10مکان عجیب، پنهان شده در دل کشور ترکیه

4.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مکان‌های عجیب ترکیه که کمتر کسی می‌شناسد + تصاویر
26 آذر 1399 09:00
4

ترکیه، کشوری آسیایی‌اروپایی، با وجود اینکه به عنوان مقصدی جهت خرید و گشت و گذار شهری می‌شناسیم، مکان‌های عجیب و جالبی را در خود جای داده که نامشان را کمتر شنیده‌ایم. مکان‌هایی مثل آتشفشان خاموش، جزیره‌ای منحصربه‌فرد، معابد تاریخی یا مقبره‌هایی که رازآلود به جا مانده‌اند و شاید کمتر کسی آنها را بشناسد. برای شناخت بهتر این جاذبه‌ها، در این مقاله 10مکان عجیب و پنهان‌شده در دل ترکیه را معرفی می‌کنیم.

  1. پاموکاله

این سازه‌های صخره‌ای که به نظر، شبیه به چشمه‌های پلکانی «باداب سورت» کشور خودمان هستند، در حومه شهر باستانی استان دنیزلی واقع شده‌اند. این جلوه طبیعی زیبا، طی هزاران سال با رسوب کربنات شکل گرفته و با چشمه‌های آب گرم و جریان جویبارها به شکل تراس‌های غیرمعمول امروزی درآمده است. برخی مردمان منطقه بر این باور هستند که این آب‌ها قدرت شفابخشی هم دارند.

دنیزلی

  1. نِمروت داگی

این مکان وهم‌انگیز، پر از مجسمه‌های تاریخی و مقبره‌های باستانی متعلق به دوره پادشاهی آنتیوخوس است که در قرن اول میلادی ساخته شده‌اند. کوه‌های این منطقه در مجاورت آدیامان در جنوب شرقی ترکیه قرار گرفته و پر از مجسمه‌هایی از پادشاه آنتیوخوس، شیرها، عقاب‌ها و خدایان مختلف یونانی و ارمنی است.

نِمروت داگی

  1. کوه آرارات

آرارات یک کوه آتشفشانی خاموش است. برخی محققان براین باورند که نوح پس از پایان گرفتن طوفان بزرگ، با کشتی خود بر بلندای همین نقطه، به خشکی نشست. در سال 2007 هفت محفظه بزرگ چوبی در نزدیکی قله کوه پیدا شد که به روش کشتی‌های باستانی ساخته شده‌اند و چوب آنها حدود 4800 سال قدمت دارد. با آنکه در این بقایا، قطعات آهن نیز دیده شده، امّا برخی، ادعای تعلّق این قطعات به کشتی نوح را مطرح کردند. هرچند کشورهای آذربایجان، یمن، سوریه و عراق هم ادعایی مشابه همین را داشته‌اند و حتی ایران هم بقایای کشتی نوح را با قطعات چوبی متعلق به بیش از 4500 سال پیش، در ارتفاعات تخت سلیمان یافته است.

کوه آرارات

  1. اسب تروا

بسیاری از مردم تصور می‌کنند تروا (تروی یا تروجان) یک داستان افسانه‌ای است که داستان‌پردازان اساطیر یونان و روم، تلاش کردند تا مرگ آشیل و قهرمانان را در داستان‌های اودیسه، غرورآفرین جلوه دهند. اما امروزه ما می‌توانیم در ویرانه‌های باستانی شهر تراوا قدم بزنیم، از ماکت اسب تراوا بالا برویم و نبردی را در ذهن بازسازی کنیم که یکی از مهمترین شهرهای جهان را ویران کرد. شهر باستانی تراوا در شمال غربی ترکیه و نزدیکی شهر «چاناکاله» قرار دارد.

اسب تروا

  1. مقبره هالیکارناسوس

این مقبره توسط معماران یونانی برای «ماسولوس» (یک استاندار ایرانی) و خواهر همسر او «آرتمیس دوم» ساخته شد. ارتفاع این مقبره 45متر بوده و چهار طرف آن با نقش برجسته‌ها و مجسمه‌های متعدد، آذین بسته شده بود. اما زمین‌لرزه‌های پی‌درپی منطقه باعث تخریب آن شد. امروزه می‌توانیم ویرانه‌های هالیکارناسوس را ببینیم. 

مقبره هالیکارناسوس

  1. معبد آرتمیس

این معبد در شهر اِفِسوس قرار دارد و تاکنون دوبار بازسازی شده است. برخی گردشگران و کارشناسان، این معبد را یکی از دیدنی‌ترین عجایب باستانی می‌دانند. معماری این بنا باوجود ویرانه‌ شدن معبد، همچنان هم خیره‌کننده است. امروز می‌توانید درکنار این معبد شگفت‌انگیز، از بازدید پایه‌ها و برخی ویرانه‌های شهر باستانی افسوس هم  لذت ببرید.

معبد آرتمیس

  1. بناهای ماسه‌سنگی ماردین

ماردین 4000سال پیش به‌طور کامل از سنگ گچ زردرنگ ساخته شد. خانه‌ها با نقش و نگارهای مختلفی تزئین شده‌اند اما در کلیت‌شان با هم شباهت دارند و به مجموعه این شهر، ظاهری می‌بخشند که تاحدی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. بیشتر گردشگران در خیابان‌های مازگونه (شبیه به هزارتو)، راه خود را گم می‌کنند.

ترکیه

  1. آرامگاه صخره‌ای میرا

در دوران باستان، شهروندان ثروتمند و مهم میرا، در مقبره‌‌های تراشیده شده در دامنه تپه، دفن می‌شدند. اینجا یک شهر مردگان بسیار زیبا است که یادبود ساکنین اسرارآمیز خود را که هزاران سال پیش درگذشته‌اند در خود نگاه می‌دارند و همچنان مراقب اجداد خود هستند.

آرامگاه میرا ترکیه

  1. جزیره گمیلر

مردم بر این اعتقادند که کلیسای ویران شده این جزیره، مقبره سنت نیکلاس (محافظ ملوانان) را در خود جای داده بود اما بقایای بدن او در حدود سال 650 میلادی، به دمره منتقل شده است. بااین‌حال هنوز هم زائرانی برای ادای احترام به قدیسی که منبع الهام بابانوئل امروزی است، به بازدید از گرمیلر می‌روند و از ویرانه‌های این کلیسای باستانی بازدید می‌کنند.

جزیره گمیلر 

 

منبع: destinationtips

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.