارداد.

راز 5000 ساله تخم شترمرغ‌های نقاشی شده در نهایت حل شد

اخیراً کارشناسان به امید پی بردن به داستان پشت این تخم‌ها شروع به آزمایش آن‌ها کردند. متأسفانه اطلاعات به‌ دست‌آمده قابل‌ توجه نبود. به گفته کارشناسان صنعتگران مدام درحال جابجایی بودند و در خدمت مشتریان خارجی بودند.

حالا تمرکز از مبحث زیبایی‌شناختی به سمت خود تخم شترمرغ‌ها جلب شده است. در بررسی‌های اخیر برای مشخص کردن اینکه تخم‌ها به چه مکانی تعلق دارند و نوع پرنده‌ای که این تخم‌ها را گذاشته، از تحلیل میکروسکوپی و ایزوتوپی استفاده شد.

این تخم‌ها با نمونه‌هایی که در مصر، اردن و ترکیه دیده‌ شده مغایرت دارند. نتایج این آزمایش‌ها چه بود؟ از دیدگاه جغرافیایی به نظر می‌رسد که این تخم‌ها را در راستای رود نیل در شمال مصر و اردن و سوریه داد و ستد می‌کرده‌اند. حین کشف شدن تخم‌ها در مکانی که بومی آنجا نبوده‌اند، یک اتفاق باعث شگفت‌زده شدن محققان شد. مشخص شد که تولیدکنندگان این‌گونه تخم‌ها در گذشته برای تولید محصولات خود به شترمرغ‌های محلی اکتفا نمی‌کردند.

راز 5000 ساله تخم شترمرغ‌های نقاشی شده در نهایت حل شد

به گفته مدیر پروژه: «این‌یک کشف غیرمنتظره بود، اینکه داشتن تخم شترمرغ محلی بدان معنا نیست که شما فقط باید آن را به‌صورت محلی تأمین کنید. این کشف منجر به مطرح‌شدن سؤالات جدیدی شد. آیا تخمی که در یک منطقه تولید شده اما در منطقه دیگری محافظت می‌شده، ارزش بالاتری داشته؟»

در گذشته از پرندگانی که در قفس بودند برای تجارت تخم استفاده می‌کردند. هرچند کارشناسان درحال مطالعه بر روی شترمرغ‌های وحشی بودند نه شترمرغ‌های در قفس. شترمرغ‌های وحشی بسیار خطرناک‌اند، به‌گونه‌ای که بر اساس دست‌نوشته‌های باستانی هیچ‌کس نمی‌توانست آن‌ها را در قفس کند. در گذشته نیز مانند امروز شکارچیان نیز مبادرت به فعالیت‌های غیرقانونی درزمینهٔ خرید و فروش تخم‌ها می‌کردند.

راز 5000 ساله تخم شترمرغ‌های نقاشی شده در نهایت حل شد

مشهورترین پرنده بی‌بال جهان تا اواسط قرن نوزدهم در آفریقای جنوبی هنوز در رده حیوانات خانگی قرار نگرفته بود. آیا میزان انعطاف‌پذیری بالا و خشونت‌طلبی‌شان تا این حد باعث محبوبیتشان و خرید و فروش تخم‌هایشان شده بود؟ آن‌ها قبل از تلاش آفریقایی‌ها بلاشک برای خرید و فروش در معرض دید مشتریان قرارداد شده بودند. نگه‌داشتن شترمرغ‌ها در قفس در دوره برنز یعنی قرن هیجدهم قبل از میلاد رواج داشت.

بااینکه طراحی روی تخم شترمرغ‌ها به قرن‌ها و هزاران سال پیش بازمی‌گردد، اما دسترسی به خود آن‌ها در آن دوران چالش بزرگی بوده است. محققان با استفاده از اسکن‌های میکروسکوپی توانستند نحوه طراحی جغرافیایی و شاخ و برگی آن‌ها را مشخص کنند. هنوز برخی از روش‌های باستانی استفاده‌ شده برای این طراحی‌ها ناشناخته مانده است. تحقیق بعدی کارشناسان بر روی این مسئله خواهد بود که چرا تخم شترمرغ‌ها در آن زمان نسبت به تخم‌های امروزی کوچک‌تر بوده است.

باوجود سؤالاتی که پاسخی برای آن‌ها نیست، اما نحوه تولید و توزیع این تخم شترمرغ‌ها و دادوستد آن‌ها در دوران باستان مشخص ‌شده است.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.