شبهای سفید سنت پترزبورگ، روزهای بارانی مسکو

شبهای سفید سنت پترزبورگ، روزهای بارانی مسکو + تصاویر

شبهای سفید سنت پترزبورگ در روزهای بارانی مسکو

شبهای سفید سنت پترزبورگ، روزهای بارانی مسکو

سلام به دوستان عزیزم در سایت وزین و خوب لست سکند. در حالی سفرنامه رو تایپ می کنم که تقریبا یک ماهه از روسیه برگشتیم و هنوز حس و حال اونجا باهامه.

برای سفر بین مقاصد مختلفی داشتیم بررسی می کردیم که کجا جذاب تره کجا قشنگ تره و داستان یک دل و هزار دلبر رو داشتیم. با دیدن یک برنامه مستند که در خصوص شب های آفتابی فنلاند بود به نظرمون تجربه همچین چیزی خیلی جالب اومد و گفتیم حالا آفتابی نه ولی روشن هم خوبه . این شد تصمیم سفر به روسیه گرفتیم. یکی دو تا تور مسافرتی رو چک کردیم اما آخر دیدیم که سفر بدون تور جدا از هزینه کمتر، لذت بیشتری برامون داره و قرار شد بدون تور بریم سفر. با توجه به محدودیت های مرخصی من و همسرم تاریخ سفر از 10 تیر تا 19 تیر شد و قرار شد در این سفر خواهر من هم همراهیمون کنه. تو اینترنت سرچی کردم و دیدم که شب های سفید در اصل تا 11 تیرماهه پس اول 4شب سنت پترزبورگ و بعد 4 شب مسکو شد برنامه ما.

پرواز ایرفلوت 1 جولای به مسکو ساعت 3:30 دقیقه بامداد و اونجا با توقفی 3 ساعت و نیمه پرواز به سنت پترزبورگ برای ساعت 9:50 دقیقه صبح، برگشت از سنت پترزبورگ به مسکو 5 جولای و مسکو به تهران 9 جولای ساعت 9 شب رو از آژانس آریان گیتی به مبلغ 2 میلیون و 50 هزار تومان خریداری کردیم. جا داره من از این آژانس و پرسنل خوبش تشکر کنم که واقعا صبورانه و با برخورد عالی کمک می کنن آدم سفر خوبی داشته باشه. برای ویزای روسیه هم مدارک مورد نیاز که شامل عکس، پاسپورت، بلیط هواپیا و رزرو هتل بود به آژانس دادم و ظرف یک هفته ویزای روسیه تو پاس ما نشست. این هم اضافه کنم که هزینه ویزا 380 هزار تومان شد.

نکته مهم این که رزرو هتلی که شما به سفارت میدین باید دقیقا همونی باشه که قصد اقامت در اون رو دارین. ما برای سنت پترزبورگ هتل سه ستاره Privilegia رو انتخاب کردیم که مکانیت خوبی داشت و رتبه بالای 8 در سایت بوکینگ با نظرات خیلی خوب. در مورد نحوه گرفتن هتل در سایت بوکینگ هم دوستان دیگر در سفرنامه هاشون و هم خودم در سفرنامه های قبلیم کامل توضیح دادم اما باز مختصر یه مواردی رو ذکر می کنم

همونطور که در عکس مشخص شده شما برای هتل مواردی که براتون مهمه رو فیلتر می کنین و از بین گزینه ها رتبه هتل که البته مهمه این رتبه در ازای چند نظرسنجی بدست اومده و همینطور نظرات سایر مسافرین که نکته های مهمی رو از توش پیدا می کنین.

برای مثال من در مسکو هتلی انتخاب کرده بودم که ظاهرا خوب بود اما در نظرات متوجه شدم فشار آب خیلی بدی داره وبرخی اتاق ها هم نمور بود که باعث شد اون رو رزرو نکنم.

میخوام بهتون سایت دیگه ای برای رزرو هتل هم معرفی کنم. سایت hotels.com . زمانی که برای سنت پترزبورگ دنبال هتل بودم هتل privilegia  رو دیدم اما هزینه خیلی بالاتری داشت و اصلا اتاق سه تخته توی گزینه ها نبود ولی از سایت hotels.com تونستم اتاق سه تخته ای با قیمت 28 هزار و 500 روبل معادل 485 دلار برای 4 شب رزرو کنم.

برای مسکو انتخابهای زیادی بود اما با توجه به سفرنامه هایی که خونده بودم و همین طور امکاناتی که در ازای هزینه مورد نظرمون میتونستیم داشته باشیم تصمیم گرفتیم یکی از هتل های منطقه ایزمایلوف رو رزرو کنیم. هتل های نزدیک تر به مرکز شهر معمولا گرون تر و قدیمی تر هستند حتی بعضی هتل ها با هزینه خیلی بیشتر به شما اتاق خیلی معمولی و کوچیک تری میدن که حتی پنجره هم نداره. از اون جایی که شبکه مترو مسکو خیلی خوب و قویه با مترو راحت می تونین تو مناطق مختلف تردد داشته باشین. متروی مسکو چندین خط داره که خط شماره 3 (آبی پر رنگ) مهمترین خط اون به حساب میاد چرا که به همه مناطق توریستی دسترسی داره. و ایستگاه پارتیزان اسکایا از خط 3 نزدیک مجموعه هتل های ایزمایلوف قرار داره.

هتل آلفا رو به مبلغ 212 دلار برای هر اتاق دو نفره (2 اتاق) برای 4 شب رزرو کردیم.

برای رزرو هتل ها از کارت اعتباری مجازی که از سایت ویزا آنلاین خریداری کرده بودم استفاده کردم. فردای روزی که رزرو انجام شد از هتل سنت پترزبورگ ایمیلی دریافت کردم که رضایت نامه ای بود که به اون ها اجازه میداد هزینه شب اول اقامت مارو از کارت کم کنه. در زمان های سیزن در خیلی از شهرها و کشورها از شما میخوان شب اول اقامت رو از قبل پرداخت کنین و این ضمانتی برای رفتن قطعی شماست. با تایید رضایت نامه اقامت ما در هتل قطعی شد. و حالا وقت مهیا شدن برای سفر به روسیه بود.

الفبای روسی و چندتا کلمه اصلی رو یادگرفتم که بتونم اسامی رو بخونم .برای سفر به هر کشوری اگه الفبای متفاوتی دارن حروف الفباشون رو یاد بگیرین که واقعا به درد میخوره و همینطور یکسری کلمات ابتدایی می تونه کمک کننده باشه. مخصوصا در روسیه که همه تابلوها به زبان روسی هست مخصوصا تابلوهای مترو و با وجود این که نقشه های دوزبانه مترو وجود دارد پیدا کردن و تطابق دادن اسامی با نقشه زمان بره. نقشه متروی روسیه و سنت پترزبورگ رو دانلود و پرینت گرفتم و مجموعه نرم افزار های یاندکس که به نوعی گوگل روسیه است رو دانلود و نصب کردم که البته به نظر من یاندکس تاکسی و یاندکس ترنسلیت کارایی خیلی بیشتری داشتن. یاندکس مپ هم خوب بود ولی من ارادت بیشتری به گوگل دارم و هیچی جای گوگل مپ رو نمیتونه بگیره برام.

در مورد جاهای دیدنی روسیه سرچ کردیم و سفرنامه خوندیم و همه جاهایی دیدنی که میخواستیم بریم رو روی گوگل مپم ذخیره کردم.

روز سفر با اسنپ به مبلغ 45 هزار تومن به فرودگاه امام رفتیم اما تا رسیدیم گفتن که پرواز مسکو یک ساعت تاخیر داره. خیلی نگران شدم چون ما از همون فرودگاه شرمیتیو به سنت پترزبورگ پرواز داشتیم و اونجا باید چمدون هامون رو تحویل می گرفتیم ترمینال عوض می کردیم و همینطور مراحل چک پاسپورت و ورود به روسیه هم باید انجام میشد که من شنیده بودم و تو سفرنامه های دوستان خونده بودم که زمانی حدود 2 ساعت طول کشیده.

همون طور که تو فرودگاه نشسته بودیم و سایت های خبری رو چک می کردیم در خبرها دیدیم که طوفان قرن مسکو را درنوردیده!!

یعنی تا دیروز هواش خوب بود یهو امروز طوفان شده و این شد که همه پروازهای مسکو تاخیر حدودا 3-4 ساعتی مواجه شدن از جمله پرواز ما و پروازی که باید 3 و نیم صبح انجام میشد 6 و نیم انجام شد.

طول زمان پرواز حدود 3 ساعت و 20 دقیقه بود و زمانی که رسیدیم به وقت مسکو ساعت 9 بود. پرواز بعدی ما 9 و 50 دقیقه بود.

مراحل چک پاسپورت و مهر ورود به روسیه تنها 5 دقیقه زمان برد. هیچ خبری از این که طول بدن، ببرن شخص دیگه ای مدارک رو چک کنه، مدارک هتل و بلیط بخوان یا هیچ سوالی نبود و خیلی سریع برگه مهاجرت رو بهمون دادن که این برگه رو باید مواظبش باشین و روز بازگشت موقع خروج تحویل بدین.

چمدون ها هم خیلی سریع اومد و ما شروع کردیم به دویدن بین ترمینال F تا  ترمینال D. مسیر رو10 دقیقه ای طی کردیم و وقتی رسیدیم به ترمینال D ساعت 9:20 دقیقه بود. اینجا بود که با عجیبترین اتفاق زندگیمون روبرو شدیم. 8 تا گیت برای همه پرواز های داخلی تا 6 ساعت آینده!!!! تصور کنین که چه صف های طولانی تشکیل شده بود. به عمرم فرودگاه به این نا منظمی ندیده بودم. رفتم جلو و با یکی از مسئولین صبحت کردم گفت دیر اومدین چرا و من گفتم تقصیر ایرلاین خودتون بود که تاخیر داشت. خارج از نوبت ماروبرد جلو که کارت پرواز بگیریم اما در آخر گفتن دیگه نمیشه و گیت بسته شده و ما رو به خدمات ویژه راهنمایی کردن که بلیط جایگزین بهمون بدن. قسمت خدمات ویژه بی نظم تر از گیت های ورودی بود یعنی به ازای یک باجه 5 تا صف بود که نمیشد فهمید چجوری میره جلو یه دو ساعتی تو صف موندیم تا نوبتمون شد و بهمون بلیط جایگزین برای پرواز بعدی رو دادن.

بعد از گرفتن بلیط اول رفتیم در اون صف  های عجیب و طولانی تحویل چمدون هامون وایستادیم. خیلی جالب بود که بعضی از روس ها اصلا به چیزی به اسم صف عقیده ای نداشتند و بی نوبت میرفتن جلو و البته بقیه هم باهاشون دعوا میکردن. بالاخره کارت پرواز رو گرفتیم و خیالمون راحت شد برای اینکه بریم ناهار بخوریم یه 100 دلاری تو فرودگاه با نرخ پایین 5400 روبل چنج کردیم!!!

بالاخره زمان پرواز شد و بعد از یک ساعت و 10 دقیقه به سنت پترزبورگ رسیدیم. با کمک اتوبوس و مترو و البته اینکه قبلا از هتل پرسیده بودم کدوم ایستگاه و خط مترو، به هتل رسیدیم. تحویل اتاق خیلی سریع انجام شد و از رسپشن هتل خواستیم که ثبت محل اقامت ما در دفتر پلیس مهاجرت روسیه رو برامون انجام بده. اگر شما بیشتر از 48 ساعت در روسیه می مونین باید محل اقامتتون رو به پلیس مهاجرت اطلاع بدین که معمولا خود رسپشن هتل ها اینکار رو انجام میدن براتون و بهتون یک برگه که اطلاعات شما و محل اقامت ثبت شده میدن. دوش گرفتیم تا خستگی راه از تنمون در بیاد و برای دیدن شبهای سفید از هتل بیرون اومدیم.

توکن های مترو روسیه خیلی جالب بودن و شبیه به سکه بودن که این توکن ها قابلیت استفاده مجدد برای مترو داره و در هزینه هاشون صرفه جویی میشه چون دیگه مدام بلیط های کاغذی چاپ نمی کنن که دور انداخته بشه هر توکن مترو برای یک بار استفاده مبلغ 45 روبل بود. در مورد اتوبوس های سنت پترزبورگ چیز جالبی که بود این بود که بلیط فروش های اتوبوس که معمولا خانم های مسنی هم بودند داخل خود اتوبوس بودن و همونجا با توجه به مقصد به شما بلیط میفروختن. در مسیرهای از یا به فرودگاه برای هرچمدان بزرگ هم باید بلیط میخریدیم.

توکن های مترو سنت پترزبورگ

از هتل ما تا خیابان نوسکی 15 دقیقه پیاده راه بود. نوسکی معروفترین خیابان سنت پترزبورگ و به نوعی شانزه لیزه اونجاست. پر از کافه ها رستورانها فروشگاههای معروف. و انتهای این خیابان به خیلی از جاذبه های توریستی سنت پترزبورگ میرسه.

وقتی به ساعت نگاه کردم و دیدم 12 شبه ولی هوا روشنه خیلی برام جالب بود. پدیده شبهای سفید به علت جای گیری زمین در 365 روز سال در بازه زمانی معینی اتفاق می افته و در این مدت شب ها کاملا تاریک نمیشه. این پدیده در شهرهای شمالی تر مثلا در شهرهای شمالی فنلاند به صورت روزهای آفتابی اتفاق می افته که تمام مدت خورشید در وسط آسمان خواهد بود.

خیابان نوسکی، ساعت 12 شب

بعد از زدن گشتی در خیابان نوسکی و خوردن شام در کی اف سی به هتل برگشتیم.

روز دوم : بازدید از باغ پترهوف، فواره های سامسون، خلیج فنلاند، کروز روی رود نوا

امروز با دیدن دمای هوای خوب حدود 18 درجه و آفتابی بودن روز برنامه بازدید از پترهوف رو داشتیم. پترهوف يا پترگوف
يكي از زيباترين جاذبه هاي سنت پترزبورگ مجموعه قصر و باغ و فواره هاي زيبا كه به دستور پتر كبير ساخته شده
اين كاخ با سبك معماري باروك ساخته شده و كاخ سلطنتي رومانف ها بوده.  مسافرینی که با تور به روسیه سفر می کنن این برنامه جزو گشت های تور هست ولی برای دوستایی که مثل ما بدون تور میرن بهترین راه برای رسیدن به پترهوف اینه که با مترو و خط قرمز رنگ به ایستگاه Avtovo برین و از اونجا با اتوبوس های شماره 200 یا 210 تا دم باغ میتونین برین. البته ون هایی هم بودن که از دم مترو تا دم باغ می بردن. هزینه اتوبوس تا پترهوف نفری 80 روبل بود. زمانی که از این مسیر به پترهوف برین دم باغ بالایی پیاده میشین. نکته جالب در خصوص متروی سنت پترزبورگ عمق بسیار زیاد ایستگاه ها بود که بعضی وقت ها دلهره آور میشد و این که همه روی پله برقی سمت راست می ایستادن و سمت چپ رو برای کسانی که عجله دارن و میخوان با سرعت برن باز نگه می داشتن.

ایستگاه مترو سنت پترزبورگ

باغ بالایی پترهوف ورودی نداره. پترهوف به دو باغ بالایی و پایینی تقسیم میشه که عمارت بین این دو باغ قرار گرفته. در باغ بالا حوض های بزرگ و زیبا و درختای زیادی به که به شکل مربعی آرایش داده شده بودند واقعا زیبا بود. برای رفتن به باغ پایین و همینطور دیدن کاخ باید از گیشه بلیط فروشی یا دستگاه های کنار آن بلیط تهیه کنین که هزینه بلیط برای بازدیداز باغ 750 روبل و باغ به همراه کاخ 1300 روبل بود که بازدید از کاخ در زمان بندی های مشخص انجام میشد.

باغ بالایی پترهوف

باغ پایینی پترهوف حدود ٦٤ فواره و ٢٠٠ مجسمه برنزي زيبا داره از اين كاخ به ورساي روسيه هم تعبير ميشه كه در نزديكي سنت پترزبورگ قرار داره اين كاخ زماني كاخ خصوصي پتر كبير بوده در زمان جنگ جهاني خيلي آسيب ديده كه مرمت كردن و عكساي قبل و بعد مرمت هم داخل باغ هست آب اين فواره ها و آبشار اون به خليج فنلاند ميريزه.

باغ پایینی پترهوف

فواره های سامسون

چيزي كه زياد تو روسيه و اماكن توريستي ميبينين زن و مردهايي با لباس هاي قديمي روسيه كه عكس مي گيرن باهاتون و در ازاش پول مي گيرن.

بعد از دیدن این باغ زیبا برای برگشت به سنت پترزبورگ به همون روشی که به باغ اومده بودیم برگشتیم و البته نزدیک به باغ پترهوف کلیسای زیبایی بودکه ازش بازدید کردیم که در دست تعمیر و مرمت بود.

یکی از رستوران های زنجیره ای روسیه که به نوعی فست فود روسی تلقی میشه رستوران ترموک (tepemok) است. روس ها علاقه زیادی به انواع کرپ دارن و این رستوران هم مدل های متنوعی از اون رو درست می کرد. از طرف دیگه تو وعده های غذاییشون به بلغور گندم به جای برنج هم علاقه داشتن مثلا در غذای هواپیما بلغور با گوشت سرو می شد یا در همین رستوران هم بلغور گندم با گوشت ماهی یا مرغ از غذاهای اصلیشون بود. برای ناهار دو مدل کرپ، سوپ بورش، بلغور با مرغ و دامپلینگ (کوفته های گوشت پیچیده شده در خمیر) سفارش دادیم. که هزینه اون ها به همراه نوشیدنی 1107 روبل شد.

فست فود زنجیره ای ترموک

غذای روسی

بعد از استراحت به سمت پل روی رود فونتانکا رفتیم. رود فونتانکا از انشعابات روی رود نواست. با پیاده روی در امتداد خیابان نوسکی به اون میرسید و اونجا باجه فروش بلیط کروز روی رود نوا هست. قایق سواری روی نوا به مدت حدود 2 ساعت انجام میشه. قیمت اون با توضیحات روسی 700 روبل و انگلیسی 1100 روبل بود. البته کروز با توضیحات انگلیسی تنها در ساعات خاصی اجرا میشد. به این علت و این که در پاریس که کروز روی رود سن رو سوار شده بودیم دیده بودیم توضیحات خیلی کمی میده ما بلیط همون ساعت با توضیحات روسی رو گرفتیم. البته بماند که از اول حرکت تا آخر حرکت توضیحات قطع هم نشد. بخاطر باد خنکی که میومد در قایق پتو به مسافرین میدادن و یک نفر از همه عکس گرفت که در آخر مسیر عکس ها رو روی بشقاب های چینی کوچیک که به جای مگنت استفاده میشد چاپ کرده بودند و 350 روبل می فروختند.

قایق سواری روی رود نوا

سالن تئاتر

بعد از قایق سواری برای خرید بلیط باله دریاچه قو به سالن تئاتری در نوسکی رفتیم که متاسفانه بلیط تموم شده بود و ما نتونستیم این نمایش زیبا رو ببینیم.

روز سوم: کاخ کاترین،کلیسای کازان، کلیسای خون ریخته

خداروشکر امروز هم هوا آفتابی بود و ما سریعا بعد از خوردن صبحانه عزم رفتن به کاخ کاترین رو کردیم. كاخ كاترين يكي از باشكوه ترين مكان هاي ديدني سنت پترزبورگه که در 30 کیلومتری سنت پترزبورگ، در مکانی معروف به دهکده تزارها قرار داره که البته در حال حاضر اسم اون منطقه به علت علاقه و احترام به پوشکین دهکده پوشکین شده. این کاخ یکی از معروف ترین دیدنی های روسیه می باشد که در آنجا، قصر تابستانی کاترین اول، همسر پیتر کبیر قرار دارد. کاترین اول چون قصد داشت این قصر را به عنوان هدیه ای به پتر کبیر اهدا کند، بودجه بسیار زیادی را برای آن هزینه کرد، پس از بازگشت پتر کبیر از جنگ به جای خوشحالی کاترین را بخاطر این هزینه زیاد اون هم در زمان جنگ سرزنش می کنه. طی سال های 1752 تا 1756 دختر پتر کبیر، الیزابت یک معمار ایتالیایی رو برای توسعه کاخ به یادبود مادرش به خدمت گرفت. در تزئینات این بنا از آب طلا و آینه کاری استفاده شده است و وسایل مورد استفاده خانواده تزار و شخص تزار در این قصر قرار دارند.

کاخ باشکوه کاترین کبیر

معمولا تورهای مسافرتی این کاخ رو روی گشت شهری نمی برند و جزو تورهای آپشنال و با مبلغ حدودی 70 دلار هست. اما شما میتونین با هزینه خیلی کم و راحت به بازدید کاخ برین. برای رفتن به کاخ با استفاده از مترو (خط آبی رنگ) به ایستگاه kupchino رفتیم و در اونجا هم ون هایی بود که مستقیم به کاخ میرفتن و هم اتوبوس خط شماره 139. فقط اگه با اتوبوس خواستین برین حتما ازشون بپرسین که اشتباه سوار نشین. مسیر رفتن به کاخ به سمت چپه. یعنی در ایستگاه مترو باید با استفاده از زیرگذر به سمت مقابل اتوبان برین و از جلوی خود ایستگاه مترو سوار نشین . چون اون داره از کاخ بر میگرده . دقیقا اشتباهی که ما کردیم و سوار شدیم البته ایستگاه بعد پیاده شدیم و سمت مقابل خیابان دوباره سوار شدیم. هزینه اتوبوس تا کاخ کاترین نفری 40 روبل بود.

کاخ کاترین

برای ورود به محوطه باغ کاخ بلیط نفری 120 روبل خریدیم و وارد محوطی شدیم. مجموعه کاخ کاترین شامل تعداد زیادی عمارت و حمام ترکی (گویا کاترین در سفری به ترکیه از حمام ترکی خوشش میاد و برای خودش هم میسازه) هست که برای بازدید از هرکدوم دم ورودی شان بلیط جداگانه باید تهیه کنین. برای کاخ اصلی در صف ایستادیم و تقریبا بعد یکساعت تونستیم وارد کاخ بشیم. بلیط کاخ اصلی برای هر نفر 1000 روبل بود.

شومینه اتاق

کاخ کاترین پر ازتزئینات زیبا و گچبری های طلایی بود و مهمترین و شاخص ترین اتاق، اتاق کهرباست که تماما با قطعات کهربا تزیین شده. کهربای روسیه یکی از سنگ های زینتی معروف در کل دنیاست و تو روسیه مغازه هایی زیادی هستند که زیور آلات و تابلوهایی با کهربا با قیمت های مختلف میفروشن. عکاسی از اتاق کهربا ممنوع بود. بعد از بازدید از کاخ اصلی در محوطه باغ قدمی زدیم و یکم کنار دریاچه بزرگ و زیبای وسط باغ نشستیم. گل کاری های باغ بسیاز زیبا بود پر از گل های پیونی رنگارنگ.

از کاخ کاترین خارج شدیم تا دوباره به مرکز شهر برگردیم ولی قبل از سوار شدن به اتوبوس برای برگشت در یک رستوران ایتالیایی نزدیک کاخ که منوی روسی هم داشت ناهار خوردیم و من اونجا یکی از بهترین بیف استراگانوف های ممکن رو تست کردم. هزینه سه پرس غذای روسی با نوشیدنی حدود 2000 روبل شد.

از همین طریق که به کاخ اومده بودیم برگشتیم و به بازدید از کلیسای کازان رفتیم. کلیسای کازان در انتهای خیابان نوسکی قرار داره و بازدید از آن رایگانه. در محوطه و جلوی کلیساها گروه های موسیقی جمع شده بودن که خیلی زیبا بود.

کلیسای کازان یکی از دیدنیهای سنت پترزبورگ و جاذبه های روسیه به شکرانه پیروزی بر ناپلئون ساخته شده. مردم معتقدند که با کمک مریم مقدس به این پیروزی رسیدن. تصویری از مریم مقدس در این کلیساست که گروه های زیادی برای دعا و نیایش در مقابل این تصویر ادعای احترام می کنن. کلیسای جامع کازان که با الهام از کلیسای سنت پیتر واتیکان (رم) ساخته شده، یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی و معماری شهر سنت پترزبورگ به حساب میاد.

کلیسای کازان

داخل کلیسای کازان

در روبروی کلیسای کازان کلیسای خون ریخته مقدس (خون مقدس یا ناجی در خون) با گنبدهای رنگی و بسیار زیبا دیده میشه و کافیه در کنار رود به سمت اون حدود 10 دقیقه پیاده برین.

کلیسای ناجی در خون

این کلیسا زیباترین کلیسای سنت پترزبورگ هست که به سبک معماری خاص و پیازی شکل روسیه با گنبد های رنگی و کاشیکاری های زیبا ساخته شده. نام کلیسای خون مقدس در احترام به تزار الکساندر دوم (که در محل ساخت این کلیسا ترور شد) بر این کلیسا گذاشته شد نمای خارجی کلیسا طوری طراحی شد تا مشابه نمای خارجی کلیسای سنت باسیل مسکو باشه.

در طول انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه این کلیسا مورد غارت قرار گرفت و بخش داخلی کلیسا آسیب جدی دید. در دهه ۳۰ میلادی، شوروی کلیسا را تعطیل کرد، درست همان کاری را که با سایر کلیساهای سنت پترزبورگ انجام داد و از آن به عنوان سیلویی برای ذخیره غذا استفاده شد. در طول جنگ و بعد از آن نیز، این کلیسا آسیب دید تا در سال ۱۹۷۰ کلیسای جامع سنت اسحاق مدیریت کلیسا را به عهده گرفت و منابع مالی برای بازسازی کلیسا را تهیه کرد. بازسازی کلیسا در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید و از آن زمان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم سنت پترزبورگ باقی ماند. بلیط ورودی کلیسا نفری 400 روبل بود. داخل کلیسا پر از نقاشی های دیواری بزرگ و دیدنی بود .

داخل کلیسای ناجی در خون

بعد از بازدید از کلیسا در خیابان نوسکی گشتی زدیم. شکلات های معروف روسیه با عنوان آلانکا که نمادش یه دختر بچه هست در نوسکی شعبه داره که میتونین شکلات خوب و تاریخ تولیده تازه و با قیمت مناسب تر از فروشگاه های سوغاتی خریداری کنید. این فروشگاه در سنت پترزبورگ دسترسی راحت تری داره تا مسکو پس اگه قصد دارین از آلانکا شکلات بخرین اینجا خیلی راحت تره.

برای رفع خستگی می خواستیم در یکی از کافه قنادی ها کیک و قهوه بخوریم . نوسکی پر بود از کافه قنادی اما وقتی وارد یکی از اون ها شدیم دیدم که قیمت هاشون به شکل عجیبی بالاست. مثلا شیرینی ناپلئونی به ازای هر 100 گرم 450 روبل بود و من حساب کردم یه دونه شیرینی ناپلئونی تقریبا 70-80 هزار تومن میشد بنابراین بیخیال شدیم و به استارباکس رفتیم و با خوردن یه قهوه و کیک خوب با قیمت مناسب تری خستگیمون رو در کردیم. البته کافه قنادی های قیمت مناسب زیادی اونجا هست ولی ما انقدر خسته بودیم که انرژی نداشتیم به یکی دیگه سر بزنیم.

روز چهارم: موزه هرمیتاژ، کلیسای اسحاق، پل های بازشو

صبح بعد از خوردن صبحانه با اتوبوس به موزه هرمیتاژ رفتیم . همه تلاشمون این بود که قبل از باز شدن موزه برسیم اونجا تا گرفتار صف طولانیش نشیم.

موزه هرمیتاژ یا آرمیتاژ در قسمتی از کاخ زمستانی پتر کبیر قرار گرفته و این موزه توسط کاترین همسر پترکبیر درست شده بیرون از بنای کاخ زمستانی میدان کاخ قرار داره. در وسط میدان کاخ ستون بزرگی با مجسمه پیروزی روی آن قرار دارد. این ستون هم یکی از نماد های پیروزی روسیه بر ناپلئون هستش. موزه هرمیتاژ دارای چند شعبه در کشورهای دیگه اروپایی هم هست. و مجموعا با داشتن 3 میلیون نقاشی بزرگترین مجموعه نقاشی دنیا هستش.

یک نکته جالب در خصوص موزه هرمیتاژ نگهبانان مخصوص آن هستند. گفته میشه 74 گربه در طبقه زیر زمین این موزه نگهداری میشن تا آثار را از گزند موش ها و یا سایر حیوانات موذی حفظ کنند. و جالب این که این گربه ها سن بازنشستگی دارند و بعد از آن در مکان مشخصی نگهداری میشن و به بهترین شکل به آنها رسیدگی میشه.

محوطه میدان کاخ و ستون مرکز آن

ساختمان موزه هرمیتاژ

بعداز باز شدن موزه دو صف در ورودی های موزه تشکیل شد که صف های خرید بلیط از باجه بودن . این صف ها خیلی کند میرن جلو و ممکنه حدود یک ساعت در صف معطل بشین اما خرید بلیط از دستگاه های فروش بلیط خیلی راحت تر و ساده تر و سریع تره . نکته اینه که زمان آغازبه کار دستگاه ها همزمان با باجه بلیط فروشیه. بلیط موزه هرمیتاژ رو به قیمت نفری 700 روبل خریدیم و بازدید از موزه شروع شد. در موزه هرمیتاژ آثار بسیار زیادی از کلیه کشورها قرار داشت و در این بین تنها یک مجسمه کوچک از میکل آنژ بازدید کننده های زیادی داشت.

موزه هرمیتاژ

هنر ژاپن

مومیایی مصری

QT9oahiXNFMUjWeAnSKacKsNXGOP18cITHET4qso.jpeg تنها مجسمه اثر میکل آنژ

راهرو های موزه

مربوط به دوره آشور

هنر هند

یکی از سالن های موزه اختصاص به ایران داشت که تصاویری از نقاشی های فتحعلی شاه و آثار قدیمی و زیبای ایرانی اونجا بود.

تصاویر فتحعلی شاه

فتحعلی شاه قاجار

هنر ایران

بعد از بازدید از موزه هرمیتاژ انقدر خسته بودیم که توانایی راه رفتن دیگه نداشتیم و از طرفی هم خیلی گرسته بودیم و نمیتونستیم دنبال جای خاصی برای غذا خوردن بگردیم. در نزدیک موزه به یکی از شعب برگرکینگ رفتیم تا هم غذا بخوریم هم یکم خستگی در کنیم . هزینه غذا و نوشابه کلا  1180 روبل شد.

بعد ازناهار برای بازدیداز کلیسای اسحاق که در نزدیکی موزه هرمیتاژ قرار داره و پیاده حدود 10 ذقیقه راه هست رفتیم.

کلیسای جامع اسحاق بزرگ ترین کلیسای این شهر و چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست که یکی از بهترین دیدنی های روسیه است.
این کلیسا به سبک کلاسیک روسی ساخته شده و گنبد طلایی رنگ آن، از تمام نقاط شهر قابل مشاهدس. در اطراف كليسا ٤٨ ستون از سنگ گرانيت با ارتفاع ١٥ متر و يك تكه وجود داره.

کلیسای جامع اسحاق

بلیط ورودی کلیسا نفری 250 روبل بود. داخل كليساي اسحاق فوق العاده زيباست. ديوارها و سقف به زيباترين شكل نقاشي شده
اينطور كه من شنيدم طراحي داخلي اين كليسا برگرفته از كليساي سيستين در واتيكان هستش.

داخل کلیسای اسحاق

روبروی کلیسای اسحاق مجسمه نیکلای اول قرار داره. این مجسمه هم یکی از مجسمه های برنزی ومعروف سنت پترزبورگ هستش. در اطراف مجسمه نیکلای مجسمه 4 زن قرار داره که نماد همسر و 3 دختر نیکلای هستن که هرکدوم یک چیزی به دست دارن. یکی شمشیر که نماد حکومته یکی آینه نماد صداقت یکی صلیب نماد مذهب و آخری ترازو نماد عدالت.

مجسمه برنزی نیکلای اول

بعد از بازدید ازکلیسای اسحاق با اتوبوس تا ابتدای خیابان نوسکی رفتیم. در یکی از مغازه ها که سوغات روسیه با قیمت مناسب می فروخت تعدادی ماتروشکا و بشقاب تزیینی برای سوغات خریدیم. امشب آخرین شب حضور ما در سنت پترزبورگ بودو میخواستیم حتما پل های بازشو رو ببینیم برای همین تصمیم گرفتیم به هتل بریم تا کمی استراحت کنیم و شب به بازدید از پل های بازشو بریم.

روی نقشه سنت پترزبورگ که هتل بهمون داده بود ساعت باز شدن پل ها ذکر شده بود. پل کاخ که نزدیک موزه هرمیتاژ قرار داره هم ساعتش بهتر و زودتر بود و هم اینکه اون منطقه به دلیل زیبایی حضور کاخ زمستانی پر طرفدارتره. ما هم تصمیم گرفتیم به اون پل بریم. ساعت 12 شب بود و دیگه مترو و اتوبوس هم کار نمی کردن برای رفتن به اونجا تصمیم گرفتیم اوبر بگیریم که قیمت خیلی بهتری در برابر تاکسی داره (اوبر نرم افزاری مشابه اسنپ هستش. در واقع اسنپ از روی اوبر الگوبرداری کرده). متاسفانه راننده ها انگلیسی بلد نیستن و البته اگه مکان رو روی نقشه درست زده باشین و منطقه هم آشنا و ساده باشه راحت پیدا می کننتون اما هتل ما یکم پیدا کردنش سخت بود برای همین به رسپشن هتل گوشی رو دادم تا به راننده آدرس بده. بعد دو دقیقه اومد و با هزینه 171 روبل مارو به پل کاخ برد.

صفحه اپلیکیشن اوبر

حوالی پل پر بود از گروههای موسیقی و ماشین های فروش قهوه که تو اون خنکی و سوز نیمه شب واقعا می چسبید. شیرکاکائوی داغ و خوشمز با قیمت 150 روبل خریدیم و منتظر ساعت مقرر شدیم. تعداد توریست ها هم واقعا زیاد بودن و همینطور قایق هایی که با مسافراشون میومدن و اطراف پل منتظر باز شدن اون بودن. بالاخره بعد از 5 دقیقه تاخیر با پخش یک آهنگ هیجان انگیز پل آرام آرام باز شد. یکی از قشنگترین صحنه های سفر ما همین بود. دیدن پل های بازشو سنت پترزبورگ.

پل کاخ

بعد از دیدن پل پیاده از خیابان نوسکی بالا اومدیم و به سمت هتل رفتیم.

روز پنجم: سفر به مسکو

امروز صبح بعد از خوردن صبحانه گشت کوچیکی در خیابان های اطراف هتل و البته نوسکی زدیم تا باقی خریدهای سوغات رو انجام بدیم. بعد به هتل اومدیم و اتاق رو تحویل دادیم و با مترو و اتوبوس به فرودگاه رفتیم . پرواز ما به مسکو سر ساعت انجام شد.

در فرودگاه شرمیتو مسکو از باجه مگافون یه سیم کارت با 4 گیگ اینترنت و 16 دقیقه تماس رایگان به مبلغ 500 روبل خریدیم.

چیزی که در مورد سیم کارت های روسیه برای من جالب بود این بود که سیم کارت های محلی برای هر شهر داشتن. سیم کارت مخصوص سنت پترزبورگ. سیم کارت مخصوص مسکو و البته سیم کارت برای کل روسیه.

برای رفتن از فرودگاه به هتل یا باید تاکسی بگیرین که حدود2000 روبل میگیرن یا با قطارهای سریع السیر به یکی از ایستگاه های مترو برین که نفری 450 روبل هزینه قطار و بعد نفری 65 روبل بلیط متروعه. یه راه بهتر هم اینه که اوبر بگیرین. هزینه اوبر از فرودگاه تا هتل آلفا در منطقه ایزمایلوف 900 روبل شد. حتی از متروهم ارزون تر و البته راحت تر.

بعد از رسیدن به هتل و تحویل اتاق ها گشتی در منطقه ایزمایلوف زدیم تا با منطقه آشنا بشیم. خوشبختانه ایستگاه مترو دقیقا روبروی هتل بود و سوپرمارکت های خوبی هم اطراف هتل بود همینطور یک پاساژ که تعریفش رو در سفرنامه های دوستان قبلا خونده بودم.

اتاق ما در هتل آلفا

روز ششم: میدان سرخ، تئاتر بولشوی، باغ الکساندر، کلیسای عیسی منجی

امروز روز اول حضور ما در مسکو و مهمترین روز بود. چون هواشناسی پیش بینی می کرد روزهای دیگه بارندگی و کاهش دما داریم و ما میخواستیم امروز از هوای خوب مسکو بیشترین استفاده رو ببریم. اولین کار خرید بلیط های سه روزه نامحدود مترو بود.

بلیط های مترو تک سفره و چند سفره داشتن ولی این گزینه از همه بهتر بود سه روز استفاده نامحدود از مترو و اتوبوس با قیمت 400 روبل برای هر کارت. که تو همین روز اول ما کل هزینه رو استفاده کردیم و دو روز بعد تماما رایگان محسوب میشد.

ایستگاه پارتیزان اسکایا نزدیک هتل ما بود که یکی از ایستگاه های خط 3 (آبی پر رنگ) است. با استفاده از مترو به ایستگاه پلوشاد روولوتسی رفتیم. خیابان روبروی ایستگاه مترو میخوره به ساختمان زیبای تئاتر بولشوی.

ساختمان تئاتر بولشوی

بعد پیاده به سمت میدان سرخ اومدیم که تقریبا 5 دقیقه راه بود. با این که هوا آفتابی بود اما باد خیلی خنکی می وزید و لباس گرم واقعا لازم بود. میدان سرخ را قلب مسکو می نامند و مهمترین میدان مسکو به شمار میرود. در ورودی میدان سرخ مجسمه مارشال ژوکف سوار بر اسب دیده می شد که یک فرمانده نظامی روس بود که برلین را فتح کرد.

موزه ملی روسیه و مجسمه مارشال ژوکف

میدان سرخ مسکو یکی از زیباترین قسمت های سفر ما بود. با ورود از دروازه ایبیزیا انگار وارد یه دنیای جدید و کارتونی می شدیم. با توجه به اینکه سال آینده جام جهانی در روسیه برگزار میشه خیلی از نقاط شهر مسکو مشغول باز سازی و کند و کار بودند و میدان سرخ هم از این قائده مستثنی نبود. روبروی میدان سرخ روز شمار جام جهانی هم بود که انقدر هر بار گفتیم دفعه بعد ازش عکس می گیریم که اخر هم نشد. در ورودی میدان سرخ نقطه صفر مسکو قرار داره که مردم عقیده دارن اگه روی این نقطه بایستن و سکه ای به پشت سرشون پرت کنن خوش شانسی میاره و البته ادم های سودجو با  آهن ربا اون اطراف ایستادن و تا کسی سکه مینداخت بر میداشتن.

دروازه ایبیزیا

نقطه صفر مسکو

در اطراف میدان سرخ  دیوار کرملین، مقبره لنین، کلیسای جامع سنت باسیل، مرکز تجاری گوم، کلیسای کازان مسکو، موزه دولتی روسیه قرار داره. کمی در محیط میدان سرخ عکاسی کردیم و برای بازدید از کلیسای سنت باسیل یا واسیلی مقدس در صف بلیط فروشی که خیلی سریع جلو میرفت ایستادیم. بهای بلیط برای بازدید از کلیسای سنت باسیل نفری 500 روبل بود.

کلیسای کازان مسکو

برج ساعت در میدان سرخ

میدان سرخ

کلیسای سنت باسیل

این کلیسا به خاطر یادبود پیروزی روس ها بر تاتارها ساخته شده درداخل کلیسا گوشه هایی از نقاشی های دیواری منحصر به فرد دیده می شد.گفته شده تزار ایوان مخوف با دیدن کلیسا ، چنان از زیبایی آن شگفت زده شد که دستور داد چشمان معماران آن را دربیارن تا آنها باردیگر نتونن چنین کلیسای زیبایی جای دیگری بسازن. در طبقه بالای کلیسا یک گروه کر به صورت زنده آوازهای کلیسا را میخوندن که خیلی زیبا بود.

داخل کلیسا سنت باسیل

بعد از بازدید از کلیسا به مرکز خرید گوم رفتیم و گشتی در اون محیط زیبا زدیم. پاساژ باغچه ها و گل آرایی های زیبا و دوچرخه های رنگارنگ تزیین شده بود. در طبقه پایین پاساژ از بستنی های معروف گوم با قیمت دونه ای 50 روبل خریدیم که انصافا خوشمزه بودن.

بستنی های معروف گوم

پاساژ گوم

از میدان سرخ خارج شدیم و در سمت چپ به باغ الکساندر رفتیم. مقبره سرباز گمنام، مراسم تغییر شیفت نگهبانان و چند سمبل مسکو در داخل این پارک قرار داره.

مقبره سرباز گمنام

باغ الکساندر

به سمت کلیسای عیسی منجی رفتیم که نمی دونم به چه دلیل اجازه ورود فقط به افراد خاصی می دادن و فقط تونستیم از بیرون از اون بازدید کنیم. نزدیک کلیسا ایستگاه مترو بود که با اون به هتل برگشتیم.

کلیسای عیسی منجی

روز هفتم: بازدید از کتابخانه ملی روسیه، خیابان آربات، پارک پیروزی و موزه جنگ، مرکز تجاری مسکو و متروی مسکو

روز هفتم بعد از صرف صبحانه با مترو به سمت ایستگاه پلوشاد روولوتسی رفتیم تا از مقبره لنین و کاخ کرملین بازدید کنیم که مقبره لنین تعطیل بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم برنامه امروز رو تغییر بدیم و با کمک نقشه گوگل به سمت کتابخانه ملی روسیه رفتیم. که بنای بسیار زیبا و بزرگی با ستون های گرانیتی زیبا و مجسمه های متعدد است. در جلوی کتابخانه مجسمه بزرگی از داستایوفسکی قرار داشت که حتی اسم مجسمه به انگلیسی نوشته نشده بود و خیلی از توریست ها فکر می کردند مجسمه لنینه و با این اسم با مجسمه عکس می گرفتن. (چون میدان لنین اونجاس و کتابخانه هم به اسم لنین مشهوره فکر می کردند مجسمه هم متعلق به لنین هستش).

کتابخانه ملی روسیه

با مترو به سمت خیابان آربات اومدیم. برای اومدن به خیابان آربات دو ایستگاه smolenskaya و arbatskaya درپایین و بالای خیابان آربات هستن. خیابان آربات قدیم خیابانی سنگفرش شده که اجازه تردد ماشین ها در اون وجود نداره و مغازه های خرید سوغات و کافه ها و رستوران ها بیشتر اون رو تشکیل میدن.

خیابان آربات قدیم

در یکی از رستوران ها ناهار خوردیم و استراحت کردیم و چون بارندگی شروع شده بود صبر کردیم تا بند بیاد. خانه پوشکین شاعر معروف روسیه هم در این خیابان بوده که در حال حاضر مجسمه پوشکین وهمسرش در جلوی آن ساخته شده.

مجسمه پوشکین

در ایستگاه اسمولنسکایا سوار مترو شدیم و برای دیدن پارک پیروزی و موزه جنگ به سمت ایستگاه پارک پوبدی رفتیم. طاق نصرت بسیار زیبایی در نزدیک پارک وجود داره که ازش بازدید کردیم. روی طاق پيروزي مسكو مجسمه ای هست كه حلقه در دست سواركار نشان دهنده پيروزي ارتش روسيه است و ميگن تعداد بيشتر اسب ها نشون دهنده اينه كه اسب هاي زيادي در جنگ غنيمت گرفته شده. اينجا دقيقا جايي هست كه ناپلئون با ٥ ميليون سرباز وارد شده و بعد شكست فقط با ٣٥٠ هزار سرباز به فرانسه برگشته .

طاق نصرت پیروزی

در داخل پارک نمادهایی از جنگ و ستون سمبل پیروزی روسیه قرار دارد. بلیط موزه جنگ رو به قیمت نفری 400 روبل خریدیم و وارد موزه شدیم. در طبقه پایین موزه تالاری با 27 میلیون کریستال به یاد 27 میلیون روس کشته شده در جنگ جهانی قرار داره و در انتهای آن مجسمه ای معروف به اشک مادر نماد مادرانی که فرزندشون رو در جنگ از دست دادن بود. اتاق های زیادی با نقاشی های دیواری از صحنه های مختلف جنگ جهانی وجود داشت. در طبقه بالا قسمتی برای بازسازی تخریب های جنگ و فجایع آن زمان طراحی کرده بودند که واقعا تاثیر گذار بود. از چیز های دیگه داخل موزه لباس های مختلف نیروهای ارتش، سربازان و پرستاران و... دیدن کردیم.

پارک پیروزی

تالار کریستال و مجسمه اشک مادر

موزه جنگ

هدف بعدی ما دیدن مرکز تجاری یا بیزینس سنتر مسکو با آسمان خراش های معروفش بود که از پارک پیروزی دیده می شدند.  ایستگاه مترو پارک پوبدی تقاطع بین خط آبی تیره و زرده و تنها یک ایستگاه از انجا تا بیزینس سنتر و از طریق خط زرد راه هست.

به ایستگاه Delvovy Tsenter رفتیم. ایستگاه مترو طبقه پایین یک مرکز خرید خیلی بزرگ بود که کمی هم در آن گشتیم و خرید کردیم. بیزینس سنتر مسکو در حاشیه رود مسکوا قرار داره و پر از آسمان خراش های عظیم و جذاب است.

بیزینس سنتر مسکو

رودمسکوا

برای دیدن بعضی از ایستگاه های معروف مسکو که معروف به موزه مترو هستن سوار مترو شدیم .

موزه مترو

روز هشتم: مقبره لنین، کاخ کرملین، تئاتر فولکلور روسیه

آخرین روز کامل ما در مسکو بود و باز هم برنامه کاملی داشتیم. امروز تماما بارندگی بود و هوا حسابی خنک شده بود. برای این که خیلی در صف کرملین نخوایم منتظر بمونیم سعی کردیم خیلی زود بریم و در صف خرید بلیط خیلی عقب نباشیم.  کرملین چند نوع بلیط داره که بسته به اینکه میخواین کدوم قسمت رو ببینین بلیط متناسب با اون رو باید خریداری کنین. بلیط برای بازدید تنها از محوطه 250 روبل، برای ورود به محوطه و بازدید کلیساها 500 روبل و ورود به محوطه و بازدید از موزه جواهرات و لباس های سلطنتی 700 روبل.

باجه های مختلف برای بلیط های مختلف وجود دارد و باید دقت کنین که در باجه اشتباه نایستید. باجه 9 و 10 بلیط های موزه جواهرات را میفروختند. ما چون داخل 4 کلیسا رو تا به حال دیده بودیم تصمیم داشتیم بلیط موزه جواهرات رو خریداری کنیم که شلوغ ترین صف رو داره و البته بازدید از آن در ساعات مشخصی امکان پذیره. با این که زود رفته بودیم ولی بلیط بازدید ساعت 1 ظهر بهمون رسید.

باجه های بلیط فروشی

بلیط رو خریدیم و برای دیدن مقبره لنین در صف دیگه ای مجبور شدیم بایستیم. بالاخره نوبت ما شد و وارد شدیم. عکاسی و صحبت کردن داخل مقبره لنین ممنوعه. داخل مقبره جسد مومیایی لنین برای نمایش وجود داره. البته در خصوص این پیکر باید بگم که چیزی که اونجا میبینین که انقدر سالمه و عین خود چهره لنین، یک ماسک مومی هست که روی پیکر مومیایی کشیده شده مخصوصا این که پیکر مومیایی لنین را اول به روشی غیر روش مصر باستان می خواستن مومیایی کنن که موفق نبوده و تا حدودی جسد لنین از بین رفته بوده.

بعد از بازدید از مقبره لنین برای خوردن ناهار به فود کورتی روبروی میدان سرخ رفتیم. بالاخره ساعت بازدید از کرملین شد و با سپردن کوله پشتی به اتاق مخصوص نگهداری کیف و ساک ها وارد محوطه کرملین شدیم.

از بزرگترین توپ جنگی (شاه توپ یا توپ ایوان مخوف)، ناقوس شکسته ( روس ها می خواستن بزرگترین ناقوس را در کرملین درست و نصب کنن اما این ناقوس هیچوقت نصب نشد چون در زمان ساخت آن، آتش سوزی مهیبی در کرملین رخ داد و ناقوس هم در شعله های آتش سوخت و وقتی که مردم برای خاموش کردن آتش روی آن آب پاشیدن بر اثر گرم و سرد شدن ناگهانی، تکه ای از آن ترک خورد و جدا شد. تکه جدا شده در کنار ناقوس نگهداری میشه) بنای بیرونی کلیساها بازدید کردیم و به سمت موزه جواهرات و لباس های سلطنتی رفتیم که با کلیساها کمی فاصله داشت. داخل موزه باز هم عکاسی ممنوع بود و من نتوستم تصویری از اونجا داشته باشم تا با شما به اشتراک بگذارم اما موزه بسیار دیدنی و زیبا بود. تاج و تختهای پادشاهی تزار ها ، لباس های پادشاهان و کاترین کبیر و از همه زیباتر کالسکه و سورتمه های خاندان سلطنتی بود که با سرچ در گوگل می تونین عکسایی از آنجا ببینین.

شاه توپ

ناقوس شکسته

کلیساهای محوطه کرملین

برای ناهار به فودکورتی روبروی کرملین رفتیم که انواع مختلفی غذا با کیفیت های خوب داشت. هزینه ناهار کامل ما 1750 روبل شد.

غذاهای فودکورت

از آنجایی که ما میخواستیم حتما از شکلات های آلانکا برای سوغات بخریم و در سنت پترزبورگ هم خرید نکرده بودیم، در گوگل فروشگاه آلانکا در مسکو رو سرچ کرده بودم. البته همه فروشگاهها و سوپر مارکت ها شکلات های آلانکا رو دارن اما معمولا در نمایندگی ها تنوع محصولات بالاتر، قیمتها مناسب تر و محصولات تازه تر هستن. با مترو و اتوبوس به فروشگاه رسیدیم برای همین در بالاتر اشاره کردم که اگر قصد خرید شکلات آلانکا دارین از همون نمایندگی داخل نوسکی راحت تره خرید کنید.

برای شب برنامه بازدید از تئاتر فولکلور روسی رو داشتیم. قبل از اون به هتل رفتم و خریدهامون رو گذاشتیم تا راحت به برنامه بریم.

برنامه تئاتر فولکلور روسی یک برنامه تقریبا دو ساعته است که تاریخ روسیه رو با موسیقی و حرکات نمایشی نشون میده. در هر مرحله بنا بر زمان اون موقع لباس ها و گریم های متفاوت و موسیقی همان زمان نشون داده میشه. تا جایی که من میدونم این تئاتر به صورت گشتهای آپشنال توسط تور ها ارائه میشه ولی من خودم قبل از این که بریم به باجه بلیط فروشی ایمیل زده بودم (info@nationalrussianshow.ru) و اون ها برام پلان سالن رو فرستادن تا صندلی انتخاب کنم و رزرو بلیط ها به سادگی از طریق ایمیل انجام شد و روز برنامه در باجه اسم رو گفتم بلیط هارو تحویل گرفتم و همونجا هزینه رو به روبل پرداخت کردیم. هزینه تئاتر برای هر نفر 3000 روبل هستش.

برای رفتن به محل تئاتر هم مسیر مترو خور خوبی بود که البته بعد از خروج از مترو یک مقدار پیاده روی تا دم سالن داشت.

بعد از تئاتر رفتیم تا خیابان آربات رو در شب هم ببینیم . در همون زمان برنامه ای که البته نفهمیدیم چی بود و از یکی دونفر هم سوال کردم اما انگلیسی بلد نبودن در خیابان آربات جدید اجرا میشد. تعداد خیلی خیلی زیادی دوچرخه سوار در حال عبور از خیابان و طی کردن مسیر مشخصی بودن که بین اون ها همه سن و سالی با هر نوع دوچرخه ای بود. به میدان سرخ برگشتیم تا دیدن این میدان زیبا در شب رو از دست نداده باشیم.

آربات قدیم در شب

پاساژ گوم در شب

دروازه ایبیزیا در شب

روز نهم: کرملین ایزمایلوف، بازگشت به تهران

امروز روز آخر سفر بود. چمدان هارو شب قبل جمع کرده بودیم و صبح بعد از خوردن صبحانه به کرملین ایزمایلف رفتیم. کرملین ایزمایلف استراحتگاه تراز ها در منطقه شکارگاهی ایزمایلف بوده. در طبقه پایین این منطقه یک بازار صنایع دستی با قیمت مناسب بود که انواع مگنت، ماتروشکا و سوغات روسیه رو میشد از اونجا خرید.

کرملین ایزمایلف

بازار سنتی

بعد از کرملین ایزمایلف به هتل برگشتیم و اتاق هارو تحویل دادیم. محل نگهداری چمدان ها در هتل به ازای هر 24 ساعتی که چمدان هارو نگه داره مبلغی دریافت می کرد که ما برای همون چند ساعت هم پول یک شبانه روز حدود 500 روبل دادیم به پاساژی در کنار هتل رفتیم که در اون مغازه ها تخفیفات خوبی داشتن و مثلا کتونی آدیداس رو با قیمت 3000 روبل یعنی 180 هزار تومان یا پیراهن اسپرت مهمونی به قیمت 700 روبل خریدیم.

برای رفتن به فرودگاه مجددا اوبر گرفتیم که هزینه اون 900 روبل شد و پرواز با تاخیر کمی انجام شد.

نکات کلی:

• حتما چتر و کلاه و لباس گرم همراهتون باشه
  • بهتره یک شال همراه خانم ها باشه چون بعضی کلیسا ها بدون شال به خانم ها اجازه ورود نمیدن
  • حتما کفش خیلی راحت به همراه داشته باشین چون معمولا پیاده روی خیلی زیاد خواهید داشت و کفش اگه راحت نباشه اذیت میشین
  • امتحان غذاها و بستنی های روسی رو فراموش نکنین

بررسی هتل ها: (امتیاز از 10)

هتل سنت پترزبورگ:

صبحانه : 9

مکان و دسترسی: 9

کارکنان: 8

جمع هزینه های ما (من و همسرم) برای 8 شب و 9 روز: 9200 ، (که به تفکیک: بلیط هواپیما: 4 میلیون ، هتل ها 2 میلیون تقریبا، ویزا 760، عوارض خروج 150، بیمه 64، خورد و خوراک 804 ، حمل و نقل شهری 236، ورودیه اماکن دیدنی و تفریحی یک میلیون و 115هزار، سیم کارت و هزینه نگهداری چمدان ها 50 هزار)

ممنونم بابت وقتی که گذاشتین و این سفرنامه رو مطالعه کردین. ببخشید که یکم طولانی شد چون نمیخواستم به دو شهر تفکیک کنم و مطالب رو دوست داشتم پشت سر هم بنویسم مقداری طولانی شد. بازم ممنونم از وقتی که گذاشتین

نویسنده : زهره دشتی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.