10 شهر برجسته مینیاتوری جهان

3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
معروف‌ترین شهرهای مینیاتوری جهان + تصاویر
14 بهمن 1399 10:00
0

شهرهای مینیاتوری، مکان‌هایی هستند که برخی از مشهورترین بناهای جهان را به‌صورت دنیای اصیل مینیاتوری بازسازی کرده و فرصتی ایجاد می‌کنند تا حس گالیور را در شهر لیلیپوت داشته باشید. به‌این ترتیب شما می‌توانید در یک روز برج ایفل را در کنار سالن آمفی تئاتر بزرگ روم یا حتی تمام متروپلیس را یکجا ببینید. اینجا واقعاً دنیای کوچکی است.

  1. باغ‌های ممنوعه

در نزدیکی هوستون شهر تگزاس، باغ‌های ممنوعه را می‌بینیم؛ اینجا موزه‌ای است در فضای باز که قسمتی از مکان‌های مهم تاریخی چین را بازسازی کرده است. این موزه، نام خود را از منبع اصلی‌اش وام گرفته: مدلی از شهر ممنوعه با مقیاس 1:25 با صدها بنای قصر و مجسمه و راهرو‌های باریک برای راه رفتن بین مجسمه‌ها و دیدن دیگر نمایشگاه‌ها، از دیدنی‌های این شهر کوچک است. در یکی از نمایشگاه‌ها، ارتش مشهور «تراکوتا» در اولین مقبره امپراطوری کین نشان داده شده است. همه 6000 سرباز و ارابه پادشاه در مقیاس یک سوم بازسازی شده‌اند.

چین

  1. مینیاتورک

مینیاتورک در استانبول قرار داشته و بزرگترین پارک مینیاتوری جهان است. این پارک، شامل 105 مدل از بناهای تاریخی استانبول، آناتولی و استان‌های سابق عثمانی است که در مقیاس 1:25 بازسازی شده‌اند. دو سازه از عجایب هفتگانه جهان باستان، یعنی معبد آرتمیس در اِفِسوس و آرامگاه هالیکارناسوس نیز در این شهر مینیاتوری به‌نمایش در آمده‌اند.

مینیاتورک

  1. پنجره جهان

پنجره جهان در غرب شهر شنژن چین قرار دارد. در این مکان حدود 130 مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان را می‌بینیم که به‌صورت فشرده در 48هکتار (480.000متر مربع) بازسازی شده‌اند. برج ایفل با ارتفاع 108 متر خودنمایی می‌کند. از دیگر بناهای معروف پنجره جهان، می‌توان به اهرام جیزه و تاج محل اشاره کرد.

پنجره جهان

  1. فرانس مینیاتور

فرانس مینیاتور پارکی در فضای باز به شکل کشور فرانسه است که حدود 160 مدل از بناها و نشانه‌های اصلی فرانسه را در مقیاس 1:30 در خود جای داده است. موقعیت مکانی آثار تاریخی مینیاتوری تقریباٌ مشابه با موقعیت واقعی آنها در فرانسه است. بسیاری از مدل‌ها متحرک هستند. همچنین راه‎آهن‌های متحرک، TGV ها (سامانه قطارهای تندروی فرانسه)، کشتی و قایق‌های بادبانی نیز در این پارک دیده می‌شود. پارک فرانس مینیاتور زمستان‌ها تعطیل می‌شود.

فرانس مینیاتور

  1. مرکز نمایشگاه شانگهای

مرکز نمایشگاه‌های برنامه‌ریزی شانگهای در یک ساختمان 5 طبقه مدرن برپا شده و برنامه‌ریزی و توسعه شهری شانگهای را در خود به‌نمایش می‌گذارد. درحقیقت این نمایشگاه ارائه یک مدل بزرگ از شهر شانگهای بود که برنامه‌ریزان قصد داشتند تا سال 2020 به آن برسند. مدل‌های پلاستیکی نشانگر سازه‌هایی هستند که در آن زمان هنوز ساخته نشده بود که البته تعداد آنها هم کم نیست. بازدیدکنندگان می‌توانند در طول شهر مینیاتوری قدم بزنند و همه‌جای آن را ببینند؛ یا به گالری‌ای که در ارتفاع بالاتر برپا شده، بروند و مناظر را از بالا تماشا کنند.

نمایشگاه مینیاتور

  1. میدان جهانی توبو

میدان جهانی توبو، یک پارک موضوعی در ژاپن است که بیش از صد مدل از ساختمان‌های معروف را با مقیاس 1:25 در خود جای داده و با 140.000 انسان مینیاتوری در مقیاس 1:25، مجموعه را کامل کرده است. تکمیل این پارک مینیاتوری حدود 5سال به طول انجامید. این بناهای تاریخی، مجسمه آزادی، اهرام جیزه، کاخ باکینگهام و کلیسای سنت پیتر را دربر می‌گیرد. در این پارک مدلی از برج «درخت آسمان» توکیو نیز دیده می‌شود که ارتفاع آن در مقیاس 1:25 به بیش از 26متر می‌رسد.

میدان جهانی توبو

  1. مادورودام

مادورودام، کوچکترین شهر هلند، مدلی با مقیاس 1:25 از شهر هلندی «لاهه» است. این شهر کوچک، ساختمان‌های سنتی هلند و نشانه‌های مشهوری از سراسر کشور را داراست. ساختمان‌ها، بازارها، کانال‌ها، آسیاب‌های بادی، فرودگاه اسکیپول، بندر روتردام، میدان دام و آثار دلتا، دقیقاً با کوچکترین جزئیات بازسازی شده‌اند. مادورودام به‌جای آنکه یک شهر مینیاتوری درحال سکون باشد، پر از حرکت و زندگی است. آسیاب‌های بادی می‌چرخند، هواپیماها در فرودگاه به‌زمین می‌نشینند، قطارها از میان پارک می‌گذرند و قایق‌ها بر روی آب شناور هستند.

مادورودام

  1. موزه تمدن روم

موزه تمدن روم (Museo della Civilta Romana) در منطقه اور واقع شده است، شهری مدرن که زادگاه بنیتو موسولینی -دیکتاتور فاشیست- بوده است. اینجا یکی از جالب‌ترین موزه‌های روم است؛ اما بسیاری از بازدیدکنندگان به‌دلیل موقعیت مکانی دور افتاده این موزه، امکان بازدید از آن را ازدست می‎دهند. موزه تمدن، مدل مشهوری از روم باستان که توسط ایتالیو گیسموندی طراحی شده را نگهداری می‌کند. مدل بزرگی در اندازه 20 در 20متر، ساختمان‌های روم را در اوایل قرن4؛ یعنی زمان سلطنت امپراتور کنستانتین اول نشان می‌دهد. شهر مینیاتوری در مقیاس 1:25 است و تکمیل آن 36 سال به طول انجامید. این مدل از روی یک سکوی مرتفع قابل مشاهده است. موزه تمدن روم در چند تصویر از فیلم گلادیاتور هم استفاده شده است.

موزه تمدن روم

  1. لگولند بیلوند

لگولند در کنار کارخانه اصلی لگو قرار داد که بزرگترین جاذبه گردشگری دانمارک در خارج از کپنهاگ به‌شمار می‌رود. در قلب لگولند بیلوند، شهر مینی‌لند برپا شده است؛ یک شهر کوچک لگویی با نقاط گردشگری و جاذبه‌های معروف. در این شهر کوچک، قطعات متحرک لگو مانند پل‌ها، قایق‌ها و قطارها دیده می‌شوند که مینی‌‌لند را بیش از پیش واقعی می‌کند. کارکردن و متمرکز بودن در مینی‌لند کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است چراکه هر قطعه تشکیل‌دهنده آن، تنها در جای دقیق خود ثابت و محکم می‌شود و پیدا کردن این جای دقیق آن، کاری با دقت و توجه بالاست.

لگولند بیلوند

  1. موزه هنر کوئینز

موزه هنر کوئینز، خانه پانورامای شگفت‌انگیز شهر نیویورک است؛ مدلی از شهر نیویورک که برای نمایشگاه جهانی 1964 ساخته شده بود. این موزه، یک مدل معماری 867.2 متر مربعی است که در پنج بخش، شامل تمام ساختمان‌های ساخته شده پیش از سال 1992 می‌شود. سازندگان این موزه، 895.000 سازه منفرد را در عرض 3سال و با تیمی 100 نفره تکمیل کرده‌اند. آنها در سال 1992، بیش از 60.000 سازه را تغییر دادند تا این شهر مینیاتوری را به‌روز کنند. در مارس 2009 موزه اعلام کرد که قصد دارد این موزه جذاب را به‌طور مداوم به‌روز کند. زمانی که ساخت مرکز واحد تجارت جهانی تکمیل شود، این مرکز جدید در جایگاه برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی که در حادثه 11سپتامبر فروریختند، جایگزین خواهد شد.

موزه هنر کوئینز

منبع: touropia

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.