سفرنامه مالزی

من به جهانگردی علاقه زیادی دارم و تصمیم گرفتم ان شاالله به کشورهایی که در توانم هست سفر کنم.یکی از فاکتورهایی که برای من مهمه اینه که از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای ظرفیت بالایی باشن ...خلاصه اول تصمیم گرفتم برم استانبول چون هم کشور اسلامی هستش و دسترسی به غذای حلال راحته و هم اینکه بسیار از نظر تاریخی برای من جذابه...ولی بعد از مدتی که تمام چند و چون سفر به استانبول رو در آوردم از فصل سفر گرفته تا قیمت هتل ها و قیمت پرواز ها و غیره مالزی هم نظر من رو به خودش جلب کرد...چون هم کشور ارزونتریه از نظر هتل و خوراک و هم چندتا جای جذاب برای من بیشتر از استانبول داشت..از جمله باغ وحش بزرگ...طبیعت زیبا و به خصوص تکلم مردمش به زبان انگلیسی..من خودم زبانم خوبه در حدی که جایی لنگ نمیمونم اما توی سایت ها که میگشتم به این جمع بندی رسیدم که توی استانبول کمتر به زبان انگلیسی تکلم میکنن...پس مقصدم انتخاب شد..مالزی!!!...خب بعد از انتخاب مقصد شروع کردم به برنامه ریزی کردن برای سفر...تعدادی از سفرنامه های مالزی رو خوندم..از سایت هایی که در مورد مالزی اطلاعات میدادن استفاده کردم . خیلی چیزای دیگه که تک تک برای دوستان عزیزم توضیح میدم که کاملا آشنا بشن که باید چیکار کنن. اول شروع کردم به جستجوی اماکن توریستی تا ببینم مالزی چی داره..خب جاذبه های زیادی داره که در ادامه تک تک توضیح خواهم داد...بعد قیمت هتل ها رو بررسی کردم و مکانشون..اینکه کدوم برای من مناسب تره..توی مالزی هتل از هر قیمتی هست!!....در ادامه توضیح خواهم داد که چه هتلی برای شما مناسب هست. یه نکته رو تا یادم نرفته متذکر بشم که همه عزیزان بدونن...من قبل از سفرم خودم رو بیمه مسافرت خارج از کشور کردم...واسه یه هفته مالزی و من که 25 سال سن دارم شد تقریبا 22 هزار تومان...باید برید به نمایندگی های بیمه پارسیان و درخواست بدید...بدون بیمه از کشور خارج نشید که حادثه خبر نمیکنه! خب بحث بعدی بحث اینه که با چی بریم مالزی..خب معلومه فقط پرواز...توی خط تهران به کوالالامپور ایران ایر و ایر آسیا و ماهان پرواز دارن که بازم در مورد هر کدوم توضیحات مفصلی میدم خدمتتون.

عزیمت به مالزی
برای رفتن به مالزی من خیلی جزییات رو بررسی کردم..اینکه چه فصلی برم که کمترین میزان بارندگی باشه..کمترین درصد رطوبت باشه...قیمت هتل ها توی اصطلاحا های سیزن نباشه و غیره...خب همه ی اینا که گفتم جور شد و رفتیم سراغ بلیط...شما میتونید از دو نوع بلیط استفاده کنید..یکی بلیط آزاد و دیگری استفاده از پروازهای چارتر که هر کدوم مزایا و معایبی دارند...پرواز آزاد خوبیش اینه که شما میتونید پرواز برگشتتون رو خودتون انتخاب کنید...میتونید اگه بعد از گرفتن بلیط پشیمون شدید کنسلش کنید و فقط کمی جریمه میشید و بقیه پولتون پس داده میشه...توی تمام فصل سال تقریبا قیمتش ثابته ولی قیمتش نسبت به چارتر بالاتره...حالا بریم سراغ پرواز چارتر...پرواز چارتر تاریخ رفت و برگشتش مشخصه و قابل تغییر نیست...اگه رزرو کردید و پشیمون شدید کل پولتون رفته و از نظر قیمتی فوق العاده نسبت به پرواز آزاد مناسب تره وخصوصا که لحظه آخری هم باشه!! خب من تموم قیمتا رو گرفتم ..ایران ایر آزاد پایین ترین کلاسش تقریبا 850 هست...ایر آسیا هم آزادش تقریبا 800 هست...اما چارتر ایر آسیا معمولا از 750 شروع میشه و موقعی که لحظه آخری بشه تا 600 هم میاد..ماهان هم که تازه پروازش رو به مالزی شروع کرده...من چون یک هفته میخواستم بمونم و تاریخ سفرم رو تعیین کرده بودم تصمیم گرفتم از چارتر ایرآسیا استفاده کنم...پس پروازم انتخاب شد!....بلیط رو هم از یکی از آژانس هایی که در همین سایت آگهی میده تهیه کردم.... من پروازم واسه 5 می بود ساعت 22 و 55 دقیقه...ایرباس ای 330 ایرآسیا...هواپیما خوب و کاملا نو بود...خدمه هم خیلی جوون بودن...چندتا دختر و پسر جوون و خوش برخورد...طوری که بعضیا باهاشون شوخی هم میکردن...توی این پرواز چه رفت و چه برگشت دو بار از مسافر پذیرایی میشه...یه غذای گرم و یه غذای سرد..بقیه پرواز باشه واسه شروع سفرنامه! خب بریم سراغ هتل ها و قیمتاشون...توی کوالالامپور از مسافرخونه هست تا هتل های 5 ستاره تاپ..قیمت هم از شبی تقریبا 30 هزار تومان هستا تا الا ماشاالله...انتخاب هتل بستگی داره به اینکه شما قصدتون از سفر چیه...آیا واسه استراحت میرید؟...آیا واسه تجارت میرید؟..آیا میخواید سفرتون کم هزینه باشه و غیره...من میخواستم سفرم کم هزینه باشه و بتونم از هزینه ها کم کنم تا بتونم جاهای بیشتری برم!

باز هم بسته به قصدتون از سفر مکان رزرو هتل هم متفاوته...اگه قصدتون خرید باشه باید توی مثلث طلایی هتل بگیرید...این مثلث طرفای خیابون بوکیت بینتانگ و راجا چولان و سلطان اسماعیل هست...جایی که اکثر هتل های تاپ قرار دارند...البته هتل هایی با قیمت مناسب هم توی خیابون بوکیت بینتانگ بسیاره...و اینم بگم اکثر هتل های خوب هم توی این مثلث طلایی هستن چون واقعا این قسمت از شهر از همه لحاظ عالیه..به مراکز خرید نزدیکه...به مراکز تفریحی نزدیکه و به مترو و منوریل هم نزدیکه...اما تعدادی هتل هم توی مناطقی مثل میدولی و چاینا تاون وغیره هست که به نظرم نرید بهتره چون باید هزینه کنید تا به مرکز شهر برید! اگه نظر منو بخواید واسه یه هفته اگر دو نفر هستید یه هتل خوب برید و از امکاناتش استفاده کنید چون واسه دو نفر هر شب هتل مناسب در میاد...اونجا کمی گرمه و بعد از یه گشت و گذار استخر و حمام خوب میچسبه و همچنین سرویس دهی هم مناسب تره! خب اینم از بحث هتل و اقامت توی کوالالامپور...بریم واسه غذا...اونجا کشور اسلامیه و غذای حلال به راحتی در دسترسه...فقط غذای چینی ها و هندی ها حلال نیست که نمیشه خورد..اکثر اغذیه فروشی ها مثل رستوران و فست فود دست مسلموناست...مک دونالد و کی اف سی گرفته تا رستورانهای محلی...اما چینی ها هم غذا فروشی دارن که خیلی هم مشتری دارن و البته بیشتر اروپایی ها و غیر مسلمانان مشتریشون هستند...قیمت غذا هم اونجا زیاد نیست...مثلا من یه وعده کامل کی اف سی با یه سیب زمینی اضافه میگرفتم میشد تقریبا 5800...تازه مناسب تر هم داره...اما رستوران ایرانی هم هست که معمولا گرونه...مخصوصا رستوران ایرانی ناب توی خیابون بوکیت بینتانگ که عکسشو براتون خواهم گذاشت...یه غذا خوردم شد تقریبا 19000 تومان...البته با ارز آزاد حساب کنید خیلی بیشتر میشه....ولی کیفیتش عالیه! غذاهای خود مالایی ها یه جوریه و به مزاج من سازگار نمیومد...ادویه زیاد داشت...برنجشون سفت و خشک بود و گوشتشونم یه جوری بود اما نوشیدنیاشون عالیه...یه چای لیمویی یخی خوردم تو برج های دوقلو خیلی حال داد!

خب غذا هم تموم شد و بریم سراغ حمل و نقل...اونجا همه نوع وسیله هست...همه تمیز...کولر دار و خنک و با قیمت مناسب...اونجا اکثر جاها رو میشه با مترو و منوریل و اتوبوس رفت ولی چند روز زمان میبره تا بفهمید که چجور باید مسیرها رو رفت...واسه همین مجبورید از تاکسی استفاده کنید..اونجا تاکسی ها معمولا کنار خیابون ایستادن تا یه مسافر بیاد و ببرنش به جایی که میخواد...تاکسی متر دارن ولی معمولا به صورت دربستی کار میکنن و از قبل باید با راننده طی کنید که چقدر بپردازید...زیاد هم گرون نیست تاکسی...وقتی شما سوار میشید دیگه راننده کسی رو سوار نمیکنه...ماشین خیلی تمیز و خنکه...اکثر راننده ها هندی هستن ولی انگلیسی میفهمن و حرف میزنن...باهاشون سر کرایه باید چونه بزنید که گرون نگیرن و غیره! مترو هم کرایش مناسبه و همه جا رو پوشش میده و جاهای توریستی اکثرا ایستگاه داره...منوریل هم همینطوره...اتوبوس هم تا دلتون بخواد هست...قیمتش ولی نسبت به ایران بالاتره...من یه رینگت میدادم واسه بلیط...اما هم سریع میرن...هم خلوت خلوتن و هم کولرشون فوق العادست! خب بریم سراغ سفرنامه...سفر رو از اونجایی مینویسم که به تهران رسیدم و کارای دریافت ارز مسافرتی رو انجام دادم...خلاصه کارای ارز رو انجام دادم و رفتم زیارت شاه عبدالعظیم حسنی(ع)

سفرنامه مالزی

و بعدشم از اونجا رفتم تا یکی از ایستگاه های مترو که دقیقا اسمش یادم نیست...شاید باقرشهر باشه...چون از تهران خیلی گرونه تا فرودگاه امام (ره) بعد از پرس و جو فهمیدم که توی ایستگاهی که گفتم میتونم پیاده بشم و با ماشین هایی که میرن تا پرند برم و دقیقا درب فرودگاه امام پیاده بشم...فقط با هزار تومان!!!!! خلاصه رسیدم به فرودگاه و تعجب کردم که خیلی خلوت بود...کارامو انجام دادم و بار هم که نداشتم و خیلی راحت بودم...فقط یه کوله پشتی داشتم و کارت پرواز رو گرفتم و رفتم تو سالن پرواز نشستم...یه چند دقیقه ای هم توی فروشگاه ها گشتم تا موقع پرواز بشه. خدمه پرواز هم همه توی سالن پرواز نشسته بودن...لباس فرم خدمه ایر آسیا هم که واسه اقایون لباس سیاه و خانم ها هم بلوز و شلوار قرمز روشن هستش...هواپیما هم که به شکل قشنگی رنگ شده...وارد هواپیما که شدم خوشحال شدم که هواپیما نو و تر و تمیزه....صندلی های چرمی...سیستم تهویه فوق العاده خوب...فکر کنم طرفای 400 نفر ظرفیت داشت...با 10 دقیقه تاخیر پرواز کردیم و رفتیم به سمت کوالالامپور....من زیاد با دیگران جوش نمیخورم توی مسافرت ولی بغل دستیم یه آقایی بود از کشور میانمار که آمده بود ایران و درس طلبگی میخوند...انصافا فارسی خیلی خوب حرف میزد و تا اخر سفر همصحبت هم بودیم....مدتی که گذشت شروع کردن به پذیرایی...اولین پذیرایی غذای گرمه که شامل پلو گوشت و زرشک پلو با مرغ میشه..با نوشیدنی های مختلف...نکته ای که جالب بود این بود که غذای هواپیما متعلق به هواپیمایی ماهان بود...نوشابه ها زمزم بود...آبمیوه ها ایرانی بود و کلا از کترینگ ایرانی استفاده میکردن...من گوشت خوردم و انصافا خوشمزه هم بود...غذای ماهان خیلی خوبه...ولی نوشیدنی اصلا توی پرواز نخوردم چون واقعا به آدم فشار میاد توی پرواز...خلاصه پذیرایی تموم و هر کاری کردیم خوابمون نمیبرد...واقعا خسته کنندست که 7 ساعت یه جا روی صندلی بشینی و به دیگران نگاه کنی...البته عده ای از بچه ها که گروهی آمده بودن با هم سرگرم بودن...توی پرواز معمولا چند بار توی چاله هوایی افتادیم که قلب من رو تا مرز ایستادن میبرد!(از پرواز واقعا میترسم).

نزدیکای صبح گه شد خدمه شروع کردن به پذیرایی از مسافرین با کیک و نوشیدنی که اونم خوب بود....آخر هم خدمه میان و توی هواپیما یه سری از محصولات رو که بعضی هاش متعلق به ایرآسیا هست رو میفروشن...کلاه...تی شرت...اسباب بازی...سیگار...نوشیدنی و غیره....دیگه یواش یواش داشتیم میرسیدیم...هواپیما سرعتش رو کم کرده بود تا بتونه راحت بشینه...شهر از بالا مشخص بود...چیزی که به چشم میاد سرسبزیه اونجاست...همش دار و درخته...سبز سبز سبز! هواپیما بدون مشکل به حمدالله نشست و پیاده شدیم...من که ساکن اهوازم به گرما و شرجی عادت دارم و مشکلی واسم نبود اما شاید بعضی ها بدشون بیاد...ولی خداییش هوا زیادم گرم و شرجی نبود...طرفای 10 صبح به وقت کوالا رسیده بودیم...فرودگاهش زیاد شیک و مدرن نیست اما خب بد هم نبود...

توی صف ایستادیم تا پاسپورتمون مهر ویزا بخوره و بتونیم خارج بشیم...اون همسفرم که اهل میانمار بود ساعت 5 عصر پرواز داشت به کشورش و رفتم باهاش تا کارهای مربوط به ترانزیتش رو انجام بده...نزدیک 40 دقیقه طول کشید...خلاصه با هم خداحافظی کردیم و دیگه باید میرفتم به مرکز شهر...اونجا چند تا گیشه هست که موقعی که از سالن خارج میشید صداتون میکنن که بیاید تاکسی بگیرید یا اتوبوس...من یه بلیط اتوبوس گرفتم 8 رینگت که منو برسونه تا ایستگاه KL Sentral ..اتوبوس هم کولر دار بود و از هر نژادی توش بود...چند دقیقه طول کشید تا پر بشه و بعد حرکت کرد...توی راه خیلی خسته بودم و کمی خوابیدم...سمت راست و چپ جاده همش درخت خرماست...از این درخت ها شیره خرما میگیرن و صادر میکنن...جاده ها تمیز و زیبا...خونه های قشنگ...دقیقا یک ساعت تا کوالا راهه...وقتی نزدیک میشید برج های دوقلو رو میبینید...تقریبا از همه جای شهر مشخص هستن!

سفرنامه مالزی

کنار دستم تو اتوبوس یه جوون نشسته بود که بعد از صحبت کردن فهمیدم پاکستانیه..وقتی گفتم ایرانیم گفتش که اقوام نزدیکش تو چابهار هستن!...کمکم کرد و با هم رفتیم تا ایستگاه مترو KL Sentral ...اینم بگ که KL Sentral اصلی ترین ایستگاه توی کوالاست...همه خطوط مترو به هم میرسن...مثل ایستگاه امام توی تهران....از اونجا رفتم تا ایستگاه KLCC ...ایستگاهی که نزدیک برج های دوقلو قرار داره...از اونجا دیگه از طریق راهروهایی که خیلی بزرگن اومدم تا توی خیابون Bukit Bintang...

قبلا ته و توی این خیابون رو در آورده بودم و یه هتل گرفتم...هتل معمولی بود...خیلی خسته بودم...ساعت طرفای 3 رسیدم تو اتاق...یه دوش گرفتم و بعدش کمی استراحت و نماز..گشنم بود و منم که تا بحال مک دونالد نخورده بودم گفتم بزار برم مک دونالد...توی این خیابون یه شعبه مک هست و یه شعبه کی اف سی...رفتم و جاتون خالی سفارش دادم فکر کنم شد 13 رینگت...والا همین فست فودهای خودمون خوشمزه ترن!!!

بعد از اون هم رفتم تا به مراکز خریدی که همشون رو تو اینترنت دیده بودم سری بزنم...اول رفتم به مرکز خرید Pavillion که به نظرم بهترینه توی اون خیابون...یه گشتی توش زدم و بعدش رفتم سمت سینماهاش...قبل از سفر برنامه ی فیلم ها رو دیده بودم و میدونستم که فیلم Avengers قراره توی اون تاریخ که من هستم اکران بشه...موقعی که من رفتم متاسفانه خیلی شلوغ بود و مجبور شدم برگردم چون خسته بودم و حال نداشتم توی صف بمونم....بعد از اون رفتم هتل واسه نماز مغرب و عشا و بعد از اونم تصمیم گرفتم برم و یه سری به Berjaya Times Square بزنم....یکی از بزرگترین مراکز خرید و سرگرمی توی مالزی...شام هم جاتون خالی واسه اولین بار KFC رو تجربه کردم که خوشمزه بود...مخصوصا X Meal Twister . شب هم برگشتم هتل...یه نکته اینکه خیابان بوکیت بینتانگ تقریبا تا نزدیکای صبح پر از رفت و آمده...سر چهار راه ها بعضی ها دست فروشی میکنن....بعضی ها خودشونو رنگ میکنن و دیگران باهاشون عکس میگیرن...بعضی ها برنامه موسیقی و کاردستی اجرا میکنن و خلاصه خیابون شلوغیه!

از اینجا به بعد سفرنامه میخوام جاهای توریستی کوالالامپور رو براتون شرح بدم:
1- اول از همه رفتم به باغ وحش کوالالامپور به اسم Zoo Negara که قبل از سفر روی سایت اینترنتیش همه جزییاتش رو دیده بودم...این باغ وحش خارج از شهره و من با تاکسی رفتم...25 رینگت واسه رفت و 25 رینگت هم واسه برگشت...ورودی هم فکر کنم 35 رینگت بود...اگر دوربین فیلمبرداری داشته باشید باید مبلغی اضافه بپردازید ولی برای دوربین عکاسی نیازی نیست....توی باغ وحش ماشین های کوچکی هست که میتونید با دادن 1 رینگت سوار بشید و همه جا رو بگردید البته به نظرم مثل من پیاده برید با حال تره...توی باغ وحش فروشگاه هست...رستوران هست و نوشیدنی هم هست پس نیاز نیست چیزی با خودتون برای خوردن ببرید...در زیر چندتا عکس از باغ وحش براتون میذارم

2- دومین جایی که رفتم جاییه به اسم China Town....محله چینی ها...جاییه با معماریه چینی و مردم هم که چینی هستن و پر از رستوران و فروشگاه چینی....یه معبد چینی هم هست که خیلی زیبا رنگ آمیزی شده بود...واسه دیدن خوبه اما برای خرید به نظرم ارزش نداره پولتون رو حروم کنید...غذا خوردن هم که خودتون برید میبینید چه وضعیه اونجا!!!!....وقتی میخواید وارد بشید یه تابلو بزرگ داره خیابونش که روش نوشته Petaling street ...

3- سومین جایی که رفتم جایی بود به اسم National Palace یا قصر ملی...جایی که محل زندگیه پادشاه هست...جایی خارج از شهر و با منظره ای فوق العاده زیبا...همش گل و سبزه میبینید...خود ساختمون هم با رنگ های روشن زرد و سفید تزیین شده...اینم بگم که وقتی اونجا میرید حق ورود به قصر رو ندارید و فقط میتونید از بیرون ببینید و عکاسی کنید...معمولا اتوبوس هایی که توریست ها رو میارن 10 دقیقه میمونن و بعد دوباره حرکت میکنن!

4- چهارمین جایی که رفتم جاییه به اسم Bird Park یا باغ پرندگان....خیلی خیلی زیباست...جاییه وسط جنگل..البته جنگل توی شهر...یه محیط خیلی وسیع که با تور بالای اون رو بستن و پرنده ها آزادانه توی محیط پرواز میکنن....البته بعضی از پرنده ها هم مثل شتر مرغ و چند تا دیگه توی قفسن...یه قسمتی داره به اسم Bird Show ... نمایش پرنده ها...از ساعت 12 و 30 تا 15 و 30 پرنده ها میان و برنامه اجرا میکنن...خیلی هم شلوغ میشه...مخصوصا بچه ها خیلی لذت میبرن...اگه با بچه میرید سعی کنید به نمایش پرنده ها برسید...چندتا حوضچه داره که ماهی های فوق العاده زیبایی توش هستن...واقعا لذت بردم...اونجا هم فروشگاه داره...رستوران داره و نوشیدنی خنک هم هست....گرمای محیط جوریه که نوشیدنی خنک میچسبه!!

جای بعدی Lake Garden هست که من رفتم...جاییه نزدیک همین باغ پرندگان...یه باغ بسیار بزرگ پر از گونه های گیاهی و درختی...درختایی داره که تا حالا ندیدید...یه دریاچه هم توشه پر از گلهای نیلوفر آبی...واقعا زیباست...محیط باغ به طرز زیبایی تزیین شده که واقعا جای تحسین داره...ورودی هم رایگانه...

جای بعدی که رفتم اسمش هست Beer Park ....پارک آهوها....از توی جاده ای که توی Lake Garden هست میشه به درب ورودیش رسید...من که خسته بودم زیاد توش نچرخیدم ولی کسی که به آهوها علاقه داره واسش جای جذابی خواهد بود...ورودی هم رایگانه!

جای بعدی که رفتم اسمش هست Orchid Park ....باغ ارکیده ....پر از گل های ارکیده...جای بسیار زیباییه واسه عکاسی کردن و لذت بردن از دیدن گل ها و فضای سبز....درب ورودیش روبروی درب ورودی باغ پرندگان هستش....ورودیش رایگانه

5-جای بعدی اسمش National Mosque....مسجد ملی....یه مسجد بزرگ و زیبا...ورودی نداره و میتونید از بیرون ببینید و با معماریش اشنا بشید...با قدم زدن از درب باغ پرندگان تقریبا 10 دقیقه ای میتونید بهش برسید

6- جای بعدی محله ایه به اسم Little India....هند کوچک...جاییه که اکثر ساکنانش هندی هستن...فروشگاه های پوشاک هندی...غذای هندی و غیره...به طرز زیبایی همه جای خیابون اصلی این محله رنگ آمیزی شده....فوق العاده زیباست...حتما ببینید.

7- جای بعدی اسمش هست Petronas Twin Towers....برج های دوقلوی پتروناس...نماد کوالالامپور....خیلی خیلی زیبا و با شکوهه...من که از بیرون فقط دیدمش...هم روز رفتم و هم شب...توی شب خیلی زیباتره واسه عکس گرفتن...خیلی ها هم میان و شب عکس میگیرن...اگه بخواید میتونید با پرداخت 50 رینگت برید و با آسانسور برید تا طبقه 50 و برگردید پایین...من که نرفتم....یه پارک خیلی زیبا هم اطرافش هست که در ادامه عکس هاش رو خواهید دید.

8- جای بعدی اسمش هست Kl Menara...برج مخابراتی کوالالامپور....شبیه برج میلاد تهرانه...از همه جای شهر مشخصه...روی یه تپه کوچک قرار داره و برای بالا رفتن باید ورودی بدید...من برام جذابیتی نداشت و استفاده نکردم.

سفرنامه مالزی

9- جای بعدی که من رفتم جاییه به اسم Indipendence square.....یا میدان استقلال......قبل از سفرم توی اینترنت در موردش خونده بودم و قصد داشتم ازش دیدن کنم...یه میدان بزرگ و خیلی خیلی زیبا که واسه من جذاب بود...البته سوار اتوبوس بودم و به گرفتن چندتا عکس بسنده کردم...اتوبوسی که سوارش بودم رو بعدا معرفی خوام کرد!!

10- جای دیگه که رفتم آکواریوم کوالالامپور بود....زیر برجای دوقلو قرار داره...کنار مجتمع خرید سوریا...خیلی زیباست...10 صبح باز میشه.

خب این از جاهای توریستی که من رفتم...البته جاهای زیادی هست که من متاسفانه نرفتم ولی براتون معرفی میکنم تا شما بتونید استفاده کنید:

1- اگه به اب و ساحل علاقه دارید میتونید با دربست تاکسی یا با اتوبوس از ترمینال کوالالامپور برید به شهر ملاکا یا شهر پورت دیکسون....تقریبا 1 ساعت راهه....شهر ملاکا جاهای زیادی داره از جمله پارک آبی آفاموسا....قلعه پرتغالی ها و غیره.

2- اگه به طبیعت و کوه و آب و هوای خنک علاقه دارید میتونید با دربست یه تاکسی که زیاد هم نمیشه برید و از مجموعه تفریحی Berjaya Hills استفاده کنید...اسب سواری...دهکده فرانسوی ها...یه دهکده کوچولو به سبک ژاپن و غیره...خیلی زیباست حتما برید.

3- یه جایی نزدیک کوالالامپور هست که خیلی از توریستا میرن به اسم Batu Caves....غارهای باتو...یکی از بزرگترین مجسمه های طلا از بودا اونجاست...تقریبا 273 تا پله هم باید برید بالا تا به ورودی غار برسید...اگه براتون جذابه برید.

4- جای دیگه که خیلی نزدیکه پوتراجایاست...مقر اداری سیاسی مالزی...مسجد پوتراجایا و عجایب هفتگانه جهان به اندازه کوچک و غیره از جاذبه های توریستیه این شهره.

توی اکثر شهرهای توریستی دنیا اتوبوس هایی هست که یه مسیر خاص رو هر روز در حرکتن...مسیرشون جوری تنظیم شده که از جاذبه های توریستی اون شهر میگذره و هر کس بخواد میتونه پیاده بشه و پس از بازدید از اون جا منتظر بشه تا اتوبوس بعدی بیاد و سوار بشه و بقیه جاها رو هم ببینه....کوالالامپور هم از این اتوبوس ها داره...به اسم Hop on Hop off....فکر کنم 22 تا ایستگاه داره....هر ایستگاه یه جای توریستی هست ولی تمام جاهای توریستی شهر رو پوشش نمیده چون دیگه مسیرش خیلی طولانی میشه....ورودیش برای 24 ساعت که من گرفتم 38 رینگت بود...شما هر ایستگاهی دوست داشتید پیاده میشید و بعد از تقریبا نیم ساعت دوباره یه اتوبوس میاد و شما میتونید با نشون دادن بلیطتون دوباره سوار بشید

سفرنامه مالزی

خب الان میریم سراغ مراکز خرید...مطمئنا وقت زیادی رو توی مراکز خرید خواهید گذروند:

1- اولین مرکز خرید که به نظرم بهترین هم هست اسمش هست Pavilion...یه مرکز خرید بزرگ و مدرن که توی خیابان بوکیت بینتانگ قرار داره...اکثر مارک های معروف اونجا قرار دارن....یه طبقه داره که همش خوراکیه بعلاوه یه فروشگاه بزرگ مثل فروشگاه رفاه خودمون...ولی جنس ها اکثرا قیمتشون بالاست.

2- دومین جا اسمش هست Lot 10...من زیاد توش نچرخیدم چون داشتند توش بازسازی انجام میدادن...فقط رفتم توی نمایندگی Timerland...جنساش فوق العاده بود....توی خیابان بوکیت بینتانگ قرار داره.

3- سومین جا که قیمتاش مناسبه و اکثرا ازش خرید میکنن اسمش هست B.B Plaza...توی خیابان بوکیت بینتانگه ولی کیفیت اجناسش مثل جاهای دیگه نیست...ولی خریدهای خوبی خواهید کرد ازش.

سفرنامه مالزی

4- چهارمیش که خیلی جای خوبیه اسمش هست Berjaya Times Square....یه ساختمان دوقلوی بلند که هم مرکز خریده...هم شهر بازی داره و هم سالن سینما...جای عالی هستش واسه خرید...هم مارک هست و هم غیر مارک....روبروش هم یه نمایندگی Puma هست که جنساش محشره....پشت خیابان بوکیت بینتانگ قرار داره.

5- پنجمیش که عشق بچه های دیجیتال خواهد بود...Low Yat Plaza...یه ساختمان چند طبقه بزرگ که فقط برای فروش لوازم دیجیتاله...دوربین و موبایل و لپ تاپ و تبلت و لوازم جانبی...حتما سر بزنید....توی خیابان بوکیت بینتانگ قرار داره.