سفر به میانه کویر لوت و گندم بریان سوزانش

4
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جایی که از گرما، گندم هم بریان می شود + تصاویر
19 آذر 1399 08:00
0

در حاشیه کویر لوت، منطقه‌ای وسیع به نام گندم بریان قرار دارد. این منطقه یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ایران و جهان به حساب می‌آید که اغلب به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان از آن یاد می‌شود. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این جاذبه منحصربه فرد رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی گندم بریان

منطقه گندم بریان یا ریگ سوخته، مجموعه تپه‌هایی پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی است. این منطقه در حدود ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شمال شهر شهداد در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است.  گندم بریان که در قسمت شرقی رودخانه شور قرار گرفته با مرکز استان کرمان ۸۳ کیلومتر فاصله دارد.

گندم بریان پوشیده از سنگ‌ها و گدازه‌های بازالتی سیاه رنگ آتشفشانی است و همین پوشش سیاه رنگ موجب گردیده که دمای هوا در این منطقه به شدت بالا باشد. گفته می‌شود در این منطقه به دلیل گرمای بسیار زیاد هوا حیاتی وجود ندارد. در برخی منابع آورده شده که در منطقه‌ای از گندم بریان به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ کیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند.

گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان دشت لوت
منبع عکس: پرشیا دایجست

 

چرا گندم بریان؟

شاید برای شما سوال باشد که چرا نام گندم بریان بر روی این منطقه گذاشته شده است. طبق برخی روایت‌ها این دشت به این علت که در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته، کاروان‌های بسیاری از آن گذر می‌کردند. در تابستان دمای هوا در این منطقه بسیار بالا بوده و کاروانیان برای بیان میزان گرمای منطقه به دیگران از این توصیف استفاده می‌کردند که گندم‌های کشاورزان در اثر شدت گرما برشته می‌شد. از این رو، نام این دشت را گندم بریان گذاشتند.

گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست
شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان
منبع عکس: پرشیا دایجست

 

ویژگی‌های گندم بریان

منطقه گندم بریان ویژگی‌های منحصر به فرد متعدد دارد از جمله‌ مهم‌ترین آنها عبارت است از:

  • سنگ‌های سیاه و آتشفشانی: در گندم بریان سنگ‌های سیاه رنگی دیده می‌شود که این سنگ‌ها شکل‌های بسیار عجیبی دارند. از طرف دیگر وجود سنگ‌های سیاه در کویر صحنه‌ای منحصربه فرد ایجاد کرده که چشم ببنیده را به خود خیره می‌کند.
  • ییلاق ده‌بکردی: نکته عجیب و جالب دیگر، ییلاقی در ۵۰ کیلومتری دشت گندم بریان است. این ییلاق در میان دو منطقه بسیار گرم بم و جیرفت قرار دارد و به نام ده‌بکردی شناخته می‌شود. ییلاق ده‌بکردی در دامنه کوه‌های بارز وشیر قرار دارد که دره‌ای سرسبز و مملو از درختان گردو، بادام و صنوبر است.
  • اختلاف بالای دما در روز و شب: در گندم بریان به مانند دیگر نقاط کویر، اختلاف دمای بالای بین دمای روز و شب وجود دارد.
  • آسمان پر ستاره: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه فرد گندم بریان، آسمان صاف و پر ستاره آن است. اغلب افراد برای دیدن ستارگان در این منطقه کمپ می‌زنند.
  • تنها رود جاری در کویرلوت: رودخانه شور یا کال شور که در نزدیکی گندم بریان قرار دارد، تنها رودخانه جاری در کویرلوت است
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: پرشیا دایجست
گندم بریان لوت
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

گرم‌ترین نقطه جهان کجاست؟

در بسیاری از رسانه‌های ایرانی و خارجی به نقل از دکتر پرویز کردوانی گندم بریان را به عنوان گرم‌ترین نقطه لوت و دنیا معرفی کرده‌اند. دکتر کردوانی در مصاحبه‌های خود بارها این ادعا را رد کرده و معتقد است که گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت و منطقه‌ای به نام «چاله مرکزی لوت» است. این نقطه در ۷۵ کیلومتری شرق شهداد قرار گرفته و دمای بین ۶۰ الی ۶۵ درجه سانتی‌گراد دارد.

البته گندم بریان نیز یکی از گرم‌ترین نقاط کویر لوت است که در برخی از روزهای تابستان دمای هوا تا 53 درجه در آن بالا می‌رود.

گندم بریان کویر لوت
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان- دشت لوت- شهداد
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

بهترین فصل سفر به گندم بریان

دمای هوای گندم بریان در روزهای تابستان بسیار بالاست. بنابراین تابستان زمان مناسبی برای سفر به این نقطه کویر لوت نیست. اواخر فصل پاییز، فصل زمستان و همچنین اوایل فصل بهار زمان مناسبی برای بازدید از این دشت سیاه رنگ است.

کویر
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان شهداد
منبع عکس:پرشیا دایجست

 

سفر به گندم بریان

برای رفتن به گندم بریان بهتر است یک روز قبل به روستای نزدیک این منطقه سفر کنید. روستای شفیع‌آباد یکی از روستاهای نزدیک گندم بریان است که می‌توانید در آنجا اقامت داشته باشید. صبح زود به سمت گندم بریان حرکت کنید تا از گرما ظهر در امان باشید.

مسیر پیاده‌روی گندم بریان بین ۲ الی ۳ ساعت زمان می‌برد که با زمان برگشت احتمالا یک روز کامل برای دیدن منطقه نیاز داشته باشید. بهتر است برای دیدن منطقه با راهنمای محلی همراه شوید. در این منطقه دسترسی به اینترنت و آنتن موبایل بسیار ضعیف است و اگر مسیر را گم کنید، احتمالا برای بازگشت دچار مشکل شوید.

گندم بریان
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا
گندم بریان
منبع عکس: گروه طبیعت‌گردی افرا

 

سخن پایانی

گندم بریان یکی از شگفت‌انگیز‌ترین نقاط ایران در استان کرمان است. این منطقه وسیع که در حاشیه کویر لوت قرار دارد، به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط ایران شناخته می‌شود. سفر به گندم بریان می‌تواند تجربه‌ای منحصربه فرد باشد که تنها در مرکز ایران ممکن می‌گردد. اگر سفری به گندم بریان داشته‌اید با ما تجربه‌هایتان را در میان بگذارید.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی