معرفی 10 شگفتی طبیعی در سراسر جهان

4.1
از 12 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
معرفی 10 شگفتی طبیعی در سراسر جهان + تصاویر
09 آذر 1399 08:59
0

 درست است که مناظر و مکان‌های زیبایی در سرتاسر کره زمین دیده می‌شود اما آگاهی از فهرستی با 10شگفتی طبیعی برتر در جهان می‌تواند نظر منسجم‌تری درباره زیباترین‌های طبیعت ایجاد کند. در این مقاله از شگفت‌انگیزترین‌های جهان صحبت می‌کنیم که تصور می‌شود بهترین ‌مناظر و دیدنی‌هایی است که طبیعت به ما ارائه داده است.

1- صاحارا

صاحارا

صاحارا بزرگترین صحرای داغ جهان است که بیشتر مناطق شمال آفریقا را شامل می‌شود و تقریباً به بزرگی ایالات متحده آمریکا وسعت دارد. برخلاف تصویر عامه مردم که تپه‌های شنی بزرگ (که ارگ نامیده می‌شوند) را بخش اصلی صاحارا می‌دانند، این تپه‌ها تنها یک قسمت جزئی از صحرا را تشکیل می‌دهند. بیشتر مساحت کویر از فلات‌های سخت و صخره‌ای و مقدار کمی ماسه‌ تشکیل شده است. در صاحارا به‌طور متوسط سالانه کمتر از 3 اینچ باران می‌بارد. حتی در مرطوب‌ترین مناطق صحرا ممکن است دوبار در هفته باران ببارد اما برای سال‌های دیگر هیچ بارانی نداشته باشیم.

2- خلیج هالانگ

خلیج هالانگ

خلیج هالانگ در شمال ویتنام و در امتداد یک خط ساحلی به‌طول 120کیلومتر واقع شده است که به «خلیج مارپیچ اژدها» شهرت یافته است. این خلیج هزاران جزیره را در خود جای داده که هریک از آنها با پوششی از جنگل انبوه دربرگرفته شده و ردیف‌هایی از ستون‌های سنگ آهک را تشکیل می‌دهند. از این میان، چندین جزیره غارهای بزرگ و عظیمی دارند و برخی جزایر دیگر شامل دریاچه‌ها و برخی دیگر روستاهای شناور ماهیگیران به‌شمار می‌روند.

3- کوه اورست

قله اورست

همانطور که می‌دانید کوه اورست با ارتفاع 8.848 متر، بلندترین کوه روی کره زمین است که در مرز بین نپال و تبت دیده می‌شود. اینجا بلندترین کوه جهان بوده که کوهنوردان از هر نقطه زمین، جذب آن می‌شوند. اگرچه صعود به دیگر قله‌های هشت هزار متری مانند K2 بسیار دشوار تر از اورست است، اما در این کوه خطرات طبیعی دیگری همچون بیماری های ناشی از ارتفاع، فشار هوا و جریان باد می‌تواند برای صعود کنندگان خطر آفرین باشد. افرادی که در هنگام فتح این کوه جان خود را از دست می‌دهند.، کسانی هستند که از تیم عقب می‌مانند.

4- قطب جنوب

قطب جنوب

قطب جنوب به‌طور متوسط سردترین، خشک‌ترین و بادگیرترین قاره در کره زمین است و بالاترین میانگین ارتفاع را بین تمام قاره‌ها دارد. اگرچه حدود 98% قطب جنوب با یخ پوشانده شده، اما از نظر تکنیکی، اینجا یک بیابان (بزرگترین بر روی زمین) با بارش بسیار اندک است. قطب جنوب نسبت به قطب شمال سردتر است زیرا بخش زیادی از سطح این قاره، بیش از 3 کیلومتر بالاتر از سطح دریاست و اقیانوس منجمد شمالی نیز منطقه قطبی شمال را پوشش می‌دهد که گرمای نسبی اقیانوس را مانند کیسه یخ به‌سوی خود منتقل می‌کند. پوشش جانوری دریای قطب جنوب شامل پنگوئن‌ها، نهنگ‌های آبی، اورکاها و خوک آبی می‌شود.

5- سد آبسنگی کبیر

سد آبسنگی کبیر

سد آبسنگی کبیر، بزرگترین مجموعه صخره مرجانی جهان است که بیش از 3000 کیلومتر امتداد دارد. اینجا تنها صخره بر روی زمین است که از فضا هم دیده می‌شود و بزرگترین ساختار منفرد جهان می‌باشد که توسط موجودات زنده ساخته شده است. ساختار این صخره از میلیاردها ارگانیسم کوچک تشکیل شده است. همچنین سد آبسنگی کبیر، گونه‌های زیستی متعددی ازجمله لاک‌پشت‌های دریایی سبز، دلفین، نهنگ، مار دریایی و دلقک ماهی دارد.

6- گرند کانیون

گرند کانیون

گرند کانیون در شمال آریزونا واقع شده است و یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در ایالات متحده به‌شمار می‌رود. این دره در طول چندین میلیون سال توسط جریان رودخانه کلرادو ایجاد شده است و عمقی بیش از 1.6 کیلومتر و طولی حدود 446 کیلومتر را داراست. گرند کانیون عمیق‌ترین و طولانی‌ترین دره جهان نیست اما اندازه بزرگ و چشم‌انداز پیچیده و رنگارنگ آن، چشم‌اندازهای دیدنی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد که نظیر آن در سراسر دنیا پیدا نمی‌شود.

7- آبشارهای ایگوازو

آبشارهای ایگوازو

آبشار ایگوازو از شگفتی‌های طبیعی بزرگ جهان بوده که در مرز بین برزیل و آرژانتین واقع شده است. این مجموعه آبشار، 275 آبشار کوچک و بزرگ در امتداد رودخانه ایگوازو را شامل می‌شود. ارتفاع اکثر این آبشارها حدود 64 متر است. آبشار U شکل دهانه شیطان با ارتفاع 82 متر و عرض 150 متر و طول 700 متر چشمگیرترین این آبشارهاست.

8- آمازون

آمازون

آمازون از نظر حجم بزرگترین رودخانه جهان است که جریان کل رودخانه آن، تقریباً یک پنجم کل رودخانه‌های جهان را تشکیل می‌دهد. این رودخانه دارای بیش از 3000 گونه ماهی شناخته شده است و هنوز هم گونه‌های جدیدی در آن درحال اکتشاف هستند. جنگل بارانی آمازون بیش از نیمی از جنگل‌های بارانی سیاره را تشکیل می‌دهد. این جنگل به‌عنوان بزرگترین جنگل بارانی گرمسیری از تنوع زیستی بی‌نظیری برخوردار است. از هر ده گونه شناخته شده جهان، یک موردشان در جنگل بارانی آمازون زندگی می‌کند.

9- جزایر گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس، مجموعه جزایر کوچکی در شرق اقیانوس آرام است که از جزایر آتشفشانی به‌شمار می‌روند و به اکوادور تعلق دارند. این جزایر کاملاً دور افتاده و منزوی هستند و در 1000 کیلومتری غرب قاره آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. این مجمع الجزایز به دلیل اکوسیستم جزیره منحصر به فرد خود که الهام بخش تئوری چارلز داروین در مورد انتخاب طبیعی است، شهرت جهانی دارد. مناطق شگفت‌انگیز و حیات وحش این جزایر با تورهای قایق‌سواری بهتر قابل دیدن هستند.

10- سرنگتی

سرنگتی

سرنگتی در شمال غربی تانزانیا واقع شده و تا جنوب غربی کنیا امتداد دارد. این منطقه میزبان بزرگترین حضور جمعی پستانداران خشکی در روی کره زمین و یکی از خیره‌کننده‌ترین قلمروهای حیوانات به‌شمار می‌رود. تورهای سافاری آفریقایی از یک میلیون حیوان وحشی و 200.000 گورخر دیدن می‌کنند. این مسیر، سفری 500 کیلومتری از سرنگتی جنوبی در تانزانیا تا حاشیه شمالی ذخیره‌گاه ملی ماسای مارا در کنیا را در بر می‌گیرد. این سافاری احتمالا بزرگترین تور سافاری آفریقا و استثنایی‌ترین مناظر و عجیب‌ترین طبیعت جهان را پیش چشم بازدیدکنندگان می‌گذارد.

 

منبع: touropia

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.