10 جاذبه مهم خلیج گواتر

4.6
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دلایلی برای اینکه تا مرز ایران و پاکستان بروید + تصاویر
01 بهمن 1399 08:00
6

خلیج گواتر یکی از جاذبه‌های مهم گردشگران چابهار در استان سیستان و بلوچستان است هر چند که این منطقه جزو جاذبه‌های چابهار به حساب می‌آید اما از نظر شهری اینجا زیر نظر شهرستان دشتیاری واقع شده ولی با این حال از آنجا که بعد از دره بریس، خلیج گواتر قرار گرفته خیلی از گردشگران دره بریس، این جاذبه گردشگری را نیز در فهرست برنامه‌های خود قرار می‌دهند اما چرا؟ چه دلیلی دارد تا گردشگران از منطقه آزاد چابهار فاصله‌ای حدود یک ساعت و نیم را با هزینه هنگفت کرایه خودرو تا خلیج گواتر طی کنند؟ در این گزارش ۱۰ دلیل برای آن توضیح داده شده است. 

خلیج گواتر
عکس از میلاد رفعتی

 دلیل اول: آخرین نقطه مرزی ایران و پاکستان

 خلیج گواتر نقطه آخر مرز ایران و پاکستان در جنوب شرقی کشورمان و بین ساحل مکران و دریای عمان است و یکی از جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و دریایی است.

 دلیل دوم: تلاقی دو آب شیرین و شور

 خلیج گواتر به دلیل نزدیک بودن به اقیانوس هند و سرازیرشدن رودخانه‌های باهوکلات به این منطقه؛ موجب شده تا دریای متفاوت‌تری نسبت به دریای خزر و خلیج فارس داشته باشد. بنابراین در مواقعی از سال شاید وقتی سفر کردید و به دریا رفتید، شاهد آن باشید که رنگ دریا دو رنگ شده است. چون آب شیرین رودخانه باهو کلات به داخل آب خلیج ریخته و مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد تا با آب خلیج یکی شود در همین لحظه می‌توانید مرز بین دو رنگ متفاوت آب شیرین و شور را ببینید. اهالی روستای گواتر این صحنه را بارها دیده‌اند.

 دلیل سوم: جنگل‌های خود رو 

جنگل‌های حرا را می‌توان در این محدوده مشاهده کرد کافی است یکی از قایق‌های صیادی اهالی روستای گواتر را سوار شوید و یک دوری در جنگل‌های حرای ۳۰۰ هکتاری بزنید همان درختان خودرویی که میزبان پرندگان مهاجر زیادی در اوایل پاییز می‌شوند.

جنگل‌های حرا 

دلیل چهارم: حیات وحش و گاو دریایی

 حدود ۴۰ گونه پرنده مختلف در قالب دسته‌های بزرگ به این منطقه در اوایل پاییز هر سال کوچ می‌کنند این موضوع می‌تواند تنها دلیل پرنده نگرهایی باشد که منتظر کوچ پرندگان مهاجر به خلیج گواتر هستند. اهالی روستای گواتر می‌گویند که در این تالاب گاو دریایی هم دیده اند.

 دلیل پنجم: تالاب بین المللی

 این تالاب با همین ویژگی‌ها، بخشی از منطقه حفاظت شده باهوکلات (گاندو) است در واقع خلیج گواتر و خور باهو، یکی از ۲۲ تالاب بین‌المللی ایران است که با مساحتی معادل ۷۵ هزار هکتار سال ۱۳۷۸ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی رامسر قرار گرفت.

 دلیل ششم: مسیر بدون خشکی از ساحل تا قطب جنوب

 یکی از موضوعاتی که درباره خلیج گواتر گفته می‌شود این است که اگر از این روستا به سمت قطب جنوب در یک خط راست حرکت کنید چون هیچ خشکی سر راهتان قرار ندارد، بدون واسطه به قطب جنوب متصل خواهید شد. برخی از گردشگران دنبال این نقطه از خلیج گواتر می‌گردند و بودن و حضورشان در آن نقطه دلیل برای سفر به اینجاست. 

دلیل هفتم: اشتراکات فرهنگی و غذایی با پاکستان

مردم بلوچ روستای گواتر به دلیل همسایگی که با پاکستان دارند،  آداب و رسوم مشترک زیادی نیز با این همسایگان خود دارند به همین دلیل هم گویش پاکستانی در زبان آنها دیده می‌شود بخشی از این انتقال فرهنگ در حوزه غذاست. غذاهایی که از ادویه‌های پاکستانی تهیه می‌شود و حتی خوراک و صنایع غذایی که به دلیل رفت و آمد شناورهای صیادی و تجاری در این منطقه بیشتر دیده می‌شوند.

غذاهای بلوچ

 شغل بیشتر مردم این روستا ماهیگیری است بنابراین خوردن غذاهای محلی، مانند انواع ماهی و میگو و چشیدن طعم ترشی‌های تند با ادویه‌های پاکستانی چیزی نیست که هر گردشگری از آن دل بکند.

 دلیل هشتم: پرتاب موج تا ارتفاع ۱۵ متری

 حتی اگر در داغ‌ترین فصل سال هم به گواتر بروید باز هم اینجا هوا آنقدر گرم نیست که شما را پشیمان کند بلکه ممکن است بتوانید همزمان با بادهای موسمی شاهد امواجی باشید که تا ۱۵ متر به آسمان پرتاب می‌شوند و یا با امکانات استاندارد، روی همین موج‌ها، سواری کنید. نزدیکی به مدار رأس السرطان باعث وجود بادهای موسمی در اینجا شده است.

 دلیل نهم: اقامت در بوم گردی‌های کپری

 اقامت در بوم گردی‌های خلیج گواتر در آخرین نقطه از مرز ایران یکی از لذت‌های سفر به این نقطه است. یکی از این بوم گردی‌ها متعلق به عبدالله آژ است که توانسته با ابتکاری که در ایجاد خانه‌های بوم گردی داشته، مردم روستا را تشویق به راه اندازی اقامتگاه بومی کند. برخی از اقامتگاه‌هایی که او ساخته، شبیه به کپر هستند سازه‌هایی سبک که سقف‌شاناز برگ درختان نخل است. برخی دیگر از محل اقامت هایی که او ایجاد کرده، یک اتاق به سبک خانه های قدیمی روستاست.  در اقامتگاه این جوان روستای خلیج گواتر حتماً سفارش کرایی، بریانی، کابلی پلو بدهید. او همان اول از شما با نوشیدنی‌های سنتی اینجا که شیر چای یا به اصطلاح محلی دودپتی است به همراه نان محلی تازه پذیرایی می‌کند.

 این خصلت همه اهالی روستای گواتر است که مهمان نوازی شان را به گردشگران خارجی هم ثابت کرده اند. آنها چه مهمان اقامتگاهشان باشید یا نه آنها به هر حال از همه با روی خوش و سفره‌ای رنگی میزبانی می‌کنند.

خلیج گواتر 

دلیل دهم: جاذبه‌های مسیر

 پس اگر خواستید به خلیج گواتر سفر کنید، از جاذبه‌های مسیر نباید غافل شوید. وقتی با هواپیما به چابهار رسیدید و با تاکسی به سمت خلیج گواتر رفتید؛ از دریاچه صورتی لیپار، بندر بریس، کوه‌های مینیاتوری و پسابندر دیدن کنید و بعد به خلیج گواتر بروید. در واقع گشت و گذار در این مسیر طولانی شما را از دیدن جاذبه‌های متنوع خسته نمی‌کند. چه دریاچه صورتی که به دلیل رنگ زیبایش به نام مشهور شده و چه دیدن پسابندر و موج‌های خروشانش یا حتی کوه‌های مینیاتوری که در نوع خود از عجایب این منطقه به شمار می‌آید.

خلیج گواتر

 قطعاً دلایل بیشتری برای رفتن به خلیج گواتر وجود دارد به عنوان نمونه اگر به روستای گواتر رفتید وقتی آسمان صاف بود، چراغ های روستای جیونی در پاکستان را از لب ساحل خواهید دید که روشن است اصلا همزمانی و هم کلامی با مردم این روستا خودش از جاذبه های مهم روستای مهمان نواز گواتر است. موارد بیشتر را شما اضافه کنید.