سفری جالب به مالزی و سنگاپور

سفری جالب به مالزی و سنگاپور+ تصاویر

آمادگی سفر:

پس از پرس و جوی بسیار مقصد سفر را مالزی -سنگاپور انتخاب کردیم .من(29 سال) به همراه همسر(29 سال) ،پدرزن (59 ساله) و مادرزن (49) و خواهرزن (21 ساله) راهی سفر شدیم.هدفم از نوشتن سن در ادامه سفرنامست که سبب میشه تعریف ها از مکان های دیدنی را با توجه به سن و سالمون بهتر درک کنید.

دیگه از این به بعد از زبان همسرم میشنوید که زحمت تایپ رو کشیدن .

مبدا ما شیراز بود و پس از تحقیق اینترنتی و بررسی جاذبه های گردشگری تصمیم گرفتیم برخلاف تورهای معمول ارائه شده ،3 شب در مالزی اقامت داشته باشیم 5 شب در سنگاپور.من و همسرم هردو در رشته معماری درس خوندیم و جاذبه های دیدنی الویت بیشتری برامون داشت تا سرگرمی البته سعی کردیم برنامه مطابق میل همه باشه.

هتل کنکورد (Concorde Hotel) جهت اقامت در مالزی و هتل گرند سنترال (Hotel Grand Central) جهت اقامت در سنگاپور انتخاب و هزینه سفر 4400000 تومان جهت هر نفر پرداخت و بلیطها دریافت شد و قرار شد ویزای سنگاپور در مالزی به ما داده شود.پرواز قطر رفت شیراز-مالزی ،برگشت سنگاپور-شیراز

بهترین اقدام ما در این سفر جمع آوری اطلاعات از طریق سایت های مختلف بود که کار مارو بسیار در سفر آسون کرد.

1. از سایت های مختلف جاذبه های گردشگری مالزی و سنگاپور را پیدا کردیم .
  2. به سایت های مختلفشون رفتیم قیمت بلیط ها رو حدودی پیدا کردیم .(خرید اینترنتی ارزان تر از خرید حضوری هست).
  3. ساعت های بازدید را یادداشت کردیم.
  4. بین مکان های دیدنی با توجه به زمانمون اولویت بندی کردیم.
  5. قبل از سفر از طریق سایت google map تمام مکان های دیدنی را پیدا و فاصله ها رو نسبت به هتل مشخص کردیم.
  6. نقشه مترو و اتوبوس را پیدا کردیم.
  7. از اونجایی که در نظرات هموطنان عزیزم خونده بودم که طبقات بالا رو در هتل ها به ایرانی ها اختصاص نمیدن به هتل ها ایمیل زدم در خواست کردم اتاق هامون رو نزدیک به هم و در طبقات بالا بدهند.

بعد از جمع آوری وسایل آماده سفر شدیم.

جمعه 12 شهریور 95

پرواز ساعت 6 با قطر ایرلاین به مقصد مالزی بود .هواپیما راحت بود و بدون تاخیر پرواز کردیم صبحانه در هواپیما ساندویچ مرغ و سبزیجات به دلخواه به همراه کیک و آبمیوه سرو میشد و از طریق ال سی دی جلو هر نفر، میتونستیم فیلم ببینیم یا آهنگ گوش بدیم. پس از یک ساعت پرواز در دوحه توقف کردیم و سه ساعت در فرودگاه دوحه بودیم که با توجه به بزرگی و زیبایی فرودگاه و بازدید از فری شاپ ،این مدت بسیار سریع گذشت و ما مجدد سوار هواپیما شدیم .

فرودگاه دوحه

پس از پرواز 7 ساعته و پذیرایی نهار(انتخابی:مرغ یا ماهی یا کیک) وارد فرودگاه مالزی شدیم.

فرودگاه مالزی هم بزرگ و زیبا بود و جهت گرفتن بار به وسیله منوریل به قسمت دیگه ای از فرودگاه رفتیم و پس از تحویل بار و پیدا کردن لیدر ایرانی خود و جمع شدن همه مسافرها راهی هتل ها شدیم.

فرودگاه کوالالامپور

لیدر ما شیرازی بود و در مسیر راجع به تورهای مختلف صحبت کردن و گفتند فردای اون روز گردش رایگان شهری جهت بازدید از کارخانه شکلات و میدان استقلال و صرف رایگان نهار را دارن که ما از گشت انصراف دادیم و با توجه به زمان محدودمون در مالزی تصمیم گرفتیم خودمون به بازدید کوالالامپور بریم.

وارد هتل شدیم و خوشبختانه متوجه شدم ایمیل من تاثیر گذار بوده و برخلاف تمام هموطنان عزیزمون که در طبقه 3 و 4 اقامت داشتن ما در طبقه 7 اقامت داشتیم و اتاق هامون در کنار همدیگه بود. بعد از تحویل اتاق ها با توجه به اینکه ساعت 12 شب شده بود بعد از گرفتن دوش خوابیدیم.

بررسی هتل کنکورد: نمره از 20

نوسازی اتاق ها(13)،اندازه و ابعاد اتاق(10)،صبحانه(14)،معماری (10)،برخورد کارکنان(14)،مکان یابی(19).

صبحانه: تنوع غذا ها خیلی زیاد بود اما غذای بین المللی کمتر سرو میشد،یک نوع پنیر و فقط یک نوع کالباس،اگر میوه(اناناس یا سیب) تمام میشد مجدد شارژ نمیشد. ولی خوشبختانه دو سه نمونه کیک و شیرینی سرو میشد. نیمرو و املت هم به دلخواه آماده میشد و معمولا ایرانی ها میخواستند بیشتر پخته شود.

واحد پول :رینگت                                   تفاوت زمانی تا ایران: سه ساعت و نیم جلوتر از زمان ایران

شنبه 13 شهریور 95:

صبح تا ظهر

صبح ساعت 8.15 برای صرف صبحانه به طبقه یک رفتیم ، صبحانه جذاب بود و کامل ولی پنیر یک نوع بیشتر نداشت و اگه تمام میشد سریع شارژ نمیشد متاسفانه البته چون فضای نشستن برای صرف صبحانه کم بود باید قبل از ساعت 8 حضور داشته باشید تا معطل نشید . بعد از صرف صبحانه با توجه به نقشه ها به سمت برج های پتروناس رفتیم (10 دقیقه پیاده) و پس از بازدید از ساختمان و گرفتن عکس از مجموعه تجاری زیر پتروناس بازدید کردیم

QBf2n5JEie1gTdfNuLgk6ufdzH474l632VmasqCW.jpegzXmZDJCfqYZC63qM5TT9omvHAX0FtXUnf0O1NWfr.jpeg

.کیفیت و تنوع جنس ها زیاد بود و قیمت ها هم متناسب بود اما خرید مالزی مثل ترکیه نیست .یعنی اجناس ارزون نبود شاید بشه گفت با توجه به تنوع، قیمت ها متناسب بود.بعد از کمی دیدن مغازه ها به آکواریوم در طبقه پایین پتروناس رفتیم که همزمان با ما بچه های کوچک از مدرسه امده بودند که تعداد زیادی بودند و اذیت شدیم ،

اکواریوم زیبایی بود با اطلاعات راجع به هر گونه ماهی و یک مسیر تونل مانند که در سه طرف شما یعنی کنار و بالا ماهی ها رد میشدند و شما در یک مسیر ریلی از بین آنها حرکت میکردید. خیلی جالب و زیبا بود ، پیشنهاد میکنم بازدید کنید حتما .

برای نهار از هایپر مرکز تجاری، مرغ سوخاری خریدیم به قیمت (8) رینگت.از همون جا هم چند نمونه میوه های متنوع خریدیم و به هتل برگشتیم.

در تورهایی که لیدر شب قبل معرفی کرده بود یک رستوران مالایی با اجرای رقص های محلی و صرف شام بود که برخلاف اینکه ما چیزی از این رستوران در تحقیق هامون نشنیده بودیم بسیار از این رستوران تبلیغ کردن و همین باعث شد که ما مشتاق دیدن این رستوران باشیم .قیمت تور 40 دلار امریکا بود که ما بعد از سرچ در گوگل مپ متوجه شدیم رستوران در فاصله 5 دقیقه ای هتلمون هست! این شد که در مسیر بازگشت به هتل به رستوران سالوما رفتیم و برای ساعت 8 میز رزرو کردیم که قیمت به ازای هرنفر 90 رینگت شد.

عصر و شب

بعد از صرف نهار و تست میوه ها و استراحتی کوتاه راهی پوتراجایا مرکز سیاسی اداری مالزی شدیم. در ایستگاه تاکسی یک ون کرایه کردیم (ون ها 5 نفره هستند و با توجه به قیمت ها که میشد کاملا با راننده چونه زد یا قیمت را از اول مشخص کرد برای ما تاکسی در مالزی کاملا به صرفه بود). قرار شد تاکسی مارو به پوتراجایا ببره و همه جا رو نشونمون بده و بعد  به هتل برگردیم .

در راه راننده تاکسی به ما گفت من شمارو به کارخانه شکلات و قهوه میبرم و این را به خاطر اینکه به شما در کشور من خوش بگذره انجام میدم (البته ما بعد متوجه شدیم به ازای خرید ما پورسانت میگیره که البته ما خریدی نداشتیم!) بعد از بازدید کارخانه شکلات و قهوه که خیلی به اندازه ای که تبلیغات میشه جالب نبود راهی پوتراجایا شدیم. شهر بسیار جالبی بود و از همه بناهای معروف کشورهای مختلف در این شهر استفاده شده مثل تاج محل، پل خواجو و....

از پل های مختلف بازدید کردیم و بعد به سمت مسجد صورتی رفتیم که بی شک زیباترین بنای پوتراجایا بود. بعد از بازدید از کل پوتراجایا و گرفتن عکس به بلندترین قسمت شهر رفتیم و یک دید کلی به شهر داشتیم.

به سمت هتل حرکت کردیم و سریع پس از تعویض لباس راهی رستوران سالوما شدیم .از نظر من بدترین اشتباه ما در این سفر رفتن به رستوران سالوما بود. رستوران کیفیت بسیار پایینی داشت (ما آمادگی غذاهایی مالایی که با ذائقه ما مناسب نیست را داشتیم و این را جز فرهنگ کشور میدانستیم اما مساله کیفیت بسیار کم رستوران برخلاف تبلیغ ها بود)، رقص ها و برنامه های بسیار ضعیفی داشت و من واقعا افسوس خوردم به حال تمام ایرانی هایی که پول خودشون را با توجه به صحبت لیدرها به این شکل از دست داده بودند و برنامه ساعت 10 شب تمام شد و ما به هتل برگشتیم و استراحت کردیم.

یکشنبه 14 شهریور

صبح بعد از خوردن صبحانه رفتیم سمت بلندی های جنتینگ، از ایستگاه تاکسی یه ون کرایه کردیم با مبلغ 220 رینگت قرار شد مارو ببره، مسیر سرسبز و خوبی بود. به ایستگاه که رسیدیم با خرید بلیط تلکابین (6 رینگت نفری) وارد تلکابین شدیم خیلی خیلی این قسمت خوش گذشت. ارتفاع زیادی رو بالا رفتیم و کلی منظره زیبا دیدیم و کلی هم ترسیدیم خیلی هیجان داشت.تقریبا (35) دقیقه در مسیر بودیم که رسیدیم.

MPhBboADOcTNkPx2NjCi9hgvIaPGXloNVRG3xQsB.jpegTAIiwGjjNDu2yXFdY043RoU9NUl27iV0viIRsFHp.jpegqQEzpzdYzifYfMBbe3oGjoqIypptlQU1cxcCZ1GU.jpeg

بعد از رسیدن به بلندی ها و بررسی نقشه ها از کازینو جنتینگ بازدید کردیم و بعد سمت هتل (فرست وورلد پلازا) رفتیم. ازفروشگاه ها دیدن کردیم و کمی خرید کردیم (حتما فروشگاه نایک را برید). تقریبا ساعت 1.45 دقیقه به قسمت پارکینگ رفتیم و با شاتل های مجانی راهی معبد بهشت و جهنم شدیم که یکی از زیبایی های بینظیر مالزی بود. طبیعت زیبا و محیط آرامش بخش و معماری عالی تقریبا یک ساعت و نیم به بازدید پرداختیم و از اونجا با همون شاتل های مجانی برگشتیم به جای اولمون و یک تاکسی گرفتیم و به سمت هتل برگشتیم.

VAuFGvnJENzItmnWkFAxZ0Ur7piz5tE9AidcwUja.jpegu1fKpDs7iwVXoZ4yvA1b4wmf0qN4YiXwEF6S1bR5.jpeg7r25E3496VdEoEW7yGl9uTN0eiiPTTJDIuVow6EU.jpeg

نهار از شیراز کنسرو لوبیا آورده بودیم که با کلی مصیبت گرمش کردیم! نهارخوردیم و استراحت کردیم.

عصر رفتیم به خیابان بوکیت بیتانک که مراکز عمده خرید مالزی اونجاست. در یکی از مراکز خرید مشغول خرید کردن بودیم که همسرم را با چهره ای پریشان دیدم پرسیدم چی شده و اون گفت که ویزا سنگاپورمون نیومده، حالا من فکر کردم که داره منو اذیت میکنه و بهش گفتم بسه شوخی نکن ولی بعد با تماس های تلفنی متوجه شدم حقیقته! متاسفانه ویزا نیومده بود حالا ما به دفتر شیراز زنگ میزدیم و دفتر مالزی و همه فقط میگفتن ویزا نیومده فردا برید مالزی رو بگردید اما اماده باشید اگر ویزا اومد سریع میفرستیم هرساعتی بود برید سنگاپور. این موضوع یک بی برنامگی بزرگی برای ما ایجاد کرد چرا که ما یک روز سنگاپور رو از دست میدادیم و بعد تصمیم گرفتیم به جای اون روز(پارک آبی سنتوزا) بریم پارک آبی سان وی لاگون کوالا، اما چون لیدر میگفت آماده باشید یهو میگیم نیم ساعت دیگه برید برنامه مارو دچار آشفتگی کرده بودند. ضمن اینکه بلیط برگشت ما از سنگاپور بود و معلوم هم نبود ویزا تا روز آخر درست شه!. البته یک شبه دیگه برای ما هتل رو در مالزی خود آژانس با هزینه خودش گرفت .

خلاصه شام رو در یکی از شعب مک دونالد خوردیم و بعد یکم خرید با روحیه نه چندان جالب برگشتیم هتل و وسایل هامونو جمع کردیم و یه جورایی در حالت استند بای بودیم.

دوشنبه 15 شهریور 95 (سخت ترین روز سفرمون)

صبح بعد از صرف صبحانه که دیگه واقعا تکراری شده بود رفتیم سمت باغ پرندگان مالزی باغ زیبایی بود پر از طاووس ها و فلامینگوهایی که از کنارمون رد میشدند، یه قسمت هم میمون ها بودن و شترمرغ و طوطی و... فضا هم سرسبز و زیبا خیلی بینظیر و زیبا بود و تجربه جالبی بود تنها قسمت بد ماجرا گرمی هوا بود که اونجا بستنی یخی خوردیم عطشمون کم شد. بعد از بازدید رفتیم سمت باغ گیاه شناسی که ورودی نداشت اونجا هم خوب  بود کلی عکس گرفتیم (اگه زمان زیاد ندارید که مالزی باشید خیلی پیشنهاد نمی کنم ولی ما مجبور بودیم )

yKCt4X8pCvUt8TrrXRn5yq6g3CN17cS2oDKjPl9V.jpegQ1wM22jvUGw6EeTcVVCeWFrHSTPAX8nYRXLERAjh.jpeg

بعد از این رفتیم به سمت ایکیا مالزی . خوب بود خرید کردیم ولی چون پول زیاد چنج نکرده بودیم بعضی از خرید هامونو نتونسیم حساب کنیم و همونجا گذاشتیم

و درنهایت برگشتیم هتل توی این مدت هم مدام زنگ میزدیم پیگیر ویزا بودیم که هیچ خبری نبود.

ظهر رفتیم هتل و جاتون سبز خورش قیمه و قورمه سبزی که از ایران برده بودیم (غذای مائده) رو روی کتری برقی داغ کردیم! خیلی چسبید خوردیم و توی هتل استراحت کردیم. شب رفتیم پاساژهای مختلف گشتیم و خلاصه خبری نشد از ویزا.

AJVuFiNFOD8kBozTDnXdwXAFyeFDZg4DGqRHrgVb.jpegiU8BQtCXxDlw4mMRoLyOFcsygiFW1oMEWn3E7JSX.jpeg

سه شنبه 16 شهریور

صبح بعد ازخوردن صبحانه هتل از دفتر مالزی زنگ زدن و گفتن که هتل را ساعت 12 چک اوت کنید و بعد از ظهر میرید سنگاپور اما ویزا رو مرز سنگاپور تحویل میگیرید، ماهم که بارمون بسته بود رفتیم آخرین خرید های خودمون رو انجام بدیم که ساعت 11 زنگ زدن که 11.30 لابی باشید ما میایم دنبالتون. ( این هم سلیقه زیبای یکی از مهماندارای هتل بود که نزدیک به 8 سال طول کشیده بود که برچسب پرواز مسافرا هم چین توپی بشه )

حالا ما بدو بدو برگشتیم هتل و چک اوت کردیم و 11.30 اومدن دنبالمون و راننده هی به ما استرس داد که به من تازه خبر دادن با این ترافیک اگر اتوبوس را از دست بدید من مقصر نیستم و اصلا حال ما خراب شده بود که حالا که ویزا داره میاد ببین چه بد شانسی ما داریم. خلاصه رسیدیم به اتوبوس و بلیط هامونو گرفتیم لیدر ایرانی چون ما تنها ایرانی های اتوبوس بودیم به ما توضیحات خوبی داد که :1.بردن سیگار و آدامس ممنوع است

2.دوتا مرز را باید بگذرونیم اولی خروج از مالزی دومی ورودی سنگاپور(فاصله کمی دارن باهم)

3.مدت سفر 5 ساعت

4.در مرز خروج مالزی احتیاجی به چک بار نیست اما در مرز دوم باید بار رو ببرید

قرار شد آقای پاکستانی به نام کامران که کارگزار دفتر سنگاپور بود در مرز منتظر ما باشه تا ویزا رو بده و گفت خیالتون راحت که اون منتظر شماست.

ماهم سوار اتوبوس شدیم و رفتیم سنگاپور، در مسیر به دفتر زنگ زدیم و گفتن که نگران نباشید کامران منتظر شماست. مرز اول که رد شدیم و مهر خروج مالزی رو زدن ما مجدد به دفتر تماس گرفتیم و اونجا به ما گفتن با عرض معذرت کامران تاخیر داره شما در مرز سنگاپور برید آفیس بشینید تا بیاد. (یعنی هی به ما شوک وارد میکردند).

وارد که شدیم یک پلیس آفیسر از ما خواست که ویزا رو تحویل بدیم و ما توضیح دادیم که قراره ویزا رو بیارن اون هم مارو منتقل کرد به دفتر پلیس و درب رو بستن حالا تو کشور غریب نه راه رفت داشتیم نه راه برگشت و نه میدونستیم این کامران میاد یا نه.....نیمی از عمر هممون کم شد و تلفن هامون هم آنتن نمیداد.(اینجا باید بگم برخلاف تمام نوشته هایی که من راجع به بدی برخورد آفیسر های سنگاپور با ایران خونده بودم اینقدر با احترام با ما برخورد شد در این کشور که ما شرمنده شدیم با مهربونی از ما خواستن استرس نداشته باشیم برامون آب آوردن و بعد شروع به پیگیری از طریق شماره هایی که ما داده بودیم کردن و بعد که دیدن گفته های ما درست هست از ما خواستن استرس نداشته باشیم).

این آقای کامران بعد دوساعت معطلی ما که نمیتونم حالمون رو توصیف کنم اومد و حالا زنگ میزد که من بیرون هستم شما بیاید هرچی ما میگفتیم ما اگه میتونستیم بیایم بیرون که ویزا نمیخواستیم نمیفهمید خلاصه یکی از آفیسر ها رفت و ویزا ها رو آورد و با مهربونی به ما گفتن مشکل حل شده و بعد مراحل اداری مهر ورود رو بالاخره زدن و ما وارد سنگاپور شدیم.

با اتوبوس به سمت ترمینال رفتیم (90 رینگت هزینه) چون به علت معطلی اتوبوس اصلی را از دست داده بودیم. و اونجا ترانسفر منتظر ما بود و ما رو به سمت هتل برد. بعد از تحویل اتاق ها یک نفس راحت کشیدیم. و بعد گذاشتن وسایل رفتیم خیابان ارچاد را دیدیم پاساژها بسته بودن ولی مدرنیته را میتونستیم ببینیم .خیابان.....) در نزدیکی ارچاد خیابان قشنگی بود که ما قبلا سرچ کرده بودیم و دیدم پر از کافه است و خیابان زیبا و شلوغی بود. شب لیدر ایرانی به نام سولماز به ما اس ام اس داد که فردا 9.30 لابی باشید گشت رایگان هست.

بررسی هتل گرند سیتی :

نوسازی اتاق ها(15)،ابعاد اتاق ها(13)،صبحانه(10)،لابی(15)،برخوردکارکنان(17)،مکان یابی(20).

صبحانه: میوه سیب و موز و هندوانه ،غذاهای اصلی غیرقابل خوردن بود هیچ کدوم از ایرانی های ساکن هتل از غذاها استفاده نمیکردند.کورن فلکس و شیر،یک نمونه کیک، و تخم مرغ آبپز، چای و آب پرتقال.

چهارشنبه 17 شهریور 95:

بعد از خوردن صبحانه رفتیم لابی و سولماز رو دیدیم و گفت گشت شهری باغ گیاه شناسی و ارکید، محله چینی ها و کارگاه جواهر هست. و چون که این مکان ها جز برنامه ما بود استقبال کردیم و رفتیم. اول رفتیم باغ گیاه شناسی هرچقدر من از زیبایی های این باغ براتون بگم کمه واقعا عالی ، زیبا و بینظیر باغ ارکید هم ورودی داشت اونجا هم خیلی عالی بود. حتما از این باغ دیدن کنید. مثل عکس های آنشرلی بود این باغ یعنی دریاچه طبیعت، قطعه ای از بهشت.

vxRNGnZuNLXB6dw68QRGtT5ZCPklOgMzrnxk1d9d.jpegzw5fmPTLMOL5sb41JXjvkGBFFhY56BuRbz3vAQuk.jpegGhdKyYnvfmfgu0uTNAKibnTYhOVn33q5aaPpOkBa.jpegxN4JGbwFOPrPikRXYfdHbSNROuP86yg8Tttm3OSo.jpegHoIoH3NOtsQ4E53GmlJTUjOCh1PDErS6wGGJFP9L.jpeg

بعد به سمت کارگاه جواهر رفتیم که اصلا جالب نبود و در مسیر سولماز از تورهای مختلف گفت که هرکس میخواست ثبت نام میکرد .قیمت تورها خیلی بالا بود ما که اطلاعاتمون کافی بود و میل به جستجو اکتشاف در سفر داشتیم از رفتن با تور صرفه نظر کردیم که خیلی هم با ما سولماز بد برخورد کرد و گفت مطمئن باشد ضرر میکنید!!!!! که من در ادامه میگم چطور ما ضرر نکردیم.

بعد به سمت بازار چینی ها رفتیم اونجا سولماز تور بعد از ظهر سنتوزا را گذاشته بود که ما نرفتیم و از گروه جدا شدیم. از معبد هندی ها بازدید کردیم و به سمت خیابان چینی ها رفتیم برای خرید سوغاتی عالی بود خیلی زیبا و جالب بود معماری اونجا و تحرک مردم و بازارهای رنگارنگ.

qUORSyzIYrwjC4FRfXzw0WSpJqOXS0zmMbscypw3.jpegr3a1ItvehVPAiBtNioJTsgmXiKIyjZAQbB7mGvxg.jpegNZf53MwRMe7jL76Wty4bdn7JAEVkclKAC5ZFteT3.jpeg

نهار را در خیابان خوردیم و مرغ، میگو و صدف ، همشون خوشمزه بودن و به امتحانشون میارزید. بعد استراحت از اونجا سوار مترو شدیم و رفتیم به سمت مارینا بی (تهیه بلیط از مترو در سنگاپور مثل دستگاه عابر بانکه اول مقصد رو مشخص میکنید تعداد بلیط ها مشخص میکنید و بعد از معلوم شدن قیمت و گذاشتن پول بلیط صادر میشه اصلا نگران نباشید خیلی ساده هست). دو تا ایستگاه عوض کردیم و به مارینا بی رسیدیم(هزینه به ازای هر نفر شد 3.2 دلار سنگاپور).

ایستگاه مارینا بی پیاده شدیم و از روی نقشه پرینت گرفته گوگل مپ سریع به سمت مسیر رودخانه رفتیم (خیلی لذت بخش هست وقتی طبق نقشه ها بدون سوال بهترین مسیر را پیدا میکنی). و کلی از دیدن منظره ها هیجان زده شدیم. معماری بینظیر، تمیزی شهر، زیبایی های طبیعت اصلا سنگاپور در یک کلمه هر جا برید شما رو سوپرایز میکنه و عالیه.

oX4GKD53RAM6HwUklkowEz2DNQ3u7ZtcyGR4Hpfo.jpegtZrNuOWiZhRAq7kXWWJfbZIeFUmiTmJhwQmHGu2L.jpeg

از موزه کنار مارینا بی هم دیدن کردیم و ورودی پرداخت کردیم .موزه تکنولوژی بود و به طراحی معماری به نام موشه سفدی انجام شده شبیه یک گل نیلوفر هست و نشان از مهمان نوازی دارد.کنار نیلوفرهای آبی عکس گرفتیم و بعد به سمت مارینا بی حرکت کردیم و برای بازدید از طبقه آخر بلیط تهیه کردیم و رفتیم طبقه آخر.اونجا یک دید کامل به همه اطراف سنگاپور داشتیم مناظر عالی و بینظیر بودن .کل سنگاپور رو میتونستیم ببینیم.

O8FjHBWXfBHUzBEZwN1VEUm77d8SLXR3aTURgdT5.jpegLeyrasOlH0aiVKItUTcyN7fZ9jd9t7JuuiBryoXf.jpeg=GzC9Y6A0fzYavMlrHSHLs3xq4EHTUn6FjPG06CwB.jpegPwQ5WMxu7JnEE3UPomXM44tYztgRGM1OFG024B1u.jpeg52HVN5sEdwEPw0VjLnLAZtSr1qWtffvGs70PlTfg.jpegEkP32bU7Ujlfww6TbXbVGBAfmhkx4AmFPWFUnk6j.jpegkL5EQ0ZGF3AbtizqXo0XXIIoeklt50YQ7REN0rd6.jpeg

بعد از یک ساعت تماشای همه قسمت ها رفتیم به سمت پارک گاردن بای د بی و بلیط تهیه کردیم از سری باغ های زیبای این قسمت دیدن کردیم ، دیگه هوا تاریک شد و خیلی از جاهای پارک رو نتونستیم ببینیم ،توصیف فضاها خیلی سخته زیبایی این فضاها فقط با دیدن قابل درکه و تحت هیچ شرایطی این زیبایی هارو از دست ندید.

BlMAttezCKQtBWr2dD88JS43GPmKcxmzCoSUCYr5.jpegMiAu7c4zLYI49laQ58duwbLTVVDTLUW2qrPT9VcZ.jpegGUveySTwqJGZHUv4nEJK1HXWYlOAXLcwHhZnMvpT.jpeg

بعد از بازدید برگشتیم سمت مارینا بی تا برنامه نور و آب را تماشا کنیم از همون جا دوتا پیتزا خریدیم (به قیمت 70 دلار) که انصافا عالی بود و برنامه را تماشا و با مترو برگشتیم هتل. این بازدیدمون عالی عالی عالی بود.

حالا جالبه بدونید تور قیمت 50 دلار امریکا را برای هرنفر جهت بردن به قایق سواری رودخانه، بازدید از مرکز تجاری هتل مارینا بی و دیدن برنامه نور آب گذاشته بود (تمام این برنامه ها ورودی نداشت و تور اصلا پارک های گاردن بای د بی و موزه و طبقه آخر مارینا بی را نمیبرد). اگر ما دقیقا میخواستیم برنامه تور را داشته باشیم با هزینه 6.4 دلار سنگاپور میتونستیم از این فضاها دیدن کنیم حالا ببینید چطور سولماز به ما میگفت ضرر میکنید!!!(دوستان ما 175 هزارتومان هزینه کردن و ما 12 هزارتومان!!!! و واقعا ناراحت شدم برای هم وطنان عزیزمون که بدون تحقیق حتی بازدید کاملی هم از فضاها انجام نمیدن. و ما تمام اون پول را صرف هزینه از همه قسمت های مجموعه مارینا بی کردیم.

پنج شنبه 18 شهریور 95(بازدید از سنتوزا)

صبح رفتیم به ایستگاه HARBOURFRONT و از اونجا بلیط شهربازی رو گرفتیم و مترو و رفتیم سنتوزا، وای عالی بود. یونیورسال استادیو  یک پارک هست که از چند قسمت تشکیل شده مثل پارک ژوراسیک، شرک و.....هر قسمت رو که وارد شوید یک ترن هایی هست که از آب عبور میکنه، تصاویر سه بعدی رو نمایش میده، سینما سه بعدی داره و از همه جالب تر آدم هایی که لباس شخصیت های کارتونی رو پوشیدن و با شما عکس میگیرن بینظیر بود.

e5UNBEJTaMzIKilVTmxhTLtqi7xCIdroN130ar6X.jpegZdoZp6QwCrVylKz5YcapzAkuYzsNXgFXIHjXKMtS.jpegyG7rjOc5O7qCmLgTczYg4fPh4CBUHOnP3T5vd01V.jpeg

بعد از 5 ساعت بازی خارج شدیم و رفتیم به سمت ساحل پالاوان خیلی زیبا بود پل معلق زیبایی ساحل، آسمان آبی اونجا استراحت کردیم و بعد از چند ساعت رفتیم یه سمت پارک مرلیون، بعد هم رفتیم مک دونالد و ساندویچ خوشمزه ای خوردیم و رفتیم شب در کنار ساحل نمایش ققنوس، که انصافا عالی و بینظیر بود بعد هم از همون مسیر رفت برگشتیم به هتل و حسابی خسته شده بودیم از پیاده روی در پارک و عملا بی هوش شدیم .

جمعه 19 شهریور95

صبح بعد از صرف صبحانه قرار بود بریم پارک سافاری و باغ وحش که به دلایلی کنسل شد و رفتیم اطراف هتل و بعدش رفتیم موزه سنگاپور که خیلی جالب بود، موزه بزرگی نبود و چیزایی که داخل موزه بود برای ما خاطرات جالبی داشت، مثلا نوشابه شیشه ای، تیله، دوچرخه های انگلیسی قدیمی که توی یزد زیاده ، دوربین های عکاسی نگاتیوی و ...

خلاصه جالب بود .

wQjBIhoYEDTbsYVmZVLn79kczxd3fcly2rDwHXtP.jpeg7ZbpPBK5z4Uv7caR80ThYCI8CC4UanV2ZwZq1jfw.jpeg

نهار برگشتیم هتل و همسرم رفت ماساژ های کنار هتلمون که خیلی زیاد بودن و خیلی خوب به گفته همسرم که به دو صورت بودن یا پا فقط یا کامل که یک ساعت 45 دلار سنگاپور بود ، من و پدر و مادرم هم رفتیم استخر هتل که در طبقه آخر بود و خیلی تمییز بود و خلوت . بعد از استراحت قرار شد بعد از ظهر بریم خیابان کلارک که مغازه های برند . رستوران و کافه هست .

رودخانه ، رستوران ، کافه و شب بیداری ، خیلی خوب بود تا آخر شب همونجا بودیم و شام خوردیم و پیاده برگشتیم هتل .

شنبه 20 شهریور و روز آخر سفر

صبحانه خوردیم ، وسایلمون رو جمع کردیم اتاق ها رو تحویل دادیم و رفتیم به سمت بازار و همسر جان هم رفت ماساژ دوباره و ظهر یه فست فود ایتالیایی رفتیم که خیلی خوب بود و پیتزا های فوق العاده ای داشت ، دوباره خرید رفتیم و عصر برگشتیم هتل و منتظر لیدر شدیم اومد دنبالمون و رفتیم فرودگاه سنگاپور که یکی از بینظیر ترین فرودگاههای دنیا هست . مدارک رو چک کردن و برگشتیم دوحه و بعد شیراز .

xV3RucOX4sRGdYX3Z6nPw8opJKqKfSlKdRzm6veE.jpeglOgG9nYicjpg9XrjH5Y1rgRLYjF5yZOMjBclMRln.jpeg6opdapt29fYBb6zL8hiONv5ceF0adNmTbmomFCwL.jpeg

ممنون از توجه شما ، ببخشید اگه خیلی توضیحاتو ندادم چون خیلی طولانی میشد و اولین بار بود که سفرنامه مینوشتم .

نتیجه کلی از سفر :

1. ویزای سنگاپور رو حتما در ایران دریافت کنید حتی اگه هزینه داشته باشه .
  2. هتل در مالزی 4 یا 5 ستاره خوبه ولی در سنگاپور 4 ستاره کفایت میکنه پس هزینه نکنید چون هتل نیستید اصلا .
  3. مالزی طبیعت جالبی داره و سنگاپور مدرنیته فوق العاده است .
  4. حتما بلیط برگشت از سنگاپور بگیرید چون برگشت به مالزی هم وقت گیر هست هم خسته کننده و یک روز رو از دست میدید
  5. من تصمیم گرفتم هر مسافرت یک شهر یا یک کشور ببینم چون زمان کافی داشته باشم تا کامل ببینم اون شهر رو
  6. حتما اطلاعات مکان ها و ساعت کاری و موقعیت جغرافیایی رو از قبل پی گیری کنید تا برنامه خوبی داشته باشید و با فرهنگ مردم داخل مترو ، اتوبوس آشنا بشید و لذت ببرید نه اینکه همه پولتونو بدید به لیدر ها و هم زمانتونو .
  7. من کلا وقتی سفر میرم قیمت ها رو با ایران مقایسه نمی کنم که ارزون هست یا گرونه ، از اون لحظه لذت می برم
  8. اگه اتاق معلولین بهتون دادن استقبال کنید چون شلنگ آب داره
  9. عکس هتل و اتاق نذاشتم میتونید تو booking سرچ کنید
  10. اطلاعات متروها در سنگاپور هم توی سایت ها به سادگی گیر میاد و هم چنین top 10 در رستوران ، کافه و ... رو حتما پیدا کنید قبل از سفر