مسیرهای سفر به چابهار با ماشین از تهران و سایر شهرها

4.1
از 145 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
3 مسیر ویژه برای سفر به چابهار با ماشین
30 مهر 1402 08:00
2

با در نظر گرفتن وسعت ایران، معمولاً مسیرهای فراوانی برای رسیدن به مقاصد مختلف برایمان وجود دارند. به‌همین ترتیب، زمانی که قصد سفر به چابهار با ماشین شخصی را از نقاط مختلف ایران داشته باشیم، قطعاً مسیرهای متعددی پیش رویمان هست. مسیرهایی که عبور از آ‌ن‌ها را می‌توانیم از راه‌های مختلفی برنامه‌ریزی کنیم تا به یکی از دیدنی‌ترین بنادر ایران سفر کنیم.

در ادامه این مطلب از مجله لست‌سکند، مسیرهای سفر به چابهار با ماشین شخصی را به چند دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم و راه‌های مختلف تا چابهار را از شهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و کرمان بررسی کرده‌ایم. به این ترتیب می‌توانید سریع‌ترین و همچنین پرجاذبه‌ترین راه را ببینید و همچنین امکان این را داشته باشید که با کمی کج کردن مسیرتان، به جاهای دیدنی دیگری هم سر بزنید که در شهرهای بین مبدأ و مقصد وجود دارند. به این شکل، ایرانگردی جذاب‌تری هم خواهید داشت.

07.jpg

سریع‌ترین مسیر سفر به چابهار با ماشین شخصی

اگر بخواهید نزدیک‌ترین راه سفر به چابهار با ماشین شخصی را از پایتخت انتخاب کنید، بهتر است از کاشان، اردستان، یزد و کرمان عبور کنید و خودتان را به چابهار برسانید که تقریباً بین 19 تا 20 ساعت در مسیر خواهید بود. البته این زمان کاملاً بستگی به ترافیک بعضی از جاده‌ها هم دارد. پس در نظر داشته باشید که چه زمانی راه بیفتید و در چه شهرهایی توقف کنید که با کمترین ترافیک مواجه شوید و هرچه زودتر به مقصد برسید.

نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کنیم، این است که اگر به‌صورت خانوادگی سفر به چابهار با ماشین شخصی را تجربه می‌کنید، باید به توان و ظرفیت همه افراد خانواده و رده سنی آن‌ها توجه کنید؛ چراکه مسیر شما بسیار طولانی است و راه زیادی در پیش دارید. رسیدگی به خودرو پیش‌از سفر، استراحت کافی قبل و حین سفر، توقف‌های متعدد برای جلوگیری از خسته شدن و بسیاری از این نکات، اهمیت زیادی دارند و حتماً باید به آن‌ها توجه کنید. این موارد برای سفر با دوستان هم صدق می‌کنند و چیزی از اهمیتشان کم نمی‌کند. در غیر این صورت، پیشنهاد می‌کنیم که از تور ایرانگردی استفاده کنید که نسبت به سفرهایی که با خودرو به چند شهر مختلف انجام می‌دهید، سبک‌تر و راحت‌تر انجام می‌شوند.

اگر بخواهید با ماشین شخصی از تهران تا چابهار بروید، در حالتی که نزدیک‌ترین راه و مسافت را انتخاب کنید، با مسافتی حدود 1810 کیلومتر روبه‌رو هستید. در طول این مسیر، از شهرها و استان‌های مختلفی عبور می‌کنید. اولین شهری که پس از خروج از تهران به آن می‌رسید، قم است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد زیارت حرم حضرت معصومه را دارید، آن را به زمانی دیگر موکول کنید؛ چراکه مسافت قم تا تهران خیلی زیاد نیست، به‌همین دلیل می‌توانید هر زمان دیگری که تصمیم گرفتید، بلافاصله به این شهر سفر کنید و از حرم و جاهای دیدنی قم بازدید کنید.

ایستگاه اول؛ کاشان

بعد از قم به کاشان می‌رسید. تا اینجا (عوارضی قم‌کاشان) حدود 2 ساعت و نیم رانندگی و تقریباً 240 کیلومتر را طی کرده‌اید. پس اگر نیاز به بازیابی انرژی دارید، کاشان شهر مناسبی برای استراحت است. درضمن جاهای دیدنی کاشان بسیار پرتعداد هستند که می‌توانید گردش خوبی را در آن‌ها تجربه کنید. برخی از دیدنی‌های کاشان عبارت‌اند از: باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، تپه سیلک و بسیاری از جاهای دیدنی دیگر.

حال که در شهر کاشان هستید، بد نیست از عرقیجات و سوغاتی‌های دیگر این شهر هم درصورت تمایل خریداری کنید. کاشان نسبتاً به تهران نزدیک است و با توجه به سایت‌های گردشگری مختلف و پرتعدادی که دارد، بهتر است سفری جداگانه را برای آن ترتیب دهید.

باغ فین کاشان
باغ فین کاشان؛ عکس از پویا دهقان

ایستگاه دوم؛ اردستان و اصفهان

از عوارضی قم‌کاشان، باید آزادراه کاشان‌نطنز را تا شهر اردستان طی کنید. این مسیر هم حدود 2 ساعت و 15 دقیقه از شما زمان می‌گیرد و مسافتش به حدود 220 کیلومتر می‌رسد. در اردستان، چند جاذبه از جمله: یک قنات، مسجد جامع اردستان و چند جای دیدنی دیگر وجود دارد که اگر تمایل داشتید، می‌توانید در آن‌ها هم بگردید و کمی در این شهر استراحت کنید.

اگر دوست دارید جاهای دیدنی اصفهان را ببینید، باید قبل از اینکه به سمت اردستان بروید، مسیر خود را به اصفهان تغییر دهید. پس از بازدیدی جزئی از اصفهان، خود را به نایین و سپس پلیس‌راه نایین‌یزد برسانید؛ اما در این صورت، راه شما بسیار طولانی‌تر می‌شود. درحالی‌که اگر به اردستان بروید و از آنجا خود را به پلیس‌راه نایین‌یزد برسانید، مسافت‌تان را تا مقصد نهایی، کمتر می‌کنید. این نکته را هم در نظر بگیرید که جاذبه‌های اصفهان به‌قدری فراوان هستند که نمی‌توانید بازدیدی جزئی از این شهر انجام دهید و نیاز به یک برنامه‌ریزی حسابی و زمان مناسب برای این کار دارید. حالا اگر قصد سفر به چابهار با ماشین شخصی از اصفهان را دارید، دو مسیر اصلی پیش رویتان است که آن را در قسمت سوم، یعنی مسیرهای متنوع ولی طولانی سفر به چابهار، شرح می‌دهیم.

فراموش نکنید که مسیر اردستان، نزدیکترین راه از تهران به چابهار است. از اردستان تا پلیس‌راه نایین‌یزد حدوداً 100 کیلومتر مسافت دارید که می‌توانید یک ساعته آن را طی کنید، ولی این زمان کاملاً بستگی به سرعت شما و ترافیک پیش‌رویتان دارد. ازجمله جاهای دیدنی نایین، می‌توانیم به قلعه نایین، خانه تاریخی پیرنیا، خانه تاریخی امامی، بازار تاریخی، کارون‌سرا و جاذبه‌هایی دیگر اشاره کنیم.

در حالت کلی، نزدیک‌ترین مسافتی که بین اصفهان و چابهار وجود دارد، حدود 1500 کیلومتر است که تقریباً 17 ساعته طی می‌شود. در این مسیر هم می‌توانید از راه‌های متفاوتی استفاده کنید و مقاصد مختلفی را پشت‌سر بگذارید.

قلعه نایین
قلعه نایین؛ عکس از تصویر زندگی

ایستگاه سوم؛ یزد

از پلیس‌راه نایین‌یزد وارد آزادراه نایین‌اردکان شوید. در مسیرتان، از اردکان، میبد و زارچ عبور خواهید کرد تا به یزد برسید. شما می‌توانید در اردکان یا میبد هم توقف کنید و مدتی را به گردش در خانه‌های تاریخی، مسجد جامع،‌ قلعه‌ها، بازار، برج کبوترخانه، کاروان‌سرا و چند جای دیگر سپری کنید و جاهای دیدنی میبد و نایین را هم ببینید.

اگر می‌خواهید از اکثر این اماکن گردشگری دیدن کنید، بهتر است یک شب را در یزد بگذرانید و هتل یا اقامتگاهی مناسب برای خود رزرو کنید. البته این کار کاملاً به نفع شماست. در این صورت، هم می‌توانید دیدنی‌های میبد و اردکان را تا حدودی مشاهده کنید و از طرف دیگر هم می‌توانید جاهای دیدنی مرکز شهر و همین‌طور جاهای دیدنی اطراف یزد را ببینید و از این شهرها سوغاتی هم تهیه کنید. باقلوا، ارده، ظروف سفالی و کیک یزدی، از انواع مختلف سوغاتی‌های این 3 شهر هستند.

از پلیس‌راه نایین‌یزد تا انتهای آزادراه یزد به میبد، حدود 1.5 ساعت راه در پیش دارید و مسافتی تقریباً 150 کیلومتری را باید طی کنید. این نکته را هم لازم است اضافه کنیم که در این منطقه، اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار جذابی هم ساخته شده که برای استراحت بین راه می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی چیست؟

کافه هنر یزد
کافه هنر یزد؛ عکس از پویا دهقان

ایستگاه چهارم؛ کرمان

اگر تصمیم ماندن در یزد ندارید، از بزرگ‌راه کنارگذر یزد (نرسیده به پل الغدیر) خارج شوید و مسیر خود را در بزرگ‌راه یزدبافق ادامه دهید تا به انتهای بزرگ‌راه رفسنجان‌انار برسید. درحال‌حاضر، شما در شهر رفسنجان کرمان هستید. تقریباً 2 ساعت و 37 دقیقه را حرکت کرده‌اید و مسافتی 251 کیلومتری را پشت‌سر گذاشته‌اید. رفسنجان، به پسته‌هایش معروف است و می‌توانید علاوه‌بر کمی استراحت، بهترین انواع پسته را تهیه کنید و به‌عنوان سوغات با خودتان ببرید.

جدای از رفسنجان، جاهای دیدنی کرمان هم کم نیستند. باغ شاهزاده ماهان، آتشکده زرتشتیان، بازار، کاروان‌سرا، حمام وکیل، باغ فتح آباد، موزه‌ها و کلی جاذبه‌های دیگر، همگی در انتظار شما هستند تا از آن‌ها دیدن کنید. برای تماشای این اماکن یا فقط تعدادی از آن‌ها، بهتر است که یک برنامه‌ریزی زمانی درست و دقیق داشته باشید. اگر به اماکن گردشگری طبیعی علاقه دارید، کلوت شهداد را از دست ندهید. از یزد تا رفسنجان حدود 2 ساعت و 40 دقیقه در مسیر هستید و مسافت پیش روی شما هم تقریباً 250 کیلومتر است.

پس از رفسنجان، باید خود را به بم برسانید که دراین‌بین حدود 280 کیلومتر راه خواهید داشت و زمان تقریبی بودن در این مسیر به حدوداً 2 ساعت و 50 دقیقه می‌رسد. این ساعت‌ها و مسافت‌ها درصورتی است که خود را به مسجد قبل از ورودی شهر بم برسانید؛ در غیر این صورت، طول مسافت و زمان‌بندی کمی بیشتر می‌شوند.

بعد از کمی استراحت در بم، آزادراه بم‌نرماشیر را ادامه دهید تا به ابتدای جاده بم‌نیک‌شهر چابهار برسید. از اینجا شهرهای کمتری پیش روی شما خواهند بود، پس بهتر است سوخت خود را چک کنید تا در ادامه مسیر، بدون بنزین نمانید. شما در این جاده تا مسجد مرکزی شهر بزمان حدود 2 ساعت و نیم فاصله دارید و از نظر مسافتی هم 215 کیلومتر در راه هستید. بزمان، یکی از شهرهایی است که می‌توانید در آن استراحت کنید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید.

نمایی از ارگ بم
نمایی از ارگ بم؛ اقتصاد آنلاین

ایستگاه آخر؛ سیستان و بلوچستان

مسیر را ادامه دهید تا به ایرانشهر برسید. می‌توانید کمی در این شهر گشت‌وگذار کنید و استراحت مختصری برای خود ترتیب دهید؛ اما با توجه به مسافت 80 کیلومتری و مدت تقریباً 50 دقیقه‌ای که در ماشین درحال طی کردن مسیر بوده‌اید، آن‌قدر خسته نشده‌اید. البته ایرانشهر نیز جاهای دیدنی مختلفی مثل قلعه ناصری را در خود جای داده که درصورت تمایل می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اگر چنین قصدی ندارید، باید در جاده بم‌نیک‌شهر چابهار بمانید و تقاطع جاده بمپور را رد کنید و به رانندگی در همین جاده ادامه دهید.

جاده را تا پلیس‌راه نیک‌شهر چابهار ادامه دهید؛ مسافتی تقریباً 170 کیلومتری که طی کردن آن حدود یک ساعت و 50 دقیقه زمان می‌برد. به نیک‌شهر که رسیدید، می‌توانید استراحت کنید تا انرژی خود را دوباره برای ادامه دادن مسیر به دست آورید. نیک‌شهر هم جاهای دیدنی خود را دارد؛ از قلعه نیک‌شهر گرفته تا آبشارهای مختلف و منطقه حفاظت شده کوه پوزک.

از پلیس‌راه نیک‌شهر تا بندر چابهار حدود یک ساعت و 50 دقیقه و تقریباً 142 کیلومتر مسافت باقی مانده. با کامل کردن این مسیر، دیگر به مقصد می‌رسید و حالا می‌توانید از جاهای دیدنی چابهار دیدن کنید. فراموش نکنید که این مسیر، نزدیک‌ترین راه سفر از تهران به چابهار با ماشین شخصی بود. در ادامه، مسیرهای دیگر را هم بررسی می‌کنیم تا بهترین راه را برای سفر به چابهار با ماشین انتخاب کنید؛ برای مثال، راهی را که باید از زاهدان تا چابهار بروید، در مسیرهای دیگر بررسی می‌کنیم.

نزدیکترین راه تهران به چابهار
نزدیکترین راه تهران به چابهار روی نقشه

مسیر شرقی سفر به چابهار با ماشین شخصی

مسیر بعدی، از نواحی شرقی ایران می‌گذردبرای طی کردن این مسیر باید از سمت پاکدشت ورامین خارج شوید و به سمت گرمسار و سپس سمنان بروید. این مسیر به نسبت مسیر اول، شهرهای کمتری هم دارد. بنابراین قبل از سفر، به‌اندازه کافی استراحت کنید تا نیازی به توقف در راه نداشته باشید. مسیری که در پیش دارید، حدود 2240 کیلومتر است و طی کردن آن تقریباً 25 ساعت زمان می‌برد. پس توصیه می‌کنیم که حتماً یک شب را در یکی از شهرهای پیش‌رویتان بگذرانید.

ابتدا با طی کردن حدود 120 کیلومتر طی یک ساعت و 45 دقیقه به گرمسار می‌رسید. پیشنهاد ما این است که استراحت را برای مسیرهای بعدی بگذارید، مگر اینکه بخواهید از دیدنی‌های گرمسار مثل آب‌انبارها، کاروانسراها، خانه‌های تاریخی، مناطق گردشگری طبیعی آن و سایر مناطقش، بازدید کنید. پس از گرمسار باید آزادراه امام رضا را به سمت سمنان ادامه دهید که حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد و مسافتی 115 کیلومتری پیش روی شماست. به جای گرمسار، بهتر است در سمنان توقفی کوتاه داشته باشید.

ایستگاه اول؛ سمنان

در سمنان می‌توانید از جنگل ابر، کاروان‌سرای قصر بهرام، بازار قدیمی شهر و دیگر جاهای دیدنی سمنان بازدید کنید. مسیر بعدی شما به سمت دامغان و سپس شاهرود است. از سمنان تا دامغان حدود یک ساعت و 30 دقیقه فاصله دارید. مسافتی حدوداً 118 کیلومتری که همچنان از آزادراه امام رضا (جاده ابریشم) می‌گذرد. برج مهماندوست دامغان، خانه لطفی، مسجد جامع و کاروان‌سراها، اماکنی در دامغان هستند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. مسیر شما تا شاهرود حدود 73 کیلومتر است و حداکثر یک ساعت زمان نیاز دارید تا به این شهر برسید. شاهرود هم خانه‌های تاریخی، بازار، موزه و جاهای دیدنی مختلفی دارد.

جنگل ابر
تصویری از جنگل ابر

ایستگاه دوم؛ خراسان

ادامه مسیر به سمت سبزوار است. تا اینجا، این مسیر طولانی‌تر از بقیه است و با 254 کیلومتر فاصله، حدود 2 ساعت و 50 دقیقه از شما زمان می‌گیرد. شما می‌توانید شب را در سبزوار بگذرانید و از مناطق گردشگری آن دیدن کنید. در همین بین می‌توانید فاصله 116 کیلومتری تا نیشابور را طی کنید و از جاذبه‌های فراوان آن‌جا مانند آرامگاه هوشنگ سیحون و آرامگاه خیام بازدید کنید. پس از بازگشت به سبزوار و گذراندن شب در آنجا، آماده ادامه حرکت شوید. اگر نمی‌خواهید شب را در سبزوار بگذرانید، بهتر است تا بیرجند به مسیر خود ادامه دهید و سپس در آنجا بمانید.

از سبزوار تا بیرجند حدود 476 کیلومتر راه هست، البته درصورتی‌که از بهترین و سریع‌ترین مسیر بروید. مسیری که از جعفرآباد، بجستان، زین آباد و موسویه می‌گذرد، بهترین مسیر است و حدود 6 ساعت طول می‌کشد. عمارت کلاه‌فرنگی، قلعه بیرجند و موزه مشاهیر، از دیدنی‌های بیرجند هستند.

حالا باید از جاده زاهدان‌نِهبندان‌بیرجند به سمت نهبندان خراسان جنوبی بروید. این مسیر حدود 194 کیلومتر است که می‌توان در مدت 2 ساعت و 17 دقیقه از آن عبور کرد و به مقصد رسید. در نهبندان کمی استراحت کنید و دوباره به راه خود ادامه دهید. نهبندان، موزه مردم‌شناسی و آسیاب‌های بادی منحصربه‌فرد و طبیعتی بکر دارد. از نهبندان تا زاهدان تقریباً 3 ساعت راه است و مسافتی 271 کیلومتری وجود دارد.

سفر به چابهار با ماشین شخصی از مشهد

عده‌ای هم هستند که به‌خاطر طی کردن مسیر تا نزدیکی مشهد، تصمیم می‌گیرند به این شهر هم سری بزنند. بنابراین اگر می‌خواهید به مشهد بروید، باید سفر به چابهار با ماشین شخصی از مشهد را هم برنامه‌ریزی کنید و مسیرها را شناسایی کنید. برای اینکه تجربه بهتری در سفر به مشهد داشته باشید، می‌توانید از مطلب راهنمای سفر به مشهد استفاده کنید. حرکت از مشهد به سمت چابهار مسیر شما را دورتر می‌کند، مگر اینکه اهل مشهد باشید و بخواهید تا سفر به چابهار با ماشین شخصی‌ از مشهد را تجربه کنید.

اما از طرف دیگر، دلایل اصلی گردشگرانی که از سایر نقاط ایران، ابتدا به مشهد می‌روند و بعد مسیرشان را به چابهار ادامه می‌دهند، زیارت کردن و گردش در جاهای دیدنی مشهد است. حالا باید سفر به چابهار با ماشین شخصی از مشهد را برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه فاصله این 2 شهر را طی کنید، باید حدود 1600 کیلومتر رانندگی کنید. طی کردن این راه هم حدود 17 ساعت و 30 دقیقه تا 18 ساعت زمان می‌برد. البته این میزان، در حالتی است که نزدیک‌ترین مسیر تا چابهار را طی کنید.

برای سفر به چابهار با ماشین شخصی از مشهد، باید مسیر متفاوتی را طی کنید. پس از اینکه گشت‌وگذارتان در مشهد تمام شد، باید خودتان را به بیرجند برسانید و از آنجا هم تا چابهار بروید که پیش‌تر، مسیرش را شرح دادیم. اما از مشهد تا بیرجند، حدود 500 کیلومتر است که بین 5 ساعت و نیم تا 6 ساعت، طی کردنش زمان می‌برد. مسیری که باید تا بیرجند سپری کنید، از تربت حیدریه، گناباد و سپس قاین می‌گذرد. به‌این‌ترتیب، پیشنهاد می‌کنیم که در یکی از همین شهرها مدتی استراحت کنید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید. برای سفر به چابهار با ماشین شخصی از مشهد، راه دیگری هم دارید که از سمت فردوس، کرمان و بم می‌گذرد. این مسیر بسیار طولانی‌تر است و عبور کردن از آن حدود 20 ساعت زمان می‌برد و حدود 1750 کیلومتر است.

lastsecond.ir-travel-to-chabahar-by-car-mashhad.jpg
تصویر هوایی بخشی از شهر مشهد

ایستگاه آخر؛ سیستان و بلوچستان

به زاهدان که رسیدید، موزه‌های مختلف، بازار، خانه‌های تاریخی، مساجد زیبا و متحیرکننده مانند مسجد مکی در انتظار شما هستند تا از آن‌ها بازدید کنید. مسیر زاهدان به چابهار تقریباً 650 کیلومتر است و در مدت حدوداً 8 ساعت می‌توانید آن را طی کنید. بهترین مسیر زاهدان به چابهار این است که ابتدا خود را به خاش برسانید که 180 کیلومتر از زاهدان فاصله دارد و طی کردن آن حدود 2 ساعت و 15 دقیقه زمان می‌برد. مسیر پیشنهادی، جاده ایرانشهرخاش‌زاهدان است. در خاش، قلعه‌های مختلفی برای بازدید وجود دارند و درصورت تمایل می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید.

مسیر بعدی شما به سمت ایرانشهر و جاده بم‌نیک‌شهرچابهار است. رسیدن به این مسیر 168 کیلومتری، حدود یک ساعت و 50 دقیقه از شما زمان می‌گیرد. ادامه مسیر، مانند مسیر اول است و تفاوتی با آن ندارد، تا اینکه به چابهار برسید. خوب است بدانید که جاده نیک‌شهر، فاصله کوتاه‌تری تا چابهار دارد؛ اما شاید خیلی سرسبز نباشد. اگر با فاصله و مسافت بیشتر مشکلی ندارید، می‌توانید جاده سرباز را انتخاب کنید. با اینکه این جاده طولانی‌تر است، اما در مجموع مناظر جذاب‌تری دارد.

مسجد مکی
مسجد معروف مکی

مسیر طولانی سفر به چابهار با ماشین شخصی

مسیر سوم از نواحی مرکزی ایران سر در می‌آوردخوبی این مسیر، امکان گردش در 2 تا از زیباترین و غنی‌ترین استان‌های ایران، یعنی اصفهان و شیراز است و خود این موضوع، مزیت کمی نیست. می‌توانیم این مسیر را دربردارنده یکی از متنوع‌ترین اقلیم‌ها بدانیم. تنها نکته منفی این مسیر، بیشتر شدن مدت‌زمان و طولانی‌تر شدن راه است. در این راه، پس از عبور از کاشان، باید آزادراه امیرکبیر را به سمت نطنز و جزن بروید. از ابتدای این مسیر تا اصفهان، حدود 134 کیلومتر فاصله است و طی کردن آن حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد.

ایستگاه اول؛ اصفهان

اصفهان که نصف جهان است و نیازی به معرفی ندارد. چهل ستون، میدان نقش جهان، سی‌وسه‌پل، پل خواجو، کلیسای وانک و کلی اماکن گردشگری دیگر در این شهر وجود دارند که در سفر به چابهار با ماشین شخصی از اصفهان، می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید. قطعاً برای اصفهان باید چند روز متوالی وقت بگذارید، اما اگر فرصت کمی دارید، بهتر است فقط از جاهای مهم آن بازدید کنید.

اگر مبدأ شما اصفهان باشد و مقصدتان چابهار، 2 مسیر مختلف پیش روی شما است. در سفر به چابهار با ماشین شخصی از اصفهان، هم می‌توانید از سمت نایین، یزد و سپس کرمان مسیرتان را ادامه دهید که مسافت کوتاه‌تری هم تا چابهار دارد و هم می‌توانید از سمت شیراز و سپس بندرعباس این مسافت را طی کنید تا به چابهار برسید. اما همان‌طور که گفتیم، یکی از اهداف ما برای انتخاب این مسیر، عبور از شیراز است. بنابراین، مسیر بعدی شما به سمت شهرضا است و تا این مقصد هم حدود 80 کیلومتر فاصله دارید و رسیدن به آنجا حدود یک ساعت زمان می‌خواهد.

میدان نقش جهان
میدان نقش جهان اصفهان 

ایستگاه دوم؛ شیراز

در ادامه مسیر، از شهرضا باید به سمت صفاشهر بروید که در 212 کیلومتری این شهر است. زمان تقریبی که نیاز دارید تا این مسافت را با ماشین شخصی طی کنید، حدود 2 ساعت و 15 دقیقه است. بعد از این همه رانندگی، بهتر است کمی در این شهر استراحت کنید.

از صفاشهر باید به سمت سعادت‌شهر در 84 کیلومتری آن بروید و رانندگی شما حدود یک ساعت زمان می‌برد. پس از رسیدن به سعادت‌شهر، تصمیم با شماست که آیا می‌خواهید از شیراز هم بازدید کنید یا نه؟ اگر پاسختان مثبت است، باید مسیرتان را به سمت شیراز کج کنید که چند ساعتی به مسیر شما اضافه می‌شود. شاید شوق دیدن حافظیه، سعدیه، مسجد نصیرالملک، نارنجستان قوام و سایر جاهای دیدنی شیراز، اقامت در این شهر را برای خیلی از گردشگران حتمی کند، اما همه‌چیز به تصمیم شما بستگی دارد.

اگر هم قصد ادامه دادن به مسیر خود را دارید، باید حدود 200 کیلومتر مسافت را طی کنید و تا فسا برانید. این مسیر حدود 2 ساعت و 40 دقیقه تا 3 ساعت را از شما می‌گیرد که این زمان و مسیر، بسته به نوع انتخاب راه دارد. اگر بخواهید از کنار دریاچه بختگان عبور کنید، حدود 3 ساعت زمان نیاز دارید تا به فسا برسید، در غیر این صورت می‌توانید کمی در وقت صرفه‌جویی کنید.

ایستگاه سوم؛ هرمزگان

پس از کمی استراحت در فسا، می‌توانید مسیر را به سمت بندرعباس ادامه بدهید. فسا جاذبه‌های فراوانی ندارد؛ اما می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی آن بازدید کنید. تا بندرعباس حدود 5 ساعت راه است و باید مسافتی 428 کیلومتری را طی کنید. بهترین جاده هم برای کوتاه شدن مسافت، جاده شیراز به بندرعباس است. در این بین شهرهای مختلفی هم وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها توقف و درصورت نیاز استراحت کنید.

در بندرعباس می‌توانید از سواحل مختلف استفاده کنید، بناهای تاریخی مختلف را ببینید، بازارهای گوناگون و متعدد را بگردید و کلی گردش و تفریح متنوع را برای خود برنامه‌ریزی کنید. از بندرعباس تا چابهار حدود 8 ساعت راه پیش‌رو دارید. پس اگر فکر می‌کنید که توان 8 ساعت رانندگی را ندارید، می‌توانید از اقامتگاه‌ها و هتل‌های بندرعباس استفاده کنید و پس از یک استراحت خوب و کافی، مسیرتان را ادامه دهید.

بندر عباس
نمایی از بندرعباس

ایستگاه آخر؛ بندر چابهار

از بندرعباس که به‌سمت بندر چابهار بروید، می‌توانید مسیر میناب به بندرعباس را انتخاب کنید و سپس به‌سمت چابهار بروید. در این صورت شما از کنار خلیج عمان (دریای عمان) می‌گذرید و زیبایی‌های بیشتری را مشاهده می‌کنید. مقصد آخر هم که چابهار است.

مسیر تهران به چابهار
طولانی‌ترین مسیر تهران به چابهار با ماشین شخصی

امنیت جاده چابهار

اینکه امنیت جاده چابهار چگونه است، کاملاً بستگی به این دارد که شما از کدام مسیر به چابهار می‌روید. در هر حالت، یک سری از نکات هستند که باید آن‌ها را به‌عنوان نکات پایه و اساسی در نظر بگیرید. ابتدا این نکات را برای شرح چگونگی امنیت جاده چابهار عنوان می‌کنیم و سپس برخی از نکات کلیدی دیگر را برای بهتر سپری کردن این مسیرها.

در وهله اول باید بگوییم که اصلاً سعی نکنید در تاریکی هوا، مسیرهای رسیدن به چابهار را طی کنید. مهم‌تر از این نکته آن است که اگر تصمیم دارید سفر به چابهار با ماشین شخصی را تجربه کنید، حداقل 2 ماشین باشید و همراه همدیگر سفر کنید. به‌این‌صورت اگر مشکلی برای هرکدام از ماشین‌ها پیش آمد، می‌توانید به یکدیگر کمک‌رسانی کنید.

نکته دیگر این است که حتماً از نقشه استفاده کنید و پیش از حرکت، هر جاده و مسیر را شناسایی و بررسی کنید. با این کار، با خیال آسوده‌تری می‌توانید به سمت مقصد بروید و تا حدودی هم می‌توانید با پرس‌وجو از افراد محلی و مسافران دیگر، امنیت جاده چابهار را بسنجید.

در آخر هم باید به این نکته اشاره کنیم که اگر در طول مسیر، نیاز به استراحت داشتید، اقامتگاه مناسب و تأییدشده‌ای را پیدا کنید و اگر موفق نشدید و مجبور به کمپ کردن بودید، بهتر است در نزدیکی یک روستا، آبادی و کلاً در جایی اسکان کنید که به اهالی منطقه دسترسی داشته باشید. حتی‌المقدور، بزرگِ روستا یا آن آبادی را از حضورتان آگاه کنید تا بدانند که در آنجا کمپ کرده‌اید. دلیل این کار هم بیشتر به‌خاطر جو منطقه و مرزی بودنش است.

lastsecond.ir-travel-to-chabahar-by-car-road-safety.jpg
امنیت جاده چابهار، از مهم‌ترین مواردی که هر فرد باید در نظر بگیرد

سفر به چابهار با تور

اگر حال و حوصله برنامه‌ریزی یک سفر را ندارید و نمی‌خواهید خودتان را درگیر مسافت و راه کنید یا وقت کافی برای رزرو هتل ندارید، می‌توانید با مراجعه به سایت لست‌سکند، تور چابهار را انتخاب کنید و به راحتی و بدون دغدغه با تور سفر کنید. شما می‌توانید با توجه به فیلترهای پیش‌فرض سایت، زمان سفر، طول مدت سفر، مبلغ تور و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر را در سایت انتخاب کنید و تورها را بر این اساس مرتب کنید. با همه این‌ها، اگر تور مناسبی پیدا نکردید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تمامی مواردی را که می‌خواهید و در نظر دارید، در سرویس سفرساز لست‌سکند عنوان کنید تا ما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کنیم.

lastsecond.ir-travel-to-chabahar-by-car-chabahar.jpg
نمایی از سواحل چابهار، عکس از منطقه آزاد چابهار

سخن آخر

چابهار در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده و سالانه گردشگران فراوانی به آن سفر می‌کنند. یکی از دلایل جذابیت چابهار، این است که جزو مناطق آزاد ایران محسوب می‌شود. حال، یکی از راه‌های رسیدن به این بندر، سفر به چابهار با ماشین شخصی است که انعطاف زیادی به برنامه سفرتان می‌دهد و سعی کردیم ابعاد مختلف این سبک سفر را کاملاً برایتان شرح دهیم. همچنین خوب است بدانید که بهترین زمان سفر به چابهار با ماشین شخصی از پاییز تا بهار است. اما فراموش نکنید که مسیر انتخابی شما در بهترین زمان سفر به چابهار تأثیرگذار است. لازم است قبل از سفر، حتماً آب‌وهوای شهرهایی را که می‌خواهید از آن‌ها عبور کنید یا در آن‌ها اقامت داشته باشید، بررسی کنید.

همچنین از خواندن راهنمای سفر به چابهار غافل نشوید که نکات مهمی از جزئیات آن گفته شده است. اگر تجربه سفر به چابهار با ماشین شخصی را دارید، ممنون می‌شویم تا در بخش نظرات، تجربه‌تان را برایمان بگویید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!