سفر نا تمام به چین

به نام نامی بی نــــــام او

سلام

امیدوارم خوب باشید

تواین سفرنامه قصد ندارم تکرار کنم  انچه در سفرنامه های قبلی چین خواندید فقط به نکات کلیدی و راه گشا در سفر به پکن و شانگهای اشاره میشود.

سفر من به چین از روزی شروع شد که تصمیم گرفتم به این کشور پهناور سفر کنم و هنوز هم نا تمام است. برای همین کلی تو نت سرچ کردم وسفرنامه خوندم و دنبال بلیط هتل و تور بودم. با چند تا از همسفرهای قبلیم تماس گرفتم ،ولی بعلت پرواز طولانی وهزینه بالا کسی همسفرم نشد.

اما من تصمیم خودمو گرفته بودم چند سال پیش هم دو ترم کلاس چینی میرفتم اما تقریبا همه چیز فراموش کرده بودم. با توجه به اینکه شنیده بودم تو هر هزار نفر یکنفر به زور انگلیسی در حد بله خیر بلد هست اصلا روی زبان انگلیسی حساب باز نکردم .از گوگل پلی چند تا نرم افزار دانلود کردم که بهترین و کاربردی ترینشون :

Learn Mandarin Chinese Phrases

بالاخره دانلودش کردم چند تا کلمه پر کاربردش فیوریت کردم و خوبی این نرم افزار اینه میشه فارسی به چینی تبدیل کرد و بصورت افلاین کار کرد.

تو کلی سایت ، هتل، اژانس هواپیمایی و... سرچ کردم باتوجه به اینکه ویزا تکنفره هم سخت میدن و تفاوت زیادی قیمت تور با پرواز وهتل جدا نداشت ، تور از یک اژانس معتبر انتخاب کردم .پرواز من بهمن ماه نود وشش بود. پرواز ماهان ،پرواز نسبتا خوبی بود بدون تاخیر به فرودگاه پکن رسیدم فرودگاه بزرگی بودش و برخورد پلیس فرودگاه هم خوب بودش فقط یکم تو فرودگاه سر در گم شدم چون که برای رسیدن به چمدان ها باید سوار ترن میشدم با سلام و صلوات مسیرو طی کردم تا رسیدم به  چمدان و لیدر گروه از همون ابتدا  تور شهری شروع شد تا ساعت دو که وقت تحویل اتاق  هتل بود .

جزییات تور من به شرح زیر بود:

چهارروز گشت شهری با سه وعده نهار
 پکن: دیوار چین ، شهر ممنوعه ، پارک المپیک ، گشت مراکز خرید ، کاخ تابستانی ، میدان تیان آن من ، کارخانه مروارید ، کارخانه سنگ یشم ، مراسم چای ، مرکز طب سنتی چین
 شانگهای: باغ یو ، برج شانگهای ، کارخانه ابریشم

*کلا تمامی اژانس ها درتمام تورها شما را در مراکز خریدی میبرند که براشون سود یا جنبه اقتصادی داشته باشد.
پس اصلا از مراکز خریدی که تورها میبرند خرید نکنید یا اگر دیدند جنس باکیفیت و خوش قیمت هست خریداری کنید. در چین چانه زنی و تخفیف گرفتن یک نوع سرگرمی و فرهنگ هست و اگر فروشنده  قیمت 800 یوآن میدهد شما قیمت پیشنهادی خود را 100 یوان بگویید و حتی کمتر، قیمت را روی ماشین حساب گوشی نشان بدهید ، بیشتر فروشندها از روی صورت شما متوجه رضایت و عدم رضایت شما از قیمت پیشنهادی میشوند وحتی به نشانه اعتراض فروشگاه  ترک کنید یا قهر کنید تا به قیمت مناسب برسید.
در چین بیشتر اجناس اورجینال از ایران گرانتر هست بعلت مالیات بالای دولت بر اجناس خارجی وبیشتر اجناس چینی هم گران تر از ایران هست بعلت اینکه جنس درجه یک چینی هست و دولت چین جایزه صادراتی به تولید کنندگان میدهد برای همین در انتظار این نباشید که در چین همه چی ارزانتر از ایران  میشه خرید کرد .

* تقریبا ده تا از بهترین مراکز خرید پکن که قبلا از سفر انتخاب کرده بودم رفتم ولی قیمت ها خیلی بالابود  از یک شهروند چینی پرسیدم شما معمولا برای خرید کجا میرید وبیشتر مردم چین از کجا خرید میکنند بهم مرکز خرید جین یوآن یانشا پیشنهاد داد که واقعا انتخاب خوبی بود بزرگترین مرکز خرید سرپوشیده جهان هست و بالای هزار تا فروشگاه دارد باید حداقل سه روزکامل وقت داشته باشید تا تمام مرکز خرید بگردید رستوران ها در طبقه فوقانی هست و فروشگاهای که مناسب برای خرید هست معمولا در طبقات منفی هست.و به ندرت  توریست در این مرکز میبنید وتقریبا مردم چین از هر قشری در این مرکز خرید میبنید و یکجوری موزه مردم شناسی مردم چین هست .
 مرکز خرید جین یوآن یانشا به چینی :
金源时代购物中心

ادرس :

Address1 Yuanda Rd, Haidian Qu, Beijing Shi, China, 100097

( روی کلمه انگلیسی ادرس کلیک کنید نقطه دقیق مرکز خرید نشان میدهد)

* در چین تقریبا تمامی نرم افزار پیام رسان حتی گوگل فیلتر هست بیشتر مردم چین از طریق ویچت باهم در ارتباط هستند با ویچت از خواب بیدار میشوند با ویچت به رستوران میروند تاکسی میگیرند خرید میکنند و همه از طریق کیو ار کد حساب کاربری خود پرداخت میکنند.

*اگر با تور سفر کنید حتما شما رو به مراکز تولید ابریشم ، سنگ یشم ، چای ، طب سنتی میبرند که رفتن به این مراکز خالی از لطف نیست و دولت چین برای حمایت از تولیدکنندگان وصنایع دستی در تمام تورها این بخش را گنجانده . توجه داشته باشید که خرید از این مراکز تولیدی اصلا به صرفه نیست  و در تمامی مراکز  دیگرخرید، چای ، مروارید ، ابریشم ، سنگ یشم و... خیلی ارزانتر از مراکز تولیدی که تور شما را میبرد میشود تهیه کرد پس اصلا نگران نباشید .

*من سعی کردم بیشتر از مسیر سفر لذت ببرم و خیلی کم عکس گرفتم البته عکس ها  اصلا قادر به بیان مناظر زیبا پکن و شانگهای نیست . سفر به پکن وشانگهای بسیار جذاب و متنوع هست که پیشنهاد میکنم حتما با تور یک اژانس معتبر رهسپار سفر بشوید چون در تور خیلی چیزها از همسفر و لیدر، با دید متفاوت یاد می گیرد. در سفر به پکن حتما دیوار چین ، شهر ممنوعه، کاخ تابستانی ،میدان تیان آن من  دیدن کنید.

* در مورد اینترنت در چین میتونید از سیم کارت ایرانسل استفاده کنید چون بصرفه تر از سیم کارت خود چین در میادش و تقریبا همه جا اینترنت پرسرعت دارید .بیشتر هتل ها  و مراکز خرید هم اینترنت دارد .

* در مورد ارز مورد استفاده  در چین حتما از ایران یوان تهیه کنید چون تقریبا هیچ مرکز خریدی دلار قبول نمیکند یک بانک چینی هم هست دلار به یوان تبدیل میکنه که خیلی وقت گیر هست ولی اگر هتل شما بالای چهار ستاره هست در لابی هتل روزی صد دلار میتونید چنج کنید. تو فرودگاه اصلا دلار چنج نکنید چون حسابی ضرر میکنید و مالیات هم کسر میشود. سعی کنید زیاد یوان چنج نکنید .

* در مورد گرفتن تاکسی همیشه به لیدر یا رزویشن هتل بگید ادرس به چینی بنویسید یا خودش براتون تاکسی بگیرد همیشه چند تا کارت هتل در جیب داشته باشید که اگر گم شدید به تاکسی بدهید . همیشه کرایه با تاکسی طی کنید و ازش بخواهید از تاکسی متر استفاده کند.

* درچین معمولا ستارهای هتل روی تابلو زده نمیشود. هتل ها تقریبا در درجه کیفی بالای در پکن و شانگهای قرار دارند وقبل از سفر حتما  نظرات مراجعه کنندگان هتل را چک کنید.

* در مورد غذا در چین بیشتر غذا ها در چین تند هستند  و بی نمک از  نظر ذائقه ما ایرانیان. اگر براتون خوردن غذا با چاپستیک (چوب غذا خوری )  مشکل هست یک قاشق و چنگال سفری با خود داشته باشید. بیشتر غذا پایه نودل با سبزیجات و قارچ هست . ولی تقریبا تمام برندهای فست فود ها در چین هست .

* در پرواز تهران به پکن  و مسیر قطار پکن شانگهای و پرواز شانگهای تهران چندین بار چمدان و بازرسی بدنی انجام میشود و همراه خود به هیچ وجه چاقو ،قیچی، اسپری ،مایعات، پاور بانک بالای  ده هزار میلی امپر، فندک ... نداشته باشید چون به هیچ وجه اجازه پرواز و سوار شدن به قطار به شما داده نمیشود.

* در چین در طول سفر های شهری نیازی به پاسپورت ندارید فقط در دیزنی لند شانگهای از شما پاسپورت میخواهند پس اگر به هتل  و سیف باکس اتاق هتل اطمینان دارید پول زیاد وپاسپورت با خود جابجا نکنید.پول تقلبی هم ،زیاد در چین هست .سری پنجم صد یوانی دارای نوار اطمینان هست.همیشه از مراکز خرید مطمین خرید کنید  و اگر از تاکسی استفاده میکنید پول خورد به تاکسی بدهید واگر هم پول خورد ندارید حتما قبض تاکسیمتر بگیرید .

*مسیر پکن شانگهای با قطار سریع سیر با سرعت میانگین 304 کیلومتر در زمان حدود چهار ساعت نیم طی کردیم با توجه به اینکه در تعطیلات عید سال جدید چینی بودیم بعضی از ایستگاه ها توقف داشتیم. قطار محدودیت حمل بار نداشت  و صندلی ها اتوبوسی بود ولی اجازه حمل چاقو و قیچی حتی در چمدان ها نبود.

* هوای پکن معمولا سرد خشک هست ولی شانگهای مطبوع تر هست بعلت مجاورت با دریا تقریبا بهاری و معتدل بود شانگهای جنگل اسمانخراش ها بود و به قول خودشون نیویورک ، شانگهای کوچک هست و واقعا شهر بزرگ و زیبای بودش در چین معمولا ماشین چینی خیلی کم یافت میشود بیشتر ماشین ها  بنز ،بی ام دبلیو ، ائودی ، تسلا و... بیشترین وسیله نقل انتقال مردم در چین مترو ، اتوبوس ، دوچرخه بود. مترو پکن بسیار بزرگ و تو در تو هست و بیشتر ایستگاه به زبان چینی تکلم میشود بهتر است به هیچ وجه از مترو استفاده نکنید که احتمال گم شدن زیاد است.

*حتما در شانگهای: باغ یو ، برج مخابراتی شانگهای و موزه مردم شناسی زیر برج مخابراتی تشریف ببرید در حوالی برج مخابراتی شانگهای  و باغ یو مراکز خرید زیادی هست که میتوان با چانه زنی خرید خوبی کرد. در محوطه برج مخابراتی نمایندگی شیائومی هست که میتوانید لوازم جانبی گوشی ،لوازم خانه هوشمند،پاور بانک، صوتی تصویری و... خریداری کنید البته چمدان های خیلی خوب و به قیمتی دارد .توجه داشته باشید که نمایندگی های برندهای مشهور قیمت ثابت دارند و اصلا نمیشود چانه زنی کرد .

من بهمن ماه و شروع عید چینی را برای سفر به چین انتخاب کردم چون در ایام دیگه چین بسیار توریست پذیر، گران و شلوغ هست ، و هم عید چینی و مراسم زیبا این کشور را  از نزدیک دیدم سفر من به چین ادامه دارد و ناتمام باقی مانده است ...