سفرنامه مالدیو، رویایی ترین مقصد گردشگری آسیا

سفرنامه مالدیو، رویایی ترین مقصد گردشگری آسیا
05 آبان 1394 17:30

60-Maldiv-Blog cover (01-03-17).jpg

مالدیو کشور بسیار کوچکی در اقیانوس هند است و در نزدیکی کشور سریلانکا قرار دارد. این کشور از مجموع حدود 1200 جزیره کوچک تشکیل شده است که از این تعداد تقریبا 300 جزیره قابل سکونت هستند. در اکثر این جزیره ها فقط هتل ساخته اند و ساکنین بومی ندارند. مالدیو سرزمین درختان نارگیل، آبهای زلال، آفتاب و بارن، ماهیهای رنگارنگ و معروف ترین مقصد غواصی در دنیاست. پایتخت کشور شهری بسیار کوچک است به نام ماله. جمعیت کشور حدود 300 هزار نفر میباشد که همگی مسلمان سنی هستند.

بزرگترین درامد آنها از توریسم است. آب و هوای مالدیو استوایی است و فقط دارای دو فصل میباشد. بارانهای سیل آسا در فصل مانسون و آفتاب سوزان در فصل گرما. اما درجه هوا بین این دو فصل تغییر چندانی نمیکند. برای سفر به مالدیو بیشتر خطوط بین المللی هوایی به ماله پرواز دارند. از فرودگاه ماله برای هر جزیره وسیله مخصوصی محیا است. اگر جزیره های نزدیک را برای اقامت انتخاب کنید با قایق های تندرو و اگر مسیرهای دورتر را انتخاب کنید با هواپیمای دریایی باید به مقصد برسید. برای رسیدن به بعضی از آنها هم باید هم از هواپیما و هم از قایق استفاده کرد. که البته هر چه فاصله دورتر باشد هزینه سفر به طرز قابل ملاحظه ای افزایش میابد.

ما برای تابستان 94 پس از مدتها تحقیق تصمیم گرفتیم به مالدیو سفر کنیم. مالدیو یکی از رویایی ترین مناطق توریستی دنیاست. برای رفتن به این سفر چند گزینه مثبت و منفی را باید با هم در نظر میگرفتیم. تنها نکته منفی انتخاب، قیمت بالای این سفر بود. دلایل مثبتی که باعث شد بالاخره تصمیم ما را نهایی کند یکی این بود که ما میتوانستیم از شیراز مستقیم با پرواز قطر برویم و دیگر نیازی به رفتن به فرودگاه امام نبود. البته حتما میگویید با پرواز قطر به همه جای دنیا میشود سفر کرد اما همانطور که همه ما میدانیم در اکثر تورهایی که از تهران اجرا میشود پروازهای چارتری ایرانی یا خارجی و حتی برای بعضی کشورها هتلهای چارتر توسط آژانس ها با قیمت خیلی مناسب هست که هزینه سفر را خیلی کاهش میدهد. اما در مورد مالدیو چنین گزینه ای وجود نداشت. و حتی یکی دو آژانسی که از تهران تور مالدیو برگزار میکردند قیمت پرواز سیستمی قطر و قیمت هتل را با هم حساب میکردند و طبق معمول کمی بیشتر هم برای سود خود اضافه میکردند.

پس از انتخاب کشور حالا زمان برای انتخاب هتل بود. خب طبق معمول بهترین مرجع برای قیمت هتل سایتهایی مثل booking.com یا hotels.com بود. قیمت هتلها در مالدیو بسیار بالاست. و در این سایتها اکثر هتلها فقط قیمت b&b یعنی اتاق همراه با صبحانه ارایه میدهند به علاوه اینکه باید به قیمت 23 درصد مالیات و همچنین هزینه ترانسفر به هتل را هم اضافه میکردیم. طبق تجربه من معمولا برای انتخاب هتل خیلی روی عکسهای مسافران در سایت تریپ ادوایزر اعتماد میکنم. بالاخره اگر با حوصله به تمام عکسها نگاه کنید متوجه میشوید که چه چیزی در انتظار شماست. هیچ وقت به عکسهای حرفه ای که در خود سایت هتل یا سایتهای دیگر میبینید کاملا اعتماد نکنید.

ابتدا چند هتل 5 ستاره لوکس را انتخاب کردم و آنها را از همه نظر با هم مقایسه کردم. و متوجه شدم که نزدیکترین هتل به فرودگاه از چند نظر بهتر است. یکی اینکه پس از ساعت های طولانی پرواز بهتر است دیگر دو سه ساعت زمان را برای پرواز دریایی هدر ندهیم و دیگر اینکه هزینه آن پرواز دریایی را حذف کنیم. البته نظرات مسافران و امتیازی که به هتل داده بودند هم تصمیم من را برای انتخاب هتل "کورومبا" قطعی کرد. در سایت تریپ ادوایزر امتیاز این هتل 9.2 بود که بسیار امتیاز بالایی است. سپس به سایت هتل رفتم و همه پکیج های موجود را بررسی کردم و در نهایت تصمیم گرفتم All inclusive را انتخاب کنم. وقتی شما در جزیره ای باشید که راه به جای دیگری نداشته باشید مجبورید همه وعده های غذایی را در هتل صرف کنید و قیمت رستورانهای هتل ها بسیار بالاست.

در سایت هتل منو تمام 8 رستوران هتل و قیمت تمام خوراکی ها و نوشیدنی ها وجود داشت. شاید از نظر قیمت خیلی تفاوتی نباشد اما دیگر خیال شما از پرداخت راحت است. این پکیج شامل سه وعده غذا به همراه نوشیدنی بود به علاوه دسترسی رایگان به سه بار و کافی شاپ هتل در تمام ساعات روز همچنین دو گشت و تخفیف 50 درصدی برای استفاده از بقیه امکانات هتل مثل بقیه گشت ها و رستورانهای الاکارت.

مرحله بعد خرید بلیط بود که در کمتر از نیم ساعت از سایت قطر ایرویز و با کارت شتاب خریداری کردم. چون زود اقدام کردم و هنوز دو ماه تا تاریخ سفر مانده بود یک آفر خیلی خوب گرفتم اما تاریخ آفر برای چهار شب بود. ابتدا قدری شک داشتم که زمان کوتاهی برای سفر هست اما وقتی دیدم اگر یک یا دو شب اضافه کنم هم این افر پرواز را از دست میدهم و هم به ازای هر شب باید مبلغ زیادی به قیمت هتل اضافه شود بلیط را خریدم. در ضمن به این موضوع فکر کردم که پنج روز کامل در یک جزیره هستیم و شاید اگر بیشتر باشد کمی خسته کننده شود.

بعد به هتل ایمیل زدم و تاریخ را گفتم و درخواست پکیج کردم. خیلی سریع جواب دادند و راهنمایی کردند که اتاقی که انتخاب کرده ام در مکان آرامی قرار ندارد و توصیه کردند دولوکس بانگلو را انتخاب کنم. بعد از حساب کردن ترانسفر و مالیات ها و پکیج All Inclusive یک فاکتور برایم ایمیل کردند و خواستند که با یک کارت اعتباری رزرو را نهایی کنم. خب همانطور که همه ما با این قضیه درگیر هستیم برای رزرو هتل نیاز به کارت اعتباری هست و ما اکثرا نداریم. من هم برایشان نوشتم که من کارت اعتباری ندارم و نمیتوانم از قبل پول واریز کنم یا با شماره کارت رزروم را گارانتی کنم. تنها کاری که میتوانم انجام دهم این است که در هنگام رسیدن پول نقد بدهم و مطمین بودم که قبول نمیکنند، با یکی از آشنایان در خارج از کشور صحبت کردم و قرار شد با شماره کارت او رزرو را انجام دهم.

اما با کمال ناباوری جوابی از هتل گرفتم که: هیچ ایرادی ندارد، ما اتاق را برای شما نگه میداریم و در روز آخر پول را حساب کنید. اول فکر کردم اشتباه شده دوباره شرایط را توضیح دادم و همان جواب را گرفتم و بدون هیچ کارت اعتباری رزرو را برایمان نگه داشتند. این هم یکی از دلایلی بود که تصمیم در انتخاب هتل نهایی شد.

پرواز قطر خیلی خوب و راحت انجام شد. تنها دو ساعت در فرودگاه قطر توقف داشتیم و از قطر تا ماله 4.5 ساعت طول پرواز بود. کل سفر 8 ساعت طول کشید.

سفرنامه مالدیو

به محض رسیدن به فرودگاه و تحویل بار نماینده هتل به پیشواز ما آمد و با یک قایق لوکس اختصاصی ما را به سمت هتل بردند.

در این هتل 180 اتاق و ویلا وجود داشت. از اتاق های معمولی تا ویلاهایی با استخر اختصاصی. تمام این اتاق ها رو به ساحل بود و دور تا دور جزیره قرار داشت. ویلای ما حدود 60 متر بود و دارای تراس بزرگ با مبلمان بود. یک حمام در فضای باز داشت و یک حمام و وان و دو روشویی در داخل. یک اتاق رختکن و اتاق آرایش و یک بوفه مخصوص مینی بار.

تمام هتل با طراحی بسیار زیبایی درختکاری و گلکاری شده بود و بسیار تمیز بود. در تمام ساحل و محوطه هتل حتی ذره ای زباله یا حتی یک ته سیگار نبود. دکوراسیون هتل خیلی باسلیقه و لوکس بود و همه کارکنان هتل با ادب بودند و رفتاری حرفه ای و دوستانه داشتند چنان با مهمانان برخورد مناسب و محترمانه داشتند که تقریبا در هیچ هتل لوکس دیگری ندیده بودم. در ورودی همه اتاق ها و رستوران ها چتر بزرگ بود تا در فصل بارانی و شروع ناگهانی باران های شدید مسافران همیشه به چتر دسترسی داشته باشند.

در هتل دو استخر بود با تخت و حوله تمیز که معمولا خلوت بود. به محض رسیدن مهمانی کنار استخر یک گارسن با منوی نوشیدنی و میوه تازه میرسید.

فصل مانسون به نظر من زیباترین فصل برای سفر به مناطق استوایی است، بارانهای ناگهانی و سیل اسا و بلافاصله افتابی تند و لذت بخش، تجربه ای است که فقط در مناطق استوایی میشود دید. در این چند روزی که ما در هتل بودیم تقریبا هر روز باران میبارید و هر روز ساعتها هم آفتابی بود و این خود تجربه ای دلپذیر بود. البته مهمترین چیزی که در این سفرها علاوه برم کرم ضد آفتاب قوی باید به همراه داشته باشید اسپری یا کرم دافع حشرات است چون در مناطق مرطوب گزیدگی توسط حشرات بسیار معمول است.

همانطور که پیشتر گفتم ما پکیج All Inclusive گرفتیم که شامل تمام وعده های غذایی، نوشیدنی و استفاده از کافی شاپ و بار در تمام روز و بعضی گشت ها را شامل میشد، برای بقیه موارد مانند نوشیدنیهایی خاص گران قیمت و بقیه گشت ها هم 50 درصد تخفیف داشتیم. هتل دارای 8 رستوران و سه کافی شاپ و بار بود. رستوران بین المللی، به صورت بوفه بود و بقیه رستورانها آلاکارت که شامل رستورانهای هندی، چینی، ایتالیایی، ژاپنی و غذای دریایی بود.

امکانات تفریحی تقریبا برای تمام ساعات فراهم بود. به جز شنا در استخر و دریای بسیار تمیز و آرام، هر روز گشت های متنوعی برگزار میشد: شهر ماله، اسنورکلینگ سافاری، جزیره بومی و آشنایی با فرهنگ مالدیو، ماهیگیری، پیک نیک نیم روزی به جزیره ای بدون سرنشین و میز غذای رومانتیک، عکاسی با هواپیما، غواصی و انواع تفریحات آبی مثل پاراسیلینگ، جت اسکی، اسکی روی آب و ....

به جز اینها برنامه های تفریحی رایگان هر روز در هتل برگزار میشد مثلا بعضی ورزشهای آبی مثل کانو سواری، کلاس آشپزی مالدیوی، کلاس تهیه کوکتل، کلاس نقاشی، مهمانی هایی برای آشنایی با دیگر مسافران، اجرای موسیقی زنده شبانه، نمایش فیلم و ... همه چیز طوری برنامه ریزی شده بود تا مسافران تقریبا در تمام ساعات مشغول باشند.

چند فروشگاه هم بود که از صنایع دستی و سوغات و لباس تا جواهرات و سنگهای گران قیمت داشتند. علاوه بر اینها یک اسپا هم بود که انواع ماساژها و حتی ماساژ زیر ستارگان و ... داشت. البته من معتقدم یک هفته شاید مدت زمان زیادی برای این سفر باشد مگر اینکه با جمعی از دوستان باشید.

اشاره به این نکته را هم لازم میدانم که تفریحات و جاهای دیدنی مالدیو زیاد است اما این سفر بیشتر مناسب زوج هایی است که به دنبال زمانی برای آرامش سفر میکنند تا خانواده هایی که فرزند کوچک دارند. هم در هواپیما و هم در هتل تقریبا 90 درصد مسافران زوج بودند و شاید محیط رومانتیک آنجا برای کودکان کمی کسل کننده باشد.

در کشور مالدیو بسیار به محیط زیست اهمیت میدهند و یک روز یکی از مدیران هتل یک ساعتی ما را به پشت صحنه هتل برد و اطلاعات بسیار جالبی به ما داد. در این هتل که اولین هتل در جزایر توریستی مالدیو است و بیشتر از 40 سال قدمت دارد، 500 کارمند کار میکنند؛ از مدیران ارشد تا آشپزها و کارمندان خانه داری که همگی در همانجا زندگی میکنند.

دقیقا در وسط جزیره محیط بزرگی فقط مخصوص کارمندان بود. خوابگاه، رستوران، سالن اجتماعات، زمین های ورزشی، خشکشویی، خیاطی، کافی نت و.. مخصوص خود داشتند. هر کارمند باید به مدت یک سال در آنجا مقیم باشد و پس از یک سال میتواند قراردادش را تمدید کند. در این هتل آب و برق مصرفی را خود تولید میکردند. آب دریا را با دستگاههای مخصوصی شیرین میکردند و علاوه بر صفحه های خورشیدی، 6 ژنراتور برق داشتند.

تمام زباله های تولید شده در هتل را همانجا بازیافت میکردند. دستگاههای بزرگ باقیمانده غذاها را همراه با برگ هایی که از محوطه جمع میشد به کود تبدیل میکرد و دستگاههای مجزا برای شیشه و پلاستیک بود. این تنها هتل در مالدیو بود که امکانات بازیافت داشت.

یک باغ گلخانه بسیار بزرگ بود که انواع گیاهان را آنجا تکثیر میکردند و در محوطه می کاشتند.

با وجود قدمت هتل آنقدر تمیز و نو بود که من فکر میکردم یک سال است افتتاح شده. به دلیل نزدیکی هتل به فرودگاه و شهر ماله تمام سران سیاسی و ستاره های معروف که به مالدیو سفر میکنند در هتل کورومبا اقامت میکنند که عکس همه را در رستوران کارکنان دیدیم. از روسای جمهور تا هنرپیشه های هالیوود. یک سوییت پرزیدنشال مخصوص برای آنها بود که در محوطه ای جدا از بقیه مهمانها قرار داشت. و البته حضور آنها تحت ملاحظات امنیتی و سری بود.

در مورد هزینه این سفر هم لازم است بگویم که با احتساب پرواز قطر و 4 شب اقامت در هتل با شرایطی که پیشتر توضیح دادم تقریبا برای دو نفر حدود 5000 دلار میشود. سفر به مالدیو از آن سفرهای خاص است که شاید عده ای بسیار لذت ببرند و شاید باب میل عده زیادی نباشد. این سفر سفری لوکس است به قصد آرامش. نه از خرید خبری هست نه از تورهای تاریخی و موزه و شهر بازی کودکان. اما اگر از روزمرگی زندگی خسته شده اید و دلتان هوای آرامش در بهشت روی زمین کرد، ارزش دارد این تجربه را حداقل برای یک بار امتحان کنید.

امیدوارم توانسته باشم اطلاعات مفیدی بدهم و آرزو میکنم همه هموطنان عزیزم همیشه سلامت باشند و به هر کجا سفر میکنند نهایت لذت را ببرند.

نویسنده : ف. ا

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.