با لقب کشورهای اروپایی آشنا شوید

4.6
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشورهای اروپایی با چه نام‌هایی معروف هستند؟
19 آبان 1399 07:00
2

همه آدم‌ها القاب زیبا را دوست دارند و این قضیه از کشورها نیز مستثنی نیست. در قاره اروپا کشورهای کهن بسیاری وجود دارد که دارای نام مستعار مختلفی هستند. در این مقاله با لقب‌های مختلف کشورهای اروپایی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

 

پرتغال - لوستیانا

همانطور که شاید قبلا شنیده باشید، لوستیانا نامی است که در گذشته به عنوان پرتغال شناخته می‌شد و هنوز نیز پس از گذشت قرن‌های متوالی این نام با پرتغال مانده است. دو قرن پیش از میلاد مسیح، در ابتدا نام لوستیانا برای استانی از روم باستان بکار می‌رفت که شامل بخشی زیادی خاک پرتغال امروزی می‌شد. لقب های دیگر پرتغال عبارتند از سرزمین مستطیلی (O Rectângulo) و شبه جزیره ایبری (مشترک با اسپانیا)

 

فرانسه - هگزاگون

پس از فرانسه، هگزاگون (شش ضلعی) اصلی ترین نام و لقبی است که معرف این کشور می‌باشد. علت نام گذاری آن را هم می‌توانید به راحتی در نقشه ملاحظه کنید. چرا که با نادیده گرفتن سرزمین‌های مایوت، مارتونیک،گوادالوپ، لارونین، گیانا و کورسیکا فرانسه درست به شکل یک 6 ضلعی است. گال، سرزمین حقوق بشر، سرزمین مولیر و ... از دیگر القاب بزرگ ترین کشور اروپای غربی به‌شمار می‌رود.

 

اسپانیا - ماتادورها

شاید زمانی که نام اسپانیا شنیده می‌شود به یاد سرزمین ماتادورها (سرزمین گاوبازها) بیفتید اما لقبی که در خود کشور اسپانیا به کار می‌برند la piel de toro یا پوست گاو نر می‌باشد. این لقب عجیب به وسیله جغرافیدان یونانی با نام استرابونیس صورت گرفت که شکل کشور اسپانیا را باپوست گاو نر در زیر آفتاب مقایسه کرد. البته غیر از این اسپانیا دارای القاب دیگری چون سرزمین رود‌ها، سرزمین خرگوش‌ها، سرزمین سروانتس، سرزمین ایبری (به درست تر شبه جزیره ایبری) و ... نیز است. اهالی آفریقای شمالی که نخستین بار پس از عبور از تنگه جبل الطارق به اسپانیا ورود پیدا کردند این کشور را ایبریا نامیدند.

 

اسپانیا

 

نروژ – سرزمین خورشید نیمه شب

درست خواندید نروژ به سرزمین خورشید نمیشه شب شهرت دارد. عبارت خورشید نیمه شب در حقیقت یک پدیده طبیعی است که در کشورهای واقع در شمال کره زمین همچون نزوژ بسیار شایع است. در این پدیده نور خورشید در نیمه شب کاملا مشخص می‌شود و در عین حال عقربه ساعت 12 شب را نشان می‌دهد! در سوالبارد، نروژ که شمالی ترین نقطه در قاره اروپا محسوب می‌شود، هرساله در اواسط آوریل تا اواسط ماه آگوست چیزی حدود 127 روز خورشید در شبانه روز میدرخشد. سرزمین ترول‌ها و سرزمین وایکینگ‌ها از دیگر القاب کشور نروژ به شمار می‌روند.

 

مونته نگرو – کوهستان سیاه

کوهستان سیاه (black mountain) به عبارتی همان مونته نگرو است. در لاتین مونت به معنای کوهستان و نگرو به معنای سیاه است. نام کوهستان سیاه نخستین بار در سال 1200 برای توصیف کوه لٌوسن که همیشه از جنگل‌های انبوه و سرسبز پوشیده می‌شد به این کشور داده شده است.

 

ایسلند – سرزمین یخ و آتش

به خاطر مناظر متنوع  و متضادی که ایسلند در خود جای داده است این کشور به سرزمین یخ و آتش (the land of fire and ice) ملقب شده است.  چرا که در ایسلند شما این فرصت را خواهید داشت تا کوه‌های آتش‌فشانی و یخچال‌های آبی را در کنار یک دیگر ملاحظه کنید. به علاوه ایسلند به عنوان کشوری که کمتر از 30 آتشفشان فعال دارد، تولید کننده  یک سوم از کل گدازه‌های جهان است. از دیگر القاب ایسلند می‌توان به ملکه کوهستان، سرزمین یخ پوشیده، سرزمین برفی، فولد، سرزمین آبی و ... اشاره داشت.

 

ایسلند سرزمین یخ و آتش

 

سوئد – کشور کشیده

لقبی که بیشتر در داخل این کشور و توسط خود سوئدی‌ها بکار می‌رود کشور کشیده ( یا به زبان سوئدی Det avlånga landet) است. علت این نام گذاری هم در نقشه کره زمین کاملا مشخص است. کشورسوئد 1600 کیلومتر از بالا تا پایین قاره اروپا کشیده شده است. لاندت فالکورف از دیگر القاب این کشور است که در حقیقت نوعی سوسیس چرب و سنتی سوئدی می‌باشد.

 

کوزوو – سرزمین آزادی

کم تر دو از دهه پیش کوزوو با استقلال یافتن از صربستان و تشکیل حکومت واحدی که دارای قوانین اختصاصی، عقاید مشخص و ...  در سال 2008 به سرزمین آزادی و یک مستقل تبدیل شد.

 

ایرلند – جزیره زمرد 

درست است که طبیعت بکر و خوش رنگ ایرلند سبب نام گذاری این لقب شده است اما دست های دیگری برای انتخاب ان به عنوان جزیره زمرد در کار بوده است. چرا که جزیره زمرد نخستین بار توسط ویلیام درنانِ شاعر در وصف ایرلند توصیف شد. هیبرنیا، فودلا، جزیره سبز، بانبا و ... از دیگر القاب ایرلند به حساب می‌رود.

 ایرلند – جزیره زمرد

 

دانمارک – دانوانگ

اگر شما نیز علاقمند به دانکارک و ادبیات این کشور باشید دیر یا زود به واژه دانوانگ (Danevang) برخورد خواهید کرد. واژه دانوانگ چیزیست که بیشتر از زبان خود دانمارکی ها خواهید شنید تا دیگر کشورها. معنی این واژه‌ها به معنای زمین می‌باشد. به دلیل رمانتیک تر بودن دانوانگ نسبت به دانمارک اهالی این کشور خود این نام را به کار می‌برند.

 

هلند – هلند

واژه هلند که در ایران رایج ترین نوع بیان این کشور است لقبی است که به کشور netherlands می‌دهند. واژه هلند در حقیقت نام یک منطقه و استان قدیمی در کشور ندرلند است که در گذشته صاحب قدرت زیادی بوده و اکنون واژه هلند را به تمام کشور ندرلند تعمیم می‌دهند. سرزمین لاله و آسیاب بادی و همچنین سرزمین مخمل از دیگر القاب این کشور به شمار می‌رود.

 

فنلاند – کشور هزار دریاچه

کشور هزار دریاچه از لقب های مشهوری است که همانند نام فنلاند استفاده متداولی از آن می‌شود. اما  برای درک اینکه چرا فنلاند با این نام شناخته می‌شود کافیست بدانید 187.888 دریاچه در فنلاند وجود دارد. به عبارتی به ازای هر 26 نفر در این کشور یک دریاچه وجود دارد و همچنین 10 درصد از کل کشور فنلاند  از آب پوشیده شده است. سرزمین توت فرنگی، سرزمین هزار قهرمانان، سرزمین باتلاق و آخرین زاده دریا از دیگر القاب این کشور بحساب می‌رود.

 

finland-lakes.jpg

 

بلژیک – میدان نبرد اروپا

میدان نبرد یا رزمگاه اروپا به این دلیل به بلژیک تشبیه شده است که در زمان روم باستان کشورهای بسیاری برای استفاده از منابع و غارت به این کشور حمله می‌کردند. به دلیل موقعیت جغرافیایی بلژیک، کوه، رودخانه یا مسیر ناهمواری از مرزهای این کشور محافظت نمی‌کند و این در گذشته زمینه را برای سوء استفاده فراهم کرده بود.

 

آلمان – سرزمین شاعران و متفکران

لقبی که خود آلمانی‌ها برای کشورشان برگزیده اند سرزمین شاعران و متفکران (Das Land der Dichter und Denker) است که با وجود فیلسوف، دانشمندان و شاعران بزرگی چون گوته لقب غیر مرتبطی هم نمی‌باشد. در این مطلب بد نیست تا با واژه Deutschland نیز آشنا شوید. دویچسلند نامی است که خود ساکنین این کشور با زبان آلمانی آن را صدا می‌کنند و در واقع Germany نامی است که در زبان انگلیسی معرف آلمان است. سرزمین توتن نیز از دیگر القاب این کشور بزگ بشمار می‌رود.

 

مالت – سرزمین عسل

قدمت تولید عسل در مالت آنقدر زیاد است که کسی تاریخ دقیق آن را نمی‌داند. در واقع مالت (malta) که به عنوان نام این کشور شناخته می‌شود واژه‌ای یونانی به معنای سرزمین عسل است. عسل‌های مالت هم اکنون نیز به دلیل طعم متفاوت آن از محبوبیت بالایی برای توریست‌ها برخوردار است و همچنین در مالت زنبورهای عسلی بسیار نادری زندگی می‌کنند که فقط در این کشور یافت می‌شوند.

 

زنبور عسل

 

اتریش – مرکز موسیقی اروپا

با وجود چندی از بزرگ ترین نام‌های موسیقی جهان نظیر هایدن، بتهوون و موتزارت در اتریش تعجبی ندارد که چرا اتریش با همچین لقبی شناخته می‌شود. اتریش بدون تردید یکی از کشورهایی است که جهان موسیقی به آن مدیون است و این کشور نیز خود با شکوفا کردن و اهمیت به موسیقی طی سالیان مدید این میراث را به خوبی حفظ کرده است. کشور دانوب آبی نیز لقبی از اتریش است که در حقیقت نام قطعه ای از یوهان اشتراوس می‌باشد.

 

ایتالیا – چکمه

همانند بسیاری از دیگر کشورها مشهور ترین لقب کشور ایتالیا نیز بر گرفته از شکل و شمایل آن در کره زمین است. لقب چکمه نخستین بار در سال 1695 در یک نقشه زمین شناسی بریتانیایی به ایتالیا داده شد. بل پاسه (Bel Paese) به معنای کشور زیبا از دیگر لقب های کشور ایتالیا محسوب می‌شود.

 

بریتانیا – آلبیون

با وجود این که آلبیون کمتر شنیده شده است اما یکی از القاب اصلی و یک نام قدیمی از بریتانیا می‌باشد. این واژه ریشه لاتین دارد و به معنای سفید است. واژه آلبیون بار‌ها توسط نویسندگان یونانی برای توصیف بریتانیا به‌کار گرفته می‌شد که به طور احتمال به صخره‌ سفید دوور (dover) اشاره داشت. البته بعد از قرن 12 این واژه به یک افسانه تبدیل شد و اشاره به غول‌هایی داشت که در این صخره زندگی می‌کردند. بلایتی نیز  از دیگر القاب و نام های بریتانیا است که نخستین بار توسط سربازان انگلیسی در جنگ جهانی اول به‌کار برده شد.

 

بریتانیا آلبیون

 

 

منبع: europeisnotdead

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.