از نقطه صفر مسکو تا شب های سفید سن پطرزبورگ

ستونِ زندگیتون باشه

مهرتون ماندگار

لحظه هاتون خوش رنگ

من و همسرم هر دو فرهنگی بازنشسته هستیم. برای دوران لذت بخش بازنشستگی تصمیم به سفر های زیادی داریم چه داخلی و چه خارجی البته اگر بخت یاری کند و عمر کفاف دهد هردو علاقه زیادی به فرهنگ و تاریخ داریم لذا تصمیم سفر به کشورهای تاریخی و  فرهنگی را داریم به همین دلیل این بار روسیه را انتخاب نمودیم...

برای انتخاب یک تور خوب شروع به جست و جو در سایت های اینترنتی کردم، برای یک سفر خوب حتما برنامه ریزی کنید. بلیط هواپیما، رزرو هتل، انتخاب تورهای مسافرتی و .... همه و همه در یک سفر خوب تاثیر گذارند مطمئنا هیچ کس بدش نمی یاد که از امکانات لوکس هتل های 5ستاره استفاده کند اما باید ببینید سفر شما کاریست ، تفریحی یا فرهنگی؟. ...در سفرهایی که شما از صبح تا شب در بازدید و گشت و گذار هستید یه هتل معمولی هم می تونه انتظارات شما رو برآورده کنه...

خوب پس از رزرو تور، شروع به تحقیق درباره تاریخ روسیه، آب و هوا، آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری و .... نمودم تا با آگاهی کامل لذت سفر به روسیه را تجربه نمایم و از آنجایی که از خوانندگان سفر نامه ها در سایت معتبر "لست سکند" می باشم تصمیم به نوشتن سفرنامه خود برای آگاهی دادن به سایر گردشگران عزیز نمودم امیدوارم که مورد توجه قرار گیرد.

سفر نامه روسیه

پرواز ما ساعت 3:30 بامداد با هواپیمایی ملی روسیه "ایر فلوت" از تهران به مقصد مسکو صورت گرفت هواپیما نسبتا خوب بود با کادر مجرب و پذیرایی عالی، بعد از 4 ساعت پرواز در فرودگاه بین المللی "شرمیتوف" به زمین نشست. هنگام ورود به کشور روسیه در فرودگاه برگه ورودی کوچکی را به نام registration باید پر کنیم این برگه در طول سفر همیشه باید همراهمان باشدگم کردن آن مشمول جریمه نقدی و یک سری مشکلات می شود پس بهتر است از آن یک کپی در گوشی خود داشته باشید... پس از طی مراحل چک پاسپورت و مهر ورود به روسیه به ترمینال شماره 4 پروازهای داخلی رفتیم تا برای پرواز به سن پطرزبورگ آماده شویم، تور ما از سن‌پطرزبورگ که ویژه شب های سفید بود شروع می شد و چون ساعت 10 صبح به سن‌پطرزبورگ رسیدیم و پذیرش هتل ساعت 2 بود به ناچار برای استفاده کامل از وقتمان بخشی از تور گشت شهری شروع گردید اگر چه خسته بودیم ولی جاذبه های شهر سن پطرزبورگ خستگی رااز تن ما زدود. توضیحات مفید راهنمای تور در میان راه تا رسیدن به مقصد در باره روسیه و مردمش برایمان جالب بود... تا اینکه به میدان اصلی شهر رسیدیم یک طرف آرمیتاژ زیبا طرف دیگر کلیسای اسحاق، جایی که داستان های زیادی درباره اش شنیده بودم موزه ای که قدیمی ترین و بزرگترین موزه جهان پس از موزه ملی انگلستان و موزه "لوور" به شمار می رود،اکنون در مقابلم قرار گرفته است برای دیدن این موزه با آن همه آثارهنری، دیدن فرهنگ و تمدن ایران باستان،مصر، یونان، دیدن فرش پازریک، تابلوهای نقاشی بی نظیرو .... لحظه شماری می کردم. که قرار بر آن شد فردا اول وقت برای دیدن موزه با راهنمای تور به اینجا بیاییم...

3hTwF6LwiUNobyVQnohXds4zI9jhwY74VkQ3iWS3.jpegآرمیتاژ

امروز فقط توانستیم از کلیسای زیبای "سنت اسحاق" البته نمای بیرونی آن دیدن کنیم. این کلیسا بزرگترین کلیسای جامع ارتدوکس در سن پطرزبورگ است نام کلیسا از نام شخص بزرگ و مقدسی به نام "سنت اسحاق دالماتیا" گرفته شده است. 24 مجسمه ایستاده در پشت بام کلیسا و 24 عدد دیگر در بالای ساختمان مدور آن خود نمایی می کند. گنبد اصلی کلیسا که از روکش طلاست با 12 مجسمه فرشته تزیین شده است . زیر نوک گنبد، مجسمه یک کبوتر سفید دیده می شودگویی نماد روح القدس است.بازدید از داخل کلیسا را به وقت دیگری موکول کردیم.

NrESCzdOb15FQOC5RDmDHrmRn2dWdGAetMDgDLOm.jpegنمای بیرونی و داخلی کلیسای اسحاق

البته امروز توانستیم از داخل کلیسای "کازان" هم دیدن کنیم.

2aVKlRXzr1FNkULskPHpE4NMdkweNBGzbXeAJ7vE.jpegنمای بیرونی و داخلی کلیسای کازان

مکانی مقدس که محل نیایش ارتدوکس های سن پطرزبورگ است و توریست ها بایست با رعایت اصول کلیسای ارتدوکس وارد آنجا شوند. این کلیسا  در قلب سن پطرزبورگ واقع شده و به خیابان نوسکی _اصلی ترین خیابان شهر_ اشراف دارد. کلیسای کازان از مهمترین بناهای تاریخی شهر است و از نظر معماری بسیار با ارزش. ورودی خیره کننده  کلیسای جامع کازان که از 96 ستون بصورت نیم دایره تشکیل شده است با الهام از کلیسای سنت پیتر واتیکان در رم ساخته شده است در حین بازدید از کلیسا سکوت را رعایت کنید از عکس گرفتن و فیلمبرداری خود داری کنید زیرا بی احترامی به عبادت کنندگان است به مجسمه ها و نقش های برجسته توجه کنید. کف و سقف ها با موزاییک نقاشی شده است حتما به گنبد توجه ویژه کنید این گنبد با 71 متر ارتفاع و 17 متر قطر و تصاویر عیسی مسیح که در آن نقاشی شده اند بسیار حیرت انگیزند. مزار مارشال ژکوف_سردار جنگ با ناپلئون_بسیار ساده در گوشه ای از این کلیسا واقع شده و کلیدهای شهرهای آزاد شده توسط ارتش روس در این کلیسا به نمایش گذاشته شده است. شمع های روشن در این کلیسا معنویت خاصی به آن بخشیده است در ضمن بازدید از این کلیسا رایگان است.

بازدید امروز تاساعت 3 طول کشید سپس به سمت هتل آزیموت در منطقه یAdmiralteyskiy رفتیم و اتاق هایمان را تحویل گرفته و بعد از یک بیدار خوابی 24 ساعته ، ساعاتی را به استراحت پرداختیم تا انرژی گشت شب های سفید سن پطرزبورگ را داشته باشیم...

نکاتی درباره تاریخ روسیه و مردمش:

روسیه یکی از زیباترین و پهناورترین کشورهای دنیا می باشد 145 میلیون جمعیت دارد که 80% آنها در غرب روسیه زندگی می کنند این کشور پر از رمز و راز ، فرهنگی پر بار و دیدنی های بسیار دارد  ، مهد نویسندگان معروفی همچون :داستایوفسکی ، تولستوی ،پوشکین، ماکسیم گورکی و .... می باشد.

.تاریخ روسیه به قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. ایوان چهارم معروف به" ایوان مخوف"نخستین حاکم مسکو بودکه خودرا "تزار" نامید. در قرن 17 خاندان «رومانف »به حکومت روسیه رسیدند و تا 300 سال بر این کشور حکومت کردندتا اینکه در انقلاب 1917 بازماندگان آنها به دست انقلابیون کشته شدند. پتر کبیر و کاترین که از معروف ترین این پادشاهان بودند اصلاحات زیادی را جهت مدرنیزاسیون کردن این کشور به انجام رساندند در باره تاریخ روسیه پیشنهاد می کنم حداقل یکی از کتاب های تاریخی روسیه را مطالعه و سپس به این کشور سفر کنید از نظر جسم سبکبار سفر کنید ولی از نظر ذهن پربار هر چقدر مطالعه شما بیشتر باشد از جاذبه های تاریخی روسیه بیشتر لذت می برید. زیرا هر کشوری دارای فرهنگ و ادبیات خاص خودش است در واقع ادبیات اولین چیزی است که همراه فرهنگ می آید، ادبیات دشمن طبیعی همه دیکتاتوری هاست کتاب خواندن و دانستن ادبیات یک کشور حس امید و آرزوی داشتن جامعه ای بهتر را در درون شهروندان به وجود می آورد روسیه هم به دلایل زیادی از جمله قدمت تاریخی طولانی، جغرافیای وسیع، همیشه از ادبیات غنی و منحصر به فردی برخوردار بوده است. قرن نوزده میلادی در ادبیات روسیه به « عصر طلایی » مشهور است. در این دو قرن تحولات زیادی در روسیه به وقوع پیوست. « الکساندر پوشکین» شاعر برجسته روس، که پدر ادبیات روسیه هم خوانده می شود، با اشعارش ادبیات روسیه را وارد مرحله جدیدی کردکه مهمترین آنها آزادی خواهی مردم، افزایش نارضایتی مردم از حکومت تزاری و لغو رعیت داری بود به همین دلیل حکومت از شاعران و نویسندگان ترس داشت و در مواردی آنها را زندانی و یا تبعید می کرد و بالاخره همین روشنگری ها باعث شد که در ابتدای قرن بیستم حکومت تزاری سقوط کند و کمونیست ها روی کار بیایند.

"جنگ و صلح" تولستوی بزرگترین رمان در ادبیات روس و از مهمترین آثار ادبی جهان به شمار می آید. و یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم امپراتوری روسیه است که در باره حمله فرانسه به فرماندهی ناپلئون به روسیه است.

دیگر رمان نویس مشهور روسیه داستایوفسکی (1821_1881 ) در کتاب "جنایت و مکافات" فقر و بدبختی جامعه روسیه قرن نوزدهم را به تصویر می کشد ناامیدی و سیاهی فراگیر در روسیه قرن نوزدهم را در این رمان، با تمام وجود می توانید حس کنید. وکتاب دیگر "بلشویک ها و نهضت جنگل" از "مویسی پرسیتس" یک پژوهش تاریخی بسیار مهم و ارزنده از وقوع انقلاب بلشویکی و سقوط تزارها می باشد که مطالعه آن ها قبل از سفر خالی از فایده نیست......

q8QVDM22FZT2oSlKS2PKTurRHGDWtJ8ASsTmMfkr.jpegتولستوی نویسنده شهیر روس و آثار مربوط به تاریخ روسیه

بهترین فصل گردشگری روسیه خرداد و تیر می باشد این فصل هوا ثباتی ندارد گاهی آسمان صاف و آبی است ولی ممکن است دقایقی بعد زیرباران خیس شوید واقعا نمی شود آب و هوای روسیه را پیش بینی کرد بدین جهت یادآوری می کنم حتما یک چتر و یک کاپشن همیشه همراهتان باشد.

بیشتر مردم روسیه مسیحی هستند ولی ادیان دیگری مانند اسلام، یهودیت و بودا نیز پیروانی دارند.

یکی از مشخصات مردم روسیه ، روحیه سرد و خشک آنها مانند آب و هوایشان است اما در عین حال مردمان مهمان دوستی هستند. کافی است چند اصطلاح مانند سلام و خداحافظی و تشکر به زبان روسی یاد بگیرید تا به شما روی خوش نشان دهند، نمی دانم واقعا انگلیسی بلد نیستند یا به تعمد تظاهر به ندانستن می کنند! البته تاجیک ها در این کشور زیادند که در فصل تابستان برای کار به مسکو  و سن پطرزبورگ می آیند اغلب راننده های تاکسی، کارکنان هتل، سوپر مارکت ها، کارگران بنایی و ... که با زبان شیرین فارسی با شما گپ می زنند و شما می توانید اطلاعات محلی و آدرس ها را از آنان بپرسید. البته غیر از تاجیک ها شما می توانید اوکراینی ها، چچنی ها، قفقازی ها، بلاروسی ها، آذربایجانی ها  را به وفور در اینجا ببینید.

klrzhKGaXmBso8wjmsXEone9jEdc5UZyLR7j66Bt.jpegپوشش سنتی زنان روس

و اما مسکو و سن پطرزبورگ که مقصد اصلی بسیاری از گردشگران ایرانی می باشد در زمان پتر کبیر ضرب المثلی روسی می گفت:"مسکو قلب و سن پطرزبورگ سر است."

سن پطرزبورگ و شب های سفید

شهر زیبای سن پطرزبورگ، که شهری جوان با عمری حدود 250 سال می باشد در بخش غربی روسیه، شرق خلیج فنلاند بر روی حدود 42  جزیره در دلتای رودخانه «Neva» بنا گردید، پل های بسیار زیادی ارتباط بین این جزایر را دارد با 22 پل متحرک که 7تای آن بر روی رودخانه «نوا» قرار گرفته است. این شهر قبل از مسکو پایتخت روسیه بوده به آن شهر موزه هم می گویند نام های دیگر آن “پتروگراد"، به دلیل آنکه به دستور و با نظارت پتر کبیرساخته شد و پس از فرو پاشی حکومت تزارها به نام لنین،"لنینگراد"خوانده شد. این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب 1917 روسیه پایگاه دفاع سر سختانه در برابر آلمان نازی و 900 روز محاصره و مقاومت مردم شهردر زمان جنگ جهانی دوم از جایگاهی مهم در تاریخ روس ها برخوردار است و به پایتخت فرهنگی روسیه شهرت دارد. این شهر که مانند ونیز ساخته شده گردشگران بسیاری را از سرتاسر دنیا به ویژه در خرداد و تیر به دلیل ویژگی شب های سفید به خود جلب می کند، شب های سفید، پدیده ای منحصر به فرد، که شب ها هم آسمان روشن است و یا حالت گرگ و میش دارد. به علت وسعت مدار عرضی، طلوع و غروب خورشید به اندازه ای به هم نزدیک می شود که خورشید دیگر نمی تواند در افق برود و در نتیجه شب ها روشن می ماند. بهترین موقع دیدن این پدیده از اواخر ماه می تا اوایل جولای (21  خرداد تا 11 تیرماه) می باشد. که برای ما هم بخت یار بود و توانستیم 9 و 10 و 11 تیر ماه را با پیاده روی در کنار رودخانه نوا و گردش با قایق بر روی رودخانه نوا از شب های سفید سن پطرزبورگ لذت ببریم.

شنبه 10 تیر ماه

امروز طبق برنامه تور، بازدید از موزه آرمیتاژ را داریم، پس از صرف صبحانه داخل هتل ساعت 9 همه در لابی هتل جمع بودیم و به اتفاق آقای سعادت لیدر تور راهی موزه شدیم تا اول وقت بتوانیم بازدید خود را شروع کنیم.

آرمیتاژ به معنای جای خلوت، این موزه که در اصل کاخ زمستانی کاترین کبیر بوده مجموعه هماهنگی از ساختمان هایی است که توسط معماران معروف دنیا در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی طراحی شده است ساختمان دو طبقه است با ستون های عظیم، مجسمه های فراوان که بر پشت بام در نمای بیرونی ساختمان نصب شده است و تزیینات و گچ بری های بسیار زیبا با رنگ آمیزی آبی فیروزه ای، این موزه در سال 1764 توسط کاترین کبیر راه اندازی شده است و در حال حاضر با داشتن بیش از سه میلیون اثر هنری، از نقاشان بنام جهان همچون: میکل آنژ، لئونارد داوینچی، روبنس،ون دایک،رامبراند، رودن،مونه، سزان،ون گوگ و پیکاسو.....بزرگترین کلکسیون نقاشی در جهان است. اگر برای دیدن هریک از آثار این مجموعه فقط یک دقیقه وقت بگذاریم 12 سال طول می کشد تا از این مجموعه بی نظیر دیدن کنیم ....

جالب است که بدانید در موزه آرمیتاژ حدود 70 گربه نگهداری می شود تا از هجوم جانوران جونده به گنجینه های تاریخی این موزه جلوگیری شود.

کاترین در یکی از نامه های خود نوشته است: "تنها موش ها و من می توانیم تمام این زیبایی ها را تحسین کنیم.".....

از آقای سعادت، راهنمای تور خواستیم که لطف کنند و شاخص های موزه را به ما نشان دهند مثل فرش "پازیریک" که مربوط به ایران است و قدمتی 2500 ساله دارد. این فرش حدود 70 سال پیش توسط "سرگی رودنکو" _باستان شناس روس_ در دره پازیریک در کنار اشیا باستانی دیگری از گور یخ زده یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد!... که دیدم واقعا همه آثار شاخص و نادر هستند در نتیجه با توجه به وقت کم و بسیاری آثار تصمیم گرفتم روز بعدخودم جدا از تور برای بازدید موزه بیایم. لازم به ذکر است که موزه  دوشنبه ها تعطیل است و اولین پنجشنبه هر ماه ورودی موزه برای عموم رایگان است بلیط ورودی موزه  600 روبل می باشد.

بعد از بازدید از موزه از پل کاخ گذشتیم و به آن طرف رودخانه در جزیره زایاچی (خرگوشها )به قلعه "پترو پاول" رسیدیم این قلعه اولین بنایی است که به دستور پتر کبیر درسال1703 در امتداد رودخانه نوا و برای دسترسی به دریای بالتیک به جهت حفاظت از شهردربرابر دشمن ساخته شد این قلعه به صورت شش ضلعی ساخته شده و در مرکز قلعه کلیسای "پتر مقدس" قرار دارد ساختمان آن هنوز هم بلندترین ساختمان شهر است و در آن آرامگاه بسیاری از تزارهای روسیه قرار دارد.

ضرابخانه روسیه که هنوز هم فعالیت دارد در همین مکان است  و همچنین زندان که به زندان باسیل روسیه معروف است و افراد مشهوری همچون: الکساندر پسر پتر، داستایوفسکی نویسنده معروف روسی، برادر لنین و ماکسیم گورکی نویسنده انقلابی در آن زندانی بوده اند. امروزه این قلعه به عنوان موزه دولتی که بخشی از تاریخ شهر سن پطرزبورگ است مورد بازدید توریست ها قرار می گیرد بلیط ورودی این قلعه 350 روبل است....

قلعه پتر و پاول

این بازدید تا ساعت 3 طول کشید بعد به یک رستوران قفقازی رفتیم و جاتون خالی غذای بسیار خوشمزه قفقازی ها را که با ذائقه ما ایرانی ها بسیار جور بود میل کردیم و سپس برای استراحتی کوتاه به هتل رفتیم.

در ضمن راجع به هتل یادم رفت بگم، هتل ما در سن پطرزبورگ، هتل آزیموت ( AZIMUTH ) که از هتل های زنجیره ای در روسیه می باشد در کنار رودخانه "فونتاکا" واقع شده است بلندترین ساختمان این منطقه تاریخی در سن پطرزبورگ می باشد، از این هتل نمایی پانورامیک از سطح شهر نمایان است. اینترنت WI-FI در این هتل رایگان در اختیارمان بود اتاقمان دارای تلویزیون، میز کار، سرویس چایخوری و قهوه. ....و سرویس بهداشتی حمام با وان بسیار تمیز حوله ها و دمپایی یکبار مصرف و سشوار و ....

ایستگاه مترو Baltyskaya در فاصله 10 دقیقه ای از هتل قراردارد که به مرکز شهر از این ایستگاه به راحتی قابل دسترسی می باشد البته ما این مسیر را تا کنار پل کاخ که حدود 45 دقیقه طول می کشید پیاده می رفتیم تا هم کوچه ها و خیابان های زیبای سن‌پطرزبورگ را ببینیم هم از کنار رودخانه قایق ها و توریست ها را....

هتل زنجیره ای آزیموت در سن پطرزبورگ

خوب عصر امروز هم وقت آزاد و در اختیار خودمان بود که ما هم پیاده تا مرکز شهر رفتیم و زیباییهای سن پطرزبورگ را به تماشا نشستیم نوازندگان پیر و جوان را درهرجای شهر می توان دید که هم با نوازندگی امرار معاش می کردند و هم روحیه شادی به شهر می بخشیدند... ساعت حدود 12 شب بود وهوا همچنان روشن در کنار پل کاخ زیبایی های رودخانه و رفت و آمد کشتی ها را به نظاره ایستادیم و چند عکس یادگاری گرفتیم. ساعت یک و سی دقیقه شب پل های متحرک که پل کاخ روبروی آرمیتاژ یکی از 22 پل متحرک و با شکوه ترین شان بود باز می شد تا کشتی های بزرگ بتوانند از زیر آن عبور کنند و این منظره هم که از زیبایی های سن پطرزبورگ است بسیار بسیار با شکوه بود.

راستی تا یادم نرفته بگم اگر نرم افزار یاندکس را روی گوشی خود نصب کنید می توانیداطلاعات گردشگری روسیه و نقشه آف لاین شهر و حتی تاکسی اینترنتی را با یک سوم قیمت بگیرید که ما هم ساعت 2 و نیم نیمه شب که هوا گرگ ومیش بود با همین تاکسی ها به هتل برگشتیم مثل تپ سی های خودمون.

آدرس نرم افزار برای دانلود کردن Yandex.ru و اپیلیکیشن های آن :

GiIiqV5od2Uov2POJvwtMO2aRkOK18qeR3RRgRxG.jpeg معرفی نرم افزار

یکشنبه 11 تیر

امروز هم وقت آزاد و به اختیار خودمان بود البته گشت های اختیاری تور به قوت خود باقی بود که هزینه اش ازتوریست دریافت می شد گشت اختیاری تور بازدید از کاخ کاترین یا همان دهکده تزارها یا زادگاه پوشکین بود که 30 کیلومتر خارج از شهر بود هزینه این گشت با تور نفری 60 دلار بود که ما چون 5 نفر بودیم_در این سفر، دخترم،دامادم و نوه هایم_ما را همراهی می کردند_ بایستی 300 دلار پرداخت می کردیم با استفاده از گوگل مپ و تاکسی اینترنتی Uber که قبلا عضو شده بودیم و کد اینترنتی را دریافت کرده بودیم تاکسی را از درب هتلمان گرفتیم مبلغ و مدل و شماره ماشین برایمان مشخص بود 670روبل، در حالیکه با تاکسی هتل 2000  روبل می شد طبق نقشه مسیر مشخص بود و بعد از حدود نیم ساعت به درب ورودی کاخ کاترین رسیدیم بلیط ورودی داخل باغ نفری120روبل و کودکان زیر 12 سال رایگان بود.وقتی وارد باغ شدیم حدوداً   10ونیم صبح بود که با صف نسبتا طولانی مواجه شدیم شاید اگر اول وقت می رفتیم صف کوتاهتر بود تقریبا 2 ساعت در صف بودیم البته توی این مدت  همراهانمان به نویت یه گشت و گذار در باغ پرداختند وقتی نوبت ورود به کاخ رسید به ما پیوستند ... بلیط ورودی کاخ نیز 1000 روبل بودو برگشت نیز با همان  Uber  تا درب هتل 700 روبل که مجموعا بازدید از کاخ و هزینه رفت و برگشت(هر روبل 68 تومان )شد 5850 روبل یعنی: کمتر از 400 هزار تومان در حالیکه ما باید 300 دلار پرداخت می کردیم.البته ناگفته نماند که لیدر تور قبلا بلیط تهیه و وقت بازدید را رزرو کرده بود که ما مجبور نباشیم در صف بایستیم. و اما کاخ کاترین:

Qdx2vSq5Xx3jei3tijiTV6iyJqHoIbgdTnKwSGw3.jpegکاخ کاترین

این مکان به نام تزار سکویه سلو  «Tsarskoyselo» نامیده می شود که معنای آن دهکده تزارها می باشد در این مکان قصر تابستانی کاترین اول، همسر پتر کبیر قرار دارد. این عمارت منحصر بفرد که یکی از مجلل ترین و با شکوه ترین بناهای شهر سن پطرزبورگ می باشد ؛ نشانه ای از جاه طلبی های خاندان سلطنتی روس می باشد. که از لحاظ ارزش آثار هنری و سبک معماری آن را به کاخ ورسای فرانسه مانند کرده اند.

قصر کاترین، گالری کامرون، و باغ زیبای آن همراه با دریاچه ای زیبا و قصر الکساندر از جمله مهمترین قسمت های این کاخ هستند این منطقه تا قرن 18 در اشغال کشور سوئد قرار داشت و پس از پیروزی روسیه بر ارتش سوئد باز پس گرفته شد.

دریاچه کاخ کاترین

طی سالهای 1717 تا 1723 به دستور کاترین اول "برانشتین" معمار بزرگ روسی قصری در آن احداث نمود و چون قصد داشت این قصررا به عنوان هدیه ای غیر منتظره به همسرش پتر کبیر اهدا کند بودجه بسیار زیادی را برای آن هزینه کرد، پس از بازگشت پتر کبیر از میدان نبرد به جای خوشحالی، کاترین را بسیار سرزنش نمود که بعد ها دختر پتر کبیر یعنی الیزابت اول معمار ایتالیایی دربار را برای توسعه کاخ به یادبود مادرش به خدمت گرفت.

قصری را که ما امروز بازدید می کنیم همین قصر است که از سالنی بزرگ و با شکوه به طول 300 متر با پله های بزرگ و اتاق های زیبا تشکیل شده است در تزیینات این بنا از آب طلا و آیینه کاری استفاده شده است، می گویند از 100 کیلو گرم طلای ناب استفاده شده است وسایل شخصی خانواده تزار در این قصر قرار دارد که به صورت موزه از آن نگهداری می شود.

در سبک معماری این قصر سبک باروک و کلاسیک را می بینید که این دوگانگی در سبک های معماری زیبایی فوق العاده ای به قصر بخشیده است. (این سبک دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است. مهمترین خصوصیت معماری باروک، ساختن فضاهای منحنی و استفاده فراوان از تزیینات معماری بود.) از دیگر تالارهای مشهور این کاخ اتاق سبز است وقتی وارد کاخ می شویم، در ابتدای بخش خصوصی کاخ قرار دارد این اتاق در سال 1770 به دستور کاترین برای پسرش پل اول ساخته شد. دیوارهای اتاق سبز کمرنگ است و با گچبری های سفید به شکل برگ انگور و گلدان های یونانی تزیین شده است و مجسمه هایی از زنان و مردان روسی با لباس های سنتی ...

تالار بعدی که بازدید کردیم تالار پرتره است که در آن پرتره های زیبایی از کاترین، پتر کبیر، الیزابت و دیگر شاهزادگان را می بینیم. مجسمه الیزابت با لباس سلطنتی نیز در این اتاق قرار دارد.

truX2waYPzCuxeXwJzZfHivKCZ9lGZU7d9LeIzzA.jpeg اتاق پرتره و تندیس الیزابت

اتاق کهربا

این اتاق که بسیار شلوغ و پر بازدید کننده بود و عکس و فیلم نیز ممنوع! تماما با کهربا تزیین شده است که گفته می شود بیش از 100 هزار قطعه حکاکی شده کهربا برای 55 متر مربع استفاده شده است.تمام وسایل این اتاق از میز و صندلی گرفته تا کف و دیوارها همه با کهربا تزیین شده است. همانطور که می دانید کهربا صمغ فسیل شده درختان کاج است که طی میلیون ها سال در شرایط فسیل شدن قرار گرفته و به سنگ تبدیل شده است رنگ آن زرد مایل به قهوه ای عسلی است کهربا از جمله سنگ های شفا بخش و نیرومند است و تاثیری شگفت انگیز بر علیه آلرژی ها، اگزما و بثورات پوستی دارداین سنگ باعث آرامش اعصاب می شود و انرژی های منفی را دور می کند. من هم با دانستن این موضوع سعی کردم نیم ساعتی در این اتاق بمانم و از زیبایی ها و انرژی آن بهره ببرم.

لازم به ذکر است که در حمله آلمان ها به روسیه تمام کهربا های آن به سرقت رفت تا جایی که جست وجو برای کهربا ها جان بسیاری از جویندگان گنج و حتی افراد وزارت امنیت دولت آلمان شرقی را گرفته است و در سال 1982 دستور داده شد اتاق کهربا بازسازی شود که این پروسه 20 سال طول کشید و بیشتر از 12 میلیون دلار هزینه برداشت و اتاق کهربا بار دیگر در سال 2003 افتتاح شد.

fKh355DMy5AaUDwcwhojIC751Mi1Xu3r2FuJjsaH.jpegاتاق کهربا

اتاق سفید

اتاق سفید پذیرایی همان سبک تالار طلایی را در اندازه ای کوچکتر دارد در این اتاق میز غذا خوری تزارها ظروف سلطنتی، شومینه های زیبا، پیانوهای اشرافی، میز شطرنج و مجسمه های طلایی قرار دارد.

اتاق کامرون

این اتاق نیز سلیقه شخصی کاترین است این اتاق را معمار محبوب کاترین، چارلز کامرون طراحی کرده است دیوارهایی آبی رنگ و سقف نقاشی شده با مبلمان آبی فیروزه ای و با همان شومینه های زیبا از سنگ فیروزه خود نمایی می کند.

در اتاق های دیگر لباس های شخصی و نظامی تزارها آلات و ادوات جنگی به نمایش گذاشته شده بود.

دیدن این کاخ ها فقط تماشا کردن و عکس گرفتن نیست! عبرت گرفتن از تاریخ است! دیدن جنایات و مکافات است که شاهان با همه قدرت ها و شکوه و جلالشان رفتند و آنچه برای آیندگان باقی مانده مایه عبرت! ای کاش قدرتمندان تاریخ درس بگیرند! بازدید ما چند ساعتی طول کشید سپس وارد باغ شده و برای استراحت و تجدید قوت ساعتی را در کنار دریاچه ی زیبای کاخ کاترین به استراحت پرداختیم هوا هم بسیار مطبوع و عالی!...

البته قسمت های دیگر باغ هم دیدنی بود مثل حمام های سلطنتی، آشپزخانه های درباری، کاخ الکساندر ، کاخ الیزابت، گالری کامرون، هرمیتاژ کوچک،...

بالاخره بازدید ما از کاخ کاترین به اتمام رسید و برای صرف ناهار و استراحت با همان uber که توضیح دادم به هتل برگشتیم ناهار را در رستوران هتل صرف کردیم و برای استراحت به اتاقمان رفتیم آنقدر خسته بودیم که تا ساعت 9 شب خوابمان برد... البته وقتی بیدار شدیم هوا کاملا روشن بودتصمیم گرفتیم برای گشت بر روی رودخانه سوار کشتی شویم... با اتوبوس از کنار هتل نفری 40 روبل به کنار پل کاخ رفتیم برای دیدن باز شدن پل ها که ساعت یک ونیم بود بلیط کشتی را برای ساعت 12 شب خریدیم توجه داشته باشید که قیمت بلیط با توجه به نوع کشتی فرق می کند اگر فامیلی از 5 نفر به بالا بلیط بخرید قیمتش کمتر است کودکان نیم بها، زیر دو سال رایگان، افراد میانسال با قیمت کمتر، خلاصه هر شرکتی یک سری تسهیلات گردشگری در نظر گرفته است ما نیز برای پنج نفر  بلیط هارا به مبلغ 3300 روبل خریدیم در اینجا نرم افزار izi TRAVEL را به شما معرفی می کنم تا با نصب آن بر روی گوشی آندروید خود توضیحات راهنمای گردشگری را به زبان خود بشنوید... تا حرکت کشتی دو ساعتی وقت داشتیم این وقت را در میدان اسحاق به تماشای کلیسای اسحاق، هتل آسوریا که هتل دیپلمات ها و سران است پرداختیم دور ساختمان آرمیتاژ چرخیدیم و به ساز نوازندگان روسی که میدان را به نشاط در آورده بودند؛ گوش کردیم...

XcBUl9cJI9iV4meH7T4f0EOjgtHgbr1G9j8tw0Ko.jpegمعرفی نرم افزار izi.travel

ساعت یک ربع به دوازده هم سوار کشتی گشت بر روی رودخانه نوا، شدیم شب های سفید سن پطرزبورگ، هوای خنک و مطبوع، رودخانه زیبای نوا، Neva River st. Petersburg شهر سن پطرزبورگ روی 44 جزیره واقع شده که این جزایر با پل به هم مرتبط به همین دلیل سن پطرزبورگ به شهر جزیره ها هم معروف است و رودخانه نوا از وسط این جزایر عبور می کند تابستان ها در شب ساعت یک و نیم پل ها از وسط باز می شود تا کشتی های تجاری از بینشان عبور کنند زمان باز شدن پل ها از ساعت 1:30 تا 5 صبح است اگر به هر دلیلی ما از جزیره خود بیرون باشیم باید تا 5 صبح منتظر بسته شدن مجدد پل باشیم تا بتوانیم از روی پل عبور کنیم.

رودخانه نوا یکی از پر آب ترین رودخانه های اروپا است که یه دریای بالتیک وصل می شود. این رود اهمیت زیادی در صنعت حمل و نقل دارد. در طول تابستان این رودخانه برای رفت و آمد کشتی های تجاری و روسی باز است ولی در زمستان به کلی یخ میبندد، این ویژگی رودخانه در زمان محاصره توسط ارتش آلمان نازی به شهر سن پطرزبورگ کمک بزرگی کرد، چون روس ها از طریق همین رودخانه یخ بسته ادوات جنگی و سربازان خود را عبور دادند و حلقه محاصره را شکستند.

پل های متحرک رودخانه نوا یکی از زیباترین جاذبه های این رود است که توریست های زیادی را برای تماشا در این ساعات شب به آنجا می کشاند.کشتی ها و قایق های که از کنار ما رد می شدند غرق در نور و شادی بودند می زدند، می رقصیدند، با باز شدن هر پل فریادشادی می کشیدند.... خلاصه شبی بسیار زیبا و خاطره انگیز را بر روی رودخانه زیبای نوا گذراندیم....

پل کاخ

دوشنبه 12 تیر

امروز هم با برنامه تور بازدید از باغ پترهوف را داشتیم طبق روال قبل ساعت 9 صبح در لابی هتل جمع شدیم تا با لیدر تور جناب آقای سعادت راهی باغ زیبا و سلطنتی پترهوف شویم در مسیر راه به یک مرکز خرید صنایع دستی روسیه رفتیم و چون وقت دیگری برای خرید نداشتیم توفیق اجباری شد و مقداری صنایع دستی جهت یادگاری از سفر روسیه خریدیم عروسک های چوبی تو در تو که معمولا با تصویر یک زن روسی نقاشی شده اند و به آن "ماتروشکا " می گویند. این عروسک های چوبی نماد خانواده است ...

f4XBSK0Sf8oUNdiNO2ktTXT8Eqd5oSf1fY370jXC.jpeg این هم ماتروشکاهایی که ما خریدیم

ساعت 11 به باغ زیبای پترهوف رسیدیم "پترهوف" در واقع واژه ای آلمانی به معنای دربار پتر است علاقه شدید پتر کبیر به فرهنگ غرب در ساخت وساز و معماری این بناها کاملا مشهوداست. این بنا در منطقه petrodvortovy  در بخش فدرال سن پطرزبورگ و در ضلع جنوبی سواحل خلیج فنلاند قرار دارد. کاخ پترهوف مجموعه عمارت ها و کاخ های مجلل مربوط به خاندان سلطنتی رومانف است که به فرمان پتر کبیر بنا شده است محبوبیت این بنا به دلیل وجود آبشارهای فوق العاده زیبا، مجسمه های طلایی، و فواره هایی که از این مجسمه ها فوران می کند؛ است هر کدام از مجسمه های این باغ داستانی دارد. مهمترین بخش های این باغ، کاخ بزرگ است که در واقع خیلی بزرگتر از سایر بناها نیست اما معماری و دکوراسیون آن بی نظیر است. باغ در قرن 17 و 18 میلادی گسترش یافت مجموعه باغ پترهوف به دو بخش باغ بالا و باغ پایین تقسیم شده است که کاخ بزرگ در بین این دو باغ قرار گرفته است. مجسمه های طلایی و آبنماهای طبقاتی و آبشار پله ای از اصلی ترین بخش های کاخ هستند و سه عمارت شاخص در آن بنا شده است برای بازدید از هریک از این کاخ ها باید هزینه ورودی جداگانه پرداخت شود. ورودی اصلی 450 روبل میباشد در ضمن این فواره ها فقط تابستان ها کار می کند. ای کاش بازدید از این کاخ هم به عهده ی خودمان بود تا می توانستیم ساعات بیشتری را به گشت و گذار در این باغ بسیار زیبا بگذرانیم بالاخره بازدید گروهی محدودیت های خاص خودش را دارد ساعت دو و نیم از باغ خارج شدیم بین مسیر، دست فروشان بساط خود را پهن کرده اند و قیمت ها هم نسبت به شهر برای خرید و سوغاتی بسیار مناسبند.

باغ پترهوف

برای صرف ناهار، که به عهده تور بود به یک رستوران تاجیکی رفتیم و همراه با موسیقی زنده ناهار ایرانی (چلوکباب) میل کردیم جاتون خالی...!

خوب عصر هم وقتمان خالی بود و به انتخاب خودمان بعضی از دوستان رقص باله را انتخاب نمودند و با راهنمای تور به تماشای آن رفتند "دریاچه قو" یکی از مشهورترین و پر نمایش ترین باله های جهان است. "چایکوفسکی" آهنگساز سرشناس روسی داستان این نمایش را در سال 1876 میلادی نوشت و یک سال بعد اجرا شد باله دریاچه قو به عنوان یکی از شاهکارهای مکتب رمانتیسم شناخته می شود. لازم به ذکر است که این نمایش در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود.

ولی با توجه به محدودیت وقت ما ترجیح دادیم به تماشای شهر زیبای سن پطرزبورگ برویم مخصوصا خیابان "نفسکی" که تعریفش و خیلی شنیده بودیم. مشهورترین جاذبه های این خیابان در بخشی بنام مثلث طلایی است که از رودخانه "فونتانکا" تا ساختمان اداره نیروی دریایی ادامه دارد هتل ما هم که کنار رودخانه "فونتانکا" بودطبق نقشه همان مسیر را ادامه دادیم و بعد از نیم ساعت پیاده روی به خیابان "نوفسکی" رسیدیم... خیابان بسیار زیبایی بودشلوغ و پر هیاهو... کتابخانه سن پطرزبورگ که یکی از زیباترین بناهای این خیابان بشمار می رود و کلیسای زیبای کازان در روبروی آن به همراه کاخ باروک از مهمترین بناهای این خیابان هستند همچنین اگر به دنبال خرید هستید می توانید لوکس ترین فروشگاههای این شهر را در این خیابان ببینید اگرچه سن پطرزبورگ برای خرید بسیار گران است اما به دیدنش می ارزد سن پطرزبورگ را تماشا کنید ولذت ببرید خرید را بگذارید برای کشور خودتان که همه چیز در ایران خودمان خیلی ارزانتر هست.!

کلیسای ناجی در خون

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سن پطرزبورگ بزرگ، کلیسای "ناجی در خون" است و من توصیه می کنم حتما از این کلیسای زیبا دیدن کنید این کلیسا را پسر تزار الکساندر دوم به یادبود پدرش در محل ترور او ساخت. تزار الکساندر دوم همان کسی بود که در سال 1861 قانون رعیت داری در روسیه را ملغی کرد تا اینکه گروه های مخالف او را در همین مکان ترور کردند. این کلیسا در سبک بناهای قرون وسطی ساخته شده و قسمت های داخلی این کلیسا _دیوارها و سقف بنا_ با موزاییک پوشیده شده و تصاویر اصلی روی موزاییک ها متعلق به کتاب مقدس هستند این بنا واقعا عظمت و زیبایی خاصی دارد. بلیط ورودی این کلیسای زیبا400 روبل می باشد. و خوشحالم که در شب آخر اقامت در سن پطرزبورگ موفق به دیدن این بنای بسیار زیبا شدم.

22LsuhRULCvZy2pMbAKe0jlVt9kGrQsMx5PgTh7T.jpeg کلیسای ناجی در خون

....تا پاسی از شب در این خیابان بودیم شهری که تا صبح بیدار است و از مکان های تاریخی آن دیدن کردیم که ناگهان با بارش شدید باران مواجه شدیم پس بناچار تاکسی گرفتیم و به هتل بازگشتیم.

سه شنبه 13 تیر مسکو

امروز ساعت یک بعد از ظهر به سمت مسکو پرواز داشتیم. عملا صبح رو نمی توانستیم زیاد از هتل دور شویم تا وسایلمون و جمع کردیم و صبحانه خوردیم ساعت 10 شد و ترانسفر به طرف فرودگاه انجام شد از ساعت 11و نیم تو فرودگاه " پالکوو " بودیم تا نوبت پرواز رسید بازهم با هواپیمایی ملی روسیه "ایر فلوت" به سمت مسکو پرواز داشتیم بعد از یک ساعت و ربع در فرودگاه "شرمیتوف" به زمین نشستیم. ترانسفر تا هتل انجام شد و اطلاعاتی که در مسیر راه لیدر تور درباره مسکو و مردمش بهمون می داد جالب بود و بالاخره استقرار در هتل که تا ساعت 4 طول کشید. عملا یک روز رو در رفت و آمد هستید و زیاد نمی تونید ازش استفاده کنید. قرارمون با لیدر فردا 9 صبح در لابی هتل بود تا گشت شهری مسکو رو داشته باشیم.

هتل ما در مسکو هم همان هتل های زنجیره ای "آزیموت" بود که تازه بازسازی شده بود بسیار تمیز و نو و مهمتر از همه نزدیک خیابان آربات که از خیابان های معروف مسکو هست.

DY0ndakWmNR1OX9sMAbQLLuCKmUmhnI3mIfBLgQT.jpegهتل زنجیره ای آزیموت در مسکو (عکس از سایت:www.booking.com)

مسکو یکی از بزرگترین کلان شهرهای اروپا و مهم ترین شهر روسیه، در غرب این کشور و در بخش اروپایی آن واقع شده است. شهری که در کنار رودخانه "مسکوا" آرام گرفته است. ساختمان های استالینی مشهور به هفت خواهران در کنار رودخانه مسکو زیبایی خیره کننده ای به شهر داده بود.

بازدید از مسکو مثل آشنایی با تمام روسیه است مسکو جز تاریخ پر فراز و نشیبش به داشتن معماری های عظیم، آسمان خراشهای مدرن، قصرهای زیر زمینی و کلیساهای با شکوه که هر یک در نوع خود شاهکاری است و بسیاری از جاذبه های تاریخی شهره است.  این شهر با عمر 870 ساله اش از سال 1328 تا آغاز قرن 15 میلادی پایتخت و مرکز سیاسی_مذهبی روسیه بود. پس از آن گرچه در قرن 18 برای مدت کوتاهی عنوان پایتخت به شهر سن پطرزبورگ تعلق گرفت ولی در 1918 مسکو دوباره پایتخت روسیه شد. مسکو به  روی هفت تپه و به شکل چهار حلقه تو در تو با مرکزیت مثلث کرملین شکل گرفته در مسکو هر کدام از حلقه های شهر اسامی خاص خود را دارند. خیابان هایی که این حلقه ها را قطع کرده و به کرملین متصل شده اند از اهمیت ویژه ای برخوردارند مشهورترین آنها «تورسکایا، نیکولسکایا و آربات» هستند که به دلیل موقعیت استراتژیکی در طول تاریخ شاهد حوادث بسیاری بوده اند. خوشبختانه هتل ما در منطقه «آربات اسمولنسکایا» قرار داشت درست روبروی وزارت امور خارجه ـ یکی از ساختمانهای مشهور به هفت خواهران که ما می توانستیم از آربات قدیم تا مرکز کرملین رادر 20 دقیقه پیاده برویم و این از مزایای خوب هتل "آزیموت" بود در ضمن بخاطر بلندی ساختمان 23 طبقه هتل و وجود ساختمان وزارت امور خارجه در مقابل آن، از هر جای شهر دیده می شد و در نتیجه ما راهمونو گم نمی کردیم.

BiMI3974CkADW8McnmULTiD63pq2HsnifL5oL8ZW.jpegمسکو (عکس از سایت www.zoraq.com )

خوب طبق نقشه، هتل ما تا کرملین فاصله ای نداشت در نتیجه برای اینکه از وقت امروزمون استفاده کنیم تصمیم گرفتیم از آربات قدیم به سمت کرملین برویم . این خیابان تقریبا یک ونیم کیلومتری  خیابان مخصوص پیاده روی است این خیابان در تاریخ روسیه نقش برجسته ای داشته تا آنجا که پوشکین در مورد آن شعر سروده و تولستوی در کتاب های خود مانند "ایوان مخوف" ، و "جنگ و صلح " در باره وقایع جاری در این خیابان مطالبی نوشته اند. این خیابان در طول تاریخ ،محل تجمع روشنفکران، انقلابیون، شاعران و نویسندگان بوده است. امروزه این خیابان یک نمایشگاه هنری آزاد وپر از فروشگاه های فرهنگی است که با شاخص های مانند خانه و موزه پوشکین و دیوار صلح ( دیواری در خیابان آربات که افراد مجاز به نقاشی یا ثبت خواسته هایشان بر روی آن هستند که هر چند یکبار مجددا رنگ  می شود.)تفرج کنان طول خیابان را طی کردیم گاهی به صدای ساز نوازندگان روسی گوش می دادیم، گاهی نقاشان را که از چهره توریست ها پرتره می کشیدند و گاه هم به فروشگاه های صنایع دستی سری می زدیم و هنرشان را می ستودیم تا اینکه به میدان سرخ رسیدیم نور پردازی مرکز تجاری "گوم"، زیبایی "سنت باسیل"، آرامگاه لنین، سرباز گمنام و شعله جاویدان، نقطه صفر مسکو... همه وهمه برایمان خیره کننده بود. خوب پاسی از شب گذشته بود و فردا در گشت شهری تور قرار بود به همین مکان بیابیم... دیگر آنقدر خسته بودیم که نای پیاده روی نداشتیم با مترو به هتل برگشتیم. تا هتل ما سه ایستگاه فاصله داشت. تجربه مترو هم خاطره جالبی شد مخصوصا با آن همه مجسمه های زیبا که در ایستگاه مترو دیدیم.

مرکز تجاری گوم

wGT217gfBO0XFdyZZpdYNcalWbWF3uU6CdzSEUWd.jpegآرامگاه سرباز گمنام و شعله جاویدان، ناقوس و توپ تزار

چهارشنبه 14 تیر عبور از نقطه صفر و بازدید از میدان سرخ مسکو

نقطه صفر جایی است که تمام مسافت ها از آن جا محاسبه می شود که امروزه تبدیل به یکی از دیدنی های شهر مسکو شده اگر مسکو را دایره ای در نظر بگیریم که واقعا هست! میدان سرخ دقیقا در مرکز این نقطه واقع شده. روس ها اعتقاد دارند اگر کسی در این نقطه بایستد و سکه ای به پشت سرش پرتاب کند و سکه در مرکز این نقطه بیافتد آرزویش برآورده می شود. از نقطه صفر عبور می کنیم و به میدان سرخ وارد می شویم، سرخ در زبان روسی به معنی زیبا اولین چیزی که پس از ورود به میدان سرخ توجه را به خود جلب می کند گنبد صورتی وپیازی شکل کلیسای "سنت باسیل" است.

«سنت باسبل» یعنی شاهکار هنر ارتدوکس که هر توریستی را به طرف خود می کشاند این کلیسا که نماد روسیه شده است قدمتی حدود 450 سال دارد. این بنا به دستور ایوان چهارم، مشهور به "ایوان مخوف" به عنوان یادبودی از شکست دادن مغول ها و به شکرانه پیروزی ساخته شد. می گویند ایوان مخوف پس از اتمام ساخت کلیسا چشم معمار آن را از کاسه در آوردتا دیگر نتواند بنایی مانند آن بسازد. چهار گنبد این کلیسا نام خود را از مقدسینی گرفتند که در جنگ با قزان شجاعت بخرج داده بودند (الکساندر،جین، پاول و پیتر ) این بنا بارها مورد آتش سوزی واقع شده است در سال 1928 به عنوان یکی از آثار بزرگ ملی و جهانی تحت حمایت دولت روسیه در آمد و در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه روسیه نامگذاری شد. بلیط ورودی آن 500 روبل می باشد. البته امروز را که فقط نمای بیرونی آن را دیدیم ولی روز آخر توانستم بازدیدی هم از درون کلیسا داشته باشم، با وجود ظاهر بسیار عجیب و زیبای آن داخل کلیسا به زیبایی کلیساهایی دیگر که در روسیه دیدیم نبود قبر واسیلی مقدس، تصاویر قدسین به صورت نقاشی شده، و کلا به شکل موزه در آورده اند در کل نمای بیرونی آن بسیار زیباتر از داخل آن می باشد. بازدید از مجموعه میدان سرخ حداقل یک روز کامل وقت می خواهد و ما امروز با راهنمای تور وارد مجموعه کاخ کرملین شدیم که ورودی آن با تور بود با راهنمای تور از گیت های بازرسی رد شدیم توضیح اینکه اگر کوله پشتی بزرگ یا وسایل حجیم با خود همراه داشته باشید باید به صندوق امانات تحویل دهید. محوطه داخلی کرملین بسیار زیباست و حدود 44 نقطه  تاریخی و دیدنی دارد این محوطه که بر روی بزرگترین تپه شهر به نام "باراویتسکی" ساخته شده است مثل همه ارگ های تاریخ برج و بارو دارد. که برج ساعت و برج تزار آن معروفترین هستند. ساخت بناها در کرملین از 1350 میلادی آغاز شد این محوطه دارای دو میدان اصلی است. میدان ایوان یا ایوانوفسکایا که محل استقرار وزارت خانه ها  و دومای روسیه است از درب اصلی که وارد می شویم محل اقامت رئیس جمهور روسیه است راهنما می گفت اگر رئیس جمهور آنجا باشد پرچم افراشته است . و ما الان در صد قدمی رییس جمهور"پوتین" هستیم! ما از ناقوس تزار، برج تزارو توپ تزار دیدن کردیم که هر کدام داستان خاص خودش را دارد و راهنما توضیحات لازم را می دهد. بنای "آرسنال" مورد دیگر بازدید ما بود که به دستور پتر اول به عنوان انبار، موزه و خزانه ساخته شد.

uCIuNYs6UCC9x3Dli6STkfPu506x9oQ28QUypDIk.jpeg کاخ آرسنال

وارد میدان دوم می شویم میدان "سابورنایا" قدیمی ترین و دومین میدان در کرملین است در این میدان تعدادی کلیسا و قصر وجود دارد ما با سرعت هر چه تمامتر موفق به بازدید از یکی دوتای آن شدیم. کلیسایی دیگر با 9 گنبد طلایی که محل عبادت تزارها بود داخل آن را که وقت نشد ببینیم ولی نمای بیرونی آن بسیار زیبا بود و فقط چند عکس یادگاری گرفتیم گفته می شود ایوان مخوف در این مکان نگارخانه ای ساخته که تصاویر بهشت و جهنم در آن ترسیم شده اگر شما وقت کردید حتما از آن بازدید کنید معایب بازدید با تور همین بس که وقت زیادی برای سرجمع کردن گروه گرفته می شود در نتیجه فرصت بازدید از همه اماکن تاریخی را نخواهید یافت.

کلیسای مریم مقدس

تنها کلیسای تک گنبدی کرملین و کلیسای خصوصی اسقف های اعظم روس بوده است.

کلیسا دیگری که ما از آن بازدید کردیم به نام فرشته میکائیل بود که مدفن بسیاری از پرنس ها و تزارها از جمله ایوان مخوف بود. خلاصه همانطور که گفتم مجموعه کرملین بیش از 40 بنا دارد که همه آنها تاریخی است و هر کدام داستان خاص خودش را دارد که البته با تور شما فقط بخشی از آنها را خواهید دید اگر زمان بیشتری را در مسکو هستید حتما یک روز کامل را برای آن وقت بگذارید.

لازم به یاد آوری است که برای بازدید از مجموعه کرملین سه نوع بلیط فروخته می شود که ارزانترین آنها مربوط به مجموعه معماری شامل 5 کلیسا و محوطه است. برای دیدن موزه های این مجموعه که هر کدام ساعت کاری خاص خود را دارند و بلیط های جداگانه در ضمن برای دانستن هزینه ورودی و ساعات کاری اماکن تاریخی و فرهنگی در روسیه باید بدانید که بر  اساس فصل و ماه تعییر می کند این اطلاعات به روز را می توانید از وب سایت همان مکان به دست آورید.

پنجشنبه 15 تیر

امروز هم گشت شهری که جزو برنامه ی تور بود را داشتیم بعد از صرف صبحانه بسیار کامل هتل آزیموت ساعت 9 در لابی هتل منتظر راهنمای تور بودیم که کمی به درازا کشید مطلع شدیم که اتوبوس گردشگری ما تصادف کوچکی کرده است و درگیر مسائل آن لذا با تصمیم راهنمای تور به طرف ایستگاه مترو حرکت کردیم تا اول بازدید از مترو ی تاریخی روسیه را داشته باشیم الحق که سر جمع کردن بیش از 40 مسافرو تهیه بلیط عبور از گیت و و پایین رفتن با پله های برقی آن هم در متروی شلوغ مسکو کاری بس دشوار بود که راهنمای تور بسیار خوب از عهده آن برآمد گرچه که یک خانواده جا ماندند! ولی خوب دیگر چاره ای نبود و تور مجبور به ادامه راه و گشت شد امیدوارم که برای آنان مشکلی پیش نیامده باشد و آنان توانسته باشند با آرامش روزشان را مفید سپری کنند.

متروی مسکو(قصرهای زیر زمینی)

متروی مسکو یا قصرهای زیر زمینی مسکو با 12 خط، 185 ایستگاه یکی دیگر از جاذبه های مسکو است که 10 ایستگاه آن در یونسکو  به عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است. مترو مسکو یکی از عمیق ترین تونل های دنیاست که پس از مترو توکیو بیشترین مسافر را در سیستم حمل و نقل درون شهری دارد و بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع حمل و نقل درون شهری هم از نظر هزینه و هم سرعت می باشد. طولانی ترین پله های برقی که شما را به عمق 100 متری زمین می برد را در متروهای مسکو می بینیم. متاسفانه فرصت نشد که ما از 10 ایستگاه بین‌المللی  آن دیدن کنیم دو ایستگاه را با همراهی راهنمای تور بازدید کردیم و چند ایستگاه دیگر را خودمان... الحق که یاد کردن از آن به عنوان موزه و قصرهای زیر زمینی بجاست! یکی از شلوغ ترین ایستگاه های مترو در نزدیکی میدان "کامسومولسکی" و ایستگاه های راه آهن "لنینگرادسکی،بلاروسلاوسکی و کازانوا" می باشد، که در 1952 تحت نظر مستقیم استالین بنا شد. تصاویر موزاییک ها، یاد آور رهبرانی مانند الکساندر نفسکی بعد از جنگ روی یخ، میدان سرخ، جنگ برلین و پیروزی بر نازی ها.....تصاویر واقعا زیبا و گویاست. ایستگاه "اسمولنسکایا" هم که نزدیک هتل آزیموت بود و ما هر روز از این ایستگاه به سایر نقاط می رفتیم، تصویر ارتش سرخ در جنگ روی دیوار انتهای سکو نصب شده بود. و ایستگاه دیگر همان ایستگاه انقلاب در میدان سرخ بود که مجسمه های برنزی زیبایش زبانزد عام و خاص بود مخصوصا مجسمه بانویی که خروسی در بغل داشت و مردم روسیه برای خوش روزی بودن به پرهایش دست می کشیدند یا سگی که در بغل سربازی است و مردم پوزه او را لمس می کردند تا برایشان خوش یمنی بیاورد! شنیده بودم که روسها خرافاتی هستند و امروز این موضوع را دیدم البته خیلی هاشان اهل مطالعه که آنها را کتاب به دست نیز در همین مترو دیدیم. توجه داشته باشید که در متروی مسکو بر خلاف ایران هردو قطار رفت و برگشت به یک سالن وارد می شوند لذا دو سکو در هر سالن وجود دارد. متروی مسکو هر روز از ساعت 5 بامداد تا 2 نیمه شب کار می کند و برای هر بار ورود به مترو فقط یک بلیط به ارزش 55 روبل لازم بوده و مسافت طی شده تاثیری بر هزینه آن نداردتوصیه می شود برای گردش در شهر بلیط کارتی با ده سفر را از باجه های فروش بلیط خریداری کنید تا برایتان مقرون به صرفه تر باشد. چون ایستگاه ها به زبان روسی معرفی شده اند پیشنهاد می شود نقشه مترو را از نرم افزار یاندکس به زبان انگلیسی داشته باشید.

SW8nHmfOHLRBj2zFRuAbSwrcivChM3hrums3OLfW.pngHOW9h6PkuKMXfK5tTBd0mj3RA50L7phUd9KQDSii.png

مترو مسکو (عکس از سایت www.rbth.com )

بعد از بازدید از مترو مسکو به پارک پیروزی رفتیم، پارک پیروزی را می توان یکی از خاص ترین پارک های روسیه دانست که در آن روایت جنگ، حمله ارتش نازی به روسیه و در نهایت فتح برلین توسط ارتش سرخ به تصویر کشیده شده است.

در میدان اصلی پارک، یادمان هایی برای هر نبرد و یک یادمان پیروزی به ارتفاع 141/8 متر دیده می شود بر روی این ستون اسامی تمام مکان هایی که از ارتش آلمان پس گرفته شده به ترتیب ذکر شده و در بالای ستون نیز مجسمه فرشته صلح و صور اسرافیل نصب شده است در پای این ستون یک شوالیه در حال قطع کردن سر اژدها (نماد دشمن) هست و آتش جاودان در پشت این نماد شعله می کشد. لحظه ای که ما وارد این پارک شدیم گارد ویژه ای در حال سان دیدن بودند که راهنمای تور می گفت مراسم فارغ‌التحصیلان دانشکده افسریست؟!

پارک پیروزی

مورد دیگری که دراین پارک جلب توجه می کرد، موزه ی جنگ بود، این موزه در سال 1995 به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی ارتش شوروی بر آلمان نازی افتتاح گردید از نکات قابل توجه در این موزه می توان به سالن اسامی شهدا (کشته شدگان در راه وطن) پانوراماهای جنگ، مجسمه مادر، مجسمه بیست میلیون قطره اشک ....اشاره کرد.توصیه می شود نمایشگاه سالن بالایی در اطراف تالار پیروزی را از دست ندهید. این موزه به جز دوشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 17 باز است وبازدید از این موزه رایگان است. توجه داشته باشید که برای بازدید از اما کن ملی مذهبی، بانوان روس و گردشگران خارجی زن و مرد باید پوشش مناسب داشته باشند.

برنامه بعدی تور بازدید از دانشگاه ملی روسیه بود که بایستی به تپه گنجشکها (بام شهر مسکو ) می رفتیم. سوار اتوبوس گردشگری تور شده و به آنجا رفتیم...

z2RVz3MBL1jO4FvHl8d7s5lu1SfVg8vA58z6j8bI.pngدانشگاه مسکو

دانشگاه دولتی (M.G.O ) یکی از مهمترین دانشگاه های دولتی روسیه است که در بالای تپه ای به نام "تپه گنچشکان" قرار دارد و یکی از هفت آسمان خراشی است که در اواخر دوران استالین (1947 تا1953) به دستور او در مسکو ساخته شد دانشگاه مذکور دارای ساختمانی بسیار با شکوه جزو هفت خواهران (ساختمان های استالینی) با سبک معماری خاص و بسیار با عظمت در محلی سرسبز قرار دارد این دانشگاه در شمار یکی از زیباترین و با عظمت ترین دانشگاه های جهان از لحاظ معماری به شمار می آید. فروردین امسال در جریان سفر رئیس جمهور دکتر حسن روحانی به مسکو که به دعوت رسمی پوتین صورت گرفته بود دانشگاه مدرک دکترای افتخاری را با تایید شورای علمی به ایشان اعطا کرد. دولت روسیه سعی دارد با اجرای طرح ( 5_100 ) توان رقابتی دانشگاه های برتر روسیه با مراکز علمی تحقیقاتی دنیا را ارتقا دهد و در سال 2020 جزو یکصد دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد. از فارغ التحصیلان این دانشگاه می توان به آنتوان چخوف _ بزرگترین نمایشنامه نویس و منتقد روسی _اشاره کرد. این دانشگاه 11 جایزه نوبل برای روسیه به ارمغان آورده است. و در حال حاضر 40 هزار دانشجو در آن تحصیل می کنند. که تحصیل در این دانشگاه از افتخارات هر دانشجو محسوب می شود.

پس از گرفتن چند عکس یادگاری در جلو دانشگاه و تنفس و تفرج در بام مسکو بازدید تور به اتمام رسید و برای صرف ناهار به یک رستوران زیبا روسی رفتیم و با صرف غذای روسی (سوپ بورش، پلمنی، نوعی دلمه که با گوشت و خمیر درست شده بود و سالاد سبزیجات...) در بیشتر غذاهای روسی سیب زمینی جزو مواد اصلی است. غذا های روسی بطور معمول کمی شور است و چرب!  سوپ های بسیار خوشمزه ای دارند در کنار همه غذاهایشان سوپ و سالاد حتما سرو می شود مواد اصلی سوپ ها: کاواس، کفیر، عصاره گوشت یا مرغ یا ماهی است. بیف استروگانوف هم که جزو غذاهای اصلی روسیه است. یادتان باشد در مسکو خوردن بیف استراگانوف و سوپ بورش که بسیار خوشمزه و پر کالری است را از یاد نبرید!...

امشب هم با یک کشتی زیبا و مدرن روس به تماشای شهر مسکو بر روی رودخانه "ماسکوا" رفتیم. گشت بر روی رودخانه مسکو یکی از راه های بازدید از شهر زیبای مسکو و جاذبه های گردشگری شهر مسکو از جمله هفت خواهران است، هفت بنای زیبا که در سال های 1947 تا 1953 به دستور استالین ساخته شده اند. این بناها که عبارتند از دانشگاه مسکو، هتل اکراین، وزارت امور خارجه، هتل هیلتون، ساختمان های تجاری_اداری کوتل نیچسکایا، کودرنیسکایا و دروازه اداری برای وجود آسمانخراش در پایتخت توسط یک گروه های معماری مشترک بنا شدند. در این گشت شهری هم می توانید از عرشه کشتی به تماشای دیدنی های مسکو و شهر زیبایی مسکو بپردازید و هم می توانید یک شام بیاد ماندنی با تماشای غروب آفتاب در شهر زیبایی مسکو را تجربه کنید و لذت ببرید .

e4adWoSGjCLzP8hzyusjG42OWsfgPVpAKkgX6Y4k.pngرودخانه مسکو و نمای کاخ کرملین از طرف رودخانه

جمعه 16 تیر

صبح زود از خواب بیدار می شویم، بیدار شدن از خواب آن هم در روز جمعه، در یک شهر کاملا متفاوت، لذت بخش ترین حس دنیاست... سفر کشف آن چیزی است که ممکن است هر کسی، در مورد کشورهای دیگر در اشتباه باشد. همانطوری که من قبل از سفرم به مسکو تصور دیگری داشتم اگر شما خواننده ی عزیز، جوان و تندرست هستید و تشنه یادگیری، تا جایی که برایتان مقدور است حتی با کمترین امکانات ممکن به سفرهای دور دست بروید، زندگی را لمس کنید، تجربه بیاندوزید. سفر در جوانی بخشی از آموزش و در میانسالی بخشی از تجربه است. سفر داناییست...

پیوند انسان ها با فرهنگی جدید، هویتی تازه به ما می بخشد هرچه ما مرزهای بیشتری را طی کنیم حس اعتماد به نفس، اعتماد به دیگران و جهان اطراف برایمان گسترده می شود. سفر و مشاهده فرهنگ های متفاوت، ذهن ما را به سوی راه حل های بیشتری باز می کند. در سفر است که انسان در عین تجربه سفر، به کشف و شهود در خود و روابط اجتماعی اش می پردازد زیرا در سفر است که از روزمرگی های معمول زندگی دور می شویم. در ضمن بسیاری از مشکلاتی که فکر می کنید بزرگ هستند، کوچک بودنشان را به شما نشان خواهند داد. واقعا شیوه زندگی ما پس از هر سفر تغییر می کند.

...سفر کردن یعنی دیدن، کشف کردن ، تجربه کردن، دیدن فرهنگ های مختلف،برخورد با آدم های جدیدو یاد گرفتن درباره جهان و درباره خود. خوب شما هم سفر می کنید تا چیزهای جدید را ببینید و تجربه های جدیدی کسب کنید، باور کنید با کمی صرفه جویی و پرهیز از تجملات زندگی می توانید به دوردنیا هم سفر کنید....

زندگی جنبش جاری شدن است

زندگی کوشش و راهی شدن است

از تماشاگه آغاز حیات

تا به جایی که خدا می داند... « سهراب سپهری»

...امروز آخرین روزی بود که در مسکو بودیم باید وقت را غنیمت دانست و از زیبایی های مسکو لذت برد برای بار آخر به میدان سرخ می رویم بلیط سنت باسیل را می گیرم و ساعات باقیمانده سفر به مسکو را در کلیسای زیبای "سنت باسیل" می گذرانم. ایرانیانی که به مسکو سفر می کنند اگر بتوانند با این شهر ارتباط برقرار کنند تجربه ای کسب می کنند که هرگز فراموش نمی شود رابطه دوستی ها در مسکو هرگز فراموش نمی شود سفر به مسکو بخشی از آموزش تاریخ است، الان که به ایران باز گشته ام دلم برای مسکو تنگ شده است این سفر مرا وادار به مطالعه تاریخ روسیه کرده است. مسکو از معدود شهرهای روح دار جهان است با آن همه تاریخ تلخ و دردناک ولی پیروز صحنه! بقول روس ها پایتخت خیلی داریم ولی مسکو تنها یکی است.

کلیسا ی سنت باسیل شاهکار هنر ارتدوکس و کرملین قلب مسکو

واما تجربه های من از این سفر و توصیه به گردشگران جوان :

• 1-قبل از هر سفر مطالعه کافی راجع به تاریخ آن کشور، جاذبه های گردشگری، فرهنگ و آداب و رسوم آن داشته باشید.
  • 2-سفر نسبت به خرید اولویت بیشتری دارد چون سفر تجربه ای است که تا آخر عمر با شما می ماند.
  • 3-با سلیقه خودتان سفر کنید زندگی خوب سفر کردن است، خوب زندگی کنید به جاهایی که دوست دارید بروید.
  • 4-استفاده از یک مترجم هوشمند بر روی گوشی همراهتان، کمک زیادی به شما خواهد کرد.
  • 5-اگر در پیدا کردن آدرس مشکل دارید و نمی توانید تابلوها را بخوانید نقشه آن محل را به زبان خودتان دانلود کنید.
  • 6-اگر نمی خواهید از تور استفاده کنید از اتوبوس های گردشگری Hop on_Hop off که در ایستگاه های مخصوصی مستقر هستند استفاده کنید بلیط آن 1500 و 2400 روبل می باشد.(این بلیط ها برای دو روز اعتبار دارند و هزینه بیشتر برای استفاده از گشت های رودخانه‌ای است.)
  • 7-برای تردد درون شهری خرید بلیط سفر یک هفته ای یا 48 ساعته مترو مقرون به صرفه ترین است. راه دیگر استفاده از اتوبوس که است که با پرداخت 40 روبل سوار می شوید. و دیگر این که می توانید از تاکسی های اینترنتی مانند yandex، _uber استفاده  کنید که معمولا یک سوم تاکسی های درون شهری کرایه دریافت می کنند.
  • 8-خرید کارت های توریستی مانند سن پطرزبورگ کارت 48 ساعته، یک هفته ای، که امکان بازدید رایگان از جاذبه های گردشگری، موزه ها، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، تخفیف در بعضی از فروشگاه ها، حتی گشت روزانه بر روی رودخانه... که با خواندن دفترچه راهنما می توانید از تخفیف و جشنواره ها و.... مطلع شوید یک کارت مهمان دو روزه برای هر نفر 3500 روبل قیمت دارد البته باید زرنگ و پر انرژی باشید تا بتوانید در عرض 48 ساعت از خدمات آن استفاده لازم را ببرید.
  • 9-از موزه ها و نمایشگاه های رایگان هم استفاده کنید. مثل موزه جنگ در پارک پیروزی مسکو، موزه پوشکین، و بعضی موزه ها که در روزها خاصی رایگان است حتی موزه آرمیتاژ...
  • 10- اطلاعاتی که درباره بلیط های ورودی و روزهای بازدید در سفرنامه ذکر شده است با توجه به فصل گردشگری متغیر است لطفا اطلاعات بروز را از سایت گردشگری روسیه دریافت کنید.