سفری خاطره انگیز به لنکاوی و کوالالامپور

سفری خاطره انگیز به لنکاوی و کوالالامپور + تصاویر
07 اسفند 1396 08:50

مهر ماه 96 بود که شروع کردیم به برنامه ریزی واسه مسافرت .با توجه به سردی هوا در برخی از نقاط تمرکزمون را روی کشورهای شرقی گذاشتیم . قبلا سفری به مالزی ، سریلانکا و چین داشتیم و با توجه به فصول بارندگی و محدودیت زمانی ،داشتن یه بچه سه ساله تصمیم بر این شد که بریم مالزی اما با تاکید بر جزیره لنکاوی . سال 90 یکبار به مالزی و فقط کوالالامپور سفر کرده بودیم. اینبار تصمیم گرفتیم چند روزی را به مالزی برویم با این تفاوت که پس از بررسی جاذبه های طبیعی و محلهای دیدنی بین چند شهر مالزی شهر لنکاوی جز یکی از شهرهای با اولویت بالا برای ما شد و تصمیم گرفتیم مدت بیشتری را در لنکاوی بگذرونیم. بعد از آن مدام در حال بررسی هتلها و پروازها بودیم. تورهای لنکاوی مالزی اکثرا 7 روزه یا 8 روزه بودند که زمان اقامت در کوالالامپور بیشتر از لنکاوی هست ولی چون ما تصمیم داشتیم مدت بیشتری را در لنکاوی بگذرونیم تصمیم بر این شد که شخصا برای تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل اقدام کنیم. هدفم از نوشتن این سفرنامه تاکید بیشتر بر روی لنکاوی بود.آخه سفرنامه های کمی در این زمینه بود و دوست داشتیم تجربیاتمون را بیان کنیم واسه همین قسمت سفرنامه لنکاوی مفصل تره و کوالالامپور خیلی چیزی نداره .در این سفرنامه رینگیت را 1000 تومان فرض کرده ایم.

خرید بلیط

سایتهای ایرانی مثل trip.ir,eligasht,berimsafar و فلایتیو را مدام چک میکردیم تا بلیط با قیمت و زمان مناسب پیدا کنیم ( یک نکته در خصوص خرید اینترنتی بلیط من متوجه شدم که باز دقیقا نمی دونم صحیح باشه لازم می دونم با دوستان در میان بذارم این هست که اگر برای چند روز متوالی از یک سیستم سایتهای خرید بلیط را رصد کنید آی پی سیستمتون را شناسایی میکنند و قیمت را بالا میبرند که امیدوارم اشتباه باشه. بطور مثال از سیستم خانه مبلغ ، خیلی بیشتر از زمانی بود که با سیستم محل کار قیمت ها را رصد می کردم.) نهایتا برای اواسط ابان ماه 96  بلیط بسیار مناسب با پرواز عمان ایر از تهران به مقصد مسقط و یک ساعت توقف در مسقط و سپس مسقط به کوالالامپور به مبلغ نفری  1.350.000 تومان پیدا کردیم و از سایت فلایتیو خرید کردیم. قیمت بلیط مناسب بود.  تاریخ هم مناسب بود. چون قصد داشتیم اول به لنکاوی بریم و بعد کوالا پروازهای بین کوالا و لنکاوی را هم با همون سایتهای بالا و همچنین skyscanner بررسی کردیم و با اختلاف دو ساعت از زمان رسیدن به کوالا بلیط کوالا لنکاوی را با پرواز ایرآسیا به مبلغ رفت و برگشت سه نفره جمعا با مبلغ 625.000 تومان از سایت الی گشت تهیه کردیم. یه مورد اینکه پروازهای کوالا لنکاوی و بلعکس حدودا هر یک ساعت پرواز داره و قیمتها بسیار متفاوت مثلا ساعت 8 صبح یا ده صبح از کوالا به لنکاوی قیمت مناسب تری داشت ولی ساعت 4 یا 8 شب تقریبا قیمتش دوبرابر میشد. با توجه به اینکه پروازهای کوالالامپور لنکاوی با شرکتهای هواپیمایی داخلی خود مالزی انجام میشه مثل ایراشیا و غیره و این پروازها هم برای بار پول جدا میگیرند و از طرفی شنیده بودیم که در لنکاوی فروشگاههای بدون مالیات زیادی وجود داره و با قیمت مناسب میشه خرید کرد تصمیم گرفتیم که بار را تو خود فرودگاه متناسب با حجم بارمون بخریم تا پول بیخودی هزینه نکنیم..

رزرو هتل

برای رزرو هتل راههای زیادی داشتیم . سایتهای خارجی بوکینگ ، تریپ ادوایزر و آگودا ( که اکثرا برای تایید رزرواسیون ویزا کارت یا مستر کارت لازم داشتند) و سایتهای ایرانی که در بالا گفتم رزرو هتل انجام میدادند ولی اکثرا با قیمت بالاتر از بوکینگ و ... . مستر کارت نداشتیم . یه راه دیگه هم بود ایمیل به خود هتل و اخذ رزرواسیون هتل. راه اخر به ظاهر بهتر اومد و شروع کردیم به انتخاب هتلها در لنکاوی و کوالا. خیلی گشتیم. هتل ویوانتا بای تاج تو لنکاوی یه هتل 5 ستاره عالی برای 5 شب با یه اتاق خوب رو به ساحل حدود 2.400 رینگیت اوکی کردیم . هتل توی یک جزیره مخصوص خودش هست و بسیار نقاط بکر و عالی داره و هر 20 دقیقه ترانسفر با قایق مخصوص هتل برای رفتن به خود لنکاوی و بلعکس. مکاتبه با هتل انجام دادم و هتل اوکی داد ولی حاضر به تایید رزرواسیون بدون مستر کارت نشد بعد از چند بار ایمیل زدن نهایتا شماره حساب و یک سری مشخصات سویفت را برام فرستاد تا پول را واریز کنم ولی باز هم سعی کردم هتلهای بیشتری پیدا کنم که در نهایت هتل 4 ستاره در مرکز شهر لنکاوی (کواه) به اسم daiang bay را انتخاب کردیم و بهترین اتاق هتل که حدود 100 متر مساحت داشت دو حمام ، یه تراس بزرگ ، یه اتاق خواب مجزا و تمام امکانات به همراه صبحانه برای 5 شب به مبلغ 1.600 رینگیت .هتل جاش خیلی خوب بود در مرکز شهر. برای کوالا هم هتل furama که 4 ستاره بود و نزدیک مرکز بزرگ خرید برجایا تایم اسکوئر بود و دسترسی راحت به خط مونوریل هم داشت را انتخاب کردیم و از طریق ایمیل مسئول رزرواسیون را راضی به رزرواسیون بدون مستر کارت کردیم و هتل را رزرو کردیم.

سایر موارد

بیمه مسافرتی یکی از مواردی هست که حتما باید تهیه می کردیم . با یک جستجوی ساده در اینترنت کلی سایت پیدا کردیم که بیمه مسافرتی را با شرایط و قیمتهای متنوعی ارائه می کنند. ما از یکی از نمایندگیهای بیمه ملت، بیمه رمد که فکر کنم دفتر اصلی شرکت ترکیه باشه را به مبلغ نفری 13.000 تومان خریداری کردیم با مبلغ تعهد مشخص که توی سایت اعلام کرده بود.

پرداخت عوارض خروج از کشور که با جستجوی عبارت پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور سایت را پیدا کردیم و پرداخت کردیم.اینم آدرس سایتش  https://tollpayment.sadadpsp.ir/merchants/tax/index.html#/tax/departuretax

پرواز تهران مسقط

روز پرواز دقیقا سه ساعت قبل در فرودگاه بودیم .خوشبختانه جای پارک پیدا کردم و سریع خودمون را رسوندم به فرودگاه . متاسفانه فرودگاه امام به دلیل نزدیکی اربعین خیلی شلوغ بود و طبق معمول با بی نظمی ها و بی تدبیری همیشگی کلی تو صف معطل شدیم .با این حجم زائر واسه پیاده روی اربعین به ذهن مسئولین محترم نرسیده بود که لااقل واسه زائرین گیت جداگانه باز کنن .خلاصه که با اعتراض همه و سر و صدای دیگرون آخر این اتفاق افتاد .یعنی اگر صدای اعتراض بلند نشده بود دقیقا سه ساعتی در صف می موندیم.بالاخره از گیشه مربوط به عمان ایر کارتهای پرواز را گرفتیم با توجه به اینکه توقف ما در مسقط یک ساعت بود کارتهای پرواز مسقط به کوالا را هم گرفتیم تا آنجا معطلی برای دریافت کارت پرواز نداشته باشیم. جز آخرین نفرات سوار هواپیما شدیم. هواپیما EMBRAER 175 بود و تمام صندلیهای آون پر از مسافر بود. مقصد نهایی اکثر مسافرین تایلند بود که وقتی رسیدیم مسقط دیگه هیچ کدومشون را ندیدیم. طول پرواز حدود 2.35 بود و پرواز خوب و راحتی بود با پذیرایی.

فرودگاه مسقط

رسیدیم به فرودگاه مسقط(تصویر 1).به محض پیاده شدن از هواپیما و ورود به فرودگاه با سوال از کارکنان فرودگاه متوجه شدیم که باید عجله کنیم و سریع با دویدن به گیت مخصوص پرواز عمان ایر مسقط به کوالا رسیدیم .(شانسمون فرودگاه مسقط یه فرودگاه کوچیک بود و ما فقط میدویدیم که این هم واسه دخترمون جالب بود) . تازه متوجه شدیم که چه ریسکی کرده ایم و زمان توقف را یک ساعت گرفته ایم. اگر پرواز اولمون فقط ربع ساعت تاخیر داشت احتمالا به پرواز دوم نمی رسیدیم و باید می رفتیم کلی کار انجام می دادیم تا بتونیم بلیط جدید (یا با هزینه یا بدون هزینه) دریافت کنیم. خیلی پر استرس بود. رسیدیم به گیت و به محض ورود ما به گیت در باز شد و اتوبوس مخصوص ما را به هواپیما منتقل کرد.

تصویر 1:فرودگاه مسقط منبع (https://www.tripadvisor.com)

پرواز مسقط کوالا

هواپیما ایرباس A330 بود . غول پیکر و مدرن. بسیار عالی. فکر کنم حدود 300 نفر جا داشت ولی به محض ورود متوجه شدیم چقدر پرواز خلوت است. حدودا  50 نفر تو پرواز بودند و کلیه صندلی های اطراف ما خالی بود. صندلیها بسیار راحت و جا دار بود. هر شخص مانیتور مخصوص به خود با کلی فیلم و کارتون و موزیک . بازی و.... (تصویر 2). یکی از دغدغه های ما دختر سه ساله ام بود که فکر می کردیم تو پرواز هفت ساعته چه جوری مشغولش کنیم ولی از موقع ورود به هواپیما تا خروج مشغول دیدن کارتون و بازی بود که هیچ دردسری برای ما نداشت. و شب هم راحت خوابید. پس از پرواز خدمه خوش برخورد پرواز به مسافرین اجازه دادند هر جا دلشون می خواد بشینن و اکثرا چهار صندلی کنار هم را برای خوابیدن انتخاب می کردند و استراحت میکردند. سه بار پذیرایی انجام شد. برای شام سه نوع غذا پیشنهاد میکردند هر کدوم را انتخاب می کردیم بهمون می دادند و کیفیت غذا خوب بود. انواع آب میوه ها موجود بود. نکته جالب این بود که اول از همه غذای بچه ها را میدادن و تنها بچه هواپیما هم دختره ما بود حتی وقتی سوار شدیم بهش اجازه دادن بره کابین و خلبان را ببینه .در کل علیرغم هفت ساعت پرواز که فکر میکردیم خسته کننده باشد پرواز بسیار عالی و راحتی داشتیم و لذت بردیم.

تصویر2:نمایی از پرواز مسقط کوالالامپور- عمان ایر

فرودگاه کوالا

صبح ساعت 8:10 رسیدیم کوالا. بار دومی بود که به این فرودگاه عظیم پا میذاشتیم .پرواز بعدیمون ساعت 10 به مقصد لنکاوی بود. رفتیم گیشه چک پاسپورت . تو اون ساعت تعداد پروازهای زیادی رسیده بودند و با وجود 12 گیشه چک پاسپورت حدود 45 دقیقه طول کشید تا رد بشیم و این باعث شد زمان را از دست بدهیم. کوالا 2 تا فرودگاه داره klia1,klia2. اولی واسه پروازهای خارجی و طولانی و دومی برای پروازهای داخلی و بعضا خارجی نزدیک مثل پوکت یا سنگاپور. خلاصه تا بارها را گرفتیم و یه کم پول تبدیل کردیم و سوار مترو شدیم تا به فرودگاه شماره 2 برسیم و گیشه مخصوص پروازمون را پیدا کنیم ساعت شد 9.30. رسیدیم به گیشه پرواز و بلیط ها و پاسها را نشون دادیم گفت نه. پرواز بسته شده. گفتیم هنوز نیم ساعت تا پرواز مانده . قبول نکردند. رفتیم دفتر ایراشیا و با مسئولش کلی بحث کردیم که هنوز وقت هست ولی اصلا قبول نکردند و متاسفانه پرواز را ازدست دادیم. همون روزی که داشتیم بلیط تهیه می کردیم هم ساعت 10 پرواز داشت و هم 12 . توی انتخاب این دو هم دو دل بودیم و شک داشتیم . فکر نمی کردیم برای چک پاس این قدر وقت لازم باشه و اون را حساب نکرده بودیم و به همین دلیل پرواز را از دست دادیم. تازه بار هم باید می خریدیم. مجبور شدیم پروازهای بعدی را ببینیم و بلیط تهیه کنیم ولی پرواز ساعت 12 را برای سه نفر 1.100.000 قیمت دادند در صورتیکه ما پرواز رفت و برگشت برای سه نفر را جمعا 625.000 خریده بودیم و این فقط پرواز رفت بود برای 3 نفر با مبلغ 1.100 رینگیت. بسیار گران بود. به مسئول فروش گفتیم ارزان ترین برای چه ساعتی هست و ایشان گفتند ساعت 6 بعد از ظهر برای 3 نفر حدود 380 رینگیت . نهایتا برای ساعت 3 بعد از ظهر به مبلغ 560 رینگیت بلیط تهیه کردیم به علاوه 140 رینگیت  پول خرید 40 کیلو بار برای 3 نفر در پرواز رفت و برگشت . مار گزیده شده بودیم و ترسیدیم تو برگشت از لنکاوی هم واسه خرید بار مشکل پیدا کنیم همونجا 40 کیلو بار هم برای پرواز رفت و هم برای پرواز برگشت تهیه کردیم که اگر توی برگشت کم اومد، مازاد مورد نیاز را همونجا در فرودگاه لنکاوی بخریم. دوری در فرودگاه زدیم و در kfc ناهاری صرف کردیم .جالب بود که این فرودگاه بسیار بسیار پر تردد بود و انواع و اقسام آدمها را در اون میشد دید. اصلا من یه اعتقادی دارم نشستن تو فرودگاه و دیدن این تنوع خودش یه تفریح و هیجان جالبیه . بعد از طی یه مسیر طولانی رفتیم برای پرواز. پروازهای ایراشیا حدود یک ساعت زودتر گیت را می بندند به این نکته حتما دقت داشته باشید. یه تعداد دستگاه هم هست که باید بهش مراجعه کنید و کد روی بلیط را بزنید تا کارت پرواز بهتون بده. بعد کارت را به مسئول تحویل بار میدهید تا کارش را انجام بده. یک نکته دیگه اینکه در فرودگاه کوالالامپور دلار را با قیمت بالاتری نسبت به فرودگاه لنکاوی و کلا خود لنکاوی تبدیل می کنند و به صرفه تر هست که وجه مورد نیازتون را توی همون کوالا تبدیل کنید.

پرواز کوالا لنکاوی

یک پرواز بسیار بی کیفیت .بچه ای که رو دست مادرش خوابیده ، با صندلی های تنگ هم و بدون پذیرایی و پرداخت پول بار جدا از هم. خلاصه 1 ساعت طول پرواز را تحمل کردیم تا رسیدیم. توی فرودگاه لنکاوی اتوبوس دنبال کسی نمیاد. یه مسیری را پیاده طی می کنید تا به سالن فرودگاه برسید. از انجا یه تاکسی گرفتیم به قیمت 25 رینگیت که حدود همون 25.000 تومان خودمون می شد تا حدود 20 دقیقه به هتل رسیدیم. البته اگر نرم افزار uber  و یا  grab را توی گوشیتون نصب داشته باشید با خرید یک سیم کارت و یک بسته کم حجم اینترنت می تونید از این دو شرکت درخواست ماشین با قیمت مناسب کنید دقیقا مثل اسنپ و تپسی خودمون که از همونها الگو برداری کردند.

هتل dayang bay

هتل 4 ستاره خوبی بود و منظره بسیار زیبایی داشت. مخصوصا منظره استخر هتل که رو به دریا بود و صبحها افق بسیار بسیار زیبا و دیدنی و ارامش بخشی داشت(تصویر 3). لابی هتل هم در فضایی نیمه باز بود(تصویر4). رستوران هتل هم خوب بود(تصویر 7). صبحانه هم به نسبت صبحانه هایی که تو سفر قبلی کوالا خورده بودیم بسیار خوب و با کیفیت بود.اتاق ما هم اتاق بزرگ و خوبی بود(تصویر5) استعمال دخانیات در اتاق هتل ممنوع بود ولی اتاق مخصوص داشتند که باید می گفتید تا اتاقی بگیرید که بتونید سیگار بکشید.البته من که سیگاری نبودم فقط جهت اطلاع دوستان عرض کردم. اتاق بازی کودک و استخر مخصوص بچه ها داشت که دخترم هر روز صبح اولین کارش بعد از صبحانه رفتن تو استخر بود .خوشبختانه به دخترم خوش گذشت و تو سفر خیلی با ما همکاری کرد. بسیار آنجا را دوست داشت. استخر مخصوص بانوان هم داشت. سالن ورزش مجهز و سونا هم فقط روزهای 5 شنبه و جمعه داشت که ما نرفتیم. ولی در کل کمی خساست در رفتار کارکنان هتل مشخص بود. همون روز اول مایو بنده پاره شد و وقتی از مسئول هتل نخ و سوزن خواستم ، میگفت نداریم در صورتیکه نخ و سوزن تو اکثر هتلها هست. یا مثلا اب معدنی تو یخچال نبود و تو راهرو طبقات یه آب سرد کن گذاشته بودند و روش نوشته بودند که بخاطر حفظ محیط زیست بطری آب نمیدیم به جاش از آب سرد کن استفاده کنید و شانسی که ما آوردیم آب سرد کن نزدیک اتاقمون بود و مشکلی نداشتیم. بالکن اتاق ما مجهز به سینک ظرفشویی ، یخچال بزرگ ،میز غذاخوری و وسایل کامل غذاخوری و چایخوری بود(تصویر6). ظرفهاشون همه ملامین بود البته برای ما مهم نبود ولی برای بعضیها مهمه خدمه هر روز اتاقها را تمیز میکردن.یکی از نکات واقعا منفی هتل این بود که درها و پنجره هاش توری نداشت.شبها مارمولکها به وفور میومدن بیرون و ممکن بود بیان تو اتاق.دقیقا یه شب همین اتفاق افتاد.با اینکه ما ملاحظه میکردیم اما نمیدونم چطوری اومده بود تو اتاق.با کمک خدمه بیرونش کردیم و من این نکته به عنوان اعتراض به مدیر هتل گفتم و اشاره کردم که شبها نمیتونم از بالکن استفاده کنم. نکته جالب این بود که تو رستوران با ذکر معذرت و توصیه یه نوشته بود تحت این عنوان که اگر باقیمانده غذایی داشته باشید و اسراف کنید جریمه شامل شما میشه و فکر میکنم که قانون جالبی بود. ناهار و شامی در هتل سرو نمیشد ولی یه رستوران عربی داشت .یه نکته دیگه هم این که اونجا در حد سیل بارون میومد ولی همه جا یادآوری کرده بودند که در مصرف آب صرفه جویی کنید این نعمت واسه نسلهای بعدی ما هست و در نگهداری اون بکوشید. هیچ ایرانی در هتل نبود فقط ما بودیم. روس و آلمانی و سعودی و چینی( به وفور) زیاد بودند. نکته زمانی که ما این هتل را انتخاب می کردیم دیدیم نوشته ساحلی و عکسش هم ساحل را نشون میداد اما وقتی رسیدیم دیدیم که کنار هتل داره ساخت و ساز میشه آب راکد مونده و عملا دسترسی ساحلی به اون مفهوم را نداره حتی اگر هم داشت به دلیل لنجنی بودن قابل استفاده نبود .استخر بزرگ هتل هر روز تمیز میشد و عالی بود.یکی از مزایای هتل این بود که در مرکز شهر لنکاوی بود و دسترسی راحتی داشت. این یه نکته هست .تو لنکاوی خیلی از هتلها تو دل جنگل و طبیعت هستن و دور از شهر و چون اونجا فقط باید از تاکسی استفاده کنید ممکنه هزینه بالایی واستون داشته باشه . فروشگاه بدون مالیات teow هم 5 دقیقه ای هتل بود و تقریبا هر روز یه سری بهش می زدیم.این فروشگاه خیلی بزرگ بود و ما یه روز تو یکی از رستورانهاش غذا خوردیم.

تصویر 3:نمای استخر و محوطه هتل دایانگ بای لنکاوی

تصویر4: نمای لابی هتل دایانگ بای لنکاوی

تصویر 5: اتاق هتل دایانگ بای لنکاوی

تصویر 6: تراس اتاق هتل دایانگ بای لنکاوی

تصویر 7: رستوران هتل دایانگ بای لنکاوی (www.booking.com)

لنکاوی

جزیره ایی واقع رویایی هست . یکی از زیباترین شهرهای مالزی بدون شک شهر لنکاوی می باشد. این شهر زیبا مجمع الجزایری‌ست تشکیل شده از حدود یکصد جزیره که در محل برخورد تنگه مالاکا با آب‌های دریاهای آندامان قرار دارد. معنای کلمه‌ی لنکاوی در زبان محاوره‌ی مالایی، عقاب قهوه ای می باشد. جالب است بدانید غالب جزایر لنکاوی پوشیده شده از جنگل های انبوه بوده و در آن احدی ساکن نمی باشد. هتلهایی که در محله کواه لنکاوی هستند اکثرا ساحل ماسه ای ندارند. یکی از سواحل عالی و معروف لنکاوی Tanjung Rhu در دماغه شمالی لنکاوی قرار دارد که آن را میتوان زیباترین ساحل جزیره نامید و پیرامون آن سنگ آهک های عجیب قرار دارد. ساحل بعدی Pantai Cenang معروف ترین ساحل در مرکز توریستی جزیره، در دماغه جنوب غربی لنکاوی است. اگر به سمت غرب قدم بزنید، میشه چمن هایی را برای دراز کشیدن پیدا کرد. ساحل دیگه Tengah Beach است اگر به سمت جنوب بیشتر پیش بروید یک جایگزین آرامش بخش از Pantai Cenang پیدا میکنید. ساحلی آرام بدون شلوغی. این ساحل از Pantai Cenang، 15-20 دقیقه پیاده فاصله دارد. لنکاوی جاهای دیدنی زیادی داره . توصیه می کنم اگر گواهی نامه بین المللی دارید به محض ورود یه ماشین کرایه کنید چند روزه دستتون باشه. هزینه کرایه 24 ساعت  یه ماشین متوسط حدود 60 رینگیت  بود.و می ارزید. ولی هزینه بنزین را نمیدونم در چه حدی بود. در خصوص بارانهای لنکاوی هم این را بدونید که وقتی بارون میاد اگه بیرون باشید خیس خیس می شوید در اکثر مراکز دیدنی چتر هست و نگرانی نداشته باشید ولی توصیه میکنم چتر در سفر همراهتون باشه.بارانها هم تند و سریع و یک ساعته تموم میشه. البته فصل سفر هم مهمه که بهتره از سایت های هواشناسی اب و هوا را هم رصد کنید.

جاهای دیدنی لنکاوی زیادی و توی سایتها به خوبی نوشته اند. من توصیه میکنم حتما از بهشت پرندگان بازدید کنید. ورودی نفری 35 رینگیت و بچه های تا 5 ساله هم رایگان . پارک حیات وحش و بهشت پرندگان یک پیشنهاد عالی برای خانواده ها و افرادی است که به حیوانات علاقه مند هستند. در اینجا بیش از ۲۵۰۰ پرنده از ۱۵۰ گونه مختلف از جمله قناری، اردک، طوطی، جغد و… زندگی میکنند. در این پارک یک آبشار مصنوعی ۱۵ متری نیز ساخته شده است. در این پارک می توانید به برخی از حیوانات غذا بدهید. همونجا بسته های غذایی ارزونی هست که خود حیوونها به محض دیدن به طرفتون حمله میکنن. این محل ۱۵ دقیقه با ماشین تا کوآ فاصله دارد. یه پارک طبیعی با تنوع پرندگان و تقریبا یه باغ وحش کوچک و موزه و قسمت خرگوشها و ... و در آخر یک فروشگاه سنگهای قیمتی و مروارید و دست ساز که بصورت ست جواهرات با قیمت مناسب عرضه میشد . توی ورودی با گذاشتن طوطی روی دوشتون مدام ازتون عکس میگیرند حتی توی مسیر خود پارک هم چند جا میومدند عکس می گرفتند ولی یه عکس را حدود 60 رینگیت  پول می گیرند که به نظر من ارزشش را نداشت با موبایل و دوربین خودتون بگیرید بهتره. (تصاویر 8،9،10،11)

تصویر 8: نمای ورودی بهشت پرندگان

تصویر 9: نمایی دیگر از درون بهشت پرندگان

تصویر 10: نمایی از بهشت پرندگان

تصویر 11: برچسب ورودی بهشت پرندگان

یکی دیگه از جاهای دیدنی لنکاوی میدان عقاب (نماد لنکاوی) هست که برای عکس گرفتن ،پیاده روی و لذت بردن از دریا زیباست(تصاویر12 ، 13). در نزدیکی آن نیز مرکز خرید FAIR واقع شده که جز فروشگاههای بدون مالیات لنکاوی است .اونجا ما شکلاتهای بسیار خوبی و با قیمتهای خوب خریدیم ووقتی تو کوالا قیمت همون شکلاتها را دیدیم با خودمون گفتیم چه خوب که این همه شکلات را اونجا خریدیم (آخه ما خونوادگی شکلات خور هستیم ). کلا در فروشگاههای بدون مالیات لنکاوی همه چیز از پوشاک، کیف و کفش، عطر و ادکلن و مخصوصا شکلات و کاکائو با انواع مختلف و بهترین کیفیت و قیمت را می توانید به وفور پیدا کنید.

تصویر 12: نمایی از میدان عقاب

تصویر 13: میدان عقاب

یکی دیگه از جاههای دیدنی لنکاوی تله کابین یا cable car لنکاوی هست که بسیار زیبا بود.(تصویر 14) ورودی چند پکیج داشت که کاملترین آن نفری 55 رینگیت و برای کودکان زیر 6 سال 25 رینگیت که شامل تله کابین ، سینمای 6 بعدی ، یه سینمای 4 بعدی و یه موزه 3 بعدی بسیار زیبا است که بسیار ارزش دیدن داره و خوراک عکس گرفتنهای خاطره انگیز است(تصاویر17،18،19). پل معلق هم افرادی که ترس از ارتفاع ندارند با ورودی نفری فقط 5 رینگیت می تونند بروند و لذت ارتفاع و جنگل و هوای عالی را یکجا ببرند.(تصویر 15،16) در لنکاوی از مالزیاییها هزینه کمتری در ورودیها میگیرند و توریستها حدود 25 درصد بیشتر باید پرداخت کنند. این جا را توصیه می کنم حتما در برنامه تون باشه.

تصویر 14:تله کابین لنکاوی

تصویر 15:پل معلق لنکاوی ( منبع: اینترنت)

تصویر 16: نمایی دیگر از پل معلق لنکاوی از درون تله کابین

تصویر 17:ورودی موزه سه بعدی لنکاوی (منبع: اینترنت)

تصویر 18: نمایی از درون موزه سه بعدی لنکاوی

تصویر 19: نمایی از درون موزه سه بعدی لنکاوی

یکی دیگه از جاهای زیبا تور مانگرو لنگاوی هست که با هزینه های متفاوت و مسیرهای متفاوت میتونید لذت یک روز سفر دریایی را داشته باشید و از جاهای مختلفی نظیر غذا دادن به عقابها، مزرعه کروکودیلها ، مزرعه ماهیها و گردش بر روی آب استفاده کنید و لذت ببرید. که میتونید یه قایق دربست کنید حدود 300 رینگیت و یا از قایقهای اشتراکی استفاده کنید در حدود نفری 100 تا 120 رینگیت با ناهار و ترانسفر از هتل از صبح ساعت 8 الی 4 بعد از ظهر.(تصاویر 20،21) در فرودگاه لنکاوی افراد زیادی هستند که تورهای جزیره را ارائه می کنند میتونید کاتالوگهاشون را بگیرید و بعد از مطالعه دقیق انتخاب کنید و بعدا سر فرصت باهاشون تماس بگیرید و تور را رزرو کنید. هر چند توی هتل هم انواع تورها ارائه میشه البته با کمی تفاوت قیمت.

تصویر 20: غذا دادن به عقابها (منبع: اینترنت)

تصویر 21 :نمایی از مزرعه کروکودیلها (https://www.limakparvaz.net)

جاهای دیگر هم نظیر آکواریوم و دنیای زیر اب لنکاوی هم هست که جز مراکز بسیار جذاب و دیدنی آن هست. حتما از غذاهای محلی که توی رستورانها استفاده کنید تا لذت غذای محلی را هم تجربه کنید هر چند رستورانهای ایرانی و ترکی و عربی به تعداد زیاد وجود داره و تقریبا هم قیمت رستورانهای خوب ایران هست.از بازارهای محلی هم دیدن کنید تا در جو و فضای مردم آنها قرار بگیرید.(تصویر 22) در کل لنکاوی جزیره بسیار زیبا و دلنشینی است که بودن در این محیط خودش کلی انرژی به آدم میده. تورهای آژانسها اکثرا سه روزه لنکاوی میبرند که به نظر بنده خیلی کمه و آدم بیشتر باید تو این جزیره بمونه و کیف سفرش را ببره. جذابیت لنکاوی به طبیعت بکر و زیباشه .ساحل بسیار تمیز و آبهای زلال .آب و هوایی منحصر و دیدن آسمون پاک و آبی .دیدن میمونهای شیطون و سرزنده که اگه غافل بشی وسایلت را میبرن. میمونهای مادری که بچه به بغل اینور و اونور میرن. پرنده هایی با رنگهای خارق العاده و صداهایی دلنشین مارمولکهایی مثل بچه تمساح  و ....خوش به حال اونایی که وقت بیشتری میذارن و به دل طبیعت اونجا میزن.مثل اروپایی هایی که به سبک بک پکری اومده بودن و معلوم بود که طرف قصد داره همه جا را بگرده و از همه جای لنکاوی سردربیاره.

تصویر 22: یکی از بازار محلی لنکاوی (https://www.holidaygogogo.com)

در لنکاوی مارمولک به وفور یافت میشه. شبها همه تشریف میارند روی دیوارها ی هتلها و نظاره گر مهمانها هستند. باید باهاشون دوست باشید. مطمینا کاری به کارتون ندارند.

فرودگاه لنکاوی و برگشت به کوالا

صبح ساعت 8 پرواز برگشت داشتیم ساعت 6 بعد از صرف صبحانه از هتل زدیم بیرون و رفتیم فرودگاه و راس ساعت 8 صبح دوباره با ایراشیا رفتیم سمت کوالا. 40 کیلو باری که قبلا تهیه کرده بودیم کافی بود و اضافه بار نداشتیم. پرواز همون پرواز رفت بود و بی کیفیت و خسته کننده.(تصویر23)

تصویر 23: نمایی از فرودگاه لنکاوی

فرودگاه کوالا

رسیدیم فرودگاه شماره 2 کوالا. در واقع فرودگاههای شماره 1 و 2 کوالالامپور برای خودش شهری هست و وقتی با فرودگاه بین المللی خودمون مقایسه می کنیم تفاوتها را احساس می کنیم. از فرودگاه تا شهر به چند روش می تونید بروید یکی با مترو فرودگاه برید به سمت KL Sentral که هسته مرکزی حمل و نقل شهر کوالالامپور هست و در این ایستگاه چندین خط مترو شهری و قطار شهری و منوریل وجود دارد و می تونید به هر نقطه از شهر بروید ولی با قیاس قیمتی که کردیم دیدیم حدود 130 رینگیت باید پول بدیم تا به ایستگاه برسیم و بعد از انجا با منوریل بریم سمت هتل. تقریبا خسته کننده بود با بار و بچه و... تصمیم گرفتین با تاکسی برویم برای همین رفتیم طبقه -2 فرودگاه و انجا تاکسی بود که یه تاکسی تویوتا کمری بود مشکی رنگ حدود 118 رینگت گرفت و ما را برد دم هتل. راننده مرد مسلمون بسیار خوش برخوردی بود که خیلی سوال می پرسید و حرف میزد و همین احساس رفاقتش باعث شد که با رد و بدل کردن شماره تلفن واسه برگشت هم باهاش هماهنگ بشیم . مثل اینکه تاکسی های مدل بالا و با کیفیت انجا با رنگ مشکی می شناختند و تاکسی های قدیمی تر با هزینه کمتر هم وجود داشت گه چون مسیر تقریبا 70 کیلومتر بود و طولانی بهتر است با ماشین مطمئن و مناسب بروید. در ضمن در لنکاوی و کوالالامپور هم می تونید نرم افزارهای uber و یا grab را نصب کنید و از طریق انها ماشین بگیرید و توی هرینه هاتون صرفه جویی کنید.

هتل فوراما

هتل 4 ستاره زیبا و خوش جا در مجاورت تایم اسکوئر در محله بوکیت بیتانگ کوالا که خودشون سه تا خیابان مجاور به تایم اسکوئر را مثلث طلایی می گفتند.. در هتل استعمال دخانیات ممنوع بود و جریمه سنگینی داشت. لابی زیبایی داشت(تصویر 24) . هتل تقریبا 23 طبقه داشت که ما در طبقه 18 بودیم و ویو خوبی به شهر و برجهای پتروناس داشتیم. هتل خوبی بود و صبحانه خوب و کامل و مفصلی داشت.(تصویر 25)دقیقا همون قانون عدم اسراف و جریمه هم تو این هتل بود. اتاقها تمیز بود و سرویس اتاق هم مجهز (تصویر 26). برای سه شب اقامت در هتل بهمراه صبحانه مبلغ 669 رینگیت بهمراه مالیات و شارژ و غیره پرداخت کردیم.

تصویر 24: نمایی از لابی هتل فوراما

تصویر 25: نمایی از لابی و رستوران هتل فوراما کوالالامپور

تصویر 26:نمایی از اتاق هتل فوراما کوالالامپور

کوالالامپور

چیز خاصی در این خصوص نمی نویسم . سفرنامه های زیادی وجود داره . شهر بزرگ پر جمعیت و مدرن. شهر بسیار زنده ایی که هر چی راجع بهش بنویسی کم هست. پر از مجتمهای خرید ، پر از پارکهای آبی، پر از توریست و .... فقط باید رفت و دید لذتش را برد. ما سه شب آنجا بودیم. در کوالالامپور سیستم حمل و نقل بسیار قوی است . در لنکاوی اجاره روزانه ماشین و یا استفاده از تاکسی بهترین راه بود و در کوالا تنوع سیستمهای حمل و نقل بسیار بالا است یک پارک آبی رفتیم. مراکز خرید بوکیت بیتانگ و خیابان معروفش. برجایا تایم اسکوئر که یک مجتمع بزرگ خرید هست که دقیقا پشتش هم هتلی به همین نام هست که هتل 5 ستاره هست و خوش جا. ما به دلیل نزدیکی هتل خریدهامون را از همین مرکز خرید انجام دادیم و جای دیگه ای نرفتیم .یک روز عصر هم رفتیم سمت برجهای پتروناس و کنار آبنمای موزیکال بسیار زیبایش شب را به سر کردیم و بعد هم با اتوبوسهای مخصوص توریستها که رایگان هم هست مسیری را برگشتیم و به سمت هتل رفتیم .از موسیقی خیابونی استفاده کردیم ،رستوران چینی رفتیم ، میوه های استوایی را خوردیم خرید کردیم و بیشتر از ما به دخترمون خوش گذشت و خدا را شکر تو سفر بیماریش خوب شد.بیماری دختر ما به خاطر آلودگی هوا بود و تو این سفر حسابی کیف کرد.

پرواز برگشت از کوالا به مسقط

چون در پرواز رفت متوجه زمان کم توقف در مسقط شده بودیم هراس دیر رسیدن به مسقط و از دست دادن پرواز تهران را داشتیم که مجددا پرواز عالی عمان ایر نگذاشت هفت ساعت را متوجه شویم و شکر خدا سر وقت رسیدیم.

پرواز برگشت از مسقط به تهران

پرواز مشابه پرواز رفت بود فقط با این تفاوت که پرواز خالی و نصف صندلیها خالی بود و سر وقت پرواز انجام شد و به تهران رسیدیم و سفر خاطره انگیز ما به پایان رسید.

امیدوارم تونسته باشم در این سفرنامه نکاتی را که ما بهش دقت نکرده بودیم و برایمان مشکل ساز بود را دقیقا به اطلاع دوستان رسانده باشم. هر شهری در هر جای از دنیا جاذبه ها و دیدنیهای خودش را داره و هر کس متناسب با سلیقه و علایق خودش میتونه بهترین جاها را انتخاب کنه و از سفرش نهایت استفاده را ببره. انشاله که همیشه در سفر باشید و لذتش را ببرید. نزدیک عید قصد داریم یه سفر به ویتنام داشته باشیم. امیدوارم بتونم سفرنامه بهتری برای اون سفرمون اماده کنم.

در پایان نیز جدول خلاصه هزینه ها را براتون میذارم شاید بدرد دوستان بخوره. هر رینگیت 1000 تومان در نظر گرفته شده است.

ردیف

رفت و برگشت

هتل دایانگ بای لنکاوی

1.650.000

5 شب با صبحانه بهترین اتاق هتل و هزینه مالیات و ....

هزینه ترانسفر از فرودگاه کوالا تا هتل

240.000

رفت و برگشت

هتل فوراما کوالا

669.000

3 شب با صبحانه و مالیات و ....