صربستان بهشت سنتی اروپا

اینجا به بهشت کلاسیک اروپا معروف است! +تصاویر
14 آبان 1397 09:00

سلام دوستان

داستان سفر من از اونجایی شروع شد که با بالارفتن شدید نرخ ارز تصمیم گرفتم هرچه سریعتر به یک مسافرت خارجی بروم. یک کشور جذاب بروم که ویزا لازم نداره و غیر از آب و هوای خوب  وطبیعت زیبا دارای آثار باستانی و از همه مهمتر مردم باکلاس و مهمان نوازی باشه. با مشورت چند تا از دوستهام که زیاد مسافرت رفته بودند و یا آژانس مسافرتی داشتند، نهایتا بلگراد صربستان را انتخاب کردم و کارهای اولیه برای رزرو تور را انجام دادم. اولین تاریخی که میشد انتخاب کرد روز شنبه 6 مردادماه بود. حالا بریم سراغ خلاصه ای از سفر ما به صربستان:

شروع سفر

آژانس مسافرتی یک تور 4 روزه در هتل چهار ستاره ABBA بلگراد را برامون انتخاب کرد. پروازمون هم ساعت 8 صبح از تهران با پرواز مستقیم ایران ایر به بلگراد یه شماره 745 بود. شماره صندلیهای ما A و  B  یعنی کنار پنجره بود که میتونستیم خیلی راحت بیرون را ببینیم. هواپیما از نوع ایرباس A304 بود که در هر ردیف هشت صندلی داشت. در وسط هواپیما هم یک مانیتور بزرگ بود که اطلاعات پرواز مثل سرعت و ارتفاع از سطح زمین و موقعیت هواپیما روی نقشه را نشون میداد پروازمون حدود 4 ساعت ارتفاع ده هزار متری یا همون سی هزار پایی و سرعت حدود هزار کیلومتر طول میکشد.  مسیر پرواز از تهران به سمت ارومیه و از اونجا به سمت ترکیه، دریای سیاه، یونان، بلغارستان و صربستان بود. حدود ساعت 11 و نیم به آسمون بلگراد  و فرودگاه نیکلاتسلارسیدیم. با کم شدن ارتفاع کم کم شهر بلگراد معلوم شد و از همون لحظه زیباییهای صربستان برامون آشکار شد. مثل یک فرش کاملا سبزرنگ که خونه هایی با سقف شیروانی قرمز روی اون نقاشی شده باشه که باعث شد ناخودآگاه یاد تصاویر کارتونهای زمان بچگی مون مثل کارتون بچه های کوه آلپ بیفتم. با توجه به اینکه ساعت صربستان 2 ساعت و نیم از ایران عقبتر است، ساعت اونجا 9 و نیم صبح بود. قدم به خاک صربستان گذاشتیم و در باجه شماره 2 در فرودگاه بلگراد دویست یورو را به دینار تبدیل کردیم . هر یورو حدود 110 دینار بود. تور برای اون روز ما برنامه گردش در بلگراد به همراه نهار و رساندن ما به هتل را تدارک دیده بود که برای این کار از هر نفر 25 یورو میگرفتند.

تصویر 1- پرواز 745 ایران ایر از تهران به بلگراد

تصویر2- داخل هواپیمای ایرباس A304 ایران ایر

تاریخچه صربستان

این کشور در منطقه خاصی از جهان موسوم به بالکان قرار دارد و بخشی از منطقه مشهور به قلب جهان یا Heart Land  است.  صربستان در عهد باستان خط مرزی روم شرقی و روم غربی بوده است ولی بعد از فروپاشی روم و ظهور اسلام، مدتها تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی بود. حدود 200 سال قبل صربها به رهبری یک شاهزاده صرب به نام Mihailo Obrenović، عثمانیها را از این سرزمین بیرون میکنند. صربستان فعلی از تجزیه یوگسلاوی در دهه۱۹۹۰ بوجود آمد. صربستان جزو اتحادیه اروپا نیست و لی دقیقا هم مرز با اتحادیه اروپا است. صربستان در حال حاضر حدود 8 میلیون جمعیت و حدود 100 هزار کیلومتر مربع مساحت  دارد که تقریبا هم اندازه استان اصفهان است. نظام سیاسی این کشور پارلمانی است.  کوزوو اخیرا از این کشور جداشده است ولی گویا چون ایران جدایی کوزوو را به رسمیت نشناخت، مسئولین صربستان تصمیم گرفتند تا به عنوان تنها کشور کاملا اروپایی ویزا را برای ایرانیان لغو کنند.

اقتصاد صربستان

اقتصاد بلگراد مبتنی بر کشاورزی و توریسم است و همه جا سرسبز است. مزارع بزرگ غلات از جمله ذرت ، گندم  و دانه های روغنی مثل آفتابگردان همه جا دیده میشود.  آبیاری هم به صورت دیم یا تحت فشار است. کارخانه های صنایع مادر مثل فولاد سازی وساخت ماشین آلات کشاورزی هم در این کشور وجود دارد. صربستان جزو کشورهای ارزان اروپاست و درآمد کارمندهای معمولی حدود 700 یورو در ماه است.  ولی با توجه به افت شدید پول ایران تقریبا هیچ چیزی نمیشد از این کشورخرید. دینار واحد پول صربستان است که  با حروف اختصاری RSD مشخص میشود.

تصویر3- تصویر اسکناس 2000دیناری صربستان

تصویر اسکناس 2000دیناری صربستا

خصوصیات مردم صربستان

بلگراد به دو اسم بلگراد و بئوگراد (beograd) شناخته میشود. مردم صربستان علاقه عجیبی به ورزش دارند و همواره در حال پیاده روی و ورزش کردن در پارکها هستند.  این کشور آسمان بسیار صاف و آبی رنگی داشت. هوای بسیار پاکی دارد که باعث میشود تا افرادی که دارای پوست حساس بودند سریعا با آفتاب سوختگی روبرو بشوند. آب کشور صربستان قابل آشامیدن و خیلی گوارا است و در هر خیابان و فروشگاهی شیرهای آب به وفور وجود دارد. تقریبا در همه فروشگاهها، مراکز تجمع، هتلها و وسایل نقلیه عمومی  اینترنت پرسرعت رایگان در اختیاراست. زبان مردم صربستان یه زبان خاص صربی کرواتی است و خط صربی نوعی از الفبای سیریک شبیه  روسی است ولی با هم تفاوتهایی دارند. اکثر مردم خصوصا نسل جوان انگیسی را به خوبی صحبت میکنند. در صربستان جهت ورود به کلیسا برای انجام مراسم مذهبی باید لباس رسمی پوشیده باشید و همراه داشتن حیوانات از جمله سگ ممنوع است. برای خرید هر چیزی  به شما رسید تحویل داده میشود ولی اجناس خریدارای شده را به راحتی نمیتوانید پس بدهید. صربها تعصب خاصی روی نژاد و ملیت خودشون دارند. در صربستان تقلب و سرکیسه کردن مسافر چندان به چشم نمیخورد.مردم صربستان نسبت به مسایل مذهبی معتقدند ولی خبری از فراط گرایی نیست. در این کشور خانواده جایگاه والایی دارد و زنان و کودکان از حقوق بسیار زیادی برخوردار هستند. همچنین مردم صربستان علاقه عجیبی به سگهای خانگی داند و غیر از سگ، کبوتر هم به وفور به چشم میخورد. در زمینه آدرس پرسیدن هم مردم بلگراد خیلی با حوصله و مهمان نواز هستند و به خوبی شما را راهنمایی میکنند.

تصویر4- علاقه شدید مردم صربستان به سگهای خانگی

علاقه شدید مردم صربستان به سگهای خانگی

نکات مورد توجه در سفر به صربستان

برای افرادی که آشنا با یک کشور نیستند و زبان اونجا را هم به خوبی نمیدونند، گردش همراه با تور هم به صرفه تر است و هم سریعتر انجام میشه. تورها معمولا ناهار یا شام نمیدهند. در صربستان ایرانیها را با عربها بویژه عراقیها یکی فرض میکنند که ناشی از عدم آشنایی با کشورمون و نزدیکی تلفظ iran و Iraq هست. بنابراین بهتر است از واژه پرشین(Persian ) استفاده کنید. تا بحال ایرانیهای زیادی توسط قاچاقچیان انسان برای رفتن به اروپای غربی سرکیسه شده وپول و دارایی شان را هم از دست داده اند پس خیلی مراقب باشید. سرویسهای بهداشتی با کلمه توالت مشخص استفاده میشه و شیلنگ آب ندارد. در جاده های بین راهی تعدادی توالت سیار وجود دارد و سرویسهای بهداشتی بخشهای عمومی هتلها مثل سالن سرو صبحانه مجهز به تایمر هستند، بنابراین حواستون باشه که زیاد معطل نکنید. داروهای ضروری مثل مسکن و داروی دل پیچه، کرم ضدآفتاب، عینک دودی، کلاه لبه دار و چتر را حتما همراه داشته باشید. به زبان صربی داروخانه apoteka میشود و کلیه بیماستانهای بلگراد  در اطراف میدان جمهوری جمع شده اند. قبل از سفر سیمکارت ایران را خاموش کنید و فقط از سیمکارت صربستان استفاده کنید که حدود 300 دیناره و با یک شارژ صد دیناری میتوانید از طریق اپلیکیشنهایی مثل واتساپ یا ایمو با ایران تماس داشته باشید. برای تماس با خارج از صربستان باید حداقل 800 دینار شارژ دشته باشید. از ایران تعدادی کنسرو با خودتون باشه و یادتون باشه از مک دونالد چیزی نخرید چون هم گرونتر از بقیه است و هم اونقدر کوچیک است که یک نفر را سیر نمیکند. بردن  بطری آب و اسپری به داخل کابین هواپیما ممنوع است و حدود یک میلیون دینار جریمه دارد ولی میتوان آنها را در چمدانها تحویل قسمت بار داد. همواره مقداری دینار صربستان به همراه داشته باشید تا در موقع لزوم بتونید استفاده کنید.

تصویر5- در صربستان به داروخانه APOTEKA میگویند.داروهای ضروری لازمه سفر است.۲۰۱۸۰۹۰۶_۰۰۰۶۲۲.jpg

ویژگیهای مهم بلگراد و صربستان

در بلگراد بعضی از خیابونها سنگفرش هستند که نشون میده اون خیابون پیاده راه هست و جزو بخشهای توریستی این شهر به حساب میاد. در خیابانهای بلگراد هنوز هم تراموا از یادگارهای بلوک شرق وجود داره و اتوبوسهای برقی به وفور مشاهده میشه. اما خبری از ترافیک  و هوای آلوده اصلا نبود. ماشینهای روز اروپا مثل آئودی، بی ام دابلیو و پژو همه جا دیده میشد. هوای بلگراد بسیار پاک و مطبوع است و دمای هوا در تابستان حدود 25 درجه با رطوبت نسبی است و در هر فصلی از سال احتمال بارندگی وجود دارد. امنیت بلگراد بالا است و دختران و زنان با خیال راحت در خیابونها قدم میزنند و هیچ کسی هم مزاحم اونها نمیشود. هر کس میتونه با هر تیپ و لباسی تردد داشته باشد. اکثر مغازه ها ساعت ده بسته میشود ولی اتوبوسها تا پاسی از شب مسافران را جابجا میکنند. سوغات صربستان صنایع دستی خانگی مثل آینه های کوچولوی قلبی شکل، مگنتهای یخچال، فندک، جاسوئیچی و وسایل دکوری کوچک و اقلام ریز دیگری از این قبیل با نشانهای صربستان مثل پرچم و برخی مکانهای پربازدید میباشد. استفاده از ظروف یکبار مصرف و پاکتهای پلاستیکی مرسوم نیست. سیستم حمل و نقل عمومی در بلگراد توسعه خوبی دارد. همچنین میتونید از طریق هتل درخواست تاکسی کنید تا از قیمت مطمئن باشید. بلیط اتوبوسها را میتونید از فروشگاهها یا دکه های سطح شهر به راحتی پیداکنید. بهتر است بلیط زماندار را با 100 دینار تهیه کنید. خانمهای صربستان علاقه ای به آرایش و آویزان کردن جواهرات ندارند. برندهای مختلف اجناس در صربستان وجود ولی اجناس چینی به چشم نمیخورد. در کنار سواحل دانوب تعداد زیادی کافی شاپ و مکانهای شنا وجود دارد.

تصویر6- حمل و نقل عمومی بلگراد از توسعه خوبی برخوردار است.

حمل و نقل عمومی بلگراد

تصویر7- سوغات صربستان اغلب صنایع دستی است.

سوغات صربستانسوغات صربستانسوغات صربستان

تصویر8- برندهای مختلف اجناس باکیفیت در صربستان - قیمتها نسبت به ایران بالاتر است.۲۰۱۸۰۹۰۵_۲۲۳۹۲۷.jpg۲۰۱۸۰۹۰۵_۲۲۵۵۲۲.jpg

غذاهای صربستان

در صربستان هم مواد غذایی معمولا ارگانیک هستند و چندان از سموم و کودهای شیمیاهایی استفاده نمیشود، به همین خاطر هر چیزی طعم واقعی خودش را دارد. گوشت گوساله، گوسفند و مرغ  فراوان است و برای کسانی که به ذبح اسلامی اهمیت میدهند نگرانی وجود ندارد. سبزیجات خصوصا کاهوی بنفش در همه وعده های غذایی سرو می شود. طعم چاشنی ها مخصوصا سرکه بالزامیک واقعا بینظیراست. یک سری چاشنیهای ویژه خود صربستان هم وجود داره که به صورت محلی تهیه میشه. برنج در منوی غذایی صربها چندان جایی نداره و غالبا در رستورانهای شرقی مثل رستوران چینی ها یا هندی ها سرو میشود. یک نوشابه کوکاکولای کوچک  190 دینار قیمت دارد.

دیدنیهای بلگراد پایتحت صربستان

شهر  بلگراد کلا از دو قسمت تشکیل میشه  : بخش قدیمی و بخش جدید که به اون نوی بلگراد گفته میشه و در سالهای اخیر بویژه بعد از بحران کوزوو در سال 1999 ساخته شده است. بخش قدیمی بلگراد پر از خونه های قدیمی و کوچک با سقفهای شیروانی است و در این قسمت تعداد زیادی آپارتمانهای 50 ساله تلویزیونی شکل که به زبون خودشون بهش Televizorke میگفتند و استادیومهای ورزشی تیمهای ستاره سرخ و پارتیزان بلگراد وجود دارد.

تصویر9- خانه های تلویزیونی بلگراد یادگار بلوک شرق

خانه های تلویزیونی بلگراد یادگار بلوک شرق

کلیسای سنت ساوا

کلیسای جامع سنت ساوا( saint Sava) متعلق به پروتستانها و بزرگترین کلیسای بلگراد است. در زمان عثمانیها این کلیسا و جنازه ساوای مقدس به دستور حاکم عثمانی به آتش کشیده میشه ولی بعدا مردم بلگراد این کلیسا را به کمک همدیگه از نو میسازند.کلیسای ساوای مقدس دارای گنبدهای بزرگ و سبز رنگی است که در یک محوطه چمنکاری شده و بسیار زیبا قرار گرفته است.

تصویر 10 - کلیسای جامع سنت ساوا

کلیسای جامع سنت ساوا

میدان جمهوری

میدان جمهوری، میدان مرکزی شهر بلگراد است و ساختمان پارلمان، مراکز اداری و مراکز متعدد خرید و مجتمع مراکز درمانی به صورت یکجا در محوطه ای نزدیک این میدان در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این میدان دارای فواره های قشنگ و مجسمه های بسیار زیبا و متعدد از جمله اونها مجسمه شاهزاده آزادکننده صربستان از اشغال عثمانیها یعنی  Mihailo Obrenović است که او را سوار براسب نشان میدهد. در اطراف میدان جمهوری هتل معروف مسکو وجود داره که میتونه راهنمای شما هنگام گم شدن در گردش در بلگراد باشه. در اطراف میدان جمهوی چند ساختمان مخروبه هم وجود داشت که مربوط به همان بمباران ناتو بود و به خاطر اینکه اون حوادث فراموش نشود. اغلب بخشهای میدان جمهوری پیاده راه سنگفرش شده است . در گردش مرکز شهر موزه مارشال تیتو و موزه ملی صربستان را هم از دور دیدیم و با پارک معروف به پارک افغان هم روبرو شدیم. علت نامگذاری این پارک این بوده است که در سالهای اخیر افغانهای زیادی که قصد داشتند تا از طریق صربستان عازم اروپای غربی بشوند در این پارک مدتی اقامت داشته اند.

تصویر 11- پارلمان صربستان

پارلمان صربستان

تصویر 12- بنری از افراد کشته شده در بمباران 1999 بلگراد توسط ناتو

بنری از افراد کشته شده در بمباران 1999 بلگراد توسط ناتو

تصویر13- ساختمانها و خیابانهای اطراف میدان جمهوری بلگراداطراف میدان جمهوری بلگراد

اطراف میدان جمهوری بلگراد

تصویر 14- مجسمه شاهزاده Mihailo Obrenović که عثمانیها را از صربستان بیرون راند.مجسمه شاهزاده Mihailo Obrenović

تصویر 15- یادگار بمباران بلگراد توسط ناتو در سال 1999یادگار بمباران بلگراد توسط ناتو

قلعه بلگراد(کالمگدون)

قلعه بلگراد یکی از زیباترین نقاط بلگراد و شاید کل صربستان است و به صورت ۲۴ ساعته باز و پذیرای گردشگران است. این مجموعه در قرن دوم میلادی توسط رومیها در  موقعیتی استراتژیک بر روی ارتفاعاتی در محل تلاقی رودخانه‌های ساوا و دانوب ساخته شده است. این واژه کالمگدان را ترک ها بر این محوطه گذاشتند: کاله (kale) به معنای شهر و قلعه است و مگدان (megdan) در ترکی معنای زمین را می دهد و با هم معنی میدان قلعه یا قلعه گاه را میدهد. ورودی کالمگدون یک پل قدیمی است که بر روی خندقی در اطراف قلعه قرار دارد و به یک دروازه میرسد. داخل این خندق در سمت راست پل، جنگ افزارهای مربوط به جنگهای جهانی اول و دوم را میبینید که به موزه جنگ معروف  شده است و در سمت چپ پارکی پر از مجسمه های دایناسورهاست. قلعه بسیار سرسبز و پر از چمن و درختان تنومند باسنجابهای بسیار زیبا است. امروزه اهالی بلگراد برای دور شدن از هیاهوی شهر به این پارک آمده و در آن به استراحت و تفریح می‌پردازند. در زیر این قلعه راهروهای متعدد ترسناک و هیجان انگیزی وجود دارد. از فراز قلعه بلگراد قسمت اعظم شهر بلگراد و رودخانه های ساوا و دانوب خصوصا نقطه تلاقی این دو رودخانه به خوبی مشاهده میگردد. قلعه بلگراد به چهار بخش تقسیم می شود. بالا شهر و پایین شهر یا Donji and Gornji Grad خودشان ساختمان قلعه شکل دارند و دو بخش دیگر که پارک کالمگدان را تشکیل می دهد. بالاشهر، اصلی ترین بخش و قلب قلعه بلگراد محسوب می شود .این قلعه دارای رستوران، زمین‌‌های تنیس، بسکتبال و باغ وحش است. از دیدنیهای دیگر قلعه بلگراد میتوان به کاخ لازارویچ ، پارک کالمگدان، برج ساعت ، چاه رومی و مجسمه ویکتو (معروف به پوبدنیک) و بنای یادبود قدردانی از فرانسه اشاره کرد. اما معروفترین بخش قلعه بلگراد مجسمه یادبود ویکتور است. ویکتور که به معنای پیروزی است برای بزرگداشت پیروزی صربستان علیه عثمانی و امپراتوری اتریش طی جنگ‌های بالکان و جنگ‌های جهانی اول ساخته شده است و شامل یک سکوی  ۱۴ متری است که بر روی آن پیکره ویکتور قرار گرفته است. پیکره ویکتور، مجسمه بسیار بزرگ یک مرد از جنس برنز و به رنگ سبز  است که در آن  سه سمبل آزادی یعنی شمشیر، کبوتر و برهنه بودن وجود دارد.  اگر در مقابل این بنا بایستید زیباترین مناظر بلگراد شامل تلاقی رودهای ساوا و دانوب  را میبینید که عشاق بر نرده های این قسمت از دیواره های قلعه قفلهای زیادی زده اند و اعتقاد دارند همانطور که کسی نمیتواند مانع از رسیدن رودهای دانوب و سابا به یکدیگر شود کسی هم نمیتواند از رسیدن دو عاشق به یکدیگر جلوگیری کند. طبق افسانه ها محل دفن آتیلا، رهبر مشهور قوم هون در زیر قلعه بلگراد قرار دارد.

تصویر 16- موزه جنگ در ورودی قلعه بلگراد

موزه جنگ در ورودی قلعه بلگراد

تصویر 17-پارک دایناسورها در ورودی بلگراد

پارک دایناسورها در ورودی بلگراد

تصویر 18-نمای زیبایی از رودهای ساوا و دانوب از فراز قلعه بلگرادنمای زیبایی از رودهای ساوا و دانوب از فراز قلعه بلگراد

تصویر 19-قفلهای عشاق بر نرده های قلعه بلگراد

قفلهای عشاق بر نرده های قلعه بلگراد

تصویر 20-بنای یادبود ویکتور در قلعه بلگراد

بنای یادبود ویکتور در قلعه بلگراد

هتلهای بلگراد و مرکز خرید اوشچه

بعد از پایان بازدید از قلعه بلگراد به هتلهامون رفتیم. در مسیرمناطق پر تردد بلگراد مثل مرکز خرید اوشچه(USCE) را هم دیدیم که در این چند سال تاسیس شده است. در بلگراد هتلهای متعددی با درجه های مختلف وجود دارد. اخیرا هم مجموعه هتلهای هیلتون شعبه ای در بلگراد هم راه اندازی کرده است. هتلهای ارزون قیمت بلگراد هتل رکس و یوگسلاویا هستند و یکی از بهترین هتلهای بلگراد که پنج ستاره هست هتل حیات می باشد. هتل حیات در بخش نوی بلگراد است. هتلهای بلگراد فقط صبحانه ارایه میکنند یعنی هتلهای ارایه کننده صبحانه و جای خواب (Breakfast & Bed) یا BB میباشند. چندین مدل پنیر و مربا، عسل، نانهای محلی و تُست، کالباسهای مختلف، سوسیس، نیمرو، خوراک سبزیجات، برشهایی از میوه های مختلف، استیک، خامه و انواع غذاهایی که در صبحانه میشود سرو کرد در صبحانه هتل یافت میشود. ساعت سرو صبحانه از شش و نیم تا ده صبح است. در اتاق هتلها نوشیدنی و تنقلات وجود دارد که قیمت هر کدوم روی آن نوشته شده ولی گرانتر از بیرون هتل هستند. هتل محل اقامت ما هم هتل چهار ستاره ABBA بود که در خیابان  krusevacka قرار داشت.

تصویر21- هتل ABBA بلگراد

هتل ABBA بلگراد

تصویر22-صبحانه هتل ABBA بلگراد

هتل ABBA بلگرادهتل ABBA بلگرادهتل ABBA بلگراد

بنای یادبود سرباز گمنام

بنای یادبود سرباز یا قهرمان گمنام( Unknown Hero Monument to the) نماد قدردانی از کشته شدگان جنگ است و تا بلگراد  حدود 30 دقیقه فاصله دارد. این بنای بر روی بلندترین نقطه اون منطقه قرار داشت و معماری اش شبیه آرامگاه کورش بزرگ بود و در ورودی  آن دو مجسمه بزرگ سنگی از زنهای صرب  که لباس محلی صربستان به تن داشتند وجود داشت.از محوطه اطراف این بنا همه جای بلگراد به خوبی دیده میشود و یکی از بهترین جاهای بلگراد برای گرفتن عکس یادگاری است.

تصویر23- بنای سادبود قهرمان(سرباز) گمنام بلگراد

بنای سادبود قهرمان(سرباز) گمنام بلگرادبنای سادبود قهرمان(سرباز) گمنام بلگراد

بنای سادبود قهرمان(سرباز) گمنام بلگراد

برج آوالای بلگراد

برج مخابراتی آوالا از بنای یادبود قهرمان گمنام حدود ده دقیقه پیاده راه است.این برج بلندترین برج مخابراتی صربستان با حدود دویست متر ارتفاع است و کارکردی مخابراتی تلویزیونی دارد و بر روی سه پایه بتونی قرار گرفته است. در جریان  بمباران ناتو این برج تخریب میشه ولی بعد با کمکهای مردمی از جمله چهره های مطرح هنری ورزشی مثل جوکوویچ و ایوانوویچ مجددا بازسازی میشود. با آسانسور میتوان از برج بالا  رفت و به کمک دوربینهای آنجا بلگراد را بهتر از هر وقت دیگری دید.

تصویر24- برج مخابراتی آوالای بلگراد

تصویر25- از بالای برج بلگراد زیبا را میتوان دید

برج آوالای بلگراد

بازدید از حومه بلگراد و نووی ساد

روز سوم سفر پس از خوردن صبحانه ساعت ده سوار ون تور شدیم تا گردش را شروع کنیم. در این روز قرار بود تا از استان خودمختار VOJVODINA در حومه بلگراد دیدن کنیم. به همین منظور ابتدا به سمت صومعه نوو هوپوو(novo hopovo) رفتیم. صومعه جایی است که کسانی که تارک دنیا هستند به این مکان مراجعه کرده و تا آخر عمر در آنجا میمانند و این فرق اساسی صومعه با کلیسا است.

صومعه نوو هوپوو

این صومعه در یک جای بسیار زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته است که به نظر من زندگی در یک همچنین طبیعت زیبایی ارزش اون را داره که آدم تا آخر عمر اونجا زندگی کند. در این صومعه نقاشیهای قدیمی بر در و دیوار وجود داشت و یک مکان هم برای روشن کردن شمع وجود داشت که با پرداخت مبالغ اندکی حدود ده یا بیست دینار میتونستید اونها را بخرید و روشن کنید. همچنین اشیای کوچکی مثل صلیب و جاسوئیچی هم با قیمتهایی ارزونتر از بلگراد در این صومعه فروخته میشد. ما هم تعدادی از اونها را به عنوان یادگاری خریدیم.

تصویر26- صومعه نوو هوپووو

صومعه نوو هوپووصومعه نوو هوپووصومعه نوو هوپووصومعه نوو هوپوو

کلیسای جامع سنت نیکلا

کلیسای جامع سنت نیکلا یا Cathedral Saint Nicolaدر شهرSremski Karlovci   قرار گرفته است که جزو استان VOJVODINA می باشد. مردم این شهر خیلی مذهبی هستند و  اعتقاد دارند که این کلیسا شفادهنده است و برای آن احترام خاصی قایل هستند. همچنین در مرکز این شهر حوضچه ای وجود دارد که مردم محلی اعتقاد دارند اگر مسافری از آب آن  بخورد باز هم به این شهر برمیگردد. این کلیسا بسیار زیبا است و نقاشیهای مذهبی زیادی به در و دیوار آن کشیده شده است. در این کلیسا چند چیز منحصربفرد ازجمله نقاشی حضرت مریم به صورت یک زن سیاهپوست، جسدی نمادین از حضرت مسیح با دستی مومیایی شده واقعی و سقف نقاشی شده شیشه ای وجود دارد.

تصویر 27- شهر مذهبی Sremski Karlovci

تصویر28- زائرسرای مسیحیان در شهر Sremski Karlovci  و در مقابل کلیسای سنت نیکلاکلیسای جامع سنت نیکلا

تصویر29-  آب نمای شهرSremski Karlovci  که محلیها معتقدند هرکس یکبار از این آب بخورد بازهم به آنجا برمیگردد.کلیسای جامع سنت نیکلا

تصویر30- کلیسای جامع و شفادهنده سنت نیکلا

کلیسای جامع سنت نیکلا

تصویر31-  حضرت مریم سیاهپوست در کلیسای سنت نیکلاکلیسای جامع سنت نیکلا

تصویر32-محوطه پشتی کلیسای سنت نیکلا

محوطه پشتی کلیسای سنت نیکلا

ارگ پترووارادین

قلعه معروف شهر نوی ساد موسوم به قلعه یا ارگ پترووارادین(Petrovaradin Fortress)  است و در مسیر رسیدن به آن  کارگاههای متعدد ازجمله  کارگاه مارکوس پروبیوس(marcos probus)  وجود دارد. ارگ در کناره رود دانوب قرار دارد  و بسیار زیبا است. دراین قلعه یک برج ساعت وجود داره که که عقربه های ساعت شمار و دقیقه شمار آن عمدا جابجا شده است. این قلعه جنگهای زیادی را در طول تاریخ به خود دیده است از جمله جنگهای امپراتوری اتریش مجارستان با امپراتوری عثمانی در قرنهای هجدهم و نوزدهم میلادی. فستیوال موسیقی معروف صربستان موسوم به اگزیت که میزبان هنرمندان بزرگی بوده است نیز هرساله در تیرماه در این ارگ برگزار میشود.

تصویر33- پله ها و دروازه ورودی ارگ پترووارادین قلعه معروف شهر نووی سادارگ پترووارادین

تصویر34- رودخانه داوب از فراز ارگ پترووارادین

رودخانه داوب از فراز ارگ پترووارادین

تصویر35- ساعت ارگ پتروواردین با عقربه های برعکس

ساعت ارگ پتروواردین با عقربه های برعکس

مرکز شهر نووی ساد

نووی ساد مرکز استان خودمختار VOJVODINA و دومین شهر بزرگ صربستان است. این شهر بسیار زیبا و دارای خیابانها و مناظر چشم نواز است. مردم این شهر هم مردمی بسیار سرزنده و مهمان نواز هستند. این شهر در کناره های دانوب بنا شده است و دارای ساختمانهای زیبا با معماریهای قدیم و جدید است. قیمت اجناس در این شهر کمی از بلگراد ارزانتر است و میدان مرکزی شهر به میدان آزادی یا لیبرتی موسوم است. در وسط این میدان مجسمه ای موسوم به آقای شهردار وجود دارد که متعلق به SVETOZAR MILETIC شهردار محبوب قرن 19 این شهر است. در روبروی مجسمه هم کلیسای کاتولیکی مریم مقدس قرار دارد و در سمت دیگر میدان هتل معروف ووژودینا (VOJVODINA) وجود دارد. در اطراف میدان آزادی فروشگاهها و مراکز خرید متعددی وجود دارد. شاید اگر قبلا نووی ساد را میشناختیم مطمئنا به جای بلگراد نوی ساد را برای اقامت انتخاب میکردیم.

تصویر36- به سمت میدان آزادی(لیبرتی) شهر نووی سادبه سمت میدان آزادی(لیبرتی) شهر نووی ساد

تصویر37- مجسمه آقای شهردار در میدان آزادی نووی ساد

مجسمه آقای شهردار در میدان آزادی نووی ساد

تصویر38- ساختمانهای اطراف میدان لیبرتی نووی ساد

ساختمانهای اطراف میدان لیبرتی نووی ساد

تصویر39- کلیسای کاتولیکی حضرت مریم در شهر نووی ساد

کلیسای کاتولیکی حضرت مریم در شهر نووی ساد

برگشت از سفر

صبح روز چهارم، ساعت پنج صبح مسئول پذیرش هتل زنگ زد تا ما بیدار بشیم. بعد از تحویل اتاق و دریافت پک صبحانه نماینده تور هم به هتل رسید تا ما را به فرودگاه ببرد. پرواز ما شماره 744 ایران ایر و ساعت پرواز 8 و 55 دقیقه بود. هواپیمای ما یک ایرباس A320 بود که کوچکتر از هواپیمای پرواز رفت بود و خبری هم از مانیتورهای داخل هواپیما نبود. پرواز ما شروع شد و با صربستان زیبا خداحافظی کردیم. در طول پرواز و هنگام عبور از بالای دریای سیاه یک کشتی که از دریا عبور میکرد جلب توجه میکرد. حدود ساعت سه بعداز ظهر به وقت تهران به فرودگاه امام خمینی رسیدیم. در مقایسه با بلگراد زمین زیر پای ما کاملا خشک بود. اینجا بود که معنی خشک بودن یک کشور  را میشد فهمید. در فرودگاه متوجه شدیم که به دلیل هزینه بالای قبض موبایل، شماره ما مسدود شده است و باید حدود سیصدهزار تومان برای فقط چند دقیق مکالمه در صربستان از طریق خط ایران تقدیم مخابرات کنیم تا مجددا خط وصل بشود. این مسافرت برای ما تجربه بسیار خوب و به یاد ماندنی بود به طوریکه شاید در آینده بازهم به این کشور مسافرت کنم. امیدوارم چنین مسافرتی نصیب شما هم بشه. پایان.