شهری که آسمان را شکافت ! سفرنامه هنگ کنگ و ماکائو

مقصد اصلی جهانی، مقصد فرعی ایرانی

بندر ویکتوریا

مقدمه و اطلاعات کلی

هنگ كنگ نيمچه كشوريست در دوردست ها ، حداقل شرق رو من دور دست ميدونم ، كلا از هند به بعد دوردست به نظر مياد . جداي از اين ها چرا ايراني ها اين كشور رو براي مسافرت انتخاب نميكنند (؟) در حالي كه بهترين مقصد براي تجربه شرق ، هنگ كنگ هست .

چرا ؟

چون پيشرفت ژاپن ، خيابون هاي شانگهاي ، تاكسي هاي توكيو ، فروشگاه هاي پكن ، بازار هاي تايلند ، طبيعت مالزي و معبد هاي بوداي سريلانكا رو ميتونيد همه و همه رو در يك شهر تجربه كنيد . شهري كه از نظر من "ترين" ترين شهر دنياست . بيشترين آسمان خراش ، فشرده ترين جمعيت جهان ، پر رفت و آمد ترين شهر جهان ، بيشترين پله برقي هاي جهان ، بهترين رقص نور جهان ، گران ترين شهر جهان و تعدادي ترين ديگه كه اين شهر رو به "ترين" ترينِ ، ترين ها تبديل ميكنه !

به موضوع اصلی بر می گردیم، چرا ایرانی جماعت هنگ کنگ نمیاد؟

اولا آشنايي زيادي با اين مقصد در دست نيست ، دوما سفرنامه درست حسابي هم نيست ، سوما تايلند گوي رقابت رو از نظر محبوب بودن توسط ايراني ها دزديده ، چهارم ويزاي هنگ كنگ كه مقداري سخت گير و زمان بر هست ،  اخرين مورد هم اندك توري كه براي اين شهر برگزار شده اند قيمتي بالغ بر ١٠ ميليون تومان داشته اند .

حالا آيا هنگ كنگ واقعا گرونه ؟ جواب هم آري هست هم خير ! درسته هنگ كنگ اسمش بد در رفته به عنوان گرون اما بايد خدمتتون عارض شم كه ميتونه باشه ، ميتونه نباشه (!) غذا در هنگ كنگ قيمت خيلي معقولي داره و بعضا از ايران ارزون تره . البته اينو فراموش نكنيد كه هميشه قيمت غذا در لندمارك ها (جاذبه های ديدني) خيلي نجومي هست و اين موضوع تنها مربوط به هنگ كنگ نيست مربوط به كل دنياست . قيمت حمل و نقل عمومي در هنگ كنگ ارزان نيست و اين مورد بر حسب اتفاق (!) در بخش گران قضيه قرار ميگيره . اما ميزان قيمت گذاري سیستم حمل و نقل بسيار عادلانس كه بعدا مفصلا توضيح خواهم داد . وروديه جاذبه هاي ديدني هم با اينكه اكثرا رايگان هست اما اون تعدادي كه رايگان نيست بسيار قيمت بالايي دارهاگر از ديزني لند كه در همه جاي دنيا ورودي گراني داره صرف نظر كنيم ، بقيه از حد نرمال كمي گران تر هستند .اما گران ترين بخش قضيه خريد هست ! بحث مورد علاقه بانوان ايراني .از همين جا اعلام كنم هنگ كنگ گران ترين شهري بوده كه من تونستم يك شلوار جين در آن پيدا كنميك شلوار جين برند لويس قيمتي معادل ۳.۵ ميليون تومان :) !از همين جا نتيجه ميگيريم هنگ كنگ يكي از بدترين شهر ها براي خريد هست .

البته ليديز ماركت هنگ كنگ قيمت هاي متعادل تر و اجناس فيك تر(!) ي رو با قيمت ارزان تري ارائه ميده اما باز هم به فكر خريد نباشيد.

نتيجه كلي اين هست كه اگر بخوايد مثل من بك پكري سفر كنيد و خريدي نداشته باشيد ، غذاتون ارزون و حمل و نقلتون اگر هيچ وقت ، دقت كنيد هيچ وقت (!) سوار تاكسي نشيد ميتونه ارزون باشه . درضمن تاكسي رو تنها زماني به صرفه هست كه به جاي يك نفر ، حداقل سه يا چهار نفر باشيد .

هنگ كنگ شهري زير زميني هست . و از مركز خريدي به مركز خريد بعدي وصل ميشه ! يعني شما براي سوار شدن به مترو وارد مركز خريدي ميشيد و تا مقصد كه در اغلب موارد اون هم توي مركز خريده در زير زمين سير ميكنيد . اين به طوري هست كه من از هتل تا ماكائو كه كشوري در همسايه هست بين چند مركز خريد جابه جا شدم  براي گم نكردن مسير هم نياز به مهارت نقشه خواني و گاها سوال پرسيدن هست .

آيا هنگ كنگ رو با تور بريم ؟

نه ! اگر قبلا هم تجربه مسافرت بدون تور داشته باشيد چون هنگ كنگ اصلي ترين شهر توريستي جهانه همه موارد براي كمك به يك توريست آماده هست .

ويزا

از اون جايي كه هنگ كنگ سفارتي در ايران نداره و سفارت چين حتي براي ويزاي خودش هم جديدا سخت گيري ميكنه اجبارا ويزا رو به يك دفتر خدمات مسافرتي بسپاريد . قيمت ها هم بين ٢٠٠ تا ٢٤٠ دلار امريكا متغير هست . سعي كنيد جاي معتبر با قيمت مناسب بريد . نكته ي جالب اين هست كه كه خود اژانس ها هزينه ي ثبت ويزا رو بدون در نظر گرفتن هزينه حمل و پست حدود ١٦٠ دلار هنگ كنگ پرداخت ميكنند . يعني حدود ٩٠ هزار تومان ، اما ما ٨٠٠ هزار تومان ! مدت زمان رسيدن ويزا هم بين ٣٠ روز كاري تا ٥٠ روز كاري متغير هست . يعني شما حدودا دو ماه و نيم قبل از سفر بايد براي ويزا اقدام كنيد . احتمال ريجكت شدن زياد نيست اما ممكن هست . در نتيجه سعي كنيد موجودي حسابتون رو مقداري بالا ببريد . براي هر نفر حداقل موجودي رو حدود ١٢ ميليون اعلام كرده اند .

مدت زمان سفر

مدت زمان سفر به هنگ كنگ اگر علاقه اي به موندن در ماكائو نداشته باشيد و يك سفر روزانه براتون مناسب باشه ٧ روز ايده آل ترين حالت هست . اگر هم علاقه زيادي به موندن در ماكائو داريد بيشتر از يك يا دوشب در ماكائو از نظر بنده بیهوده هست .

شروع سفر

پس از حدود ٥٠ روزي ويزاي ما هم در اومد و به دستمون رسيد . در همان حين مشغول خريد بليط و هتل شدم . از اونجايي كه هتل هاي هنگ كنگ رو ريز به ريز بررسي كرده بودم و ميدونستم كدام هتل به كدام ايستگاه نزدیکتره و در كدام خيابان هست تونستم يكي از بهترين انتخاب ها با مناسب ترين قيمت رو انجام بدم . پيشنهاد من هم به شما اينكه هتلتون رو در Nathan Road بگيريد . چون هم اتوبوس فرودگاه در سه ايستگاه اين خيابون مي ايستد و هم خط مترو دقيقا از زير اين خيابون عبور ميكند .

پرواز رو هم بهتون پيشنهاد ميكنم با كمترين زمان ترانزيت پيدا كنيد . البته مسير هاي مختلفي وجود داره .پرواز هاي عربي شامل قطر و امارات . پرواز اير آسيا ، پرواز روسي و حتي بريتيش ايرويز ! كه البته در مورد بريتيش ايرويز شما نياز به گرفتن ويزاي ترانزيت هم دارید به علاوه مدت زمان پروازتون در كل ٨ ساعت بيشتر خواهد شد . من شخصا به دليل زمان خوب هواپيمايي قطر هم از نظر ساعتی كه به هنگ كنگ ميرسيدم و هم از اون خارج ميشدم و همچنين مدت زمان ترانزيت و مهم تر از همه قيمت مناسب نسبت به رقبا ، اون رو انتخاب كردم . اما در هر برهه زماني كه قصد سفر داشته باشيد بايد تمامي گزينه ها و قيمت ها رو بررسي كنيد . قيمت بليط حدود ٢ ميليون و ٣٠٠ هزار تومان از تهران آب خورد كه البته در اون زمان قطر جشنواره فروش داشت و من هم خوش شانس بودم .

ساعت ٩ و ربع شب به وقت محلي در هنگ كنگ پس از حدود ٨ ساعت پرواز و پذيرايي هاي نه چندان دلچسب قطر فرود اومديم . هواپيماي ٧٨٧ بوينگي كه از دوحه به هنگ كنگ ما رو اورده بود در مقايسه با ايرباسي كه از تهران آمده بوديم فضاي صندلي كمتري داشت پس سعي كنيد در هنگام خريد بليط رديف هايي رو بگيريد كه مقابل در خروجي باشه .

فرودگاه از لحاظ شلوغي يه چيز در حدود "بازار شام" معروف خودمان بود ! از لحاظ بزرگي حدود ٣ برابر فرودگاه دوحه ! به طوري كه بايد يك مسير تقريبا طولاني رو بالاجبار با مترو طي ميكرديم . در هنگ كنگ ( و همچنين ماكائو ) بخش كنترل پاسپورت به چندين بخش تبديل ميشه : HK Residents , HK Citizens و Visitors كه البته موارد ديگه هم بودند كه فراموش كردم ! اما خوب بخشي كه ما بايد بريم همون طور كه از اسمش پيداس Visitor هست . مدت زمان چك كردن پاسپورت ما ايراني ها به طور محسوسي بيشتر از كشور هاي ديگه بود . و تعداد بيشتري از صفحات پاسپورت رو اسكن ميكردند . اما بدون سوال جواب كار انجام ميشد .

gOZa7j1mXUOpYYo7l3CHzYmRRaK2XIirm1cY2wvi.jpegدوحه از بالا

فرودگاه دوحه که برای عید چینی ها تزیین شده بود

اطلاعات پرواز هنگامی که به وای فای هواپیما متصل میشد رو براتون میاره

براي رسيدن به مركز شهر از فرودگاه نياز به خريد بليط و يا كارت اختاپوس خواهيد داشت . براي اين دو هم نياز به چنج پول . در فرودگاه دقيقا به قيمتي كه بر روي برد ها زدن چنج خواهند كرد اما سعي كنيد چونه زدن رو هيچ گاه در صرافي هاي هنگ كنگ فراموش نكنيد . مثلا اگر صرافي مبلغ ٧٤٠ دلار هنگ كنگ رو پيشنهاد ميده شما بگيد ٧٧٠ تا در نهايت ٧٦٠ به توافق برسيد .

دو راه براي رسيدن به مركز شهر هست . اولي ايرپورت اكسپرس هست كه دقيقا از سالن فرودگاه تا ايستگاه هنگ كنگ رو توي ٢٤ دقيقه ميبره . اگر خسته هستيد و از نظر هزينه هم مشكلي نداريد به نظر من بهترين روش براي رسيدن به مركز شهر هست . از اونجا هم طبيعتا براي رسيدن به جايي كه هتل رزرو كرديد بايد از خطوط مترو دوباره استفاده كنيد كه من پيشنهاد ميكنم كارت اختاپوس رو اگر بيش از ٥ روز در هنگ كنگ هستيد تهيه كنيد . راجع به نحوه كاركرد كارت اختاپوس در ادامه بيشتر توضيح خواهم داد .

روش دوم اتوبوس خط A21 هست كه از جلوي فرودگاه تا خيابون ناتان رو مستقيم با ٣٣ دلار هنگ كنگ ميبرتتون . اتوبوس ها بسيار راحت هستند به ويژه براي برگشت به فرودگاه اما هنگام رفتن به مركز شهر ممكنه مقداري به شلوغي و ازدحام برخورد كنيد .

براي تهيه كارت اختاپوس ١٠٠ دلار هنگ كنگ نياز خواهيد داشت . ٥٠ دلار براي ديپازيت كارت و ٥٠ تاي بقيه شارژ اوليه . خوب حالا كار ديپازيت چي هست ؟ مثلا من هنگام اومدن به فرودگاه به جاي ٣٣ دلار هنگ كنگ براي هزينه اتوبوس فقط ٢٥ تا داشتم اما چون قبلا نحوه كاركرد كارت رو در يكي از ايستگاه ها فهميده بودم به راحتي با همون ٢٥ تا رفتم و سوار شدم . همون طور كه متوجه شديد بقيه رو از ديپازيت شما ميكشه تا در سري بعد كه خواستيد كارت رو شارژ كنيد از مبلغ شارژ بعديتون كم ميكنه . ميزان كرايه ها هم با كارت اختاپوس از ٤.٧ دلار تا ٢٠ دلار براي سيستم مترو متغير هست و در ايستگاهي كه سوار ميشيد كارت شما ثبت ميكنه كه در كدوم ايستگاه سوار شديد و در هنگام پياده شدن در هر ايستگاهي بوديد با توجه به مقدار مسافت و مسير طي شده مبلغ رو برای شما حساب ميكنه . مثلا از ناتان تا ديزني لند ٢٠ دلار حساب خواهد كرد كه بيشترين مقدار خواهد بود . طبق اين سيستم هر شخص نياز به يك كارت جداگانه خواهد داشت . كارت ها رو نيز ميتونيد هم در ايستگاه ها و هم در تمامي فروشگاه هاي ٧-١١ شارژ كنيد .

در نهايت هم ميتونيد در فرودگاه با هزينه بازگشت ٩ دلار كارتتون رو پس بديد و ٤١ دلار به علاوه شارژي كه اضافه اومده رو بگيريد . ( اين كار رو پيشنهاد ميكنم چون كارت فقط ٢ سال اعتبار داره و ممكنه ديگه هيچ وقت به كارتون نياد )

موضوع ديگري كه در رابطه با هتل هاي هنگ كنگ وجود داره اينكه شما در بدو ورود ازتون يه مقدار ديپازيت به مبلغ دويست دلار امريكا و يا هزار دلار هنگ كنگ تقاضا ميكنند كه ممكنه اگر ازش اطلاعي نداشته باشيد كمي در بودجتون مشكل پيش بياد اما خوب قانون اينطوره پس از همين الان اين مبلغ رو كنار بگذاريد .

موضوع جالبي كه درباره بيشتر هتل هاي هنگ كنگ وجود داره اينه كه علاوه بر اينترنت رايگان هتل يك تلفن هوشمند به همراه اينترنت نامحدود با قابليت هات اسپات شدن و همچنين شامل نقشه شهر و اطلاعيه ها و خبر هاي هتل و اتفاقات شهر به شما داده ميشه كه توي كل مدت اقامتتون راحت باشيد . البته اگر مايليد بايد از قبل هتلي رو كه رزرو ميكنيد چك كنيد كه اين روش در اون پياده سازي بشه .

KLlfF9zVL3SoTqDjM4JTphNpBxvqTTUMIB68Bq5R.jpegکارت قطار از فرودگاه به مرکز شهر

MypCboCoKauYz8r15BpUCNVcQ5dq1otvecXUc4sl.jpegکارت اختاپوس / عکس از اینترنت

RBvYzAliczyCbXOxbc5cPc0lxwtdNOMmtJkOHHdF.jpegمنظره اتاق هتل

7ZMwMD0MjMwP2yYRnz4Vpu3A0Dcqji0CKfIzYjzs.jpegموبایل مذکور در هتل که همه جا به صورت هات اسپات با ما بود

احترام به محيط زيست در هنگ كنگ تقريبا غوغا ميكنه به طوري كه بيشتر هتل ها از بطري هاي آب پلاستيكي استفاده نميكنند در عوض بطري هاي شيشه اي كه مكررا ميشه ازشون استفاده كرد در اختيار شما قرار ميدهند . همچنين فروشگاه ها جهت كيسه هاي پلاستيكي اولا از شما سوال ميكنند كه نياز داريد و دوما بابتش ازتون هزينه خواهند گرفت . به علاوه سطل زباله ها نيز اكثرا سيستم تفكيك پذيري رو اجرا كرده اند .

هنگ كنگ از لحاظ تميزي قابل قبوله ، آنچنان مثل بخش هايي از چين و يا تايلند كثيف نيست ولي آنچنان كه از دوستان ژاپني شنيدم هم تميز نيست .

آيا هنگ كنگ شبيه ژاپنه ؟!

جواب مطمئنا نه هست ولي بي شباهت هم نيست اما خوب هنگ كنگ در اصل شبيه چين هست تا ژاپن ولي يك سري سيستم هاي ژاپني نيز در هنگ كنگ در حال اجرا هست كه مقداري اين شهرو شبيه شهر هاي ژاپن ميكنه .

پس از اینکه در روز اول به هنگ کنگ رسیدیم و اتاق را تحویل گرفتیم ساعت حدود ۱۱ شب بود و اون شب رو در هتل کاملا استراحت کردیم .

برج ساعت بندر ويكتوريا

wJCspmh4rVdHqt8ONwyyhac2v5VFWKsUQKILOwys.jpegبندر ویکتوریا از نمایی دیگر

بندر ويكتوريا يكي از اصلي ترين نقاط هنگ كنگه كه از اونجا ميتونيد اسكاي لاين بي نظير هنگ كنگ رو ببينيد . همچنين استار فري ( كشتي ستارگان ) نيز از همين بندر حركت ميكنه و شما رو از اين سمت به اون سمت ميبره ! هزينه استار فري هم ٣.٤ دلار هنگ كنگ هست . متاسفانه در مدت حضور ما در هنگ كنگ خيابان ستارگان كه بي شك يكي از زيباترين مناظر رو نسبت به شهر به ما ميداد به دليل ساخت و ساز و تغييرات كاملا بسته بود . براي رسيدن به بندر ويكتوريا بايد در ايستگاه Tsin Sha Tsui پياده شيد .

dpCaP5okHnsR6eGTNJRlGIpEkJojO4pNhhKQslMT.jpegStatue square ميدان مجسمه

يكي از اصلي ترين ميدان هاي بخش مركزي هنگ كنگ هست كه براي رسيدن به اون بايد خودتون رو به ايستگاه سنترال Central برسونيد . در اين ميدان ميتونيد ساختمون HSBC و مجسمه اقاي توماس جكسون كه باعث كلوني سازي و روابط بانكي قدرتمند هنگ كنگ شدن رو ببنيد .

خیابان های محله سوهو

mhM5tGXFR8SGzkdX9ULaNwvHbzibBS5LjWEnU8wk.jpegمحله سوهو

از همين ميدان به سمت محله SoHo پياده حركت كرديم و پله برقي هاي معروف هنگ كنگ رو تجربه كرديم كه تقريبا تا نيمه ي راه قله ويكتوريا بالا ميرفت ! از اونجا مسیري نسبتا طولاني رو پياده روي كرديم تا به Peak Tram رسيديم . صف پيك ترم بسيار شلوغ هست اما به نظرم ارزش تجربه كردن رو داشت . بليط دو طرفه ترن به همراه ورودي براي رفتن به استيج ديد ٣٦٠ درجه كه ارزشش رو داشت به قيمت ٨٨ دلار نفري كه قيمت ويژه عيد چيني ها بود خريديم . اگر واقعا تحمل صف رو نداريد ميتونيد اتوبوس شماره ي ١٥ رو از ايستگاه Admirality سوار شيد . پيشنهاد من به شما اينه كه براي رفتن به بالاي قله ويكتوريا اولا يك روز كه هوا صاف تر هست رو انتخاب كنيد دوما بعدازظهر بريد كه هم منظره روز و هم منظره شب رو بتونيد تجربه كنيد . درضمن در نظر داشته باشيد كه اون بالا همه چيز گرونه به نظرم از پايين اگر چيزي مايليد بخوريد حتما تهيه كنيد چون يك قهوه اون بالا حدود ٣٦ دلار هنگ كنگ آب ميخوره .

AaElafw9Ef6albWKri0uyVrNsJ8IodG15yDLy3HF.jpegقله ی ویکتوریا

1Iq0kXeqV6P7yVdAIXptylfeAL7QjkHiVYu0wfg2.jpegخیابان های هنگ کنگ7MMCzJfh60L9RUvTqUoMTzDiHUhpsL8eUes4NL6v.jpegکلیسایی در مسیر

Nmmum0vkLbD0MtfpKssarc8pxEtoDEZygX7rTHUj.jpegمنظره بندر ویکتوریا در شب

شب نيز ساعت ٨ رقص نوري كه به قول خودشون بزرگ ترين رقص نور ثبت شده در گينس هست رو از بندر ويكتوريا به مدت ربع ساعت تماشا كنيد . هرچند آنچنان جذاب نيست و كلا از نظر من رقص نور نيست . بيشتر معرفي ساختمان هاي اسكاي لاين هنگ كنگ هست .

روز سوم

ديزني لند هنگ كنگ

اگر هنوز هم كمي احساس بچگي رو اعماق وجودتون حس ميكنيد ديزني لند به دردتون ميخوره به ويژه اگر تجربه قبلي از اين سبك پارك در جاهاي ديگه دنيا نداشته باشيد .

براي رفتن به ديزني لند از خيابون ناتان بايد ٣ خط مترو عوض كنيد تا درنهايت به ايستگاه ديزني لند ريزورت كه صورتي رنگ مشخص شده و همچنين به فرودگاه نزديك هست برسيد . ورودي ديزني لند نفري ٥٧٢ دلار هنگ كنگ هست كه براي جلوگيري از خوردن به ازدحام حتما ساعت ٩ الي ٩ و نيم خودتون رو به ديزني لند برسونيد . ساعت شروع كار پارك ساعت ١٠ هست كه اگر جزو اولين نفرات هنگام ورود به پارك باشيد بدون هيچ صفي ميتونيد طي ٣ ٤ ساعت اكثر بازي ها رو انجام بديد . فراموش نكنيد كه از باجه ي دم در حتما راهنماي زمان هاي پارك ، نقشه و ... مربوط به پارك رو دريافت كنيد تا بتونيد درست برنامه ريزي كنيد . هنگام ورود به پارك كيف ها رو خواهند گشت كه البته من متوجه نشدم كه آيا بردن غذا به داخل پارك ممنوع هست يا نه چون غذايي به همراه نداشتم ، اما استفاده از دسته سلفي ممنوع هست پس با خودتون به پارك نبريد . همچنين خريد يك ساندويچ بوقلمون به همراه يك نوشيدني براي من ٥٨ دلار هنگ كنگ در پارك آب خورد .

دقت کنید که برای گشتن پارک حتما طبق یک نقشه و برنامه جلو برید که بتونید همه رو ببنید .

مد نظر داشته باشيد كه اخر هفته يعني روز هاي شنبه و يكشنبه براي رفتن به ديزني لند به هيچ عنوان مناسب نيستند . بنده شخصا چهارشنبه رفتم كه بسيار خلوت و عالي بود .

vUaiUxwkpeR8GknhNZbkscTJ0DuVt5GJG4uGh5ma.jpeg7CX8PP6akWTtYuWmOBFXRAu0OzFjfB95Mg5SiyxZ.jpegعکس هایی از فضای پارک

به دليل اينكه پارك خلوت بود ساعت ٥ از پارك خارج شديم و براي آتش بازي شب منتظر نمانديم . در عوض شب آنروز به محله منگ كونگ رفتيم . محله منگ كونگ محله اي شلوغ همراه با بازار دست فروشان هنگ كنگ و خيابون هاي نسبتا تنگ هست .

bwJH29yLgtXC3qtSKOsvyFgq9LIfI5CYpF6BxRUe.jpegخیابان های منگ کنگ MONG KONG

روز چهارم

ماكائو

شهريست كه تا سال ١٩٩٩ تحت اختيار پرتغال بوده و اكثر مردم به زبان پرتغالي مسلط هستند . همچنين بخش هاي از شهر كاملا به سبك غرب اروپا ساخته شده و اكثر تابلو ها نيز به زبان پرتغالي هستند . ماكائو شامل ٤٤ كازينو هست كه يكي از پر درامد ترين كازينو هاي دنيا در اين شهر هست . ماكائو رو تا حد زيادي شبيه به لاس وگاس امريكا ميدونند .

صبح ساعت ٦ و نيم به مقصد ايستگاه كشتي ماكائو كه در ايستگاه مترو sheung wan

قرار دارد حركت كرديم . بعد از تهيه بليط به قيمت ١٦٠ دلار هنگ كنگ  و پرسيدن از مسئول گذرنامه جهت اطمينان از معتبر بودن ويزاي دوبار ورود ما به سمت ماكائو با كشتي هاي سريع السير روانه شديم . كشتي بسيار راحت بود و مدت زمان سفر ٥٥ دقيقه بود . پس از ورود به ماكائو و رفتن به پاسپورت كنترل ما رو به اتاقي ارسال كردند و اونجا از ما تعهد هايي مبني بر بازگشت و همچنين چك كردن تلفن و رضايت نامه رو گرفتند . سوالاتي نيز از قبيل چه مقدار پول همراه داريد و چند روز در هنگ كنگ بوده ايد و چند روز ديگر در آن ميمانيد و ... از ما پرسيدند . حتي IMEI گوشي ها رو نيز يادداشت ميكردند ! و در نهايت ما رو به سمت باجه ويزا ارسال كردند . مبلغ هر ويزا نفري ٢٠٠ دلار هنگ كنگ بود . ( واحد پولي ماكائو دلار ماكائو هست اما دلار هنگ كنگ نيز مورد قبول هست و قيمت هم يكسانه ) پس از مراحل ويزا به سمت ماكائو سالن اصلي ايستگاه حركت كرديم . هرچند اين مراحل تنها براي كشور هايي كه از خاور ميانه ميايند اجرا ميشود اما در كمال ادب هست ولي در كل حس خوبي به من دست نداد . همچنين اين سوال جواب ها و چك آپ ها از زمان نا امن شدن بيشتر خاورميانه انجام ميشه .

در سالن كشتي راني ماكائو ميتونيد تور هاي گروهي و شخصي و همچنين اتوبوس هاي گشت شهري رو به قيمت ارزان تري پيدا كنيد . از اون جايي كه ما فقط ميخواستيم يك روز در ماكائو بمونيم و قصد هم داشتيم سريع ترين زمان بهترين بهره رو ببريم و همچنين كمتر خسته بشيم تور شخصي رو به قيمت نفري ٥٥٠ دلار هنگ كنگ گرفتيم كه يك اقايي كه به انگليسي مسلط بود كل جاذبه هاي شهر رو به مدت ٦ ساعت با ون شخصي خودش ما رو ميگردوند . البته هزينه ناهار و ورودي برج ماكائو به عهده خودمون بود .

آيااينتورروپيشنهادميكنم؟

اره چون اگر تونسته باشيد در مابقي بخش هاي سفر صرفه جويي كنید ماكائو ارزش اين هزينه رو داره  در ضمن اتوبوس هايي كه شما رو در شهر ميگردونه چندين جاذبه زيبا رو جا ميندازه همچنين ميزان راه رفتن شما هم خيلي بيشتر ميشه و روز خسته كننده اي براي شما خواهد شد .

در ماكائو يك سري اتوبوس هاي رايگان كه در اختيار كازينو ها هستند نيز وجود داره كه از مركز شهر شما رو به تايپا و كازينو هاي گلكسي و ونيشن مياره و از اونجا ها به فرودگاه و يا ايستگاه كشتي ميبره كه خيلي خوب هستند .

r8iItvDP1yYInibnVUEdnQSnE4Vj8ZbueL4ozlLB.jpegدرمسیر ماکائو

4XQtXUISpqkEUxLJO4llkA4OaeTU97wEVYtBi9k7.jpegمنظره ای از ساختمان ها و هتل ها

طراحی تقلیدی از هتل ونیشین لاس وگاس و طراحی اصلی مربوط به ونیز

mEk0EbICq7HV82KyFRfDBFIfhJwSRkn0Hn2ESFEV.jpegبرج ایفل ماکائو

براي برگشتن به هنگ كنگ از اونجايي كه ما در جزيره تايپا يعني جايي كه كازينو هاي اصلي ماكائو حضور دارند بوديم از ايستگاه كشتي تايپا به سمت هنگ كنگ باز گشتيم . بليط ساعت ٧ شب رو خريدم اما هنگام خروج از پاسپورت كنترل ما رو به اتاقي هدايت كردند كه باز هم همون امضا ها رو از ما گرفتند ولي اما اين سري پا رو فراتر گذاشتند و تلگرام بنده رو نيز چك كردند ! در نهايت كشتي ساعت ٧ رو از دست داديم ولي خودشون بليط ساعت ٧ و نيم رو به ما دادند و عذر خواهي كردند بابت چك آپ و معطلي ولي خوب در كل خيلي حس نا خوش آيندي ايجاد كرد . ساعت ٨ و نيم شب به هنگ كنگ رسيديم در حالي كه بسيار خسته شده بوديم و هنگام سوار شدن به مترو متوجه شديم سوغاتي كوچكي كه از ماكائو يادگاري خريده بوديم رو در كشتي فراموش كرديم . بااينكه برگشتم و مسئولين نيز بررسي كردند و حتي ايميل ما رو نيز گرفتند كه اگر پيدا شد خبر دهند اما هيچ وقت پيدا نشد .

روز پنجم

معبدبودا،كارنوال

امروز رو به جاي ساعت ٧ صبح ساعت ١١ صبح شروع كرديم . دليلش هم خستگي ناشي از سفر به ماكائو بود . پس از صرف صبحانه كه ميشد اسمش رو نهار بگذاريم به سمت Tung Chung حركت كرديم

تا تانگ جونگ رو ميتونيد به راحتي با مترو طي كنيد .

از اونجا بايد به سمت پايانه اتوبوس راني اون طرف خيابون بريد و اتوبوس شماره ٢٣ رو سوار شيد كه حدود ٤٥ دقيقه زمان ميبره تا شما رو به بالاي كوه ببره . اين به دليل اون هست كه تله كابين معروف هنگ كنگ كه به بالاي اين كوه ميرفت به دليل تعميرات به مدت يكسال تعطيل بود . همچنين به دليل تعطيلات صف اتوبوس بسيار شلوغ بود به حدي كه يك ساعت و نيم زمان برد تا تونستيم سوار شديم .

نكته : مواظب باشيد سوار اتوبوس شماره ٢٣ حمل و نقل عمومي نشيد چون برميگرده مركز شهر .

اتوبوس شما رو مستقيم به روستاي تاريخي Ngong Ping ميبره كه مجسمه تيان تان بودا و معبد زيباي پولين اون بالاست .

همچنين مسير خرد Wisdom نيز كمي با اون فاصله داره .

معبد و منظره ي اون بالا اونقدري زيبا بود كه حدود ٣ ساعت اون بالا مونديم و ساعت حدود ٦ به پايين حركت كرديم كه براي كارنوال سال نو كه ساعت ٨ شروع ميشد سريع تر به هتل برسيم و به سمت مسير كارنوال بريم .

مسير كارنوال رو حتما قبل از رفتن چک کنید چون ممکنه برخی سال ها تغییر بکنه .

اگر واقعا علاقه داريد كارنوال رو كامل ببينيد كه حدود ٣ ساعت هم طول ميكشه از ساعت ٦ بريد براي خودتون جا بگيريد چون خيلي خيلي شلوغ خواهد بود .

ما ساعت ٨ به سمت كارنوال راه افتاديم متوجه شديم كه اصلا نميتونيم توي اين جمعيت به محل كارنوال نزديك شيم در نتيجه با مترو به ايستگاه Tsim Sha Tsui رفتيم

و از اونجا با ديد خيلي خوبي تونستيم كارنوال رو ببينيم چون دقيقا وسط جمعيت بالا ميومديم .

توجه داشته باشيد چون خيلي ازدحام جمعيت زياده مسير ها رو پليس خيلي محدود ميكند .

JvGFmj1VZL7CDNCRrphwebdxh2YPmWi0h6gdTHuq.jpegصف سوار شدن به اتوبوس برای رفتن به قله

tn1Fd0x34DU4XWdorxu8bXsp7z4pY0rBEzAKtR3y.jpegمعبد روی قله

WJODXbzwmZmIK7OqoTIZFYhRN5CZZietGKhsUciR.jpegiOhjjusoDRt1oWXY7yTEO4f589mn83rWgGhJCOoB.jpegمنظره بالای قله

l95a25xVebVO7aQOq7VaTorlEYSoFf5sTwQmoE2f.jpegمجسمه معروف بودا

3G8DGJvI4elx3tVAmlmwph2SBb1MJ3F3XOdjDo3u.jpegمحدود کردن مسیر توسط پلیس برای کارنوال

FoX8OxP5i6WCivre7QGZnMlifjhGhu5P4FfiHMNi.jpegکارنوال / عکس از اینترنت

روز ششم

صبح روز ششم رو به گشتن در اطراف هتل سوار شدن استار فري و ديدن دوباره بندر ويكتوريا و بررسي تمامي جوانب براي ديدن آتش بازي سال نو و نشان كردن جا و خريد كردن و پيدا كردن سوغات و چاي سبز گذشت .

شب با توجه به تجربه روز قبل از شلوغي كارنوال ساعت ٦ به سمت ويكتوريا هاربر حركت كرديم اما به دليل مه بودن هوا از قبل معلوم بود كه آتش بازي امشب رو خراب خواهد كرد . كه اينطور هم شد .

BgNzW2h2HFIjrKz7e6o1UYP5WcyNB4GPbJ9aqnpc.jpegآتش بازی سال نو چینی / عکس از اینترنت

در تمامی سفرنامه هایی که یادداشت میکنم بخشی را به مردم اون کشور اختصاص میدم که اینجا هم توجه شما رو به هنگ کنگی ها جلب میکنم .

هنگ كنگي ها علاقه وافر به فيلم ديدن در هواپيما دارند به طوري كه اكثرا در طول پرواز حدودا ١٠ ساعته ٢ يا ٣ تا فيلم ميبينن ، بعضي هاشون يك ساعتي هم چرت ميزنن ولي برخي كاملا فيلم ميبينن . اين پشت كار بي نظيره .

هنگ كنگي ها منظم ترين مردمي هستند كه تابه حال ديده بودم . به علاوه خون گرم ترين و مودب ترين . در اين چند روز هيچ گونه برخورد بدي مشاهده نكردم . در مقايسه با روسيه و يا خاور ميانه . يا تجربياتي كه از دوستاني كه به فرانسه سفر كرده بودند !

وجدان كاري بيشترين موضوعي بود كه توجه منو جلب كرد . و البته وجدان و سيستم اقتصادي اين كشور در ميان همسايگان كم ترين ميزان كلاهبرداري ، اختلاس و ... رو داره كه هم رده كشوري مثل سوئد و يا نيوزلند هست .

هنگ كنگي ها يه مقدار سختشونه بهشون بگيد چيني (!) خودشون رو كاملا از چين جدا ميدونن و البته از خيلي از جوانب هم همين طور هست . مردم اينجا به دليل سلطه انگلستان تا همين چندين سال پيش ، به زبان انگليسي بسيار مسلط هستند . از هر ١٠ نفر ٦ نفر به صورت روان به انگليسي مسلط هست و حتي به مراتب در مترو و مكان هاي عمومي متوجه صحبت كردن انگليسي از سوي هنگ كنگي ها خواهيد شد .

پليس هاي و نيرو هاي امنيتي هنگ كنگ بسيار سخت گير و جدي و در عين حال كمكي هستند . و نظم رو به شدت اجرا ميكنند پس پيشنهاد ميكنم بهتون خيلي باهاشون كل كل نكنيد . يعني اگر ميگن نبايد از اينجا رد شيد واقعا اگر دنبال مشكل نميگرديد ، رد نشيد !

بازي و مسيج و آيفون ٧ پلاس عناصر اصلي تشكيل دهنده يك هنگ كنگي هستند ! در مترو همه سر ها در گوشي و پير و جوان در حال بازي و يا ارسال پيام هست . به هيچ كس كه كتابي در دست داشته باشه به غير از اروپايي ها برخورد نكردم .

هنگ كنگي ها اكثرا جثه هاي كوچيك و لاغر و كم حجمي دارند در نتيجه وقتي در كنارشون ميشينيد از حريم شخصي بيشتري برخوردار خواهيد بود .

Fsfa3ZOf4fRodU8AS5Zg6W0BcWx0SNIa68pJAaNW.jpegمترو هنگ کنگ

روز هفتم و هشتم در سفرنامه به دلیل نداشتن نکات جدید و تکراری بودن نگارش نشد اما تمامی اطلاعات مورد نیاز در طول کل سفر نامه و در روز های قبل گنجانده شد . هزینه کلی سفر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (با احتساب خرید و سوغات ) که با توجه به قیمت تور های اندکی که برگزار میشود بسیار کمتر است . در کل سعی کردم سفرنامه رو تا حد ممکن خلاقه اما کامل و مفید بنویسم ، چون تا جایی که اطلاع دارم سفرنامه فارسی کاملی از این شهر تا کنون ارائه نشده بود .