با 10 جاذبه ویژه شهر کوزکو در پرو آشنا شوید!

3.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گفته می‌شود قلعه این شهر را فضایی‌ها ساخته‌اند + تصاویر  
07 خرداد 1400 09:00
0

کوزکو شهری تاریخی در جنوب شرقی پرو است که نزدیک به رشته کوه آند و دره اروبامبا واقع شده است. این شهر در قرن‌های 15 تا 16 میلادی پایتخت امپراطوری اینکا به شمار می‌رفت و همچنین مدت مدیدی تحت استعمار اسپانیایی‌ها قرار گرفته بود و از این جهت آثار تاریخی بسیاری در کوزکو می‌توان پیدا کرد که تلفیق هنر این دو امپراطوری است. در ادامه شما را با مهم‌تربن جاذبه‌های گردشگری کوزکو آشنا خواهیم کرد.

1. مرکز تاریخی شهر

در میدان پلازا د آرماس می‌توانید شاهد یکی از اصلی‌ترین بناهای شهر، یعنی مرکز تاریخی شهر (Historical City Center) باشید. در این جاذبه بازدید کنندگان می‌توانند شاهد کلیساهای مختلفی باشند که در بخش‌های مختلف آن قرار گرفته است. این مکان از زمان پادشاهی اینکاها تا به امروز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جلوه‌‌گر تمدن آمریکای لاتین است.

 

plaza_de_armas.jpg

 

2. ماچو پیچو

شهر کوزکو در در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا واقع شده است و این موضوع سبب شده تا چندی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر هم راستا با کوهستان‌ها قرار بگیرند. ماچو پیچو یکی  از همین مناطق است که در رشته کوه آند واقع شده است و بقایای یک دژ باستانی را می‌توان در آن ملاحظه کرد. در ادامه پیشنهاد می‌دهیم تا مطلب 10 راز شگفت انگیز از ماچو پیچو را از دست ندهید.

 

ماچو پیچو

 

3. کلیسای جامع کوزکو

زمانی که از شهر کوزکو بازدید کنید کلیساهای متعددی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. کلیساهای کاتولیکی که نمای بسیار حیرت انگیزی از بیرون دارند و از آن حیرت انگیزتر نمای داخلی آن‌ها است که با مجسمه‌های طلایی و جزئیات دقیق ساخته و تزیین شده‌اند. اگر قرار باشد در میان تمام کلیساها یکی را برگزینیم، بدون شک کلیسای جامع کوزکو انتخاب ما خواهد بود.

 

کلیسای جامع کوزکو

 

4. کوهستان رنگین کمانی

زمانی که مواد معدنی با خاک کوهستان ترکیب می‌شود، منظره‌ای زیبا از رنگ‌های مختلف را می‌توان در کوه یا تپه‌ها مشاهده کرد. پدیده نادر کوه‌های رنگین کمانی در سراسر جهان دیده می‌شود، اما روی صحبت ما در این جا با وینیکونکا، کوهستان رنگین کمانی کوزکو است که نمادی از این شهر به شمار رفته و پرچم آن نیز برگرفته از این کوه‌های رنگین کمانی است. برای رسیدن به وینیکونکا لازم است با وسیله نقلیه مسیر دو ساعته‌ای را از مبدا شهر کوزکو طی کنید.

 

کوهستان رنگین کمانی

 

5. معبد کوریکانچا

معبد طلایی یا کورکانچا روزگاری مهم‌ترین معبد امپراطوری اینکاها به شمار می‌رفت. البته نام اصلی و باستانی این معبد اینتیکانچا (Intikancha) بوده و به محل پرستش اینتی (inti)، خدای خورشید تعلق داشته است. گفته می‌شود در گذشته تمامی دیوار این معبد از طلا پوشیده بود اما پس از حمله اسپانیایی‌ها در قرن شانزدهم و نابودی بسیاری از معابد، کوریکانچا نیز دچار آسیب‌های جدی می‌شود و حتی به یک کلیسا بدل می‌شود، ضمن اینکه زلزله سال 1650 کوزکو نیز بخشی از کلیسا را نابود می‌کند. اما به طور کلی معبد کوریکانچا یکی از بهترین جاذبه‌های توریستی در شهر کوزکو به شمار می‌رود و به دلیل تلفیق معماری اینکاها و اسپانیایی‌ها بسیار منحصر به فرد است.

 

معبد کوریکانچا

 

6. سن بلاس

سن بلاس (San Blas) با خیابان‌های کوچک، سنگ‌فرش‌های قدیمی یکی از نامتعارف‌ترین و البته زیباترین بخش‌های کوزکو است که در مرکز شهر واقع شده. این محله ساکنین ثروتمندی ندارد اما به دلیل شهرتی که در اختیار دارد و علاقه گردشگران به بازدید از آن‌، رستوران و کافه‌های متعددی اطرافش ساخته شده است.

 

سن بلاس

 

7. بازار مرکزی سن پدرو

اگر اهل شکمگردی یا گشت و گذار در بازارهای‌ قدیمی هستید، Mercado Central De San Pedro یا همان بازار مرکزی سن پدرو جای مناسبی برای شما خواهد بود. جایی پر از میوه و غذاهای محلی پرو. به غیر از خوراکی ‌هم بازار سن پدرو مکانی عالی برای خرید کیف و کلاه‌های دست دوز و سوغاتی‌های پرویی خواهد بود.

 

بازار مرکزی سن پدرو

 

8. ساکسیهیومن

در هرجای کوزکو که سفر کنید چیزی برای شگفت‌زدگی وجود خواهد داشت. ساکسیهیومن (Sacsayhuamán) که به روش‌های مختلفی نوشته و تلفظ می‌شود، قلعه‌ای سنگی منحصر به فردی در حوالی شمال شهر کوزکو است که در قرن 15 ساخته شد. اما چرا منحصر به فرد؟ چه چیزی این قلعه را خاص می‌کند؟

در ساخت این قلعه از سنگ‌های بسیار سنگینی استفاده شده است که حمل، برش و چیدن‌ آن‌ها کنار یک دیگر بدون تجهیزات و دانش امروزی غیر ممکن به نظر می‌رسد. از این جهت دو تئوری برای ساخت ساکسیهیومن وجود دارد. در اولین نظریه عده‌ای می‌گویند ‌اینکا‌ها از علوم بالایی برخوردار بودند که حمله اسپانیایی‌ها موجب نابودی آن شد. در نظریه دوم گفته می‌شود فضایی‌ها خالق این قلعه سنگی بودند و هیچ انسانی در چند سال پیش قادر به ساخت چنین بنایی نبوده است.

 

ساکسیهیومن

 

9. دره مقدس

دره مقدس، valle sagrado یا دره اروبامبا شاید اصلی‌ترین دلیلی باشد که گردشگران برای دیدن آن به کوزکو سفر می‌کنند. در دره مقدس بخشی از خرابه‌های معروف و زیبای اینکاها دیده می‌شود که در کوه‌های سرسبز مرتفع چشم اندازی بی نظیری به وجود آورده است.

 

دره مقدس

 

10. موزه هنر دوران پیشا کلمبی

همانطور که می‌دانید، تا پیش از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، در این قاره تنها بومیان آمریکایی زندگی می‌کردند. از این جهت تاریخ کشورهای آمریکایی را می‌توان به دو عصر پسا کلمبی و پیشا کلمبی تقسیم کرد. بنابراین اگر تمایل دارید از آثار باستانی اینکاها یا سایر اشیای جذاب بومیان آمریکایی که پیش از ورود اروپایی‌ها در این قاره زندگی می‌کردند دیدن کنید، نام موزه هنر پیشا کلمبی را به خاطر داشته باشید.

 

موزه هنر دوران پیشا کلمبی

 

منبع: roadaffair

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.