معرفی 10 تا از بهترین پارک های ملی آمریکای جنوبی

4.2
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
از بلندترین آبشار جهان تا جزیره‌ای که آخر دنیا است + تصاویر
12 خرداد 1400 10:00
1

 برای بسیاری از گردشگران سفر به طبیعت، اکوتوریسم و بازدید بهترین مناطق حفاظت شده در اولویت قرار دارد. اگر شما هم‌ جزو این دسته از افراد هستید یا تمایل دارید به غیر از آثار باستانی و گشت و گذار در مناطق مختلف شهرها به طبیعت آن‌ منطقه نیز سفر کنید این مطلب را از دست ندهید، چرا که قرار است به برترین پارک‌های ملی واقع در آمریکای جنوبی بپردازیم. پیش‌تر درباره بهترین پارک‌های ملی اروپا و بهترین مناطق سافاری و پارهای ملی آفریقا نیز صحبت کرده‌ بودیم، پس با ما همراه باشید تا اینبار به آفریقای جنوبی سفر کنیم.

1. پارک ملی تورس دل پینه، شیلی

اولین مورد را با پارک ملی مشهور و پر بازدید تور دل پینه (Tor torres del Paine) آغاز می‌کنیم. این پارک 1800 کیلومتر مربعی مجموعه کاملی از چشم اندازهای طبیعی است. در بخش‌های مختلف تورس دل پینه می‌توانید یخچال‌های طبیعی، آبدره، دریاچه، جنگل و رشته کوهایی با ارتفاعات ممختلف را ببینید. این پارک در منطقه پاتاگونیا، جنوب شیلی واقع شده است.

 

پارک ملی شیلی 

2. پارک ملی کوتوپاکسی، اکوادور

تعداد کوه‌های آتشفشانی در قاره آمریکای جنوبی بی‌شمار است که در این میان اکوادور و پارک ملی کاتاپاهی یا کوتوپاکسی (Cotopaxi) نقش بسزایی در تعداد آن‌ها داشته است. ارتفاع بلندترین کوه آتشفشانی کوتوپاکسی به 5.97 متر می‌رسد که پیمودن آن برای دوچرخه سواران و کوه‌نوردان بسیار وسوسه انگیز است. به غیر از کوهستان، علفزارهای انبوه که میزبان گونه‌های قابل توجهی از پرنده‌ها است باعث شده این پارک مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

 

 پارک ملی اکوادور

 3. پارک ملی کانایما، ونزوئلا

بدون شک مشهورترین جاذبه گردشگری ونزوئلا آبشار آنخل است. آبشار 979 متری که به عنوان مرتفع‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود و یکی از نمادهای ونزوئلا به شمار می‌رود. آبشار آنخل در پارک ملی کانایما (Canaima) واقع شده است اما به غیر از آن، جنگل‌های پرتراکم، کوهستان‌های سرتخت و حیوانات متنوعی دیده می‌شود.

 

 پارک ملی ونزوئلا

 

4. پارک ملی تیجوکا، برزیل

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که پارک‌های ملی باید فرسخ‌ها دورتر از تمدن و جوامع انسانی باشد. اما پارک ملی تیجوکا (Tijuca) به خوبی این فرضیه را رد می‌کند. زیرا این پارک ملی همانطور که در تصویر زیر هم می‌توانید ملاحظه کنید در قلب شهر ریو دو ژانیرو واقع شده است. پارک ملی تیجوکا که متشکل تعدادی از جنگل‌های بارانی است اغلب به عنوان بزرگ‎‌ترین پارک ملی درون شهری جهان شناخته می‌شود.

 

پارک ملی برزیل

 

5. پارک ملی آمبورو، بولیوی

پارک ملی آمبورو (amboro) به دلیل حیات وحش و گوناگونی زیستی که دارد تجربه‌ یک سافاری بکر در بولیوی و آمریکای جنوبی رقم می‌زند. این پارک ملی زیستگاه بیش از 900 گونه پرنده و 177 گونه پستاندار است و اکوسیستم متنوع آن شامل جنگل‌های ابری، دشت‌های نیمه خشک و جنگل‌های بارانی می‌شود.

 

پارک ملی آمبورو

 

6. پارک ملی تیرا دل فوئگو، آرژانتین

پارک ملی تیرا دل فوئگو (Tierra del Fuego) که در مجمع الجزایری با همین نا قرار گرفته است لقب «انتهای جهان» را یدک می‌کشد. زیرا در جنوبی‌ترین بخش آمریکای جنوبی قرار گرفته و جو ساکت و بسیار خاصی دارد. در این پارک ملی جنگل، کوهستان، یخچال‌های طبیعی، آبشار و حیواناتی چون روباه پیدا می‌شوند.

 

پارک ملی آرژانتین

 

7. پارک ملی ایگواسو، آرژانتین

در آمریکای  جنوبی بیش از 300 پارک ملی وجود دارد و آنچه باعث تمایز پارک ملی ایگواسو نسبت به آن‌ها شد،ه آبشار ایگواسا است که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای جهان نیز شناخته می‌شود. این آبشار که جلوه فوق‌ العاده‌ای به پارک ملی ایگواسا بخشیده است از 275 آبشار کوچک تشکیل شده و حدود 82 متر ارتفاع دارد.

 

پارک ملی آرژانتین

 

8. پارک ملی گالاپاگوس، اکوادور

پارک ملی گالاپاگوس به دلیل داشتن پوشش‌های گیاهی گوناگون و آب‌های دست نخورده اقیانوس آرام، زیستگاه بیش از 9000 گونه مختلف است. در گالاپاگوس طیف وسیعی از مناظر را می‌توان شاهد بود؛ از کوه‌های آتشفشانی فعال گرفته تا جهانی پویا در زیر آب‌ها و سواحلی که محل زندگی پنگوئن‌ها است. مجمع الجزایر گالاپاگوس شاید وسعت زیادی نداشته باشند، اما تنوع زیستی و وجود گونه‌های متفاوت از هر رده جانوری و جانداری سبب شده است تا هیچ جای هستی شبیه به آن نباشد. جالب است بدانید که حدود 80 درصد پرندگان، 97 درصد خزندگان و پستانداران، 30 درصد از گونه‌های آبزی و 30 درصد از گیاهان به صورت بومی و اندمیک تنها در پارک ملی گالاپاگوس یافت می‌شوند. برای آگاهی بیشتر از این پارک ملی بی‌نظیر پادکست گالاپاگوس در رادیو ماجرا را از دست ندهید. 

 

پارک ملی گالاپاگوس اکوادور

 

9. پارک ملی لینسویز ماراینسیز، برزیل

شما را با یکی از عجیب‌ترین پارک‌های ملی جهان در برزیل به نام لینسویز ماراینسیز (Lençóis Maranhenses) آشنا می‌کنم. پارکی که در آن به جای درخت و جنگل، تپه‌های کویری بی انتهایی را می‌توانید ملاحظه کنید. البته در لینسویز ماراینسیز تنها با یک کویر معمولی سر و کار ندارید و می‌توانید بیابانی در قالب شن‌های سفید رنگی تماشا کنید که اطراف آن‌ با مرداب‌های کوچک و بزرگ احاطه شده است. این منظره آنقدر سورئال است که ممکن است با دیدن تصاویرش آن را با نقاشی‌های سالوادور دالی اشتباه بگیرید.

 

پارک ملی برزیل 

10. پارک ملی فرناندو د نورونها مارین، برزیل

آخرین پارکی که در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد پارک ملی فرناندو د نورونها مارین (Fernando de Noronha Marine) است. پارکی که 231 کیومتر خارج از برزیل در آب‌های اقیانوس اطلس واقع شده است. این پارک ملی به دلیل موقعیت و دور افتادگی‌اش مملو از سواحل نابی است که اگر روزی به آن سفر کنید کسی غیر از شما یا همراهانتان در دیدرستان نیست. در پارک ملی فرناندو د نورونها همچنین می‌توانید شاهد مجموعه‌ای جزایر آنشفشانی، شنای دولفین، کوسه‌ها و لاکپشت‌های دریایی باشید.

 

 پارک ملی فرناندو د نورونها مارین

 

منبع: roadaffair

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.