بهترین کویرهای نزدیک تهران + آدرس و تصاویر

4.5
از 20 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
نزدیکترین کویرها به تهران کدامند؟
14 آذر 1400 08:00
1

بی‌گمان یکی از بهترین نقاطی که می‌توان فارغ از هیاهوی شهر، زیر قاب درخشان ستاره‌های آسمان به دنبال آرامش گشت، کویر و شب‌های کویری است. اما قدم زدن روی شن‌ها و رمل‌های نرم آفتاب خورده کویر هم حس و حال خود را دارد. حالا خود را روی تپه‌ای ماسه‌ای در حال تماشای غروب خورشید تصور کنید، در حالی که افق دید شما را مرز بی‌کرانی از تپه‌ها و شن‌زارهای بی انتهای کویر پوشانیده! تصورش سخت نیست، مخصوصا زمانی که بدانید کویر نزدیک تهران نیز وجود دارد.

09.jpg

اگر قصد سفر به کویر و قرار گرفتن در همچین حال و هوایی را دارید و در پایتخت زندگی می‌کنید، شما را با بهترین کویرهای نزدیک تهران آشنا خواهیم کرد. امکان دسترسی به بهترین کویرهای اطراف تهران بسیار آسان است و به راحتی می‌توانید یک سفر کوتاه‌ (حتی یک روزه) را برای خود در بهترین فصل سفر به کویر، برنامه‌ریزی کنید.

 

کویر متین آباد

شاید بتوان گفت که مجهزترین نقطه کویری و نزدیک به تهران «متین آباد» است. متین آباد نخستین اکو کمپ ایران است. این کمپ از نظر امکانات رفاهی، تجهیزات، اقامتگاه‌های مختلف که در اختیار مسافرین و گردشگران قرار می‌دهد و برخورداری از بسیاری ویژگی‌های دیگر، یکی از تمام و کمال‌ترین مناطق کویری ایران برای گردشگران است که با تهران نیز فاصله مناسبی دارد و می‌توان سفر خوبی را به این منطقه برنامه‌ریزی کرد.

کویر کاشان

 نمایی از کویر مرنجاب کاشان، عکاس: پویا دهقان

 

با توجه به مسیر، تعدد امکانات تفریحی و کارهای مختلفی که می‌توانید در اکو کمپ متین آباد انجام دهید، اگر مدت زمان سفر بین یک روز یا بیشتر برنامه‌ریزی شود، تجربه سفر بهتری از این منطقه برای خود رقم خواهید زد. سه نوع اقامتگاه (اتاق، کومه کاهگلی و چادر) در کمپ متین آباد قابل انتخاب است و شما می‌توانید با توجه به تعداد نفرات و بودجه خود از میان آن‌ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین آباد

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، امکانات تفریحی گوناگون مانند: دوچرخه، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان، شترسواری، مزارع ارگانیک، زمین بازی کودکان، بازدید از مرکز پرورش شترمرغ و... از نمونه امکانات خوب این کمپ هستند. گفتنی است که در این کمپ از انرژی پاک بهره می‌گیرند، انرژی خورشید و انرژی حاصل از بازیافت و دفع صحیح زباله‌ها که خود در پر آوازه‌تر کردن این کمپ بی‌تاثیر نبوده است.

متین آباد

تصویری از محصولات مزارع ارگانیک متین آباد، عکس: وب‌سایت متین آباد

وجود سرویس بهداشتی، تلویزیون، یخچال و تجهیزات دیگر، به بی‌نقص‌تر کردن این کمپ کمک فراوانی کرده است. فراموش نکنید که پیاده‌روی روی رمل‌های نزدیک به کمپ و روستای متین آباد را فراموش نکنید! منطقه نمونه گردشگری متین آباد در سال 2014 در لیست 18 سایت برتر جهان نیز قرار گرفته است.

  • آدرس کمپ متین آباد: کیلومتر 55 اتوبان کاشان به اصفهان
  • وب‌سایت: www.matinabad.com
چایخانه کمپ متین آباد

نمایی از چایخانه کمپ متین آباد، عکس: وب‌سایت متین آباد

 

کویر مرنجاب

بعد از متین آباد نوبت به یکی از معروف‌ترین نقاط کویری کشور، یعنی کویر مرنجاب می‌رسد. جایی که در حاشیه دریاچه نمک و در 40 کیلومتری شهر آران و بیدگل قرار گرفته است. در این کویر کاروانسرای شاه‌عباسی قرار گرفته است که می‌توانید در آن اقامت و شب را سپری کنید. بهترین مدت زمان پیشنهادی برای سفر به مرنجاب، حدود 1.5 روز است؛ چراکه شب‌های پرستاره کویر در مرنجاب به بهترین نوع خود تجربه می‌شود.

کویر مرنجاب

برخی گونه‌های جانوری کویر مرنجاب، عکاس: پویا دهقان 

باید گفت که به دلیل سفرهای فراوانی که به این منطقه کویری می‌شود، همچنین رعایت نشدن بسیاری از اصول سفر و ملاحظات محیط زیستی از سوی مسافران، کویر مرنجاب بکر بودن خود را تا حدودی از دست داده، اما با این حال همچنان زیبایی‌هایی نیز برای مرنجاب باقی مانده. راه رفتن روی رمل‌های نرم کویر، غرق شدن در آسمان پر ستاره شب‌های مرنجاب، شترسواری، آفرود (با افراد با تجربه و دلسوز محیط زیست) و... از جذابیت‌های کویر مرنجاب هستند.

کویر مرنجاب کاشان

رمل‌ها و شن‌زارهای کویر مرنجاب کاشان، عکاس: پویا دهقان

بهتر است برای عبور از جاده‌ای که به کویر مرنجاب ختم می‌شود، از ماشین‌های مناسب استفاده کنید، اما با این حال، رفتن به این منطقه با سواری شخصی نیز ممکن است، تنها باید احتیاط کنید و آرام برانید. حتما از جزیره سرگردان هم که در نزدیکی مرنجاب است و در دریاچه نمک قرار گرفته دیدن کنید. تغییر مکان این جزیره به دلیل وجود خطوط افق، دلیل نام نهادن جزیره سرگردان به آن است.

  • آدرس کویر مرنجاب: برای دسترسی به کویر مرنجاب، ابتدا باید خود را به آران و بیدگل برسانید، سپس وارد بلوار ارتش شده و مسیر را ادامه دهید. پس از آن به تابلوی مرنجاب بر خواهید خورد که حدود 40 کیلومتر باید این مسیر را ادامه دهید.
دریاچه نمک

دریاچه نمک

 

کویر ابوزید آباد

از دیگر کویرهای نزدیک تهران، کویر ابوزید آباد بوده که مقصد بسیاری از مسافران است. این کویر در نقطه‌ای واقع شده که دسترسی بسیار خوبی به چند منطقه تماشایی دیگر نیز دارد و با سفر به این منطقه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

ابوزید آباد هم مانند دیگر کویرها دارای رمل‌های نرم، شب‌های پر ستاره و جاذبه‌های کویری دیگر است، اما تفاوت آن در این است که اطراف این کویر، شهر تاریخی نوش آباد، شهر زیرزمینی اویی، آب انبار صفوی و قلعه کرشاهی و مناطق دیدنی دیگری نیز وجود دارد که به دلیل فاصله به نسبت کمی که با کویر ابوزیدآباد دارند، امکان بازدید از آن‌ها نیز برای شما وجود خواهد داشت.

کویر ابوزیدآباد

نمایی از کویر ابوزیدآباد 

شهر تاریخی نوش آباد

نمایی از شهر تاریخی نوش آباد

در فاصله 35 کیلومتری از این کویر، روستای ابیانه کاشان قرار گرفته که یکی از زیباترین روستاهای ایران است و به واسطه خانه‌های تاریخی قرمز رنگ، موقعیت جغرافیایی، لباس‌های محلی و... از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • آدرس کویر ابوزید آباد: این کویر در شمال شرقی کاشان و شمال ابوزیدآباد قرار گرفته و بخشی از بیابان بند ریگ محسوب می‌شود.
روستای ابیانه کاشان

روستای ابیانه کاشان

 

کویر مرکزی ایران

مسیر کویرهای نزدیک تهران بیشتر از سمت جنوب پایتخت است. کویر مرکزی ایران کویر نزدیک تهران است که می‌توانید آن را انتخاب کنید. برای دسترسی به این کویر باید از سمت جاده ورامین به سمت جوادآباد رفته و مسیر را تا مقصد ادامه دهید. برای رسیدن به کویر مرکزی ابتدا باید داخل پارک ملی کویر ایران بشوید. جایی که به دلیل وجود گونه‌های نادر گیاهی و حیوانات کم‌یاب، محافظت می‌شود.

Iran-Central-Desert.jpg

نمایی از کویر مرکزی ایران 

کویر مرکزی که از کویر نزدیک تهران به حساب می‌آید، در خود کاروانسراهای مختلفی را جای داده است که از میان آن‌ها می‌توان به کاروانسرای دیرگچین (معروف به مادر کویرهای ایران)، کاروانسرای عین‌الرشید و کاروانسرای قصر بهرام اشاره کرد. توجه داشته باشید که برای رفتن به قصر بهرام و اقامت در آن باید از سازمان محیط‌بانی و محیط زیست مجوز بگیرید.

  • آدرس کویر مرکزی ایران: برای رسیدن به این کویر باید از جاده ورامین بگذرید و به سمت جوادآباد بروید و از پیشوای ورامین نیز عبور کنید. کویر مرکزی در 300 کیلومتری شرق و جنوب تهران واقع شده و از غرب به کاشان و آران بیدگل منتهی می‌شود.
کاروانسرای دیرگچین

کاروانسرای دیرگچین، مادر کاروانسراهای ایران

 

سخن آخر

حالا که با کویرهای اطراف تهران آشنا شدید، این را هم درنظر بگیرید که برای رفتن به یک تور کویر یک روزه حتی اگر کویر نزدیک تهران و محل زندگی‌تان هم باشد، باید لوازم و ابزار مناسبی را همراه خود ببرید، بنابراین بهتر است پیش از قصد سفر، کاملا از تجهیزات مورد نیاز اطلاع کسب کنید و چک لیست تجهیزات سفر کویری را تهیه کنید و سپس اقدام به شرکت در سفر کنید.

با کویرهای اطراف تهران که به شما معرفی شد، دیگر سوال «مگر کویر نزدیک تهران هم هست؟!» بی‌پاسخ نمی‌ماند و در عوض گزینه‌های مختلفی برای مطرح کردن وجود دارد. حال این شما هستید کدام منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنید. تفریح و بازدید از این کویرها می‌تواند در لیست جاهای دیدنی تهران نیز قرار گیرد. انتخاب شما کدام کویر نزدیک به تهران است؟

 

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.