سفری هیجان انگیز و ماجراجویانه به مالزی

سفری هیجان انگیز و ماجراجویانه به مالزی

سفرنامه مالزی

بسمه تعالی

با سلام به تمامی اعضای محترم لست سکند که به ما فرصت استفاده از سفرنامه های دوستان عزیزم را دادند تا بتوانیم با تبادل اطلاعات خود یکدیگر را با فرهنگ و آداب و رسوم دگر ملل ها آشنا کنیم .

سفرما به مالزی کشور (مالایی ها ،هندی ها  و چینی ها ) که هرکدام جدا از اعتقادات و فرهنگ ها با صلح در کنار هم زندگی می کنند.مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا واقع شده است که پایتخت آن کوآلالامپور با سی میلیون جمعیت توسط مالایرها اداره میشود.سازمان های دولتی و وزارت خانه های این کشور در شهر الکترونیکی پوتراجایا واقع شده است.

این کشور شامل 13 ایالت می باشد که تا قبل از سال 1965 سنگاپور نیز جز مالزی محسوب می گردید که پس از این سال سنگاپور به کشوری مستقل تبدیل شد. بر اساس قانون اساسی مالزی پادشاه از میان 9 سلطان ایالت های مختلف مالزی از 13 ایالت به طور دوره ای و هر 5 سال یکبار انتخاب مشود.پادشاه در مالزی دارای اختیارات و وظایف تشریفاتی است و بر اساس توصیه های مجلس و کابینه عمل می کند.

از نظر آب و هوا ، تمام فصل های سال گرم وشرجی است. حداکثر دما 34 درجه و حداقل دما 24 درجه می باشد. بنابراین می توان گفت کاکائو بهترین محصول این کشور است زیرا درخت کاکائو در دمای کمتر از 22 درجه کیفیت محصول خود را از دست می دهد. روغن پالم و آناناس نیز از دگر کالاهای صادراتی این کشور می باشد.

انتخاب هتل

برای اینکه سفری رضایت بخش داشته باشید باید هتلی که با نیاز ها و استانداردها ی شخصی شما همخوانی دارد را  انتخاب کنبد. معمولا بیشتر هتل ها در این چهار نقطه واقع شده است (Klcc-Bukit Bintang- Pwtc – Pudu ) که اگر  علاقه مند به نزدیکی برج های دوقلو پتروناس هستید klcc  گزینه خوبی است و اگر علاقه مند به خرید کردن و شب های شلوغ و زنده هستید قلب تپنده شهر کوآلالامپور یعنی  Bukit Bintang را پیشنهاد میکنم. و اگر سفر کاری دارید  و نزدیکی به مرکزتجارت جهانی برایتان با اهمیت است  Pwtc و اگر محله چینی ها و هتل با قیمت مناسب می خواهید Pudu بسیار گزینه خوبی است.

انتخاب پرواز

در باره زمان سفرمان به مالزی 3 ایر لاین (ماهان – ایر آسیا – عمان ایر) از فرودگاه  امام  به فرودگاه کوالامپور پرواز داشتند.ایر اسیا متعلق به کشور مالزی است با نرخ پرواز از دیگر ایرلاین ها پایین تر اما از این جهت که سرویس پذیرایی به صورت کترینگ می باشد. و به ازای خدمات هواپیمایی باید هزینه ای جداگانه پرداخت شود برای همین از لیست انتخابی ما حذف گردید.

ماهان ایر      ساعت پرواز رفت    22:30       برگشت 23:30       7 شب

عمان ایر      ساعت پرواز رفت    4:15         برگشت 21:20       8 شب

پرواز انتخابی ما عمان ایر بود زیرا یک روز بیشتر اقامت در هتل و فرصت دیدن فرودگاه مسقط و هواپیمایی ایر باس 330 که بهتر از هواپیما ماهان بود را پیدا میکردیم. پرواز ساعت 4:30 با کمی تاخیر بلند شد به مدت دو ساعت و نیم در هوا بودیم که با صبحانه ونوشیدنی گرم و سرد ازمون پذیرایی شد.

به محض رسیدن ما به مسقط سوار هواپیما بزرگتری شدیم که هر صندلی مانیتور مخصوص خود را داردکه شامل جدید ترین فیلم بازی و موزیک و ..... دارد.

یه تور کامل به مالزی

یه تور کامل شامل اقامت با صبحانه – ترانسفرفرودگاهی –لیدر فارسی زبان – یک گشت شهری با نهار – و هر اتاق یک سیم کارت می باشد.

توصیه ها

-از هتل در مورد مکان هایی که بصورت رایگان باشاتل در زمان هایی تعیین شده می بردند کسب اطلاع فرمایید.

-بهترین صرافی که با نرخ مناسب می توانید پولتون رو چنج کنید تو خیایبان بوکیت بینتانگ قراردارد

-دمپایی پلاستیکی فراموش نکنیدزیرا توسط بهداشت جهانی بعلت بیماری های پوستی وجودش در هتل منع گردیده است.

-اگر قصد صرفه جویی در زمان و پول دارید بهتر است از  Grab که همان اسنپ خودمون است استفاده کنید فقط یادتون باشه آدرس خودتونو در هر جا اول اس ام اس کنید دوم دقیق اشاره کنید کجایید تا شما را گم نکنند.

- جاهایی که می تونید غذای بین المللی نزدیک به ذائقه ایرانی پیدا کنید ( کی اف سی – مکدونالد – کینگ برگر و سان وس ساندویچ) است که تقریبا قیمت غذا برای هر نفر به طور میانگین  20 رینگت بیشتر نمی شود.

-مرکز خرید مناسی  در کوالالامپور  می توان به مرکز خرید تایمز اسکوئر – چاینا تاون – اشاره کرد

قیمت تورهای شهری ارائه شده توسط تورلیدر ها بسیار گران است ما ترجیح دادیم همه جارو خودمون بریم  و شمارو با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم کرد.

سفرنامه

روزمون رو با صرف صبحانه فوق العاده در هتل سانوی پوترا شروع کردیم بعد از آن تورلیدر مارا برای گشت شهری رایگان به گالری شکلات – معبد چینی – و میدان استقلال برد.در گالری شکلات با شکلات خوشمزه ازمون پذیرایی کردند بر خلاف تصور فقط شکلات فروخته می شد و هیچ گونه مراحل شکلات سازی وجود نداشت.مواظب باشید اونجا خرید نکنید چون این شکلات ها را با قیمت خیلی کمتر می توانید از هایپر مارکت ها خریداری کنید.

بعد از آن به معبد چینی ها که مجسمه با شکم بزرگ در اول ورودی قرارداشت رفتیم که شکم بزرگ آن نماد گرفتن غم و غصه و انرژی منفی از عبادت کننده ها بود .

مقصد بعدی میدان استقلال  یا مردیکا بود این میدان در جلوی ساختمان عبدالصمد واقع شده بود .تاریخی بودن این میدان از شب 31 اوت 1957 شروع شد زمانیکه پرچم مالزی برای اولین بار برافراشته شد و از مستعمره انگلیس درآمد .زمین سبز بزرگی که رو برو ساختمان محل بازی کریکیت سربازان انگلیسی بود.

بعد از ان هم ما را برای ناهار به هتل بردند و بابرگر مرغ –سیب زمینی و نوشابه ازمون پذیرایی کردندد.

به هتل بازگشتیم کمی استراحت کردیم و با شاتل رایگان هتلمون به Klcc و محل برج های دوقلو پتروناس نماد مالزی و مرکز خرید و پارک سرسبز آن رفتیم  . ـآنجا یک دریاچه با فوارهای فشار قوی که از زمان غروب آفتاب با موزیک این فوارها شروع به رقص می کردنند وجود داشت.

از انجایی که هتل سان وی پوترا در فاصله 5 دقیقه ایی از ایستگاه مترو Pwtc  واقع شده است با پرداخت 2.64 رینگت به باتو کیو یا همون معبد هندی ها که بزرگترین معبد مورگان خدای هندو ها که با آب طلا پوشیده شده است رفتیم.(لازم بدونید تور لیدر ها برای این تور 40 دلار می گیرند)

با بالارفتن از 272 پله به غاری زیبایی که معبد درآن ساخته شده است رسیدیم .هندو ها اعتقاد دارند که با زانو از این پله ها برای بخشیدن گناهاشون باید بالابروند.

در مسیر تون میمون ها هی بازیگوشی رو می بینید که خوراکی  از دستتون به سرعت می گیرند . شما میتونید براشون موز ببرید.

غار دیگری همدر آن نزدیکی وجود داشت که با مجسمه های زیادی مزین شده بود ورودی این غار 5 رینگت بود وارزش رفتنو داشت.

برای برگشت با پرداخت 2.5 رینگت برای هر نفر به ایستگاه Kl sentral  رفتیم . تمام خطوط ریلی و مونوریل از این ایستگاه میگذرد . در طبقه پایین بادجه ای به نام Go genting  وجود داره که با پرداخت 9 رینگت میتونید بلیط رفت و برگشت به ارتفاعات گنتینگ رو تهیه کنید (مجددا لازم به ذکر است این تور با یک نهار 50 دلار توسط تور لیدر ها به فروش میرسد)بهتره ساعت بین رفت و برگشت که انتخاب میکنید 5 ساعت حداقل باشه.

این روز برای رفتن به ارتفاعات گنتیک بود که بلیطشو تهیه کرده بودیم .با گرفتن گرب به مبلغ 10 رینگت به کی ال سنترال رفتیم و با اتوبوس به اون محل رفتیم .به محض رسیدن به گنتینگ بلیط دو طرفه تکه کابین رو با هزینه ای 15 رینگت خریداری کردیم و با عبور از جنگل های استوایی در آخرین ایستگاه پیاده شدیم.

وارد مرکز خرید بزرگی شدیم که بزرگترین هتبل دنیا که در کتاب گینس رکورد دار می باشد (هتل First world) دیدیم البته هتل های مثل هایلندز ، ریزورت پارک هم در این مجموعه قرار دارند . یه جورایی میشه گفت لاس وگاس مازی است. بعد از گشت مفصل سوار تله کابین شدیم و در مسیر برگشت یکی دیگر از معبد های چینی ها به نام Chin swee  که ایرانی ها به نام معبد بهشت و جهنم می شناسند را دیدیم.

پس از تفریح مفصل با اتوبوس به کی ال سنترال برگشتیم برای برنامه فردا لازم بود به مرکز خرید برجایا تایم اسکوئر برویم ، این مرکز خرید مقابل ایستگاه منوریل Imbi  قرار گرفته است که با منوریل راحت میشد به اونجا رفت از کی ال سنترال.در طبقه هشتم این مرکز خرید آژانس The chateau  هست میشه بلیط کولمار تروپیکال رو (دهکده فرانسوی و باغ ژاپنی ) رو نفری60 رینگت تهیه کرد.آژانس عربی در همین طبقه به نام  AL DIUF AL ARABIA  وجود دارد که می توانید بلیط پارک آبی سان وی لاگون رو با 140 رینگت تهیه کرد در صورتیکه در خود محل پارک آبی 170 رینگت فروخته میشود .سپس با گرب مجددا به هتل برگشتیم.

بعد از صرف صبحانه از انجایی که موفق به گرفتن بلیط آژانس نشدیم با گرب از هتل تا  کولمار تروپیکالبا 90 رینگت رفتیم .درب ورودی به کولمار نفری 15 رینگتورودی دادیم که البته چون چهار نفر بودیم هزینه بین مون تقسیم شد و بسیار به صرفه بود.حدود یک ساعت در راه بودیم از سفرنامه دوستان خونده بودم که بهتر اول با شاتل به باغ ژاپنی ها بریم و ماهم همین کارو کردیم کلی عکس قشنگ تو دهکده ژاپنی ها انداختیم .

بعد به دهکده فرانسوی ها که به سبک معماری قرن شانزدهم منطقه آلزاس فرانسه رفتیم

بعد با گرب درخواست ماشین کردیم که در آن بازه زمانی ماشینی آن نزدیکی نبود با کمک نگهبان دهکده شماره تلفن راننده بهمون داد که با 120رینگت برگشتیم به هتل .شب نیز به خیابان بوکیت بینتانگ برای خرید رفتیم.

من عاشق اینم که پارک آبی هرکشوری رو برم چون پارک آبی هرگز فراموش شدنی نیست . با گرب 21 رینگت دادیم و به اونجا رسیدیم . البته برای دوستانی که قصد دارند با مترو برند ایستگاه سیتا جایایا نزدیکترین ایستگاه به پارک است که با 10 رینگت از این ایستگاه تا پارک آبی با ماشین می برند.این پارک مجموعه ایی از پارک آبی –باغ وحش و بازی های هیجان انگیز شهربازی است .بهتر از پارک آبی شروع کنید و بازی های لایک دار در اولویت قرار بدیدچون وقت کم میارید و این مجموعه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر بیشتر باز نیست .بهتر قبل از ساعت 10 اونجا باشید تا رقص هندی ها و رژه سربازان مالزی بعنوان استقبال ازشما عزیزان را از دست ندهید.در ضمن نباید با خودتون خوراکی ببرید چون چک میکنند و ازتون میگیرند نمیگذارند داخل ببرید.بیرون این مجموعه مرکز خرید پیرامید هست که کی اف سی و مک دونالد اونجا هست میتونید ناهار رو اونجا میل منید.. بعد از پارک آبی به قدری خسته بودیم که ترجیح دادیم به هتل بریم و استراحت کنیم.

روز ششم

یکی از زیبایی های فراموش نشدنی کولامپور باغ Perdana  بود  . این باغ در نزدیکی ایستگاه کی ال سنترال واقع شده است.البته ما بازهم با گرب رفتیم و کلا 8 رینگت دادیم تا اونجا این باغ 92 هکتار مساحت داره .باغ ارکیده با انواع گلهای ارکیده-باغ هیبیسکوس که محل رویش گل های محلی و ملی است.پارک گوزن ها و ..... ورودی این مجموعه رایگان و محل هایی به نام Photo stop  برا عکس گرفتن وجود دارد پارک پروانه ها هم ورودی داشت که البته بقدری ما خسته شده بودیم که دیگر نرفتیم.

روز هفتم

این روز رو اختصاص دادیم به رفتن به محله هندی ها .با مترو به ایستگاه  Masjid Jamek نزدیک مسجد جامع مسلمانان مالایی پیاده شدیم .در امتداد خیابان مغازه ها و دست فروش ها بودند در بازه زمانی سفرما جشن سال نو هندی ها بود ازدحام و شلوغی در خیابن ها زیاد بود برای فیستیوال هندی ها به نام Diwali  که با چراغ و گل و شن و ماسه رنگی تزیین می کردند . مغازه طلافروشی ها در ایام عید هندی ها بسیار شلوغ بود . از انجایی که کنجکاو شدم رفتم و عیار طلاهاشونو پرسیدم که 22 بود البته زیاد با سلیقه ما ایرانی ها همخوانی نداشت .اگر دنبال لباس ساری (لباس محلی هندی ها ) می گردید بهتر سری به مرکز لولو در این منطقه بزنید.

روز هشتم

معبد تین هو (THEAN HOU ) یکی دیگر از معبد های چینی هاست که نزدیکترین ایستگاه مترو به این مکان Tun sambathan  می باشد .قبل از ورود به محوطه اصلی معبد فواره کوان یین ، الهه بخشایش و شمایل خدایگان در مسیرتون می بینید .عبادتگاه اصلی تین هو خدای دریا قرار دارد در این معبد گرفتن فال نیز وجود دارد . به اینصورت که چوب هایی بلند کنار هم را بلند میکنید و رها میکنید چوبی که بالا میایستد داری عددی است که در جعبه زیرین با این عدد فال شما موجود است.بهد از دیدن این مکان به هتل با گرب برگشتیم و از امکانات هتل مثل استخر و باشگاه استفاده کردیم.

روز نهم

این روز آخر ما در مالزی بود که بعد صرف صبحانه بسیار مفصل وسایلمون رو که از شب قبل جمع کرده بودیم رو به پایین لابی اوردیم و چکات کردیم  سپس از مرکز خرید سانوی در پایین هتلمون بازدید کردیم .پس از آن تورلیدر با فرستادن ماشین ون مارا به فرودگاه رسوند تا برگردیم.