۱۰ نکته برای برقراری ارتباط با دیگران در سفر

5
از 1 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور بدون کلام در سفر با دیگران ارتباط برقرار کنیم؟
28 اسفند 1399 09:00
0

سفر کردن همان قدر که می‌تواند هیجان‌انگیز و لذت‌بخش باشد، دردسرهایی هم به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های گردشگران، عدم آشنایی با زبان فرهنگ‌های مختلف است. ندانستن زبان، برقراری ارتباط را بسیار دشوار می‌کند و می‌تواند باعث نگرانی و حتی عصبانیت گردشگران در سفر شود. در ادامه همراه باشید تا ببینیم که چطور می‌توانیم در سفر با زبان بدن و مهارت‌های ارتباط با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

۱. عبارات اساسی را یاد بگیرید

برای یک سفر یک هفته‌ای یا دو هفته‌ای به خارج از کشور، نیازی نیست که زبان مقصد مورد نظر خود را به صورت کامل یاد بگیرید. فقط برای اینکه سفر راحت‌تری تجربه کنید و بهتر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، بهتر است که عبارات اساسی زبان آن‌ها را یاد بگیرید. برای مثال یادگیری «سلام»،‌ «لطفا»، «ممنون»، «آیا شما انگلیسی صحبت می‌کنید؟» و دیگر عبارات ضروری و اولیه، می‌تواند در سفر برای برقراری آسان‌تر ارتباط به شما کمک کند. شاید این عبارات زیاد کارآمد نباشند، اما به شما جسارت می‌دهند تا جلو رفته و سر صحبت را با دیگران باز کنید. آن‌ها هم تلاش شما را برای برقراری ارتباط دیده و احتمالا با روی باز کمکتان خواهند کرد.

عبارات اساسی برای برقراری ارتباط:

  • سلام
  • صبح بخیر
  • بله، نه
  • لطفا آرام‌تر صحبت کنید
  • متوجه نمی‌شوم
  • آیا می‌توانید انگلیسی صحبت کنید؟
  • متاسفم
  • لطفا حرف خود را تکرار کنید
  • اسم من ... است
  • اسم شما چیست؟

عبارات اساسی برای درخواست کمک:

  • لطفا به من کمک کنید
  • من آسیب دیده‌ام
  • لطفا به آمبولانس زنگ بزنید
  • لطفا به پلیس زنگ بزنید
  • لطفا به من کمک کنید تا با سفارت ... تماس بگیرم
  • آیا می‌توانم از تلفن همراه شما استفاده کنم؟
  • من گمشده‌ام

عبارات اساسی برای پیدا کردن آدرس:

  • اسم این مکان چیست؟
  • سرویس بهداشتی کجا است؟
  • ایستگاه اتوبوس کجا است؟
  • از کجا می‌توانم تاکسی بگیرم؟
  • نزدیک‌ترین فروشگاه کجا است؟
  • نزدیک‌ترین بیمارستان کجا است؟
  • اتوبوس یا قطار چه زمانی حرکت می‌کند؟
  • می‌خواهم به ... بروم

سفر

۲. از زبان بدن کمک بگیرید

اگر می‌خواهید چیزی را توضیح دهید‌ اما نمی‌توانید، آن را به زبان آن‌ها بیان کنید، از زبان بدن کمک بگیرید. زبان بدن و به ویژه حرکت دست‌ها در توضیح مسایل  بسیار کارآمد است.

همه انسان‌ها در هنگام گفت‌وگو از زبان بدن و حرکت دست‌های خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل، عدم آشنایی با زبان مقصد نمی‌تواند مانع شما برای برقراری ارتباط باشد. چرا که زبان بدن مفاهیم یکسانی بین همه جوامع دارد. البته در بعضی جوامع،‌ نمادهای زبان بدن کشور شما ممکن است معنای توهین‌آمیزی داشته باشد. به همین دلیل، پیش از سفر درباره زبان بدن مقصد مورد نظر خود تحقیق کنید.

۳. از اپلیکیشن‌های ترجمه استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای برقراری ارتباط، استفاده از اپلیکیشن‌های ترجمه است. البته این اپلیکیشن‌ها همیشه کارآمد نیستند، اما تا حدی می‌توانند به شما در فهم زبان و انتقال منظور کمک کنند. پیش از سفر، اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشنی که روی گوشی خود نصب دارید از زبان مقصد شما پشتیبانی می‌کند، تا در هنگام سفر دستپاچه نشده و اطمینان خاطر داشته باشید. برای مثال برنامه Google Translate می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این برنامه از اکثر زبان‌های دنیا پشتیبانی می‌کند و به صورت آنلاین و آفلاین قابل دسترسی است.

۴. از زبان اشاره کمک بگیرید

زبان اشاره بسیار قدرتمند است. با استفاده از زبان اشاره به راحتی می‌توانید با دیگران در سفر ارتباط برقرار کنید. برای مثال اگر در رستوران قصد سفارش غذا دارید، به راحتی با اشاره کردن به غذای مورد نظر در منو می‌توانید این موضوع را به پیشخدمت توضیح دهید. همچنین برای پیدا کردن آدرس روی نقشه و بسیاری موارد دیگر، زبان اشاره به کمک شما خواهد آمد.

سفر

۵. آدرس محل اقامت را همراهتان داشته باشید

به شما پیشنهاد می‌کنیم که آدرس محل اقامت خود را به زبان همان منطقه روی یک تکه کاغذ نوشته و همه جا با خود به همراه ببرید. همین تکه کاغذ به شما جسارت می‌دهد تا بدون ترس و نگرانی در مقصد به گشت‌وگذار رفته و به اقامتگاه خود برگردید. همچنین می‌توانید کارت ویزیت هتل خود را تهیه کنید تا در مواقع نیاز، آن را به دیگران نشان داده و راه برگشت خود را پیدا کنید.

۶. مهربان باشید

اگر زبان مقصد مورد نظر خود را نمی‌دانید، به جای عصبانیت و پرخاشگری، سعی کنید همیشه مهربان باشید و به خوبی با مردم آن منطقه ارتباط برقرار کنید. ممکن است هنگام برقراری ارتباط به دلیل ندانستن زبان، دچار مشکل شده و ناامید شوید. مردم به طور غریزی می‌خواهند در چنین شرایطی به شما کمک کنند، پس به جای بدرفتاری و بروز نگرانی و عصبانیت خود، با آن‌ها رفتار مهربانانه‌ای داشته باشید.

۷. صحبت خود را بنویسید

بسیاری از مردم زبان انگلیسی می‌دانند، اما به دلیل لهجه شما یا توانایی کم شنیداری (Listening)، ممکن است متوجه منظور شما نشوند. به همین دلیل، صحبت خود را روی کاغذ به صورت خوانا بنویسید. شاید این روش همیشه به شما کمک نکند، اما بااین‌حال می‌تواند پیشنهاد خوبی برای برقراری ارتباط باشد.

۸. هرگز رفتار توهین‌آمیزی نداشته باشید

ممکن است با افرادی روبه‌رو شوید که متوجه منظور شما نمی‌شوند، یا بوی بدن دهان آن‌ها شما را اذیت می‌کند. هر اتفاق ناخوشایندی هم که هنگام برقراری ارتباط برایتان پیش بیاید، شما به هیچ عنوان نباید رفتار توهین‌آمیزی داشته باشید. اگر بوی بدن دهان آن‌ها شما را اذیت می‌کند، به جای عقب کشیدن و درهم کردن چهره خود، با شخص دیگری صحبت کنید. یا اگر فردی صدای شما را به درستی متوجه نمی‌شود، به جای فریاد زدن و بلند کردن صدایتان، شمرده و آرام‌تر با او صحبت کنید. همچنین هرگز پوزخند نزنید و طوری رفتار نکنید که دیگران احساس کنند تحقیر شده‌اند. همیشه یادتان باشد که این شما هستید که به کمک نیاز دارید، پس باید صبور باشید و مودبانه رفتار کنید.

۹. مزاحمت ایجاد نکنید

برای برقراری ارتباط با یک فرد بومی، زمان محدودی در نظر بگیرید. بیشتر از ۱۰ دقیقه برای برقراری ارتباط با روش‌های مختلف همچون زبان اشاره وقت نگذارید. هرچقدر زمان بیشتری صرف کنید، نه تنها نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای آن فرد شوید. به همین دلیل، اگر ارتباط شما نتیجه‌ای نداشت، به سراغ فرد دیگری بروید.

۱۰. جسارت داشته باشید

سفر کردن به خودی خود نیاز به جسارت دارد. اما برقراری ارتباط با مردمی که آن‌ها را نمی‌شناسیم و حتی زبانشان را هم متوجه نمی‌شویم، به جسارت بیشتری نیاز دارد. برقراری ارتباط، رکن اصلی یک سفر است. اگر نتوانیم به درستی با دیگران ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توانیم سفر راحتی را پشت سر بگذاریم. از پیدا کردن آدرس تا بازدید از جاذبه‌ها و حتی خرید سوغاتی با مشکل مواجه خواهیم شد. به همین دلیل باید ترس را کنار گذاشته و با جسارت به افراد بومی نزدیک شویم و از آن‌ها درخواست کمک کنیم. کمک خواستن در سفر خجالت‌آور نیست، بلکه شرط اصلی یک سفر خوب است.

 سفر

کلام آخر

سفر کردن به کشورهای خارجی که زبان آن‌ها را نمی‌دانیم، همیشه آسان نیست. برقراری ارتباط با دیگران در سفر بسیار مهم است و گردشگران باید بتوانند با استفاده از روش‌های مختلف، منظور خود را برسانند و درخواست کمک کند.

 

 تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.