انواع سافاری | محبوب‌ترین مقاصد سافاری جهان (قسمت دوم)

4
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین مکان‌های جهان برای بازدید از حیات وحش + تصویر
03 بهمن 1399 09:00
0

در دومین قسمت از محبوب ترین مقاصد سافاری با شما همراه هستیم تا به معرفی 10 مقصد دیگر بپردازیم. در قسمت اول تعریفی از مفهوم سافاری داشتیم و ده مقصد نخست را معرفی کردیم. اکنون با ما همراه باشید تا علاوه بر معرفی مقاصد یازده تا بیستم با انواع سافاری نیز آشنا شویم.

«در این سری از مطالب تلاش شده است تا علاوه بر معرفی مقاصد برتر؛ توضیحاتی نیز پیرامون سافاری جمع‌آوری شود تا نهایتا با مطالعه این مجموعه چند قسمتی به هر اطلاعاتی که پیرامون سافاری نیاز داشته‌اید دست پیدا کرده باشید.»  

معرفی انواع سافاری

اگر تعریف سافاری را به خاطر ندارید می‌توانید با رجوع به قسمت اول باری دیگر آن را مرور کنید. در غیر این صورت یک پله به جلو میرویم و به معرفی انواع سافاری می‌پردازیم.

به طور کلی انواع سافاری را در دو قسمت می‌توان تقسیم بندی کرد که خود این دو به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

  1. انواع سافاری بر اساس گونه‌های جانوری
  2. انواع سافاری بر اساس روش گردشگری
safari.jpg
نمایی از پارک ملی اوکاوانگو دلتا

انواع سافاری بر اساس گونه‌های جانوری:

این نوع تقسیم بندی به موارد بسیار زیادی تقسیم می‌شود که تمامی آن‌ها بر اساس نوع گونه‌های جانوری است. برای مثال سافاری بیگ فایو  (Big five Safaris) بنوعی سافاری است که بر پایه بازدید از شیر، پلنگ، فیل، کرگدن و بوفالوی آفریقایی است. یا سافاری Bird Watching بر اساس مشاهده پرندگان صورت می‌گیرد که دارای شرایط خاص خودش است. برای مثال در فصل‌هایی که کوچ پرندگان شایع است این نوع سافاری بسیار ترند می‌شود، به همین روال برای سایر گونه‌های جانوری سافاری تعیین شده است.

انواع سافاری بر اساس روش گردشگری:

سافاری Driver-Guide: متداول ترین نوع سافاری است که تور لیدرها با استفاده از ماشین‌های دو دیفرانسیل یا 4 wheel drive شما را در بهترین زمان از شبانه روز به دقیق ترین منطقه برای مشاهده گونه‌های حیات وحش هدایت می‌کنند. این نوع سافاری‌ها‌ می‌تواند از چند صد تا چند هزار یورو هزینه داشته باشند. این گزینه برای کسانی که اولین سافاری خود را تجربه می‌کنند مناسب خواهد خواهد بود. 

سافاری - پیاده روی (Walking Safaris): اگر می‌خواهید گردشگری را به با تمام وجودتان احساس کنید و چالش‌های بیشتری را تجربه کنید، سافاری- پیاده روی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در نوع سافاری گردشگران نیاز به اقامت بلند مدت تری دارند و باید از تراکم گونه‌های جاندار، وضعیت جوی، خطرهای احتمالی اطلاعات کاملی از پیش کسب کنند.

سافاری هوایی (Fly-In Safaris):  این نوع سافاری معمولا از طریق کرایه جت‌های کم‌ظرفیتی صورت می‌گیرد که شما را در ارتفاعات مناسب (معمولا کم) با حیات وحش منطقه آَشنا می‌کند. این نوع سافاری از هزینه بالاتری برخوردار است اما در زمان صرفه جویی می‌کند و شانس مشاهده گونه‌های جانوری متنوع‌تری را ایجاد می‌شود.

موبایل کمپ (Mobile Camps): به نوعی از سافاری ها اطلاق می‌شود که توریست‌ها در یک‌ جای ثابت ساکن نیستند و با همراه داشتن ملزومات اقامتی (چادر، خوراک و ...) به طور 24 ساعت و معمولا دراز مدت در پارک یا مناطق محافظت شده اقامت می‌گزینند. در این نوع از سافاری متقاضیان باید بیش از هر نوع دیگری اطلاعات لازم را داشته باشند. برای مثال فصلی که متقاضی سفر خود را آغاز می‌کند، مکانی که برای سپری کردن شب‌ها در نظر می‌گیرد و ... بسیار حائز اهمیت هستند.

 سافاری خودران (Self-drive Safaris): در این سافاری گردشگران بدون تور لیدر و با استفاده از ماشین‌های دو دیفرانسیل یا 4 ویل درایو شخصا به وحش گردی می‌پردازند که گاها با موبایل کمپ نیز همراه می‌شود. البته این سافاری ها برای افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود و برای اشخاصی مناسب است که تجارب سافاری در همان منطقه را داشته‌اند. 

سافاری آبی (Boating Safaris): این نوع سافاری که می‌تواند به صورت توری یا شخصی انجام بگیرد برای مقاصدی چون سابی سندز یا پارک چوبه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد تا از طریق قایق‌های کایاک، موتوری یا ... شاهد حیات وحش باشید.

 

سافاری
تصاویری از سافاری آبی، سافاری هوایی، سافاری Driver-Guide و سافاری مبایل کمپ

 

در این مورد توجه داشته باشید که سافاری – عکاسی، سافاری با دوچرخه، بالون، سوار بر اسب و بسیاری موارد دیگر هم می‌تواند با توجه به مقصد مد نظر وجود داشته باشد یا سفر شما ترکیبی از از چند موارد گفته شده باشد.

همچنین بدانید که نمی‌توان مشخص کرد کدام یک از انواع سافاری جذاب تر است.هر فرد با توجه بودجه مد نظر، توقعاتی که از تجربه سافاری دارد، گونه‌های جانداری که تمایل به مشاهده‌اش دارد و ... متغیر است. بنابراین اگر تمایل به سفرهای سافاری دارید باید از افراد خبره در این کار مشاوره دریافت کنید تا بهترین  مقصد، وسیله گشت و گذار، مدت روز پیشنهادی، فصل و ... را به شما پیشنهاد دهد.

معرفی بهترین مقاصد سافاری‌ جهان: قسمت دوم

اکنون  به معرفی مقاصد 11 تا 20 می‌رسیم و همانند قسمت قبلی، در این قمست نیز پارک و مناطق محافظت شده توسط یک فرد، ژورنال و ... انتخاب نشده است و تمامی موارد بر اساس میزان محبوبیتی است که ده ها هزار کاربر بر اساس پست و تگ‌های خود در اینستاگرام موجب مطرح شدن آن‌ها شده‌اند.

20- پارک ملی هوانگ (Hwange national park)

  • موقعیت: زیمبابوه
  • وسعت: 14.651 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1961
  • گونه‌های جانوری: بیش از 100 گونه پستاندار و 400 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: جولای تا اکتبر

پارک ملی هوانگ که سابقا با نام وانکی شناخته می‌شد بزرگ‌ترین منطقه محافظت شده در زیمبابوه محسوب می‌شود. این پارک یکی از برزگ ترین جمعیت ‌فیل‌ها را در خود جای داده و میزبان 45000 زنجیر فیل است. غیر از فیل‌ها، بوفالو و big 5 از جمله حیواناتی هستند که با سفر به این منطقه فرصت دیدنشان را خواهید داشت. همچنین پارک ملی هوانگ در نزدیکی آبشار ویکتوریا واقع شده است که فرصت خوبی را برای گردشگران ایجاد می‌کند تا از این بهشت زمینی‌ نیز دیدن کنند.

سافاریسافاری

سافاری

 

19-  منطقه حفاظت شده شامواری (Shamwari game reserve)

  • موقعیت: آفریقای جنوبی
  • وسعت: 250 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1992
  • گونه‌های جانوری: بیش از 50 گونه پستاندار و 250 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: تمام طول سال

شامواری یکی زیباترین مناطق حفاظت شده‌ خصوصی در جهان است که سالیان سال به‌ خاطر زیبایی منحصر به فرد خود مورد ستایش  قرار گرفته و جوایز متعددی را دریافت کرده است. در این منطقه شانس تماشای big 5 وجود داشته و در کل با وجود وسعت کوچک خود (نسبت به اکثر پار‌ک‌های ملی یا مناطق محافظت شده مطرح آفریقا) از گونه‌های جانوری متعددی میزبانی می‌کند.

همچنین این منطقه یکی از بهترین مقاصد سافاری برای اشخاصی است که تمایل دارند به همراه خانواده و فرزندان خود اولین تجربه سافاری خود را داشته باشند. چرا که شامواری خالی از مالاریاست و سکونت‌گاهای لوکس (و البته گرانی) در این منطقه ساخته شده است که تجربه یک سفر را جذاب و بی درد سر را به ارمغان می‌آورد.

Shamwari-.jpgShamwari-Reserve.jpg

 Shamwari game reserve.jpg

 

18- منطقه حفاظت شده سامبورو (Samburu national park)

  • موقعیت: کنیا
  • وسعت: 165 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1985
  • گونه‌های جانوری: بیش از 390 گونه پرنده و 75 گونه پستاندار
  • بهترین زمان بازدید: ژوئن تا اکتبر

منطقه حفاظت شده سامبورو یکی دیگر مقاصد محبوب در سافاری به حساب می‌رود که گونه‌های پستاندار کمیابی مانند آهوی زرافه‌ای و اوریکس بیزا در آن می‌زیستند. به غیر از کرگدن مابقی big 5 در این پارک محافظت شده قابل مشاهده است و بهترین زمان بازدید از سامبورو همانند بسیاری از مناطق سافاری دیگر در ماه‌های خشکی چون ژوئن و جولای است (هرچند امکان گرمای شدید نیز در این منطقه وجود دارد).

 Samburu national park.jpgSamburu national park2.jpg

Samburu national park.jpg 

 

17- پارک ملی ایتوشا (Etosha national park)

  • موقعیت: نامیبیا
  • وسعت: 22.270 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1907
  • گونه‌های جانوری: 114 گونه پستاندار، 140 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: جولای تا سپتامبر

ایتوشا نیز همانند منطقه حفاظت شده سابی سندز مکانی ایده‌آل برای تماشای جدال و بقای حیوانات است. به لطف 110 گونه شکارچی که در این منطقه می‌زیستند. شانس تماشای جدال شیر و آهو کم نخواهد بود؛ به ویژه برای گردشگرانی که به صورت مستقل و خودران از این پارک دیدن می‌کنند.

 ایتوشا محبوب ترین پارک ملی در نامبیا از لحاظ تماشای حیوانات در تعداد زیاد و گله‌ای است. هر چند شانس تماشای آن‌ها در ماه‌های بارانی سخت و دشوار می‌شود.

Etosha national park.jpgEtosha national park.jpg

Etosha national park.jpg 

 

16- پارک ملی هلز گیت (hells gate national park)

  • موقعیت: کنیا
  • وسعت: 68 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1984
  • گونه‌های جانوری: بیش از 100 گونه پرنده و حدود 20 گونه پستاندار
  • بهترین زمان بازدید: ژوئن تا مارس

پارک ملی دروازه‌های جهنم یا همان هلز گیت یک پارک مالی کوچک در جنوب غربی کنیا است که بر خلاف نام ترسناک خود میزبان هیچ حیوان خطرناکی نیست. بنابراین مکان مناسبی برای تجربه سافاری به همراه دوچرخه سواری یا پیاده‌روی را فراهم می‌کند. علاوه بر آن گونه‌های جانوری بسیار متنوعی هم در  این پارک دیده نمی‌شوند و از big 5 معروف تنها شانس دیدن بوفالو وجود دارد.

پس قطعا گونه‌های جانوری به تنهایی مشوق اصلی مردم برای محبوبیت این پارک نبوده است. در واقع این منظره شاهکار هلز گیت‎ است که در کنار گونه‌های جانوری نچندان غنی‌ محبوبش می‌کند. دره‌های کوچک‌ و بزرگ، جنگل‌های انبوه و مناظر آتش‌فشانی خیره‌کننده‌ای که در این پارک وجود دارد آنقدر زیبا هستند تا علاوه بر طرفداران سافاری، طبیعت دوستان را نیز به خود جذب می‌کند.

hells gate national park.jpghells-gate national park.jpg

hells gate national park.jpg 

 

15- پارک ملی بیویندی (bwindi impenetrable national park)

  • موقعیت: اوگاندا
  • وسعت: 331 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1991
  • گونه‌های جانوری: 120 پستاندار، 350 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: ژوئن تا آگوست و دسامبر تا فوریه

در توضیحات پیرامون انواع سافاری گفته شد که شاخه‌ای از آن بر اساس نوع گونه‌ جانوری خاصی شکل می‌گیرد. یکی از این شاخه‌ها gorilla safari یا gorilla trekking نام دارد که بر اساس مشاهده گوریل‌ها شکل می‌گیرد.  گوریلا سافاری بسیار گران بوده و برای تورهای آن باید دست کم چندین هزار دلار/ یورو کنار بگذارید.

این را گفتیم تا بدانید اگر به این سبک از سافاری علاقه دارید کشور اوگاندا، به ویژه پارک ملی بیوندی مقصد ایده‌آل شما خواهد بود. چرا که پوشش گیاهی و جنگل‌های متراکم بیوندی زیستگاه مناسبی را برای گوریل‌ها بوجود می‌آورده است. به طور دقیق تر 600 گوریل کوهستانی در این پارک زندگی می‌کنند که 40 درصد از مجموع جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود.گوریل کوهستانی جزء 10 حیوانی است که در خطر جدی انقراض قرار دارد و یکی از دلایل گران بودن تورهای سافاری آن نیز به همین دلیل است، چرا که بخشی زیادی از پول‌ها جمع آوری شده خرج مراقبت و نگهداری از گوریل‌ها می‌شود.

اما سوا از گوریل‌ها، پارک ملی بیوندی از مناطقی است که از جانب یونسکو به عناون یک میراث معرفی شده است و حدود 119 پستاندار دیگر هم در بیویندی می‌زیستند که به دلیل کم بودن از نظر کمّی و جثه‌ای خیلی مورد استقبال تورهای سافاری قرار نمی‌گیرند. هرچند اگر خیلی خوش‌شانس باشید احتمال دیدن فیل‌ها نیز در این پارک وجود خواهد داست.

bwindi national park.jpgbwindi impenetrable national park.jpg

bwindi impenetrable national park.jpg 

 

14- پارک ملی لوانگوا جنوبی (south luangwa national park)

  • موقعیت: زامبیا
  • وسعت: 9.050 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1972
  • گونه‌های جانوری: 60 گونه پستاندار، 378 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: جولای تا نوابر

لوانگوا جنوبی پربازدیدترین پارک در زامبیا شناخته می‌شود که به طور میانگین سالانه میزبان 350.000 نفر توریست است. یکی از دلایل محبوبیت بالای این پارک مشاهده 4 تا از 5 گونه big 5 است. به عبارتی غیر از کرگدن فرصت مشاهده شیر، پلنگ، فیل و  بوفالو به آسانی در فصول خشک وجود خواهد داشت. در کل با وجود گونه‌های پستاندار کمتر هیچ امتیاز منفی بر پارک لوانگوا جنوبی وارد نیست و اگر توجه زیادی بر تماشای حیات وحش دارید این پارک انتخاب درستی خواهد بود.

دلیل دیگر که سبب محبوبیت بالای این پارک شده وجود تور لیدر‌های خبره‌ای است که همراه و راهنمای توریست‌ها خواهند بود. شاید این موضوع بی‌اهمیت جلوه کند اما برای کسانی که نخستین تجربه سافاری را تجربه می‌کنند یا تمایل دارند تجربه غنی تری‌از تورسافاری داشته باشند وجود یک تورلیدر کاربلد الزامی خواهد بود.

اما منظر طبیعی پارک لوانگوا نیاز به توصیف ندارد، در یک کلام محشر است. اگر فرصت بازدید از این مکان را در ماه‌های نوابر تا آپریل (ماه‌های بارانی) به دست بیاورید با یک منظره زمردین مواجه خواهید بود. مخصوصا اگر امکان سافاری آبی را فراهم کنید و به همراه تور خود رود لوانگوا را در هنگام غروب خورشید طی کنید. 

Luangwa_river02 توضیحشو بده.jpgluangwa national park.jpg

 south luangwa national park.jpg

 

13- پارک ملی گاردن روت (garden route national park)

  • موقعیت: آفریقای جنوبی
  • وسعت: 1.210 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 2009
  • گونه‌های جانوری: بیش از 120 گونه پرنده و 371 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: اکتبر تا فوریه (بهار و تابستان)

تصور شما از مناظر کشورهای آفریقایی چیست؟ اگر به یاد بیابان‌های بی آب و علف می‌افتید لطفا اسم این پارک در مرورگر یا در یک شبکه مجازی جستجو کنید.

پارک ملی گارد روت جواهری در دل آفریقای جنوبی است که آب زلال، کرانه‌های ساحلی و پوشش طبیعی چشم نوازش شما را شگفت زده خود می‌کند. این پارک ملی دارای 3 بخش مجزای ویلدرنس، کینسنا (Knysna) و تسیتسیکاما (Tsitsikamma) است که هر سه  آن از جذابیت خاص خود برخوردارند، اما روی صحبت با بیشتر تسیتسیکاما است.

ناحیه تسیتسیکاما (به معنای آب زلال) با وجود این که خود در گاردن روت واقع شده است. به عنوان یک پارک ملی شناخته می‌شود و مساحتی به بزرگی 80 کیلومتر مربع دارد. در تسیتسیکاما پلی به نام اوتر بنا شده است که فضایی رمانتیک برای زوجین به ارمغان می‌آورد. البته اگر اشاره‌ زیادی به حیات وحش این پارک ملی نشد نگران نباشید، چرا که علاوه بر مناظر استثنایی، بازدیدکنندگان فرصت تماشای حیواناتی نظیر فیل، پلنگ، میمون‌های وروت و حتی نهنگ قاتل (هرچند سخت) را خواهید داشت.

garden route.jpggarden route south africa.jpg

 garden route national park.jpg

 

12- منطقه حفاظت شده مادیکو (madikwe game reserve)

  • موقعیت: آفریقای جنوبی
  • وسعت: 750 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1991
  • گونه‌های جانوری: بیش از گونه 145 پستاندار و 350 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: می تا سپتامبر

مادیکو سی و نهمین پارک ملی بزرگ در آفریقای جنوبی است که همانند منطقه محافظت شده شامواری گردشگران به صورت خودران و مستقل اجازه بازدید از آن را ندارند و تنها از طریق تورهای سافاری امکان سفر در این پارک فراهم شده است. منطقه حفاظت شده مادیکو به دلیل حیات وحش بی‌نظیر خود شهرت بسیاری دارد و امکان مشاهده تمامی big 5 و 61 پستاندار بزرگ جثه دیگر وجود خواهد داشت.

اما غیر از گونه‌های جانوری موارد دیگری هم وجود دارد که سبب محبوبیت مادیکو شده است. برای مثال در این منطقه مالاریایی وجود ندارد، نسبت به سابی سند که یک پارک سافاری معروف در آفریقای جنوبی است خلوت تر و ارزان تر است. همچنین امکان گشت و گذار در شب چه پیاده و چه با وسیله نقلیه امکان پذیر است.  البته با تمام ویژگی‌های مثبت، مادیکو  دارای یک ضعف بزرگ است. چرا که اطراف این پارک به طور کامل در حصار قرار گرفته و این کار با اکوسیستم پارک‌های سافاری و مناطق حفاظت شده متناظر است.

madikwe-game-reserve-hero.jpgmadikwe park reserve.jpg

madikwe game reserve.jpg 

 

11- پارک ملی اوکاوانگو دلتا (okavango delta national park)

  • موقعیت: بوتسوانا
  • وسعت: 6000 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1996
  • گونه‌های جانوری: 200 گونه پستاندار و 400 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: آپریل تا دسامبر (غیر از زمستان)

پارک ملی اوکاوانگو دلتا از آن دست مناطقی‌ست که در لیست مقاصد تمامی سافاری دوستان وجود دارد. زیرا پوشش گیاهی این منطقه نسبت به اکثر مقاصد سافاری جهان متفاوت بود و دارای دلتایی است که از آبرفت رود‌های اوکاوانگو حاصل شده است. این دلتا سبب شده تا علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، زیستگاهی مناسب برای گونه‌های جانوری مختلف فراهم شود. همانطور که اشاره شد این پارک ملی میزبان 200 گونه پستاندار از جمله Big 5 است و تمامی حیواناتی که در مقاصد سافاری مورد انتظار گردشگران هستند در این پارک دیده خواهند شد.  

همچنین به دلیل وسعت بالا و پوشش خاص این پارک بهترین زمان بازدید از آن کمی متفاوت تر است. ماه‌های مارس تا می بهترین زمان بازدید از مناطق خشک این پارک به شمار می‌رود و ژانویه تا سپتامبر  هم بهترین زمان برای بازدید از مناطقی چون رود اوکاوانگو و تجربه یک سافاری آبی با کایاک است. در آخر، برای اقامت در این پارک زیبا هزینه‌ روزانه 147 تا 789 یورو را باید در نظر داشت.

 delta3.jpgdelta4.jpg

okavango delta national park.jpg 

 

 امیدواریم از  قسمت دوم معرفی برترین مقاصد سافاری نیز استفاده لازم را برده باشید و پیشنهاد می‌دهیم که منتظر قسمت سوم محبوب ترین مقاصد سافاری نیز بمانید تا علاوه بر 10 مورد دیگر، توضیحات مفصلی درباره بررسی تورهای سافاری در ماه‌های مختلف سال و تفاوت آن‌ها داشته باشیم.

 

 منبع: true.travel

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.