چطور یک چادر مسافرتی خوب تهیه کنیم؟

4.1
از 34 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حرفه‌ای چادر مسافرتی بخریم! + ویژگی‌ها
18 اردیبهشت 1400 10:00
1

چادر مسافرتی خوب یکی از ضروری‌ترین وسایلی است که برای سفرهای کمپینگ باید همراه داشته باشید. چادر مسافرتی قرار است که در طول سفر، پناهگاهی برای شما باشد. در چادر می‌خوابید، وسایلتان را می‌گذارید و اگر آب‌وهوا مساعد نبود، به زیر چادر پناه می‌برید. به همین خاطر، باید برای خرید چادر مسافرتی خوب دقت زیادی داشته باشید. چادر مسافرتی باید باکیفیت و مرغوب باشد تا در طول سفر برایتان دردسر ایجاد نکند. اگر هنوز قانع نشدید که برای سفرهای کمپینگ خود بهترین چادر ممکن را بخرید، ادامه مطلب را دنبال کنید تا به اهمیت چادر و ویژگی‌های چادر مسافرتی خوب پی ببرید.

 

کمپینگ چیست؟

این روزها بیشتر از همیشه اسم کمپینگ را می‌شنویم. این سبک از سفر و طبیعت‌گردی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. سایت‌های زیادی در اینترنت به کمپینگ اختصاص یافته‌اند و کلوب‌ها و انجمن‌های زیادی برای برنامه‌ریزی سفر کمپینگ ایجاد شده است.

کمپینگ یک فعالیت تفریحی در فضای باز و غالبا در دل طبیعت است. در سفرهای کمپینگ شب را در طبیعت، دور از خانه در یک چادر مسافرتی یا ماشین‌های تفریحی سر می‌کنید. در سفرهای کمپینگ افراد معمولا تا جایی که بتوانند از مناطق توسعه یافته و شهری دور می‌شوند و به طبیعت بکر نزدیک می‌شوند. برای اینکه سفر شما کمپینگ در نظر گرفته شود، باید حداقل یک شب را در فضای باز بگذرانید. در تمام چهار فصل سال می‌توانید از کمپینگ لذت ببرید.

چادر مسافرتی

چرا کمپینگ محبوب شده است؟

وقتی بخواهید اوقات فراغت خود را در طبیعت بگذرانید، کمپینگ ارزان‌ترین تفریح است. برای کمپینگ، یک بار وسایل لازم را تهیه می‌کنید و سال‌ها از آنها استفاده می‌کنید. در بسیاری از نقاط طبیعی، لازم نیست هزینه‌ای بابت اجاره محل کمپ بپردازید و می‌توانید در طبیعت بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای چند شب بمانید.

علاوه بر این، این روزها زندگی ما پر از دغدغه و استرس و نگرانی شده است. سبک زندگی‌ها تغییر کرده و بیشتر وقت‌مان را در فضای شهری، در ترافیک و در دنیای دیجیتال می‌گذرانیم. کمپینگ فرصتی عالی است برای اینکه چند ساعتی را در دل طبیعت باشید و از این دغدغه‌های زندگی روزمره فاصله بگیرید. کمپینگ برای سلامت جسمی و روحی لازم است و یکی از جذاب‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید تجربه کنید.

اگر دوست دارید کمپینگ را تجربه کنید باید از قبل خودتان را برای شرایط مختلف آماده کنید. تهیه وسایل کمپینگ اولین قدمی است که باید بردارید و چادر مسافرتی خوب مهم‌ترین چیزی است که برای شروع کمپینگ باید بخرید. اما چادر مسافرتی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ موقع خرید چادر مسافرتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

چادر مسافرتی

ویژگی‌های چادر مسافرتی خوب

چادر در واقع خانه شما موقع سفر محسوب می‌شود. این خانه باید خشک، راحت و محکم باشد و به عنوان یک سرپناه باید بتوانید روی آن حساب کنید. ضمنا نباید چادری بخرید که مجبور شوید هر سال آن را عوض کنید. چادر خوب باید خیالتان را راحت کند که به این زودی‌ها آسیب نمی‌بیند. البته تعداد زیادی از ویژگی‌های چادرهای مسافرتی به نوع استفاده شما بستگی دارد ولی در مجموع، چادر مسافرتی خوب باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

۱. غیرقابل نفوذ

یک چادر مسافرتی خوب باید در برابر مایعات و هر گونه نشتی، غیرقابل نفوذ باشد. چادر باید در برابر بارندگی‌های شدید دوام بیاورد و در برابر آفتاب تند، محافظ خوبی باشد. موقع خریدن چادر به این موارد دقت کنید چون یکی از مهم‌ترین کارکردهای چادر مسافرتی این است که شما را در برابر رطوبت و بارندگی بیرون و آفتاب شدید محافظت کند.

۲. داشتن تهویه مناسب

چادری که می‌خرید باید فضایی برای جابه‌جا کردن هوا و تهویه داشته باشد. بسیاری از چادرها پنجره دارند. در هر صورت باید هوای آزاد، راهی به داخل چادر پیدا کند فضای داخل چادر، مطبوع بماند. به هر حال در طول شب مجبورید ساعت‌ها در چادر بمانید.

۳. داشتن کف مقاوم و ضدآب

روز بارانی نمی‌تواند تجربه طبیعت گردی شما را خراب کند ولی وسایل خیس، حتما خرابش می‌کند. چادری که می‌خرید باید کف مقاوم و ضدآب داشته باشد. باید با خیال راحت بتوانید شب را در آن سپری کنید یا وسایل خود را بگذارید. کف چادر باید مانع از رسیدن رطوبت زمین به بدن، لباس و سایر وسایلتان شود. کف چادر، مهم‌ترین قسمت چادر است و چون مستقیما با زمین در تماس است، باید مقاوم باشد.

۴. داشتن زیپ‌های مقاوم

زیپ های چادر را بارها باز می‌کنید و می‌بندید. در واقع زیپ ورودی چادر درست مثل در ورودی خانه است. چون زیاد از آن استفاده می‌کنید، احتمال خراب‌ شدن آن بیشتر می‌شود. پس چادری بخرید که زیپ‌های مرغوبی در آن به کار رفته باشد.

۵. استفاده از تیرها و میله‌های آلومینیومی

تیرهایی که با آن چادر را برپا می‌کنید حکم اسکلت‌بندی چادر شما را دارند. میله‌های آلومینیومی هم سبک هستند هم مقاوم. در واقع آلومینیوم، متریالی عالی برای استفاده به عنوان تیرهای چادر است. تیرهایی از جنس فایبرگلاس ممکن است بشکنند و تیرهای استیل وزن زیادی دارند. به همین دلیل چادری با تیر آلومینیومی بخرید.

۶. راه‌اندازی راحت

دنبال چادرهایی بگردید که توسط یک نفر به راحتی قابل راه اندازی باشد. به خصوص اگر کمپینگ خانوادگی را در نظر دارید، یکی از والدین باید بتواند چادر را راه بیندازد در حالی که دیگری، مراقب بچه‌ها است. چادرهایی بخرید که دستورالعمل راه‌اندازی همراه آنها باشد و همیشه قبل از سفر یک بار این کار را در خانه انجام دهید. راه اندازی راحت‌تر چادر، باعث می‌شود که زمان کمتری را صرف این کار کنید و بیشتر وقت خود را به تفریح بگذرانید.

Camping tent (stuffing away REI Kingdom door).jpg

راهنمای خرید چادر مسافرتی خوب

حالا که ویژگی‌های چادر مسافرتی خوب را شناختید، وقت آن رسیده که به چند سوال در مورد چادر مسافرتی پاسخ بدهید. جواب این سوال‌ها مشخص می‌کند که باید کدام چادر را انتخاب کنید.

۱. چند بار از چادر استفاده خواهید کرد؟

اگر قرار است هر سال تابستان یکی دو بار از چادر مسافرتی استفاده کنید، لازم نیست زیاد هزینه کنید. با پرداخت هزینه کم می‌توانید یک چادر مسافرتی معقول که پوشش ضدآب داشته باشد، تهیه کنید. ولی اگر کمپینگ یکی از تفریحات همیشگی شما است و در هر چهار فصل سال برای آن برنامه دارید، باید بهترین و باکیفیت‌ترین چادر ممکن را بخرید.

۲. آیا از چادر مسافرتی در آب‌وهوای نامساعد استفاده می‌کنید؟

اگر اهل کمپینگ در فصل‌های سرد سال هستید، باید چادرهایی بخرید که درجه ضدآب بودن آنها بسیار زیاد است و مقاومت بیشتری دارند. علاوه بر این باید چادرهایی را در نظر بگیرید که خیلی زود راه‌اندازی می‌شوند چون در شرایط جوی نامناسب، راه انداختن چادر هم به مراتب سخت می‌شود.

۳. چقدر برای راه‌اندازی چادر وقت می‌گذارید؟

اگر فرزندان کوچک دارید یا اینکه کمپینگ‌های کوتاه مدت را در نظر دارید، احتمالا دوست ندارید و اصلا نمی‌توانید زمان زیادی را صرف راه اندازی چادر کنید. بچه‌ها معمولا حوصله صبر کردن برای آماده شدن چادر را ندارند و زود بهانه می‌گیرند. اگر سفرتان کوتاه باشد، بخش زیادی از زمان را مجبور می‌شوید صرف راه‌اندازی و جمع‌آوری چادر کنید و عملا فرصت تفریح را از دست می‌دهید. در این شرایط بهتر است چادرهای ساده‌تری بخرید که سریع‌تر برپا شوند. برای این منظور چادرهای مسافرتی پاپ‌آپ یا فنری انتخاب خوبی است. ولی این چادرها معمولا کوچک هستند. در مجموع هر چقدر که قطعات چادر بیشتر باشد، راه‌اندازی آن بیشتر طول می‌کشد.

۴. چند نفر از چادر استفاده می‌کنند؟

معمولا باتجربه‌ها توصیه می‌کنند که چادری بزرگتر از نیاز واقعی خود تهیه کنید. برای خرید بهترین چادر مسافرتی، حتما فضای داخلی آن را بررسی کنید و به آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت سازنده بسنده نکنید. فضای داخلی بعضی از چادرها دارای پرده‌هایی برای جدا کردن است. با این چادرها می‌توانید بخشی جداگانه برای داشتن حریم خصوصی بیشتر داشته باشید. ارتفاع چادر را هم بررسی کنید. چادری که بتوانید داخل آن بایستید بسیار راحت‌تر از چادری است که در آن محبور باشید همه کار را دولا انجام دهید.

۵. بودجه شما چقدر است؟

بودجه‌‌ای که برای خرید چادر در نظر می‌گیرید، یکی از فاکتورهای مهمی است که در انتخاب شما تاثیر می‌گذارد. برند، شکل چادر، ابعاد و متریال مورد استفاده در آن، تاثیر زیادی روی قیمت چادر دارد. اگر ابتدا بودجه خود را مشخص کنید، می‌توانید دامنه انتخاب خود را محدودتر کنید. البته باید توقعات خود را متناسب با هزینه‌ای که می‌پردازید تغییر دهید. مسلما هر چقدر بیشتر هزینه کنید می‌توانید چادر مرغوب‌تری بخرید. توصیه ما این است که تا جایی که امکان دارد، بودجه مورد نظر خود را برای خرید چادر افزایش دهید چون یکی از مهم‌ترین وسایل کمپینگ است. راحتی و استحکام آن، کمپینیگی راحت و بی‌دغدغه را برایتان رقم می‌زند.

۶. چادر را چطور حمل می‌کنید؟

اگر معمولا با ماشین شخصی سفر می‌کنید و دقیقا تا محل اقامت‌تان با ماشین می‌روید، محدودیتی در انتخاب ابعاد و اندازه و شکل فیزیکی چادر ندارید. ولی اگر مجبور باشید در بخشی از مسیر چادر را خوتان حمل کنید، برای حمل چادرهای بزرگ و سنگین با مشکل مواجه می‌شوید. موقع خرید آنلاین چادر هم مراقب باشید که چادر به خوبی قابل جمع‌آوری و حمل و نقل باشد.

چادر مسافرتی

نکاتی در مورد خرید چادر

  • چادر را معمولا در اواخر فصل کمپینگ یا طبیعت‌گردی بخرید. در این فصل‌ها معمولا چادرهای مسافرتی تخفیف می‌خورند و می‌توانید با قیمت مناسب‌تری خرید کنید.

  • چادر مسافرتی را قبل از خرید حتما ببینید. نحوه راه‌اندازی آن را بررسی کنید. حتما فضای داخلی چادر را هم نگاه کنید که به اندازه کافی و مورد نیاز، فضا داشته باشد.

  • چادری بخرید که بزرگتر از نیاز تعداد افراد باشد. در این صورت با خیال راحت می‌توانید بخوابید بدون اینکه مجبور باشید به زحمت خودتان را داخل چادر جای دهید یا خواب ناآرامی داشته باشید.

  • در نمایشگاه‌های کمپینگ اقدام به خرید چادر کنید. معمولا در این نمایشگاه، ابزار و وسایل کمپینگ به معرض نمایش گذاشته می‌شوند و می‌توانید چادرها را در حالی که باز و نصب شده‌اند، ببینید.

  • علاوه بر نصب، نحوه جمع کردن صحیح چادر را هم یاد بگیرید تا دوباره بتوانید آن را در کمترین فضای ممکن، به خانه برگردانید. نصب کردن چادر و جمع کردن آن را از قبل یاد بگیرید.

چادر مسافرتی خوب چقدر باید بزرگ باشد؟

اگر قصد کوله‌گردی ندارید، سایز و وزن چادر تا زمانی که در ماشین‌تان جا شود، محدودیتی برایتان نخواهد داشت. ظرفیت چادر با توجه به تعداد کیسه خواب‌های استانداردی که می‌تواند در آن جا شود، اندازه‌گیری می‌شود. مثلا چادر دو نفره برای دو کیسه خواب ظرفیت دارد، کمی فضا برای حرکت دست و کمی فضای برای نگهداری وسایل دارد. با این شرایط، چادر ۴ نفره برای دو نفر، انتخاب بهتری است. چون آزادی عمل و فضای بیشتری می‌دهد. برای یک خانواده ۴ نفره بهتر است چادر ۶ نفره بخرید و به همین ترتیب، چادری که می‌خرید باید از تعداد نفراتی که قرار است از آن استفاده کنند، بیشتر باشد. در این صورت می‌توانید راحت بخوابید و وسایل‌تان را به راحتی جای دهید.

برخی از انواع چادرها، چند قسمت دارند و در واقع دارای چند اتاق هستند. معمولا اتاق چادرها با یک دیواره‌ای پارچه‌ای و زیپ‌دار جدا می‌شوند. این چادرها برای سفرهای خانوادگی مناسب است و برای زمانی که می‌خواهید وسایلتان را جدا از محل خواب نگه دارید.

پس این قانون کلی را همیشه در نظر داشته باشید: چادری بخرید که اندازه دو نفر بیشتر ظرفیت داشته باشد. مگر اینکه محدودیت مالی داشته باشید.

چادر مسافرتی

بهترین جنس چادر مسافرتی کدام است؟

چادر مسافرتی با متریال‌های مختلف و جنس پارچه متفاوتی تهیه می‌شود. بعضی از آنها بسیار گران‌تر از سایر مدل‌ها هستند. همیشه این سوال وجود دارد که بهترین جنس پارچه برای چادر مسافرتی کدام است؟ آیا چادرهای گران ارزش خرید دارند؟

هر کدام از انواع پارچه‌هایی که برای تهیه چادر مسافرتی استفاده می‌شود، مزایا و معایب خود را دارد. اینکه کدام نوع پارچه برای شما بهتر است، کاملا به نیازهایتان بستگی دارد. مثلا آیا چادری می‌خواهید که حمل آن راحت باشد یا دنبال چادری می‌گردید که برای مدت یک هفته یا بیشتر حکم خانه تفریحی شما را داشته باشد؟

چادرها را با یکی از انواع پارچه‌های زیر تهیه می‌کنند:

نایلون و پلی‌استر

بسیاری از چادرها با پارچه‌های مصنوعی ساخته می‌شوند که بر پایه نایلون هستند یا پلی‌استر. برای چادرهای خانوادگی و بزرگ معمولا از پلی‌استر استفاده می‌کنند و برای چادرهای سبک مخصوص کوله‌گردی، از نایلون.

ویژگی‌های مثبت:

  1. ارزان بودن: خیلی از چادرهای مسافرتی ارزان با پارچه‌های مصنوعی تهیه می‌شوند. این جنس، برای تهیه چادر جزو ارزان‌ترین‌ها است.

  2. سبک بودن: این چادرها وزن بسیار کمی دارند و حجم آنها موقع جمع کردن بسیار کمتر است. فرقی نمی‌کند که چادر کوله‌گردی باشد یا چادر خانوادگی.

  3. خشک شدن سریع

ویژگی‌های منفی:

  1. نایلون و پلی‌استر در مقایسه با پارچه نخی، عایق خوبی نیستند. یعنی این چادرها در هوای گرم خیلی گرم می‌شوند و در هوای سرد هم خیلی زود سرد می‌شوند.

  2. این مواد به طور طبیعی قابل تنفس نیستند یعنی هوا در آنها جریان پیدا نمی‌کند. به همین دلیل اگر همه‌جای آنها پوشیده باشد و راهی برای ورود هوا نداشته باشند، تهویه مناسبی در چادر ایجاد نمی‌شود.

  3. این مواد در برابر آفتاب تغییر رنگ می‌دهند و خیلی زود خراب و پوسیده می‌شوند.

  4. متریال سبک به این معنا است که با وزش باد به راحتی می‌توانند جابه‌جا شوند و حرکت کنند که ممکن است موقع خواب باعث ایجاد سروصدا شوند.

پارچه‌های مصنوعی با لایه‌های مقاوم در برابر آب

گاهی اوقات پارچه‌های مصنوعی را با لایه‌هایی از مواد مخصوص می‌پوشانند که باعث مقاومت آنها در برابر رطوبت و تابش آفتاب می‌شود. کیفیت این لایه‌های بیرونی از شرکتی به شرکت دیگر و از چادری به چادر دیگر متفاوت است.

پارچه‌های کتان و کرباس

کرباس از زمان‌های قدیم یکی از پارچه‌های اصلی برای تهیه انواع چادر بوده و الان هم کاربرد دارد. چادرهای کتان و کرباس این روزها هر دو از الیاف پنبه یا کتان تهیه می‌شوند.

ویژگی‌های مثبت:

  1. در مقایسه با پارچه‌های مصنوعی، چادرهای تهیه شده از  کتان و کرباس، عایق خوبی هستند. در نتیجه در روزهای خیلی گرم، زیاد گرم نمی‌شوند و در روزهای سرد هم گرمای خود را از دست نمی‌دهند.

  2. کتان پارچه‌ای قابل تنفس است و امکان عبور هوا دارد و آب را به خوبی جذب می‌کند. در نتیجه با وجود این چادرها مشکلی برای تهویه ندارید.

  3. به خاطر وزن و ویژگی عایق بودن، چادرهای کتان آرام‌تر و ساکت‌تر هستند و موقع وزش باد سروصدای زیادی ندارند.

  4. این پارچه‌ها مقاومت و عمر بیشتری دارند و در برابر اشعه‌ فرابنفش آفتاب مقاوم‌تر هستند.

ویژگی‌های منفی:

  1. کتان و کرباس سنگین و پرحجم هستند. به همین دلیل حمل‌و‌نقل آنها به محل کمپ، سخت می‌شود. شاید حتی به راحتی داخل صندوق ماشین هم جا نشوند.

  2. این پارچه‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. چون رطوبت را جذب می‌کنند باید قبل از جمع کردن آنها از خشک بودنشان مطمئن شوید. همچنین، احتمال پاره شدن آنها و بیشتر شدن این پارگی، بیشتر است.

  3. این چادرها قیمت‌های خیلی بالاتری نسبت به پارچه‌های مصنوعی دارند.

با در نظر گرفتن این موارد و با توجه به نوع استفاده خود از چادر، می‌توانید جنس مورد نظرتان را انتخاب کنید.

 

سخن آخر

چادر مسافرتی خوب یکی از مهم‌ترین وسایل کمپینگ است. برای اینکه بهترین تجربه را از طبیعت‌گردی و کمپینگ داشته باشید، سعی کنید بهترین وسایل را بخرید. در بازار چادرهای مسافرتی زیادی وجود دارد و این تنوع زیاد، باعث سردرگمی خریداران می‌شود.  برای اینکه بتوانید انتخابی بهتر داشته باشید ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کند، بودجه مورد نظر را تعیین کنید و با توجه به مواردی که توضیح دادیم، بهترین چادر مسافرتی را تهیه کنید. با چادر مسافرتی خوب، کمپینگی بی‌دغدغه‌تر دارید و از تک تک لحظات حضور خود در طبیعت لذت می‌برید.

 

تألیف: لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.