سفرنامه روسیه - قسمت اول

سفرنامه روسیه - قسمت اول

بازدید از نمایشگاه معماری مسکو و همچنین شرایط خوبی که کانون مهندسین برای پرداخت هزینه این سفر در نظر گرفته بود بهانه هایی بودند تا به اصرار زیاد دوستان دل را به دریا بزنم و سفر پاییزی در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ را آغاز کنم

بیم و تردید بسیار زیادی در من و همسفرانم وجود داشت که با شرایط خاص آب و هوایی روسیه در فصل پاییز امکان استفاده و لذت بردن از جاذبه های این کشور وجود داشت یا خیر که در نهایت باید عرض کنم اگر کمی تحمل سختی و سرما را داشته باشید شاید یکی از بهترین فصل ها برای سفر به روسیه پاییز هزار رنگ باشد .

برنامه کلی سفر :

حرکت 6 آبان با پرواز ماهان
سه شب اقامت در مسکو هتل کراون پلازا و بازدید از نمایشگاه
حرکت با قطار سریع السیر به سنت پترزبورگ
چهار شب اقامت در هتل هالیدی این
برگشت به مسکو با پرواز ائروفلوت و مسکو به تهران با پرواز ماهان

قبل از سفر علی الرغم مشغله کاری تا نیمه های شب سفرنامه دوستانمون به روسیه رو در این سایت مطالعه می کردم تا از تجربیاتشون استفاده کنم ، تمرین زبان روسی هم که اصلا فایده نداشت چون اصلا راحت نیست فقط تونستم الفباشون رو یاد بگیرم و کلمات رو بخونم که همین هم در خیلی از جاهایی که اصلا رسم الخط و زبان انگلیسی وجود نداره بسیار مفید آمد . مفیدترین برنامه هایی که قبل از سفر دانلود کردم برنامه های گروه yandax بود که خیلی خیلی زیاد به کار من تو این سفر اومد
یک روز در مسکو به نمایشگاه اختصاص داده شده بود و وقت برای گشت و گذار در مسکو بسیار کم بود پس باید از قبل برنامه ریزی کاملی انجام میدادم در تمام طول سفر یکی از دوستانم به نام ایمان که هم اتاقی من بود در همه جاهایی که برنامه ریزی کردیم با من بود البته گروه ما 15 نفر بودند که در گشت های شهری در کنار هم بودیم در خصوص جزییات هزینه ها چون به صورت پکیج از طرف کانون ارائه شده بود نمی تونم مبلغ دقیقی خدمت دوستان بگم اما هزینه کلی 4520000 تومان بوده است .

در خصوص مخارج انجام شده به غیر از پکیج تور در ادامه توضیح خواهم داد .

روز اول :

با توجه به اینکه باید از شمال به تهران می آمدیم طبق برنامه ریزی که داشتیم و با خودرو شخصی کاملا به موقع به فرودگاه رسیدیم و بعد از انجام تشریفات فرودگاهی و دریافت ارز سوار هواپیمای A310 ماهان به شماره پرواز W058 شدیم . هواپیما ساعت 8 صبح از فرودگاه تهران بلند شد پرواز بسیار عالی بود و پس از 3 ساعت و 40 دقیقه در فرودگاه برفی نووکووا مسکو به زمین نشست .

مراحل کنترل پاسپورت با مشکلاتی همراه شد که گروه ما خیلی اذیت شدند متوجه نشدن زبان روسی از طرف ما و زبان انگلیسی از سوی کارمندان کنترل پاسپورت باعث میشد اصلا حرف همدیگر رو متوجه نشیم و بالاخره یکی از مسافران پرواز ما که دانشجو روسیه بود تونست مشکل عدم برقراری گروه ما رو حل کنه . مشکل هم از این قرار بود که چون واچر هتل به اسم 15 نفر بود می گفتند همه باید از یک گیت عبور کنند در حالی که 2 نفر از گیت دیگه عبور کرده بودند و اونها اجازه ورود به بقیه اعضا رو نمی دادند بعد از حل شدن ماجرا بعد از 1.5 ساعت و در ساعت 14 به وقت مسکو اتاق ها را از هتل تحویل گرفتیم بعد از اینکه به هتل رسیدیم دیگر اثری از برف نبود ولی دمای هوا3- را نشان می داد پس از دوش گرفتن و رفع خستگی به سراغ پنجره اتاقمون رفتم که ببینم چه دیدی به شهر داره که با صحنه ای زیبا روبرو شدم که خستگی راه را از تنم بیرون کرد . نمایی از رودخانه مسکو ، هتل اوکراین (یکی از ساختمان های هفت خواهران ) ، قایق های توریستی رادیسون و دورنمایی از چند ساختمان مهم که راهنمای ما خانم والریا در طول امدن به هتل در مورد انها توضیح داده بود .

نمای هتل

هتل کراون پلازا

معمولا در سفرها چیزی به نام خستگی در من وجود ندارد فقط دوست دارم تا هرجایی که ممکن است از فرصتی که دارم استفاده کنم به همین منظور قبل از اینکه هوا تاریک بشه پیاده به سمت آسمانخراش های مسکو سیتی رفتیم و گشتی در مرکز خریدی هم که در آنجا وجود داشت زدیم اما نه به قصد خرید ، بیشتر برای صرف وعده غذایی که هم ناهار باشد هم شام و سوار شدن مترو ، به مرکز خرید آفیا مال رفتیم تا به برنامه ای که برای امشب داشتیم برسیم ، بازدید از میدان سرخ

آسمان خراش های مسکو

در اولین وعده غذایی دوست داشتم یک غذای روسی را انتخاب کنم که همین کار رو هم کردم ولی اصلا به ذائقه من و دوستم جور نیامد و مجبور شدیم نصف رها کنیم و KFC سفارش بدیم ، ضمنا قیمت نوشابه هم در روسیه باعث تعجب ما شده بود که گاها 50تا 100 درصد یک وعده غذایی قیمت داشت . جمع دو بار غذای ما حدود 2000 روبل شد .

با کمک از برنامه yandax.metro از ایستگاه Vystavochnaya و بعد از تعویض خط آبی به قرمز در ایستگاه Okhotny Ryad از مترو خارج شدیم لازم به ذکر است نرم افزار یاد شده نام هر ایستگاه رو به دو زیبان به شما نشان می دهد و نزدیکترین ایستگاه مترو را هم به شما نشان می دهد . از پله های مترو که بالا می آمدیم ضربان قلبم تند تر شده بود تصور اینکه قرار است یکی از مکان هایی که همیشه آرزو داشتم را از نزدیک ببینم من را شگفت زده می کرد و فقط به این فکر می کردم که امیدوارم به زیبایی عکسهایش باشد

از پله ها که بالا امدیم روبرویمان ساختمان دوما قرار داشت و در سمت دیگر کاخ کرملین و موزه تاریخ روسیه قرار داشتند . شور و شعف بی حد و حصری وجود مرا فرا گرفت و گامهای لرزانم به سمت ورودی میدان سرخ ادامه داشت تا از دور کلیسای سنت باسیل را دیدم گویی ارامشی در من پدیدار شد خیالم راحت شد که اینجا همان مکان زیبایی است که آرزوی دیدنش را دشتم . از کنار هتل فور سیزن عبور کردیم که در دو جه آن دو نمای متفاوت به کار رفته است دلیل آن هم این است که معمار این هتل دقیقا نمی دانست استالین از کدام طرح پیشنهادی خوش آمده به همین دلیل هر دو آنها را در دو جه ساختمان اجرا کرد .

دورنمایی از کرملین و موزه

ساختمان دوما

موزه تاریخ روسیه و مجسمه مارشال گئورگی کنستانتینویچ ژوکوف فاتح برلین

چند نفر از مردم محلی نزدیک ورودی میدان سرخ دور هم جمع شده بودند وقتی نزدیک رفتیم متوجه شدم این همان نقطه صفر مسکو هست که قبل از طریق سفرنامه ها با آن اشنا شده بودم و داستان معروف پرتاب سکه ها به پشت سر ، دوست داشتم چند متر باقی مانده را نیز زودتر طی کنم و به داخل میدان بروم. هیچ چیز جز دو کلمه بهت آور و زیبا لایق این مجموعه نیست . نمی دانم چقدر در شب سرد مسکو آنجا بودم اما هر دقیقه آن برای من لذتی وصف نشدنی داشت.

ورودی میدان سرخ

نقطه صفر مسکو

کلیسا کازان

تصاویری از میدان سرخ در شب

بعد از اینکه ساعت از نیمه شب گذشت با تاکسی به مبلغ 500 روبل به هتل بازگشتیم و در مسیر هم از خیابان های زیبا مسکو لذت بردیم.

نمای اتاق در شب

روز دوم :

صبح طبق برنامه همه به نمایشگاه رفتیم . بنده از توضیحات در خصوص زمانی که در نمایشگاه بودیم اکتفا می کنم فقط اینکه کل صنعت ساختمان روسیه وابسته به چوب هست که برای خود من بسیار جالب بود . من و ایمان تصمیم گرفتیم وقتمون رو برای بعد نمایشگاه برنامه ریزی کنیم به خاطر همین تو نمایشگاه چیزی نخوردیم تا وقت هدر نره و باز هم با مترو که از داخل خود نمایشگاه توسط راهروهایی ورودی داشت از ایستگاه myakinino سوار مترو خط سرمه ای شدیم . امروز قصد داشتیم از 7 ایستگاه معروف و زیبایی که قبل در موردشون اطلاعات کسب کردیم هم دیدن کنیم و به نوعی بازدید مترو داشته باشیم و در نهایت به مسکواریوم برویم البته موفق به بازدید از چند ایستگاه به دلیل کمبود وقت نشدیم

ابتدا به ایستگاه kiyeveskaya رفتیم جایی که باید وارد خط قهوه ای می شدیم . واقعا بعضی ایستگاهها همانند یک موزه هستند مخصوصا همین ایستگاه که نوع طراحیش هم در دو طبقه کاملا متفاوت هست و آثار هنری زیادی در آن یافت می شود جایی که خیلی از توریست ها دوست ندارند از آنجا خرج شوند.

ایستگاه kiyeveskaya

در همین خط به مسیر ادامه دادیم و به ایستگاه novoslobodskaya رسیدیم و برای بازدید از این مترو موزه هم پیاده شدیم

ایستگاه novoslobodskaya

مقصد بعدی ما ایستگاه زیبا prospekt mira بود جایی که باید از خط قهوه ای وارد خط نارنجی می شدیم و البته از این ایستگاه زیبا هم بازدید می کردیم .

ایستگاه prospekt mira

بعد از تعویض خط در سه ایستگاه بعد به نام vdnkh از مترو بیرون آمدیم روبروی ما پارک و موزه هوا فضا قرار داشت که در آن مقبره افراد خاصی هم وجود داره ، به سمت پارک ودنخا حرکت کردیم پارکی عظیم با نمادها و ساختمانهای بزرگ که ظاهرا قبلا این مجموعه کاربری نمایشگاهی داشته است . هدف ما بازدید از مسکواریوم بود و با وجود شاتل های اختصاصی آکواریوم از جلوی ورودی پارک تصمیم گرفتیم برای بازدید از پارک و اختمان های دیگر پیاده به سمت مسکواریوم بریم که خودش در این مجموعه قرار داشت .در میانه راه هم به مک دونالد رفتیم و بالاخره غذا خوردیم . عظمت و بزرگی این پارک بسیار بسیار بی نظیره و شاید برای دیدن درست و حسابی آنجا باید یک روز کامل رو اختصاص بدید چند هواپیما و ماکت هواپیما ، موزه تاریخ روسیه و یک ساختمان مربوط به کشور ارمنستان که احتمالا سفارت این کشور بود نیز در این مجموعه وجود دارد .

موزه هوا فضا مسکو

پارک ودنخا

بالاخره به مسکواریوم رسیدیم . این آکواریوم که از بخش های مختلفی تشکیل شده هم بسیار بزرگ هست و هم برای ساخت اون دقت و وسواس زیاد به خرج داده شده . جالبترین قسمتهای آکواریوم برای من قسمت مخصوص ماهی های دریای مازندران و قسمت نهنگ ها بودند . کودکان بسیاری از طرف مدارس برای بازدید و همچنین توریست های اروپایی و اسیای شرقی هم در آکواریوم حضور زیادی داشتند .

مسکواریوم

در برگشت هم با شاتل های آکواریوم به ورودی پارک برگشتیم و از آنجا با تاکسی به قیمت 800 روبل به هتل بازگشتیم

برج تلویزیون

در نیمه های شب با صداهای زیاد از خواب بیدار شدیم و با صحنه ای که در عکس زیر مشهاده می کنید روبرو شدیم ظاهرا دلیل این آتش بازی اغاز جشنهای مربوط به انقلاب اکتبر بوده .

روز سوم :

این روز برای بازدید از اماکن تاریخی و گشت شهری در نظر گرفته شده بود همزمان با خروج ما از هتل برف هم شروع به باریدن کرد اولین مکانی که برای بازدید پیاده شدیم تپه گنجشکها بود که البته مکان بعدی هم درست در روبروی آن قرار داشت که دانشگاه مسکو یکی دیگر از هفت خواهران استالینی بود . ساختمان و مجموعه ای عظیم که به دلیل اعتقاد روسها به ارزش علم باید بزرگ و با ابهت ساخته می شد که این ساختمان هم یکی از ساختمانهای این مجموعه داشنگاهی بوده . حتی این ساختمان زمانی بلندترین ساختمان اروپا بوده که خود به عنوان نمادی از برتری علم و دانش بر زمینه های دیگر به شمار می رفته .

دانشگاه مسکو

تپه گنجشکها هم یک چشم انداز از شهر مسکو دارد که بسیاری از اماکن مهم قابل رویت هستند البته برای ما در هوای برفی کمی دیدن این مناظر سخت بود مجموعه ورزشی لوژنیکی با استادیوم زیبایش کاملا مشخص بوده.

نمای مسکو از تپه گنجشکها

مقصد بعدی پارک پیروزی بود . پارکی که جهت یادبود پیروزی در جنگ چهانی دوم ساخته شده و موزه جنگ جهانی هم در همان جا قرار دارد . من خیلی راغب بودم که از موزه بازدید کنم ولی خوب در برنامه ارائه شده از سوی برگزار کننده تور این مورد وجود نداشت وقتی هم دیگر نداشتیم تا خودم به این موزه سری بزنم . در میانه پارک ستون یاد بودی به ارتفاع 141.8 متر بنا نهاده شده تا هر متر آن یادآور 10 روز از جنگ جهانی باشد در قسمت بالای این ستون مجسمه الهه پیروزی قرار دارد . یک کلیسا کوچک هم در گوشه ای از این پارک به چشم میخورد . ظاهرا در پارک مسجد و کنیسه هم وجود دارد . نماد دیگری که در این مجموعه وجود دارد طاق پیروزی هست که آن به پیروزی روس ها در مقابل ناپلئون برمیگردد و به یاد آن موضوع ساخته شده است

طاق پیروزی

پارک پیروزی

بعد از بازدید از پارک پیروزی به سمت کلیسای جامع مسیح منجی حرکت کردیم . برای من اولین بار بود به کلیسا وارد خواهم شد که مناسک مذهبی در آن در حال انجام و این موضوع برام هیجان خاصی داشت . این کلیسا در زمان استالین برای ساخت کاخ شوراها که قرار بود نماد دوران سوسیالیستی باشد تخریب شد اما با شروع جنگ و بعد از آن مشکلات اقتصادی و مرگ استالین برای همیشه ساخت آن متوقف شد . بعد از فروپاشی این کلیسا دقیقا از روی بنای قدیمی ساخته شده و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد

سرنوشت کلیسای مسح منجی تا به امروز – عکس از اینترنت

کاخ شورا (هشتمین و اصلی ترین ساختمان استالینی که هرگز ساخته نشد )- عکس از اینترنت

نمای بیرونی کلیسا مسیح منجی

سپس به داخل کلیسا رفتیم . رعایت سکوت و بعضی نکات اجباری بود مثلا پوشاندن مو سر خانمها یا برداشتن کلاه آقایان .

داخل کلیسا مسیح منجی

در مسیر از مجسمه و یادبود پتر کبیر سوار بر کشتی دیدن کردیم . کشتی خودساخته پتر که این تنها نماد از پتر در مسکو است

یادبود پتر

دورنمایی از کرملین

برنامه های بعدی بازدید از میدان سرخ و مجموعه کرملین بود . بارش برف شدیدتر شده بود و مقرر شده بود ساعت 13:30 به کرملین وارد بشیم . این بار میدان سرخ را در روز و البته یک روز برفی میدیدم . زیبایی این میدان زیبا در روز و شب با یکدیگر متفاوت است و به نظرم من ارزش دوبار دیدن را دارد

روز شمار جام جهانی 2018

هتل فورسیزن با دو نمای مختلف در دو وجه

میدان سرخ

از سمت دیگر میدان سرخ وارد مرکز خرید تاریخی ، زیبا و البته گران گوم شدیم و پس از صرف بستنی و مشاهده فروشگاهها از درب دیگر خارج و به سمت کاخ کرملین حرکت کردیم .

مرکز خرید گوم

ورودی کاخ کرملین صف تقریبا طولانی وجود داشت که بیشتر توریست های آسیای شرقی در صف حضور داشتند و بعد از عبور از گیت امنیتی وارد کاخ کرملین شدیم . مجموعه کلخ کرملین از 4 قصر و 4 کلیسا و برج های اطراف آن تشکیل شده است و دیوارهای اطراف کرملین که چهار طرف آن کشیده شد است . برف بسیار شدید شده بود و هوا هم خیلی سرد شده بود راهنمای تور اماکن مختلف رو به ما معرفی کرد دو ساختمان بودند که ورود به آن ها ممنوع بود که یکی از آنها دفتر کار رییس جمهور روسیه بود . به سمت شاه توپ و شاه زنگ رفتیم و بعد از آن به سمت کلیسا ها حرکت کردیم .

کلیسا مسیح منجی از ورودی کرملین – ورودی کرملین

تصاویری از کرملین

وارد یکی از کلیساها شدیم که تزارها از از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم در آنجا مدفون هستند .

مدفن تزارها

بعد از بازدید از این کلیسا از درب دیگر کاخ کرملین خارج شدیم و به سمت رستورانی رفتیم که قرار بود ناهار گشت شهری اونجا صرف بشه البته ساعت نزدیک 4 بود و ما وارد رستوران بی کیفیتی شدیم که غذاش هم بسیار بد بود

غذای بی کیفیت روز گشت مسکو

بعد از صرف ناهار به سمت هتل حرکت کردیم . با همراهان برنامه ریزی کرده بودیم که با کشتی های رادیسون برای گشت رودخانه برنامه ریزی کنیم اما هم هوا بسیار سرد بود هم اینکه اکثرا نظرشون این بود که به مرکز خرید بریم که من مرکز خرید aviapark رو پیشنهاد دادم . ساعت 7 همه تو لابی جمع شدیم و با یک ون و یک تاکسی به آنجا رفتیم با دو تاکسی نفری 200 روبل قرارداد کردیم . مرکز خرید بسیار بزرگ و شیک بود و البته اکثر جنسها مقرون به صرفه برای خرید نبود ولی من و دوستم از برند koton که اون شب به مناسبت هالووین 30 درصد تخفیف هم داشت خریدهای خوبی انجام دادیم.

( عکس از اینترنت)

بعد از برگشت از خرید همگی یک قرار برای نیم ساعت بعد تو لابی گذاشتیم و دور هم بودیم که بسیار بسیار خاطره انگیز بود و خوش گذشت . اتفاق جالبی که این شب برای من افتاد دیدن یک دوست قدیمی بعد از 9 سال تو مسکو بود . کسی که سالها ندیده بودمش و ازش خبری نداشتم رو تو هتل کراون پلازا دیدم که خیلی خیلی هیجان انگیز و جالب بود . و باز هم به این نتیجه رسیدم که دنیا کوچکتر از اونی هست که ما فکر می کنیم پس فکرهای منفی رو از هم دور کنیم چون یه روزی به هم میرسیم چه بهتر که این رسیدن ها یادآور خوبی ها باشه .

( شب برفی مسکو ( اخرین شب)

قرار بر این شد قبل از اینکه به سمت ایستگاه قطار بریم به سمت خیابان آربات قدیم بریم که تو گشت شهری فرصت نشده بود از آنجا دیدن کنیم . حرکت قطار سریع السیر ساعت 13:30 بود و ما ساعت 10 از هتل راه افتادیم به خیابان آبات قدیم رفتیم و تا ساعت 12 از اونجا دیدن کردیم و از مغازه های صنایع دستی خریدهایی هم انجام دادیم و پس از صرف ناهار در مک دونالد به سمت ایستگاه قطار راه افتادیم

اخرین تصویر از هتل

خانه – موزه شاعر پرآوازه قرن 19 روسیه ، پوشکین

خیابان و فروشگاههای آربات قدیم

ایستگاه قطار

ساعت 13:30 قطار شیک و تمیز ساخته زیمنس از مسکو به راه افتاد و پس از دقیقا 4 ساعت در سنت پترزبورگ توقف کرد . در مسیر راه مناظر دیدنی و زیبایی مشاهده می شد که باعث می شد خستگی طول سفر رو تبدیل به لذت کنه .

بعد از اینکه از قطار پیاده شدیم راهنمای تور آقای کیوان عزیز که باید از همین جا بابت همه چیز ازشون تشکر کنم منتظر ما بودند و با یک مینی بوس به هتل هالیدی این در کنار دروازه مسکو رفتیم و اتاقها رو تحویل گرفتیم . هتل نسبت به هتل مسکو سطحش پایین تر و کوچکتر بود اما وسایلش نو و تمیز تر بودند اما در کل هتل مسکو چیز دیگه ای بود .

بعد از رفع خستگی و استحمام با دو تن از همراهان به سمت خیابان نوسکی با مترو حرکت کردیم . مترو عجیب و غریب قدیمی شهر که تا عمق بیش از 100 متر در زمین قرار داشت . نوسکی بسیار خیابان شاد ، زیبا و سر زنده ای بود و من عاشق قدم زدن تو این خیابان پر از تاریخ و خاطره شدم . هوا سوز بیشتری نسبت به مسکو داشت و ما هم خسته بودیم بعد از کمی گشت به یک فست فود ساب وی رفتیم و شام خوردیم و در همانجا برنامه ریزی فردا رو که روز آزاد ما در سنت پترزبورگ بود را انجام دادیم و باز هم توسط مترو به هتل بازگشتیم . از حسن های این هتل فاصله 50 متری درب هتل تا ایستگاه مترو بود .