کشف فست فودی 2000 ساله در شهر ذوب شده پمپئی

5
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف قدیمی‌ترین فست‌فودی جهان + ویدئو
12 بهمن 1399 10:00
0

فعال شدن آتشفشان وزوو تمدنی را در خود ذوب کرد که کاوش از مناطق آن کماکان موجب شگفتی باستان شناسان شده است. این‌بار، کشف اغذیه فروشی شبیه به یک دکان فست فودی خبر ساز شد که قدمت آن به 2000 سال قبل باز می‌گردد.

این کشف که قدمتش به 79 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد به نوبه خود منحصر به فرد است. زیرا تحقیقات اینگونه نشان می‌دهد که ترموپلیاها (Thermopolia) در عصر خود نخستین بار توسط رومیان به وجود آمدند.

 

این اغذیه فروشی‌ها که با نام ترموپلیا شناخته می‌شدند اماکنی بودند که نوشیدنی و غذاهای غذاهای گرم را برای رومیان به فروش می‌گذاشتند. به نقل از گاردین این غذا فروشی‌ها بر خلاف آنچه امروز به عنوان یک مغازه فست فودی شاهدش هستیم بیشتر توسط اقشار فقیری مورد استفاده قرار می‌گرفتند که امکانات لازم برای پخت و پز و سرو یک غذای گرم را نداشتند. منوی این فست فودی‌ها تنوع بالایی نداشت و عمدتا شامل قرص‌های نان، ماهی شوریده، پنیر پخته شده، عدسی و نوشیدنی‌های الکلی می‌شد. ترومپولیا به معنای مکانی است که در آن غذا و نوشیدنی گرم سرو می‌شود.

اما چیزی که اکنون خبر ساز شده است به 26 دسامبر 2020 باز می‌گردد. زمانی که ماسیمو اوسانا، سرپرست و مدیر اجرایی اسبق پمپئی مطلبی را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت. در این پست ذکر شده بود که این ترموپُلیوم در منطقه Regio V پمپئی کشف شده و دارای دکوراسیون منحصر به فردی است و حتی در کوزه‌های آن، جایی که برای پختن غذا استفاده می‌شد استخوان حیواناتی چون خوک، اردک، بز، حلزون و ماهی کشف شد. علاوه‌بر آن استخوان‌های یک مرد 50 ساله نیز در این مکان پیدا شده که احتمال می‌رود به فروشنده این دکان تعلق داشته باشد.

 

پمپئی

کشف فست فود پمپئی

فست فود پمپئی

پمپئی

نقش و نگارهایی که در این ترموپلیا دیده می‌شود با قدمت 2000 ساله خود کماکان به وضوح روز‌های نخست خود باقی مانده است. معمولا ترموپلیاهایی که از این طرح و رنگ‌آمیزی‌ها استفاده می‌کردند صاحبان ثروتمندتری داشتند و حتی غذاهای متنوع‌تری برای مشتریان در نظر می‌گرفتند. کشف استخوان‌های اردک، خوک و ماهی در ترموپلیای مذکور به این فرضیه قوت می‌بخشد.

ترموپلیاها علاوه بر اینکه پیشخوان‌های تهیه غذا برای قشر فقیر جامعه در نظر گرفته می‌شدند در دورهمی‌های اجتماعی نیز نقش داشتند و طبقات دیگر جامعه نیز از آن استفاده می‌کردند. با وجود اینکه بیش از 150 تمپرلیوم در سراسر روم کشف شده است، کماکان شرایط بازدید عموم مردم از آن‌ها به غیر از منطقه پنجم (Regio V) شهر پمپئی وجود ندارد.

پمپئی

 

منبع: guardian

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.