37-Tblisi-Blog cover (01-02-24).jpg

مدتی بود که هر وقت تقویم و نگاه میکردم وسوسه میشدم که اون تعطیلی خوبو تو آذر باید یه برنامه مسافرت بزارم ولی هر چی نزدیکتر میشد و یاد هزینه ها می افتادم پشیمون میشدم تا چند روز قبل چشمم به قیمتهای تورهای تفلیس خورد ، فکرشو نمیکردم که با نفری 1050000 بشه چهار شب مسافرت خارجی تو هتل چهار ستاره داشت ، خلاصه وسوسه شدم و به همراه همسرم، دخترم ، برادرم ، مادر و خواهر زن جان شش نفری اقدام به خرید تور کردیم و البته پس فردای خرید باید پرواز میکردیم . خیلی یهویی شد .

خلاصه صبح با یک ماشین به سمت فرودگاه رفتیم و پس از پارک در پارکینگ آماده شروع مسافرت شدیم.

پرواز ما با تابان بود ، تا جایی که میدونم تابان فقط یک هواپیمای ایرباس داره که اونم قسمت ما شد . با نیم ساعت تاخیر پرواز 1.5 ساعتی ما به سمت تفلیس شروع شد . پرواز راحتی بود. هوای تفلیس حدود دو درجه از تهران گرم تر بود ولی سوز بدی داشت . خلاصه توی فرودگاه لیدر های تور جیورجیا هالیدی که به نظر میرسید کل هواپیما رو ساپوت میکنن حاضر بودن و مشغول تقسیم مسافر . اگه اشتباه نکنم چهارتا اتوبوس شد.

توی اتوبوس ما ،از چهار هتل مختلف مسافر سوار بود.در مسیر که تا اولین هتل حدود نیم ساعت طول میکشید لیدرها شروع به معرفی خودشون ، کشور گرجستان و در نهایت معرفی و فروش تور کرد . من تو وقت کمی که داشتم سعی کردم اکثر سفرنامه های موجود و همچنین ویکی ترول رو بخونم و تفریبا برای خودم برنامه داشتم ولی از طرفی میخواستم سه شهر دیدنی خارج از تفلیس رو هم ببینم که هماهنگی شخصیش کمی سخت به نظر میرسید. برای همین وقتی دیدم که دومین توری که معرفی میکنن همینه به فکر خرید افتادم . تور ها از این قرار بود:

1 – شب اول شام در یک رستوران همراه موسیقی و رقص محلی نواحی گرجستان (مدت تور 7 تا 11 شب قیمت 35 دلار)

2 – روز دوم بازدید از سه شهر تاریخی گوری ، اوپلیتسیخه ، متسخیا همراه ناهار(مدت تور 10 صبح تا 7 بعد از ظهر قیمت 55 دلار)

3 – شب دوم شام در یک قایق تفریحی بر روی رودخانه کورا (مدت تور 9 تا 11 شب قیمت 40 دلار)
4 – روز سوم گشت شهری و بازدید از جاذبه های داخل شهر همراه با ناهار (مدت تور 9 صبح تا 3 بعد از ظهر قیمت 20 دلار)

5 – روز سوم پارک آبی سر پوشیده

که برای چهار مورد اول اگه پک میگرفتیم ده دلار تخفیف میدادند و دخترم هم که پنج سالشه نیم بها ، خلاصه پکشو خریدیم چون فکر کردم درسته شاید گشت شهری رو با اطلاعاتی که دارم انجام بدم ولی بقیشو باید میگرفتم و با توجه به تخفیف ده دلاری پک کاملشو گرفتم .

به سمت هتل رفتیم . هتل گلدن پالاس که به مرکز شهر کمی دور بود ولی چهارستاره و از همه مهمتر تمیز بود. توسط لیدر چک این شدیم و یک سیم کارت رایگان هم به هر اتاق دادن که یک لاری شارژ داشت ( هردلار حدود 250 لاری ارزش داره و با توجه به دلار 3780 تومانی هر لاری 1522 تومان میشه). اتاق هایمان را تحویل گرفتیم و بلافاصله از هتل خارج شدیم چون ساعت حدود 3 بود و بسیار گرسنه بودیم .

در نزدیکی هتل یک رستوران گرجی عالی بود که لیدر بهمون توصیه کرده بود ، وقتی منو رو دیدیم تقریبا از اکثرش سر در نیووردیم تا گارسون اومد و چون فهمید ایرانی هستیم پیشنهاد باربیکیو کرد ما هم پذیرفتیم ولی چون قبلا خیلی از خاچاپوری تعریف شنیده بودم اونو هم سفارش دادیم. بطور کلی غذاهای گرجی بسیار خوشمزه هستن و همشون به مزاج ما نزدیکن .

خاچاپوری اگرولی شبیه پیتزا پنیره ولی خیلی بهتر و خاچاپوری امرولی با تخم مرغ که ما همه از اگرولی بیشر خوشمون اومد . غذاهای دیگشون دسته کبابهاست که از گوساله ، گوسفند ، خوک و مرغ استفاده میشه و دسته غذاهای بشقابی که در مخلوط های مختلف در ظروف چدنی داغ سرو میشه و البته بادریجانی که ترکیبی از بادمجون و گردو اناره و خیلی خوبه و ...(قیمت رستوران تو گرجستان به نسبت کمی از ایران ارزونتره)

بگذریم ، غذارو خوردیم و رفتیم هتل و پس از مقداری استراحت آماده اولین تور یعنی شام در رستوران شدیم. کلا شب خوبی بود ، موسیقی زنده و بیشتر محلی به همراه رقصهای محلی با لباسهای هر قسمت از مناطق کشور گرجستان . البته به علت حضور چند میز ایرانی موزیک ایرانی هم گذاشتن . از زمان ورود تا دم رفتن بصورت مداوم خوردنی های مختلف روی میز میومد و در نهایت در حالت ترکیدن رستوران رو به سمت اتوبوس و هتل ترک کردیم.

روز دوم نوبت تور خارج شهر شد که بهترین روزمون از نظر من بود . پس از مقداری معطلی به علت جمع کردن مسافر و هماهنگی ها حدود ساعت 11 تفلیس رو به سمت شهر گوری ترک کردیم که در 60 کیلومتری تفلیس قرار داشت و دور ترین شهر بود لذا متسخیا رو از دور دیدیم وبازدیدش موند برای مسیر برگشت .

گوری شهر زادگاه استالین است. استالین با وجود اینکه دیکتاتور بزرگی بود و جنایتهای بزرگی کرد ولی بین مردم روسیه احترام داره چراکه از روسیه یه ابرقدرت ساخت برای همین شهر گوری هم روی شاخ موزه استالین که مجموعه کاملی از لوازم شخصی و عکسهای تاریخی استالینه و همچنین واگن مسافرتی او(استالین به شدت از پرواز میترسید و با قطار سفر میکرد) میچرخه . شهر زیبا و آرامی بود

شهر گوری

موزه استالین

خانه پدری استالین

از گوری راهی اوپلتسیخه شدیم. اوپلیتسیخه شهریه نظیر کندوان خودمون در مقیاس بزرگتر با این فرق که خالی از سکنه است با منظره و هوایی عالی . حدود یک ساعت در این شهر که اولین پایخت گرجستان بوده و مربوط به سده دوم بعد از میلاده وقت گذروندیم و عکس گرفتیم و البته کمی کوهنوردی کردیم.

شهر اوپلتسیخه

کلیسا در شهر اوپلتسیخه

سپس مجددا راهی گوری شدیم برای ناهار. سفارش ناهار برای جلوگیری از اتلاف وقت قبلا توسط لیدر در اتوبوس گرفته شده بود (رستورانهای گرجستان چون غذا هارو تازه آماده میکنن خیلی طولش میدن ) هفت نوع غذای گرجی برای انتخاب معرفی شد که ما چون شش نفر بودیم شش غذای مختلف سفارش دادیم که یکی از یکی بهتر بود. بعد از ناهار حرکت کردیم به سمت متسخیا که نزدیک تفلیسه و حدود غروب آفتاب رسیدیم. متسخیا قبل از تفلیس ، پایتخت گرجستان بوده و معماری قشنگی داره . و محل مناسبیه برای خرید صنایع دستی گرجستانه که توسط دکه های کنار هم بفروش میرسه. یک کلیسای بزرگ هم در شهر هست که بسیار دیدنیه و مقبره افراد مهمی اونجاس. همچنین میگن لباس عیسی مسیح پای یکی از ستونهای کلیسا دفنه و اثر کندنها در پای همه ستونها دیده میشه که تبدیل شده به محلی برای ریختن پول توسط زائرین.

نمایی از شهر متسخیا

کلیسای شهر متسخیا

بعد از بازدید از آخرین شهر به سمت هتل برگشتیم و قرار بود به تور قایق بریم که گفتن به علت پر شدن ظرفیت تورما به شب بعد موکول شده . ما هم استراحتی کردیم و برای شام خاچاپوری و جوجه کباب از رستوران هتل گرفتیم . با توجه به صبحانه معمولی هتل انتظار آنچنانی از کیفیت غذا نداشتیم ولی بر خلاف انتظار ما کیفیت غذا خیلی خوب بود و قیمت مناسبی هم داشت. بعد از شام به همراه همسرم و برادرم تاکسی گرفتیم و به خیابان شاردنی رفتیم .(نرخ تاکسی حدود 8 لاری شد). شاردنی خیابانی سنگفرشه ، بسیار زیبا و پر از رستوران و کافه های کوچک که تا دیر وقت بازن. بعد از ساعتی بازدید به هتل برگشتیم.

صبح روز بعد روز گشت شهری بود و ساعت 10 صبح اتوبوس در هتل حاضر بود برای جمع آوری مسافر ها از هتلهای مختلف. این قسمت از تور حسابی ما رو کلافه کرد و حدود دو ساعت در شهر چرخیدیم تا بالاخره سه اتوبوس مسافر هماهنگ شدن برای بازدید از اولین مکان . حدود ساعت 12 بود که در جلوی کلیسای سامبا از اتوبوس پیاده شدیم. این کلیسا بزرگترین کلیسای گرجستان و از مرتفعترین کلیساهای جهان است. یک کلیسای زیبا و مشرف به شهر. داخل کلیسا رفتیم و از توضیحات لیدر استفاده کردیم و همچنین شاهد مراسم ازدواج یک زوج هم بودیم. بعد از کلی عکس و بازدید از معماری زیبای کلیسا به سمت اتوبوس برگشتیم تا راهی پارک ریکه شویم.

کلیسای سامبا

در پارک ریکه از اتوبوس پیاده شده و به سمت تله کابین رفتیم . سوار تله کابین شدیم و به بالای بخش مرتفع شهر رفتیم . جایی که مجسمه مادر گرجی و قلعه قدیمی شهر (نارین قلعه) واقع شده بود .استفاده از تله کابین نفری 2 لاریه که توسط تور پرداخت شده بود. از این قسمت نمای بسیار زیبایی از شهر میشد دید.

نمایی از داخل شهر

تله کابین تفلیس

نمای شهر از داخل تله کابین

نمای شهر از بالا

در بالای تله کابین، به یک سمت مجسمه مادر قرار داشت و از سمت دیگر نارین قلعه. مجسمه مادرگرجی مجسمه بلندیه از جنس فلز که در یک دست جامی به معنای دوستی با دوستان و در دست دیگه خنجر به معنی جنگ با دشمنان داره .

مجسمه مادر گرجی

سپس با پایین آمدن از تعدادی پله به سمت ورودی نارین قلعه رفتیم و از کلیسای داخل اون هم دیدن کردیم. این قلعه برای محافظت از شهر ساخته شده بود.

نارین قلعه

بعد از بازدید پله ها رو پایین آمدیم و از کنار حمامهای گوگرد به سمت آبشار زیبایی حرکت کردیم .تفلیس در لغت به معنای شهر آب گرم است و دلیل ساخته شدنش طبق داستانها همین وجود آبهای گرمه که به دستور پادشاهشون بنا شده . حمامهای درمانی با هزینه نفری 50 لاری قابل استفاده است.

حمامهای گوگرد یا سولفور

مسیر حرکت به سمت آبشار

بعد از تماشای آبشار به سمت اتوبوسها برگشتیم و رفتیم به سمت یک فست فود برای ناهار و سپس به هتل راهی شدیم تا آماده شیم برای تور قایق.

در این فاصله به همراه برادرم و دخترم به استخر هتل رفتیم که کاملا اختصاصی بود و فقط خودمون بودیم. استخر نسبتا بزرگ و تمیزی بود.

حدود ساعت 9 شب آماده شدیم برای رفتن به تور قایق. اولش انتظار کشتی های تفریحی و داشتم که تو استانبول و آنتالیا سوار شده بودم . ولی این یک قایق نسبتا کوچک بود با یک فضای داخلی گرم و یک فضای بالکنی که منقلهای کباب با ذغال آماده منتظر کباب کردن شام ما بود. رودخانه کورا یا متکواری یک رودخانه زیباست که از قلب شهر تفلیس میگذره و نام خودشو از کوروش گرفته. روی این رودخانه پلهای زیادی بنا شده که یکی از اونا پل دوستیه که توسط ایتالیایی ها ساخته شده و در شب نورپردازی بسیار زیبایی داره. ما هم بر روی این رودخانه تورمونو شروع کردیم . بدون تردید بهترین شب ما در تفلیس بود . یک شب شاد با مناظر زیبا و غذاها و نوشیدنی های مختلف و عالی. حدود دو ساعت روی آب بودیم و سپس راهی هتل شدیم.

مناظر از روی قایق تفریحی

روز چهارم ما به خرید و گشت در شهر گذشت . صبح به پاساژ تفلیس مال رفتیم که چنگی به دل نمیزد و قیمتها خیلی بالا بود. سپس به خیابان اصلی شهر به نام روستاولی رفتیم که ساختمانهای مهم شهراز قبیل مجلس و موزه ملی و غیره در این خیابان واقع شدند، به علاوه برندهای مختلف . ناهار رو در یک رستوران عالی در این خیابان خوردیم و پس از کلی پیاده روی و گذر از میدان آزادی و همچنین عبور از روی پل دوستی و البته سواری دادن به دخترم و گرفتن عکس و غیره ، حدود ساعت 7 خسته به هتل برگشتیم .

اما شب آخر مسافرتمون بود و تصمیم گرفتیم به همراه همسرم ، خواهرهمسرم و برادرم باز هم از هتل بیرون بزنیم . این شب هم خیلی خوب بود . به هتل برگشتیم و بعد از مقدار کمی خواب ساعت 7 صبح به سمت فرودگاه راهی شیم. حدود سه ساعت قبل از پرواز به فرودگاه رسیدیم و در نهایت راهی تهران شدیم . باز هم با نیم ساعت تاخیر به تهران رسیدیم . 60000 تومان هزینه پارکینگ رو برای چهار شب پرداختیم و بدین ترتیب مسافرتمون به پایان رسید.

واما کل هزینه های سفر من و همسر و دختر پنج ساله ام با توجه به کمی دست و دل بازی که داشتیم (بدون احتساب خرید) حدود 5200000 تومان شد که در مقایسه با سفرهای دیگری که تا به حال داشتم کاملا ارزش داشت.

در مورد هتل گلدن پالاس هم باید گفت که مقابل نقایصی مانند کمی دوری از مرکز شهر(با تاکسی حدود 10 دقیقه) ، صبحانه نه چندان مفصل ،نداشتن سیفتی باکس و خالی بودن مینی بار از نظر سایر امکانات نظیر نظم ، نظافت ، راحتی اتاق ، سرویس کتری و چای ، استخر و غیره هتل خوبی بود و قیمت مناسبی داشت. در کل سفر به تفلیس برای بار اول انتخاب کاملا خوب و لذت بخشی است.