سفر به صربستان، کشور زیبایی ها

چطور با حداقل هزینه ها به صربستان سفر کنیم؟ + تصاویر

با سلام
ما یک گروه هشت نفری بودیم که تصمیم به سفر به تنها کشور اروپایی که نیاز به ویزا برا ایرانیا نداره گرفتیم، برای سفر با هزینه کم از تبریز به شهر اغری رفتیم با ماشین، با پرواز از اغری به استانبول(180 هزار تومن) رسیدیم.

بعد از دو روز گشت و گذار در استانبول، 21 مارچ بلیط برای بلگراد داشتیم و 30 مارچ برگشت،که بلیط را ما 16 ژانویه خریداری کردیم قیمت رفت و برگشت 490 هزار تومن(فک میکنم یک قیمت عالی بود). تمام هتل هامون برای روزهای سفر از بوکینگ گرفته شده بود و بیمه حتما لازم بود.

در ورودمون به صربستان بدلیل اینکه اکثرا گفته بودن احتمال این که دیپورت بشیم هست استرس زیادی داشتیم، فک میکنم هر نفر 30-40 برگ مدارک همراهش بود بلیطا هتلا و بیمه مسافرتی که تقریبا تو فرودگاه همه رو چک کردن هتلا رو تو نت زدن بلیط برگشت و بیمه تقریبا 10 دقیقه سخت رو پشت سر گذاشتیم ولی هممون رد شدیم.

بعد از رد شدن طبقه پایین باجه فروش سیم کارت بود که هر سیم کارت 2400 دینار فقط هم دینار میگرفتن، یه دستگاه شبیه عابر بانکای خودمون داشتن که پول رو تبدیل میکرد، بعد از این مراحل باجه تاکسی هست که قیمتا رو بر حسب چند منطقه نوشته هتل ما نزدیک اوزچه بود، 1400 دینار هزینه هر ماشین بود.

من بیشتر میخوام توضیحاتی بدم که به درد دوستانی بخوره که می‌خوان کم هزینه سفر کنن، از توضیح در مورد جاهای دیدنی تو بلگراد چون بقیه سفرنامه ها شامل میشه خودداری میکنم.

در ورودمون به صربستان

دو روز اول San art floating hostel &apartment
بعد از استرسی که تو فرودگاه داشتیم، بالاخره به هتل رسیدیم برخورد صاحب هتل اونقدر خوب بود که کل خستگیمون در رفت، فک میکنم بهترین هتلی که تو عمرم دیدم بود،فوق‌العاده محیط دوستانه گرم، کارکنان عالی، خوش اخلاق و کارامد، مخصوصا صاحب هتل ساشا(مومو، گاله، انا و خانم دیگه ای که اسمشون خاطرم نیست).
قیمت هتل برای هر شب برای هشت نفر 148$ بود، فقط تنها ایراد اینه که هتل روی رودخانه و وسط پارک هستش ماشین تا درب هتل نمیاد 2 دقیقه پیاده روی دارید، صبحانه هم داشت که خوب بود، شاید متفاوت با صبحانه‌ی هتلهای استانبول و آنتالیا، ولی خیلی خوب. محیط به حدی دوستانه بود که دلتون نمیومد بیرون برید.

هتل در صربستانبهترین هتل صربستان

کالگمدان، قلعه بلگراد، مرکز خرید اوزچه، موزه نیکولا تسلا. من برق خوندم برای من این فرد اسطوره‌ست، فکر هم میکنم بزرگترین مخترع قرن باشه به اعتقاد من از ادیسون بزرگتره سعی کنید توی موزه از تور رایگان که هر ساعت برقراره استفاده کنید شامل فیلم و از موتورهای اولیه ساخت تسلا رونمایی میکنه دیدن کنید و بعد لیدر بهتون دستگاه هایی رو نشون میده که لامپی میدن دستتون که بدون زدن به برق روشن میشن! عالیه.

کلیسای سنت ساوا هم حتما برید بزرگترین کلیسای ارتودکس دنیاست، البته زمان سفر ما زیرزمینش بسته بود، در حال تعمیر بود، که من عکساش رو دیده بودم فوق العاده زیباست. یکی دیگه از جاهایی که شاید دوست داشته باشید ادا سیجالیا (ada ciganlija), یک مرکز ورزشی تفریحی که دریاچه مصنوعی داره و گلف و...اگه علاقه به اسکیت روی یخ داشته باشید هم مرکز ورزشی pionir که تقریبا 3 کیلومتر تا کالگمدان فاصله داره رو برید. اینها مکانهایی بود که وقت شد و دوروز اول دیدیمشون.

تفریح در صربستان

کرایه تاکسی بالاست، البته همه تاکسی متر دارن، ولی باید دنبال تاکسی‌های پینک و لوکس باشید چون اون‌ها ارزون‌ترن، اگر بنز های مدل بالا سوار شید تقریبا دو برابر کرایه میشه.

3 روز در کلبه ای در شهر zlatibor

Vacation home villa Mali raj

برای سفر به زلاتیبور از قطار استفاده کردیم که عالی بود، اتوبوسی بود. فرست کلاس بگیرید راحت تره. 3.5 ساعت زمان سفر، ولی وقتی می‌رسید حتما خستگیتون در میره، چون شهرهای توی مسیر یکم قدیمی هستن دلزده نشید.

البته قطار مستقیم به زلاتیبور نمیره باید در اوزیچه پیاده شید و بعد، هر ساعت اتوبوس هست به سمت زلاتیبور. نیم ساعت زمان میبره به قیمت 180 دینار، عین اتوبوس‌های شهری ماست، اگرم تو فصل یخبندون رفتید از دست فرمونشون نترسید! خیالتون راحت، اونا بلدن، ولی برای ما این مدل رانندگی تو برف عجیب بود.
دو تا کلبه کنار هم قیمت هر شب برای دو کلبه 40 یورو، فوق العاده تمیز، خانم صاحب خونه هم یک سری کارهای دستساز داشتن که میفروختن. میتونید خودتون باربیکیو کنید، وسایل اشپزی تکمیل موجود دارن.

سفر به زلاتیبور صربستان
سفر به صربستان

بدلیل علاقه ی جمع به برف، از شانس برف زیاد بود که مناظر رو عالی میکرد. اسکی دو داشتن که عالی بود هر اسکی دو نیم ساعت 40 یورو که بعد از چونه زدن 35 یورو گرفتیم.
کرایه تاکسی تو زلاتیبور پایینتر از بلگراده. بازار محلی زلاتیبور رو هم حتما ببینید، کافی شاپ پینک هم برید که بهترین هات چاکلتهای دنیا رو دارن. کلی هم مرکز برای توریستها هست. توی زلاتیبور اگه علاقه به اسکی داشته باشید تو فصل سرما هم آموزش هست هم کرایه وسایل برای اسکی.

که ما تور یک روزه برای کوهستان تارا، شهر چوبی(شهر ساخته شده توسط کارگردان معروفشون امیر کورتوریتسه) البته بیشتر خانه ها ساخته شده رو خریده اورده و اگه تو فصل گرما برید قطار نوستالژی شارگان 8 که مسیر فوق العاده ای رو طی میکنه و برمیگرده. ایستگاه اول و خانه چوبی رو آب هست که دیدنش خالی از لطف نیست (داستانشم از این قرار بوده که یک عده کایاک سوار برای استراحت میومدن روی صخره، بعد از مدتی برای خودشون خونه میسازن بعد از اون تایم هر چند سال خونه رو تعمیر میکردن و بعد از فوت سازنده شهرداری مسئولیت کار رو قبول میکنه).
هر نفر 15 یورو، ساعت 8 صبح تا 6 عصر طول کشید، تور لیدر خیلی خوب بود و خودش هم راننده بود.

تور صربستانتور ارزان صربستانشهر چوبی صربستانشهر چوبی صربستان

فقط تنها مشکلی که توی زلاتیبور بود، انگلیسی کم بلد بودن، البته مراکز توریستی این مشکل نبود ولی صاحب کلبه و تاکسیا خیلی کم بلد بودن، توی کل زلاتیبور یک مرکز تاکسی هست بنام الکس تاکسی که واتس اپ دارن موقعیت رو میفرستید میان دنبالتون.

سفر به صربستان

4 شب برگشت به بلگراد و محیط دوست داشتنی San art floating

شعار صاحب هتل بود که اینجا خونه خودتونه، خیلی جالب بود وقتی رسیدیم همه گفتن چه خوب خونه :). برای چهار روزمون برنامه برای یک منطقه تاریخی توی بلگراد و سفر یک روزه به نوی سد دومین شهر صربستان داشتیم که به پیشنهاد یکی از کارکنان به شهر مرزی سوبوتیسکا(subotica) هم رفتیم شهر مرزی در مرز مجارستان و به دلیل معماری خانه ها معروفن، که واقعا هم شکفت انگیز بود.
تور با خود هتل بود نفری 20 یورو، صبح 8 تا شب 10.

اول به شهر سوبوتیسکا رفتیم خیابان اصلیش خیلی خوبه، رستوران باس (boss) رو تجربه کنید و منطقه پالیچ که یه پارک مانند با دریاچه خانه های شکفت انگیزه. بعد از سوبوتیسکا به نوی سد رفتیم قلعه نوی سد خیلی زیباست نمای رودخانه قلعه و ساعت معروف (drunk clock). اسم ساعت، ساعت مست هست چون عقربه ساعت و دقیقه جابجاست.

خیلیا دلیلش رو نمیدونستند، بعد از تحقیق معلوم شد، کارکنان ساخت ساعت مست بودن توی ساخت اشتباه میکنن، ولی بعدا بخاطر همین اسمشو میذارن ساعت مست که جالب بود دیدنش. جشنواره موسیقی اگزیت (exit) هم در شهر نوی سد هست که اگه تو زمانش برید حتما دیدنیست. خیابان اصلی و کلیسای نوی سد هم فوقالعاده زیبا هستند. روزه اخر همه گروهمون هر کی هر کار دوس داشت کرد.

جمع بندی:
از نظر بنده و گروهمون فرهنگ خیلی بالا بود.
  • همه مردم سعی میکنن درست راهنماییتون کنن.
  • غذا تو همه رستوران ها تقریبا تو یک محدوده قیمت بود، من ندیدم جایی خیلی شیک باشه قیمت خیلی بالا باشه.
  • حتما سفر کنید
  • فقط بیمه نامه، بلیط برگشت، رزرو هتل یادتون نره. موقع ورود کلیه مدارکمون بررسی شد، برنامه سفر هم نوشته بودیم.
  • موقع خروج هم پاسپورت رو مهر نمیکنن
  • قیمت تاکسی از فرودگاه به شهر 1200-2000 دینار، تاکسی خود فرودگاه مناطق شهر رو روی نقشه قیمت گذاری کرده.
  • قیمت تاکسی برا مسیر 4 کیلومتر 500 دینار
  • قیمت میوه تقریبا عین ایران
  • قیمت غذا بین 15-30 هزار تومن (کی اف سی برای 8 نفر دو تا پک خانواده 5000 دینار )
  • کافی شاپ ها خیلی ارزون (نسکافه 140 دینار، هات چاکلت با خامه 170 دینار (حتما تست کنید))
  • اب کوچک 60 دینار
  • دونات 50 دینار
  • بلیط قطار برا 8 نفر با 30% تخفیف فرست کلس 5700 دینار

امیدوارم کمک کرده باشم اولین تجربه سفرنامه نویسیم بود.