سفری به دوبی (سرزمین آسمان خراش‌ها)

4.1
سفری به دوبی (سرزمین آسمان خراش‌ها)

اواخر مهرماه 93 با هواپیمایی کاسپین سفری به دوبی داشتم . پرواز بدون تاخیر بود و مدت آن حدودا یک ساعت و نیم بود. بر خلاف انتظارم، پرواز خوب و آرومی داشتیم و پذیرایی هم خوب بود. اختلاف ساعت ما با دوبی حدودا نیم ساعته یعنی نیم ساعت از ما جلوترن. پروازهای ماهان در ترمینال 1 فرودگاه دوبی می‌شینه ولی سایر پروازهای(کاسپین/قشم ایرو...) در ترمینال2. آب و هوای دوبی هم گرم و خشکه (رطوبت نداره و شرجی نیست). کلا بهترین زمان سفر به دوبی فصول سرد سال می‌باشد ولی حتی در گرمترین ماه‌های سال نیز در مکان‌های سر پوشیده مانند پاساژ و تاکسی به خاطر کولرهای گازی قوی هوای خنکی وجود داره به گونه‌ای که حتی ممکنه سردتون بشه. آفتاب سوزانی داره و استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه شدیدا توصیه می‌شه ولی متاسفانه آسمان تمیز و پاکی نداره (به نظر من آلودگی هوا از تهران بیشتر بود).

واحد پول دوبی درهم امارات است . در زمان سفر ما هر درهم امارات 878 تومن به پول ما می‌شد. ضرایب تبدیل صرافی ها ممکنه درصد بسیار جزیی با هم تفاوت داشته باشه. (یادش بخیر در سفر قبلی من به دوبی در سال 1386 هر درهم 245 تومن به پول ما می‌شد).

دبی پایتخت خرید خاورمیانه دارای مراکز خرید مجهز و مدرن، با کلی فروشگاه های بزرگ مارک دار و غیر مارک دار است . دبی همه ساله در زمستان فستیوال خرید برگزار می‌کند. مالیات فروش در دبی گرفته نمی‌شود و در زمان ورود کالا به کشور حقوق گمرکی پایینی دریافت می‌شود، قیمت اکثر کالاها با قیمت آنها در کشور اصلی برابر و یا پایین‌تره. می‌توان هر کالایی اعم ازجواهرآلات، ساعت، لوازم آرایش، عطر و ادکلن، کامپیوتر و لوازم جانبی ، اسباب بازی، کیف وکفش، لباس‌های طراحی شده توسط مشهور ترین طراحان لباس جهان و .... را خریداری کرد. مراکز خرید بزرگتر از امکانات بیشتری نیز برخوردارند. مانند سیستم‌های خنک کننده قوی، رستوران، کافی شاپ، مکان ویژه بازی بچه‌ها، سالن‌های سینما، پارکینگ‌های بزرگ و رایگان و...

در زمان جشنواره تابستانی در دبی و یا برگزاری فستیوال خرید، برنامه‌های دیدنی و جذاب زیادی مانند شعبده بازی ، رقص‌های گروه‌های مختلف از سرتاسر جهان، اجرای موسیقی زنده و کلی برنامه جالب و دیدنی در این مراکز برپا می‌شود. در طول همه ماه‌ها جایزه‌های ویژه‌ای که اکثرا خودرو می‌باشد بصورت قرعه کشی به خریداران اهدا می‌شود. بیشتر مراکز خرید یکسره از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز هستند. این مراکز ساعت کاریشان در روزهای جمعه از ساعت2 بعد از ظهر تا 10 شب است.
روز اول : مرکز خرید سیتی سنتر/ مرکز خرید دی تو دی

روز یکشنبه تا به هتل رسیدیم نزدیک ظهر شده بود و اتاق‌ها هم هنوز آماده نبودند. برای همین برای صرف ناهاری به رستوران هتل رفتیم.

مکان قرار گیری هتل بر روی نقشه

شب به سیتی سنتر دیره رفتیم. درست روبروی درب سیتی سنتر ایستگاه مترویی به همین نام وجود داره. سیتی سنتر قبل از ساخته شدن مراکز خرید ابن بطوطه، امارات مال و دبی مال بزرگ‌ترین مرکز خرید شهر دبی بود.

سیتی سنتر که دارای سه طبقه می‌باشد شامل انواع فروشگاه‌هاست و اغلب مارک‌های معروف مانند gapو adidasو river island و Pier Cardin ‏را در خود جای داده. قیمت‌ها هم نسبتا بالا بود. همچنین در طبقه سوم سیتی سنتر، 11 سالن استاندارد سینما وجود دارد که ‏فیلم های سه بعدی نیز نمایش می‌دهند.

یک شعبه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارفو هم در طبقه اول سیتی سنتر قرار دارد . فروشگاهی مشابه هایپر استار خودمون ولی بزرگتر. شامل انواع پوشاک، لوازم التحریر، ابزار آلات ، وسایل برقی و الکتریکی منزل، عطر ، ظروف آشپزخانه و ... . اگه قراره مواد خوراکی تهیه کنید (مثل شکلات و چیپس اینجا خیلی به صرفه تره) . در قسمتی از فروشگاه نیز انواع ساندویج ، پیتزا ، پاستا ، پلو خورشت، کباب ، جوجه، دلمه ، مرغ سوخاری و ... به صورت گرم سرو می‌شود.

محل قرار گیری سیتی سنتر دیره بر روی نقشه

روبروی سیتی سنتر یکی از شعبه های دی تو دی قرار دارد که اغلب ایرانی ها از آنجا خرید می‌کنند. فروشگاه دی تو دی دیره همه نوع مواد خوراکی ، وسایل تزئینی و پوشاک خیلی ارزان قیمت چینی داشت که برای خرید سوغاتی مناسب بودند.

محل قرار گیری DAY TO DAY دیره بر روی نقشه

روز دوم: ساحل جمیرا / دوبی مال

صبح پس از صرف صبحانه با سرویس رایگان هتل به ساحل جمیرا رفتیم. این ساحل یک روز در هفته (دوشنبه‌ها) مختص خانمهاست. به نظر من این ساحل بزرگتر ، زیباتر و تمیزتر از ساحل الممزر هست. پرندگانی زیبا (انواع مرغان دریایی و مرغان ماهی خوار) همواره در اطراف ساحل مشغول پرواز هستند. پارک ساحلی جمیرا همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10.30 شب و روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 11 شب باز می‌باشد. حوالی ظهر با سرویس هتل برای ناهار به هتل برگشتیم.

محل قرار گیری پارک ساحلی جمیرا بر روی نقشه

شب به مرکز خرید دوبی مال رفتیم. برای رفتن به دبی مال می‌توان از ایستگاه مترویی به همین نام استفاده کرد. هرچند فاصله بین مترو تا فروشگاه کمی زیاده ولی ریل‌هایی هستند که با سرعت بسیار کم به شما کمک می‌کنند تا به مقصد برسید. البته تقریبا همه روی ریل‌ها راه می‌رفتند تا سریعتر برسند و خیلی وقتشون تلف نشه. همچنین دسترسی به این مال از خیابان دو طبقه «دوحه» نیز امکان‌پذیره.

محل قرار گیری دوبی مال بر روی نقشه

نمایی از ریل‌های متحرک برای رسیدن به دوبی مال از ایستگاه مترو

دوبی مال (The Dubai Mall) نام بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان است . با مساحتی در حدود ۱،۱۲۴،۰۰۰ مترمربع که در دبی ساخته شده. دبی مال که دارای بیش از ۱،۲۰۰ فروشگاه است ، در نوامبر سال ۲۰۰۸ افتتاح شده و در اولین سال افتتاحش ۳۷ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده(یعنی هر هفته به طور متوسط بیش از 750 هزار نفر به این مرکز خرید می‌آمدند). این مرکز خرید تاکنون جوایز زیادی کسب کرده . همچنین در سال ۲۰۱۰ نیز عنوان «بهترین مرکز خرید جهان» را بدست آورد. این مرکز خرید همچنین بخشی از پروژه ۲۰ میلیارد دلاری برج خلیفه، بلندترین سازه جهان است.

عکس‌هایی از درون مرکز خرید دوبی مال

اجناس این بازار نسبتا گران هستند . اکثر بازدیدکننگان معمولا تنها برای دیدن آکواریوم و برج خلیفه و رقص فواره‌ها به اونجا میان نه به قصد خرید.

نمایی از برج خلیفه با نورپردازی در شب

نمایی از آکواریوم دوبی مال

قسمتی از این پاساژ توسط آکواریوم بزرگ و زیبایی احاطه شده. همچنین در قسمتی از این پاساژ بقایای استخوان‌های یک دایناسور که از کشف و حفاری‌های مناطق اطراف بدست آمده و با هواپیما به این مکان منتقل شده به نمایش گذاشته شده بود که ما به طور خیلی اتفاقی در مسیر پیدا کردن درب خروجی به آن برخورد کردیم.

سفرنامه دوبی

عکسی از بقایای استخوان‌های دایناسورکه در مرکز خرید دوبی مال به نمایش گذاشته شده بود.

از دیگر امکانات تفریحی این مرکز خرید می‌توان به یک زمین یخ با استانداردهای المپیک( پاتیناژ برای اسکیت روی یخ)، چندین سینما، شهربازی و سالن غذاخوری اشاره کرد دیدن آکواریوم از داخل مرکز خرید رایگانه و هزینه‌ای نداره. می‌تونید عکس بگیرید و ساعت‌ها محو تماشای آن شوید. آکواریوم دبی دارای بیش از ۳۳،۰۰۰ نوع ماهی، کوسه ماهی، سفره ماهی و سایر گونه‌های آبزی است. این آکواریوم دارای یک تونل است که بازدیدکنندگان می‌توانند از داخل آن آبزیان را تماشا کنند. این آکواریوم رکورد «بزرگ‌ترین پنل آکریلیک جهان» را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسانده.

برای رفتن به داخل تونل پکیج‌های مختلفی با قیمتها و خدمات مختلف وجود دارد ( از 110 درهم به بالا) . مانند بازدید از تونل آکواریوم به همراه باغ وحش زیرآب و قایق سواری روی آکواریوم با قایق کف شیشه‌ای و... .

روبروی درب ورودی دوبی مال رقص فواره‌های زیبایی وجود داره که هر روز حدود ساعت 7 آغاز می‌شه که دیدنش خالی از لطف نیست. به نظر من رقص فواره‌ها قشنگ ولی کوتاه بود.(حدودا 5 دقیقه به اندازه تنها یک آهنگ)

در کنار مرکز خرید دوبی مال در دریاچه مصنوعی برج خلیفه آب‌نمای دبی ساخته شده . به گفته سازندگان آن، تماشایی‌ترین نمایش فواره موزیکال در جهان است .هزینه ساخت این آب‌نما درحدود ۸۰۰ میلیون درهم بوده ‌است. این آب‌نما دارای بیش از ۶،۶۰۰ چراغ در ۲۵ رنگ متفاوت است و طول آن ۲۷۵ متر است و آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متری در آسمان پرتاب می‌کند. همچنین می‌تواند آب را تا حجم 83،000 لیتر در هر لحظه در هوا اسپری کند . همچنین روبات‌هایی که می‌توانند آب را به رقص درآورند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا با انواع موسیقی‌های بی‌کلام ، پاپ و موسیقی عربی برقصد. این آب‌نما از تمام دریاچه و حتی از برخی ساختمان‌های اطراف قابل مشاهده‌است و از بیش از 20 مایل دورتر نیز دیده می‌شود.

نمایی از دریاچه مصنوعی برج خلیفه و ساختمانهای اطراف آن با نورپردازی در شب

روز سوم : مرکز خرید ابن بطوطه / امارات مال

صبح خواب موندیم و به صبحانه نرسیدیم. بعد از خوردن صبحانه‌ای مختصر برای استفاده از سونا به طبقه یازدهم هتل رفتیم. در بعد از ظهر به مرکز خرید ابن بطوطه (Ibn Battuta Mall) که نام یک بازار بزرگ در دبی است و در واقع یکی از جاذبه‌های توریستی شهر دوبی می‌باشد رفتیم. این مرکز خرید در بزرگراه شیخ زاید، نزدیک ورودی ۶ منطقه آزاد جبل علی قرار دارد. نام این بازار که در سال ۲۰۰۵ گشایش یافت از ابن بطوطه، جهانگرد و محقق معروف جهان عرب، اهل کشور مراکش که در سده۱۴ میلادی می‌زیسته اقتباس شده‌. توضیحات و تفاسیر اسلامی ابن بطوطه از پدیده های طبیعی مشهور است . برای رفتن به مرکز خرید ابن بطوطه می‌توان از ایستگاه مترویی به همین نام استفاده کرد. ایستگاه مترو درست روبروی درب ورودی این مجموعه قرار دارد.

محل قرار گیری مرکز خرید ابن بطوطه بر روی نقشه

این مرکز خرید با مساحت ۱،۲۰۰،۰۰۰ فوت مربع (فقط برای فروشگاه‌هایش) دومین مرکز خرید بزرگ‌ جهان است. مرکز خرید ابن بطوطه دارای ۶ بخش است که هر کدام از آن‌ها با الهام از ۶ کشوری که ابن بطوطه به آن سفر کرده ساخته شده است: چین، شبه‌قاره هند، ایران، مصر، تونس و اندلس. در واقع هر قسمتش فضای یکی از کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته رو تداعی می‌کنه. 275 فروشگاه، 50 رستوران (مک دونالد، فیش اند چیپس، شاورما، KFC ) ، و 21 پرده سینما به همراه سینماهای چند بعدی معیاری از بزرگی این مکان است. همچنین ماشین‌هایی در داخل پاساژ هست که برای صرفه جویی در وقت می‌شه ازشون استفاده کرد و همه جا رو خوب گشت. به نظر من قیمت اجناس معقول و مناسب بود. قسمت چین رو هم از بقیه قسمت‌ها زیباتر ساخته شده بود.

عکسی از ناحیه مصر

عکس هایی از ناحیه Persia

عکس هایی از ناحیه چین

عکسی از ناحیه هند

عکسی از ناحیه تونس

مجسمه " عباس بن فرناس" از پیشگامان امر پرواز در ناحیه اندلس مرکز خرید ابن بطوطه

سپس سوار بر مترو شدیم و به امارات مال رفتیم.( دقیقا ایستگاه مترویی به همین نام وجود داره). هرچند فاصله‌ای بین مترو تا فروشگاه وجود داره ولی زیاد نیست و خیلی کمتر از مسافت دوبی مال تا ایستگاه مترو بود. در اینجا نیز باز ریل‌هایی هستند که با سرعت قابل قبولی(بیشتر از ریل‌های دوبی مال) شما رو به مقصد می‌رسونند.

محل قرار گیری امارات مال بر روی نقشه

امارات مال یا به قول عرب‌ها مول الامارات سومین مرکز خرید بزرگ خاورمیانه می‌باشد. این مرکز در نوامبر سال ۲۰۰۵ افتتاح شده. امارات مال هم مثل سیتی سنتر، کارفور Carrefour داره. از داخل امارات مال می‌توان پیست اسکی ، تله کابین ، و پنگوئن‌های زنده رو از پشت پنجره مشاهده کرد. درون این پیست اسکی ، تنها محلی است در دبی ، که احساس سرما خواهید کرد و نیاز به پوشیدن لباس گرم خواهید داشت.

پیست اسکی ساخته شده در دوبی، سومین پیست بزرگ سرپوشیده در دنیاست که در دسامبر 2008 با 6000 تن برف (3000 تن برف طبیعی) آغاز به کار کرد. درجه هوای این پیست بین 1 تا 2 درجه سلسیوس است و هر روزه حدود ۳۰ تن برف مصنوعی از آسمان مصنوعی این سالن ، روی زمین می‌بارد . برای استفاده از پیست اسکی امارات مال پکیج‌های مختلفی وجود دارد( از 200 درهم به بالا) . هزینه استفاده از این پیست برای یک روز کامل(به صورت نامحدود و به همراه کلیه تجهیزات) 500 درهم می‌باشد. از تفریحات امارات مال علاوه بر پیست اسکی مصنوعی ، می‌توان یک شهربازی سرپوشیده ، آمفی تئاتر ، مرکز هنری وسالن سینما 14 پرده‌ای را نام برد. این مرکز شامل 2 هتل ، ‏‏500 صندلی تئاتر ،2 مسجد ،400 مرکز خرید و 70 رستوران است.

عکسی از پیست اسکی امارات مال

عکسی از تله کابین پیست اسکی امارات مال

عکسی از شهربازی سرپوشیدن امارات مال(magic planet)

روز چهارم : مرکز خرید انصار مال / مرکز خرید وافی/خان مرجان/مرکز خرید گرین هوس

صبح پس از صرف صبحانه‌ای مفصل با یک سرویس رایگان به انصار مال شارجه رفتیم. قیمت‌ها خوب و مناسب بود. مخصوصا برای خرید سوغاتی.

محل قرار گیری انصار مال بر روی نقشه

در بعد از ظهر به مرکز خرید وافی رفتیم. وافی مال یکی از مراکز خرید زیبای دبی است. با اینکه تعداد زیادی از جاهای دیدنی دبی پسوند مال یا همان پاساژ خودمان را به دنبال دارد اما به خاطر معماری‌های زیبایشان بیشتر شبیه موزه یا اثر تاریخی به نظر می‌رسد .در دوبی تقریبا اثری از فرهنگ هر ملت را می‌توان مشاهده کرد، شاید به این دلیل که خود فاقد آثار تاریخی و باستانی هستند. مثلا وافی مال الهام گرفته از معماری مصر باستان است با همان مجسمه‌های غول پیکر فراعنه و حیوانات مقدسشان . دسترسی به این مرکز خرید از طریق خط سبز مترو و ایستگاه health care به سادگی امکان پذیر است.

محل قرار گیری مرکز خرید وافی (wafi) بر روی نقشه

هم از داخل و هم از خارج وافی مال به بازار عربی سنتی خان مرجانSouk Khan Murjan) ) راه دارد. این بازار در واقع شکوه و جلال بازار قرن 14، در قلب دبی مدرن و امروزیست. پنجره‌های شیشه‌ای رنگی با شکوهی سقف را پوشانیده و یک تیم از صنعتگران ماهر چندین ماه برای ساخت آن تلاش کردند (در ساخت آن از انواع شیشه‌های مخصوص مساجد سر تا سر جهان اسلام استفاده شده.) در این بازار چند طبقه، انواع پوشاک و لباس‌های سنتی اعراب، صنایع دستی و حتی رستورانی بزرگ به سبک عربی با طبخ انواع غذاهای عربی وجود دارد.

عکس هایی از نمای بیرونی مرکز خرید وافی

عکس هایی از درون مرکز خرید وافی

نمایی از ویترین مغازه های مرکز خرید وافی

عکس هایی از درون شهر مجلل وافی

در بازگشت از وافی مال ، سری هم به فروشگاه گرین هوس که در فاصله بسیار نزدیکی از هتل قرار داشت زدیم. این مرکز خرید پر بود از انواع مواد خوراکی ، وسایل تزئینی و پوشاک خیلی ارزون قیمت چینی که برای خرید سوغاتی مناسب بود.

سفرنامه دوبی

محل قرار گیری مرکز خرید گرین هوس دیره بر روی نقشه (green house)

و به این ترتیب سفر ما به پایان رسید.

توصیه‌ها و نتیجه‌گیری

1- قیمت تورهایی که توسط تور لیدر ایرانی در محل هتل ارائه می‌شه معمولا بالاست. برای همین پیشنهاد می‌کنم بهتره با تور نرید یا تورهای ارزان دبی رو بگیرید و در طول سفر کم هزینه کنید مثلا خودتون می‌تونید با استفاده از مترو ، داشتن یه نقشه از شهر دوبی و البته دانستن اندکی زبان انگلیسی، خیلی راحت برید و همه جا رو بگردید ، خیلی به صرفه‌تر و راحتره و زمان هم دیگه کاملا دست خودتونه . ( البته در مراکز خرید بزرگ( مانند دوبی مال) کیوسک‌های فروش تور هست با پکیج های متنوع ( بعضی از درب هتل به درب هتل و بعضی دیگر نیز در مکان‌های مشخصی مانند سیتی سنتر و ... به دنبال مسافران می‌آیند.) همچنین در اینترنت هم آفرهای خوبی برای گشت‌های داخلی دوبی وجود داره ولی می‌بایست با کارت اعتباری( ویزا کارت یا مستر کارت ) اقدام به خرید آنها کنید که متاسفانه معمولا ما ایرانی‌ها به ندرت از این کارتها داریم.

2- استفاده از تاکسی در دوبی خیلی مقرون به صرفه نیست. سعی کنید حد الامکان از مترو و یا اتوبوس برای حمل و نقل استفاده کنید.

3- با توجه به قوانین جدید اداره توریست و جهانگردی دبی در خصوص پرداخت "هزینه توریست" ، مسافرانی که از تاریخ اول آوریل 2014 به بعد در هتل های دبی اقامت دارند ، می‌بایست شخصا هزینه‌ای را به هتل پرداخت کنند. این هزینه هیچ‌گونه ارتباطی به هتل و آژانس ندارد و مسافران مستقیما مسئول پرداخت آن به هتل ، به ازای هر شب اقامت می‌باشند.

هتل 2 و 3 ستاره : 10 در هم به ازای هر اتاق برای هر شب اقامت (نه تعداد نفرات)

هتل 4 ستاره : 15 در هم به ازای هر اتاق برای هر شب اقامت(نه تعداد نفرات)

هتل 5 ستاره : 20 در هم به ازای هر اتاق برای هر شب اقامت(نه تعداد نفرات)

چند نکته برای استفاده از مترو:

1-هر نفر می‌بایست به تنهایی یک کارت مترو برای خود داشته باشد و دونفر نمی توانند از یک کارت استفاده کنند. ( به عبارت دیگر امکان اینکه دو بار کارت زده شود فراهم نیست.)

2-برای استفاده از مترو بهتره از کارت نقره ای رنگ استفاده کنید. قیمت خود کارت 5 درهم می‌باشد و با توجه به میزان استفاده می‌توانید آن را شارژ کنید. در این روش با توجه به مسافت طی شده ، از شارژ کارت شما کم می‌شود. در صورتی که بیشتر از نیازتان شارژ کرده باشید در پایان سفر مبلغ باقی مانده از کارت کم می‌شود و به شما پرداخت می‌گردد.( به جز 5 درهمی که بابت خود کارت پرداخت کرده اید.) و در سفرهای بعدی می‌توانید از این کارت مجددا استفاده کنید(مدت اعتبار این کارت‌ها چند سال می‌باشد) و یا می‎توانید آن را به سایر دوستان و آشنایانی که قصد سفر به دوبی را دارند ، بدهید. (این کارتها بی نام می‌باشند)

3-در صورتی که تنها یک روز قصد استفاده از مترو را دارید ، می‌توانید از کارت‌های قرمز رنگی که به این منظور وجود دارد استفاده کنید. قیمت این کارت‌ها 16 درهم می‌باشد و مدت اعتبار آنها یک روزه است و بدون توجه به مسافت طی شده به طور نامحدود طی یک روز ، می‌توان با این کارت از مترو استفاده کرد.

4- مترو دوبی نیز مانند ایران واگن هایی مخصوص بانوان و کودکان دارد.

5- هزینه استفاده از مترو در دوبی بسیار بیشتر از تهران می‌باشد . (به طور متوسط ، روزانه حداقل 15 درهم هزینه شارژ کارت شما می‌شود. آن هم تنها برای یک مسیر رفت و یک مسیر برگشت.)

6- در مترو قوانین سخت گیرانه‌ای در خصوص منع خوردن و آشامیدن وجود دارد. (حتی جویدن آدامس نیز ممنوع است) و در صورت عدم رعایت موارد فوق ، جریمه ای به میزان100 درهم می‌بایست پرداخت کنید.

7- کشیدن سیگار در مترو 200 درهم جریمه دارد.

8- حتی میزان باری که مجاز به حمل آن با مترو هستید و ابعاد ساک و ... هم ذکر شده است.

(راستش من از این همه قانون مندی اصلا خوشم نمیاد ، به نظرم آدم حس خفگی بهش دست میده. دیگه کم مونده بود بنویسند نفس کشیدن در مترو ممنوع است و جریمه نقدی دارد.)

9- موقع استفاده از مترو می‌تونید از مناظر اطراف لذت ببرید و عکس برداری کنید.(چون بر خلاف ایران، بخشی از آن در زیر زمین و بخشی از آن بر روی زمین ساخته شده ، از این لحاظ خیلی خوبه و حوصله آدم تو مترو سر نمیره )

سفرنامه دوبی

عکسی از برج العرب که در مسیر برگشت از مرکز خرید ابن بطوطه از درون مترو گرفته شده

نقشه مترو دوبی به همراه نام ایستگاه‌های آن

نقد و بررسی هتل سیتی سیزنز دوبی (city seasons)

هتل سیتی سیزنز در منطقه دیره واقع شده(حدودا 1.5 کیلومتر از مرکز شهر دیره فاصله داره) و به سیتی سنتر ، دی تودی ، گرین هوس و ایستگاه مترو بسیارنزدیک است به گونه‌ای که پیاده حدود 5 دقیقه راه است. این هتل تا فرودگاه دوبی نیز تقریبا8 کیلومتر فاصله دارد. هتل ساختمانی 12 طبقه است که دارای 180 اتاق می‌باشد. اتاق‌های هتل و سرویس بهداشتی آن تمیز و نسبتا بزرگ هستند و به صورت روزانه نیز نظافت می‌شوند . اتاق‌هایی که به ما اختصاص داده بودند فاقد مینی بار بود و تنها یک کتری برقی به همراه دو عدد آب معدنی و تعدادی نسکافه و چای در داخل اتاق قرار داشت که هر روز نیز به صورت رایگان شارژ می‌شد. امکاناتی مانند مسواک و دمپایی نیز در اتاق وجود داشت. همچنین کلیه اتاق‌ها دارای صندوق امانات بودند.

سرویس بهداشتی اتاق‌ها فرنگی به همراه بیده جداگانه بود. همچنین وان خوب و نسبتا بزرگی در حمام قرار داشت. سشوار دیواری نیز در حمام بود. سرویس دهی هتل متوسط بود. در زمان سفر ما سرویسی از طرف خود هتل به ساحل و مراکز خرید وجود نداشت. (که به گفته کارکنان هتل به علت تصادف و خرابی ماشین هتل بود که منطقی به نظر نمی‌رسید و می‎بایست سرویس دیگری جایگزین می‌شد). البته به درخواست ما و با همکاری تور لیدر و کارکنان هتل امکان استفاده از سرویس سایر هتل‌ها( مانند هتل الجوهره که در مجاورت هتل قرار داشت) برای رفتن به ساحل و مراکز خرید وجود داشت.

برخورد کارمندان هتل خوب و دوستانه بود. ( به طوری که وقتی ما یک روز صبح خواب موندیم و به صبحانه نرسیدیم هنگامی که به رستوران رفتیم و موضوع را به کارکنان رستوران گفتیم با اینکه وقت صبحانه گذشته بود و میزها را جمع کرده بودند با روی باز از ما پذیرایی کردن.)

صبحانه و ناهار خوب و نسبتا کامل و مفصل بود (در حد هتل چهارستاره). صبحانه‌های هتل (شامل سوسیس و کالباس ، تخم مرغ و املت ، عدسی/ لوبیا / باقالی، پنیر ،کره ، مربا و عسل، خامه ، ماست میوه‌ای ، سالاد ، نان و شیرینی ، پاستا، پنکیک، کورن فلکس، میوه و آب میوه ،کمپوت ، شیر ، چای ، قهوه ) بود. ولی تنوع کم بود. به عنوان مثال فقط یک نوع پنیر و یا یک نوع سوسیس و کالباس وجود داشت ، یا دونوع میوه و کمپوت. به نظر من تنوع ناهار از صبحانه بیشتر بود ولی همه غذاها بسیار تند بودند (علی رغم اینکه آشپز هتل ایرانی بود و غذای ایرانی هم سرو می‌شد). میز دسر متنوع بود ولی تنها نوشیدنی که همراه غذا سرو می‌شد آب بود.(هیچ نوع نوشابه و آبمیوه‌ای وجود نداشت.)

به نظر من بهتره هتل رو به صورت BB بگیرید ، چون هم دیگه برنامه زمانی کاملا دست خودتونه و هم در هر زمان و مکان هرچی بخواین می‌تونید بخورید.(من به شخصه از اینکه برای ناهار مجبور باشم برگردم هتل ، اصلا خوشم نمیاد و به نظرم باعث هدر رفتن وقت و پول آدم می‌شه) این هتل برای سفرهای خانوادگی و افراد با اعتقادات مذهبی بسیار مناسب است. هتل مهمانان ایرانی زیادی داشت. هتل فاقد بار و دیسکو می‌باشد ، همچنین هیچ نوع نوشیدنی الکلی نیز در هتل سرو نمی‌شود.

از نظر امکانات رفاهی و سرگرمی به جز یک استخر کوچک به همراه جکوزی (که در طبقه دوازدهم هتل بر روی پشت بام قرار داشت) و سونا ، سالن بدنسازی و ماساژ که در طبقه یازدهم هتل بود چیز دیگری نداشت. ( از این لحاظ مانند یک هتل 3 ستاره بود). هتل دارای یک رستوران و یک کافی شاپ در طبقه همکف بود. همچنین یک مغازه کوچک برای خرید سوغاتی و سیم کارت نیز در لابی هتل قرار داشت (که اجناس آن بسیار گران بودند). یک آرایشگاه (زنانه) نیز در طبقه همکف هتل قرار داشت.

با توجه به اینکه check in هتل مانند سایر هتل‌ها ساعت 14:00 بود ، برای تحویل اتاق چند ساعتی در لابی معطل شدیم. پذیرش هتل می‌گفت که در حال نظافت اتاق‌ها هستند ولی در صورت خالی بودن اتاق‌ها بهتر بود که نظافت زودتر انجام می‌شد. به نظر من قیمت هتل به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهد نسبتا زیاد است.

نکات مثبت هتل

از نکات مثبت هتل موقعیت مکانی آن و نزدیکی به ایستگاه مترو و چند مرکز خرید ایرانی بود. ( مانند دی تودی ، گرین هوس، سیتی سنتر ) همچنین اینترنت هتل که به صورت رایگان و با سرعت بالا( هم در لابی و هم در اتاق) موجود و در دسترس بود.( البته وایبر در دوبی فیلتره و می‌بایست با فیلترشکن وارد شد.) وجود سونای خشک و بخار به صورت جداگانه برای بانوان و آقایان که بسیار مناسب افراد با اعتقادات مذهبی است.( توضیح اینکه در طبقه یازدهم هتل ، در قسمت رختکن بانوان سونای خشک و بخار برای بانوان و در قسمت رختکن آقایان نیز سونای خشک و بخار مختص آقایان قرار داشت. ولی جکوزی چسبیده به استخر و به صورت مختلط بود.)

نکات منفی هتل

از نکات منفی هتل می‌توان به نداشتن اتو و میز اتو در اتاق اشاره کرد.

به نظرم عدم امکان جابه جایی ناهار با شام ، همچنین عدم سرو هیچ نوع نوشیدنی در هنگام ناهار (تنها آب) را می‌توان از دیگر نکات منفی هتل دانست. در قیاس با قیمت پرداختی ، عدم وجود امکانات تفریحی و سرگرمی در هتل را نیز می‌توان به نکات منفی اضافه کرد.

در جمع بندی کلی هتلی خوب و معقول است. در صورتی که انتظار هتلی خیلی لوکس و مجلل را نداشته باشید. ما که از چند روز اقامت‌تون در این هتل راضی بودیم و مشکلی خاصی نداشتیم.

امتیازات هتل

نویسنده : مهسا اسدالله

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.