اجساد یک مرد و برده‌اش درمیان خاکسترهای پمپئی کشف شد

4.7
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف اجساد یک مرد ثروتمند و برده‌اش + تصاویر
20 آذر 1399 09:00
0

مسئولین پارک باستان‌شناسی ایتالیا بقایای بدن‌هایی را کشف کرده‌اند که تصور می‌شود متعلق به یک مرد ثروتمند و برده او بوده که قصد داشتند از فوران مرگبار آتشفشان وزوویوس (وزوو) در 2000سال پیش پمپئی فرار کنند.

این بدن‌ها در ویرانه‌ای کشف شد که روزگاری، ویلایی زیبا با منظره‌ای پانوراما رو به دریای مدیترانه در حومه شهر روم باستان بوده است. هنگام حفاری مشخص شد که در اثر فوران آتشفشانی که سال 79 بعد از میلاد اتفاق افتاده است، بخش‌هایی از جمجمه و استخوان‌های این دو مرد تخریب شده‌اند.

این نقطه، همان منطقه‌ای است که در سال 2017 و حین حفاری، یک اصطبل و بقایای سه اسبِ افسارزده شده، پیدا شد.

1.jpg 

Figcaption تصور می‌شود بدن‌ها متعلق به یک مرد ثروتمند و برده او باشند که تقریباً 2000 سال پیش، درحال فرار از فوران آتشفشان وزوو بوده‌اند.

2.jpg

Figcaption طبق جزئیات به‌دست آمده از اجساد؛ اعتقاد بر این است که یکی از آنها مردی ثروتمند حدود 30 یا 40 ساله و دیگری برده او بوده است.

طبق بیانات مسئولین پمپئی، ظاهراً این افراد از ریزش اولیه خاکستر وزوویوس فرار کرده‌اند اما در اثر انفجار قدرتمند آتشفشانی که صبح روز بعد اتفاق افتاد، جان باختند.

مسئولین پمپئی معتقدند که ظاهراً انفجار بعدی بسیاری از نقاط را تحت تأثیر قرار داده و قربانیان را در خاکستر دفن کرده است.

بقایای دو قربانی، خوابیده در کنار یکدیگر پیدا شده که در لایه‌ای از خاکستر با عمق حداقل دو متر پوشانده شده بودند.

باستان‌شناسان زمانی که بقایای اجسادی را در پمپئی پیدا می‌کنند، در حفره‌ها یا جاهای خالی‌ای که محل قرار گرفتن اجساد در حال پوسیدگی بوده یا حفره‌هایی که در اثر فوران آتشفشانی در بدن اجساد ایجاد شده را با گچ مایع پر می‌کنند.

3.jpg

Figcaption بقایای مردان در دالانی زیرزمینی که زیر یک ویلا قرار دارد، پیدا شده است و گفته می‌شود که این مردان به‌دنبال پناه گرفتن از فوران آتشفشان بوده‌اند.

ماسیمو اوسانا، باستان‌شناسی که به‌عنوان مدیرکل در پارک باستان‌شناسی زیر نظر وزرات فرهنگ ایتالیا فعالیت می‌کند اینطور می‌گوید: «این روش که در دهه 1800 مرسوم بوده، نه تنها شکل و موقعیت قربانیان را هنگام مرگ به تصویر می‌کشد، حتی باعث می‌شود بقایای اجساد مانند مجسمه به‌نظر برسند».

با بررسی استخوان‌های جمجمه و دندان‌ها، مشخص می‌شود که احتمالاً یکی از این افراد، جوانی 18 تا 25ساله بوده و ستون فقراتی با مهر‌های فشرده داشته است. باستان‌شناسان طبق این یافته‌ها، این فرضیه را مطرح می‌کنند که احتمالاً او مردی جوان بوده که مانند یک برده کار یدی انجام می‌داده است.

مرد دیگر، ساختار استخوانی محکمی دارد (به‌خصوص در قسمت قفسه سینه). او درحالی که دستانش را به‌صورت خمیده بر روی سینه‌اش قرار داده و پاهایش از هم باز هستند، جان خود را از دست داده است. مسئولین پمپئی سن او را بین 30 تا 40سال تخمین می‌زنند.

تکه‌هایی از رنگ سفید در نزدیکی صورت مرد ثروتمند دیده شده که احتمالاً اثراتی از دیوار فوقانی فروریخته باشد. هر دو بدن در اتاقی در امتداد یک دالان زیرزمینی یا معبر پیدا شده‌اند که در دوران روم باستان با نام «کریپتوپورتیکوس» شناخته می‌شود و قسمت زیرزمینی خانه را به سطح بالای ویلا متصل می‌کند.

4.jpg

Figcaption اینجا همان منطقه‌ای است که در سال 2017، یک اصطبل و بقایای سه اسب را هنگام حفاری‌ها کشف کردند.

اوسانا می‌گوید: احتمالاً قربانیان به‌دنبال پناهگاهی در کریپتوپورتیکوس بوده‌اند و به این فضای زیرزمینی آمده‌اند و تصور می‌کردند که این مکان، از آنها بهتر محافظت می‌کند. اما در صبح 25 اکتبر سال 79میلادی، ابر درخشانی (انباشته از مواد آتشفشانی) به بالای سر پمپئی رسید و جان هر کسی که در این شهر بود را گرفت.

آنچه از چین‌ پارچه‌های به‌جا مانده بر بدن اجساد و زیر خاکسترها برمی‌آید، به‌نظر می‌رسد که مرد جوان لباس کوتاه و چین‌داری به‌تن داشته که احتمالاً از پشم بوده است. اما آنچه از قربانی ثروتمند دیده می‌شود، نشان می‌دهد که علاوه بر پوشیدن لباس، در قسمت چپ بدن هم ردای بلندی داشته است.

کوه وزوو هنوز هم یک آتشفشان فعال است و احتمال دارد دوباره فوران کند. هنوز هم کاوش‌ها در محوطه نزدیک ناپل ادامه دارد.

منبع: 9news

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.