هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌ پراند!

4.3
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این ها کتابخانه هستند یا قصر؟ +تصاویر
09 مهر 1399 10:00
1

بیشتر افراد برای مطالعه یا بررسی کتاب‌ها به کتابخانه‌ها می‌روند نه برای خیره شدن به قاب‌های چوبی و شیشه‌های رنگی قرن پانزدهمی آن. بااین‌حال، در بسیاری از کتابخانه‌های سراسر جهان، زیبایی ظاهری خیره‌کننده ساختمان‌ها به همان اندازه محتوای آن‌ها جذاب است و باعث می‌شود شما در وهله اول فراموش کنید به دنبال چه کتابی هستید. ازآنجاکه کتابخانه‌ها برای فرایند یادگیری ضروری هستند، جای تعجب نیست که برخی از چشمگیرترین کتابخانه‌ها در دانشگاه‌ها قرار دارند. درحالی‌که ما فکر می‌کنیم زیباترین کتابخانه‌های جهان منحصراً متعلق به مؤسسات اروپایی است، ایالات‌متحده و آسیا نیز دارای سازه‌های بسیار چشمگیری هستند. از آکسفورد در انگلیس گرفته تا شهر آکیتا در ژاپن، این‌ها زیباترین کتابخانه‌های دانشگاهی از سراسر جهان هستند.

 

  1. کتابخانه کدرینگتون (Codrington)، کالج آل سولز (All Souls)، آکسفورد، انگلیس

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

دانشگاه آکسفورد با بیش از 100 کتابخانه بزرگ‌ترین سیستم کتابخانه‌ای در انگلستان را در خود جای ‌داده است. هر یک از 45 کالج آکسفورد حداقل یک کتابخانه دارد و آن‌ها اغلب شخصیت و تاریخچه متمایز آن کالج را منعکس می‌کنند. به همین دلیل، کتابخانه کدرینگتون در کالج آل سولز برجسته است. کالج آل سولز از این نظر که هیچ دانشجویی در مقطع کارشناسی ندارد، بی‌نظیر است. این کالج انتخابی‌ترین دانشگاه آکسفورد است که هرساله فقط چند متقاضی تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد را از طریق آنچه " سخت‌ترین امتحان در جهان " نامیده می‌شود، پذیرش می‌کند. به دلیل این روند دقیق و انتخابی، تعداد انگشت‌شماری از محققان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و منابع عظیم آن را به اشتراک می‌گذارند.

کتابخانه کدرینگتون بین سالهای 1716 و 1720 ساخته ‌شده است، نمای بیرونی سبک گوتیک با کلیسای کوچک مجاور مطابقت دارد. این کار به‌عنوان "کتابخانه مرجع جنتلمن (gentleman’s reference library)" با کتاب‌هایی در موضوعاتی مانند سفر، آثار کلاسیک، تاریخ طبیعی و نامه‌ها آغاز شد. اکنون کتابخانه حدود 185000 جلد کتاب را در خود جای‌ داده است که یک ‌سوم آن قبل از سال 1800 چاپ‌ شده است. این همچنین شامل تعدادی از آثار تاریخی مانند یادگاری‌های شخصی باستان‌شناس توماس ادوارد لورنس (T.E. Lawrence) و نقاب مرگ معمار کریستوفر رن (Christopher Wren) است.

 

  1. کتابخانه جورج پی ‌بادی (George Peabody)، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور، ایالات‌متحده آمریکا

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

کتابخانه پی‌بادی که در پردیس مرکز شهر بالتیمور دانشگاه جان هاپکینز واقع‌ شده و یکی از زیباترین کتابخانه‌های ایالات‌متحده محسوب می‌شود، توسط معمار ادموند جی لیند (Edmund G. Lind) طراحی و در سال 1878 افتتاح شد. قفسه‌های اتاق اصلی شامل پنج طبقه غرفه چدنی تزئینی با ارتفاع 61 فوت است که به نورگیر می‌رسد. طراحی فضای داخلی به سبک یونانی نوین است که دارای یک تالار مرکزی با ستون‌های طلایی و کف‌پوش مرمر سیاه‌ و سفید است.

بسیاری از 300،000 جلد کتابخانه به قرن نوزدهم بازمی‌گردند که بیشتر بر پایه دین، معماری، هنر انگلیس و تاریخ می‌باشند. خود این کتابخانه درست روبروی بنای یادبود واشنگتن بالتیمور قرار دارد، بنابراین می‌توانید با یک کتاب خوب و نمایی بهتر در قسمت جلویی آرامش پیدا کنید.

 

  1. کتابخانه بیبلیوتکا جوانینا (Biblioteca Joanina)، دانشگاه کویمبرا، پرتغال

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

این کتابخانه در دانشگاه کویمبرا به نام لئو پنجم، " پادشاه خورشید " پرتغال نام‌گذاری شد و مطمئناً نشان‌دهنده تجملاتی است که شما از سلطنت انتظار دارید. بیبلیوتکا جوانینا در اوایل قرن هجدهم با ثروت جمع شده از طریق تلاش‌های شاهنشاهی پرتغال ساخته شد و فقط کتاب‌های چاپ‌شده در قرن نوزدهم و قبل از آن را در خود جای‌ داده است.

در این کتابخانه چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد و می‌توان یک روز کامل را در این کتابخانه بدون انتخاب حتی یک کتاب گذراند. ساختمان باروک با جزئیات خوب معماری، ازجمله دیوارهای پوشیده شده از قفسه‌های طلاکاری شده و سقف‌های منقوش ساخته‌ شده است. در کل حدود 250،000 جلد وجود دارد که بیشتر آن‌ها به دلیل نظارت دقیق بر محیط و دما در ساختمان در شرایط عالی قرار دارند. در ابتدا از این نوع خزانه‌ها، با دیواره‌های ضخیم برای حفظ دمای پایدار و دور نگه‌داشتن حشرات آسیب‌رسان به نسخه‌های خطی، استفاده می‌شد.

 

  1. کتابخانه یادبود استرلینگ (Sterling)، دانشگاه ییل، نیوهیون، ایالات‌متحده آمریکا

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

کتابخانه یادبود استرلینگ دانشگاه ییل، بزرگ‌ترین کتابخانه در ییل است که توسط جیمز گمبل راجرز (James Gamble Rogers) طراحی و در سال 1930 تکمیل شد. این سازه با ابهت به سبک گوتیک ساخته ‌شده است و قرار بر آن بوده تا شبیه کلیسایی اروپایی با پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگین زیبا، سقف‌های 60 فوتی و آلتار (محراب، میز عشای ربانی) میزگرد باشد.

طبق وب‌سایت کتابخانه، "بر روی هر سطح چوبی، سنگی و گچی موجود در این کتابخانه، طرحی حک ‌شده است که وقار و اهمیت یادگیری به‌طورکلی و به‌طور خاص از کتابخانه‌ها را به بیننده یادآوری می‌کند."

کتابخانه یادبود استرلینگ که در سال 2015 توسط "پرینستون ریویو" به‌عنوان "بهترین کتابخانه کالج در ایالات‌متحده" نام‌گذاری شده است چیزی فراتر از یک مکان زیبا است. این مجموعه شامل مجموعه‌های جداگانه‌ای است که به هنرها، آثار کلاسیک، الوهیت، حقوق، علوم انسانی، مطالعه و بررسی فیلم (سینما) و موارد دیگر اختصاص‌ یافته است و در حال حاضر حاوی حدود 2.5 میلیون جلد در 16 طبقه قفسه کتاب می‌باشد.

 

  1. کتابخانه اوریس (Uris)، دانشگاه کرنل، ایتاکا، ایالات‌متحده آمریکا

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

کتابخانه اوریس در بالای "شیب" دانشگاه واقع‌ شده است و دارای منظره‌ای با ابهت است. این کتابخانه توسط ویلیام هنری میلر (William Henry Miller)، اولین دانشجوی معماری کرنل طراحی ‌شده است، اغلب به دلیل ترکیب زیبایی‌شناسی و کاربرد عملی موردستایش قرار می‌گیرد.

اتاق مطالعه آن به نام اندرو دیكینسون وایت (Andrew Dickinson White)، اولین رئیس دانشگاه نام‌گذاری شده است و به دلیل رنگ‌های تیره و مجموعه گلچینی از چیزهای خاطره‌انگیز اغلب "كتابخانه هری پاتر" نامیده می‌شود. این کتابخانه مملو از هنر، مبلمان و مصنوعات مربوط به مشاغل آکادمیک و دیپلماتیک وایت و بالکن‌های فرفورژه‌ای است.

 

  1. کتابخانه کالج ترینیتی (Trinity)، دوبلین، ایرلند

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

اتاق طویل (Long Room) کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی جذاب‌ترین بخش در کل دانشگاه می‌باشد. این اتاق تزئین شده پر از قفسه‌های کتاب از جنس بلوط است که حاوی 200000 کتاب قدیمی کتابخانه می‌باشد و به نظر می‌رسد تا کیلومترها در زیر سقف قوسی شکل خود ادامه دارد. این کتابخانه همچنین در سطح بین‌المللی به‌عنوان خانه کتاب کلز (Kells) شناخته می‌شود، نسخه خطی انجیل قرن نوزدهم که یکی از گنجینه‌های ملی ایرلند محسوب می‌شود.

به‌غیراز مواقعی که با یکی از دانشجویان دانشگاه همراه باشید، باید برای بازدید از کتابخانه قدیمی و نمایشگاه کتاب کلز (Kells) هزینه‌ای را پرداخت کنید، اما کاملاً ارزشش را دارد. همچنین، محوطه این دانشگاه زیبا واقع در قلب دوبلین را بدون گشت‌و‌گذار در سایر قسمت‌های آن ترک نکنید.

 

  1. کتابخانه ناکاجیما (Nakajima)، دانشگاه بین‌المللی آکیتا، ژاپن

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

کتابخانه‌های چشم‌نواز تنها متعلق به اروپا و ایالات‌متحده نیستند. کتابخانه ناکاجیما در دانشگاه بین‌المللی آکیتا یکی از زیباترین کتابخانه‌های ژاپن است. ویژگی شاخص آن طراحی نیمه دایره‌ای آن است که کولوسئوم رومی را به یاد می‌آورد.

سقف با استفاده از روش‌های باستانی و با استفاده از چوب درخت سرو محلی به شکل گنبدی ساخته‌ شده است. در زیر این سقف، مجموعه‌ها و فضای مشترک کتابخانه کاملاً مدرن بوده و تکنولوژی و کاربرد مدرن را با زیبایی‌شناسی سنتی درآمیخته است. اگر نگران هستید که عدم تسلط شما به زبان ژاپنی مشکلی‌ ایجاد کند، نگران نباشید، 60 درصد از حجم کتابخانه متون غیر ژاپنی است که برای بازدیدکنندگان بین‌المللی بسیار مناسب است.

 

  1. کتابخانه یادبود ویلیام رینی هارپر (William Rainey Harper)، دانشگاه شیکاگو، ایالات‌متحده آمریکا

هشت کتابخانه باشکوه دانشگاهی که هوش ازسرتان می‌پراند

کتابخانه یادبود ویلیام رینی هارپر، دهمین کتابخانه بزرگ دانشگاهی در آمریکای شمالی، در سال 1891 با انتشار 11.9 میلیون جلد در شش سایت مختلف تأسیس شد. این ساختمان به سبک گوتیک احتمالاً نزدیک‌ترین مکانی است که کتابخانه ایالات‌متحده می‌تواند به همتایان اروپایی خود پیدا کند. این کتابخانه با الهام از کلیسای کوچک کینگز کالج (King's College) در کمبریج و کالج مگدالن (Magdalen College) و کالج کلیسای مسیح (Christ Church College) در آکسفورد به نظر می‌رسد واقعاً پناهگاه امنی برای کسب دانش است. برای ایجاد پیوند بین دنیای قدیم و جدید و تحکیم روابط آن با برخی از معتبرترین مؤسسات جهان، این کتابخانه همچنین دارای حکاکی‌های سنگی از نشان آکسفورد، کمبریج، هاروارد، ییل، استنفورد و دیگر دانشگاه‌ها می‌باشد.

اتاق برجسته آن مرکز آموزش آرلی دی کاثی (Arley D. Cathey) است، با سقف‌های طاق دار و نورافشان‌های بزرگ که سالن بزرگ هاگوارتز را به یاد می‌آورد. برج‌های قلعه مانند بر تجملاتی بودن آن می‌افزاید، برج و بارو برج غربی نمایانگر دولت سکولار است و برج شرقی - که با توجه به برج‌های مسیحی کلیسای آکسفورد ساخته‌شده است - نماد کلیسا است.

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.