سفرنامه بیروت، لبنان

سفرنامه بیروت، لبنان
27 آبان 1394 19:42

علت نوشتن این سفرنامه بیشتر کمک و راهنمایی به دوستانی هست که می خواهند سفری به لبنان داشته باشند و همچنین معرفی مختصری از دیدنی های این کشور ، با توجه به اینکه سفرنامه های کمی تو سایت لست سکند درباره لبنان وجود داره امیدوارم که این نوشتار مورد استفاده دوستان قرار بگیره.

سفر من و همسرم برمیگرده به نوروز سال 91 ، همونطور که اطلاع دارید وضعیت ارز اونموقع خیلی متفاوت تر از الان بود ، هم ارز مسافری هم قیمت ها ، برای کشور لبنان تا قبل از ششم فروردین 1500 دلار ارز مسافری پرداخت می شد که ما کلاً روی اون حساب کرده بودیم و از بازار ارز تهیه نکردیم.

چون سفر ما در نوروز بود یه جورایی مجبور شدیم که لبنان رو انتخاب کنیم ، یکی به علت قیمت های عجیب تورهای کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات و دوم پر بودن همه پروازها و تورها به این کشورها که ما رو مجبور کرد خیلی اتفاقی کشور لبنان رو برای این سفر نوروزی انتخاب کنیم .

حالا نوبت بررسی و انتخاب تور یا سفر شخصی بود ، اینجا بود که فهمیدیم سفر شخصی به نفعمون هست ،چون پرواز رو می تونستیم باقیمت مناسبی تهیه کنیم ودستمون هم تو انتخاب هتل باز بود چون تورها حداکثر با سه یا چهار هتل تو لبنان کار میکنن ولی بیروت با توجه به اینکه یکی از شهرهای مهم توریستی حاشیه مدیترانه است پر از هتل های مختلف با کیفیت ها و قیمت های مختلفکه انتخاب رو براتون راحت تر میکنه .

از یکی از آژانسها به زحمت تونستیم بلیط چارتر 7 روزه تهران-بیروت رو برای 28 اسفند با هواپیمایی تابان تهیه کنیم و حالا نوبت انتخاب و رزرو هتل بود، چون تو سایتهای ایرانی هیچ چیزی از هتل های لبنان نمیشد پیدا کرد با استفاده از سایتهای Tripadvisor.com و Agoda.com و بررسی هتل ها یک هتل ساحلی رو تو منطقه جونیه به نام Holiday suitesبا اتاق رو به دریا با بالکون و صبحانه برای دو شب با قیمت شبی 80 دلار رزرو کردیم و مبلغش رو با استفاده از کارت یکی از دوستانم پرداخت کردیم .

از اونجایی که نوروز فصل خلوتی و اصطلاحاً low season در لبنان هست و میشه تخفیف های خوبی از هتل ها گرفت ترجیح دادیم همه هفت شبمون رو در یک هتل نمونیم و هتل بهتر و خوش قیمت تری پیدا کنیم که همین طور هم شد.

بالاخره روز پرواز رسید و ما برنامه صبح روز پروازمون تهیه ارز مسافرتی بود ، صبح ساعت 6 صبح جلوی درب بانک به قدری شلوغ بود که نگو و ما اسممون رو آخر یه لیست 170 نفره نوشتیم که قرار بود ارز مسافری تهیه کنند ؛ با باز شدن بانک فهمیدیم که فقط به 20 نفر تو روز حواله ارزی میدن و کلاً به ما چیزی قرار نیست برسه و از اونجایی که ما فقط روی ارز مسافری حساب کرده بودیم بهتر دیدیم بدون معطلی بریم فرودگاه و ارزمون رو از بانک های داخل فرودگاه تهیه کنیم.

پروازمون ساعت هفت شب بود و ساعت 12 ظهر به فرودگاه رفتیم ، بعد از نا امید شدن از چند باجه بانک به بهانه های مختلف مثل نداشتن ویزای لبنان !! (لبنان احتیاجی به ویزا ندارد) و یا باید فاصله پرواز و دریافت ارز حداقل 24 ساعت باشه بالاخره موفق شدیم از باجه بانک ملت حواله ارزمون رو دریافت کنیم . تا ساعت باز شدن گیت دوری تو فرودگاه زدیم و ناهار خوردیم . با باز شدن گیت کارت پروازمون رو گرفتیم و با ارائه حواله ارزمون رو گرفتیم و سوار هواپیما نه چندان بزرگ MD-80 تابان شدیم .

فاصله صندلی ها برای ما چون خیلی قد بلند و بزرگ جثه نیستیم خوب بود ولی خوب خیلی هم با این موضوع مشکل داشتن؛ شام چلو گوشت سرو شد با آبمیوه و سالاد که بد نبود و بعد از دو ساعت و نیم پرواز و چند تا تکون نسبتاً شدید در فرودگاه رفیق حریری بیروت فرود اومدیم ، نکته جالب این فرودگاه اینه که چون بیروت بین دریا و کوه قرار داره و زمین مسطح اون خیلی کمه مجبور شدن مقداری از باند فرودگاه رو تو دریا بسازن به خاطر همین اگر صندلی شما سمتی باشه که به ساحل دید نداشته باشید موقع فرود اومدن فکر می کنید که هواپیما داره تو دریا میشینه!

فرودگاه رفیق حریری فرودگاه بزرگ و زیبایه که فقط 9 کیلومتر با مرکز شهر بیروت فاصله داره و با بیش از شش میلیون مسافر در سال یکی از بزرگترین فرود گاه های منطقه محسوب میشه ، خیلی سریع تشریفات ورود انجام شد البته یک کارت برای ورود به شما میدن و باید پرش کنید که شامل اسم و فامیل و شماره گذرنامه و محل اقامتتون میشه که با ارائه این کارت مهر ورود به پاسپورتمون خورد ، این نکته قابل ذکره که اتباع ایرانی برای 30 روز می تونند بدون اخذ ویزا در این کشور اقامت کنند.

قبل از اینکه از فرودگاه بیام بیرون تو صرافی فرودگاه 150 دلار رو به لیر تبدیل کردم و از آقای صرافی خواهش کردم 50 دلار رو پنج دلاری و ده دلاری بهم بده که اون هم با خوش رویی قبول کرد . من این کار رو به دو علت کردم : اول اینکه برای پول تاکسی نمی خواستم صد دلاری بدم به راننده و دوم اینکه مقداری لیر و اسکناس 10 و 20 دلاری هم همراهم باشه.

قبض رسید صرافی

حدود ساعت 9 شب به وقت بیروت از فرودگاه اومدیم بیرون و از یکی از تور لیدرهای ایرانی که منتظر جمع کردن مسافراش بود قیمت تاکسی برای جونیه را جویا شدم که گفت چون جونیه خیلی دوره حداقل 25 یا 30 دلار کرایشه ولی بیشتر نمیشه ، منم که قیمت دستم بود اول رفتم سراغ تاکسی های خود فرودگاه که اونها هم نامردی نکردن و گفتنکرایه 60 دلار میشه ، منم که دیدم اینطوریه و بیرون فرودگاه دیده بودم تاکسی های خطی رو رفتم سراغ اونها و با کلی چونه 25 دلار با یکیشون تمام کردم که ما رو تا جلوی هتل ببره .
فاصله فرودگاه تا بیروت 9 کیلومتر و از بیروت تا جونیه حدود 20 کیلومتره که این مسیر همه مسیراتوبانه ولی خوب بیروت هم از ترافیک های شبانه بی بهره نیست و این مسیر رو حدوداً یک ساعت طول کشید تا به هتل رسیدیم ، هتل Holiday suites یه هتل ساحلی کوچک جنب میدان شهرداری جونیه است که علت محبوبیت این هتل محل قرارگیری اونه چون نزدیکترین هتل به میدان شهرداری هست و همه فستیوال های تابستونی و معروف جونیه تو این محل برگزار میشه .

با نشون دادن واچرمون اتاقمون که تو طبقه سوم و رو به دریا بود رو تحویل گرفتیم ، راستش اولش یه خورده کوچکی اتاق و رنگ تیره کاغذ دیواری اون تو ذوق میزد و از اونجا که شب حدود ساعت ده و نیم بود منظره ای از دریا دیده نمی شد ولی فردا صبح نظرمون عوض شد.

اتاق با اینکه کوچک بود ولی تمیز بود و قابل قبول ، سرویس و حموم هم شیک نبود ولی کاملا تمیز بود.اتاق شامل یه تخت دونفره ، یخچال ، اسپیلت سرد و گرم و یک کمد لباس بود ، که البته با حوله های تمیز و بسته بندی شده کامل می شد و جای خالی دمپایی هم مشهود بود.

چون تو فروردین هوا کمی سرد بود و باد سردی هم از سمت مدیترانه میومد ، با روشن کردن اسپیلت و قرار دادنش تو حالت گرما آماده شدیم برای خوابیدن ، فکرش رو بکنین از صبح ساعت پنج بیدار بودن و استرس گرفتن ارز و خستگی پروازو ترافیک خیابان های بیروت چه بلایی سر ما آورده بود.

هرینه های این روز:

- 160 دلار هتل

- 25 دلار تاکسی

روز اول : یکشنبه تعطیل

طبق عادتمون صبح ساعت 7 با اولین تلالو نور خورشید از خواب بیدار شدیم و زیبایی طلوع آفتاب رو در ساحل مدیترانه از توی بالکون اتاقمون با شنیدن صدای گوشنواز دریا نگاه کردیم

منظره مدیترانه از بالکن اتاق

بعد برای صرف صبحانه رفتیم به لابی هتل ، لابی بزرگ نبود و غیر از ما و دو نفر دیگه میشه گفت خالی بود ، شیشه های قدی بزرگی رستوران رو از حیاط هتل که شامل یه استخر بود جدا کرده بود و چون هوا سرد بود آب استخر رو خالی کرده بودند و منظره دریا از داخل رستوران دیدنی بود .

به محض رسیدنمون به رستوران یه پیشخدمت مودب اومد بهمون خوشامد گفت و رفت و که صبحانه برامون بیاره ، بعد از چند دقیقه با یک سینی بزرگ برگشت ، صبحانه با اینکه سلف سرویس نبود و برامون سرو شد میشه گفت نسبتاً کامل بود شامل خاگینه تخم مرغ ، مربا ، کره ، پنیر ، خیار گوجه ، ماست لبنه با روغن زیتون ، زیتون سبز و سیاه ، قهوه و چای و آبمیوه .

صبحانه هتل

بعد از خوردن صبحانه وقت خبر کردن خانواده هامون از سلامتمون بود پس از رسپشن هتل آدرس جایی که بتونیم سیم کارت بخریم رو پرسیدیم ، اون هم آدرس دفتر western union رو معرفی کرد که می تونیم از اونجا سیم کارت بخریم ؛ توضیحی که اینجا جا داره بدم اینه که اون موقع وایبر و تلگرام و اینجور چیزها نبود و رومینگ بین اپراتورهای ایران و لبنان هم نبود پس باید سیم کارت می خریدیم که راه دومی هم بود که جلوتر براتون توضیح میدم ، از هتل که اومدیم بیرون فهمیدیم چون آن روز یکشنبه هست دفاتر ارتباطی بسته است پس باید میرفتیم داخل شهر و به دفاتر اصلی که شبانه روزی هست مراجعه می کردیم ، روش چه جوری به مرکز شهر رفتن رو پرسیدیم و راهی شدیم.

نکته ای که درباره حمل ونقل درون شهری در بیروت و کلاً لبنان لازمه و باید بگم اینه که ون هایی وظیفه حمل و نقل مردم رو به عهده دارند که با 1500 و 2000 و 2500 لیر بسته به مسیرشون شمارو جابجا می کنند و یا باید از تاکسی استفاده کنید که خیلی هم گرونه ، پس بهتر اینه که از ون ها استفاده کنید ، قیمت مسیر جونیه به میدان الدوره که دروازه بیروت محسوب میشه (مثل میدان آزادی ما) 2500 لیر بود .

اونجا از یک دفتر western union قیمت سیم کارت رو گرفتیم ، 10 دلار برای سیم کارت و 10 دلار برای شارژ اولیه که با 10 دلار شارژ فقط میتونستیم 7 دقیقه صحبت کنیم ! این جا بود که راه حل دوم رو پیدا کردیم و اون هم استفاده ار دفاتر تلفن راه دور (مثل همون ها که شهرستانهامون داریم) بود ؛ من و همسرم 15 دقیقه با تهران صحبت کردیم و فقط 3500 لیر پرداختیم یعنی حدود 2 دلار.

بعد از چرخی که تو خیابان ها زدیم با یه تاکسی رفتیم به سمت معروف ترین خیابان بیروت به نام الحمرا ، این خیابون پر از برندهای معروف دنیاست که تو اون فصل سال تا 80% تخفیف دارن ، پس یه خرید مختصر کردیم و رفتیم به یه رستوران زنجیره ای معروف لبنانی برای خوردن غذاها و کبابهای خوشمزه لبنان به نام رستوران کباب جی، سفارش کباب حبشی و لمحجو دادیم که انصافاً خو شمزه و با کیفیت بود .

رستوران کباب جی

بعد از بیرون اومدن از رستوران حسابی خیابان الحمرا رو گشتیم که دوباره مجبور نباشیم بیاییم آنجا ، انتهای خیابان با یه ون رفتیم به میدان الدوره و از اونجا با یه ون دیگه رفتیم به سمت جونیه ولی چون شب بود و من خیلی به منطقه آشنا نبودم ماشین جونیه رو رد کرد و مجبور شدیم کلی از راه رو که رفته بودیم با یه ون دیگه برگردیم ، خلاصه خسته و کوفته رسیدیم به هتل و از اونجایی که ناهار رو هم دیر خورده بودیم سیر بودیم رفتیم و یک راست خوابیدیم.

هرینه های روز اول:

- 3500 لیر تلفن

- 35000 لیر تاکسی

- 26500 لیر ناهار

روز دوم – جونیه زیبا

این روز رو برنامه ریزی کردیم برای دیدن جونیه ، همون طور که گفتم این منطقه مسیحی نشین است و پر از بوتیک ها و فروشگاه های شیک و البته گرون قیمت با منظره بسیار زیبا از کوه و دریا در کنار هم.

خیابان های جونیه

اول رفتیم به خیابان اصلی و حسابی اونجارو گشتیم و با زندگی مردم مسیحی لبنان بیشتر آشنا شدیم بعد رفتیم به فروشگاه بزرگ جونیه به نام Golden Star که پشت رستوران KFC در جونیه بود ، یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی دو طبقه بزرگ که هر نوع خوراکی و ملزوماتی که می خواستید توش پیدا می شد ، در عکسهای پایین می تونیید قیمتها رو مقایسه کنید ، کلاً هزینه خورد و خوراک توی لبنان از بقیه کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات بیشتره .

فروشگاه Golden Star

بعد از مقداری خرید از این فروشگاه رفتیم برای خوردن ناهار و رستوران King Burger در جونیه انتخاب کردیم ،این رستوران برگرهای انصافاً خوشمزهای داره که از مک دونالد خیلی بزرگتره و اگر آدم بخوری باشید با یکی از برگرهای این رستوران که با سیب زمینی و نوشابه سرو میشه سیر میشید و نکته این که در این رستوران نوشیدنی رایگانه و هرقدر که خواستید می تونید از دستگاه نوشیدنی ساز نوشیدی بگیرید.(عکس 14 رستوران King Burger)

رستوران King Burger

بعد از خوردن ناهار از یه فروشگاه بزرگ نان و شیرینی که نزدیک رستوران بود دیدن کردیم و مقداری شیرینی سنتی لبنانی خریدیم که واقعاً عالی بود، همونطور که می دونید غذاها وشیرینی های لبنانی واقعاً خوشمزه اند پس اگه به این کشور سفر کردید حتماً اونها رو امتحان کنید ولی یادتون باشه زیاده روی نکنید.

فروشگاه نان وشیرینی

چون خوردن ناهار و خرید شیرینی و گشتنمون خیلی طول کشید دیگه نزدیک غروب آفتاب بود که به نزدیکی هتل رسیدیم و بهترین گزینه برای اون ساعت دیدن غروب زیبای خورشید از ساحل مدیترانه بود.

غروب در مدیترانه

هرینه های روز دوم:

- 3500 لیر تلفن

- 20000 خرید

- 27000 لیر ناهار

- 15000 لیر شیرینی

روز سوم - حریصا

امروز دو تا برنامه داشتیم ، اول عوض کردن هتل و دوم دیدن کلیسای حضرت مریم در حریصا .همونطور که گفتم چون در فصل خلوتی بودیم هتل ها تخفیف های خوبی می دادند و ماهم که دیدیم هتلی که توش هستیم برای پنج شب باقیمانده از سفر ما تخفیف به ما نمیده به چند هتل معروف سر زدیم که تا پنجاه درصد حاضر بودن تخفیف بدن ، ما هم بعد از دیدن اتاق هاشون یکی از اونها رو انتخاب کردیم به نام Side Rock Hotel که یک اتاق در طبقه هفتم با دید کوه و بالکن و صبحانه به قیمت 45 دلار برای هر شب گرفتیم ، اتاق هتل بزرگ و تمیز بود با یک تخط دو نفره ، یخچال ، کمد لباس خیلی بزرگ تلوزیون با کانال های ماهوارهای رایگان ، اسپیلت سرد و گرم و تراسی به منظره کوه و جنگل .

منظره از بالکن هتل

بعد از اینکه جابه جا شدیم راه افتادیم به سمت ایستگاه تله کابین که درست کنار هتلمون بود.راه دسترسی به کلیسای حضرت مریم از طریق تله کابینی هست که از جونیه شما رو به بالای کوه وکلیسای حضرت مریم میرسونه ،ایستگاه تله کابین طبقه بالای پاساژی هست که به عنوان ایسگاه ساخته شده و بیشترمحل فروش صنایع دستی هست که توریست ها به عنوان یادگاری خرید می کنند ، با یک بلیط شش دلاری یا 9000 لیری برای رفت و برگشت شما سوار تله کابین می شید .

مسیر این تله کابین هم در نوع خودش جالبه ، ابتدای مسیر از بین آپارتمان های بلند منطقه طوری عبور می کنید که به علت نزدیکی به ساختمان ها فکر می کنید هرلحظه ممکنه بخورید به یکی از ساختمانها بعد از عبور از ساختمانها و رسیدن به کوه با شیب حدود 50 درجه از کوه با لا می رید !

مسیر حرکت تله کابین از بین ساختمانها

شیب تند کوه در مسر تله کابین

تا به ایستگاه انتهایی برسید ، اینجا یه وسیله تراموا مانند شما رو به حیاط کلیسا می رسونه و یا با استفاده از یک مسر زیبای جنگلی و پیاده روی پنج دقیقه ای می تونید خودتون رو به حیاط کلیسا برسونید.

تراموا

این کلیسای کوچک ولی زیبا ساختمان مخروطی شکلی داره که در بالای اون مجسمه بزگ حضرت مریم خودنمایی میکنه و یک راه پله مارپیچ شما را به بالای کلیسا و پای مجسمه میرسونه که بهترین منظره از خلیج جونیه و دریای مدیترانه رو می تونید از اونجا ببینید .

کلیسای حضرت مریم

منظره از بالای کلیسا

بعد از اینکه کلیسا و مناطق اطرافش رو گشتیم دیگه از وقت ناهار گذشته بود و ماهم حسابی گرسنه بودیم ، اونجا یه فود کورت بود با برند های معروف و منظره عالی از مدیترانه ولی ما ترجیح دادیم بیاییم پایین و یه رستوران لبنانی را تجربه کنیم ، پس با تله کابین برگشتیم پایین و رفتیم به رستوران زنجیره ای HAWA Chicken این رستوران بیشتر یه فروشکاه زنجیرهای فراورده های مرغ هست که انواع مرغ پخته رو هم ارائه میده و محلی که برای غذا خوردن توی فرو شگاهاش داره شما می تونید غذاتون رو بگیرید و همونجا هم میل کنید.

ما یک مرغ کامل باربیکیو گرفتیم که با سس سیر و ترشی و نان ذرت ارائه می شد که کلاً شد 18000 لیر که من پولش رو با دلار پرداخت کردم و بقیه پولم رو به لیر گرفتم ، متاسفانه به علت تموم شدن باطری دوربین نتونستم عکس از غذا بگیرم و لی از اینترنت یه عکس از غذامون پیدا کردم که براتون گذاشتم .

انصافاً مرغ عالی مزه دار شده بود و یه طعم خاص مدیترانه ای داشت که به خاطر ادویه و سس خاص اون بود و بر روی ذغال بسیار خوب مغز پخت شده بود، سس سیر وترشی که با غذا ارائه شده بود هم مزه غذا رو کامل می کرد .

غذای رستوران هاوا چیکن

وقتی از رستوران خارج شدیم دیگه غروب شده بود و پیاده راه افتادیم به سمت هتل ، میان راه از یک آقای دستروش که پرتغال میفروخت مقداری پرتغال بیروتی خریدیم و ما تازه اونجا بود که فهمیدیم طعم پرتغال بیروتی که همه تعریفش رو می کنن یعنی چی، ما هم رفتیم کنار ساحل و با خوردن پرتغال ها از غروب زیبای مدیترانه لذت بردیم.

هرینه های روز سوم:

- 18000 لیر تله کابین

- 23000 لیر ناهار و میوه

روز چهارم - بیروت زیبا

روز قبل وقتی در کلیسای حضرت مریم بودیم با یه تور ایرانی برخورد کردیم و از تور لیدر ایرانی راجع به تورهاش پرسیدیم و اون هم برنامه تورها و قیمت هاش رو برامون گفت ما هم الالحساب تور شهر رو باهاش هماهنگ کردیم و قرارشد صبح ساعت 10 بیاد جلوی هتل دنبالمون ما هم صبح زود بلند شدیم تا صبحانه رو زودتر بخوریم ، پس رفتیم اولین صبحونه رو تو هتل جدید بخوریم ، توی این هتل هم صبحونه مثل هتل قبلیمون سرو شد با این تفاوت که حمص هم به میز صبحانه اضافه شده بود ، حمص یه پیش غذای لبنانی که از کنجد ونخود آسیاب شده درست میشه و با روغن زیتون سرو میشه.

صبحانه هتل

با مقداری تاخیر با یک اتوبوس که همه هموطن های عزیزمون بودن جلوی درب هتل اومدن دنبالمون ، با توضیحات تور لیدر متوجه شدیم که جمعیت شهر بالغ بر دو میلیون نفره که و حدود سه مییون خودرو در شهر تردد میکنه ، قیمت بنزین شناوره و همه از خودروی شخصی استفاده می کنن ، سرانه درآمد به لطف اقتصاد باز در این کشور بالاست و انواع تفریحات گران قیمت هم اینجا طرفدارهای زیادی آره از جمله نگهداری و سواری قایق های کروز گرون قیمت .

اسکله قایق ها

توی مسیر از محل ترور رفیق حریری و همراهانش هم گذشتیم که با یک نماد در وسط خیابان خود نمایی می کرد .

نماد یابود محل ترور رفیق حریری

مقصد اول صخره معروف روشه بود که یه جورایی نماد کشور لبنان به حساب میاد ، این صخره با حالت خاصی که داره از معروف ترین دیدنی های لبنان هست که بهش صخره عشاق یا خودکشی هم می گن و معروفه که چند نفر به خاطر مرگ یک خواننده مصری از این صخره به دریا پریدن و خودکشی کردن.

صخره روشه

بعد از دیدن صخره روشه رفتیم به چند مرکز خرید به نام دیسکاوری و الدورادو در جنوب بیروت ، ما که قبلاً فروش گاه های خیابان الحمرا دیده بودیمو قیمت ها دستمون بود اصلا وقتمون رو تلف نکردیم و رفتیم بیرون از فروشگاه تا با زندگی مردم جنوب بیروت که بیشتر شیعه هستن آشنا بشیم .

جنوب و شمال بیروت دو جو کاملاً متفاوت داره ، در شمال بیروت شاهد خونه های شیک و ماشین های گرون قیمت ، فروشگاه های برند و کلاب ها و کازینوها و کافه و رستوران هستید ولی جنوب بیروت کاملاً همه چیز برعکسه.

سفرنامه بیروت

همون طور که توی محله های جنوب بیروت قدم میزدیم خونه هایی که آثار گلوله روشون ببود وخالی از سکنه بودن توجهمون رو به خودش جلب کرد و پرس و جو از مرددم محلی متوجه شدیم این خونه ها رو دولت عنوان یادگاری از جنگ بازسازی نکرده.

بعد از اینکه خریدهای همراهانمون تموم شد دیگه وقت ناهار بود پس با راهنمایی تور لیدر اتوبوس جلوی یکی از شعب مک دونالد توقف کرد.قیمت ها در مک دونالد ارزون تر کینگ برگر هست و البته کمیت غذا هم همینطوربه طوری که ما با سفارش بیگ مگ که بزرکترین ساندویچ فروشگاه بود باز هم احساس گرسنگی می کردیم .

بعد از ناهار با پیشنهاد تور لیدر و موافقت همه رفتیم به قایق سواری بر روی مدیترانه ،قایق های کوچکی در بندری محلی و کوچک در جونیه شما رو به مدت یک ساعت در خلیج جونیه می گردونن که توی بعد از ظهر یه روز بهاری با منظره دل انگیز کوه و دریا بسیار دلچسبه .

سفرنامه بیروت

بعد از قایق سواری هم که دیگه شب شده بود به هتلمون برگشتیم ، آقای تور لیدر لطف کرد و پول تور شهر رو از ما نگرفت و فقط مبلغ کرایه قایق که نفری 9 دلار بود رو پرداختیم و همونجا برای پس فردا تور قلعه موسی و بعلبک رو با ایشان هماهنگ کردیم که شامل بازدید از قلعه موسی ، بازدید از حرم حضرت خوله دختر امام حسین (ع) و بازدید از معبد ژوپیتر با کلیه ورودی ها و ناهار به مبلغ 45 دلار بود .

هرینه های روز چهارم:

- 18 دلار قایق سواری

- 20000 لیر ناهار

روز پنج – داون تاون ، پاریس کوچک

برنامه امروزمون دیدن مرکز شهر ومیدان ساعت و محله های اطراف اون معروف به پاریس کوچک بود . بعد از صرف صبحانه خودمون رو با یک ون از جونیه رسوندیم میدان الدوره و از اونجا با یک ون دیگه رفتیم به مرکز شهر و میدان ساعت ،این منطقه از قدیمی ترین و همچنین زیباترین مناطق بیروت هست که با خیابان های سنگ فرش و ساختمان هایی به سبک پاریس پر است از بوتیک ها کافه هایی که فضای خاصی رو ایجاد کرده ، که البته توی فصل شلوغی حسابی هم پر رونق هست .

میدان ساعت

کبوترهای میدان ساعت هم اونقدر به آدم ها عادت کردن که به راحتی میان کنار مردم و از دست اونها غذا می خورند که در نوع خودش منظره جالبیه ،لازم به ذکره که در کل ابن منطقه عبور و مرور خودرو ممنوعه و به خاطر همین زیبایی و آرامش خاصی داره .

این منطقه در دوران جنگ داخلی کلاً تخریب میشه که به فرمان رفیق حریری در دهه نود بازسازی کامل شده ،کاخ ریاست جمهوری و پارلمان لبنان هم در این منطقه قرارداره .

کبوترهای میدان ساعت

کافه ها و رستورانها

بعد از گردشمون در خیابان های این منطقه پیاده راهی مسجد محمد امین شدیم که چند صد متری با میدان ساعت فاصله داشت ،این مسجد از معروف ترین و زیباترین مساجد بیروت هست که به فرمان رفیق حریری ساخته شده ولی تا زمان ترور رفیق حریر تکمیل نشده بود و بعد از او توسط سعد حریری به اتمام میرسه ، در کنار این مسجد هست که رفیق حریری و یارانش که در حاثه بمب گذاری کشته شدند دفن هستند.

منظره مسجد محمد امین از میدان ساعت

زمان ورود ما به مسجد آقایی مودب و شیک پوش مارو به داخل راهنمایی کرد ، ورودی خانم ها و آقایان یکی بود و محل نگهداری کفش ها بسیار تمیز ،سرویس های بهداشتی و وضوخانه که در طبقه پایین مسجد بود به طرز باورنکردنی تمیز و خوشبو بود . مسجد بسیار زیبا تزئین شده و پنجره های بزگی که از بیرون نور میگیره بسیار فضای دلچسب و آرومی داره .

داخل مسجد محمد امین

سمت راست ورودی مسجد چادر سفیدرنگی خودنمایی می کرد که محل دفن رفیق حریری و یارانش بود ؛از تجملات خبری نیست و گل رز سفیدی که به گفته مسئول اونجا هر سه روز یک بار تعویض میشه فضای دلنشینی رو ایجاد کرده

مقبره رفیق حریری و همراهانش

ساعت حدود سه بود که به پیشنهاد همسرم برای خوردن غذای لبنانی در یکی از رستوران های داون تاون به اونجا برگشتیم و تو یکی از رستوران ها که از بقیه هم شلوغ تر بود ناهار خوردیم که شامل شیش طاووق و بابا غنوج و تبوله می شد .

شیش طاووق مثل جوجه کباب و چنجه خودمونه ولی با مزه ای متفاوت ؛ باباغنوج نوعی پیش غذاست که با بادمجان کبابی و ارده روغن زیتون درست میشه و بسیار خوشمزه است و تبوله هم نوعی سالاده با نعنا و جفری و بلغور گندم درست شده بود و با آبلیمو مزه دار شده بود. توی اون کافه ها نوعی قلیان دیدیم که خیلی جالب بود و اون هم اینکه از میوه های طبیعی به جای مخزن آب قلیان استفاده شده بود ولی چون ما اهلش نبودبم امتحان نکردیم .

قلیان میوه ای

بعد از ناهار باز هم به گشت و گذارمون ادامه دادیم ولی چون فردا صبح زود باید میرفتیم برای تور بعلبک پس زودتر برگشتیم به هتل تا استراحت کنیم و برای تور فردا آماده باشیم.

هرینه های روز پنجم:
- 20000 لیر تاکسی

- 44000 لیر ناهار

روز ششم – قلعه موسی بعلبک

صبح ساعت هفت قرار بود بیان جلوی درب هتل دنبالمون ، با یک اتوبوس که همه هموطنامون بودن حرکت کردیم به سمت جنوب بیروت ،بعد از گذشتن از مزارع موز درجنوب بیروت وطی یک جاده کوهستانی زیبا از دور نمای یک قلعه سنگی کوچک نمایان شد.

مزارع موز و جاده

قلعه موسی از دور

قلعه 70 کیلومتر از بیروت فاصله داره ولی چون جاده کوهستانی هست و باید با احتیاط توش رانندگی کرد و تو ترافیک صبح بیروت هم معطل شدیم دو ساعتی شد تا به قلعه رسیدیم. بله اینجا قلعه موسی بود ، موسی که الان مردی حدود هشتاد ساله است به علت درخواست پدر دختر مورد علاقه اش قلعه ای می سازه ولی وقتی پس از پایان کار قلعه به خواستگاری دختر میره متوجه میشه که اون ازدواج کرده ، حالا بعد از پنجاه سال اون قلعه رو به همراه فرزندانش تبدیل به موزه مردم شناسی کرده و خودش هم در محل قلعه پذیرای بازدید کنندگانه .

موسی در حال توضیح دادم سرکذشتش

ورودی قلعه 10 هزار لیر بود که توسط تور پرداخت شد و ما وارد قلعه شدیم .قلعه شامل یه بنای سه طبقه است که از سنگ ساخته شده و با اشیایی که طی سالها از زندگی روزمره مردم لبنان جمع آوری شده تزئین شده و در قسمت هایی هم با استفاده از عروسک هایی نحوه زندگی مردم لبنان در روزگار قدیم و نحوه استفاده از وسایل به نمایش درآمده.

قلعه موسی

بعد از بازدیدی حدوداً دوساعته حرکت کردیم به سمت بعلبک ، در جاده اصلی که جاده دمشق به بیروت هست از پل سوق الجیشی لبنان هم عبور کردیم که در زمان جنگ تخریب شده بود و حالا توسط نیروهای امنیتی محافظت میشه .

سفرنامه بیروت

توی یکی از شعبات KFC برای ناهار توقف کردیم ، از اونجا که ناهار با تور بود برای همه یک نوع غذا سفارش دادن (مرغ سه تکه با سیب زمینی و نوشابه و سالاد کلم) و بعد از صرف ناهار با عبور از مزارع زیبای انگور در منطقه ضحله و ریاق به بعلبک رسیدیم.

مزارع انگور و برف

اول رفتیم به زیارت حرم حضرت خوله دختر امام حسین (ع) ، این حرم که به همت شیعیان لبنان و کشور ایران بازسازی شده و میشه گفت تنها امامزاده در لبنان هست .

حرم حضرت خوله

نکته جالب در این حرم حفاظت از یک درخت سرو کهنساله که گفته میشه با دفن حضرت خوله در اونجا کاشته شده و نزدیک به 1400 سال از سن اون می گذره .

درخت سرو قدیمی

بعد از زیارت راهی مقصد اصلی یعنی معبد ژوپیتر شدیم .این معبد که از جمله میراث جهانی ثبت شده مربوط به قرن اول میلادی و دوران فینیقی ها و رومی ها ست که ساخت اون 250 سال طول کشیده و حدود صد هزار برده طی ساخت اون کشته شدن.

مسیر ورودی به معبد ژوپیتر

ورودیه اینجا هم ده هزار ریال لیر بود که توسط تور پرداخت شد و ما وارد محوطی تاریخی شدیم ، اینجا از تور لیدر و راهنما خبری نیست مگر اینکه درخواست کنید و بابت اون مبلغ جدا گانه ای هم باید پرداخت کنید ، ما با استفاده از تابلوهای راهنما داخل محوطه از کل مجموعه دیدن کردیم

تابلوی راهنما و نقشه

اول وارد یک حیاط شش ضلعی شدیم که محل تامل عبادت کننده قبل از ورود به محوطه اصلیه .

حیاط شش ضلعی

بعد وارد حیاط بزرگ شدیم که شامل قربانگاه و آبگیر غسل های مذهبی بود که هنوز آثاری ازشون باقی بود و دور تا دور حیاط اصلی هم محل قرار گیری مجسمه خدایان بوده که الان مجسمه سالمی باقی نمونده .

حیاط اصلی

آبگیر غسل مذهبی

محل قرار گیری مجسمه خدایان در حیاط اصلی

و حالا معبد اصلی یعنی معبد ژوپیتر ، این معبد 54 ستون داشته که فقط شش تای اون باقی مانده و هر ستون 22 متر ارتفاع داره وبیش از دو متر قطر ! و معمای بزرگ باستان شناسان دنیا هم در این معبد قرارداره : در سمت غرب معبد 3قطعه سنگ تراش خورده یک هزار تنی قرارداره که جزء سوالات بی پاسخ باستان شناسان دنیاست که این سنگها چگونه تراش خوردند و به این محل حمل شدند.

ستون های معبد ژوپیتر

سنگهای یکصد تنی

بعد از معبد ژوپیتر معبد باخوس قرارداره که با پنجاه ستون در اطرافش تزئین شده بوده که الان 25 ستون اون باقی مونده ، این معبد از دو معبد دیگه سالم تره و کمتر از بین رفته .

معبد باخوس

ستونها و تزئینات معبد باخوس

تزئینات داخل معبد باخوس

ومعبد سوم که میشه گفت کاملا از بین رفته معبد ونوس هست که بیرون از محوطه قرارداره .

معبد ونوس)

بعد از بازدیدمون از از کل مجموعه و محوطه تاریخی بعلبک همگی سوار اتوبوس شدیم و به سمت بیروت راه افتادیم ، از اونجا که بعلبک نسبت به بیروت در ارتفاع بیشتری قرارداره پس هوا از بیروت توی اون منطقه سردتره پس توی بهار لباس گرم حتماً لازم میشه . چون مسیر برگشتمون بدون توقف بود و از جاده اصلی دمشق – بیروت هم اومدیم فاصله کمتری رو طی کردیم ، شب حدود ساعت 9 بود که به هتل رسیدیم و اونقدر خسته بودیم که بهترین کار خواب بود.

هرینه های روز ششم:

- 90 دلار تور بعلبک

روز هفتم – غار جعیتا ؛ خداحافظ بیروت

خوب دیگه روز آخر بود و روز خداحافظی با بیروت ، فقط یکی از برنامه هامون باقی مونده بود و اون هم دیدن غار جعیتا بود و از اونجایی که پروازمون شب بود وقت داشتیم تا صبح به دیدن این غارزیبا بریم ، فاصله غار از بیروت 18 کیلومتره که باید این مسیر رو با تاکسی یا تور برید ، ما هم به سفارش رسپشن هتل یک آژانس گرفتیم (مثل آژانس های خودمون در ایران)که قیمتش از تاکسی برامون خیلی باصرفه تر شده به طوری که تاکسی ها حدود 25 تا 30 دلار این مسیر رو می گرفتن ولی ما با آژانس و 20 هزارلیر رفتیم ، این غار زیبا به دو غار علیا و سفلی تقسیم میشه که برای قرارگرفتن در میان عجایب هفت گانه طبیعی جدید ثبت شده .

بعد از خرید بلیط 12 دلاری (18000 لیر) با یک تله کابین که از میان جنگل عبور میکنه ومسافتی حدود یک کیلومتری رو طی میکنه و از روی آب رودخامه زیبایی هم رد میشه به ورودی غار علیا رسیدیم ،

رودخانه و طبیعت زیبا در کنار غار

این غار با مسیری حدود 750 متر پیاده روی بسیار زیباست و خیلی عالی هم نور پردازی شده به طوری که کوچکترین زوایای غار هم از چشمتون پنهان نمیمونه ، در ورودی غار صندوق هایی با کلید قرارداده شده برای قراردادن دوربین چون عکاسی داخل غار ممنوعه و مامورین هم داخل غار شما رو راهنمایی می کنن و مراقبن که عکاسی نکنید ، غار سفلی که مثل غار علی صدر خودمونه یه غار آبیه که باید با استفاده از قایق از اون دیدن کنید ، برای رفتن به این غار از ورودی غار علیا قطارهایی شبه قطارهای شهربازی مارو به ورودی غار سفلی بردن ،

قطار برای انتقال به غار سفلی

در غار با قایقهای شش نفره از غار بسیار زیبا دیدن کردیم ، چون عکاسی داخل غار ممنوع بود عکسی هایی از اینترنت براتون می گذارم تا با محیط داخل غار بیشتر آشنا بشید.

غار علیا

غار سفلی

کل بازدیدمون دو ساعتی طول کشید و و اونجا به محوطه پارکینگ برگشتیم تا به هتل برگردیم و اتفاقی با دو تا جوان ایرانی برخورد کردیم که می خواستن برن به تله کابین جونیه و مایل بودن تاکسی رو با ما بیان و ماهم قبول کردیم و با یک تاکسی به قیمت 25000 لیر اومدیم جونیه که 12500 لیرش رو ماپرداختیم .

برای رفتن به فرودگاه باید آماده میشدیم و از اونجا که توری که باهاشون رفته بودیم بعلبک همه با پروازی که ما با اون برمی گشتیم بودن با اونها هماهنگ کردیم که با اتوبوس اونها بریم فرودگاه و تو هزینه هم صرفه جویی کرده باشیم پس هتل رو چک اوت کردیم و سر ساعت جلوی هتل اونها که کنار هتل خودمون بود حاضر شدیم و ترجیح دادیم ناهار رو تو فرودگاه بخوریم و زودتر وبدون استرس به فرودگاه بریم .

پس حدود ساعت 3 بود که به فرودگاه رسیدیم که خوشبختانه بعد از نیم ساعت گیت باز شد و ما با گرفتن کارت پرواز وارد سالن ترانزیت و فری شاپ شدیم و تونستیم یه ناهار مختصر بخوریم و چند تا سوغاتی کوچولو بخریم ؛ متاسفانه پرواز یک ساعتی تاخیر داشت و ما بیروت رو ساعت 20 به وقت محلی ترک کردیم .

لبنان جاهای دیدنی خیلی زیادی داره که توی نقشه زیر می تونید مختصری از اونها روببینید ؛ ما توی این هفت روز سعی کردیم بیشتر جاهایی که وقت بهمون اجازه میده رو ببینیم ولی خوب دیدن کامل یک کشور توی این زمان کم واقعاً ممکن نیست.

نقشه لبنان

هرینه های روز هفتم:

- 36000 لیر ورودی غار

- 32500 لیر تاکسی

- 22000 لیر ناهار

- 225 دلار هتل

این سفرمون هم با همه خوبیهاش بالاخره تموم شد و از اینکه حوصله کردیم و این سفرنامه رو خوندید متشکرم ، در زیر سعی میکنم نکاتی رو که به چشم خودم مهم اومد براتون بگم به امید اینکه مورد استفاده شما دوستان عزیز باشه .

- اگه بخوام یه توضیح راجع به منطقه جونیه بدم اینه که این منطقه محل سکونت مسیحیان لبنان هست و بیشتر تفریحات بیروت از جمله سواحل ، کلاب ها ، هتل ها ، کازینو و... در این منطقه قرار داره و چون از مرکز شهر هم دوره از شلوغی شهر اونجا خبری نیست.
- توضیح دیگه راجع به زبان مردم بیروت هست ، با اینکه لبنان یه کشور عربیه ولی مردمش حتی بچه ها و پیرمردها به زبان انگلیسی و فرانسه آشنایی دارن و شما هیچ مشکلی برای برقراری ارتباط با مردم لبنان نخواهید داشت.

- توجه داشته باشید که تو لبنان دلار و لیر تو معاملات به راحتی استفاده میشه وخیلی احتیاجی به تبدیل پولتون به لیر نیست ولی پول خورد حتماً به کارتون میاد ؛ به این نکته هم توجه کنید که اگه از جایی خرید کنید و دلار بدید مابقی پولتون رو به لیر پس میدن پس تو فرودگاه خیلی دلار چنج نکنید ؛ هر دلار تو لبنان معادل 1500لیره که این نرخ به علت ثبات اقصادی لبنان ثابته.

- نکته ای که درباره حمل ونقل درون شهری در بیروت و کلاً لبنان لازمه و باید بگم اینه که ون هایی وظیفه حمل و نقل مردم رو به عهده دارند که با 1500 و 2000 و 2500 لیر بسته به مسیرشون شمارو جابجا می کنند و یا باید از تاکسی استفاده کنید که خیلی هم گرونه ، پس بهتر اینه که از ون ها استفاده کنید .

- بیروت کلاً برای خرید شهر گرونی محسوب میشه ولی خوب برندهای خوش قیمت هم میشه توش پیدا کرد ، فروشگاه های سیتی مال و ABC از فروشگاه های معروف با برندهای معروف و البته گرون قیمت . خیابان الحمرا و داون تاون هم مملو از فروش گاه های با برندهای معروف در بیروت هست.مراکز ارزون قیمت هم خیابان Armenia street در میدان الدوره و فروشگاه های زنجیرهای دیسکاوری و الدورادو هست که به نظر من جنسها و قیمت های الدورادو از بقیه بهتر بود.

نقد و بررسی هتل ها:

کلاً صنعت هتل داری خیلی پیشرفته ای رو توی لبنان نمی بینید مگر اینکه قیمت براتون اصلاً مهم نباشه ، کلا با کشورهای آسیا شرقی و حتی امارات هم خیلی متفاوته و لی خوب میشه باهاش کنار اومد .

هتل اول ما یعنی Holiday suites هتل کوچک ولی قدیمی در مرکز جونیه که اگر رو به دریا بودن اتاق براتون مهم نباشه انتخاب های بهتری می تونید بکنید.

کیفیت و تنوع غذا 3

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها 4

عملکرد کارکنان 6

تفریحات و امکانات هتل 1

منطقه و دسترسی 9

ارزش قیمت به نسبت خدمات 5

هتل دوم یعنی Side Rock Hotel هتل بزگتری بود ولی قدیمی که اگر خیلی سخت گیر نباشید هتل خوبیه ، برای ما که فقط برای خوابیدن میومدیم هتل و تمیزی هتل برامون مهم بود راضی کننده بود و البته اتاق های بزرگ اون هم بهتر از هتل قبلی بود.

کیفیت و تنوع غذا 3

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها 5

عملکرد کارکنان 6

تفریحات و امکانات هتل 1
منطقه و دسترسی 9

ارزش قیمت به نسبت خدمات 5

اینجا لازم می بینم مشخصات هتل هایی که رفتیم دیدیم رو براتون مختصر شرحی بدم شاید برای دوستان مفید فایده باشه:

- هتل مدیسون (Hotel Madison*4) : هتلی نوساز با اتاق های بسیارتمیز و قیمت مناسب ، ولی رو به دریا نیست و اسخر فضای بازنداره ولی استخر در طبقه زیرین هتل برای مهمانان در چهار فصل سال دایر و رایگانه.

- هتل بل آزور (Hotel BelAzor*4) : معروف ترین ریزورت جونیه به خاطر ساحل اختصاصی که اتاق های تمیز و رو به دریا داره با ساختمنان سنتی و قدیمی ولی تمیز.

- هتل آکواریوم (Aquarium Hotel*4) : هتلی که بیشتر مشتریانش ایرانی هایی هستند که از سوریه به لبنان می آیند ، نه چندان تمیز با ساختمانی قدیمی .

- هتل پرنسسا : (Princessa Hotel*4)بسیار تمیزو زیبا رو به دریا ، شیک و گرون قیمت .

- هتل پورتولون (Portalun hotel*5) : بسیار تمیزو زیبا رو به دریا ، شیک و گرون قیمت .

- هتل آرکادا (Arcada marina hotel*4) : رو به دریا ، ساختمان سنتی قدیمی ، نسبتاً تمیز ، با استخر اختصاصی.

قیمت این هتل ها رو بهتره از سایتهای Agoda.com , Booking.com و خود هتل ها بگیرید چون در فصول مختلف قیمتها متفاوته.