سفر یک هفته ای به مسکو و سن پیترزبورگ

سفر یک هفته ای به مسکو و سن پیترزبورگ + تصاویر

سفرنامه موسکو و سنت پترزبورگ

سلام بر همه عاشقای سفرو خوانندگان سایت وزین لست سکند

سفر روح انسان را جلا میدهد وموجب تجدید روحیه می شود به نظرمن حداقل هر شش ماه یکبارباید به یک سفررفت تا با روحیه بهتر بتوانیم به کارمان ادامه دهیم

باز هم یک سفر خارجی دیگر این ششمین کشور خارجی بود که میرفتم و البته دومین سفرنامه که در حال نوشتن آن هستم . من قبل از هر سفر اطلاعات لازم در مورد مقصد مورد نظرو نقاط دیدنی جمع آوری  میکنم وبرای سفر برنامه ریزی میکنم مطالعه سفرنامه ها خیلی به من کمک کرده تا برنامه ریزی بهتری برای سفرم داشته باشم حتی برای انتخاب مقصدهای مناسب برای سفرخیلی مفید بوده و امیدوارم سفرنامه من هم بتواند کمکی هر چند کوچک به خوانندگان  بکند

اما چرا سفر خارجی؟

خیلی ها معتقدند بجای سفرخارجی  ایرانگردی باید کرد و از دیدنیهای ایران لذت برد هزینه آن هم خیلی کمتر است( شاید در حد یک چهارم یا حتی کمتر) من خودم قبلا جزوموافقین این نظریه بودم ولی بعد از یکی دو تا سفر خارجی نظرم تغییر کرد و حالا معتقدم علاوه بر ایرانگردی و سفر به اقصی نقاط ایران ولذت بردن از آن باید به سایر کشورها نیز سفر کرد وبا فرهنگ وتمدن وآداب ورسوم سایر کشورها نیز اشنا شد زیرا تفاوتهای فرهنگی ما با سایر کشورها  قطعا بسیار بیشتر از مناطق مختلف کشور است وما با افرادی با نژاد متفاوت، زبان وفرهنگ متفاوت،ادیان و مذاهب مختلف، غذاهای متفاوت و سبک زندگی متفاوت مواجه می شویم ومعمولا تجربیاتی که ما در سفرهای خارجی کسب میکنیم بسیاربیشتر از سفرداخلی است. و این هزینه اضافه ای که میکنیم ارزش تجربیاتی که در این سفرها کسب میکنیم را دارد. و خاطرات  آن نیز در ذهن ما ماندگار تر است. در سفر خارجی انگار پای به سرزمین ناشناخته ها میگذاریم

چرا روسیه؟

پهناورترین کشور دنیا با 144.5 میلیون نفر جمعیت که با 14 کشور اروپایی و آسیایی مرز زمینی دارد، کشوری که علی رغم زمستانهای بسیار سرد صاحب 20 درصد از جنگلهای دنیاست. کشوری که قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دنیای دوقطبی  یکی از قطبهای سیاسی دنیا بود.( البته الان هم نقش مهمی در روابط جهانی دارد )کشوری با هوای ایدآل برای سفر تابستانی ونقاط دیدنی مثل میدان سرخ وکلیسای سنت باسل و کاخ کرملین در مسکو و موزه آرمیتاژ و رودخانه نوا وقصرهای زیبای دوره تزاری در سنت پیترزبورگ همه دلایل جذاب و وسوسه کننده برای انجام یک سفر تابستانی به روسیه است.

آیا خواندن تاریخ روسیه لازم است؟

با توجه به اینکه در سفربه روسیه  از اماکن تاریخی وکاخ ها و موزه های روسیه  دیدن می کنید که اکثر آنها مربوط  به دوران تزاری  است دانستن تاریخ روسیه خصوصا تاریخ دوران تزاری به شما کمک میکند درک بهتری از مکان هایی که بازدید میکنید داشته باشید ولذت بیشتری ببرید من هم تاریخ روسیه رو بصورت بسیار مختصر تا انقلاب روسیه آوردم

تزار به چه معناست؟

تِزار (به روسی: Царь) واژه‌ای اسلاوی برای «پادشاه» است. این واژه از نام سزار گرفته شده بود. این واژه برای زنان به شکل تزارینا به کار می‌رود.

مختصری ازتاریخ روسیه از روسیه تزاری تا شوروی کمونیستی:

گرچه روسيه تاريخي طولاني دارد اما آنچه به عنوان يك حكومت و تشكيلات حكومتي در اين كشور به ثبت رسيده از حدود قرن نهم ميلادي است در قرن نهم ميلادي «وارگ»ها كه تيره‌اي از وايكينگ‌ها بودند به اين سرزمين سرازير شدند و شهر «نووگراد» توسط «يروديك» يكي از فرماندهان وايكينگ ساخته شد. برادر روديك، «الگ» شهر «كيف» را بنا نهاد و به عنوان پايتخت در آن فرمانروايي خود راغاز كرد.مناطقي كه تحت سلطه «وارگ»ها قرار گرفت «رس» يا «روس» خوانده مي‌شد)كلمه روسيه مشتق از اين كلمه است). اين عنوان بتدريج به مردم ناحيه نيز اطلاق شد.

در بهار 1223 میلادی ارتش 30 هزار نفره مغول ها سرزمین هایی که در کنار دریای خزر قرار داشت و همچنين منطقه قفقاز را تحت کنترل خود درآورد. 31 مه 1223 در نزدیکی رود کلکا نبردی میان مغول ها و روس ها صورت گرفت که در نتیجه روس ها شکست خوردند.

در سال 1460 «ايوان كبير» به قدرت رسيد. او توانست حكومتي مركزي بوجود بياورد و شاهزادگاني را كه در گوشه و كنار سرزمين حكومت‌هاي كوچك و ضعيفي براي خود درست كرده بودند، وادار به اطاعت كند. به اين ترتيب مسكو پايتخت سرزمين روسيه شد. ايوان پس از تثبيت موقعيت خود، از دادن باج به مغولان خودداري كرد. مغول‌ها خشمگين از قضيه، به مسكو لشكر كشيدند اما با مقاومت و سرسختي لشكريان ايوان، شكست خورده و بازگشتند. به اين ترتيب روسيه در سال 1480 استقلال خود را به دست آورد. ايوان همچنين توانست در جنگ ديگري، لهستاني‌ها را شكست داده و روسيه را به كشورهاي اروپايي مرتبط كند.

ايوان چهارم معروف به ايوان مخوف نوه ایوان کبیرکه پس از پدرش واسیلی به سلطنت رسید ، پادشاهي مستبد بود كه رعب و وحشت زيادي را در مردم ايجاد كرد. فيودور اول، فرزند ايوان فردي بيمار و ضعيف بود، فيودور بدون وارث در سال 1598 از دنيا رفت. پس از وی شوراي اشراف، بوريس گودونوف برادر زنش را تزار اعلام کردند، اما اونیز نتوانست امور را با موفقیت ادامه دهد. در سال 1612 نجبا و شاهزادگان از بين خود «میخاییل رومانف» را به عنوان شاه برگزيدند و قدرت را بطور كامل در اختيار وی گذاشتند. ميخاييل فرزند روحانی بزرگ مسكو و نوه برادر زن ايوان چهارم بود. او سلسله رومانف را بنا نهاد كه تا انقلاب روسيه در سال 1917 استقرار داشت

پس از رومانف چند نفر ديگر به قدرت رسيدند كه نقش عمده‌اي در تاريخ روسيه از خود بجا نگذاشتند. در سال 1682 پتر اول به تخت نشست. او تحولات بزرگي را در روسيه بوجود آورد. در نتيجه برنامه‌هاي او، اصلاحاتي در ارتش و نظام اجتماعي اين كشور انجام گرفت. پتر كبير پايتخت جديدي به نام سن‌پترزبورگ ساخت پتر كبير در سال 1725 فوت كرد. پس از او تا به قدرت رسيدن كاترين دوم، روسيه در بحران فرو رفت زيرا خلاء قدرت منجر به روي كار آمدن افراد مختلف در زمان‌هاي نه چندان طولاني شد. در دوران كاترين كبير، روسيه 468 هزار كيلومتر مربع از لهستان و بخش بزرگی از اوكراين را به تصرف درآورد. کاترین اصلاحاتي را در سيستم اداري، قضايي و آموزشي روسيه بوجود آورد.

بعد از كاترين دوم، پاول اول به قدرت رسيد. بعد از پاول، الكساندر اول به سلطنت دست يافت. در دوران آلكساندر اعتبار و شكوه روسيه در نتيجه پيروزي بر ناپلئون در سال 1812 بشدت افزايش يافت. روسيه بر بخش اعظم ماوراي قفقاز، فنلاند و باقيمانده لهستان حاكم شد. پس از الكساندر، برادرش نيكلاي اول به قدرت رسيد وپس از وی پسرش الكساندر دوم به جاي پدر بر تخت نشست.

بروز جنگ جهاني اول، ناتواني تزار را به اوج رساند. در سال 1915 قواي اتريش و مجارستان، تلفات زيادي را به لشكر روسيه وارد كردند و وضعيتي را پيش آورد كه تزار در مارس 1917 مجبور به استعفا شد.اعضاي مجلس دوما كه نمايندگان طبقه متوسط جامعه بودند، يك دولت موقت را روي كار آوردند. در همين زمان شوراهاي كارگري در نقاط مختلف تشكيل شد.

كمونيست‌ها كه كنترل مرئي و نامرئي شوراها را به دست داشتند،به دو گروه اكثريت (بلشويك) و اقليت (منشويك) تقسيم شدند. در آوريل 1917، لنين رهبر بلشويك‌ها از تبعيد به روسيه بازگشت و با شعار «صلح، نان،زمين» كه بيانگر خواست‌هاي مردم بود عليه دولت موقت به مقابله پرداخت، مبارزه‌اي كه در 7 نوامبر با پيروزي لنين پايان يافت. بلشويك‌ها نام «حزب كمونيست اتحاد شوروي» را بر خود نهادند و قدرت را به دست گرفتند

مقدمات سفر:

امسال برنامه سفر خارجی رو نداشتیم  ولی به دلیل تقارن زمانی سفر داخلی که از قبل برنامه ریزی کرده بودم با امتحان پسربزرگم برنامه سفر داخلی کنسل شد. هنگام وبگردی توی سایت  لست سکند با آفر ویژه تور روسیه برخورد کردم . قیمتها نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشت و وسوسه کننده بود (شروع  قیمتها از 2990000 برای هتل های سه ستاره) موضوع را با همسرم مطرح کردم اون هم استقبال کرد شیفت هاش رو تنظیم کرد وبرای مقطع زمانی 5 تا 15 مرداد استراحت گذاشت و من هم مرخصی خودم رو با رییسم هماهنگ کردم و قرار شد من وخانومم وپسر کوچکم که هفت سالشه عازم سفر بشیم ، تا مقطع  زمانی که برای سفر پیش بینی کرده بودیم سه هفته بیشتر نمونده بود سه روز هم بنا به ماموریتی که برام پیش اومد از دست دادم. فرصت کافی برای تحقیق و سفربدون تور نبود این شد که چند روزی وقت گذاشتم و سایتهای مختلف رو چک کردم ابتدا قیمت پکیج هایی که توسط آژانس ها ارائه شده بود از سایت لست سکند همچنین با سرچ  کلید واژه ارائه دهنده تور مستقیم روسیه  جستجو کردم بیشتر پکیج ها با پرواز قشم ایر،  پرواز روسی نورد ویند و پرواز امارات بود(البته پرواز ماهان وآسمان  و ایر فلوت هم در این مسیر انجام می شود) پرواز امارات علی رغم قیمت مناسب با توجه به روزهای بیشتربه دلیل زمان پروازی طولانی که داشت از آن منصرف شدیم.  پروازقشم ایرساعت 6 صبح انجام می شد  وبرگشت ساعت 10 صبح و برای ما که از شهرستان قرار بود  بیایم سخت بود باید شب قبل می امدیم و5 ساعت توی فرودگاه امام میموندیم تا پرواز بعدی انجام بشه سه ساعت هم توی پرواز بودیم وبا خستگی بسیار زیاد و سردرد به مسکو میرسیدیم برای همین پرواز روسی  نوردویند رو انتخاب کردیم که ساعت پروازیش 1 ظهر بود وما با پروازآخر شب  می امدیم تهران وشبش درمهمانسرا که هماهنگ کرده بودیم استراحت میکردیم وصبح می رفتیم فرودگاه هرچند با این روش نصف روز رو از دست میدادیم همچنین با خود گفتیم پرواز روسی کیفیت بهتری هم دارد با توجه به اینکه سفرهای قبلی من تماما با خطوط هوایی داخلی انجام شده بود پرواز با ایرلان خارجی هم میتوانست تجربه جدیدی باشد ولی ساعت برگشتش ازروسیه اصلا مناسب نبود(ساعت5:30 صبح)  البته دو روز مانده به پرواز از آژانس تماس گرفتند و پیشنهاد جابجایی پرواز رو با پرواز ماهان دادند که ساعت رفت آن 8 صبح و برگشت آن ساعت 12 ظهر بود  که به نظر م  بهترین ساعات پروازی است اما چون بلیط برگشت به شهرستان را از قبل رزرو کرده بودم و ساعت پروازی مناسب دیگری که به پرواز برگشت از روسیه بخوره وجود نداشت از آن منصرف شدم از بین آژانس هایی که تور با پرواز روسی نورویند ارائه می دادند پس از بررسی سوابق آژانس ها آزانس الفبای سفر رو انتخاب کردم که یکی از آژانس های چارتر کننده ومعتبره وقبلا هم یکبارتور مالزی رو ازش گرفته بودم

حالا نوبت انتخاب هتل بود امتیاز و امکانات هتل هایی که توی پکیج ارئه شده بود رو از توی سایت بوکینگ و تریپ ادواز  چک کردم و هتل هایی که توی یک رنج قیمتی بود با هم مقایسه کردم تعدادی از نقدهای انجام شده در رابطه با هتل ها را هم از سایت های مختلف مطالعه کردم و توی هر رنج قیمتی بهترین گزینه ها رو در اوردم ضمن اینکه چند تا سفر نامه رو هم خوندم که کمک خوبی بود.

مجموعه هتل های ایزومایلو  با توجه به محسناتی که داشت از جمله نزدیکی به پارک و بازارچه محلی ایزومایلو و ایستگاه مترو در موسکوگزینه های مناسبی بود ومن از بین آنها ایزومایلو دلتا که هتل 4 ستاره دولوکس بود رو انتخاب کردم توی پکیج هتل ایزومایلو دلتا،  در سن پیترزبورگ هم چند هتل وجود داشت که با توحه به مقایسه بین آنها ابتدا هتل ازیموت رو انتخاب کردم ولی موقع رزرو هتل گفتند اتاق تریپل ندارد ومن هم هتل پارک این رادیسون پریبالتیکس رو انتخاب کردم(دو تا هتل پارک این تو سنت پیترز بورگ هست) البته توضیحات تکمیلی در رابطه با هتل های انتخاب شده توی نقد هتل آوردم. قیمت تور برای هرنفر بزرگسال 3760000 تومان وبرای  پسر7ساله ام 3645000 تومان به همراه 4 روز گشت و4وعده ناهار شد. بعد از رزرو تور در زمان باقی مانده تا سفرچند سفرنامه دیگر مطالعه کردم ونکات مهم آن را یادداشت کردم از جمله جاهای دیدنی مسکو وسنت پیترز بورگ و نحوه دسترسی به آنها بر روی نقشه مترو مسکو و سنت پیترز بورگ که پرینت گرفته بودم علامت گذاری کردم حروف  الفبای روسی وچند کلمه کاربردی روسی همچنین  اپلیکیشن های کاربردی یاندکس را هم بر روی گوشیم نصب کردم

الفبا وکلمات کاربردی روسی

شروع سفر:

شب قبل از پرواز اومدیم تهران و ساعت 9 صبح یک تاکسی اسنپ گرفتیم و رفتیم فرودگاه امام،  ساعت 10 رسیدیم فرودگاه کارت پرواز رو گرفتیم از باجه بانک ملت هم ارز مسافرتی خودمون رو تحویل گرفتیم (کارهای خرید ارز مسافرتی رو تو شهرستان انجام داده بودم) با یک ساعت تاخیر سوار هواپیما شدیم پرواز ساعت 2 ظهر انجام شد. هواپیمای روسی یک هواپیمای معمولی بدون مانیتور بر روی  صندلی مثل هواپیمای وطنی ولی نوتر بود البته کیفیت پروازی هم مناسب بود. در طول مدت پرواز ابتدا آبمیوه ونوشابه دادند بعد از آن ناهار سرو شد که بین گوشت و مرغ همراه با سیب زمینی میتونستیم انتخاب کنیم(یک چیزی تو مایه های استروگانف) بعد از ناهار هم مجدد نوشیدنی شامل آبمیوه، نوشابه وچای سرو شد

پذیرایی ناهار هواپیما

جالب این بود که مهماندارهای روس اصلا انگلیسی بلد نبودند در صورتی که در ایران  مهماندارها باید مدرک زبان داشته باشند  با خودم گفتم وقتی مهماندار هواپیما که شغل بین المللی است و با انواع مسافرین ارتباط دارند انگلیسی بلد نیستند وای به حال مردم عادی،  مدت پرواز ما 3 ساعت و 10 دقیقه اعلام شد و من نیم ساعت مانده به مسکو کنار پنجره نشستم  واز بالا شاهد زیبایی های طبیعت و مناطق روستایی روسیه  بودم واز آن لذت بردم انگاروارد یک سرزمین رویایی شده بودیم مانند تابلو نقاشی بود که نقاش آن از تمام ذوق و هنرخود استفاده کرده بود تماما جنگل و رودخانه و بعضا خانه های ویلایی باسقف شیروانی،  زمین کلا سبزبود حیفم اومد از اینهمه زیبایی عکس نگیرم این بود که دست بکار شدم وچند تا عکس از این مناظر زیبا گرفتم

تصاویرهوایی ازحومه مسکو

Se7kQbTtRHLQRocL1rc7dYUBTPt4PxHrX5njnvsu.jpegjzJeVpOtBs7ltycTFqGTdS8D3JKtC96tyRN2fpMf.jpeg

ساعت روسیه  یک ونیم ساعت عقبتر ازماست و ما حدود ساعت 4 به وقت روسیه رسیدیم فرودگاه شرمتیوو بزرگترین فرودگاه  مسکو،  هنگام کنترل پاسپورت خیلی معطل شدیم  کنترل هر نفر حدود هفت  تا ده دقیقه طول میکشید یک فرم دوقسمتی  به مسافر میدادند (فرم مربوط به اداره مهاحرت روسیه)  که باید هر دوقسمت رو امضا میکردی و یک قسمت آنرا  لای پاسپورت  قرار میدادند. وهنگام ترک روسیه  آنرا تحویل میگرفتند وباید همیشه لای پاسپورت میموند و مواظب می بودید گم نشه بعد از تحویل گرفتن چمدانها تور لیدر ما آقای آیدین در قسمت خروجی منتظر ما بود وتوی لیستش اسم ما رو علامت زد وگفت بایستید بقیه هم بیایند بعد از تکمیل شدن لیست با اتوبوس به سمت هتل حرکت کردیم که با ترافیک شدید مسکو مواجه شدیم توی اتوبوس آقا آیدین توضیحاتی درباره موسکو وگشت ها در طول سفرداد(4گشت شهری 2تا توی مسکو و2 تا توی سنت پیترز بورگ با 4 وعده غذایی روی تور بود) وهمچنین گشت های آپشنال یا اختیاری  (گشت آکواریوم مسکو با شام 60دلار، گشت قایق سواری در شب وباز شدن پل ها برروی رود نوا 60دلار با شام وگشت بازدید از کاخ کاترین با ناهار 80دلارو رقص باله 80 دلاردر سنت پیترز بورگ) که ماهیچکدام از گشت های آپشنال را نرفتیم رانندگی توی مسکو از اون نظمی که از یک کشور پیشرفته انتظار داشتیم برخوردار نبود البته به بدی رانندگی توی تهران هم نبود بعد از حدود یک ساعت وربع و ساعت حدود 7 بعد از ظهر به وقت روسیه رسیدیم هتل، لابی هتل شلوغ بود، پربود ازتوریستهای چینی ، بعد از نیم ساعت  تور لیدر کلید اتاق رو تحویل تحویل ما داد.  اتاق ما در طبقه 24 هتل قرار داشت و دارای ویو زیبای دریاچه و پارک بود. دو مجموعه 6 تایی آسانسوروجود داشت که ما فقط از یکسری آنها می تونستیم استفاده کنیم و 6تای دیگه مربوط به طبقات دیگه بود هتل بسیار بزرگ ودارای راهروهای طولانی بود و با توجه به موقعیت اتاق ما زمان زیادی طول میکشید تا در راهرو طویل هتل به اتاقمون برسیم. وقتی وارد  اتاق شدیم دیدیم اتاق ما دوتخته است در صورتی که ما اتاق تریپل رزرو کرده بودیم موضوع رو با تور لیدر در میان گذاشتیم و یک تخت اضافه به اتاق ما آوردند اتاق تمیز بود وسه تا آب معدنی کوچک روی میز گذاشته بودند(روزهای بعد آب معدنی نیاوردند و یا باید از آب سرد کن آب پر میکردی یا سفارش میدادی تا بیارن) سایر تجهیزات اتاق شامل تلویزیون،یخچال ، سیفتی باکس وسشوار میشد. حمام دمپایی وسرویس بهداشتی هم شیلنگ آب نداشت. توی هرطبقه هم میز اتو و آبسردکن وجود داشت که آب گرم هم داشت.

تصاویری از هتل های مجموعه هتل های ایزومایلو

منظره پارک ایزومایلو از پنجره هتل

نقشه شهر مسکو و مترو مسکو

تا مستقر شدیم ساعت 8 شب به وقت مسکو بود بعد از نیم ساعت استراحت پیشنهاد دادم بریم گشتی توی مسکو بزنیم ولی با توجه به خستگی سفر با یکی از همسفران یکسر به قلعه ایزومایلو کنار هتل رفتیم که تعطیل بود بعد سری به چند سوپر مارکت ویک پاساژ کنار ایستگاه مترو زدیم شام رو هم توی برگر کینگ کنار ایستگاه مترو خوردیم توی برگرکینگ با توجه به عدم آشنایی فروشندگان به زبان انگلیسی یک دانشجوی ایرانی مترجم ما شد ودر انتخاب شام ما روکمک کرد جالب بود گفت شما اگه یک لیوان نوشابه بگیرید میتوانید به دفعات انرو از دستگاه نوشابه ساز پر کنید برای همین نیاز نیست به تعداد نفرات نوشابه بگیرید یعنی برای سه نفر حداکثر دو لیوان کافیه با نی اضافی وما دفعات بعد هم دو تا لیوان میگرفتیم البته مکدونالد اینطور نیست ودستگاه نوشابه ساز کنار فروشنده است وخودشون لیوانتون رو پر میکنن خلاصه شب اول رو به همین گشت مختصربسنده کردیم وبه هتل برگشتیم

هزینه شب اول:

یک پکیج برگر کینگ کودک شامل یک عدد برگرکینک کوچک، سیب زمینی سرخ شده و یک عدد آبمیوه 145 روبل

سه عدد برگرکینگ کوچک هر عدد 95 روبل و یک نوشابه 85 روبل جمع هزینه 595 روبل

روز دوم سفر:

امروز برنامه گشت شهری میدان سرخ و بازدید از تعدادی از ایستگاههای مترو مسکو رو داشتیم ساعت حرکت نه ونیم صبح از لابی هتل بود ساعت 8 رفتیم تا اولین صبحانه هتل رو بخوریم دوتا رستوران برای خوردن صبحانه در نظر گرفته بودند هنگام ورود کارت اتاق رو باید نشون میدادیم صبحانه هتل مفصل بود هرچند تمام خوراکی ها با ذائقه ما همخوانی نداشت ولی به اندازه کافی خوردنی مناسب پیدا میشد مثل تخم مرغ آب پز، پنیر، چند نوع شیرینی ، موز، خربزه و هندوانه وبرگ زردالو و چند نوع خوردنی دیگه البته سوسیس و کالباس ولوبیا ماهی وخوراکی های دیگه هم بود که ما سراغشون نرفتیم

صبحانه هتل ایزومایلو

i275HEJ1nXVnQe7Zr5unIRCUenCd9mEvm8OrrJa2.jpeg VfrY9uprFSu0nEGKen16vkeTyCy489kt1Odqopre.jpeg

ساعت 10 صبح با تور لیدر رفتیم ایستگاه مترو پارتیزان اسکایا که توی فاصله 150 متری هتل بود تور لیدر یک کارت 40 سفره مترو خرید وما وارد مترو شدیم هرچند قبلا عکس های ایستگاه های مترو مسکو رو دیده بودم ولی دیدن ایستگاه ها از نزدیک خیلی جذاب بود ما ابتدا به ایستگاه کایفسکایا (سه ایستگاه بعد ازایستگاه میدان سرخ با خط آبی) رفتیم دیوارها وسقف پر بود از تابلو های زیبای نقاشی ویک نقاشی بزرگ درانتهای یکی از راهروها بود که همه نوبتی با آن عکس  یا دگاری می گرفتند.

مترو مسکو

X9qry8U8lWkvyR8Dczfoyz0bUR6EctOuG808g2TT.jpegLIFT6xvPqQOrUiwVZQllvpL4PgW5SKO9HOaEBzRC.jpeg

میگفتند فلسفه این تابلوهای زیبا در ایستگاههای مترو این بوده که عامه مردم بتوانند این تابلوهای زیبا را ببینند ودراینجا احساس آرامش کنند. بعد ازگرفتن عکس یادگاری با مترو به ایستگاه میدان سرخ رفتیم در این ایستگاه هم تعدادی عکس گرفتیم از پله برقی بسیار بلند ایستگاه بالا رفتیم.

در حال عکس گرفتن از بلندی پله برقی  بودیم که همسفران  وتور لیدر رو گم کردیم و به مامور مترو گفتم کرملین که با دست مسیر خروجی رو نشون داد از مترو که خارح شدیم یک گروه ایرانی رو دیدیم که تور لیدرشون داشت توضیح میداد ازش  سوال کردیم میدان سرخ و کرملین کجاست وگفت چند متر جلوتره در واقع ما کنار موزه جنگ روسیه و روبروی هتل فورسیزن بودیم بیست متر جلوترکنار نقطه صفر مسکو گروه خودمون رو پیدا کردیم(نقطه صفر مسکو در واقع بر اساس مختصات جغرافیایی مرکز شهر مسکو است) اهالی روسیه بسیارخرافاتی  هستند بر روی نقطه صفر مسکو می ایستادند وسکه رو پشت سر خود میانداختند و اعتقاد داشتند اگر در قسمتهای مشخص شده بیافتد آرزوی آنها برآورده میشود.

نقطه صفر مسکو

البته موارد مشابه آن در روسیه زیاد است همراهان گفتند تور لیدر ساعت یک ونیم روبروی موزه هنر و ادبیات مسکو قرا ر گذاشته  اولین چیزی که اشتیاق دیدن آنرا داشتم کلیسای زیبای سنت باسل بود برای همین به اون سمت رفتیم وشرع به عکس وفیلم گرفتن کردیم محوطه روبروی کاخ کرملین و کلیسای سنت باسل پراز توریست بود که بیشتر آنها چینی و در رتبه دوم ایرانی ها بودند تعدادی از تور لیدر ها داشتند توضیحات لازم رو درباره کرملین برج ساعت  وکلیسا و جایگاه اعدام میدادند.

نمایی از میدان سرخ

موزه هنر و ادبیات مسکو

b8yjneO8tbBiccOnJfjJFlqgRN1whLtUaIWwjHwS.jpegbwKrPPYls0wMlXprVENfdUNkcixRFhqbKE1PgBKX.jpeg

نمای بیرونی موزه جنگ مسکو

کلیسای سنت باسل

h4vQtzb7xYSYUtEf60OqwEUDy0JrsYQR7yTlYNQd.jpegXHmRi3h8vmbQWekJUwfUtaCRz2BDdjJLMy4pAmQy.jpeg

نمای بیرون کرملین

جالب بود یکی از تورلیدر های ایرانی اندازه و وزن هر یک از عقربه های ساعت نصب شده بر روی برج ساعت رو هم توضیح میداد خلاصه با تعداد زیاد ایرانی که آنجا بودند احساس غربت نمیکردی ما میخواستیم از مقبره  لنین که توی کرملین بود و درب ورودی جداگانه داشت بازدید کنیم که گفتند امروز بسته است  بعد از عکاسی حسابی در محوطه کرملین وسنت باسل یکسر به بازار زیبای گوم که روبروی کرملین قرار گرفته رفتیم ویک گشتی توی اون زدیم با توجه به اینکه وصف بستنی های اونرو هم شنیده بودیم سه تا بستنی هم خریدیم (قیمت هر بستنی50 روبل) بستنی خوشمزه ای بود

بازار زیبای گوم

D7rWcfNvlBTmLvoHejLrlwSWJQRw5EpCcrvY2b0x.jpeg2Uwrobn84lJnP3OqsDiYNBdqaNgqXIcvzgbHvetw.jpeg

هوای مسکو کمی گرم شده بود ودما به 29 درجه در ظهر میرسید بچه ها تشنه شده بودند ومن رفتم از دکه ای که در کنار بازارچه بود یک بطری آب معدنی کوچک بخرم دیدم قیمت زده 100 روبل جالب بود که آبمیوه و نوشابه هم همین قیمت بود آب معئنی رو خریدم و برگشتم (البته قیمت آب معدنی در سوپر مارکتها به مراتب پایین تر است حتی توی هتل دستگاه فروش نوشیدنی قیمت زده بود40 روبل) رفتیم داخل موزه جنگ مسکو خواستم بلیط تهیه کنم برم توی موزه رو ببینم دیدم ساعت یک و ده دقیقه است و بیست دقیقه بیشتر زمان نداریم خانمم هم گفت توی موزه جنگ چی رو میخوای ببینی اون هم توی این فرصت کم من هم منصرف شدم همون اطراف چرخی زدیم که تور لیدر آمد و گفت بریم ناهار بخوریم ناهار رو کی اف سی توی باغ الکساندر کنار کرملین خوردیم این باغ با هدف بزرگداشت کشته شدگان نبرد با ارتش ناپلئون در سال 1812 ویادبودی از پیروزی روس ها، در سال1819 به دستور تزار الکساندر اول آغاز شد. آرامگاه سرباز گمنام در ضلع شمالی باغ قرار گرفته است.

آرامگاه سرباز گمنام در باغ الکساندر

تور لیدر گفت نوبت ما برای بازدید از کرملین ساعت 4 بعد از ظهراست تا اون زمان همین اطراف باشید ما هم چرخی همون اطراف زدیم.

روزشمار جام جهانی روسیه روبروی باغ الکساندر

هتل فورسیزن

از تور لیدر آدرس صرافی رو پرسیدم گفت اونطرف چهار راه یک صرافی هست .از زمان ورود به مسکو فقط 100 دلار توی هتل به قیمت هر صد دلار 57500 روبل چنج کرده بودم ومیگفتند توی مرکز شهر نرخ چنج پول بهتره خلاصه رفتم سر چهار راه دنبال خط کشی عابر پیاده گشتم که رد شم دیدم خط کشی وجود نداره کسی هم از خیابون رد نمیشه یکم دور واطراف روبا دقت نگاه کردم دیدم کنار هتل فورسیزن یک زیرگذر عابر پیاده هست. از اون رد شدم رفتم اونطرف چهار راه صد متر از کنار خیابون رد شدم ساختمونها رو نگاه کردم چیزی که شبیه بانک یا صرافی باشه ندیدم(توی روسیه بانک کشاورزی هم پول چنج میکنه) با خودم گفتم از کی بپرسم که انگلیسی بلد باشه یکنفر کنار ساختمانی که شبیه هتل بود با لبلس فرم ایستاده بود ازش سوال کردم خوشبختانه انگلیسی بلد بود و اشاره کرد اونطرف خیابان یک ساختمان زرد رنگ هست و باید زنگ بزنی تا در رو باز کنه رفتم اونطرف ورودی یک ساختمان یک اتاقک زرد رنگ بود یک زنگ هم داشت قبل از رسیدن دیدم یکی رفت تو در رو هم بست هرکارکردم در باز نشد زنگ زدم دیدم یکی به زبان روسی چیزی گفت احساس کردم باید منتظر بمونم بعد از 5دقیقه شخصی که رفته بود تو اومد بیرون ومن رفتم تو و در بسته شد یک اتاقک کوچک یک کانترکه قسمت بالای آن شیشه ای بود ویکنفر اونطرف پشت شیشه نشسته بود ودستگاه شمارش اسکناس کنارش بود نرخ روپرسیدم نرخ رو با تایپ عدد بر روی ماشین حساب به من نشون داد 59500 به ازاء صد دلار بود 300 دلار رو چنج کردم و اومدم بیرون دیکه داشت تو اتاقک کوچک  نفسم میگرفت خودم رو سریع به خانومم وگروه رسوندم نوبت بازدید ما از کرملین شده بود تورلیدر بلیط ها رو روی دستگاه ورودی گذاشت و ما وارد شدیم البته یک تور لیدر روس هم گروه ما رو همراهی میکرد که انگلیسی هم خوب بلد بود.

نقشه ارگ کرملین

ارگ کرملین یک قلعه تاریخی است که به صورت مجتمع در قلب شهر مسکو ساخته شده و (از جنوب) بر رودخانه مسکوا، (از شرق) بر میدان سرخ و (از غرب) به باغ الکساندر مشرف است. بنای این کاخ در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید و شامل تعدادی کاخ و کلیسا است. نام مشهور این کاخ کرملین است (که به زبان روسی به معنای دژ می باشد). این کاخ از چهار قصر، چهار کلیسا و دیوار کرملین به همراهی برج‌های کرملین تشکیل شده‌ است. کرملین مثلث‌شکل دارای ضلع هایی به طول 750 متر است. میدان کلیسای اعظم قلب کرملین به حساب می‌آید. این میدان توسط شش ساختمان شامل سه کلیسای اعظم احاطه شده‌ است. کلیسای اعظم دورمیشن که در سال ۱۴۷۹ ساخته شد، اصلی‌ترین کلیسای مسکو بوده و مراسم تاجگذاری تزار‌ها در آن انجام می‌گرفته است. کلیسای اعظم بشارت با سه گنبد درخشان، دیگر اثر تاریخی است که در سال ۱۴۸۹ تکمیل گردید تا در سده‌ی بعد به عنوان یک کلیسای نه گنبده مورد بازسازی قرار گیرد. در بخش جنوب شرق میدان کلیسای اعظم آرچانگل میخائیل بنا شده که بسیار بزرگتر از سایرین است و در آن پادشاهان مسکو از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم مدفون شده‌اند.

کلیسای دورمیشن

داخل کلیسای آرچنگل میخائیل

‎ ما از محوطه  درونی ارگ کرملین وداخل کلیسای دورمیشن و کلیسای آرچانگل میخائیل  سریع بازدید  کردیم جالب اینکه توی محوطه کرملین هم باید هنگام رد شدن ازخیابان از روی خط کشی عابر پیاده رد شد  و تنهاجایی در مسکواست که حق تقدم با اتومبیل میباشد حتی هنگام رد شدن از خط عابر پیاده

ساختمان حزب کمونیست درون کرملین

ساعت 5 بود و اکثرا خسته شده بودند بجز تعدادی که میخواستند برای خرید بروند مگا مال(یکی از مراکز خرید بزرگ که قیمتهاش نسبت به سایر مراکز خرید مناسب تره و در حاشیه مسکو قرار داره وباید با تاکسی رفت، اون مسیر مترو نداره) بقیه به سمت مترو رفتیم وبا مترو برگشتیم هتل تا کمی استراحت کنیم ساعت 5:40 رسیدیم هتل برنامه شبمون رفتن به گورگی پارک وکشتی رادیسون بود.

نحوه رفتن به پارگ گورگی از ایزومایلو

ساعت 7شب از هتل آمدیم بیرون با متروخط آبی از ایستگاه پارتیزان اسکایا سوار شدیم و درچهارمین ایستگاه در ایستگاه کارسکایا خط عوض کردیم وبا متروخط 5 به ایستگاه اکتایابرسکایا رفتیم از ایستگاه تا گورگی پارک حدود 100 متر فاصله بود رفتیم توی پارک وگشتی توی پارک زدیم پارک بزرگ و زیبایی بود. چند تا دریاچه مصنوعی با قایق های پدالی چند تا وسیله بازی برای بچه ها و چند بازی کامپیوتری وفضای سبز زیبایی داشت البته ما کل پارک رو نگشتیم وبا توجه به خستگی خصوصا خانم و پسرم که از گشت صبح هنوز در ساق ها مونده بود از خیر کشتی رادیسون گذشتیم(البته اسکله اصلی کشتی رادیسون کنار هتل رادیسون قرار داره) وبعد از یک گشت کوتاه یکساعته توی پارک از مسیری که اومده بودیم با متروبرگشتیم  واز رستوران نزدیک هتل سه تا شاورما خریدیم ورفتیم هتل

هزینه روز دوم-

بستنی سه عدد هر عدد50 روبل- آب معدنی کوچک 100روبل-بلیط مترو 4 عدد 220 روبل- شاورما سه عدد هریک 110 روبل

جمع کل هزینه روزدوم 700 روبل

روز سوم سفر:

امروز هم برنامه گشت شهری داشتیم البته اینبار با اتوبوس، ساعت 10 صبح اتوبوس حرکت کرد ابتدا به تپه گنجشکها یا بام مسکو که یکی از بلند ترین نقاط مسکو است رفتیم چشم اندازی زیبا و وسیع زیر پایتان قرار دارد مجموعه ورزشی المپیک لوژنیکی که قراره افتتاحیه جام جهانی  هم اونجا برگزار بشه سمت راست ما و سمت دیگه هم دانشگاه مسکو بود ساختمانهای اصلی شهر و هتل رادیسون هم از اونجا دیده میشد امروز هوا گرمتر از دیروز شده بود و بنا به پیشبینی هواشناسی  تا 30 درجه قرار بود برسه  نیم ساعت اونحا موندیم همه عکس هاشون رو گرفتند بعدش سوار شدیم بطرف پارک پیروزی  حرکت کردیم .

دانشگاه مسکو

نمایی از مجموعه ورزشی الپیک لوژنیکی ازتپه گنجشکها

نمایی از ساختمانهای مسکو از تپه گنجشکها

لیموزین عروس و داماد در تپه گنجشکها

پارک پیروزی هم در بلندی قرار داشت و بنا به گفته تورلیدر این منطقه در گذشته خارج از شهر قرار داشته و ناپلئون بعد از فتح مسکو در این نقطه کلید شهر مسکو رو تحویل گرفته بود البته گفتنی است با فرا رسیدن زمستان، نیروهای فرانسوی شکست سنگینی متحمل شده و ناچار به عقب‌نشینی شدند. در این پارک روایت روزبه‌روز و یادمان‌های مربوط به جنگ جهانی دوم، حمله ارتش نازی به روسیه و در نهایت فتح برلین توسط ارتش سرخ بازسازی‌ شده است. در حقیقت بخش‌های مختلف پارک پیروزی هر یک بازتاب‌ کننده‌ی بخشی از وقایع تاریخی و واقعی رخ‌ داده در طول جنگ هستند که شما با قدم زدن در گوشه و کنار این پارک می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

ستون پارک پیروزی

نمایی از پارک پیروزی

هنگام بازدید از پارک یک عروس و داماد روس برای عکس گرفتن اومدن توی پارک و تعداد زیادی از ایرانی ها دوره شون کردن  برای گرفتن عکس خصوصا خانوما  و ل کن نبودند هم عکس گروهی هم عکس تکی با عروس و داماد و هم عکس تکی با عروس، عروس وداماد هم با حوصله با همه عکس میگرفتن تا اینکه عکاس روس گفت ما زیاد وقت نداریم.

عروس و داماد در پارک پیروزی

بعد از یکساعت سوار اتوبوس شدیم وبه سمت خیابان آربات قدیم حرکت کردیم

بحوه رفتن به خیابان آزبات از ایزومیلو

اتوبوس ابتدای خیابان آربات ما رو پیاده کرد خیابان آربات یکی از قدیمی ترین  وزیباترین خیابانهای مسکو به طول یک کیلومتراست در گذشته  نیز یکی از بهترین خیابانهای مسکو برای زندگی اشراف و نویسندگان بوده ویک خیابان پیاده روی یا واکینگ استریت می باشد و دو طرف خیابون پراز رستوران فروشگاه های سوغاتی فروشی ودکه های فروش مواد خوراکی است تعدادی ازنوازندگان سیارنیز برنامه اجرا می کنند تعدادی از نقاشان دوره گرد نیز حضور دارند.  خانه پوشکین شاعر معروف روسی هم توی این خیابون قرار داره ما تا انتهای خیابان پیاده رفتیم این خیابان زیبایی خاصی داشت می گفتند در شب زیبایی این خیابان با توجه به رونق بیشتر کافه ها ورستوران آن بیشتر است که وقت نشد شب به اونجا بریم در انتهای خیابان ما از یک چها را ه رد شدیم اونطرف یک رستوران برگر کینگ بود که ناهار رو اونجا خوردیم و با اتوبوس برگشبیم هتل

امروز برنامه تور کمتر بود و خسته نشدیم ساعت  حدود 3:30 رسیدیم هتل برنامه بعد از ظهرما رفتن به مرکز خرید یروپین بود.

نحوه رفتن به یورپین از ایزومیلو

ساعت 6 بعد از ظهربا یکی از همسفرانمان سوار مترو شدیم و ایستگاه  کایفسکایا پیاده شدیم از ایستگا ه مترو که بیرون اومدیم  دیدیم یروپین روبرومون قرار داره وارد  مرکز خرید بسیار زیبای یروپین شدیم  تعداد زیادی از فروشگاهها  آف زده بودند که اکثر آنها هم برند بودند ولی علی رغم تخفیف های زده شده که بعضی حتی تا 70 درصد هم بود قیمتها باز هم بالا بود البته ما یک پیراهن برای پسرم از فروشگاه گپ به قیمت 950 روبل خریدیم که قیمتش به نسبت بقیه قیمتها خیلی مناسب بود.

فروشگاه یروپین

ntXN92W5yDaL0LNjRywr03RfExeVVDx48VFrgoiP.jpeg0olCw2Bc0e3YtIwvceuIVZkT7yfTd0fIHp33zTgJ.jpeg

توی مرکز خرید زیبای یوروپین 2 ساعتی گشت زدیم چیز دندونگیر دیگه ای برای خرید پیدا نکردیم هرچند به قصد خرید نرفته بودیم شام رو هم توی مرکز خرید، فست فود برگر کینگ خوردیم و با مترو برگشتیم هتل

فست فود برگرکینگ در یورپین

هزینه روز سوم:( بجز خریدهای شخصی)

مترو 220 روبل- شام برگرکینگ  530 روبل – جمع هزینه روزسوم 750 روبل

روز چهارم:

امروز باید میرفتیم سن پیترز بورگ دومین شهر بزرگ روسیه با جمعیتی حدود 5 میلیون نفرکه حدود 200 سال پایتخت روسیه بود (سنت به معنی مقدس وپیترز اشاره به پتروس یکی از حواریون مسیح و بورگ در زبان آلمانی به معنی شهر است)

تابلو عکس سن پیترز بورگ نصب شده در هتل

نقشه شهر سن پیترز بورگ

ساعت پرواز ما 8 صبح بود و تور لیدر اعلام کرد همه ساعت 5 صبح توی لابی باشند پکیج صبحانه( شامل نون وپنیر، آبمیوه، آب معدنی ،یک عدد موز ویک عدد سیب )رو توی لابی به ما تحویل دادند وبا اتوبوس به سمت فرودگاه حرکت کردیم پرواز مسکو سن پیترز بورگ ما هم با هواپیمای نورد ویند انجام میشد با این که جزو نفرات اولی بودیم که کارت پرواز گرفتیم صندلی های آخر هواپیما رو به ما دادند مدت زمان پرواز یک ساعت بود وحدود ساعت 20/9 در فرودگاه سنت پیترز بورگ پیاده شدیم اینجا دیگه تشریفات کنترل پاسپورت رو  نداشتیم تور لیدر ما با یک پرواز دیگه اومد و ما حدود یک ساعت توی فرودگاه منتظر شدیم تا رسید و با اتوبوس به سمت هتل حرکت کردیم هتل ما (هتل پارک این) در جزیره واسیلی در کنار خلیج فنلاند واقع شده بود و ما از روی پل بزرگ و بسیازیبایی که جزیره رو به شهر وصل میکرد و از کنار بندر سن پیترز بورگ که بزرگترین بندر روسیه هم به حساب میاد عبور کردیم. منظره بسیار زیبایی داشت دو تا کشتی کروز بزرگ هم در بندر لنگر انداخته بودند.

بندر سن پیترز بورگ و پهلوگیری دو کشتی کروز

ساعت حدود 12 رسیدیم هتل ساعت تحویل اتاق 2 ظهر بود وما دوساعت رو باید منتظر می موندیم چمدان هامون رو تحویل پذیرش هتل دادیم با توجه به اینکه صبحانه رو صبح زود خورده بودیم کمی احساس گرسنگی هم میکردیم حوصله خارج شدن از هتل رو هم نداشتیم  از تور لیدر سراغ رستوران هتل و کیفیت غذاهاش رو گرفتیم اون هم کیفیت غذاهای هتل رو تایید کرد چند نوع غذا هم به ما معرفی کرد. به سمت رستوران هتل رفتیم رستوران بسیار شیک و تمیزی بود درخواست منو کردیم منو رستوران مثل یک مجله  آشپزی بود که درباره غذاهای مختلف توضیح داده بود به همراه عکس، غذاها اینقدر تنوع داشت که  ما بدون توجه به منو یکی از غذاهایی که تور لیدر گفته بود به اسم خاچا پوری (یک غذای ارمنی) به همراه بیف استراگانوف که توی ایران هم تست کرده بودیم رو سفارش دادیم بیف استراگانف خوشمزه بود وخاچاپوری مثل پیتزا پنیر بزرگ بود که ترد و بامزه بود البته ما فکر میکردیم گوشت هم داشته باشد که بعد تورلیدر گفت شما باید غذای ارمنی  دیگری به اسم اجاق پوری رو سفارش میدادید. اینجابود که متوجه اشتباه خود در سفارش غذا شدیم  بعد از خوردن غذا اتاق ها رو تحویل گرفتیم

هتل پارک این

لابی هتل پارک این

اتاق ما در هتل پارک این

نمایی از خلیج فنلاند از پنجره هتل

تور اپشنال امروز تور کشتی بر روی رود نوا در شب و تماشای باز شدن پل ها به قیمت نفری 60 دلار بود با توجه به ذهنیتی که در سفرهای قبلی از قیمت بالای تور ها داشتیم برای استفاده از تور دو دل بودیم و درنهایت تصمیم گرفتیم خودمان بصورت انفرادی به اتفاق یکی از همسفرانمان برویم واز تور استفاده نکنیم بعد از کمی استراحت ساعت 4 بعد از ظهر از هتل اومدیم بیرون تصمیم داشتیم بریم خیابان نوسکی گشتی بزنیم ، خیابان نوسکی اصلی ترین خیابان شهر سن پترزبورگ است که بخش اعظم جاذبه های شهر در آن قرار دارند. طول این خیابان 4 کیلومتر است . در طول مسیر این خیابان 3 تا راه آبی وجود دارد که اطراف آن پر از کافه و رستوران است .

دستشویی پولی در خیابان نوسکی

ابتدای خیابان نوسکی

خیابان نوسکی

ایستگاه اتوبوس روبروی هتل بود و ایستگاه مترو در فاصله حدود 1000متری هتل که با اتوبوس یک ایستگاه فاصله داشت. قدم زنان به ایستگاه اتوبوس رفتیم.  چند تا ایرانی تو ایستگاه اتوبوس بودند گفتند با اتوبوس خط 11 و 7 میتوانید بروید خیابان نوسکی  کرایه اتوبوس هم 40 روبل است ما هم با اتوبوس رفتیم و کنار رودخانه نوا روبروی موزه آرمیتاژ پیاده شدیم. و بطرف خیابان نوسکی رفتیم

آنروز روز جشن نیروی دریایی روسیه بود و روبروی موزه آرمیتاژ(میدان کاخ) و خیابان های اطراف آن بسیار شلوغ بود و تعدادی زیادی هم لباس های ملوان های نیروی دریایی به تن داشتند ودر حال شادی و پایکوبی بودند. درخیابان نوسکی هم جمعیت موج میزد و گروه های موسیقی هم در کنار خیابان در حال نواختن موسیقی بودند. خیابان بسیار زیبا با ساختمانهای قدیمی ویک فرم  ویک اندازه که بیشتر آنها عمری بالای 200 سال داشتند واحساس میکردی درزمان به عقب برگشته اید( تعدادی  ا زمعماران برجسته سن پیترز بورگ در گذشته ازاهالی ونیز ایتالیا بودند به این دلیل سبک طراحی ساختمانها  وکلیساها نیز تحت تاثیر معماری  ایتالیا است)

نکته مهم در روسیه اهمیت  وتوجه به حفظ و نگهداری اثارگذشته است بطوری که تمامی مجسمه ها ونمادها وساختمانهای زمان تزاری بعد از انقلاب کمونیستی حفظ گردیده است و بخوبی نگهداری میشود.

ما تا کلیسای کازان در خیابان نوسکی  پیاده رفتیم چند تا فروشگاه رو هم بازدید کردیم و تصمیم گرفتیم به هتل برویم خصوصا که شب قرار بود برای گشت روی رودخانه مجدد برگردیم  توی ایستگاه اتوبوس ایستادیم و با اتوبوس 11 برگشتیم البته با توجه به شلوغی خیابان به دلیل جشن اتوبوس به کندی حرکت میکرد و برگشت ما حدود یک ساعت ونیم طول کشید ساعت 8 به هتل رسیدیم به خانم و پسرم گفتم  دو ساعتی بخوابیم تا ساعت 12 شب برای قایق سواری بر روی رودخانه مجددا برویم ساعت 12 شب بیدار شدم نم نم باران می آمد ودیدم همسر و پسرم در خواب عمیق فرو رفته اند و برنامه قایق سواری کنسل شد

هزینه روز چهارم:

ناهار شامل بیف استراگانوف 740روبل- خاچاپوری 550 روبل- نوشابه شیشه ای هرشیشه190 روبل—کرایه اتوبوس 200روبل

جمع هزینه ها 1870 روبل

روزپنجم سفر:

امروزبرنامه توربازدید ازباغ و قصرپترهوف بود.ساعت 8 برای صرف صبحانه به رستوران هتل رفتیم، صبحانه هتل پارک این نسبت به هتل مسکو در سطح بالاتر و از تنوع بیشتری برخوردار بود ساعت 10 صبح با اتوبوس به سمت  پترهوف حرکت کردیم حدود 45 دقیته توی راه بودیم و نزدیکای باغ باران نم نم شروع شد ما واکثر همسفران به گمان هوای آفتابی چتر همراه نبرده بودیم جلو ورودی باغ چتر و کاور پلاستیکی میفروختند و ما یک کاور پلاستیکی برای پسرم خریدیم قیمت چترها بالا بود و باران هم خیلی نم نم بود و قطغ وصل میشد  از خرید چتر صرفنظر کردیم بلیط ورودی باغ رو تورلیدر خرید و ما وارد محوطه باغ شدیم. مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌های پترهوف که ورسای روسیه هم نامیده میشود به عنوان بخشی میراث جهانی یونسکو می باشد به فرمان پتر کبیر در زمینی به مساحت 110هکتار در کنار خلیج فنلاند بنا شده است. کاخ اصلی در بین دو باغ بالا و پایین قرار گرفته است و قصر خصوصی پتر کبیر بوده است.

باغ پترهوف

بلیط قصرباید جداگانه تهیه میشد و تور لیدر هم گفت داخل قصر چیز خاصی نداره وبیشتر بازدید کنندگان برای دیدن باغ می آیند ما هم با تور لیدر که داشت درباره باع توضیح میداد همراه شدیم و از باغ پایین هم بازدید کردیم مناظر باغ بسیارزیبا ومسحور کننده بود و مجسمه های طلایی(مجسمه ها آب طلا کاری شده)  در کنار فواره ها در باغ  زیبایی خاصی به باغ داده بود. باغ تا کنار خلیح فنلاند ادامه داشت و همجواری باغ با دریا هم  زیبایی خاصی داشت وجالب اینکه فواره ها در باغ طوری طراحی شده بودند که بدون پمپ کار میکردند.

امتداد باغ پترهوف بطرف خلیج فنلاند

اسکله تفریحی باغ پترهوف

TTongmoWrhxQJy5J8EVnL3OyJaxpU867Jzqz1Crs.jpegnMWADR9jdEUO7YCe9mVioI7tpUPsoXw9EzeqhhuD.jpeg

بعد از یک ساعت ونیم گشت توی  باغ  برگشتیم هتل و ناهار رو توی رستوران  هتل با هزینه تور خوردیم بازهم بیف استراگانف  البته قبل از آن سوپ  بورش(یک نوع سوپ روسی شامل چغندر به همراه گوشت) و بعد از آن هم دوتیکه کیک و چای سرو شد.

سوپ بورش

ناهار (بیف استروگانف)

دسر

بعد ازکمی استراحت اطراف هتل کمی گشت زدیم و از هایپرمارکت کنار هتل مقداری خوراکی خریدیم وبرگشتیم هتل

هزینه روز پنجم:

خرید خوراکی (پاستیل، بستنی، بسکویت و..) از هایپرمارکت 950 روبل

روزششم:

برنامه امروزتور بازدید ازکلیسای کازان، کلیسای اسحاق و موزه آرمیتاژ بود ساعت 30/10 با اتوبوس از هتل راه افتادیم ابتدا به یک فروشگاه فروش صنایع دستی و سوغات رفتیم که انواع زیورالات با سنگ کهربا، پالتوو کلاه با پوست خز و برخی مصنوعات چوبی داشت البته قیمت اجناس بسیار بالا بود ما چیزی نخریدیم.

فروشگاه صنایع دستی سن پیترز بورگ

o9TaCeXG4eqLHXYSNkpjLpDkmqlUqr7q9wKDUK1e.jpeg0TplcdaVw34c1ZiFdrmFjAZxwIF7fJB9XBXvQLrb.jpeg

حدود نیم ساعت توی فروشگاه بودیم و بعد به خیابان نوسکی و کلیسای کازان رفتیم کلیسای جامع کازان که با الهام از کلیسای سنت پیتر واتیکان رم ساخته شده یکی از جاذبه های معماری و تاریخی شهر سنت پیترز بورگ و از نظر معماری بسیار گرانقدر است، قهرمان جنگ مارشال کوتوزوف که موفق شد ناپلئون را شکست دهد در این کلیسا دفن شده و تندیس او و تندیس سرلشکر معروف آن دوران  ژنرال بارکلوی دتولی مقابل درب کلیسا نصب شده است. کلیسا فعال بود. برای همین بازدید از داخل کلیسا رایگان بود داخل کلیسا را هم بازدید کردیم .داخل کلیسا تعدادی در حال عبادت بودند جلو در تابلو زده بود عکاسی وبلند صحبت کردن ممنوع ولی متاسفانه این موارد توسط ایرانی های موجود در کلیسا که از تورهای دیگه هم بودند رعایت نمی شد داخل کلیسا هم بسیار زیبا بود وارزش دیدن رو داشت.

کلیسای کازان

نمای داخلی کلیسای کازان

بعد از کلیسای کازان به سمت کلیسای اسحاق که بزرگترین کلیسای روسیه و چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست رفتیم  ارتفاع کلیسا 5/101 متر وطول آن 114 و عرض آن 98 متر است و در اطراف آن 48 ستون از سنگ گرانیت یک تیکه که هر کدام 15 متر ارتفاع دارندوجود دارد و دارای ظرفیت 14 هزار عبادت کننده است وقت بازدید تور کوتاه بود و تور لیدر اعلام کرد برای بازدید داخل کلیسا باید بلیط تهیه کرد و امروز هم تعطیل است(این کلیسا به جز عید های بزرگ مذهبی که مراسم باشکوه برگزار میشود بیشترجنبه موزه دارد) البته بالای بام کلیسا هم میشد رفت که آن هم بلیطی بود تور لیدر هم گفت فرصت این کار نیست( از بالای کلیسا میتوانستید نمای زیبایی از شهر را ببینید)

کلیسای اسحاق

بعد از بیست دقیقه عکس گرفتن از نمای بیرونی کلیسا برای صرف ناهاربه یک رستوران شیک در خیابان نوسکی (باهزینه تور) رفتیم اینبارچیکن استراگانف همراه نوعی سوپ و کیک و چای به عنوان دسر

ساعت 2ظهروقت بازدید ما از موزه آرمیتاژ بود این مجموعه که در شش بنا به نمایش گذاشته می‌شود دارای یک بنای اصلی به نام کاخ زمستاتی است که سال‌ها پیش محل زندگی تزارهای روسی بوده است. همچنین در این مجموعه کاخ‌های دیدنی و اتاق‌های مجلل که تزارها در آنها زندگی می‌کردند به چشم می‌خورد. در بخش‌های دیگر موزه آثار بسیاری از جمله لباس‌ها، نشان‌ها، جواهرات سلطنتی و همچنین بزرگ‌ترین کلکسیون طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی به نمایش گذاشته شده است.

برای دیدن موزه ارمیتاژ با حدود3میلیمون اثر هنری  لحظه شماری میکردم ابتدا به اتفاق تور لیدر به سمت میدان کاخ رفتیم در وسط  میدان ستون الکساندر واقع شده این ستون توسط مونفران یک معمار فرانسوی به طول 47 متربنا شده و یابودی از پیروزی روسیه علیه ارتش ناپلئون است.

پس از توضیح تور لیدر به سمت موزه حرکت کردیم جلو موزه صف طولانی از بازدید کنندگان بود و پس از تحویل گرفتن گوشی های مخصوص که تور لیدر از طریق آن توضیحات مربوطه رو میداد تغیبر مسیر دادیم واز در پشتی موزه وارد شدیم با توجه به تعداد آثار موجود در موزه دیدن تمام آثار موجود با توجه به وقت محدود ما امکان پذیر نبود ما به دنبال تور لیدر که درون گوشی توضیحات لازم رو میداد راه افتادیم تا از مهمترین آثار موجود در موزه بازدید کنیم و ضمن اینکه توضیحات تور لیدر در رابطه با هر یک از آثارموجود کمک خوبی بود تا با تاریخچه وصاحب اثر آشنا شویم ابتدا از فرش پازیریک قدیمی ترین فرش کشف شده در جهان که مربوط به صده های چهارم وپنجم قبل از میلاد ومتعلق به پادشاه سکایی می باشد.  (سکاها مردمانی کوچ نشین و ایرانی تبار بوده اند) ودر طبقه زیرزمین موزه قرار دارد بازدید کردیم .

فرش پازیریک

جسد مومیایی

بعد سایر آثارمنتخب موجود در موزه را از جمله آثار داوینچی ، تنها اثر میکلانژ،ون گوگ، گوگن و پیکاسو و رافائل را دیدیم

عکس تعدادی از آثار  موزه

q69PGgEWPaa3R3DjPzPdYzQTzyVlHZo5qZV5Yysl.jpegmBqD6YrK1vUH52USK6xgBUvpSaluYeTABghbZAH1.jpegf41F2cBsXT91bBFdgxkFERY1cHkthkJ1MhyNS46B.jpeg

بازدید ما از موزه آرمیتاژ یک ساعت ونیم طول کشید زیبایی های موزه یا همان کاخ زمستانی کاترین موجب شد بود گذشت زمان را حس نکنیم و قطعا دراین فرصت کم نمیشد تمام آثارموجود را دید و دیدن کامل  موزه نیازبه زمان بسیار بیشتری داشت ساعت 4 از موزه خارج شدیم.

تصویر موزه آرمیتاژ از روی رودخانه نوا

ساختمان بورس

برنامه تور تمام شده بود و اتوبوس آماده بود تا بطرف هتل حرکت کند ولی ما تصمیم گرفتیم با کشتی گشتی روی رودخانه نوا بزنیم ایستگاه سوار شدن به کشتی آنطرف چهار راه آرمیتاژ قرار داشت وما بلیط کشتی به ازاء هرنفر600 روبل تهیه کردیم و سوار کشتی شدیم(برای بچه ها بلیط نیاز نبود) رودخانه نوا با74 کیلومتر طول سومین رودخانه طویل اروپا بعد از دانوب و ولگا است و عرض آن متغیر از 520 متر تا یک کیلومتر است. کشتی دوقسمت سرباز و سرپوشیده داشت ما در قسمت سرباز آن نشستیم ولی پس از چند دقیقه باران شروع شد و ما محبور شدیم به قسمت سرپوشیده پناه ببریم از روی کشتی مناظر زیبای شهر وموزه آرمیتاز رو میشد دید گشت کشتی حدود 45 دقیقه طول کشید وما همون جا که سوار شده بودیم پیاده شدیم باران قطع شده بود.

گشت کشتی بر روی رودخانه نوا

Q7g9V244wclirSh821oyUYZZxBq5B45xkCBVBHEe.jpegwVmZ9oicAsXsNZHSGDDozhDV3dyyvH75dVY2HQic.jpeg

قدم زنان به سمت خیابان نوسکی رفتیم تا گشتی توی خیابان بزنیم و حداکثر استفاده رو تا زمانی که توی سن پیترز بورگ هستیم بکنیم تا کلیسای ناجی خون ریخته شده رفتیم ( بنای کلیسا در سال 1883  به دستور الکساندر سوم، به‌عنوان یادبودی برای پدرش تزار الکساندر دوم و در محل ترور او شروع شد)

کلیسای ناجی خون ریخته در خیابان نوسکی

با توجه به خستگی بچه ها تصمیم گرفتیم برگردیم به سمت ایستگاه اتوبوس رفتیم طبق معمول اتوبوس شماره 11 رو سوار شدیم تا به هتل برگردیم بعد گذشتن از پل رودخانه نوا وطی مسافتی متصدی دریافت کرایه اتوبوس به ما مراجعه کرد وبه زبان روسی چیزی به ما گفت که ما متوجه نشدیم ما هم هرچی به انگلیسی ازاون پرسیدیم منظورش چیه اون متوجه نشد دیگه کار اون وما با ایما واشاره رسید بلیط رو نشون ما داد واون رو جلو ما پاره کرد با دستش علامت ضربدر نشون داد ما هم فکر کردیم منظورش اینه که ما دوباره باید بلیط بخریم و پول بدیم ماهم گفتیم اوکی تو ما رو برسون باز هم پول میدیم خلاصه بعد از یک ربع دیدیم اتوبوس مجددا برگشت روبروی موزه آرمیتاژ تازه متوجه شدیم منظور متصدی بلیط این بوده که به آخر خط اتوبوس رسیدیم از اتوبوس پیاده شدیم شماره اتوبوس رو نگاه کردیم دیدیم اتوبوس برقی شماره 11 است و اتوبوس 11 که ما باهاش روز قبل رفته بودیم اتوبوس معمولی بود مجددا رفتیم توی ایستگاه اتوبوس وبا یک اتوبوس شماره 11 معمولی برگشتیم هتل در فاصله 200 متری هتل یک فست فود مک دونالد بود که شام رو اونجا خوردیم که البته به خوشمزگی برگر کینگ نبود

هزینه روز ششم:

کرایه اتوبوس 160 روبل- هزینه کشتی 1200 روبل(برای دونفر) هزینه شام مک دونالد(دوتا دبل ویک کوچک با نوشابه)545 روبل

جمع هزینه ها 1905 روبل

روزهفتم:

امروز روز آزاد تور بود والبته تور آپشنال بازدید از دهکده تزارها وکاخ کاترین به قیمت هرنفر 80 دلار برگزار می شد. با توجه به بررسی که من از قبل کرده بودم مبلغ تور بالا بود وما میتوانستیم باهزینه به مراتب پایین تر خودمان برویم مسیر ونحوه رفتن رو قبلا بررسی کرده بودم باران می بارید ولی باتوجه به اینکه روز آخر بود که توی سنت پیترز بورگ بودیم حیف بود توی هتل بمونم دل به بارون زدیم من لباس بارونیم رو پوشیدم وخانومم هم چتر داشت به همراه یک خانواده دیگه که اونجا آشنا شده بودیم عازم شدیم سوار اتوبوس شدیم. وقرار شد توی یکی از مجتمع های تجاری گشتی بزنیم خودمون رو مشغول کنیم تا از شدت بارون کاسته بشه بعد بریم دهکده تزارها برای همین جلوی مجتمع تجاری گالریا که یکی از مجتمع های باکلاس سنت پیترزبورگه و توی خیابون نوسکی قرار داره پیاده شدیم مجتمع گالریا زیبا وبابرندهای معروف بود. و علی رغم اینکه خیلی از برندها آف زده بودند بازهم قیمت ها بالا بودند ما هم فقط دوتا تیشرت به مبلغ 2000 روبل یک عینک شنا بچه گانه به مبلغ250 روبل از یکی از فروشگاههاش خرید کردیم از یک از فروشگاه شکلات و شیرینی هم مقداری پاستیل بصورت کیلویی با طعم های مختلف خریدیم که بسیار خوشمزه بود.

محتمع تجاری گالریا

طبقه چهارم فروشگاه هم انواع مغازه های فست فود و مواد غذایی بود که باز هم رای اکثریت بخاطر بچه ها با برگرکینگ بود بعد ازخوردن ناهار از فروشگاه زدیم بیرون و رفتیم به سمت ایستگاه مترو که روبروی فروشگاه قرار داشت  بعد از یک ایستگاه خطمون رو عوض کردیم وبا متروخط2(آبی) تا ایستگاه آخرش رفتیم از ایستگاه مترو که بیرون اومدیم روبروی خروجی ایستگاه، ایستگاه های مینی بوس بود سوار مینی بوس شماره 286 شدیم مینی بوس بعد ازطی مسافتی وارد  دهکده تزارها شد و مناطق مختلف رو دور زد وپس از نیم ساعت درآخرین ایستگاه ما رو روبروی باغ پیاده کرد این مکان که در فاصله 30کیلومتری سنت پیترزبورگ واقع گردیده قصرتابستانی کاترین اول همسر پترکبیربوده است البته تا در ورودی باغ حدود150 متر فاصله بود که پیاده رفتیم بلیط ورودی باغ رو نفری 120 روبل خریدیم(بچه ها رایگان) .

نقشه باغ کاترین

باغ کاترین

1nwgRmw2Na612RBc9pvbJT9YPphQ2FMNGLapyyvs.jpegIkgF4KLs9NRc94fh5PAOFMPgBbAwYNr5Tm4sbkXo.jpeg

کاخ کاترین

CiLG68NzKPJtteqP4dSZ5wTffDfTh15Fql91tQWe.jpegقصر با شکوه کاترین، گالری کامرون، پارک زیبای کاترین همراه با دریاچه مصنوعی آن، قصر و پارک الکساندر از جمله مهم‌ترین قسمت‌های این محل هستند. محوطه جلو کاخ هم بسیار زیبا  بود بعد از ورود به کاخ در داخل بلیط کاخ را نفری1000 روبل خریدیم . این عمارت منحصر به فرد می‌توان آن را مجلل‌ترین و با شکوه ترین بنای شهر سنت پترزبورگ نامید یکی از آثار گردشگری خارق العاده دنیا محسوب می‌شود که از حیث ارزش آثار هنری و زیبایی منحصر به فرد آثار شاخصی مانند کاخ ورسای در فرانسه را پشت سر گذاشته است. این قصر از سالن بزرگ و با شکوهی به طول ۳۰۰ متر با پله‌های بزرگ و اتاق‌های دلنشین تشکیل شده است. در تزئینات این بنا از آب طلا و آینه‌کاری استفاده شده است که بسیار زیباست وسایل مورد استفاده خانواده تزار و شخص تزار در این قصر قرار دارند. یکی از دیدنی‌ترین قسمت های این قصر اتاق کهربا است تمام وسایل این اتاق از قبیل میز و صندلی و تزئینات دیوار و سقف از سنگ کهربا ساخته شده است که بسیاردیدنی و زیباست  البته عکاسی از این اتاق ممنوع است . سقف تمامی اتاق ها با نقاشی های بسیاز زیبا تزیین شده است.

تالار اصلی کاخ کاترین

f55BSJcwIqE6Rj6yZe6zy8tFHOxLYLxekJByHhlc.jpegspdZnObLmLyIMJDZhIWwsz8ISlDwuZJo2XilYdc8.jpeg

نقاشی سقف کاخ کاترین

با زدید ما حدود یک ساعت ونیم طول کشید و از درون باغ به سمت مسیر خروجی  رفتیم خود باغ هم بسیار زیبا وبرخی ازمناظر آن مانند مناظر کارت پستالی بود

اتاق کاخ کاترین

در مجموع علی رغم مسیر طولانی که آمده بودیم از دیدن زیباییهای قصر احساس رضایت میکردیم. با توجه به خستگی بچه ها تصمیم گرفتیم مسیر برگشت رو تاکسی بگیریم با یک تاکسی که درنزدیکی درب خروجی ایستاده بود پس از چانه زدن با مبلغ 2500 روبل به توافق رسیدیم تاکسی ما روبروی درهتل پیاده کرد. فردا ساعت 5 صبح بلیط برگشت داشتیم و تور لیدر گفته بود ساعت 2 صبح توی لابی باشیم بعد از برگشتن به هتل وسایل رو جمع کردیم مقداری خوردنی  از قبل داشتیم خوردیم وخوابیدیم

هزینه های روز هفتم:

کرایه اتوبوس 80 روبل- کرایه مترو90روبل – کرایه مینی بوس 120 روبل – ناهاربرگرکینگ 860 روبل- بلیط باغ 240روبل  - بلیط کاخ 2000 روبل –کرایه تاکسی 1250 روبل(برای دو خانواده2500روبل)

جمع هزینه ها بجز خریدهای شخصی  4640 روبل تقریبا معادل 80 دلارکه با این مبلغ رفتیم قصرکاترین رو دیدیم در صورتی که اگه با تور میرفتیم باید برای هر نفر80 دلار میدادیم برای بچه هم 40 ذلار

روز هشتم:

ساعت 2 صبح اومدیم توی لابی وپکیج صبحانه رو تحویل گرفتیم بعد از نیم ساعت سوار اتوبوس شدیم و اتوبوس حرکت کرد جالب اینکه اتوبوس ابتدا یک گشتی توی شهر زد واز کنار رودخانه نوا وپل های باز شده رودخانه عبور کرد وما تونستیم منظره پل های باز شده روی  رودخانه نوا روببینیم

در شب رودخانه نوا با پلهای بازشده زیبایی خاصی داشت  که به لطف راننده اتوبوس این مناظر زیبا رو هم دیدیم. کمتر از یک ساعت مونده به پرواز رسیدیم فرودگاه وسریعا بارهامون رو تحویل دادیم و کارت پرواز گرفتیم کا این بار هم صندلی آخر هواپیما نصیب ما شد مدت زمان پرواز ما تا تهران 4 ساعت طول کشید. نیم ساعت  مانده به نشستن هواپیما و وقتی هواپیما درحال کم کردن ارتفاع  جهت نشستن در فرودگاه بود از پنجره بیرون رو نگاه کردم برخلاف روسیه زمین خشک وبدون درخت  بود. با دیدن این صحنه بیشتربه این حقیقت پی بردم که ما کشوری خشک وکم آبی داریم وبیشتر باید قدر آب رو بدونیم بعد از یک هفته خاطره انگیز به ایران برگشتیم. وچقدر زود لحظات خوش به پایان میرسد ولی خاطرات آن همیشه باقی می ماند.

در انتها از شما عزیزانی که وقت گذاشتند واین سفر نامه رو خوندید تشکر میکنم و امیدوارم برای شما مفید بوده باشد. واز تمامی کمی وکاستی های موجود در سفر نامه از شما پوزش می طلبم

توصیه های لازم:

1-نصب نرم افزارهای مپ می ، یاندکس تاکسی ،یاندکس مترو در سفر به روسیه میتونه مفید باشه

2- با توجه به مشکل زبان در روسیه  آدرس هایی که قراره برید و نحوه رفتن رو بطور دقیق بررسی کنید که کمتر نیاز به پرسیدن آدرس داشته باشید

3- یک پرینت نقشه مترو مسکو و سنت پیترز بورگ به همراه نقشه شهر رو همراه داشته باشید که اگه توی مترویا توی شهر براتون سوالی پیش آمد (خصوصا در باره رفتن به ایستگاهها برای تعویض خط مترو) با توجه به مشکل زبان از روی نقشه بپرسید

4-پیش بینی هواشناسی رو چک کنید و لباس مناسب وچتر همراه ببرید

5- تور هفت روزه برای دیدن مسکو وسنت پیترز بورک  خیلی کمه ولی اگه مجبور بودید از این تور استفاده کنید از قبل برنامه ریزی دقیق انجام بدید تا حسرت جاهای ندیده رو نخورید. خصوصا ساعت های پروازی رفت و برگشت رو دقت کنید

6- متناسب با هزینه هاتون پولتون رو به تدریج چنج کنید

7- قیمت پوشاک در روسیه بالاست وقتتون رو زیاد برای خرید صرف نکنید

8 – کفش راحتی برای پیاده روی طولانی و دمپایی پلاستیکی برای استفاده در حمام با خود ببرید

9- سعی کنید حروف زبان روسی و کلمات پرکاربرد روسی رو یا بگیرید خصوصا برای خواندن تابلوها نیاز است