سفرنامه مالزی

سفرنامه مالزی

امروز که این سفرنامه را می نویسم 4 سال از سفر به کشور مالزی می گذرد ولی همچنان خاطرات شیرین آن سفر هنوز در یادم باقی مانده است . اواسط آذرماه 88 بود که من و همسرم تصمیم گرفتیم برای اولین سفر خارج از کشورمان ، کشور مالزی را انتخاب کنیم بنابراین 2 عدد بلیط مالزی که قیمت هر بلیط 850000 تومان بود از طریق تور آژانس شکیبا اصفهان تهیه کرده و در تاریخ 30/9/88 از اصفهان با ماشین خودمان به مقصد تهران رهسپار شدیم در بین راه یکی از رستورانهای خوب به نام مهتاب برای ناهار پلو ماهیچه گردن سفارش دادیم که چشمتان روز بد نبیند که در مالزی چه به روز من آورد که بعداً تعریف می کنم . خلاصه به فرودگاه امام خمینی تهران رسیدیم و پروازمان حدود 8:30 شب بود یک پرواز 5/8 ساعتی تا کولالامپور ، ابتدای پرواز که هواپیما مشکل فنی داشت و خلاصه یک ساعتی در هواپیما نشسته بودیم و با استرس منتظر بودیم تا هواپیما بالاخره از زمین بلند شود .

طول مدت سفر به یک طرف و غذای پر چرب رستوران مهتاب هم به یک طرف دل درد شدید و حالت تهوع زیادی پیدا کردم تا رسیدن به فرودگاه هنوز ادامه داشت و هر چه من و همسرم می خواستیم از گشت بازرسی رد شویم من دچار حالت تهوع می شدم و نمی توانستم بالاخره با هر بدبختی که بود از قسمت بازرسی رد شدیم و من از درد شدید معده و پشت شانه به خود می پیچیدم تا اینکه به لیدر تور که یک خانم بود رسیدیم و در بدو ورود به مالزی گشت شهری ترتیب داده بود و من هر چه اصرار کردم که مرا به هتل برسانید قبول نکردند و من در اتوبوس دراز کشیده بودم و از درد به خود می پیچیدم تا آن زمان درد به آن شدیدی در تمام عمرم نکشیده بودم بعد از گذشت زدن در شهر به یک رستوران KFC رفتند که همه سفارش غذا دادند به جز من ، که در دلم می گفتم کاش زودتر به هتل می رفتم .

خلاصه بعد از صرف غذا به هتل رسیدیم و من در آنجا کمی آرام گرفتم هتل سری پاسیفیک که هتل 5 ستاره نسبتاً خوبی بود و تا مرکز شهر ده دقیقه فاصله داشت . بعد از کمی استراحت برای گرفتن دارو به مرکز خرید شهر رفتیم و به علت داروساز بودنم می دانستم که باید چه داروهایی مصرف کنم از داروخانه آنجا خریداری کردم و خوردم جالب این است که بدانید داروخانه ها در سوپرمارکت های آنجا قرار دارند قسمتی از یک سوپرمارکت به داروخانه یا همان pharmacy تعلق دارد . فردای آن روز با لیدر تور هماهنگ کردیم و به معبد هندوها رفتیم . معبد دیدنی بود فضای زیبای آن و مجسمه بزرگ و مقدسی که وسط آن قرار داشت یک فضای معنوی بوجود می آورد . باید از پله های معبد بالا می رفتیم حدود 800 پله تا به معبد برسیم در این راه میمون ها از کنار مان رد می شدند . فضای داخل معبد مانند یک غار بزرگ و تاریک بود که در گوشه و کنار آن مراسم خاص هندوها برگزار می شد و آئین مقدسشان را به جا می آوردند .

فردای آن روز به تله کابین معروف شهر کوولالامپور رفتیم که به گنتینگ شهرت دارد . مسیری طولانی با ارتفاع نسبتاً زیاد را با تله کابین هایی جهار نفره تا بالای کوه رفتیم و سرتاسر مسیر جنگل و سرسبزی و زیبایی طبیعی را می دیدیم . وقتی به آن بالا رسیدیم یک شهر کوچک را با مراکز خرید ، شهربازی پارک آبی کوچک و همه وسایل تفریحی برای مسافران می بینیم من و همسرم به آنجا رفتیم ولی چون مبلغش کم بود به تفریحش می ارزید . گل کاری های زیبایی کنار پله های برقی بسیار زیبا و چشم نواز بود . روز بسیار خوبی را در شهر کوچک و بر فراز بلندیهای کوولالامپور طی کردیم و برای استراحت به هتل برگشتیم .

روز بعد پارک آبی یا همان Sunway lagoon رفتیم که واقعاً مفرح و زیبا بود . پارک آبی وسیع و دارای فضای سبز بسیار زیبا که جایی برای یک روز گشتن و استراحت بود، آنقدر جاهای تفریحی زیاد بود که بسیار به ما خوش گذشت . یک استخر مواج در پارک آبی کولالامپور هست که با صدای زنگ موجهایی مثل دریا ولی ساختگی تولید می کند . که عینک همسرم در یکی از این موجها به ته استخر افتاد و گم شد و همسرم هم که شنا بلد نبود نتوانست کاری بکنه تا اینکه من با انگلیسی دست و پا شکسته به یک مسافر هندی حالی کردم و او هم خوشبختانه عینک را پیدا کرد و مشکل همسرم حل شد ، یک نکته جالب در مورد پارک آبی این است که شما وسایل و لباسهایتان را در هنگام ورود داخل کمدهائی می گذارید که هزینه آن سه رینگت مالزی (در آن زمان هررینگت 330 تومان ایران بود) ولی اگر در طول مدتی که آنجا هستید هر بار خواستید سراغ کمدتان بروید هر بار باید 5/1 رینگت دیگر بدهید . پس مراقب باشید که اگر چیزی دارید همان اول با خود ببرید تا نخواهید چندین باربه کمدتان مراجعه کنید .

جاهای دیگر و مناظر طبیعی مالزی بسیار زیادند و در طول یک هفته اقامت در کوولالامپور به هیچ عنوان شما احساس خستگی و حوصله سر رفتن نمی کنید از دیگر جاهای دیگر و جذاب مالزی به باغ پرندگان می توان اشاره کرد که شما می توانید به راحتی در کنار پرندگان عکس بگیرید . رطوبت این پارک بسیار بالاست بنابراین اگر رفتید از نوشیدنیهای مخصوص آنجا به نام one hundred plus که طعم خوبی هم دارد حتما ً استفاده کنید این نوشیدنی موجب می شود الکترولیت های بدنتان تنظیم شده و دچار کم آبی در اثر تعریق زیاد نشوید .

جای دیدنی دیگر آکواریوم بزرگ مالزی است که در زیر برجهای دوقلو قرار گرفته است و مکان جالب و آموزنده به ویژه برای بچه ها می باشد انواع ماهی های اقیانوس و کوسه های بزرگ را در آنجا می توان دید .

از جاهای دینی دیگر مالزی پوتراجا یا (همان شهر جدید) کوالالامپور است که چند تا از پل های معروف دنیا مثل پل سیدنی ـ سی و سه پل اصفهان ـ پل سانفرانسیسکو و ... به شکل نمادین بر روی دریاچه ای ساخته شده است . اکثر ساختمان های اداری و مهم به این شهر منتقل شده است به گفته لیدر تور ساخت این شهر 10 سال طول کشیده است . محل برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی نیز در آنجا بود که بازدید مختصری هم از آن جا داشتیم .

سفرنامه کوس آداسی

البته باران سیل آسایی باریدن گرفت که ما سریعتر به ماشین های مخصوص تور رفتیم . در کولالامپورمراکز خریدمهم و بزرگی وجود دارد . از آن جمله به پاساژ زیبای پاویلون و میدولی میتوان اشاره کرد که اکثر برندهای معروف دنیا مثل ورساچی ـ کلوئه ـ شانل ـ بربری و ... در پاساژ پاویلون با نرخ های دیدنی و نه خریدنی وجود دارد .

رستوران های مالزی اکثراً غذاهای مربوط به شرق آسیا را سرو می کنند که طعم شیرین و تند دارد که در طول سفر یکبار به رستوران ایرانی رفتیم که فقط غذاهای ایرانی سرو می شد که در بین طعم های مختلف چینی ، مالزی ، تایلندی بهترین طعم غذا را دارا بود .

از دیگر منابع طبیعی و حیات وحش مالزی می توان به سافاری زو در آفاموسا اشاره کرد که باید با یک ماشین دربستی تا آن منطقه که خارج از شهر می باشد بروید البته اگر بخواهید 2 نفر ماشین بگیرید هزینه زیادی به شما تحمیل می شود وقتی به آنجا می رسید می توانید با ببر زنده ـ پلنگ زنده و دیگر حیوانات عکس بگیرید . سوار بر ماشین های خاص که به آن سافاری می گویند و همگی دارای حفاظ آهنین می باشند در دل طبیعت به دیدن حیوانات وحشی و اهلی می روید مثل ببر ، پلنگ ، کروکودیل ، کفتار ، گراز و ... که خالی از لطف نیست . کلا منطقه چون حیوانات زیادی دارد کثیف بوده و توصیه می کنیم از اغذیه فروش ها چیزی نگیرید و نخورید . خلاصه روز آخر را در آفاموسا گذراندیم و شب به هتل برگشتیم .

چمدان های مان را بستیم و آماده برگشت به ایران شدیم . کل هزینه سفرمان با مبالغ تور و تفریح های مالزی 000/500/3 تومان یعنی هر نفر 000/750/1 در سال 88 شد ولی به تفریحش می ارزید .

غیر از تفریح نکات و اطلاعات زیادی در این سفر از کشور مالزی یاد گرفتم با فرهنگ مردم مالزی مردمی خوشرو مودب و خندان بودند آشنا شدم . مالزی کشوری استوایی با آب و هوای مرطوب وپوشش گیاهی فراوان و سرسبز و زیبا ، اقتصاد مالزی در رده هفدهم قطب جهان جای دارد . کشوری است که به همت اقدامات رهبر آن یعنی ماهاتیر محمد در چندین سال اخیر به کشوری مدرن و زیبا تبدیل شده است . وقتی قله دماوند را از فراز آسمان دیدم اشک در چشمانم جاری شد . و خدا را شکر کردم که بار دیگر پا بر خاک ایران عزیزمان می گذارم که وطن عزیزترین خانه مان است .