سفرنامه جامع و مصور سنگاپور – لنکاوی

سفری به دنیای مدرن و طبیعت بکر جنوب شرق آسیا + تصاویر
15 آبان 1396 09:00

*** پیشاپیش بابت کیفیت متوسط برخی تصاویر عذرخواهی می کنم چرا که تعداد و حجم عکس ها خیلی بالا بود و به ناچار تمامی عکس ها را کم حجم کردم ***

مقدمه

درود بر تمامی عزیزان جهان دوست،

پس از سفری که در زمستان 94 به کوالالامپور و لنکاوی داشتم تجربیات خوبی کسب کردم و تصمیم گرفتم که این بار به سنگاپور سفر کنم. پیش از آن که بخواهم شرح سفرنامه کنم، نکاتی را خدمت شما مطرح می کنم که به صورت کلی در هر سفری می تواند خیلی به یاری شما بیاید. به طور کلی من برای خود یک guideline یا خط مشی دارم که به منظور عزیمت به هر کشوری، آن را پیش می گیرم.

اولین گام من برای یک سفر، ایجاد یک گروه از همسفرانم در تلگرام است. این گروه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، مشورت، اعلان های عمومی و ... بسیار مفید است. حتی در حین سفر خواهید دید که اطلاعات مطرح شده درون این گروه چقدر به کمک شما می آید. من قرار گذاشتم در آذر 1395 با یکی از اقوام خود یک سفر دونفره به سنگاپور داشته باشیم. بنابراین با آن که تنها 2 نفر بودیم، اما در تابستان (حدود 3 ماه قبل از سفر) گروهی در تلگرام ساختم و نام آن را "سفر سنگاپور" نهادم. این کار باعث می شود همسفر شما نیز با انگیزه بیشتر جریانات سفر را دنبال کند. گام دوم من تحقیق است. از آن جا که به شخصه به دلایلی ترجیح می دهم با تور سفر نکنم، به صورت شخصی به جستجوی پروازها و هتل ها می گردم (البته با مشورت و همفکری همسفران) و بر اساس بودجه خودم و همسفرم مواردی را پیدا می کنم که هم مقرون به صرفه باشد و هم کیفیت خوب را ارایه دهد. بنابراین خود را به چند هتل مشخص که در تمام تورها تکرار می شود، محدود نمی کنم. ناگفته نماند که من در این مرحله از جریان سفر خیلی خیلی وقت و دقت صرف می کنم و مشورت و همفکری زیاد می گیرم.

نکته: در سایت booking می توانید به راحتی به دنبال هتل موردنظر خود بگردید. روش من بدین صورت است که چندین معیار را در اولویت قرار می دهم. اول این که قیمت آن مورد توافق من و همسفرم باشد. دوم این که رتبه ی کیفی که سایت booking به آن هتل داده (البته با تعداد review های بالا) را مدنظر قرار می دهم. سوم این که دسترس پذیری آن به مترو خوب باشد. چهارم این که استخر و باشگاه بدنسازی برای من در اولویت است و حتی الامکان سعی می کنم در مورد انتخابی ما گنجانده شود. در نهایت تصاویر اتاق ها و نظرات مسافران پیشین را بررسی می کنم.

پس از آن که هتل و پرواز مورد نظر خود را برای تاریخ حدودی سفر یافتم، از طریق یک آژانس اقدام به خریداری می کنم. توجه داشته باشید که ویزای سنگاپور موردنظر ما به صورت double journey (دو بار ورود) صادر شد و یک ماه طول کشید تا صادر شود. جالب است بدانید از آن جا که سفر 8 روزه ما به سنگاپور و لنکاوی کمی خارج از عرف پکیج تورها بود، مجبور شدم با چندین آژانس تماس بگیرم تا بتوانم موردی مناسب بیابم تا تمام کارهای ما را انجام دهد.

اکنون که هتل و پرواز را خریداری کرده ایم، تحقیقات را در راستای کشف مکان های دیدنی و تفریحات، اطلاعات خرید سیم کارت، اطلاعات حمل و نقل شهری، آدرس ها و ... ادامه می دهم. یکی از مهم ترین اقدامات در این مرحله خواندن سفرنامه های دیگر دوستان است. به خصوص در سایت lastsecond موارد مفید زیادی وجود دارد.  یکی دیگر از کارهای مهمی که در این مرحله انجام می دهم این است که شروع به مکاتبه با سایت هتل کرده و تا لحظه سفر کلی سوال مطرح می کنم و اطلاعات جانبی کسب می کنم. برخی هماهنگی ها واقعاً از طریق مکاتبه بهتر صورت می گیرد و به محض ورود حضوری به هتل مشکلی نخواهید داشت. در نهایت پس از کسب اطلاعات کافی، یک timetable تهیه می کنم که چه روزی کجاها برویم. این کار با برآورد نسبی هزینه های جاری سفر همراه خواهد بود. بدین ترتیب وقتی وارد کشور مورد نظر می شوم از همه جهت خیالم راحت است و طبق برنامه پیش می رویم.

بازگردیم به جریان سفر من...

تصمیم گرفتیم هفته اول آذر ماه سفر کنیم. پس از این که گروه تلگرام را ساختم، به طور تدریجی شروع به ارسال اطلاعات تو گروه کردم. عکس، فیلم، متن و ...؛ لحظه به لحظه دیدمان به سفر روشن تر می شد و هر کدام از ما که مطلب تازه ای کشف می کردیم به هم اطلاع می دادیم. لازم به ذکر است شاید در گروه های بیش از 2 نفر، الزاماً همگی در این بحث شرکت نکنند و صرفاً مستمع و خواننده باشند. به هر جهت این کار مفید خواهد بود. کار مفید دیگری که من انجام دادم این بود که چند روز پیش از سفر، یک صفحه از گوشی خود را اطلاعات سنگاپور اختصاص دادم. به این معنی که ساعت آن کشور و همچنین نقشه مترو و PDF های راهنمای آن کشور که پیش تر یافته بودم، در آن صفحه قرار دادم. از ویدیوهای اختصاصی سایت youtube در مورد معرفی کشورها و شهرها غافل نشوید. پس از طی کردن این روند، حدود 2 هفته به پرواز بود که توانستم یک timetable یا جدول زمان بندی تهیه کنم که در زیر مشاهده می کنید:

شکل 1 – جدول زمان بندی سفر

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کند، سفر دو روزه ما به لنکاوی وسط برنامه کلی سفر گنجانده شده است. به دلیل زمان پروازها ناچار به این کار شدیم وگرنه اولویت ما با این بود که دو روز آخر لنکاوی باشیم. البته تجربه خوبی هم شد و شاید به نفعمان نیز شد.  نکته ی قابل توجه در مورد جدول زمانی این است که نام ایستگاه های مترویی که ما را به آن مقصد خاص می رساند، بالای نام آن منطقه درج شده است. برخی مکان ها نیز با پای پیاده قابل دسترسی هستند. هزینه برخی مکان ها نیز درج شده است. در نهایت باید این نکته را مطرح کنم که تقریباً 90 درصد برنامه را طبق همین جدول پیش رفتیم. کمی جابجایی نیاز بود انجام شد و یکی دو مکان که خیلی در اولویت نبود زمان نیافتیم برویم.

کمی در مورد سنگاپور (نیویورک آسیا)

"جمهوری سنگاپور کشوری در جنوب شرقی آسیا به پایتختی شهر سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه جزیره مالایا واقع شده و کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیا است. سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد. کشوری ثروتمند و مدرن است. مالزی و اندونزی تنها همسایه‌های سنگاپورند. پیش از حضور کشورهای اروپایی در منطقه، منطقه‌ای که امروزه به عنوان سنگاپور شناخته می‌شود فقط منطقه ماهیگیری مالایی در ریزشگاه رودخانه سنگاپور بود. سنگاپور از سال ۱۸۲۴ تا ۱۹۶۳ میلادی، به غیر از سه سال در زمان جنگ جهانی دوم یکی از مستعمرات بریتانیا بود. در سال ۱۹۴۲ سنگاپور که هنوز مستعمره بریتانیا بود، توسط ژاپن اشغال می‌شود و نیروهای بریتانیایی مجبور به ترک آن شدند که این واقعه توسط وینستون چرچیل «بزرگترین شکست تاریخ بریتانیا» نامیده شد. پس از پایان جنگ، در سال ۱۹۴۵ میلادی سنگاپور مجدداً توسط نیروهای بریتانیایی بازپس گرفته شد. هجده سال بعد در سال ۱۹۶۳ سنگاپور به عنوان عضوی از فدراسیون مالزی استقلال خود را از بریتانیا بدست آورد. این کشور در نهایت دو سال بعد در سال ۱۹۶۵ از مالزی جدا شد و به این ترتیب جمهوری سنگاپور شکل گرفت." (منبع سایت ویکی پدیا)

برخی حقایق خیره کننده در مورد  سنگاپور که بیشتر مردم از آن اطلاع ندارند:

1. دارای بالاترین سرعت peak اینترنت دنیا در سال 2015 (منبع سایت ویکی پدیا)
  2. دارای رتبه ی اول در دنیا به لحاظ سهولت در سرمایه گذاری در سال 2012 (هفت سال پیاپی) (منبع سایت ویکی پدیا)
  3. دارای رتبه ی دوم (بعد از هنگ کنگ) در آسیا و رتبه ی دوازدهم در دنیا به لحاظ مناسب بودن برای سرمایه گذاری به گزارش سایت forbes (منبع forbes و usnews)
  4. کسب رتبه ی سوم در تجارت الکترونیکی در دنیا (منبع سایت ویکی پدیا)
  5. کسب رتبه ی اول شاخص رفاه زندگی در دنیا
  6. دارای رتبه دوم در شاخص نظامی سازی (منبع سایت ویکی پدیا)

و اما مطالبی جالب در مورد سنگاپور (منبع سایت کجارو):

1. سنگاپور می‌تواند درس صداقت و درستی به جهانیان بدهد. این شهر و کشور کمترین آمار فساد را میان کشورهای آسیایی دارد و رتبه‌ی او در آمار جهانی، جایگاه پنجم است.
  2. در سنگاپور والدین به کودکانشان رفتار خوب می‌آموزند و در برخی موارد دولت هم به والدین چنین آموزش‌هایی می‌دهد. در سنگاپور از سال ۱۹۷۹ یک کمپین احترام و ادب به وجود آمده که مورد حمایت دولت است؛ در این کمپین اخلاق و رفتار خوب و مناسب آموزش داده می‌شود. در سال ۲۰۰۱ این کمپین به جنبش مهربانی سنگاپور تغییر یافت.
  3. در سنگاپور روز ملی درخت‌کاری وجود دارد (هفتم نوامبر). تمامی اهالی این کشور، از نخست‌وزیر گرفته تا دیپلمات‌های خارجی و مردم عادی در این روز درخت می‌کارند. اهالی این کشور حتی برخی از مردم، این درختان را به عنوان کادوی تولد یا هدیه‌ی عروسی به فرزندانشان تقدیم می‌کنند.
  4. بیش از ۸۰ درصد جمعیت سنگاپور در خانه‌های دولتی (خانه‌های سازمانی) زندگی می‌کنند؛ این در حالی است که نرخ مالکیت خانه در سنگاپور حدود ۹۲ درصد است که این آمار بالاترین نرخ در جهان است.
  5. اهالی سنگاپور سریع‌ترین پیاده‌روهای جهان هستند.
  6. در سنگاپور اگر در حین آدامس جویدن پلیس دیدید، دست نگه دارید یا این که هیچ وقت در این کشور آدامس نجوید! در حال حاضر جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است مگر این که با نسخه‌ی پزشک باشد.
  7. در سنگاپور برای ارتفاع ساختمان‌ها محدودیتی وجود دارد؛ این محدودیت ۲۸۰ متر است. در این کشور ۳ ساختمان وجود دارد که ارتفاع آن‌ها دقیقا ۲۸۰ متر است.
  8. در آسانسورهای سنگاپور دستگاه‌های تشخیص ادرار وجود دارد. اگر این دستگاه‌ها بوی ادرار را تشخیص دهد، به طور خودکار درهای آسانسور قفل می‌شود تا این که پلیس برسد. سنگاپور قانون خاصی دارد که طبق آن ادرار در آسانسور ممنوع شده است.
  9. سنگاپور پنجمین کشور بزرگ واردکننده‌ی سلاح است.
  10. گزارشگران بدون مرز که یک سازمانی است که آزادی مطبوعات را در کشورهای مختلف ارزیابی می‌کند، وضعیت خوبی در سنگاپور ندارد. آن‌ها به آزادی مطبوعات در سنگاپور، از میان ۱۸۰ کشور رتبه‌ی ۱۵۳ داده‌اند.
  11. در سنگاپور اگر کسی بعد از استفاده از توالت‌های عمومی آن را نشوید، این کار او جرم محسوب می‌شود.
  12. اگرچه سنگاپور یک شهر-کشور است اما از ۶۳ جزیره‌ی کوچک‌تر تشکیل شده است.
  13. پنج ستاره‌ای که در پرچم ملی سنگاپور وجود دارد، نشان‌دهنده‌ی دموکراسی، آرامش، پیشرفت، عدالت و برابری است. رنگ قرمز هم نشان‌دهنده‌ی برادری و رنگ سفید هم نماد خلوص و پاکی است.
  14. در رتبه‌بندی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، در زمینه‌ی ریاضی و علوم کودکان سنگاپوری در رتبه‌ی اول جهان قرار دارند.
  15. کودکان و گیاهان قلب و روح سنگاپور هستند. اولین باغ آسیا که در سنگاپور قرار دارد، به کودکان اختصاص داده شده است.
  16. سنگاپور با جنگ و مبارزه به استقلال نرسید! این کشور با رای‌گیری دموکراتیک از مالزی جدا شد.
  17. سنگاپور یکی از ۳ شهر-کشور جهان است. دو شهر-کشور دیگر موناکو و واتیکان هستند.
  18. سنگاپور شعر سرود ملی خود را روی اسکناس‌های ۱۰۰۰ دلاری این کشور چاپ کرده است.
  19. دستمزد نخست وزیر سنگاپور سالانه حدود ۱/۷ میلیون دلار است که این رقم حدود ۴ برابر بیشتر از حقوق رئیس جمهوری آمریکا است!
  20. در سنگاپور از هر ۶ نفر، یک نفر دارایی ۱ میلیون دلاری یا بیشتر دارد، یعنی ۱۷ درصد کل جمعیت این کشور! این آمار بالاترین آمار میلیونرهای یک کشور در جهان است.
  21. سنگاپور از یک سو وارد می‌کند و از سویی دیگر صادرات انجام می‌دهد. این کشور همه چیز از آب شیرین و شن و ماسه وارد می‌کند و کل اقتصاد آن متکی به واردات و صادرات است.
  22. سنگاپور در سال ۲۰۱۶ گران‌ترین شهر جهان باقی ماند.
  23. فرودگاه چانگی سنگاپور در سال ۲۰۱۶ برای چهارمین سال متوالی به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد.
  24. دولت سنگاپور مجموعه‌ای از درخت‌های مصنوعی ایجاد کرده است که از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند و ارتفاع آن‌ها به ۵۰ متر می‌رسد. نام این مجموعه «باغ‌های خلیج» است. این مجموعه به نماد فرهنگی و منطقه‌ی گردشگری تبدیل شده است.

اطلاعات کلی سفر

اما برسیم به اطلاعات سفر...

پروازهایی که به سنگاپور وجود داشت و مقرون به صرفه تر بود ایرلاین اتحاد و قطر بود. پرواز دوطرفه اتحاد برای هر نفر حدود 2200000 تومان و پروازهای قطری حدود 2700000 تومان هزینه داشت. از آن جا که هر روز سایت این دو ایرلاین را چک می کردم، بر حسب اتفاق متوجه شدم که در تاریخ 6 آذر، پرواز قطری نیز حدود 2230000 تومان هزینه دارد و به لحاظ کیفیت بالاتر مسلماً تصمیم گرفتیم آن را انتخاب کنیم. البته همان طور که گفتم، خرید ها را حدود یک ماه و نیم پیش از سفر انجام دادیم. هزینه پرواز ها برای ما با کمی تخفیف (برای هر نفر) 2200000 تومان هزینه برداشت. پرواز دوطرفه بین سنگاپور و لنکاوی نیز با ایرلاین AirAsia (و البته مواردی دیگر) انجام پذیر بود که ما نفری 644000 تومان بابت این پرواز هزینه کردیم.

هتل ما در سنگاپور Hotel Boss بود که یک هتل سه ستاره بود ولی به لحاظ دسترس پذیری به مترو (حدود 5 دقیقه پیاده روی)، تمیزی، امکانات و راحتی واقعا قابل قبول هر دو نفر ما بود. هتل ما در لنکاوی Favehotel Cenang Beach نام داشت که نزدیک معروف ترین ساحل لنکاوی یعنی Cenang Beach بود و این هتل نیز سه ستاره و خوب بود. هزینه 5 شب اقامت در هتل سنگاپور و 2 شب اقامت در هتل لنکاوی برای 2 نفر ما در کل 2715000 تومان شد.

هزینه ی ویزای سنگاپور (دو بار ورود) نفری 343000 تومان شد. توجه داشته باشید ما یک بار از ایران به سنگاپور رفتیم و یک بار هم از لنکاوی وارد سنگاپور شدیم. بنابراین دوبار ورود داشتیم و نوع ویزای ما Double Journey بود.

به طور کلی هزینه پکیج ما (هتل ها + پرواز ها + ویزا) برای هر نفر 4555000 تومان شد (با حساب هزینه های جاری و خرید حدود 7000000 تومان) که البته سفر ارزانی محسوب نمی شود ولی واقعاً ارزش این هزینه کردن را داشت. (شرح خواهم داد)

گاه شمار سفر

روز پرواز

پرواز ما قرار بود ساعت 22:40 روز شنبه 6 آذر انجام گیرد. بدین ترتیب مقدمات سفر را کامل آماده کردیم و حدود 2 ساعت پیش از پرواز به فرودگاه رسیدیم. از آن جا که من به طور آنلاین، check-in را انجام داده بودم و کارت پروازمان را پرینت گرفته بودم، نیازی به ایستادن در صف check-in نداشتیم و وارد لاین Fast check-in شدیم و فوراً بار خود را تحویل دادیم و از آن جا به سالن ترانزیت رفتیم و ارز مسافرتی خود را دریافت نمودیم و منتظر سوارشدن به هواپیما شدیم. بالاخره به طور ontime این اتفاق افتاد و سوار هواپیما شدیم و پرواز با تأخیری اندک در حد چند دقیقه آغاز شد. مقصد ما دوحه بود و قرار بود از آن جا پس از توقفی 2 ساعته به سنگاپور پرواز کنیم. پس از پروازی 1.5 ساعته به دوحه رسیدیم. فرودگاه زیبا، مدرن و بسیار بزرگ دوحه خود بخشی جالب از سفر ما شد. فروشگاه های مختلف (البته گرانقیمت!)، Free shop ها، فست فود ها و کافی شاپ های مختلفی در این فرودگاه قرار داشت. در زیر تصاویری از این فرودگاه را مشاهده می کنید:

تصویر 2 – فرودگاه بین المللی دوحه

تصویر 3 – فرودگاه بین المللی دوحه

تصویر 4 – فرودگاه بین المللی دوحه

تصویر 5 – فرودگاه بین المللی دوحه

پس از صرف زمانی حدود 2 ساعت در فرودگاه دوحه (که اصلاً متوجه گذر زمان نشدیم) سوار هواپیمای خود به مقصد فرودگاه Changi سنگاپور شدیم. این پرواز نیز تقریباً Ontime انجام شد و حدود 8 ساعت به طول انجامید. هواپیماهای ایرلاین قطر واحد نو بودند و احساس می کردیم اولین نفراتی هستیم که درون آن نشسته ایم. تمیزی و امکانات این هواپیماها قابل تحسین بود و در طول پرواز خیلی احساس خستگی و بی حوصلگی نکردیم.

تصویر 6 – نزدیک آسمان های سنگاپور

نکته: اگر خیلی روی انتخاب صندلی هواپیما حساس و دقیق هستید راهی به شما پیشنهاد می کنم تا به شما کمک کند. کاری که من در مورد پروازهای خارجی انجام می دهم این است ابتدا مسیر نشست و برخاست هواپیما را در فرودگاه مقصد از طریق سایت youtube بدست می آورم و البته کریدور اصلی پرواز را نیز می توان از سایت flightradar24 مشاهده کرد. در نتیجه متوجه می شوم که کدام سمت view بهتری دارد و به درد عکاسی می خورد. سپس به سایت seatguru می روم و صندلی موردنظر را برای هواپیمای همان ایرلاین خاص پیدا می کنم. در نهایت وارد سایت ایرلاین موردنظر خودم می شوم و seat selection را انجام می دهم. البته این کار واقعاً نیاز نیست ولی اگر می خواهید عکاسی یا فیلمبرداری از منظره ی بیرون هواپیما داشته باشید کمک می کند.

روز اول

حدود ساعت 15 وارد فرودگاه چانگی سنگاپور شدیم. داخل هواپیما به اتباع خارجی فرمی داده بودند که بیشتر به خاطر کنترل ویروس زیکا بود. پس از از این که پاسپورت ما check-in شد، به اداره مهاجرین فرودگاه سنگاپور رفتیم و دیدیم که اتباع کشورهای دیگر هم در آن جا نشسته اند. یک مصاحبه ی روتین در مورد هدف ما از سفر به عمل آمد و سپس راهی قسمت تحویل بار شدیم و در نهایت از فرودگاه خارج شدیم. تصاویر زیر مربوط به فرودگاه است.

تصویر 7 – فرودگاه بین المللی سنگاپور

تصویر 8 – فرودگاه بین المللی سنگاپور

تصویر 9 – فرودگاه بین المللی سنگاپور

تصویر 10 – فرودگاه بین المللی سنگاپور

تصویر 11 – فرودگاه بین المللی سنگاپور

نکته: همان طور که می دانید به طور کلی در کشورهای مالزی و سنگاپور (سایر کشورها را نمی دانم) همیشه به صرفه است که شما دلار خود را در همان کشور حسب نیاز خود و به تدریج تبدیل کنید. چرا که هم نرخ تبدیل در آن کشورها کمی بهتر است و هم این که اگر پولی اضافه بیاورید، در صورتی که آن پول دلار امریکا باشد راحت تر در ایران به ریال تبدیل می کنید. در نظر داشته باشید نرخ صرافی های داخل شهر کمی از داخل فرودگاه بهتر است. البته ما به منظور رسیدن تا هتل و تهیه سیم کارت از فرودگاه نیاز به پول اولیه داشتیم که در فرودگاه کمی تبدیل کردیم. سیم کارتی که ما تهیه کردیم برای اپراتور StarHub بود که طرح های متنوعی داشت و هر کدام از ما یک سیمکارت اینترنت (دیتا) با اعتبار 5 روز و حجم 4 گیگابایت (که واقعاً کافیست) تهیه کردیم. این سیم کارت که 18 دلار سنگاپور قیمت داشت خوشبختانه در مالزی هم به راحتی (بدون نیاز به رومینگ و هزینه ی اضافی) کار می کرد. بنابراین ما که 3 روز اول در سنگاپور و 2 روز بعد را در لنکاوی اقامت داشتیم کاملاً از سیم کارت خود استفاده می کردیم.

به دلیل این که هنوز با متروی آن جا آشنا نبودیم ترجیحاً با یک تاکسی به هتل رفتیم که حدود 20 دقیقه این مسیر به طول انجامید و هزینه ی تاکسی حدود 25 دلار سنگاپور شد. نقشه شبکه MTR یا همان متروی سنگاپور هم در زیر مشاهده می شود. البته واقعاً نیاز به این عکس نخواهید داشت چرا که تمام ایستگاه ها به اندازه کافی دارای نقشه، تابلو ها و علایم راهنما می باشند.

تصویر 12 – تاکسی فرودگاه تا هتل

تصویر 13 – نقشه شبکه متروی سنگاپور (MRT)

اگر پیش تر به مالزی سفر کرده اید، اطلاع داشته باشید که تاکسی گرفتن در سنگاپور کمی متفاوت است. اول این که تنها در Taxi Station ها می توانید تاکسی بگیرید نه هر جایی از خیابان. همچنین، برخلاف مالزی، در این کشور همه ملزم به استفاده از تاکسیمتر هستند و نمی توان از آن ها درخواست نمود که تاکسیمتر را استفاده نکنند و نمی توانید قیمت را از ابتدا تعیین کنید.

بالاخره حدود ساعت 16 به هتل رسیدیم و بدون معطلی اتاق را check-in  کردیم. من از قسمت پذیرش درخواست کردم تا در صورت امکان یک اتاق city view به ما بدهند و در قبال آن مابه التفاوت پول اتاق را خواهیم پرداخت. ولی از آن جا که اتاق خالی داشتند، بدون دریافت هیچ وجهی این لطف را در حق ما کردند. پس از استراحتی کوتاه در هتل، طبق جدول زمانی خود عازم منطقه ی زیبای Marina Bay  شدیم. خوشبختانه در فاصله ی 5 دقیقه ای ما (با پای پیاده) ایستگاه متروی Lavender وجود داشت که نقطه اصلی ترددهای ما شده بود. برای رسیدن به Marina Bay طبق جدول زمانی خود، باید به ایستگاه  Bayfrontمی رفتیم.

نکته درباره سیستم مترو (MRT) سنگاپور: استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی یا MRT سنگاپور بسیار ساده، مقرون به صرفه و راحت است. در ضمن واقعاً زمان هدر نخواهد رفت. پس بدون نگرانی همواره استفاده از مترو را در صدر کار خود قرار دهید. برای خرید کارت بلیط مترو کافیست به یکی از دستگاه های خودکار صدور و شارژ کارت بلیط مراجعه کنید و مقصد خود را مشخص کنید تا به شما مبلغ نمایش داده شود. پول نقد را داخل دستگاه انداخته و کارت خود را دریافت نمایید. این کارت به تعداد 6 مرتبه قابل شارژ مجدد خواهد بود. یکی از مزایای متروی سنگاپور این است که ایستگاه های تغییرخط (interchange) زیاد دارد و بنابراین مسیرهای جایگزین در مترو وجود دارد و خیلی راحت می توانید به هر ایستگاه که بخواهید دسترسی یابید.

اولین جایی که از آن دیدن کردیم، مجموعه برج های هتل Marina Bays Sands بود. ساختمانی با شکوه و زیبا که فقط تصاویر و ویدیوهای آن را دیده بودیم و مشاهده عظمت معماری آن از نزدیک واقعاً تحسین برانگیز هست. یکی از نقاط قوت سفر ما این بود که به دلیل نزدیک شدن به زمان کریسمس، بسیاری از اماکن شهر تزیین شده بود و حال و هوای خاصی داشت، از طرفی تخفیفات آخر سال هم به خوبی مشاهده می شد. در زیر تصاویری از محوطه داخلی و بیرونی Marina Bay Sands مشاهده می کنید.

تصویر 14 – لابی اصلی Marina Bay Sands

تصویر 22 – محوطه اطراف هتل MBS و برج های اطراف دریاچه

تصویر 23 – محوطه اطراف Marina Bay

تصویر 24 – ساختمان های هتل Marina Bays Sands

پس از یک پیاده روی یکی دو ساعته، باید به منطقه ی زیبای Gardens By the Bay می رفتیم. اگر در تصاویر و ویدیوها دیده باشید یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی سنگاپور، درختان غول پیکر ساختگی است که به طور خیلی زیبایی در کنار هم یک مجموعه ی بزرگ را به وجود آورده اند. جالب است بدانید این مجموعه دارای چندین جای دیدنی است. بنابراین من آن را در دو روز متفاوت (صبح و شب) در برنامه خود گنجانده ام. منطقه ای که درختان غول پیکر در آن قرار دارند، Supertree Grove نام دارد. این درختان زیبا هر شب در بازه ی زمانی ساعت 19:30 تا 20:30 برنامه رقص نور موزیکال دارد. بنابراین در شب اول ما طوری برنامه ریزی کرده بودیم که به این مراسم نیز برسیم و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد. پس با پای پیاده دقایقی پیاده روی داشتیم تا به مناظر زیبایی که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، برسیم (مکان های دیدنی دیگر این منطقه را شرح خواهم داد):

تصویر 25 – محوطه Gardens By the Bay

تصویر 26 – محوطه Gardens By the Bay

تصویر 27 – محوطه Gardens By the Bay

تصویر 28 – محوطه Marina Bay و ساختمان سمبل پنجه (دست) در پس زمینه

تصویر 29 – ساختمان سمبل پنجه (دست)

در پیاده روی شبانه این قسمت، هتل زیبای  Fullerton و همچنین ساختمان خاص Louis Vuitton و البته سالن های Esplanade را نیز مشاهده کردیم.

تصویر 30 – هتل Fullerton Hotel

تصویر 31 – ساختمان Louis Vuitton در وسط دریاچه

تصویر 32 – ساختمان Esplanade

مقصد نهایی شب اول ما، منطقه ی زیبای Clarke Quay (مردم آن را "کلارک کی" تلفظ می کنن).  منطقه Clarke Quay یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی سنگاپور است و کلاً زندگی شبانه در آن جا در میان توریست ها در اولویت هاست. جالب است بدانید اولین جاذبه سنگاپور برای بیشتر توریست ها، غذاهای متنوع این کشور است. منطقه ی Clarke Quay مکانی است مملو از کافه، رستوران و بار که غذاهای کشورهای مختلف در آن یافت می شود. غذای ایرانی هم از این امر مستثنا نیست و رستوران شیراز (Shiraz) در این منطقه غذاهای ایرانی ارایه می دهد که البته پرسنل ایرانی در آن جا نبود. اگر چه غذای ایرانی در خارج از ایران به خوبی داخل ایران یافت نمی شود، اما در مجموع تجربه ی بدی نبود. برندهای مختلف غذایی هم در این مکان وجود دارند. در کنار این غرفه های غذا، تفریحات دیگر مانند صندلی پرنده (قیمت 45 دلار سنگاپور) و کشتی کروز نیز وجود دارد که البته ما فرصت نیافتیم امتحان کنیم.

تصویر 33 – محوطه Clarke Quay

تصویر 34 – محوطه Clarke Quay

تصویر 35 – محوطه Clarke Quay

تصویر 36 – جوجه کباب رستوران شیراز

در نهایت آخر شب شده بود و ما تصمیم گرفتیم تا هتل که بیش از 3 کیلومتر راه بود، پیاده روی کنیم. پیاده روی شبانه در خیابان های سنگاپور و البته مالزی (سال گذشته) خیلی لذت  بخش است. چرا که با نقاط مختلف شهر نیز آَشنا می شوید.

روز دوم

طبق برنامه جدول زمانی، قرار بود به مراکز خرید و محله های معروف شهر برویم. از این رو پس از صرف صبحانه در هتل، راهی محله ی Arab Street شدیم. ساعت هنوز 9 صبح نشده بود. مشاهده کردیم که تمام مغازه ها تعطیل است و رفت و آمد چشمگیری در آن منطقه وجود ندارد. با تحقیق در اینترنت متوجه شدیم که بیشتر مراکز خرید در سنگاپور از ساعت 11 شروع به کار می کنند. این قضیه حتی در مورد برخی صرافی ها صدق می کرد. متأسفانه این نکته را در هیچ سفرنامه و سایتی مشاهده نکرده بودم. به هر حال برای جلوگیری از هدر رفتن زمان، سریعاً تصمیم گرفتیم برنامه های روز دوم و سوم (یعنی امروز و فردا) را بعضاً جابجا کنیم. بدین منظور فوراً به سمت ایستگاه مترو رفته و عازم Marina Bay شدیم تا از Skypark (بالای هتل Marina Bay Sands) دیدن کنیم. البته تصاویری از منطقه Arab Street در روز دوم تقدیم شما می کنم:

تصویر 37 – محله ی Arab Street

تصویر 38 – محله ی Arab Street

تصویر 39 – محله ی Arab Street

تصویر 40 – مسجد سلطان در محله ی Arab Street

تصویر 41 – مسجد سلطان در محله ی Arab Street

خلاصه با مترو به ایستگاه Bayfront رفتیم و از آن جا مسیری کوتاه پیاده روی کردیم تا به برج های سه قلوی MBS رسیدیم. با وارد شدن به لابی (همکف) هتل، انتهای سالن یک در خروجی داشت که از آن جا بلیط Skypark را به مبلغ 23 دلار سنگاپور برای هر نفر تهیه کردیم و با  آسانسور به طبقه ی آخر رفته و به یکی از مرتفع ترین نقاط شهر سنگاپور دست یافتیم که مناظر بسیار دیدنی اطراف آن، چشم نوازی می کردند. نکته ی لازم به ذکر این است که استخری که در این طبقه واقع شده است، استخر بینهایت یا Infinity Pool نام دارد و واقعاً یکی از آرزوهای من دیدن این استخر زیبا بود ولی متأسفانه فقط افرادی که در هتل اقامت داشتند مجاز به ورود به آن بودند. افراد متفرفه تنها مجاز به بازدید از سکوی دید باز (مانند عرشه کشتی) بودند. در ضمن، پیش از آن که به بالای برج بروید، از این شیرینی فروشی (اسم آن را به یاد ندارم) که در مسیر خواهید دید، می توانید اندکی خوراکی خوشمزه تهیه کنید.

تصویر 42 – شیرینی فروشی در هتل MBS

حدود یک ساعت بر روی عرشه بودیم و مشغول تماشای مناظر زیبا و عکاسی بودیم. حاصل این نظاره، تصاویر بسیاری شد که چند نمونه را در زیر مشاهده می کنید:

تصویر 43 – نمای زیبای Supertree Grove در Gardens By the Bay

تصویر 44 – نمای زیبای Cloud Forest و Flower Dome در Gardens By the Bay

تصویر 45 – نمای Flyer و شهر سنگاپور

تصویر 46 – نمای  شهر سنگاپور

تصویر 47 – نمای  شهر سنگاپور

تصویر 48 – نمای Flyer و شهر سنگاپور

تصویر 49 – نمای ساحل و شهر سنگاپور

تصویر 50 – نمای Marina Bay

پس از مشاهده زیبایی های وصف ناپذیر سنگاپور از فراز برج های MBS، عازم Gardens By the Bay شدیم که به راحتی از طریق یک پل دسترس پذیر بود. منطقه ی Gardens By the Bay نقاط دیدنی بسیاری دارد. از جمله می توان به Supertree Grove، Cloud Forest و Flower Dome اشاره نمود. ما ابتدا به Supertree Grove رسیدیم که البته شب گذشته از دیدن نورافشانی های آن لذت بردیم. این بار نمای متفاوتی از این درختان غول پیکر دیدیم. توجه داشته باشید اگر بخواهید به بالای پل اتصالی بین درختان بروید باید تا قبل از اوایل شب بلیط تهیه کنید. در زیر تصاویری از Gardens By the Bay (Supertree Grove) تقدیم شما می کنم:

تصویر 51 – نمای زیبای Supertree Grove در Gardens By the Bay

تصویر 52 – نمای زیبای Supertree Grove در Gardens By the Bay

تصویر 53 – نمای زیبای Supertree Grove در Gardens By the Bay

تصویر 54 – نمای زیبای Supertree Grove در Gardens By the Bay

تصویر 55 – نمای محوطه ی Gardens By the Bay

بعد از آن که از این درختان غول پیکر و محوطه اطراف آن بازدید کردیم، به Cloud Forest رفتیم. همان طور که در تصاویر مشاهده نمودید، در این منطقه دو ساختمان گنبدی شکل وجود دارد که در کنار هم واقع شده اند. یکی از این دو ساختمان، Cloud Forest نام دارد و دیگری Flower Dome نام دارد. این دو مجموعه از 9 صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان است و با تهیه ی  یک بلیط 28 دلاری (دلار سنگاپور) می توانید از هر دو دیدن کنید. داخل هر کدام از این ها یک دنیای خاص است.  منطقه ی Cloud Forest همان طور که از نامش بر می آید، جنگلی است که در این ساختمان گنبدی شکل برپا شده است. پوشش های گیاهی متنوع و مختلف، آبشارهای بلند و مسیری پر پیچ و خم و در عین حال زیبا و به یاد ماندنی در این مکان دیدنی وجود دارد. رطوبت این محیط همواره تحت کنترل است و همیشه مرطوب است. شما را به دیدن برخی تصاویر این مکان زیبا دعوت می کنم:

تصویر 56 – آبشار بلند و زیبای داخل Cloud Forest

تصویر 65 – نمای زیبای داخل Cloud Forest

تصویر 66 – نمای زیبای داخل Cloud Forest

تصویر 67 – نمای زیبای داخل Cloud Forest

بعد از این که گشتی یک ساعته در cloud forest داشتیم، وارد گنبد یا Conservatory دوم یعنی Flower Dome شدیم. همان طور که از نام این مجموعه مشخص است، شما در این مکان می توانید بهشتی زیبا  و تماشایی از گل های متنوع و رنگارنگ مشاهده کنید.  البته به دلیل نزدیک شدن به سال نو میلادی، دکوراسیون داخل این مجموعه بسیار زیبا شده بود. حاصل این گشت و گذار تصاویری ماندگار و خاطره انگیز بود که بخشی از آن ها را تقدیم می کنم:

تصویر 68 – نمای زیبای داخل Flower Dome

تصویر 75 – نمای زیبای داخل Flower Dome

تصویر 76 – نمای زیبای بیرون Flower Dome

تصویر 77 – نمای زیبای بیرون Flower Dome

پس از پیاده روی و بازدیدی یکی دو ساعته از این مجموعه، به شعبه ای از McDonalds در همان محوطه ی Gardens By the Bay مراجعه کردیم و ناهار را صرف کردیم.

تصویر 78 – صرف ناهار در McDonalds

بعد از پیاده روی نیم روزه ای که داشتیم، عصر شده بود و برای یک استراحت خیلی کوتاه در حد 1 ساعت، به هتل بازگشتیم. از آن جا که برنامه بعدی ما بازدید از Night Safari بود و زمان بازدید آن از 6 عصر آغاز می شد، تصمیم گرفتیم 1 ساعت در هتل استراحت کنیم. سپس با استفاده از مترو به ایستگاه Ang Mo Kio رفتیم و از آن جا با یک تاکسی به منطقه باغ وحش و Night Safari سنگاپور رسیدیم. این نقطه تنها جایی بود که ایستگاه مترو نزدیک آن نبود و ناچاراً باید با اتوبوس یا تاکسی بخشی از مسیر را طی می کردیم. از آن جا که تنها یکی دو بار آن مسیر را قرار بود طی کنیم و نمی خواستیم زمان هدر رود، با تاکسی رفتیم که کرایه ی آن کمتر از 20 دلار سنگاپور می شد. لازم به ذکر است، یکی از پرطرفدار ترین نقاط دیدنی سنگاپور که در میان سفرنامه های ایرانی و خارجی به چشم می خورد، Night Safari است. اما به نظر من و همسفرم این مکان خیلی به آن چه تصور می کردیم  نزدیک نبود و به نظر ما ورودی 45 دلاری این بازدید شبانه خیلی منطقی نبود. پیشنهاد من این است که در روز به این مکان بروید و از باغ وحش آن دیدن نمایید و نگران ندیدن Night Safari نباشید. به هر جهت ما از این مکان هم دیدن کردیم. ابتدا به یک show رفتیم و بعد از آن در یک مسیر پر پیچ و خم سوار یک tram یا مینی بوس شدیم و حدود 1 ساعت با سرعت اندک از حیواناتی که اطراف ما بودند بازدید کردیم. ما قرار بود یک بار به این مکان برویم به طوری که هم باغ وحش را ببینیم هم Night Safari، اما به دلیل تغییر اندک در برنامه و زمان بندی، تصمیم گرفتیم طبق شنیده ها Night Safari را ببینیم. توضیح خواهم داد که در روز آخر باغ وحش هم رفتیم و بسیار دیدنی بود. چند عکس از Night Safari تهیه کردم که در زیر می توانید مشاهده نمایید:

تصویر 79 – تصویر Night Safari سنگاپور

تصویر 80 – تصویر Night Safari سنگاپور

تصویر 81 – تصویر Night Safari سنگاپور

تصویر 82 – تصویر Night Safari سنگاپور

تصویر 83 – تصویر Night Safari سنگاپور

تصویر 84 – تصویر Night Safari سنگاپور

پس از بازگشت از Night Safari و صرف شام در نزدیکی هتل، به هتل رفتیم و استراحت کردیم تا صبح روز بعد با انرژی به برنامه های خود برسیم. خدا رو شکر تا این لحظه از سفر هوا ابری بود ولی بارشی نداشت و ما توانستیم به برنامه های خود برسیم.

روز سوم

صبح روز سوم قرار شد به باغ گیاه شناسی یا Botanic Gardens سنگاپور برویم. بنابراین صبح زود بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه در هتل، با استفاده از مترو به ایستگاه Botanic Gardens رفتیم. واقعاً یکی از زیباترین مکان های دیدنی سنگاپور همین باغ گیاه شناسی بود. البته من در تهران نیز چندین بار به باغ گیاه شناسی ملی ایران نیز رفته ام و بنابراین این منطقه از انتخاب های مورد علاقه ی من و البته همسفرم بود. همه چیز عالی بود و البته باران هم به صورت رگباری و پراکنده شروع به باریدن گرفت که زیبایی فضا را دوچندان کرده بود ولی کمی کار عکاسی من را دشوار کرده بود. البته باغ ارکید هم در این مجموعه قرار دارد و برخلاف باغ گیاه شناسی که ورودی رایگان دارد، دارای ورودی 5 دلاری است. متأسفانه ما در این لحظه دلار امریکا داشتیم و در اطراف این مجموعه به هیچ عنوان صرافی وجود نداشت از این رو نتوانستیم باغ ارکید را ببینیم. البته مسیر پیاده روی این مجموعه طوری بود که از سمت خیابان Orchard خارج می شدیم و بالاخره پس از یک پیاده روی طولانی به خیابان Orchard رسیدیم. از این جا به بعد پیشنهاد می کنم با مشاهده ی تصاویر زیر، سیری در این فضای زیبا داشته باشید:

تصویر 85 – تصویری از باغ گیاه شناسی سنگاپور

تصویر 112 – تصویری از باغ گیاه شناسی سنگاپور

تصویر 113 – تصویری از باغ گیاه شناسی سنگاپور

تصویر 114 – تصویری از باغ گیاه شناسی سنگاپور

به دلیل این که پیاده روی طولانی داشتیم تصمیم گرفتیم به Starbucks که در ابتدای خیابان Orchard به چشم می خورد رفته و با نوشیدن یک فنجان اسپرسو کمی خستگی رفع کنیم.

تصویر 115 – Starbucks در خیابان Orchard

تصویر 116 – Starbucks در خیابان Orchard

همان طور که می دانید خیابان Orchard شاید مهم ترین و اصلی ترین خیابان سنگاپور باشد. این خیابان پرتردد در دو طرف خود فروشگاه ها و ساختمان های تجاری زیبا و شیک دارد و البته بسیاری از برند های معتبر دنیا در این مرکز قرار دارند و طبیعتاً قیمت ها بالاست. اما با این وجود بهترین جا برای خرید همین مرکز است. چرا که شما هم می توانید فروشگاه هایی با قیمت های مناسب پیدا کنید و هم می توانید به برندهایی که حراجی دارند مراجعه کنید. به عنوان مثال در مرکز خرید ION Orchard که در این مرکز قرار دارد واقعاً فروشگاه های خوبی برای خرید پوشاک وجود دارد که قیمت های مناسبی دارند. در این خیابان نمایندگی H&M نیز وجود دارد که در چندین طبقه، به فروش البسه می پردازد. این مرکز تخفیف آخر سال بسیار خوبی گذاشته بود که من از این مرکز کلی خرید کردم. در این خیابان به دلیل سال نو، تزئینات زیبایی هم اجرا شده بود.

تصویر 117 – مرکز خرید ION Orchard

تصویر 118 – مرکز خرید ION Orchard

تصویر 119 – مرکز خرید ION Orchard

تصویر 120 – خیابان Orchard

تصویر 121 – نمای داخل مرکز خرید ION Orchard

تصویر 122 – نمای داخل مرکز خرید ION Orchard

در ادامه تصاویر بیانگر گذر از منطقه ی Orchard و صرف ناهار ایتالیایی خوشمزه در Orchard Gateway را خواهید دید: