تندیس کوروش کبیر در کشور «تاجیکستان»

4.7
از 14 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تندیس کوروش کبیر در موزه ملی این کشور همسایه ایران + تصاویر
08 آبان 1399 08:00
6

وجود کوروش کبیر در تاریخ تنها افتخاری برای ایرانیان نیست و ستایش‌کنندگان بسیاری به‌ویژه در کشورهای فارسی‌زبان دارد.

یکی از این کشورها تاجیکستان است. این کشور کوروش کبیر را یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های عهد قدیم می‌داند و از او به‌عنوان یک سیاستمدار تیزهوش و پادشاهی حامی عدالت و آزادی نام می‌برد. در همین راستا در موزه ملی تاجیکستان واقع در دوشنبه، پایتخت این کشور تندیس کوروش کبیر ساخته‌شده است که از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

کوروش کبیر

تندیس کوروش کبیر در ورودی موزه ملی تاجیکستان نصب‌شده است و چشمان هر بازدیدکننده‌ای را در وهله نخست به خود جذب می‌کند. این موزه به شکلی مدرن طراحی شده و دارای 4 دپارتمان مختلف است. وسعت موزه ملی تاجیکستان به 24 هزار متر مربع می‌رسد و یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی در دوشنبه به‌شمار می‌رود که در آن بیش از 50.000 اثر نگه‌داری می‌شود. کارکنان این موزه علاوه بر زبان‌های روسی و انگلیسی به زبان‌ فارسی نیز آشنایی دارند که شرایط مناسبی را برای ایرانیان جهت بازدید از این موزه فراهم می‌کند. 

تندیس کوروش

البته گرامی‌ داشت این پادشاه بزرگ تنها به این تندیس خلاصه نمی‌شود. در شهر دوشنبه پارکی به وسعت 5 هکتار نیز وجود دارد که به‌افتخار این پادشاه ایرانی، کوروش کبیر نام‌گذاری شده است.

جهت مشاهده تندیس منشور حقوق بشر کوروش کبیر در لس‌آنجلس نیز می‌توانید مقاله آن را ملاحظه کنید تا کمی بیش‌تر از گرامی داشت این پادشاه بزرگ مطلع باشید.

 

منبع: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.