خانه نیما، پدر شعر نو در یوش

4.5
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خانه پدر شعر نو، خانه ای زیبا در بطن ایران + تصاویر
18 آبان 1399 09:00
0

استان ماندران علاوه بر جاذبه های طبیعی خود که اکثر گردشگران را به خود جذب می کند دارای جاذبه های دیگری نیز می باشد که بسیار مهم مورد توجه خواهد بود در مازندران روستای بلده. يوش خانه ای قرار گرفته است که مربوط به زمان قاجار است.

روستای بلده

این خانه که بسیار دیدنی است متعلق به خانه نیما که محل نیاکان نیما یوشیج بوده‌است، این خانه در سال 1171 توسط ناظم الایاله در محله لالوی یوش ساخته شد. که دارای ۳ ورودی، شاه‌نشین و اتاق‌های زیادی است. خانه نیما یوشیچ با داشتن آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌آید. معماری بنا با دیگر خانه‌های این روستا و حتی کل معماری خانه‌های شمال کشور مغایرت عجیبی دارد.

نیما یوشیج

روبنای داخلی خانه با گچبری‌های سفیدرنگ تزئین شده است و قسمت پایینی دیوارهای بنا به رنگ نارنجی درآمده که به نظر، نتیجه‌ی کج‌ سلیقگی طراح و مسؤولان مرمت‌کننده‌ی میراث فرهنگی است. سبک معماری بنا به خانه‌های شهرهای مرکزی ایران نظیر خانه‌هایی تاریخی کاشان شباهت دارد. خانه دارای حیاط مرکزی است که علاوه بر خود نیما، مزار سیروس طاهباز، گردآورنده‌ی آثار و بهجت‌الزمان، خواهر نیما نیز هست. یک مجسمه‌ی نیم‌تنه از نیما نیز در زیر تاق ورودی غربی خانه قرار شده است.

خانه نیما

آثار به جامانده از نیما در اتاق های بنا نگهداری می شود.. از این اتاق‌ها سه اتاق به کتابخانه تبدیل شده است و کتاب‌هایی با موضوع ادبیات، تاریخ، دین، و کتابی درباره‌ی میکروالکترونیک. نامه‌ها، بخشی از دست‌نوشته‌ها، یک نقاشی ساده از مناره‌ی قزوین با امضای خود نیما، چند عکس از نیما و البته تعدادی شعر که همگی از سوی شاعران مازندرانی و در وصف نیما و یوش و نور و مازندران سروده شده‌اند، در تاقچه‌هایی بر دیوارهای اتاق‌های نزدیک به ورودی خانه نصب شده است.

خانه نیما،پدر شعر نو در یوش

خانه نیما،پدر شعر نو در یوش

خانه نیما

خانه نیما یوش

خانه نیما،پدر شعر نو در یوش

خانه نیما،پدر شعر نو در یوش

خانه نیما،پدر شعر نو در یوش